تمرین گروهی آزمون طراحی آبان 93

وضعیت
موضوع بسته شده است.

riahi_arc55

عضو جدید
دوستان لطفا این قضیه رمپ و سرگیری رو با توجه به زمان کمی که تا آزمون مونده برای خودتون پیچیده نکنید.

چند تا از دوستان پیغام دادن که این موضوع خیلی پیچیده شده و تقاضای محاسبه رمپ رو داشتن ... جواب همه دوستانی که پیغام دادند رو اینجا میگم که اگر احیانا دوستان دیگه ای هم ابهامی داشتند رفع بشه :

دوستان عزیز موضوع پیچیده ای نیست !!! شما فقط باید نحوه محاسبه رمپ رو بلد باشید. البته قبلا دوستان دیگر توضیحش رو دادن!!! بازم چشم...

با توجه به اینکه در آزمونهای سالهای گذشته از پارکینگهای بیشتر از 3 خودرو استفاده شده (پارکینگهای متوسط ) و حداقل ارتفاع این پارکینگها 2.4 هستش مقدار مجاز پیشروی سقف بر روی رمپ برای سرگیری 1.95، همون عدد 3.33 است که در مطالب هم اشاره شده.

اگر غیر از این بود میتونید با محاسباتی که دوستان هم گفتند به عدد مورد نظرتون برسید.
اگر از محاسبه خوشتون نمیاد میتونید به راحتی در یک کاغذ رمپ رو با مقیاس رسم کنید و مقدار سرگیری رو با خط کش روی اون بدست بیارید. رسم روی کاغذ مساله رو براتون آسون میکنه!!
رسم کردن روی کاغذ شمارو میتونه در زمینهایی که شیب هم دارند خیلی کمک کنه .

محاسبه طول رمپ

در ابتدا توضیح درصد رمپ رو بدم :
در رمپها به ازای هر متر پیشروی بر روی رمپ به مقدار درصدی که در نظر گرفته شده است ارتفاع کم یا زیاد می شود.

مثال1 : شیب 10 درصد (رو به پایین) یعنی شما به ازای یک متر حرکت به جلو 10 سانت ارتفاع کم شده و به پایین میروید.

این دقیقا مثل پله هستش با این تفاوت که پله در هر متر طول 60 درصد تغییر ارتفاع داره


مثال 2: از ارتفاعی استفاده کردم که اعداد رند بدست بیاد تا سردر گم نشید.

به طور مثال شما میخواهید رمپی طراحی کنید که 170 سانتیمتر به سمت پایین بره.

مرحله اول ---- 2 تا یک متری در ابتدا و انتهای رمپ داریم که با شیب 10 % هستش یعنی اینکه تا اینجا 2 متر از طول رمپ مشخص شد و 20 سانت هم از ارتفاع کم شد و باقی مونده ارتفاعمون 150 سانتیمتر هستش.

مرحله دوم --- 150 سانتیمتر باقیمونده شیبش 15% هستش .
با تقسیم کردن ارتفاع بر عدد درصد شیب، طول رمپ بدست می آید 10=150/15 پس 10 متر هم طول رمپ 15% داریم

مرحله سوم---- طول رمپ 10% را با طول رمپ 15% جمع میکنیم 12= 2+10

طول رمپ ما 12 متر است.



 
دوستان لطفا این قضیه رمپ و سرگیری رو با توجه به زمان کمی که تا آزمون مونده برای خودتون پیچیده نکنید.

چند تا از دوستان پیغام دادن که این موضوع خیلی پیچیده شده و تقاضای محاسبه رمپ رو داشتن ... جواب همه دوستانی که پیغام دادند رو اینجا میگم که اگر احیانا دوستان دیگه ای هم ابهامی داشتند رفع بشه :

دوستان عزیز موضوع پیچیده ای نیست !!! شما فقط باید نحوه محاسبه رمپ رو بلد باشید. البته قبلا دوستان دیگر توضیحش رو دادن!!! بازم چشم...

با توجه به اینکه در آزمونهای سالهای گذشته از پارکینگهای بیشتر از 3 خودرو استفاده شده (پارکینگهای متوسط ) و حداقل ارتفاع این پارکینگها 2.4 هستش مقدار مجاز پیشروی سقف بر روی رمپ برای سرگیری 1.95، همون عدد 3.33 است که در مطالب هم اشاره شده.

اگر غیر از این بود میتونید با محاسباتی که دوستان هم گفتند به عدد مورد نظرتون برسید.
اگر از محاسبه خوشتون نمیاد میتونید به راحتی در یک کاغذ رمپ رو با مقیاس رسم کنید و مقدار سرگیری رو با خط کش روی اون بدست بیارید. رسم روی کاغذ مساله رو براتون آسون میکنه!!
رسم کردن روی کاغذ شمارو میتونه در زمینهایی که شیب هم دارند خیلی کمک کنه .

محاسبه طول رمپ

در ابتدا توضیح درصد رمپ رو بدم :
در رمپها به ازای هر متر پیشروی بر روی رمپ به مقدار درصدی که در نظر گرفته شده است ارتفاع کم یا زیاد می شود.

مثال1 : شیب 10 درصد (رو به پایین) یعنی شما به ازای یک متر حرکت به جلو 10 سانت ارتفاع کم شده و به پایین میروید.

این دقیقا مثل پله هستش با این تفاوت که پله در هر متر طول 60 درصد تغییر ارتفاع داره


مثال 2: از ارتفاعی استفاده کردم که اعداد رند بدست بیاد تا سردر گم نشید.

به طور مثال شما میخواهید رمپی طراحی کنید که 170 سانتیمتر به سمت پایین بره.

مرحله اول ---- 2 تا یک متری در ابتدا و انتهای رمپ داریم که با شیب 10 % هستش یعنی اینکه تا اینجا 2 متر از طول رمپ مشخص شد و 20 سانت هم از ارتفاع کم شد و باقی مونده ارتفاعمون 150 سانتیمتر هستش.

مرحله دوم --- 150 سانتیمتر باقیمونده شیبش 15% هستش .
با تقسیم کردن ارتفاع بر عدد درصد شیب، طول رمپ بدست می آید 10=150/15 پس 10 متر هم طول رمپ 15% داریم

مرحله سوم---- طول رمپ 10% را با طول رمپ 15% جمع میکنیم 12= 2+10

طول رمپ ما 12 متر است.




میشه سرگیری هم به همین واضحی توضیح بدید مهندس البته باقرجون یه چیزایی گفته ممنون میشم همیطوری شیوا بگید
 
قضیه 3.3 برای پارکینگ با ارتفاع 2.40، از انتهای رمپ 3.33 جدا کنیم میشود 1.95،،،، اگه 2.66 جدا کنیم میشه 2.05 و اگه 4.33 جدا کنیم میشه 1.80 قبل از اینا باید طول رمپ رو بدست بیارین 1.4=0.2-1.6 باشیب 15 درصد طولش میشه 9.33=1.40/0.15 در نتیجه 11.33=2+9.33 طول رمپ 11.33 ابتدا وانتهای رمپ 1 متر با شیب 10 درصد برای ارتفاع سر گیری 2.05 2.66=1+1.66 ،،،،،،1.66=0.25/0.15 ،،،،،،0.25=0.10-0.35 ،،،،،0.35 =2.05 -2.40 روش محاسبه
مرسی از توضیحت اما من خوب متوجه نشدم کاش گام به گام توضیح بدی
 

riahi_arc55

عضو جدید
محاسبه طول پیشروی سقف طبقه بالا بر روی رمپ (سرگیری رمپ):
لازم به توضیحه که اگر سقف روی رمپ را بپوشانیم امکان عبور اتومبیل وجود ندارد. ولی برای استفاده بهینه از طبقه بالا قسمتی از رمپ را میتوانیم با سقف طبقه بالای آن بپوشانیم و مساحت طبقه بالا را بیشتر کنیم.

حال باید چکار کنیم ؟ معجزه؟ نخیر خیلی راحتتره .....

براش یه فرمول درست میکنیم و طبق فرمول یک عدد بدست میاد (از چپ به راست) :


1) یک عدد = (10 سانتیمتر که ارتفاع یک متر ابتدایی است) - (ارتفاع مجاز سرگیری به سانتیمتر) - (ارتفاع سقف پارکینگ مورد نظر به سانتیمتر)


2) عدد بدست آمده را تقسیم بر 15 میکنیم ( همان 15% شیب)


3) عدد بدست آمده را با 1 جمع میکنیم (1 همان یک متر ابتدایی است که 10% آن که همان 10 سانت بود در فرمول اول کسر گردید) عدد بدست آمده در مرحله سوم میزان پیشروی سقف روی رمپ به متر است.



مثال : ارتفاع زیر زمین 2.4 ارتفاع سرگیری 1.95


35=240-195-10



2.33= 35/15


3.33=2.33+1

عدد 3.33 معروفمون اینجاست :biggrin:;)


مثال 2 : ارتفاع 2.4 مقدار سرگیری 2.05



25=240-205-10



1.66= 25/15


2.66=1.66+1

فقط به دو عدد در صورت مساله احتیاج دارید و مابقی یه فرمول آسون....

سربلند باشید

 
آخرین ویرایش:

pishgam_9999

عضو جدید
مهندس دستت درد نکنه ...............

امروز واقعا اطلاعاتی که بهمون دادی خیلی با ارزش بودن هم اصلاح اون سازه هم آموزشی گام به گام رمپ

واقعا اون سازه رو با شکل نشون دادی کاملا شیرفهم شدم این گام به گام هم عالی بید!!!

مچکرم:)
 

m.rahimi0756

عضو جدید
سلام - دوست عزیز عمق زیاد یعنی چقدر؟ نورگیری طبق ضوابط برای مسکونی با توجه به کاربری فضا ها 1/8 یا 1/7 سطح کف است یعنی اگر اتاقی 14 متر مربع مساحت داشته باشه 2 متر مربع نورگیر می خواد - طبق مبحث الزامات عمومی ساختمان مبحث نورگیری تمام این موارد ذکر شده است -
 

m.rahimi0756

عضو جدید
سلام عارفه خانم - اگر رمپ رو بخواهیم بداخل بنا ببریم و قسمت بالای سقف سرگیر نشود باید باندازه 3.33 از قسمت داخل بنا بسمت خارج یعنی یک متر اول که ده درصد شیب دارد با 2.33 متر که 15 % شیب دارد جمع کنیم به عدد 45. می رسیم -یعنی اگه ارتفاع پارکینگ 2.4 باشد منهای ارتفاع 45. به عدد 1.95 می رسیم که حداقل ارتفاع سرگیر است - مشاهده پیوست Doc1.pdf-
 

mms_6613

عضو جدید
خوب دوست عزیز پس اون آپلودی که مهندس ریاحی گذاشتن چی بود؟؟؟در خصوص نکته با عکس هم نشون دادیم:eek:من که کلا متوجه نشدم قضیه چیه....اما تا جایی هم که شد و در حد اطلاعات بنده بود در دوره خرداد و این دوره سعی کردم چیزهایی که بلد بودم رو بگم....دیگه اگر کمه به بزرگیتون ببخشید...در همین حد هست:razz:
دوست عزیز منظور بدی نداشتم! بابت ارائه اطلاعاتتون هم قبلا هم از شما و مهندس ریاحی تشکر کرده بودم...منظورم از ارائه تصاویر و نکات مثل کاری بود که مهندس فرزاد انجام میدادند بود...به صورت گرافیکی با علامت و هاشور و نوشته روی عکس...قطعا یه تصویر گرافیکی از هزار کلمه گویاتره...میدونم زیاده خواهیه به بزرگیه خودتون ببخشید ولی اگه امکان داشت و البته وقتشو داشتید ممنون میشیم....اگه سو تفاهمی پیش اومد ازتون عذرخواهی میکنم.
 

mms_6613

عضو جدید
اما در مورد سئوالتون لطف کنید فایل همکف رو هم مطالعه کنید...کد ارتفاعی تاسیسات تا زیر سقف 2.4 هست...و تراز همکف لابی +0.85 و اگر میبینید در اینجا کد ارتفاعی 1.86- هست به همین علتی که عرض کردم است....
همون ابتدا هم گفتم این طرح در جهت اینه که نخواهیم از سه بازو برای رسیدن از همکف به طبقه اول استفاده کنیم هست....و بعید میدونم ایرادی داشته باشه به غیر از نکته ای که مهندس ریاحی عزیز عرض کردند....
و در مورد ستون گذاری هم مشکلی نداره...اون فاصله 1.20 از زمپ هم قابل اجراست...در تاپیکهای قیلی در موردش هم آقا فرزاد توضیح دادند و هم بقیه دوستان

پیرامون ارتفاع تاسیسات بالاخره متوجه نشدم ارتفاع از کف تا زیر سقف چقدر باید باشه؟
چون همزمان تاپیکهای بچه های دوره های قبل رو هم مطالعه میکنم و اونجا گفتن ارتفاع اتاق تاسیسات بیشتر از 2.4متر هستش و بنابراین بایستی برای دسترسی به تاسیسات چند پله باید پایین بریم!!! درست یا غلطشو با ذکر منبع شما بفرمایید
در مورد ستونگذاریاینکه شما اگه از انتهای رمپ ( فرض کنید معبر ابتدای رمپه) بطرف ابتدای رمپ 3.33متر جدا کنید تا ارتفاع سرگیر 195سانت لحاظ بشه...خوب این 333سانت کجا میفته؟ بنظر میرسه محل ستون C4 درست نباشه چون پوتر اونجا سرگیر میشه و ستون C5 کاربردی نداره!!! و اون کنسول 120 سانت اجرایی هست اما جالب نیست چون حدود 660 سانت رو باید بپوشونه! البته من تو اسکلت بتنی اطلاعات زیادی ندارم هرچند تو فلزی بد نیستم
​ولی از دوستان اگه کسی اطلاعاتی پیرامون فاصله مناسب آکس پایه بتنی داره ممنون میشم راهنمایی کنن.
 

mms_6613

عضو جدید
دوست عزیز از اونجایی که صرفا بحث پله مطرح بود و یکی از دوستان میخواستن بدونن که چطور مساله ارتفاع طبقه همکف حل شده خانم مهندس عارفه یک راهکار ارائه دادند و اون این بود که قسمت لابی طبقه همکف رو 84 سانتیمتر مثبت کردند و به طبع قسمت زیرین اون رو هم با چند پله بالاتر آوردند و دقیقا 84 سانتیمتر بالا اومده . همه اینها راه حل هایی هستند که به ذهن ما اومده و گفتیم . من هم یک راحل دیگه ای ارائه دادم که پله ها رو بردیم داخل لابی. شما هم اگر راه حل دیگه ای به نظرتون میرسه میتونید بفرمایید

مساله بعدی مساله آکس بندیه که اونهم راه حلهای مختلفی داره و به نظر من اگر ستون c5 حذف بشه مساله حل میشه چون پوتر ستونهای c4,b4سرگیر نیست و قابل حله...
در مورد اجرا هم برای رمپ میتونید از روشی که دوستمون توضیح دادن و روشهای دیگه استفاده کنید و برای سقف همکف مابین ستونهای b 4,5 و c4,5 میتونید از دال مجوف یا همون به اصطلاح کنسول استفاده کنید.
اینو باید خدمتتون عرض کنم که نقشه تنها زبان بین المللی دنیاست که احتیاج به تفسیر نداره و اگر کسی به این زبان آشنایی داشته باشه میتونه منظور طراح رو بفهمه و همه ما اینجا در تلاشیم که به این زبان تسلط پیدا کنیم و همه این تلاشها تمرینهایی در جهت یادگیری این زبانه.
موفق و پیروز باشید

حق با شماست دوست عزیز اما آیا مصحح به این زبان بین المللی آشناست؟ اگه آشناست پس چرا کنار نقشه ها توضیح باید بنویسیم؟:confused:...چرا مصحح منظور مارو نمیفهمه؟:mad::biggrin:

مزاح کردم ببخشید..ارتفاع تاسیسات شنیده بودم بیشتر از 240 سانت باید باشه؟ آیا غلطه؟ و اینکه باید پله داد پایین تا به تاسیسات برسیم!!! اگه درسته پس این بالا پایین اومدن چرا؟؟؟؟؟
 

mms_6613

عضو جدید
درسته خانم مهندس بیشتر بحث ما در مورد پله این طرح بودش که حل شده
اگه حالا بخواهیم در مورد سازه این طرح دقیقتر بشیم باید بگم که ستون c5 باید حذف بشه و پیش آمدگی طبقه همکف بر روی رمپ نباید از 3.33 بیشتر بشه که در اینجا هستش و باید کمی عقبتر بره. در مودر پوتری که بین c4 , b4 وجود داره هم اگر مهندس سازه وجود اونو الزامی دونست میتونه اونو 80 سانت بالاتر در نظر بگیره و بالاتر اجرا بشه تا سرگیر نشه.
البته راههای دیگه ای هم هست که تغییراتش بیشتره

مرسی آقای مهندس ریاحی...منظور منم همین مسائل بود... که با توجه به اینا آکسها مشکل دارن ( از وظایف معمار) و باید بازبینی بشه..تازه اونجایی که دهانه ها حدود 5*5 هستش ( محل پارک ماشینها ) اجراش اگه فلزی باشه واقعا مشکل داره چون تیر اصلی که تیرچه ( اگه سقف تیرچه بلوک باشه) روش سوار میشه نمرش حدود دوبل 27 میشه:surprised: تیر آهن 27 کمیابه و البته خیلی گرون حتی اگه پوشش سقف عرشه فولادی یا کامپوزیت باشه باز فرق چندانی نمیکنه چون تو بارگذاری اختلاف چندانی ندارن
اگه اسکلت بتنی باشه چون مسکونی داریم میسازیم ضخامت سقف نباید زیاد در بیاد بنابراین از سیستم پوترهای عمودبرهم در محل اتصال با ستون و پوشش نازک بین اونها ( دال یکطرفه مثل تیرچه و بلوک ) میشه استفاده کرد در واقع پوتر کار تیرهای اصلی و فرعی رو انجام میده اما سوال اینجاست طول پوتر اصلی که وظیفه تحمل بار سقف رو بر عهده داره چقدره؟ قبول دارید این تو آکس بندی و نحوه چیدمان پارکینگ خصوصا موثره؟
 

mms_6613

عضو جدید
قضیه 3.3 برای پارکینگ با ارتفاع 2.40، از انتهای رمپ 3.33 جدا کنیم میشود 1.95،،،، اگه 2.66 جدا کنیم میشه 2.05 و اگه 4.33 جدا کنیم میشه 1.80 قبل از اینا باید طول رمپ رو بدست بیارین 1.4=0.2-1.6 باشیب 15 درصد طولش میشه 9.33=1.40/0.15 در نتیجه 11.33=2+9.33 طول رمپ 11.33 ابتدا وانتهای رمپ 1 متر با شیب 10 درصد برای ارتفاع سر گیری 2.05 2.66=1+1.66 ،،،،،،1.66=0.25/0.15 ،،،،،،0.25=0.10-0.35 ،،،،،0.35 =2.05 -2.40 روش محاسبه

تصویر گویای همه چیز!!! عالـــــــــــــــــــــــــــــــی... تشکر
 

mms_6613

عضو جدید
وضع موجود و اصلاحیه پیشنهادی رو به صورت شماتیک کشیدم که براتون اینجا میزارم
وضع موجود
مشاهده پیوست 222740

پس از تغییرات

مشاهده پیوست 222741

اگر بازم سوالی در موردش هست دوستان مطرح کنند تا به نتیجه برسیم

من با این پوترهایی که تو ارتفاع 2 متر به 2 متر از شیب گذاشتی مشکل دارم !

اونوقت با وجود این پوترها پلان همکف چطور میشه این قسمت؟ متوجه منظورم هستید؟
:confused:
 

mms_6613

عضو جدید
دقییییییییقا.... درصورتی که کار پزشکی و عمل و... هم توی چند ساعت حتی ب 8ساعتم ممکنه آون عمل نرسه همانا... ولی ببینید چقدر رشته محترمیه... تازه ممکنه طرفم ب کشتن بدناااا.... مقصر خودمونیم که اجازه میدیم هر کی از راه میاد برا ما تعیین تکلیف کنه

دقیقا اما کار بعضی از مهندسینم هست که همون تو پلان و کاغذ پایین میریزه صاحبش زیر آوار میمونه:biggrin: چه برسه به ساخته شدن!
 

mms_6613

عضو جدید
دوستان لطفا این قضیه رمپ و سرگیری رو با توجه به زمان کمی که تا آزمون مونده برای خودتون پیچیده نکنید.

چند تا از دوستان پیغام دادن که این موضوع خیلی پیچیده شده و تقاضای محاسبه رمپ رو داشتن ... جواب همه دوستانی که پیغام دادند رو اینجا میگم که اگر احیانا دوستان دیگه ای هم ابهامی داشتند رفع بشه :

دوستان عزیز موضوع پیچیده ای نیست !!! شما فقط باید نحوه محاسبه رمپ رو بلد باشید. البته قبلا دوستان دیگر توضیحش رو دادن!!! بازم چشم...

با توجه به اینکه در آزمونهای سالهای گذشته از پارکینگهای بیشتر از 3 خودرو استفاده شده (پارکینگهای متوسط ) و حداقل ارتفاع این پارکینگها 2.4 هستش مقدار مجاز پیشروی سقف بر روی رمپ برای سرگیری 1.95، همون عدد 3.33 است که در مطالب هم اشاره شده.

اگر غیر از این بود میتونید با محاسباتی که دوستان هم گفتند به عدد مورد نظرتون برسید.
اگر از محاسبه خوشتون نمیاد میتونید به راحتی در یک کاغذ رمپ رو با مقیاس رسم کنید و مقدار سرگیری رو با خط کش روی اون بدست بیارید. رسم روی کاغذ مساله رو براتون آسون میکنه!!
رسم کردن روی کاغذ شمارو میتونه در زمینهایی که شیب هم دارند خیلی کمک کنه .

محاسبه طول رمپ

در ابتدا توضیح درصد رمپ رو بدم :
در رمپها به ازای هر متر پیشروی بر روی رمپ به مقدار درصدی که در نظر گرفته شده است ارتفاع کم یا زیاد می شود.

مثال1 : شیب 10 درصد (رو به پایین) یعنی شما به ازای یک متر حرکت به جلو 10 سانت ارتفاع کم شده و به پایین میروید.

این دقیقا مثل پله هستش با این تفاوت که پله در هر متر طول 60 درصد تغییر ارتفاع داره


مثال 2: از ارتفاعی استفاده کردم که اعداد رند بدست بیاد تا سردر گم نشید.

به طور مثال شما میخواهید رمپی طراحی کنید که 170 سانتیمتر به سمت پایین بره.

مرحله اول ---- 2 تا یک متری در ابتدا و انتهای رمپ داریم که با شیب 10 % هستش یعنی اینکه تا اینجا 2 متر از طول رمپ مشخص شد و 20 سانت هم از ارتفاع کم شد و باقی مونده ارتفاعمون 150 سانتیمتر هستش.

مرحله دوم --- 150 سانتیمتر باقیمونده شیبش 15% هستش .
با تقسیم کردن ارتفاع بر عدد درصد شیب، طول رمپ بدست می آید 10=150/15 پس 10 متر هم طول رمپ 15% داریم

مرحله سوم---- طول رمپ 10% را با طول رمپ 15% جمع میکنیم 12= 2+10

طول رمپ ما 12 متر است.






عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
 

mms_6613

عضو جدید
محاسبه طول پیشروی سقف طبقه بالا بر روی رمپ (سرگیری رمپ):
لازم به توضیحه که اگر سقف روی رمپ را بپوشانیم امکان عبور اتومبیل وجود ندارد. ولی برای استفاده بهینه از طبقه بالا قسمتی از رمپ را میتوانیم با سقف طبقه بالای آن بپوشانیم و مساحت طبقه بالا را بیشتر کنیم.

حال باید چکار کنیم ؟ معجزه؟ نخیر خیلی راحتتره .....

براش یه فرمول درست میکنیم و طبق فرمول یک عدد بدست میاد (از چپ به راست) :


1) یک عدد = (10 سانتیمتر که ارتفاع یک متر ابتدایی است) - (ارتفاع مجاز سرگیری به سانتیمتر) - (ارتفاع سقف پارکینگ مورد نظر به سانتیمتر)


2) عدد بدست آمده را تقسیم بر 15 میکنیم ( همان 15% شیب)


3) عدد بدست آمده را با 1 جمع میکنیم (1 همان یک متر ابتدایی است که 10% آن که همان 10 سانت بود در فرمول اول کسر گردید) عدد بدست آمده در مرحله سوم میزان پیشروی سقف روی رمپ به متر است.



مثال : ارتفاع زیر زمین 2.4 ارتفاع سرگیری 1.95


35=240-195-10



2.33= 35/15


3.33=2.33+1

عدد 3.33 معروفمون اینجاست :biggrin:;)


مثال 2 : ارتفاع 2.4 مقدار سرگیری 2.05



25=240-205-10



1.66= 25/15


2.66=1.66+1

فقط به دو عدد در صورت مساله احتیاج دارید و مابقی یه فرمول آسون....

سربلند باشید



تشکـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
 

pishgam_9999

عضو جدید
مهندس محترم "

برای تشکر کردن از دکمه تشکر استفاده کن

قرار بر این شد که اینجا اسپم نزاریم تا تاپیک صفحاتش کم بشه

94.5 % از سوالای شما جواب داده شده چرا بازم پرسیدی ؟ چرا صفحاتو الکی اضافه میکنی ؟

بدون اینکه جوابا رو بخونی بازم سوالای تکراری میکنی. من که تازه واردم و کم تجربه تر از شما که مهندسی از اول تاپیک رو خوندم و سوالایی که شما بعد از 2 بار امتحان دادن دارید رو ندارم.

من ریز به ریز این تاپیکو خوندم . اگه قرار باشه سرسری بخونم معلومه نمیفهمم .اول تاپیک یبار اومدی گفتی که من این جزوه رو دارم....بعدم رفتی و بدون خوندن مباحث اینجا اومدی با اون لحن صحبت کردی .. اگه جزوه رو داری که باید از بقیه جلوتر باشی نه اینکه هم جزوه رو از قبل داشته باشی هم تاپیکهای دیگه رو خونده باشی هم به قول خودت تاپیکهای خوب مهندس فرزاد که تصویری بوده رو خوندی و هم تو دانشگاه خوندی و دو بارم امتحان دادی و این ینی 5 سال از فارق التحصیلیت گذشته و آخر سر هم بیای اینجا و سوالایی که منه ترم دومی جوابشو از این تاپیک گرفتم رو بازم بپرسی!!!

عزیزم مشکل از توضیحات نیست از جای دیگست...

از همه معذرت میخوام که زیر قولم زدم :razz:
 

davod.t

عضو جدید
مرسی آقای مهندس ریاحی...منظور منم همین مسائل بود... که با توجه به اینا آکسها مشکل دارن ( از وظایف معمار) و باید بازبینی بشه..تازه اونجایی که دهانه ها حدود 5*5 هستش ( محل پارک ماشینها ) اجراش اگه فلزی باشه واقعا مشکل داره چون تیر اصلی که تیرچه ( اگه سقف تیرچه بلوک باشه) روش سوار میشه نمرش حدود دوبل 27 میشه:surprised: تیر آهن 27 کمیابه و البته خیلی گرون حتی اگه پوشش سقف عرشه فولادی یا کامپوزیت باشه باز فرق چندانی نمیکنه چون تو بارگذاری اختلاف چندانی ندارن
اگه اسکلت بتنی باشه چون مسکونی داریم میسازیم ضخامت سقف نباید زیاد در بیاد بنابراین از سیستم پوترهای عمودبرهم در محل اتصال با ستون و پوشش نازک بین اونها ( دال یکطرفه مثل تیرچه و بلوک ) میشه استفاده کرد در واقع پوتر کار تیرهای اصلی و فرعی رو انجام میده اما سوال اینجاست طول پوتر اصلی که وظیفه تحمل بار سقف رو بر عهده داره چقدره؟ قبول دارید این تو آکس بندی و نحوه چیدمان پارکینگ خصوصا موثره؟
سلام مهندس من خودم دهانه 6 متری رو با تیر 35در 35 اجرا کردم (البته تو محاسبات تایید شده بود) وب راحتی جواب داده توی این تیر حدود 6 سانت آویز پیدا میشه که اونم با نازک کاری از بین میره
 
محاسبه طول پیشروی سقف طبقه بالا بر روی رمپ (سرگیری رمپ):
لازم به توضیحه که اگر سقف روی رمپ را بپوشانیم امکان عبور اتومبیل وجود ندارد. ولی برای استفاده بهینه از طبقه بالا قسمتی از رمپ را میتوانیم با سقف طبقه بالای آن بپوشانیم و مساحت طبقه بالا را بیشتر کنیم.

حال باید چکار کنیم ؟ معجزه؟ نخیر خیلی راحتتره .....

براش یه فرمول درست میکنیم و طبق فرمول یک عدد بدست میاد (از چپ به راست) :


1) یک عدد = (10 سانتیمتر که ارتفاع یک متر ابتدایی است) - (ارتفاع مجاز سرگیری به سانتیمتر) - (ارتفاع سقف پارکینگ مورد نظر به سانتیمتر)


2) عدد بدست آمده را تقسیم بر 15 میکنیم ( همان 15% شیب)


3) عدد بدست آمده را با 1 جمع میکنیم (1 همان یک متر ابتدایی است که 10% آن که همان 10 سانت بود در فرمول اول کسر گردید) عدد بدست آمده در مرحله سوم میزان پیشروی سقف روی رمپ به متر است.



مثال : ارتفاع زیر زمین 2.4 ارتفاع سرگیری 1.95


35=240-195-10



2.33= 35/15


3.33=2.33+1

عدد 3.33 معروفمون اینجاست :biggrin:;)


مثال 2 : ارتفاع 2.4 مقدار سرگیری 2.05



25=240-205-10



1.66= 25/15


2.66=1.66+1

فقط به دو عدد در صورت مساله احتیاج دارید و مابقی یه فرمول آسون....

سربلند باشید

خیلی خیلی خیلی ممنون .اجرکم عندالله
ببخشید اسپم شد واقعا جایی تشکر جانانه داشت
 
آخرین ویرایش:

mms_6613

عضو جدید
سلام مهندس من خودم دهانه 6 متری رو با تیر 35در 35 اجرا کردم (البته تو محاسبات تایید شده بود) وب راحتی جواب داده توی این تیر حدود 6 سانت آویز پیدا میشه که اونم با نازک کاری از بین میره

ضمن تشکر از مهندس عزیز
یه روز ی نفر از مومن محله میپرسه"حاج آقا نماز بدون وضو میشه خوند؟" ایشون در جواب میگن " استغفرا... اصلا و ابدا" بعد همون شخص در جواب میگه" پس چرا من خوندم و شد!"
دوست عزیز توساخت و ساز هم همه کار میشه کرد و هیچ اتفاقی هم ممکنه نیفته...اگه اینجا سوالاتی مطرحه میشه برای اینه از هم یاد بگیریم البته از راه درستش و با توجه به آیین نامه های مصوب.اگه با نرم افزار SAFE باکس 5*5 رو مدلسازی کنید متوجه خواهید شد پوتر اصلی چه ابعادی میگیره. ساده تر بگم: اگه دقت کرده باشید ابعاد ستون فلزی همیشه کمتر از ستون بتنیه برای یک پلان مشخص با آکسهای برابر. من واسه پل وسط بین دو باکس 5*5 حساب کردم حدود دوبل 27 بدست اومد( طبق جدول اشتال) اگه ستون یک بخش ساختمون دوبل 14 با اسکلت فلزی جواب بده معادل بتنیش حداقل 35*35 باید باشه.....
البته حق دارید ممکنه بگید اینا به ما مربوط نمیشه و کار اصلی ما طراحی هستش اما دوستان عزیز آکس بندی هم وظیفه معمار هستش و به همین علت هم هست که تو امتحان ازمون میخوان.اگرم فکر میکنید مهم نیست همینجا تمومش میکنیم و دیگه در موردش حرف نمیزنیم.
در مورد اسپم و این چیزها حق با دوستانه بابتش از همه عذرخواهی میکنم ولی دوست خوبم مهندس ریاحی اونقدر قشنگ توضیح داده بودن که واقعا حیفم اومد اونجوری در خفا تشکر کنم(دکمه تشکر).
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
فقط در اینجا نکته ای رو جهت تشکر بگم...اینکه کنار دکمه تشکر ستاره ای وجود داره که شما میتوانید در اون جمله ای رو جهت اون پست حالا به صورت تشکر و ....بیان کنید....و البته که تشکر بابت زحمات این مهندس با یه دکمه کافی نیست....اما پستهای ایشون خیلی طولانی هست و نقل قول از اونها یکم بهتره بگم درست نیست....و در جاهایی ممکنه عزیزان برای همجین نقل قولی تخلف رد کنند و مدیر سایت به شما امتیاز منفی بدهد...همونطور که کذاشتن یه پست در تمام تاپیکها که به وفور این عمل از دوستان سر میزنند...امتیاز منفی اگه به یه خدی برسه شما رو از باشگاه اخرج میکنند...
امیدوارم همه دوستانی که اینجا هستیم به قوانین سایت توجه کنیم و البته احترام بزاریم تا تاپیکها پربارتر از گذشته بشوند...
جهت اطلاع از دوستان این مطلب رو گذاشتم به خصوص دوستانی که تازه به این سایت اومدن یا تازه فعالیت خود را شروع کرده اند...
و در مورد سئوال مهندس عزیز...در مورد ستون ها علم اونقدر پیشرفت کرده که حتی با سازه های سبک هم میشه تا دهانه 18 متر هم اجرا کرد بدون اینکه پوتر از سقف بیرون بزنه....و سعی نکنید خودتونو محدود به این دو سازه بکنید....هر چی ما معمارها ساده بگیریم و احتیاط کنیم مهندسین عمران وقت کمی رو برای استفاده از تکنولوژی های مدرن میکنند....الان در گرگان شرکتی همچین سازه ای رو داره انجام میده و جواب هم میگیره...پس طرح ما نباید اینقدر تحت تاثیر ناتوانی عمرانی ها بشه
 

mms_6613

عضو جدید
فقط در اینجا نکته ای رو جهت تشکر بگم...اینکه کنار دکمه تشکر ستاره ای وجود داره که شما میتوانید در اون جمله ای رو جهت اون پست حالا به صورت تشکر و ....بیان کنید....و البته که تشکر بابت زحمات این مهندس با یه دکمه کافی نیست....اما پستهای ایشون خیلی طولانی هست و نقل قول از اونها یکم بهتره بگم درست نیست....و در جاهایی ممکنه عزیزان برای همجین نقل قولی تخلف رد کنند و مدیر سایت به شما امتیاز منفی بدهد...همونطور که کذاشتن یه پست در تمام تاپیکها که به وفور این عمل از دوستان سر میزنند...امتیاز منفی اگه به یه خدی برسه شما رو از باشگاه اخرج میکنند...
امیدوارم همه دوستانی که اینجا هستیم به قوانین سایت توجه کنیم و البته احترام بزاریم تا تاپیکها پربارتر از گذشته بشوند...
جهت اطلاع از دوستان این مطلب رو گذاشتم به خصوص دوستانی که تازه به این سایت اومدن یا تازه فعالیت خود را شروع کرده اند...


و در مورد سئوال مهندس عزیز...در مورد ستون ها علم اونقدر پیشرفت کرده که حتی با سازه های سبک هم میشه تا دهانه 18 متر هم اجرا کرد بدون اینکه پوتر از سقف بیرون بزنه....و سعی نکنید خودتونو محدود به این دو سازه بکنید....هر چی ما معمارها ساده بگیریم و احتیاط کنیم مهندسین عمران وقت کمی رو برای استفاده از تکنولوژی های مدرن میکنند....الان در گرگان شرکتی همچین سازه ای رو داره انجام میده و جواب هم میگیره...پس طرح ما نباید اینقدر تحت تاثیر ناتوانی عمرانی ها بشه

شما درست می فرمایید مهندس عزیز ولی از اونجاییکه هدف ما در این مقطع قبولی در این آزمون هستش و در این آزمون محدود و مجبور به رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان هستیم لذا نمیشه مباحث رو نادیده بگیریم. تکنولوژیهای مدرن ( البته مدرن واسه ما چونکه این تکنولوژیها همه وارداتی هستن و مال 30-40 سال پیشه) البته در مبحث 11 واسه آزمون درنظر گرفتن که ما تحت عنوان "سازه های نو" تو مقطع ارشد پاس کردیم مثل LSF-ICF-,... اما اینها هم محدودیتهای خاص خودشونو دارن. لذا در این مقطع ضمن اینکه موافق صحبت شما هستم اما ناچار و ملزم به رعایت مباحث هستیم.
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
شما درست می فرمایید مهندس عزیز ولی از اونجاییکه هدف ما در این مقطع قبولی در این آزمون هستش و در این آزمون محدود و مجبور به رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان هستیم لذا نمیشه مباحث رو نادیده بگیریم. تکنولوژیهای مدرن ( البته مدرن واسه ما چونکه این تکنولوژیها همه وارداتی هستن و مال 30-40 سال پیشه) البته در مبحث 11 واسه آزمون درنظر گرفتن که ما تحت عنوان "سازه های نو" تو مقطع ارشد پاس کردیم مثل LSF-ICF-,... اما اینها هم محدودیتهای خاص خودشونو دارن. لذا در این مقطع ضمن اینکه موافق صحبت شما هستم اما ناچار و ملزم به رعایت مباحث هستیم.

لذا طبق گفته شما دهانه های بتنی و فلزی رو میتونیم تا 6 الی 6.5 حتی سرجلسه آزمون ظراحی اینجانب مهندس عمران که مراقب بودن گفتن فلزی رو تا 7 هم بگیرید تا حتی ایشون گفتن ستونگذاری نکته اصلی آزمون نیست و باید عمران این کار رو انجام بده لذا خودتونو درگیرش نکنید....پس شما هم خیلی روی این مورد وقت نگذارید
موفق باشید
 

mms_6613

عضو جدید
لذا طبق گفته شما دهانه های بتنی و فلزی رو میتونیم تا 6 الی 6.5 حتی سرجلسه آزمون ظراحی اینجانب مهندس عمران که مراقب بودن گفتن فلزی رو تا 7 هم بگیرید تا حتی ایشون گفتن ستونگذاری نکته اصلی آزمون نیست و باید عمران این کار رو انجام بده لذا خودتونو درگیرش نکنید....پس شما هم خیلی روی این مورد وقت نگذارید
موفق باشید

اون باکسی که پوشیده میشه رو ترسیم کردم. همیشه برای پوشش تیر اصلی بایستی کمترین فاصله آکسها باشه و بیشترین دهانه واسه پوشش نهاییه.درسته که 7 متر پوشیده میشه اما اینطور نیست که اندازه پلها هم 7 متر بشه،( با 4 ستون)
Drawing1 Model (1).jpg
 

davod.t

عضو جدید
ضمن تشکر از مهندس عزیز
یه روز ی نفر از مومن محله میپرسه"حاج آقا نماز بدون وضو میشه خوند؟" ایشون در جواب میگن " استغفرا... اصلا و ابدا" بعد همون شخص در جواب میگه" پس چرا من خوندم و شد!"
دوست عزیز توساخت و ساز هم همه کار میشه کرد و هیچ اتفاقی هم ممکنه نیفته...اگه اینجا سوالاتی مطرحه میشه برای اینه از هم یاد بگیریم البته از راه درستش و با توجه به آیین نامه های مصوب.اگه با نرم افزار SAFE باکس 5*5 رو مدلسازی کنید متوجه خواهید شد پوتر اصلی چه ابعادی میگیره. ساده تر بگم: اگه دقت کرده باشید ابعاد ستون فلزی همیشه کمتر از ستون بتنیه برای یک پلان مشخص با آکسهای برابر. من واسه پل وسط بین دو باکس 5*5 حساب کردم حدود دوبل 27 بدست اومد( طبق جدول اشتال) اگه ستون یک بخش ساختمون دوبل 14 با اسکلت فلزی جواب بده معادل بتنیش حداقل 35*35 باید باشه.....
البته حق دارید ممکنه بگید اینا به ما مربوط نمیشه و کار اصلی ما طراحی هستش اما دوستان عزیز آکس بندی هم وظیفه معمار هستش و به همین علت هم هست که تو امتحان ازمون میخوان.اگرم فکر میکنید مهم نیست همینجا تمومش میکنیم و دیگه در موردش حرف نمیزنیم.
در مورد اسپم و این چیزها حق با دوستانه بابتش از همه عذرخواهی میکنم ولی دوست خوبم مهندس ریاحی اونقدر قشنگ توضیح داده بودن که واقعا حیفم اومد اونجوری در خفا تشکر کنم(دکمه تشکر).
دوست مومن اون چیزی هم که باهاش محاسبه شده جواب داد برنامه etabs بوده تا جای که بنده میدونم با safe پی رو بچه های عمران طراحی میکنن
 

luckman

عضو جدید
سلام
من دو بار این آزمون مرموز رو مردود شدم...
واسه آزمون خرداد 93 کلاس صمصام رفتم 3 بار آزمون 8 ساعته دادم و خیلی آماده بودم و نکاتی رو که
متوجه شدم اینکه: اولا سوال زمین شیب دار 19 خرداد بین بچه های کلاس شایع شده و آقای صمصام با حالتی غافلگیر شده و دستپاچه مطالب سطحی رو آموزش داد..
.و نکته مهم دیگه که از کلاس صمصام لطمه خوردیم( چون اکثر بچه های کلاس مردود شدن) جانمایی و مدل راه پله و آسانسور بود که صمصام اصرار بر این داشت که باکس راه پله نباید وسط پلان باشه
و جسارت خلاقیت رو از ما گرفت
نکته مهم دیگه : اینکه شاید باکس پله و پلان پارکینگ در گوشه های پلان خوب در بیاد ولی واسه طبقات مسکونی دو واحده طبقات بالاتر کار رو خراب میکنه...و نمره زیادی میسوزه
:cry:;)
دوستان عزیز بهتره حواسمون باشه که همه انرژیمون رو واسه زمین شیبدار نذاریم و گوش به زنگ نمونه سوال جدید دیگه باشم که شایع شده پلان دوبلکس واسه آبان 93 ممکنه بیاد:confused:
 
آخرین ویرایش:

riahi_arc55

عضو جدید
با سلام به همه دوستان عزیز

اجازه بدید در مورد مسایل حاشیه ای که ظاهرا پیش اومده حرفی نزنم و از دوستان هم خواهش میکنم که این مباحث رو ادامه ندید تا هدف اصلی که تبادل اطلاعات هستش به سرانجام برسه.


از ایتدای شروع مباحث من این خواهش رو داشتم که در مورد مباحث یکی یکی پیش بریم تا هر کسی که اطلاعاتی داره ارائه کنه و بحث رو تکمیل بکنیم .بهترین نتیجه معمولا در نظم پیش میاد.

در راستای پاسخگویی به سوالات دوستان در دو روز گذشته از اونجایی که مباحث حول محور سازه بوده باید این نکته رو عرض کنم که در مبحث هشتم(صفحه 12) این تاپیک که مختص سازه بود و در مورد ابعاد ستون و دهانه های مجاز و ضخامت سقف توضیحات و اطلاعاتی که مورد نیاز برای آزمون طراحی معماری بود رو به کمک همدیگه ارائه کردیم.
و بعد از اون هم روی طرح خرداد 93 با اصلاح و توضیحاتی که به صورت مصور برای سازه اون ارائه شد اونو ادامه دادیم و بعد با توضیح گام به گام شیب رمپ و طریقه محاسبه پیشروی بر روی رمپ ( سرگیری ) ،مبحث سازه رو تکمیل کردیم.

به نظر من مطالب ارائه شده در مورد سازه برای آزمون طراحی کافی هستش . با اینکه به من به اطلاعات ارائه شده مطمعن هستم ولی اگر فک میکنید این مطالب اشتباهاتی داره میتونیم بررسی و اصلاحش کنیم البته دامنه مطالب سازه بسیار وسیعه و اگر بخواهیم وارد مسایل محاسباتی سازه بشیم این مبحث احتیاج به ایجاد تاپیک دیگری داره که مختص به سازه باشه و من هم از این تاپیک استقبال میکنم.

ولی با توجه به زمان کمی که تا آزمون دارید بهتره به مسایل مهمی چون روش حل پلان و تمرین بپردازید اگر ضوابطی به غیر از ضوابط ارائه شده وجود داره که باید در موردش بحث بشه عنوان کنید تاهمه با هم اطلاعاتمونو رو به اشتراک بگذاریم.


سربلند و پیروز باشید.
 
آخرین ویرایش:

SBARZEGAR

عضو جدید
سلام منم شنیدم که پلان دوبلکس می خوان بدن حالا اینکه چطوری همه قبل از خود نظام از سوال خبر دارن بماند ولی اگه بشه برای نمونه هم شده یکی دوتا کار کنیم عالی میشه.;)
سلام و وقت بخير خدمت همگي...
ممنون از همتون بابت وقت و تجارب گرانبهايي كه در اختيار بقيه گذاشتين...
وتبريك به مهندسيني كه در اين آزمون قبولشدن...!!:gol:
متاسفانه من هم طراحي خرداد قبول نشدم :confused:اما نظارت رو خداروشكر ...62 شدم;)
اما تو اين وقت كم خيلي عاليه كه اينجا بشه نمونه نقشه دوبلكس هم كاركرد....ضوابطشو گفت و....
از بس فكرمون درگير زمين شيبدار شده بكلي فراموش كرديم ممكنه اصلا موضوع طراحي عوض بشه و چه بسا مسكوني نباشه!!!
البته يه طراح بايد همه نكات و ضوابط بلد باشه ولي خب...ايكاش در مورد غير ممكن ها هم بحث و ضابطه بگيم دوستان...
با ارزوي موفقيت براي همگي دوستان...:gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا