تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

Luyd_ervin

عضو جدید
TURBIN POWER POINT

TURBIN POWER POINT

salam be hameye dostane alaghe mand be en reshte albate behtare begam en zendegiye jadid omidvaram betonam az etelaateton estefade konam ma mamnonam az aghaye tsp.co ke enjaro be man moaarefi kard motaasefane man esme eshono nemidonam va esme pageshono migam
 

Luyd_ervin

عضو جدید
MODIRE MOHTARAME TALAR

MODIRE MOHTARAME TALAR

fekr konam betonam komakey dar morede systemhaye rahandaz turbinhay gazi beheton bokonam albate jesaratan tebghe arayeze khodeton man en pishnahado dadam
 

tsp.co

عضو جدید
fekr konam betonam komakey dar morede systemhaye rahandaz turbinhay gazi beheton bokonam albate jesaratan tebghe arayeze khodeton man en pishnahado dadam

سلام دوست عزیز به جمع ما خوش اومدید!
خوش حال میشیم شما رو هم کنار خودمون ببینیم ومشتاقانه منتظر مطالب شما هستیم!

ممنون!;)
 

Luyd_ervin

عضو جدید
کوپه راه انداز (Accessory)

کوپه راه انداز (Accessory)

کوپه راه انداز یا همان Accessory unit

همان طور که از اسمش پیداست این قسمت وظیفه راه اندازی اولیه توربین را بر عهده دارد و تا زمانی که واحد به دور نامی برسد به کار خود ادامه میدهد

_ دور نامی Normaly speed
به دوری گفته میشود که توربین بتواند با احتراق صورت گرفته در رپر و ایجاد فشار هوای داغ به کار خود ادامه دهد و نیازی به قسمت راه انداز نداشته باشد که معمولا بین 1500 تا 1750 دور در دقیقه میباشد

_ اجزاء و قسمتهای تشکیل دهنده کوپه راه انداز یا همان Accessory unit

1- terninger
2- starter که در بعضی به صورت الکترو موتور و در بعضی به صورت دیزل می باشد که این بستگی به شرایطه محیط و کار دارد
3- turqe converter
4- Ratchet
5- Gear box
6- Main oil pump
7- Main full pump
8- Main hydraulic oil pump
9- Main atomizing air compressor
10- Miss oil elemantry
11- Auxiliry ac oil pump
12- Auxiliry dc oil pump
13- Auxiliry hydraulic oil pump
14- Auxiliry atomizing air compressor
15- Flow divayder
16- Cooling water pump
17- Gas cabin
 

Luyd_ervin

عضو جدید
TURBIN POWER POINT

TURBIN POWER POINT

دوستان عزیز اگر سئوالی در مورد هر کدام از قسمتهای ذکر شده دارید من در خدمتتون هستم
در ضمن اون دسته از عزیزانی که تمایلی به اطلاعاتی در مورد تجهزات ابزار دقیق نصب شده بر روی هر کدام از قسمتهای ذکر شده را دارن میتونم تا حدودی بهشون کمک کنم.

باز هم از مدیر محترم تالار ممنونم
 

Luyd_ervin

عضو جدید
جناب اقای فرهنگ

جناب اقای فرهنگ

در مورد توضیحاتتون به پره های ثابت کمپرسور استاتور بلید میگن و قسمت توربین پره ثابت نداره به هدایت کنندهای گاز داغ نازل یا سگمنت نازل گفته میشه
 
آخرین ویرایش:

mahan57

مدیر بازنشسته
کوپه راه انداز یا همان Accessory unit

همان طور که از اسمش پیداست این قسمت وظیفه راه اندازی اولیه توربین را بر عهده دارد و تا زمانی که واحد به دور نامی برسد به کار خود ادامه میدهد

_ دور نامی Normaly speed
به دوری گفته میشود که توربین بتواند با احتراق صورت گرفته در رپر و ایجاد فشار هوای داغ به کار خود ادامه دهد و نیازی به قسمت راه انداز نداشته باشد که معمولا بین 1500 تا 1750 دور در دقیقه میباشد

_ اجزاء و قسمتهای تشکیل دهنده کوپه راه انداز یا همان Accessory unit

1- terninger
2- starter که در بعضی به صورت الکترو موتور و در بعضی به صورت دیزل می باشد که این بستگی به شرایطه محیط و کار دارد
3- turqe converter
4- Ratchet
5- Gear box
6- Main oil pump
7- Main full pump
8- Main hydraulic oil pump
9- Main atomizing air compressor
10- Miss oil elemantry
11- Auxiliry ac oil pump
12- Auxiliry dc oil pump
13- Auxiliry hydraulic oil pump
14- Auxiliry atomizing air compressor
15- Flow divayder
16- Cooling water pump
17- Gas cabin

سلام!
دوست عزیز به جمع ما خوش اومدید!
در مورد Accessory unit تموم این قسمتهایی که بیان کردید درون یه پکیج قرار داره؟
چون معنی تحت الفظی Accessory unit یعنی واحد متعلقات.
اونچیزی که شما میگید میشه البته بنظر من بهتره که بهش starter گفت البته طبق توضیحات مدیر تالار که در پستهای مربوط به گیربکس توضیحاتی رو دادن!

ممنونم!
 

Luyd_ervin

عضو جدید
سلام!
دوست عزیز به جمع ما خوش اومدید!
در مورد Accessory unit تموم این قسمتهایی که بیان کردید درون یه پکیج قرار داره؟
چون معنی تحت الفظی Accessory unit یعنی واحد متعلقات.
اونچیزی که شما میگید میشه البته بنظر من بهتره که بهش starter گفت البته طبق توضیحات مدیر تالار که در پستهای مربوط به گیربکس توضیحاتی رو دادن!

ممنونم!


kheyli mamnonam az nazareton
 

tsp.co

عضو جدید
کاربر گرامی لطفا فارسی تایپ فرمایید.

سلام!
اونجور که من فهمیدم گویا در برخی اوقات روز به سیستمی که قابلیت تایپ فارسی رو داره دسترسی ندارن که امیدوارم هر چه زودتر این مشکل رو حل کنن!
به هرحال امیدوارم که توی این تاپیک چیزهای تازه ای از ایشون ببینیم و یاد بگیریم!

شما هم تا حل این مشکل زیاد سخت نگیرید!!;)
متشکرم!
 

kameran

عضو جدید
هستم

هستم

من هستم.
فوق لیسانس مکانیک -طراحی جامدات
 

پیوست ها

  • 3_Thermal_barrier_coating.pdf
    543.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Luyd_ervin

عضو جدید
سلام!
اونجور که من فهمیدم گویا در برخی اوقات روز به سیستمی که قابلیت تایپ فارسی رو داره دسترسی ندارن که امیدوارم هر چه زودتر این مشکل رو حل کنن!
به هرحال امیدوارم که توی این تاپیک چیزهای تازه ای از ایشون ببینیم و یاد بگیریم!

شما هم تا حل این مشکل زیاد سخت نگیرید!!;)
متشکرم!

مدیر محترم تالار:
واقعا"از حمایتتون ممنونم
راستش سیستم محل کارم فونت فارسی داره ولی سیستم محل سکونتم نداره همونتور که گفتم من من محل کارم عسلویه هست و فعلا دسترسی به چیزی ندارم در اولین موقعیت که بیام تهران این مشکل رو حل میکنم:smile:
 

Luyd_ervin

عضو جدید
TURBIN POWER PLANT

TURBIN POWER PLANT

سلام دوستان:
در مورد انتروپی انرژی در توربینهای گازی با سیکل ترکیبی که نمونه قدیمی در نیروگاه شهید رجائی و اخرین و کامل ترین ان در نیروگاه پتروشیمی مبین در عسلویه هست دوستان اگر اطلاعاتی خواستن در خدمتم و اگر هم در این زمینه اطلاعاتی دارن ممنون میشم در اختیارم بذارن
 

Luyd_ervin

عضو جدید
TURBIN POWER PLANT

TURBIN POWER PLANT

///Turbin/34-04%5B1%5D.jpg[/IM
 

پیوست ها

  • 32[1].jpg
    32[1].jpg
    17.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

tsp.co

عضو جدید
سلام دوستان:
در مورد انتروپی انرژی در توربینهای گازی با سیکل ترکیبی که نمونه قدیمی در نیروگاه شهید رجائی و اخرین و کامل ترین ان در نیروگاه پتروشیمی مبین در عسلویه هست دوستان اگر اطلاعاتی خواستن در خدمتم و اگر هم در این زمینه اطلاعاتی دارن ممنون میشم در اختیارم بذارن

سلام!
من یه سری اطلاعات در مورد خود توربین گاز می خواستم!
1-ساخت کدوم شرکته؟
2-سال ساخت؟
3- تعداد طبقات کمپرسور و توربین.
4- نوع سیستم احتراق و همچنین محفظه های احتراق
5- توان خروجی اون

متشکرم!
 

tsp.co

عضو جدید
گیربکس و واحدهای جانبی-ادامه...

گیربکس و واحدهای جانبی-ادامه...

گیربکس خارجی یا external gearbox
.......................................................................
همانطور که در پستهای قبل بیان شد هدف از بکارگیری گیربکس خارجی انتقال دوران و توان مناسب به واحدهای فرعی موتور و دریافت توان واحد استارت خارجی و انتقال اون به گیربکس داخلی و ازطریق اون به شفت کمپرسور و موتور و درنهایت به دوران درآوردن شفت موتور هستش. همچنین باید درجایی تعبیه بشه که سطح مناسبی رو برای نصب و اتصال واحدهای فرعی فراهم کنه!
همچنین این گیربکس مجهز به یک واحد چرخش دستی هم بوده تا زمانی که نیاز به چرخش دستی موتور بود( مثل زمان تعمیرات) بشه این کار رو انجام داد.در موتورهای جت استفاده از موتوری که مساحت جلوی اون کوچک باشه برای کاهش نیروی درگ خیلی مهم هستش بنابراین گیربکس خارجی رو که دراطراف موتور قرار داده میشه توسط پوششی بصورت پیچیده شده یا wrappedقرار میگیره و معمولا در زیر موتور برای راحتی در حین تعمیرات قرار میدن ولی در توربینهای گازی که به عنوان موتور هلیکوپتر مورد استفاده قرار میگیرن این گیربکس رو بالای موتور قرار میدن.
این گیربکس ها به دوقسمت تقسیم میشن:
یه قسمت مربوط به واحدهای با دور بالا شده و یه قسمت هم مربوط به واحدهایی که بدور بالاتری نیاز دارن میشه. هنگامی که دریکی از واحدها یا چرخدنده ای که مربوط به اون واحد میشه نقصی بوجود بیاد باعث میشه که به کل سیستم چرخدنده ها لطمه وارد بشه و درنهایت موجب قفل شدن گیربکس بشه که این امر می تونه بسیار خطرناک باشه! برای جلوگیری از این مشکل میان در شفتهای محرک یه قسمت بنام گردن برش یا shear-neck درنظر میگیرن که توسط ماشین کاری ضعیفی روی شفت ایجاد میشه که در زمانی که به هر دلیلی نقصی در چرخدنده مربوط به اون پیش اومد که باعث نچرخیدن اون چرخ دنده شد این گردن برش از بین بره تا باعث بشه که اون چرخ دنده از مدار خارج بشه و درنتیجه بقیه سیستم درامان می مونه! ولی برای بعضی واحدهای حساس مثل واحد روغن کاری مجاز به استفاده از shear-neck نیستیم ودر صورتی که نقصی در این واحدها بوجود بیاد باید موتور به سرعت خاموش بشه!
یکی از پارامترهای مهم در طراحی گیربکس خارجی حداکثر گشتاور هستش که این گشتاور توسط استارتر به گیربکس تحمیل میشه. بعضی وقتها هم از دوگیربکس بنام سرعت بالا و پایین استفاده میشه که توسط دو گیربکس داخلی به دو شفت کمپرسور متصل میشن!
درضمن دو تاعکس از گیربکس خارجی هم ضمیمه این پسته!
 

پیوست ها

  • 7-4.jpg
    7-4.jpg
    65.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 7-5.jpg
    7-5.jpg
    53.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

tsp.co

عضو جدید
در مورد توضیحاتتون به پره های ثابت کمپرسور استاتور بلید میگن و قسمت توربین پره ثابت نداره به هدایت کنندهای گاز داغ نازل یا سگمنت نازل گفته میشه

سلام!
البته استاتور وین یا stator vane رایج هستش . اصطلاح blade یا تیغه به پره های دورانی اطلاق میشه!
پره های ثابت کمپرسور همونطور که شما گفتید به stator معروفن و به پره های ثابت توربین هم Nozzle guide vane گفته میشه که من ترجیح میدم از اسم لاتین اونا استفاده کنم.

جنس پره های استاتور در موتورهای کنونی به این ترتیبه که در طبقات جلویی از آلومینیم و بعد فولاد و در نهایت به دلیل بالا بودن درجه حرارت در طبقات انتهایی ( دربعضی از موتورها در حدود 800درجه سانتیگراد) از آلیاژهای پایه نیکل استفاده میشه. روش ساخت این پره ها هم ( اون چیزی که تا الان مورد استفاده قرار گرفته) روش آهنگری یا فورج هستش. داره سعی میشه که از تیتانیوم بدلیل سبکی که داره بیشتر در ساخت این پره ها و همچنین تیغه ها دوار یا روتورها بشه استفاده کرد.
در ساخت Nozzle guide vane هم بیشتر ازسوپر آلیاژهای پایه نیکل استفاده میشه. روش ساخت برای طبقات اول ریخته گری دقیق تحت خلاء یا VIM و سپس coatingمناسب بوده و برای طبقات بعدی به علت کاهش درجه حرارت گاز از فورج به همراه coatingیا در برخی موارد بدون نیاز به اون هم میشه استفاده کرد. دربرخی موارد میشه از سوپرآلیاژهای پایه کبالت هم استفاده کرد.

موفق باشید!;)
 

Luyd_ervin

عضو جدید
ervin

ervin

سلام!
من یه سری اطلاعات در مورد خود توربین گاز می خواستم!
1-ساخت کدوم شرکته؟
2-سال ساخت؟
3- تعداد طبقات کمپرسور و توربین.
4- نوع سیستم احتراق و همچنین محفظه های احتراق
5- توان خروجی اون

متشکرم!

من در خدمتتون هستم استاد
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
تحقیقی در مورد یکی از دو موضوع زیر می خواستم :
1 . روشهای افزایش راندمان سیکل توربین گازی
2 . استفاده از پیل سوختی در نیروگاههای توربین گازی
 

tsp.co

عضو جدید
تحقیقی در مورد یکی از دو موضوع زیر می خواستم :
1 . روشهای افزایش راندمان سیکل توربین گازی
2 . استفاده از پیل سوختی در نیروگاههای توربین گازی

برای مورد 1 یه نگاهی به کتاب ADVANCED GAS TURBINE CYCLES بندازید. اینم لینک دانلودش:
http://depositfiles.com/files/1zs5kdbt4
 

fluid.com

عضو جدید
salam jenab modir , khoshtip shodin !! manzooram picture jadidetoone
ye soal , parre haye stator dar samte shaft be ham vasl mishand , too ketabi ke be man moarefi kardid dalile in kar jologiri az erteash hastesh , soalam ine ke beyne shaft va in ghalaf faselei hast ?
meghdaresh hodoodan cheghadre ?
mamnoon
 

tsp.co

عضو جدید
salam jenab modir , khoshtip shodin !! manzooram picture jadidetoone
ye soal , parre haye stator dar samte shaft be ham vasl mishand , too ketabi ke be man moarefi kardid dalile in kar jologiri az erteash hastesh , soalam ine ke beyne shaft va in ghalaf faselei hast ?
meghdaresh hodoodan cheghadre ?
mamnoon

سلام!
ممنونم تغییر آواتار هرچند وقت یه بار باعث تغییر خود آدم هم ممکنه که بشه! پس احتمالا خودم هم خوش تیپ تر شدم( چون آواتارم خوش تیپ ترشده!)
در طبقات جلویی کمپرسور بدلیل اینکه طول پره ها زیاد هستش برای جلوگیری از ارتعاش اونها رو به هم متصل می کنن( البته فقط در طبقات جلویی!!) و به اصطلاح به اونها SHROUDED VANE میگن!
و بین این به قول شما غلاف و شفت فاصله وجود داره! که مقدار اون از موتوری به موتور دیگه تغییر می کنه( بستگی به طراحی موتور داره!) ولی اگه به شکلهای مختلفی هم که وجود داره نگاه کنید فاصله زیادی نمی تونه باشه!
 

fluid.com

عضو جدید
سلام دوستان !

جناب مدیر هرچه بیشتر رو موتور مطالعه می کنم بیشتر از هواپیما سوار شدن می ترسم ! همین بحث جعبه دنده خارجی یه نمونه ! تعداد زیادی چرخدنده در تماس با هم میچرخندو جون ما اون بالا بسته به چرخیدن یا نچرخیدنشونه ! (حداقل تو ایران)

دو تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید .
1- STARTER باید خیلی پهلوون باشه که بتونه engine رو راه بندازه ؟ چه سیستمی داره ؟ بعضی وقت ها دیده میشه یه لوله قبل از پرواز به موتور وصل میکنند و هوای فشرده وارد موتور میکنند برای چرخوندن موتور ، این نوع دیگه ای از به کار اندازی موتور هستش ؟

2- شما به نقشه انفجاری از اجزای موتور جت دست رسی دارید ؟

ممنون.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام دوستان !

جناب مدیر هرچه بیشتر رو موتور مطالعه می کنم بیشتر از هواپیما سوار شدن می ترسم ! همین بحث جعبه دنده خارجی یه نمونه ! تعداد زیادی چرخدنده در تماس با هم میچرخندو جون ما اون بالا بسته به چرخیدن یا نچرخیدنشونه ! (حداقل تو ایران)

دو تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید .
1- STARTER باید خیلی پهلوون باشه که بتونه engine رو راه بندازه ؟ چه سیستمی داره ؟ بعضی وقت ها دیده میشه یه لوله قبل از پرواز به موتور وصل میکنند و هوای فشرده وارد موتور میکنند برای چرخوندن موتور ، این نوع دیگه ای از به کار اندازی موتور هستش ؟

2- شما به نقشه انفجاری از اجزای موتور جت دست رسی دارید ؟

ممنون.

سلام!
هدف از ایجاد این تاپیک پیدا کردن علاقه مندان و متخصصهایی مثل شما هستش که ان شاءا... در آینده دیگه به هیچ هواپیمایی اجازه سقوط ندیم!!
1- نیاز به جثه بزرگی برای استارتر نیست! فقط کافیه که بتونن شفت موتور رو به چرخش دربیارن و به یه دور مناسب( تقریبا معادل 20درصد دورنهایی) برسونه! اون چیزی رو که شما تو فرودگاه ها می بینید ملقب به A.P.U یا Auxiliary Power Unit هستن که درحقیقت یه کمپرسور هستش که هوای با فشار خیلی زیاد رو به گیربکس خارجی میفرسته که همونطور که در پستهای قبل گفتم گیربکس خارجی هم گشتاور رو درنهایت به شفت موتور انتقال میده.درضمن توضیحات کامل رو درباره استارترها می تونید تو فصل 11 کتابی که بهتون معرفی کردم پیدا کنید. هرچند خودم هم درآینده توضیحات مفصلی رو سعی می کنم در این رابطه بدم!
2- نقشه های کاملی رو دارم که ان شاءا... در آینده بهتون ارائه میدم! ( البته نه توی این تاپیک!!)
موفق باشید!!;)
 

tsp.co

عضو جدید
سیستم هیدرولیکی و روغن کاری-قسمت اول

سیستم هیدرولیکی و روغن کاری-قسمت اول

معرفی سیستمهای مورد استفاده در روغن کاری موتورهای جت
........................................................................................................
سیستمی که برای روغن کاری موتورهای جت مورد استفاده قرار میگیره از جهاتی با سایر سیستمهای هیدرولیکی تفاوت داره و از جهاتی هم شبیه هستش!
شباهتها تو اینه که باید مثل بقیه سیستمهای روغن کاری دیگه قادر باشه که روغن کاری چرخدنده ها و یاتاقانهای مورد استفاده در موتور رو بدون اینکه روغن اون خواص خود رو زود از دست بده و همچنین قادر به جمع آوری ذرات و براده های تولیدی ریز هم باشه و تفاوتش در نوع سیستمهای مورد استفاده در روغن کاری هستش!
دربین موتورهای جت موتورهای توربوپراب بدلیل بهره بردن از یه گیربکس اضافی یا همون سیستم کاهنده دور ملخ نیاز به سیستم هیدرولیکی پرفشارتری برای روغن کاری دارن!
اصولا از دو نوع سیستم مجزا برای روغن کاری قطعات موتور استفاده میشه:
1- سیستم با جریان گردشی یا recirculatory system
2-سیستم افت کلی یا مصرف شونده total lossیا expendable system
سیستم جریان گردشی هم خودش دو نوع داره:
سیستم شیر اطمینان یا Pressure relief valve system
[FONT=Arial,Bold]و[/FONT]
سیستم جریان کلی یاFull flow system

در پستهای بعدی بیشتر با این سیستمها آشنا میشیم!

 

rezair

عضو جدید
سلام رشته من نیروگاه است. به زودی مقاله خودم رو براتون می گذارم.
 

fluid.com

عضو جدید
سلام دوستان !
جناب مدیر ، تو بعضی از موتور های توربو فن ، از انتهای موتور قسمت hot nozzle قطعه ای مخروط مانند خارج میشه که وقتی از بیرون، موتور رو نگاه کنیم قابل مشاهده هستش، آیا این همون exhaust cone هستش ؟ اگه آره این به این معنیه که موتور دیگه jet pipe نداره و دیگه اینکه به جای اینکه انتهای موتور nozzle داشته باشیم یه diffuser داریم ، که این جور در نمیاد ! اگه هم نه exhaust cone نیست پس چیه ؟
ممنون.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام دوستان !
جناب مدیر ، تو بعضی از موتور های توربو فن ، از انتهای موتور قسمت hot nozzle قطعه ای مخروط مانند خارج میشه که وقتی از بیرون، موتور رو نگاه کنیم قابل مشاهده هستش، آیا این همون exhaust cone هستش ؟ اگه آره این به این معنیه که موتور دیگه jet pipe نداره و دیگه اینکه به جای اینکه انتهای موتور nozzle داشته باشیم یه diffuser داریم ، که این جور در نمیاد ! اگه هم نه exhaust cone نیست پس چیه ؟
ممنون.

سلام!
بله اون چیزی جز exhaust cone نمی تونه باشه!
هدف از exhaust cone ایجاد یک جریان آرام و غیر چرخشی در خروجی از توربین و درنتیجه جلوگیری از ایجاد ارتعاش در اگزوز هستش!
درموتورهای توربوفن همونطور که می دونیم قسمت کمی از تراست توسط نازل تولید میشه و قسمت اعظم تراست رو هوای سرد بای پس شده ایجاد می کنه! ازطرفی تراست تولیدی بیشتر توسط نازل باعث ایجاد noise بیشتر هم میشه.پس کاهش تراست توسط نازل و افزودن اون توسط جریان بای پس یکی از اهداف طراحان موتورهای نوین هستش!( البته بای پس بالا محاسن دیگه ای هم البته در هواپیماهایی که زیر سرعت صوت پرواز می کنن مثل هواپیماهای مسافریری داره!)
پس شما درست دیدید همون exhaust cone هستش! دوتا عکس هم راجع به اونا پیوست کردم!موتور JT9D مربوط به هواپیمای 747
حالا چطور او ن رو شما یه دیفیوزر دیدید؟
 

پیوست ها

  • B-747 engine.jpg
    B-747 engine.jpg
    48 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • JT9D.jpg
    JT9D.jpg
    59.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
Similar threads

Similar threads

بالا