گیربکسها و سیستمهای جانبی -قسمت اول
گیربکسها و سیستمهای جانبی -قسمت اول
سلام!
درابطه با بخشهای اصلی توربین گاز و موتورجت مثل کمپرسور- توربین و محفظه احتراق خیلی مختصر بحث کردیم که ان شاءا... بحثهای تکمیلی رو ادامه میدیم!
دوستان اگه صفحات اول این تاپیک رو ملاحظه کرده باشن دررابطه با گیربکس ها و کلا سیستم انتقال توان برای واحدهای جانبی مثل هیدرولیک- پنوماتیک و الکتریک مطالبی رو درخواست کردم که خوب طبیعتا بدلیل عدم آشنایی خیلی از دوستان با خود توربینهای گازی دراین رابطه تا الان مطالبی ارائه نشده که سعی می کنم مطالب مقدماتی رو من بیان کنم. پس از این به بعد تا اطلاع ثانوی بجز مواقعی که دوستان سئوالی دارن روی سیستمهای جانبی که برای کارکرد موتور بسیار هم موثر هستن بحث می کنیم!
درضمن ماهان عزیز امیدوارم در رابطه با روشهای ساختی که سئوال پرسیده بودی تو جاهایی که گفتم به حد کافی اطلاعات پیدا کرده باشی و اگه بازم لازم داشتی درخدمتتم!
بحث رو مطابق با روش این چند پست اخیر بیشتر پیرامون موتورهای توربین گازی هوایی یا همون موتورهای جت که ازاهمیت و حساسیت بیشتری برخوردارن ادامه میدیم ودرزمینه توربینهای گازی زمینی( نیروگاهی) هم بحث با اندکی تفاوت والبته حساسیت کمتر مشابه هستش!
در موتورهای جت همانطور که قبلا گفتیم گیربکس ها دو وظیفه عمده رو برعهده دارن:
1-انتقال حرکت و توان از شفت موتور که معمولا از قسمت کمپرسور بدلیل اینکه محدودیت فضا کمتره و امکان جاسازی راحتتر گیربکس وجود داره به سیستمهای حانبی موتور مثل هیدرولیک-پنوماتیک و...
2- سیستم استارت موتور که باید یک گشتاور زیاد خروجی رو به شفت کمپرسور که در موتورهای multiple shaft یا چند شفتی به قسمت hp انتقال بده تا با گردش شفت موتور به آرامی به حرکت دربیاد وروشن بشه
درموتورهای جت کلا دونوع گیربکس وجود داره:
1-گیربکس داخلی
2-گیربکس خارجی
گیربکس داخلی مستقیما به شفت موتور از طریق یک جفت چرخدنده مخروطی یا bevel gear متصل میشه و خروجی از این گیربکس یک شفتی هست بنام radial driveshaft که باعث چرخش گیربکس خارجی میشه. سه روش اصلی برای اتصال گیربکس داخلی به شفت وجود داره که درپست بعدی مفصلا دررابطه با اونا بحث می کنیم!
سعی می کنم با توجه به درخواستهای شما طول پستها کوتاه باشه تا برای دوستان کم حوصله هم مطالب مفید باشه!
شکل 3-7یه گیربکس داخلی و شکل4-7 هم یه گیربکس خارجی رو نشون میده!
موفق باشید