تمرین گروهی آزمون طراحی آبان 93

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mms_6613

کاربر فعال
با تشکر از زحمات تمام دوستانی:) که بدون هیچ چشم داشتی اطلاعاتشونو در اختیار همه میذارن...
لطفا توضیح بدید کادر قرمز رنگ چطور اجرا میشه؟ ( با توجه به آکس ها
:que: ) و اینکه کد ارتفاعی موتورخانه در این تصویر چطور حساب کردین؟




uuu.jpg
 
آخرین ویرایش:

mms_6613

کاربر فعال
دوست عزیز هم من هم مهندس ریاحی هیچ کدوم قصد کورکسیون نداریم چون هر دو قبول شدیم ولی این نکته ای بود که خیلی دوستان سردرگم شده بودن به خاطر همین ما به عنوان نکته توضیح کامل دادیم...
اگر هم فکر میکنید نکته آزمون نبوده که از مدیر تاپیک درخواست کنید پستها رو به تاپیک مناسب انتقال بدهند

منظور مرید اینه شماهایی که همون دفعه اول قبول شدید همراه تصاویر نکات رو هم لطف کنید بفرمایید بگید تا پربارتر بشه. همانطور که فرزاد واقعا کم نذاشت واسه شما
 

pishgam_9999

عضو جدید
سلام دوستان
ویندوز عوض شد وفارسی نصب کردم - خداروشکر......هورااااااااااا
منظور شما از آکسها چیه؟ اجرا کردنش به نظر آسونه - خاک رو میریزی و میکوبی و شیب بندی میکنی... و بعدش روشو بتن مسلح میریزی -بعد نازک کاری
به نطر من فقط کد ارتفاعی ها اشتباه نوشته شده وگرنه خود طرح ایرادی نداره-
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
منظور مرید اینه شماهایی که همون دفعه اول قبول شدید همراه تصاویر نکات رو هم لطف کنید بفرمایید بگید تا پربارتر بشه. همانطور که فرزاد واقعا کم نذاشت واسه شما

خوب دوست عزیز پس اون آپلودی که مهندس ریاحی گذاشتن چی بود؟؟؟در خصوص نکته با عکس هم نشون دادیم:eek:من که کلا متوجه نشدم قضیه چیه....اما تا جایی هم که شد و در حد اطلاعات بنده بود در دوره خرداد و این دوره سعی کردم چیزهایی که بلد بودم رو بگم....دیگه اگر کمه به بزرگیتون ببخشید...در همین حد هست:razz:
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان
ویندوز عوض شد وفارسی نصب کردم - خداروشکر......هورااااااااااا
منظور شما از آکسها چیه؟ اجرا کردنش به نظر آسونه - خاک رو میریزی و میکوبی و شیب بندی میکنی... و بعدش روشو بتن مسلح میریزی -بعد نازک کاری
به نطر من فقط کد ارتفاعی ها اشتباه نوشته شده وگرنه خود طرح ایرادی نداره-

کد ارتفاعی درسته چیش مشکل داره؟؟
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
با تشکر از زحمات تمام دوستانی:) که بدون هیچ چشم داشتی اطلاعاتشونو در اختیار همه میذارن...
لطفا توضیح بدید کادر قرمز رنگ چطور اجرا میشه؟ ( با توجه به آکس ها
:que: ) و اینکه کد ارتفاعی موتورخانه در این تصویر چطور حساب کردین؟




مشاهده پیوست 222696

اما در مورد سئوالتون لطف کنید فایل همکف رو هم مطالعه کنید...کد ارتفاعی تاسیسات تا زیر سقف 2.4 هست...و تراز همکف لابی +0.85 و اگر میبینید در اینجا کد ارتفاعی 1.86- هست به همین علتی که عرض کردم است....
همون ابتدا هم گفتم این طرح در جهت اینه که نخواهیم از سه بازو برای رسیدن از همکف به طبقه اول استفاده کنیم هست....و بعید میدونم ایرادی داشته باشه به غیر از نکته ای که مهندس ریاحی عزیز عرض کردند....
و در مورد ستون گذاری هم مشکلی نداره...اون فاصله 1.20 از زمپ هم قابل اجراست...در تاپیکهای قیلی در موردش هم آقا فرزاد توضیح دادند و هم بقیه دوستان
 

riahi_arc55

عضو جدید
با تشکر از زحمات تمام دوستانی:) که بدون هیچ چشم داشتی اطلاعاتشونو در اختیار همه میذارن...
لطفا توضیح بدید کادر قرمز رنگ چطور اجرا میشه؟ ( با توجه به آکس ها
:que: ) و اینکه کد ارتفاعی موتورخانه در این تصویر چطور حساب کردین؟




مشاهده پیوست 222696

دوست عزیز از اونجایی که صرفا بحث پله مطرح بود و یکی از دوستان میخواستن بدونن که چطور مساله ارتفاع طبقه همکف حل شده خانم مهندس عارفه یک راهکار ارائه دادند و اون این بود که قسمت لابی طبقه همکف رو 84 سانتیمتر مثبت کردند و به طبع قسمت زیرین اون رو هم با چند پله بالاتر آوردند و دقیقا 84 سانتیمتر بالا اومده . همه اینها راه حل هایی هستند که به ذهن ما اومده و گفتیم . من هم یک راحل دیگه ای ارائه دادم که پله ها رو بردیم داخل لابی. شما هم اگر راه حل دیگه ای به نظرتون میرسه میتونید بفرمایید

مساله بعدی مساله آکس بندیه که اونهم راه حلهای مختلفی داره و به نظر من اگر ستون c5 حذف بشه مساله حل میشه چون پوتر ستونهای c4,b4سرگیر نیست و قابل حله...
در مورد اجرا هم برای رمپ میتونید از روشی که دوستمون توضیح دادن و روشهای دیگه استفاده کنید و برای سقف همکف مابین ستونهای b 4,5 و c4,5 میتونید از دال مجوف یا همون به اصطلاح کنسول استفاده کنید.
اینو باید خدمتتون عرض کنم که نقشه تنها زبان بین المللی دنیاست که احتیاج به تفسیر نداره و اگر کسی به این زبان آشنایی داشته باشه میتونه منظور طراح رو بفهمه و همه ما اینجا در تلاشیم که به این زبان تسلط پیدا کنیم و همه این تلاشها تمرینهایی در جهت یادگیری این زبانه.
موفق و پیروز باشید
 
آخرین ویرایش:

pishgam_9999

عضو جدید
کد ارتفاعی درسته چیش مشکل داره؟؟

ببخشید اشتباه گفتم .... البته من کل طرح رو قبول داشتم که درسته ولی نمیدونستم که شیب داره و تازه فهمیدم!!!!!!!!!!!!!! فک کردم باید 160- باشه!!!
با چیزایی که دو تا استاد گفتند فهمیدم که هنوز خیلی مونده یاد بگیرم:cry:

ولی یه جای حرفم درست بود)))) اونم کد ارتفاعی پاگرد پله زیر زمین!! البته شک دارم ! منظورم اینه که توضیح بدید لطفا!!!:biggrin::confused::que:
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
دوست عزیز از اونجایی که صرفا بحث پله مطرح بود و یکی از دوستان میخواستن بدونن که چطور مساله ارتفاع طبقه همکف حل شده خانم مهندس عارفه یک راهکار ارائه دادند و اون این بود که قسمت لابی طبقه همکف رو 84 سانتیمتر مثبت کردند و به طبع قسمت زیرین اون رو هم با چند پله بالاتر آوردند و دقیقا 84 سانتیمتر بالا اومده . همه اینها راه حل هایی هستند که به ذهن ما اومده و گفتیم . من هم یک راحل دیگه ای ارائه دادم که پله ها رو بردیم داخل لابی. شما هم اگر راه حل دیگه ای به نظرتون میرسه میتونید بفرمایید

مساله بعدی مساله آکس بندیه که اونهم راه حلهای مختلفی داره و به نظر من اگر ستون c5 حذف بشه مساله حل میشه چون پوتر ستونهای c4,b4سرگیر نیست.
در مورد اجرا هم برای رمپ میتونید از روشی که دوستمون توضیح دادن و روشهای دیگه استفاده کنید و برای سقف همکف مابین ستونهای b 4,5 و c4,5 میتونید از دال مجوف یا همون به اصطلاح کنسول استفاده کنید.
اینو باید خدمتتون عرض کنم که نقشه تنها زبان بین المللی دنیاست که احتیاج به تفسیر نداره و اگر کسی به این زبان آشنایی داشته باشه میتونه منظور طراح رو بفهمه و همه ما اینجا در تلاشیم که به این زبان تسلط پیدا کنیم و همه این تلاشها تمرینهایی در جهت یادگیری این زبانه.
موفق و پیروز باشید
درسته مهندس ...عملا اون ستون به هیچ دردی نمیخوره اون وسط....من نمیدونم چرا اونو اونجا گذاشتم:biggrin: چون دهنه بین c4 و c6 اندازه اش 6.6 هست...با این حساب جواب میده اگر اون ستون c 5 رو حذف کنم ...درست متوجه منظورتون شدم مهندس؟
 

pishgam_9999

عضو جدید
منظور مرید اینه شماهایی که همون دفعه اول قبول شدید همراه تصاویر نکات رو هم لطف کنید بفرمایید بگید تا پربارتر بشه. همانطور که فرزاد واقعا کم نذاشت واسه شما

دوست من " من به عنوان یک تازه وارد که تازه اومدم اینجا از دوستان اینجا خیلی چیزا یاد گرفتم و ازشون ممنون هستم. اگه پیغامهای قبلو نگا کنی میبینی که اینها هم از کسانی که قبلا بهشون کمک کردند در چند جا تشکر کردند .البته من آقا فرزاد رو نمیشناسم ولی اگر ایشون هر زحمتی که کشیدند اینها هم قدردانش بودند ودارن راهشو ادامه میدن و آقا فرزاد هم حتما آموزشهاشون عمومی بوده و خصوصی به این دوستان یاد نداده و اگر هم قبول شدند به تلاش خودشون هم بوده.
اینکه با لحن طلبکاری باهاشون حرف بزنی درست نیست.من شما رو هم نمیشناسم ولی از هر چی ناراحت هستید این راهش نیست
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ببخشید اشتباه گفتم .... البته من کل طرح رو قبول داشتم که درسته ولی نمیدونستم که شیب داره و تازه فهمیدم!!!!!!!!!!!!!! فک کردم باید 160- باشه!!!
با چیزایی که دو تا استاد گفتند فهمیدم که هنوز خیلی مونده یاد بگیرم:cry:

ولی یه جای حرفم درست بود)))) اونم کد ارتفاعی پاگرد پله زیر زمین!! البته شک دارم ! منظورم اینه که توضیح بدید لطفا!!!:biggrin::confused::que:
نه اتفاقا گفته بودید ترم دو هستید و با این اوصاف بازم خوب متوجه میشید....و این خودش یعنی پیشرفتی که در آینده نزدیک خواهید داشت....
و اما در مورد اون کد از -2.70 زیرزمین 5 تا پله به سمت بالا میایم...که کد ارتفاعی اون بخش میشه -1.86 حالا وارد باکس پله میشیم که 8 تا پله هم اونجا داریم تا پاگرد پله میشه -0.51....
البته مسلما توی هر چیزی ایراداتی وجود دارد و مسلما کار منم به عنوان یه تازه کار بی ایراد نیست....:D
 

riahi_arc55

عضو جدید
درسته مهندس ...عملا اون ستون به هیچ دردی نمیخوره اون وسط....من نمیدونم چرا اونو اونجا گذاشتم:biggrin: چون دهنه بین c4 و c6 اندازه اش 6.6 هست...با این حساب جواب میده اگر اون ستون c 5 رو حذف کنم ...درست متوجه منظورتون شدم مهندس؟

درسته خانم مهندس بیشتر بحث ما در مورد پله این طرح بودش که حل شده
اگه حالا بخواهیم در مورد سازه این طرح دقیقتر بشیم باید بگم که ستون c5 باید حذف بشه و پیش آمدگی طبقه همکف بر روی رمپ نباید از 3.33 بیشتر بشه که در اینجا هستش و باید کمی عقبتر بره. در مودر پوتری که بین c4 , b4 وجود داره هم اگر مهندس سازه وجود اونو الزامی دونست میتونه اونو 80 سانت بالاتر در نظر بگیره و بالاتر اجرا بشه تا سرگیر نشه.
البته راههای دیگه ای هم هست که تغییراتش بیشتره
 

riahi_arc55

عضو جدید
دوست من " من به عنوان یک تازه وارد که تازه اومدم اینجا از دوستان اینجا خیلی چیزا یاد گرفتم و ازشون ممنون هستم. اگه پیغامهای قبلو نگا کنی میبینی که اینها هم از کسانی که قبلا بهشون کمک کردند در چند جا تشکر کردند .البته من آقا فرزاد رو نمیشناسم ولی اگر ایشون هر زحمتی که کشیدند اینها هم قدردانش بودند ودارن راهشو ادامه میدن و آقا فرزاد هم حتما آموزشهاشون عمومی بوده و خصوصی به این دوستان یاد نداده و اگر هم قبول شدند به تلاش خودشون هم بوده.
اینکه با لحن طلبکاری باهاشون حرف بزنی درست نیست.من شما رو هم نمیشناسم ولی از هر چی ناراحت هستید این راهش نیست


دوست عزیز از علاقه و پیگیری که تو این چند وقت ازتون دیدم تشکر می کنم و مطمعنم که تا پایان تحصیلاتتون با کوله باری از دانش و تجربه وارد بازار کار خواهید شد.

به عنوان یک دوست ازتون خواهش میکنم که وارد مسایل حاشیه ای نشوید . با اینکه منم منظور این دوستمون رو متوجه نشدم ولی ازتون میخوام که این بحث رو ادامه ندهید و به مبحث اصلی خودمون برسید.
متشکرم
 

pishgam_9999

عضو جدید
چشم مهندس.......چشم.......
من کلا آدم سمجی هستم واسه همینم خیلی جاها موفق بودم و خیلی جاها هم برام دردسر بوده....
ولی این دوستمون انگار چند بار شرکت کرده قبول نشده واسه همین روحیش خرابه انگار....
ولی این دلیل نمیشه طلبکار باشه
تمام-:mad: دیگه در این مورد حرفی نمیزنم;)
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
درسته خانم مهندس بیشتر بحث ما در مورد پله این طرح بودش که حل شده
اگه حالا بخواهیم در مورد سازه این طرح دقیقتر بشیم باید بگم که ستون c5 باید حذف بشه و پیش آمدگی طبقه همکف بر روی رمپ نباید از 3.33 بیشتر بشه که در اینجا هستش و باید کمی عقبتر بره. در مودر پوتری که بین c4 , b4 وجود داره هم اگر مهندس سازه وجود اونو الزامی دونست میتونه اونو 80 سانت بالاتر در نظر بگیره و بالاتر اجرا بشه تا سرگیر نشه.
البته راههای دیگه ای هم هست که تغییراتش بیشتره

این قسمت از صحبتتونو متوجه نشدم عذر خواهی میکنم....ممنونم میشم یکم مفصلتر یا اینکه روی کار توضیح بدید...ممنونم
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
این قسمت از صحبتتونو متوجه نشدم عذر خواهی میکنم....ممنونم میشم یکم مفصلتر یا اینکه روی کار توضیح بدید...ممنونم

عارفه تو پوستای قبلی یکی از بچه ها اینو مفصل توصیخ داده...اگه تو طبقه ی همکف روی رمپ بیشتر از طول 3مترو سیوسه پوشیده بشه رمپ سرگیر میشه و ارتفاع 1.95 که ارتفاع سرگیری هس رعایت نمیشه، البته من فعلا وقت نکردم وپستای قبلو ببینمو که جناب ریاحی کجارو دارن میگن ایشالا میبینم...
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
عارفه تو پوستای قبلی یکی از بچه ها اینو مفصل توصیخ داده...اگه تو طبقه ی همکف روی رمپ بیشتر از طول 3مترو سیوسه پوشیده بشه رمپ سرگیر میشه و ارتفاع 1.95 که ارتفاع سرگیری هس رعایت نمیشه، البته من فعلا وقت نکردم وپستای قبلو ببینمو که جناب ریاحی کجارو دارن میگن ایشالا میبینم...

عزیزم شروع رمپ دقیقا از لبه جایی هست که بنا شروع میشه....و اینکه من محاسبه کردم که تا طول 6 متر رمپ ارتفاع فضایی که اتومبیل میره 1.95 هست....حالا نمیدونم....از طرفی درسته گفتت ...ولی نمیدونم حالا باید چ کرد....
 

نیما کریمی

عضو جدید
با عرض سلام وخسته نباشید به همه دوستان وهمکارای عزیز، از خانم عارفه وریاحی تشکر میکنم بابت وقتی که میذارید،
خانم عارفه میخواستم خواهش کنم این کاری که قبول شدید رو کاملشو واسمون بذارید.... ممنون
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
با عرض سلام وخسته نباشید به همه دوستان وهمکارای عزیز، از خانم عارفه وریاحی تشکر میکنم بابت وقتی که میذارید،
خانم عارفه میخواستم خواهش کنم این کاری که قبول شدید رو کاملشو واسمون بذارید.... ممنون

دوست من تایپیکارو چک کنید کار عارفه و دو تا از دوستان دیگرو گذاشتم، تایپیک آرشیو قبولیای آزمون....
 

وسعت

عضو جدید
برای تجاری و اداری با عمق زیاد باید نورگیر بذاریم؟ طبق ضابطه نورگیر مسکونی یعنی عمق 7 متره؟ میشه راهنمایی کنیددددددددددددددددد دوستان
 

riahi_arc55

عضو جدید
این قسمت از صحبتتونو متوجه نشدم عذر خواهی میکنم....ممنونم میشم یکم مفصلتر یا اینکه روی کار توضیح بدید...ممنونم


وضع موجود و اصلاحیه پیشنهادی رو به صورت شماتیک کشیدم که براتون اینجا میزارم
وضع موجود
مشاهده پیوست ramp -azmon 93.pdf

پس از تغییرات

مشاهده پیوست ramp -eslahi 93.pdf

اگر بازم سوالی در موردش هست دوستان مطرح کنند تا به نتیجه برسیم
 

riahi_arc55

عضو جدید
تو مقررات گفته 1.80.......1.95 بگیریم؟
باید حساب کنیم؟ قانون 3.33 صادق نیست؟

دوست عزیز با توجه به تولید اتومبیلهای شاسی بلند با ارتفاع بیش از عدد 180 که در مقررات ملی قید شده با بخشنامه ای به 195 تغییر کرده.البته در بعضی استانها حتی این عدد بیشتر نیز هست. مثلا در منطقه ای طراحی پارکینگ کردیم که با توجه به پیست اسکی در اونجا و عبور و مرور زیاد ماشینهای شاسی بلند در زمستان و وجود برف در زمستان و همچنین نصب باربند اسکی بر روی ماشینها حداقل سرگیری رو 2.40 قبول میکردند. ضمنا اینها حداقل ارتفاع هستش که اگه طرحتون اجازه بده میتونید بیشتر بگیرید .
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
وضع موجود و اصلاحیه پیشنهادی رو به صورت شماتیک کشیدم که براتون اینجا میزارم
وضع موجود
مشاهده پیوست 222740

پس از تغییرات

مشاهده پیوست 222741

اگر بازم سوالی در موردش هست دوستان مطرح کنند تا به نتیجه برسیم
میدونید اشتباهم کجا بوده؟؟؟اینجا که 30 سانت ضخامت سقف زیرزمین رو توی محاسبات طولی نمیوردم....از کف همکف 1.95 زده...درصورتی که باید بعدش یه 30 سانت به سمت بالا آفست میکردم....اوکیییییییییییییییییییییییی...مرسی مهندس....;)شانس اوردم پس قبول شدم...هاهاها ایرادات داره فوران میشه:biggrin:
 

bagher66

عضو جدید
اره تو مقررات گفته 1/80 اگه محل عبور پیاده نباشه اگه محل عبور پیاده بود 2/10
این قضیه 3.33 چیه؟

طبق مبحث 4 ص 74 - در توقفگاه های خصوصی در صورت وجود ورودی مجزای دیگری برای اشخاص،پیش بینی ورودی وخروجی سواره به ارتفاع حداقل 1.80 متر الزامی است .در غیر اینصورت تابع حداقل ارتفاع الزامی چارچوب فضاها دربند 4-2-2-5-4 ( در کتاب اشتباهی4-2-2-5-5 تایپ شده ص 56 ) 2.05 متر می باشد
 
آخرین ویرایش:

bagher66

عضو جدید
اره تو مقررات گفته 1/80 اگه محل عبور پیاده نباشه اگه محل عبور پیاده بود 2/10
این قضیه 3.33 چیه؟
قضیه 3.3 برای پارکینگ با ارتفاع 2.40، از انتهای رمپ 3.33 جدا کنیم میشود 1.95،،،، اگه 2.66 جدا کنیم میشه 2.05 و اگه 4.33 جدا کنیم میشه 1.80 قبل از اینا باید طول رمپ رو بدست بیارین 1.4=0.2-1.6 باشیب 15 درصد طولش میشه 9.33=1.40/0.15 در نتیجه 11.33=2+9.33 طول رمپ 11.33 ابتدا وانتهای رمپ 1 متر با شیب 10 درصد برای ارتفاع سر گیری 2.05 2.66=1+1.66 ،،،،،،1.66=0.25/0.15 ،،،،،،0.25=0.10-0.35 ،،،،،0.35 =2.05 -2.40 روش محاسبه
 

پیوست ها

  • رمپ.pdf
    7.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

riahi_arc55

عضو جدید
میدونید اشتباهم کجا بوده؟؟؟اینجا که 30 سانت ضخامت سقف زیرزمین رو توی محاسبات طولی نمیوردم....از کف همکف 1.95 زده...درصورتی که باید بعدش یه 30 سانت به سمت بالا آفست میکردم....اوکیییییییییییییییییییییییی...مرسی مهندس....;)شانس اوردم پس قبول شدم...هاهاها ایرادات داره فوران میشه:biggrin:


دوست عزیز شانس نیاوردید قبولی حقتون بوده "
البته برای اشکالات طرحتون هم حتما نمره کم کردند.

قطعا کار طراحی که طی 8 ساعت بدون وقفه و با استرس و بدون منابع موثق انجام بشه بدون اشکال نخواهد بود در صورتی که این حجم از طراحی باید طی چند روز انجام بشه و این روش امتحان گرفتن فقط کار طراحی رو بی ارزش کرده .!!!
برای همینه که مراجعه کننده از شما توقع داره که یک روزه طرحش رو بهش تحویل بدی و در مقابل هم در ذهنش میگه دستمزد یک روز کار کردن چیز زیادی نیست...
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
دوست عزیز شانس نیاوردید قبولی حقتون بوده "
البته برای اشکالات طرحتون هم حتما نمره کم کردند.

قطعا کار طراحی که طی 8 ساعت بدون وقفه و با استرس و بدون منابع موثق انجام بشه بدون اشکال نخواهد بود در صورتی که این حجم از طراحی باید طی چند روز انجام بشه و این روش امتحان گرفتن فقط کار طراحی رو بی ارزش کرده .!!!
برای همینه که مراجعه کننده از شما توقع داره که یک روزه طرحش رو بهش تحویل بدی و در مقابل هم در ذهنش میگه دستمزد یک روز کار کردن چیز زیادی نیست...
دقییییییییقا.... درصورتی که کار پزشکی و عمل و... هم توی چند ساعت حتی ب 8ساعتم ممکنه آون عمل نرسه همانا... ولی ببینید چقدر رشته محترمیه... تازه ممکنه طرفم ب کشتن بدناااا.... مقصر خودمونیم که اجازه میدیم هر کی از راه میاد برا ما تعیین تکلیف کنه
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا