تمرین گروهی آزمون طراحی آبان 93

وضعیت
موضوع بسته شده است.

behnaz-s

عضو جدید
ممنون وسعت جان.سوال ديگه اگه در سوال گفته باشه كه طراحي با رعايت ضوابط معلولين. ارتفاع پله همه طبقات 17 بگيريم؟اونوقت طبقات 3.06 ميشه كه اگه ضخامت سقف 40 بگيريم كف تا سقف 266 كه اينطوري درسته؟
 

وسعت

عضو جدید
ممنون وسعت جان.سوال ديگه اگه در سوال گفته باشه كه طراحي با رعايت ضوابط معلولين. ارتفاع پله همه طبقات 17 بگيريم؟اونوقت طبقات 3.06 ميشه كه اگه ضخامت سقف 40 بگيريم كف تا سقف 266 كه اينطوري درسته؟
17 برای پله

ضخامت سقف 30 سانت کافیه
306 از کف تا کف
 

وسعت

عضو جدید
دوستان کسی میدونه در شابلون باقر اینا برای چه کاربردی هستن؟
ممنون

 

gima

عضو جدید
سلام دوستان خسته نباشید
یه سوال آیا تو کنج پخی ها حتما باید ستون بخوره
 

pishgam_9999

عضو جدید
دوستان کسی میدونه در شابلون باقر اینا برای چه کاربردی هستن؟
ممنون


سمت راستیه که روی مقطع پله علامت زدی واسه این گذاشته شده که قسمتهای برش خورده از شابلون جدا نشه و نگهش داره که توی ترسیم باید خودت اون قسمتها رو تکمیل کنی. اون مثلثه هم ماشینه . اون علامتای پایینش هم واسه کد ارتفاعی در نما یا مقطعه و سمت چپی هم رمپ ربع دایره است که شعاع مشخصی داره.
 

وسعت

عضو جدید
سمت راستیه که روی مقطع پله علامت زدی واسه این گذاشته شده که قسمتهای برش خورده از شابلون جدا نشه و نگهش داره که توی ترسیم باید خودت اون قسمتها رو تکمیل کنی. اون مثلثه هم ماشینه . اون علامتای پایینش هم واسه کد ارتفاعی در نما یا مقطعه و سمت چپی هم رمپ ربع دایره است که شعاع مشخصی داره.


مستطیل ها مد نظرمه مهندسسسسسسسسس

اخه اندازشون نه به پاسیو میخوره نه پارکنیگ



دوستان میشه راهنماییم کنیدددددددددددددددد واقعا ممنون میشم:

1- در پاسیو قاعده پنجره هایی که در اضلاع مجاور هستند(نه رو به رو) چه جوریه؟
2- در پاسیو میشه از 3 تا ضلع پنجره گذاشت؟ قاعده اش چه جوریه؟
 

pishgam_9999

عضو جدید
مستطیل ها مد نظرمه مهندسسسسسسسسس

اخه اندازشون نه به پاسیو میخوره نه پارکنیگ



دوستان میشه راهنماییم کنیدددددددددددددددد واقعا ممنون میشم:

1- در پاسیو قاعده پنجره هایی که در اضلاع مجاور هستند(نه رو به رو) چه جوریه؟
2- در پاسیو میشه از 3 تا ضلع پنجره گذاشت؟ قاعده اش چه جوریه؟

اونی که 3 در 6 هستش به نورگیر بین 2 واحد میخوره ولی نظر من اینه که برای کشیدن چیزایی مثل یه مستطیل احتیاجی به ساختن شابلون نیست و من با خطکش و گونیا راحتتر هستم. . ولی حتما یه چیزی مد نظرش بوده و هر کسی بنا به سلیقه خودش میتونه شابلونشو طراحی کنه.

در مورد سوالات دقیقا نمیدونم ولی به احتمال زیاد وقتی میشه اینکارو کرد که پاسیو در یک واحد باشه و بین 2 تا واحد مشترک نباشه!!
 

fereshte2013

عضو جدید
با سلام به همه دوستان عزیز

در مورد سوالی که براتون پیش اومده در مورد تعداد پله های طبقه همکف تجاری در آزمون خرداد 93 باید عرض کنم که 3 راه حل برای این موضوع پیشنهاد شده بود که هر سه قابل اجرا بودند.

راه حل اول : در دو شمشیری به صورت رفت و برگشت تعداد پله هارو بیشتر کنیم . 22 پله میتونستیم قرار بدیم که هر شمشیری 11 تا پله و طبق ضوابط تا 12 پله در یک بازو مجاز هستیم. که در این روش باید ابعاد باکس پله بزرگتر میشد و ستونها محلش تغییر پیدا میکنه که باید این موضوع رو در نظر میگرفتیم.

راه حل دوم: راه حلی که خانم مهندس عارفه پیشنهاد دادند و نقشه اونو قرار دادند به اینصورت بود که قسمت لابی همکف رو 84 سانتیمتر بالا برده بودند و ارتفاع همکف رو کمتر کرده بودند و تعداد پله ها در باکس پله مانند طبقات عادی شده بود و با توجه به اینکه در قسمت ورودی کد ارتفاعی 0.74- بود و کف همکف هم 84 سانتیمتر بالا اومده بود حدود 9 پله در ورودی ساختمان بوجود آمده بود.

راه حل سوم: برای اینکه در صورت مساله ارتفاع همکف رو 3.50 خواسته بود و ممکن بود کم کردن ارتفاع قسمت لابی بهانه ای به دست تصحیح کننده بده تا امتیاز منفی بده در طرح پیشنهادی که ارائه شد کف همکف رو 0.00+ در نظر گرفتیم که با 4 یا 5 پله از 0.74- بالا می اومد و 5 تا پله بعدی رو داخل لابی اجرا کردیم .

در مورد راه حل اجرایی اگر سازه فلزی باشه که بسیار راحت اجرا میشه و با گذاشتن ستون کوتاه در زیر اولین پاگرد مساله حل میشه و در سازه بتنی هم با اجرای 5 پله اول به صورت توپر تا ارتفاع0.85+ این مساله حل خواهد شد و از اونجا به بعد هم مانند شمشیری پله 2 بازو، پله ها به صورت تیپ ادامه پیدا میکنه.


در مورد مقطع این پله اگر شما پله و آسانسور رو برش بزنید و خط مقطع از آسانسور عبور کنه شما فقط پیشانی پله رو میبینید و فقط در 5 پله اول طبقه همکف برش از پله دارید که اون هم چون در برش نیست میتونه به صورت نقطه چین رسم بشه.
اگر هم صرفا خط مقطع شما از شمشیری پله به صورت طولی عبور بکنه مانند برش پله های معمولی هستش و فاصله بین کد ارتفاعی0.00 و 0.85+ باید به صورت خط چین پیشونی اون 5 پله رو نشون بدید.

پله سه طرفه از اون جهت که چشم پله داره و مثل دودکش در آتش سوزی عمل میکنه و باعث گسترش آتش سوزی میشه، ممنوع هستش و ما در این راه حل به روشی که در نقشه مشخص هستش هیچگونه چشم پله ای نداریم و قسمت چشم پله در طبقه بالا پاگرد پله هستش که کاملا بوسیله سقف بسته شده. و این روش که به مستطیل طلایی معروفه به صورت اسپیرالی هسش و در قسمت بالا بسته شده و چشم پله حذف شده .

از هر سه نوع پله مطرح شده بنا به طرح خودتون میتونید استفاده کنید.
موفق و پیروز باشید



مهندس جان کد ارتفاعی -0.74 چطور بدست اومد؟؟/
 

hekmatiy

عضو جدید
سلام دوستان
کسی میتونه درباره داکت موتورخانه راهنمایی کنه. من تا الان به این مسئله دقت نکرده بودم، لازمه که حتما داکت بزاریم؟ و اینجور که متوجه شدم داکت باید تا بام امتداد داشته باشه.
آیا میشه داکت موتورخانه با داکتهای دیگه را مشترک گرفت، مثلا پائین مال موتورخانه باشه ولی طبقات بالاتر همون داکت بشه داکت آشپزخانه یا سرویس ها؟
ممنون میشم راهنمائی کنید.
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
خوب توی طرحی مثلا ساختمان شمالی جنوبی....همه داکت هام قسمت جنوب افتاده.....که طولش بیشتر از 7 متره برای کروم بندی....باید چی کار کنم؟
داکت اضافه کنم برای قسمت شمالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این داکت اضافه تا کجا بره؟؟؟؟؟؟؟؟ تو طبقات پایین هم میره


ممنون هلوی مهربونم


اولا هر داکتی ازتوش داره رایزر آب باران میره که باید تا چاه جذبی آب باران بره که اونم در آخرین طبقه زیرین هست...
ولی معمولا میگن این لوله های آب باران رو توی داکت بزاریم که که روی نمای ساختمان قرار نگیره ....چون وقتی کنج بنا بزاری از وسط اتاق یا پذیرایی که رد نمیشه از روی نما این لوله ها رد میشه...ولی اگر دگ چاره ای نیست بزار دگ....ولی باید موقع طراحی فکر اینم بکنی....
 

mojtabata2001

کاربر بیش فعال
خوب توی طرحی مثلا ساختمان شمالی جنوبی....همه داکت هام قسمت جنوب افتاده.....که طولش بیشتر از 7 متره برای کروم بندی....باید چی کار کنم؟
داکت اضافه کنم برای قسمت شمالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این داکت اضافه تا کجا بره؟؟؟؟؟؟؟؟ تو طبقات پایین هم میره

ممنون هلوی مهربونم
طول مناسب شیب بندی 10 متره وسعت جان
عجب مشکلاتی داری ها..

دوستان میشه راهنماییم کنیدددددددددددددددد واقعا ممنون میشم:

1- در پاسیو قاعده پنجره هایی که در اضلاع مجاور هستند(نه رو به رو) چه جوریه؟
2- در پاسیو میشه از 3 تا ضلع پنجره گذاشت؟ قاعده اش چه جوریه؟
منم فکر می کنم اگه نورگیر بین دو واحد مشترک باشه استفاده از پنجره وسط داستان داره ولی اگه برای یک واحد بود همون OKB 180 و شیشه مشجر بزن بره.

سلام دوستان
کسی میتونه درباره داکت موتورخانه راهنمایی کنه. من تا الان به این مسئله دقت نکرده بودم، لازمه که حتما داکت بزاریم؟ و اینجور که متوجه شدم داکت باید تا بام امتداد داشته باشه.
آیا میشه داکت موتورخانه با داکتهای دیگه را مشترک گرفت، مثلا پائین مال موتورخانه باشه ولی طبقات بالاتر همون داکت بشه داکت آشپزخانه یا سرویس ها؟
ممنون میشم راهنمائی کنید.
عزیزم یه داکت اصلی بزرگ بزار برا موتور خانه. بله باید تا بام بره برای اینکه گازها و دود و بو و این چیزا رو باید به فضای باز برسونه.
به نظرم داکت موتورخانه که از توش دود رد میشه نباید طبقات بالا مثلا به سرویس مرتبط شه. اینطوری که همه رو به کشتن میده.
 
آخرین ویرایش:

mojtabata2001

کاربر بیش فعال
دوستان کسی میدونه در شابلون باقر اینا برای چه کاربردی هستن؟
ممنون

من از اصلاح و ترکیب همه شابلون های دوستان 4 تا شابلون آ5 در آوردم (که البته مطابق با نیاز خودمه) که تا اینجا به نظرم خوب شده و فردا صب دارم میرم برش بزنم. شابلونا ایراد زیاد داشت که توضیحش طولانیه. مثلا ضخامت قلم رو در نظر نگرفته بودن یا بی دقتی در ترسیم و لایه های بی خودی و چند رنگی خطوط و ...
اصلاحات خیلی وقت گیر شد.
اگه فردا نتیجه بی نقص بود فایل رو میزارم
 

hekmatiy

عضو جدید
طول مناسب شیب بندی 10 متره وسعت جان
عجب مشکلاتی داری ها..


منم فکر می کنم اگه نورگیر بین دو واحد مشترک باشه استفاده از پنجره وسط داستان داره ولی اگه برای یک واحد بود همون OKB 180 و شیشه مشجر بزن بره.


عزیزم یه داکت اصلی بزرگ بزار برا موتور خانه. بله باید تا بام بره برای اینکه گازها و دود و بو و این چیزا رو باید به فضای باز برسونه.
به نظرم داکت موتورخانه که از توش دود رد میشه نباید طبقات بالا مثلا به سرویس مرتبط شه. اینطوری که همه رو به کشتن میده.

خیلی هم عالی- بسیار ممنونم.
 

hekmatiy

عضو جدید
من از اصلاح و ترکیب همه شابلون های دوستان 4 تا شابلون آ5 در آوردم (که البته مطابق با نیاز خودمه) که تا اینجا به نظرم خوب شده و فردا صب دارم میرم برش بزنم. شابلونا ایراد زیاد داشت که توضیحش طولانیه. مثلا ضخامت قلم رو در نظر نگرفته بودن یا بی دقتی در ترسیم و لایه های بی خودی و چند رنگی خطوط و ...
اصلاحات خیلی وقت گیر شد.
اگه فردا نتیجه بی نقص بود فایل رو میزارم
اگه فایلشو بزارید که عالی میشه. خدا خیرتون بده.
 

hamedzjg

عضو جدید
طول مناسب شیب بندی 10 متره وسعت جان
عجب مشکلاتی داری ها..


منم فکر می کنم اگه نورگیر بین دو واحد مشترک باشه استفاده از پنجره وسط داستان داره ولی اگه برای یک واحد بود همون OKB 180 و شیشه مشجر بزن بره.


عزیزم یه داکت اصلی بزرگ بزار برا موتور خانه. بله باید تا بام بره برای اینکه گازها و دود و بو و این چیزا رو باید به فضای باز برسونه.
به نظرم داکت موتورخانه که از توش دود رد میشه نباید طبقات بالا مثلا به سرویس مرتبط شه. اینطوری که همه رو به کشتن میده.

بچه ها داکت به این معنی نیست که یه فضای خالیه که دود یا هوای تهویه شده ،مستقیم به اونجا وارد بشه و به کل طبقات منتشر بشه..داکت یه فضای مشخص و خالیه برای عبور رایزرها.. عمل تهویه موتورخونه بوسیله پلیکا یا لوله سیمانی انجام میشه که این پلیکا یا لوله سیمانی تحت عنوان رایزر درون داکت تا بالا انتقال پیدا میکنه...از هر داکت میتونه رایزرهای مختلفی رد بشه و هیچ تداخلی هم با هم نداره.. تو چندتا پست هم قبلا عنوان شد که داکت سرویس و آشپزخونه مشترک گرفته نشه چون بو و .. از سرویس به آشپزخونه میاد و خوشایند نیست درصورتی که اینطور نیست..عمل تهویه سرویس با پلیکا انجام میشه که درواقع رایزر تهویه محسوب میشه و هیچ انتشاری به درون فضای داکت نداره که به سایر فضاها منتقل بشه..
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
اینم تمرین منه برای آذر 92 که با مشورت عارفه خانم روش کار کردیم.
سازه فلزیه؟ دهنه ی 7.20 زیاده کمی، حداکثر 7،البته الن اجرامیشه ها،برای احتیاط در آزمون میگم،
در واحداتونو دولنگه بکشید،
نحوه ی ترسیم تراس در واحد پایین اشتباه است،یک دیوار جلوی بالکنتون کشیدین، و اینکه عمق نورگیر از 7بیشتر شده یکم،و در دستشویی رو ترجیحا در راهروی ورودی قراربدین..
واحد بالایی اون فضای مربع کنار آشپزخونه تراسه؟
 

pishgam_9999

عضو جدید
سلام به همه مهندسای عزیز

آزمون سال 93 رو من امروز تمرین کردم و کشیدم .لطفا اشکالاشو بگید .ممنون

5.jpg 4.jpg

زیر زمین و همکف
 

mojtabata2001

کاربر بیش فعال
بچه ها داکت به این معنی نیست که یه فضای خالیه که دود یا هوای تهویه شده ،مستقیم به اونجا وارد بشه و به کل طبقات منتشر بشه..داکت یه فضای مشخص و خالیه برای عبور رایزرها.. عمل تهویه موتورخونه بوسیله پلیکا یا لوله سیمانی انجام میشه که این پلیکا یا لوله سیمانی تحت عنوان رایزر درون داکت تا بالا انتقال پیدا میکنه...از هر داکت میتونه رایزرهای مختلفی رد بشه و هیچ تداخلی هم با هم نداره.. تو چندتا پست هم قبلا عنوان شد که داکت سرویس و آشپزخونه مشترک گرفته نشه چون بو و .. از سرویس به آشپزخونه میاد و خوشایند نیست درصورتی که اینطور نیست..عمل تهویه سرویس با پلیکا انجام میشه که درواقع رایزر تهویه محسوب میشه و هیچ انتشاری به درون فضای داکت نداره که به سایر فضاها منتقل بشه..
راستش من دیده بودم مستقیم میزارن! :biggrin: امان از این ساخت و سازهای امروزی. بعد تازه اون همه هم از مسئولیت های ناظر می خونیم و فلان و اینا!
مرسی حامد جان پس حله;)
سازه فلزیه؟ دهنه ی 7.20 زیاده کمی، حداکثر 7،البته الن اجرامیشه ها،برای احتیاط در آزمون میگم،
در واحداتونو دولنگه بکشید،
نحوه ی ترسیم تراس در واحد پایین اشتباه است،یک دیوار جلوی بالکنتون کشیدین، و اینکه عمق نورگیر از 7بیشتر شده یکم،و در دستشویی رو ترجیحا در راهروی ورودی قراربدین..
واحد بالایی اون فضای مربع کنار آشپزخونه تراسه؟
سازه که بله فلزه. درست می فرمایید اون ستون پایین تر بود ولی چون B2 در طبقات وسط فضا میفتاد عارفه خانم پیشنهاد داد ببرمش بالا که یه کم دهنه زیاد شد
در رو هم اون اوایل تو باغ نبودم و تمارین اخیر همه درش دو لنگه ست:sweatdrop:
این ترسیم دیوار تراس رو یه بار دیگه شفاف بفرمایید ممنون میشم، یک خط بکشیم؟
بله در دستشویی رو هم درست می فرمایین که اونم مال اوایل بود..
عمق نورگیری زیاد شد ولی از نورگیر سمت راست هم یه نورایی میاد و خلاصه ماست مالیش کردم رفت:biggrin:
مربع هم تراسه و هچش جا مونده
هلو جان ممنون از توضیحات و حسن توجهت:)
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
یکی از دوستان کارشونو برای من فرستادن و خوب چون آخرین کاری هست که متاسفانه من فرصت میکنم ایرادهاشو بگم اینجا گذاشتم که شاید مشکل شما دوستان هم باشه...

توی طراحی به چند مسئله دقت کن...سعی کن خطوط دیوارها در راستای هم باشند و پله پله نباشند ....یعنی از مدول شطرنجی پیروی کنه....
و هندسه پلان رو با داکت و کمد از بین نبر...توی کارت خیلی جاهاش دیدم که به خاطر یه داکت زدی اتاق یا پذیرایی رو نابود کردی....این اولین دلیل برای اینه که مصحح کارتو رد کنه....مصصح باید با اولین نیگاه همه فضاهات رو مربع یا مستطیل ببینه و چیزی جز چندضلعی نبینه....که متاسفانه تو بهش اصلا دقت نکردی....بیشتر تلاش کن من کارتو با همون طراحی که داشتی اصلاح کردم با کار خودت مقایسه کنی متوجه میشی منظورم چیه....و
2- توی ستون گذاری هم دقت کن که از نورگیر رد نشه...
3-ستونها هر جا هستن توی طبقات جاشو تغییر نده که توی این کار 92 هست زیرزمین با طبقات رو مقایسه کنی متوجه میشی....
4-تاسیسات بیش از اندازه کوچیکتر و هندسه اصلا جالبی نداره
5-برای اینکه پلانت تحت تاثیر ستونها قرار نگیره و در کنار رمپت هم ستون میخوای بزاری...تنها توی زیرزمین میتونی از ستونک استفاده کنی....که تا سقف زیرزمین میاد و تموم میشه
6- هیچ وقت به خاطر یه مسئله کل کارتون رو درگیر نکنید....برای رعایت عمق نورگیر شما در طبقه اول یه کارهایی انجام دادید که کارتون رو قشنگ نکرده و در طبقه دوم هم که کلا رعایت نشده...پس بهتر به خاطر یه عمق نورگیر کارتون رو خراب نکنید...بعضی وقتها یه پلان ممکنه یه خورده ایراداتی داشته باشه اما اونقدر قشنگ معماری شده باشه که اون ریزه ایراد اصلا نشون نده

 

bahar-spring

کاربر بیش فعال
سلام دوستان عزیزم
بنظرتون این کار درسته؟
بیشتر منظورم اون مسیر به عرض 3.2 هستش، لطفا همه نطراتشونو بگن، خیلی مهمه
 

پیوست ها

  • Drawing1-Model.pdf
    5.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
این کاریه که دو پست گذشته اصل کار رو براتون گذاشتم و به صورت دستی که چه عرض کنم با PAINT و با حفظ کلیت تغییراتی دادم که بیشتر متوجه داستان بشید....تا حد امکان فضاها رو چهارگوش در بیارید....



البته مسلما که کارت دقیق و با مقیاس نیست و شاید یه 10-20 سانتی باید بعضی جاهاش بالا و پایین بشه...
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیزم
بنظرتون این کار درسته؟
بیشتر منظورم اون مسیر به عرض 3.2 هستش، لطفا همه نطراتشونو بگن، خیلی مهمه

تو مبحث 4 مسیر عبور ماشینو نوشته 5! البته برای پارکینگهای متوسط و بزرگ،
اینجافقط دوتا ماشینه،پس میشه گفت پارکینگ کوچیکه،پس اون عرض 3 متر مشکلی نداره
 

hamedzjg

عضو جدید
سلام دوستان عزیزم
بنظرتون این کار درسته؟
بیشتر منظورم اون مسیر به عرض 3.2 هستش، لطفا همه نطراتشونو بگن، خیلی مهمه

از لحاظ اون راهرو 3.2 متری بگیم تقریبا درسته ..باید 3.5 باشه ولی تو اجرا 3.2 قابل قبوله..ولی اگه از ضوابط بخوایم بگیم باید 3.5 باشه..**
وجود 2 رمپ که یکی به همکف و یکی به زیرزمین بره زیاد دیدم ولی بیشتر تو زمینای شمالی..که یه درب ورودی پارکینگ میزارن و یه فضای خالی جلوش که مسیرو 2 قسمت میکنه یکی به رمپ زیرزمین و یکی رمپ همکف ( که معمولا یکیش بصورت گردشی طراحی میشه)..ولی تو زمیینای جنوبی ندیدم دو رمپ چطور جاگذاری میشه اگه از بر زمین دو رمپ شروع بشه احتیاج به دو درب ورودیه پارکینگ کنار همدیگس که نمیشه اینکارو کرد..

**
اصلاح میشه: توقفگاه کوچیکه.. عرض ورودی 2.5 قابل قبوله ولی منظور عرض فضای عبور اینجا..حداقل 4.5 ولی تا 3 هم قابل قبوله..مطمئن نیستم ولی..ببخشید نظر دادم
 
آخرین ویرایش:

bahar-spring

کاربر بیش فعال
تو مبحث 4 مسیر عبور ماشینو نوشته 5! البته برای پارکینگهای متوسط و بزرگ،
اینجافقط دوتا ماشینه،پس میشه گفت پارکینگ کوچیکه،پس اون عرض 3 متر مشکلی نداره
مرسی
اگر پارکینگ متوسط باشه بنظرتون بازم میشه این کارو کرد؟ توی بعضی جزوه ها گفته مسیر اگر پشتش ماشین پارک نشده باشه، و یا جایی که مسیر عبوری از کنار باکس پله عبور کنه میتونیم تا 3مترم عرضشو کم کنیم..میشه؟!
 

rohi58

عضو جدید
دوست عزیز آزمون سال 90 آزمون استانداردی نبوده و از سالهای بعد از اون این آزمونها با تغییراتی که کردند به سمت واقعیت بازار کار رفتند هرچند هنوز هم مشکل دارند و با طرح تقصیلی منطبق نیستند. در آزمون سال 90 5 واحد طراحی شده که 4 واحد پارکینگ داشته و در حالی که پارکینگ نیاز اصلی فضاهای طراحی شده ما هستند و در طراحیهای بازار کار (حداقل طرح تفصیلی تهران )اجازه طراحی مسکونی در همکف امکانپذیر نیست چون حداقل 3 طبقه روی پیلوت میتوان ساخت (بند 2-14طرح تفصیلی) در صورتیکه آزمونهای نظام مهندسی 2 طبقه روی پیلوت طراحی میکنند و جدیدا برای پر کردن فضای خالی پیلوت یک تجاری هم به آن اضافه میکنند در صورتیکه در تهران اولین چیزی که کنترل میشه اینه که سقف همکف رو بیش از حد مجاز اجرا نکنی که مبادا بعدا مسکونی یا تجاری بشه.
در صورتیکه در طراحی واقعی در پهنه های R121,R122 که 200 و 250 متر مربع مساحت زمین است شما احتیاج به 8 تا 10 پارکینگ دارید و علاوه بر پیلوت از زیر زمین هم برای پارکینگ مجبورید استفاده کنید. نظام مهندسی سالهای سال از بازار کار دور بوده و حدود 2 سال هستش که بنا به ماده 33 وارد این حوزه شده و قبل از این تاریخ مهندسان بنا به اطلاعات و تجربه خودشون و کتاب ملاک عمل شهرداری طراحی میکردند.همانطور که اطلاعات دوران دانشگاه صرفا درصدی از اطلاعاتی بود که برای آزمون نظام مهندسی به دردمون خورد ،شرکت در آزمون نظام مهندسی و گرفتن پروانه اشتغال هم فقط شما رو وارد مرحله جدیدتری میکنه که با غول بزرگتری به نام بازار کار روبرو خواهید شد و در اونجا خواهیم دید که قواعد و ضوابط فراتر از این مرحله هستند.
به امید موفقیت

مهندس من این قوانین رو نمیدونم فقط میدونم این چیزی رو که آزمون از ما میخواد اگه ارتفاع 3.23 بگیریم ازحد مجاز رد میکنه در آزمون اسفند 91 هم که گفته در همکف یک آژانس مسافرتی و حداکثر ارتفاع همکف 1.2 باشه باز هم اگه ارتفاع طبقات رو 3.23 بگیریم از حد مجاز رد میکنه.
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مرسی
اگر پارکینگ متوسط باشه بنظرتون بازم میشه این کارو کرد؟ توی بعضی جزوه ها گفته مسیر اگر پشتش ماشین پارک نشده باشه، و یا جایی که مسیر عبوری از کنار باکس پله عبور کنه میتونیم تا 3مترم عرضشو کم کنیم..میشه؟!

استاد منم میگفت میشه،ولی با توجه به اینکه مبحث نوشته 5 بهتره 5 بگیری،اگر دیگه هیچ راهی نداشت من خودم به شخصه 3تا 3.5خواهم گرفت این عرضو
 

riahi_arc55

عضو جدید
[نمیدونم چرا همه تاکید به ارتفاع 3.23 میکنند .در صورتیکه اشتباه . مثلا یک ساختمان سه طبقه با زیر زمین که 1.2 نسبت به همکف بالاتره طبق مبحث 4 ارتفاع مجاز این ساختمان با جانپناه 11.70 میباشد . در صورتیکه با ارتفاع 3.23 میشه 1.2+3.23*3+1.1= 11.99 که 29 سانتیمتر از حد مجاز رد میکنه و درست نیست پس لازمه ارتفاع رو 18 پله 17 سانتی که میشه 3.06 سانت بگیریم.فقط در صورتی که ساختمان پیلوت باشه با مشکل بالا بر نمیخوریم و میتونیم همان 3.23 بگیریم. بزرگان نظر بدند.

دوست عزیز
در محاسبه ارتفاع کل شما ارتفاع پیلوت را 2.7 در نظر بگیرید که ارتفاع از حد مجاز فراتر نمیرود .

2.7(پیلوت)+3.23(اول)+3.23(دوم)+1.1(جانپناه)+1.2(بالا آمدن از 0.00) =11.46

در آزمون 93 نیز با اینکه ارتفاع پیلوت به دلیل وجود تجاری 3.8 بود ارتفاع از 0.00، 11.36 بود .

3.8(پیلوت)+3.23(اول)+3.23(دوم)+1.1(جانپناه)= 11.36

ضوابط دیگری همچون مبحث 3 و نشریه تصرفهای خاص وجود داره که بهتره اینها رو بگذارید واسه بعد از قبولی در آزمون و مطرح کردن اونها باعث سردرگمی میشود.
موفق باشید

وقتی ما زیر زمین داریم دگه پیلوت نداریم و اون همکفه که ممکن یک واحد باشه و بقیه مساحت لابی باشه که ارتفاع اون هم باید مثل بقیه طبقات باشه.مانند آزمون سال 90

دوست عزیز آزمون سال 90 آزمون استانداردی نبوده و از سالهای بعد از اون این آزمونها با تغییراتی که کردند به سمت واقعیت بازار کار رفتند هرچند هنوز هم مشکل دارند و با طرح تقصیلی منطبق نیستند. در آزمون سال 90 5 واحد طراحی شده که 4 واحد پارکینگ داشته و در حالی که پارکینگ نیاز اصلی فضاهای طراحی شده ما هستند و در طراحیهای بازار کار (حداقل طرح تفصیلی تهران )اجازه طراحی مسکونی در همکف امکانپذیر نیست چون حداقل 3 طبقه روی پیلوت میتوان ساخت (بند 2-14طرح تفصیلی) در صورتیکه آزمونهای نظام مهندسی 2 طبقه روی پیلوت طراحی میکنند و جدیدا برای پر کردن فضای خالی پیلوت یک تجاری هم به آن اضافه میکنند در صورتیکه در تهران اولین چیزی که کنترل میشه اینه که سقف همکف رو بیش از حد مجاز اجرا نکنی که مبادا بعدا مسکونی یا تجاری بشه.
در صورتیکه در طراحی واقعی در پهنه های R121,R122 که 200 و 250 متر مربع مساحت زمین است شما احتیاج به 8 تا 10 پارکینگ دارید و علاوه بر پیلوت از زیر زمین هم برای پارکینگ مجبورید استفاده کنید. نظام مهندسی سالهای سال از بازار کار دور بوده و حدود 2 سال هستش که بنا به ماده 33 وارد این حوزه شده و قبل از این تاریخ مهندسان بنا به اطلاعات و تجربه خودشون و کتاب ملاک عمل شهرداری طراحی میکردند.همانطور که اطلاعات دوران دانشگاه صرفا درصدی از اطلاعاتی بود که برای آزمون نظام مهندسی به دردمون خورد ،شرکت در آزمون نظام مهندسی و گرفتن پروانه اشتغال هم فقط شما رو وارد مرحله جدیدتری میکنه که با غول بزرگتری به نام بازار کار روبرو خواهید شد و در اونجا خواهیم دید که قواعد و ضوابط فراتر از این مرحله هستند.
به امید موفقیت

مهندس من این قوانین رو نمیدونم فقط میدونم این چیزی رو که آزمون از ما میخواد اگه ارتفاع 3.23 بگیریم ازحد مجاز رد میکنه در آزمون اسفند 91 هم که گفته در همکف یک آژانس مسافرتی و حداکثر ارتفاع همکف 1.2 باشه باز هم اگه ارتفاع طبقات رو 3.23 بگیریم از حد مجاز رد میکنه.

با سلام
دوست عزیز از اونجایی که حس کردم توضیحاتم قانع کننده نبوده و ممکنه دوستان دیگه رو در این زمان کمی که به آزمون مونده سردر گم کنه نقل قولی به پستهای قبلی داشتم که هم جمعبندی بشه و ابهامات هم رفع بشه.
درسته که ما میتونیم ارتفاع کمتری رو تا حداقل مجاز رو برای مسکونی طراحی کنیم ولی به نظر این یک طراحی مطلوب نیست و این به این معنی نیستش که ارتفاع 3.24 برای مسکونی ارتفاع زیادی هستش و خارج از ضوابط هستش و ارتفاع مجاز رو رد میکنه.

ما در برخورد با ضوابط باید بهترین راه حل رو ارائه کنیم نه آسونترینش رو . فرق ما معمارها با بساز و بفروشها همینه . ما باید با تمام ضوابطی که وجود داره بهترین فضا رو خلق کنیم . راه حلی که شما فرمودید آسونترین راه حله و قابل اجرا هم هست ولی بهترین راه حل نیست . شما به شخصه آپارتمانی که سقف بلندتر و دلباز داره رو میپسندی یا آپارتمانی با سقف کوتاه و دلگیر رو؟

در مورد نحوه محاسبه ارتفاع بعضی آزمونهادر پستهای قبل با جزئیات توضیح داده شده که اینجا نقل قول هم کردم ولی ظاهرا آزمون 90 و 91 هنوز سوالاتی رو ایجاد کرده که در مورد جفتشون توضیحاتی رو خدمتتون عرض میکنم:
در مورد آزمونی مثال زدید که ماهیت اون پیچیده بودن و ضوابط اون هستش و مسلما قرار نبوده و نیست که همه شرکت کنندگان در این آزمونها قبول بشوند و طراح سوال دامهایی در سوال قرار میده تا عملکرد داوطلب آزمون رو بسنجه . همونطور که فرمودید در ازمون اسفند 91 طراح از کلمه
حداکثر 1.2 استفاده کرده و این دام سوال هستش . و کسانی در این آزمونها و بازار کار موفقتر هستن که بتونن تحلیل درستی از صورت سوال داشته باشند. در بازار کار هم هر کار جدیدی یک مساله جدید هستش و کارفرماها دنبال بهترین پاسخها هستند.
حالا در آزمون اسفند 91 دو تا سوال پیش میاد
1- آیا احتیاج به نورگیر برای زیر زمین داریم؟ 2- آیا حداکثر نورگیر رو لازم داریم؟
در ظاهر میتونیم نورگیری نداشته باشیم چون از حیاط میتونیم رمپ رو پایین ببریم و احتیاجی به بالا آوردن همکف نیست. ولی در این حالت ارتفاعمون میشه 10.82 که ضابطه 10.50 رو رد میکنه پس باید یک نورگیر بگذاریم که بتونیم از ضابطه 11.70 استفاده بکنیم . اگه 1.2 بیایم بالا که ارتفاعمون میشه 12.02 که به قول شما ضابطه 11.70 رو رد میکنه. پس به راحتی به جای 120 سانتیمتر 80 سانت همکف رو بالا میاریم که هم نورگیر داشته باشیم و هم ارتفاعمون 11.62 بشه و ضابطه رو رد نکنه و هم ارتفاع واحدهامون مناسب باشه. 11.62= 0.8+(3*3.24)+1.1
در مورد آزمون سال 90 با اینکه آزمون غیر استانداردی بود و مسئله دار بود و پارکینگها تامین نبود ولی بازم راهی وجود داشت که 4 واحد مرغوب با ارتفاع استاندارد داشته باشیم و فقط یکی از واحدها ارتفاعش کم بشه . به اینصورت که شما صرفا طبقه همکف رو(که معمولا طراحی مسکونی در اون مجاز نیست) 2.9 میگرفتی و 2 طبقه بعدی رو 3.24 که مجموعش میشد 11.68 که کمتر از 11.7 هستش:
11.68= 2.90+(2*3.24) +1.1+1.2

موفق و پیروز باشید
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا