تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

ermia

عضو جدید
کمک

کمک

سلام دوستان.
کسی از دوستان اطلاع دارن که سیال با چه فشاری و با چه دمایی به پره های توربین برخورد می کنه؟
1- مهم نیست که پره ی ردیف چندم باشه
فقط اطلاعات جزیی می خوام.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام دوستان.
کسی از دوستان اطلاع دارن که سیال با چه فشاری و با چه دمایی به پره های توربین برخورد می کنه؟
1- مهم نیست که پره ی ردیف چندم باشه
فقط اطلاعات جزیی می خوام.

سلام!
ببینید خیلی فرق می کنه!
درجه حرارت و فشار گاز در طی عبور از طبقات توربین به سرعت تغییر می کنه واختلاف هم زیاد میشه بطوری که آلیاژ پره های مورد استفاده در طبقات ممکنه با هم فرق کنه! همچنین در موتورهای مختلف هم ممکنه این مقادیر با هم تفاوت قابل ملاحظه ای داشته باشن.
می تونید درچه حرارت رو بین 1100 تا 1300 درجه سانتیگراد در ورود به توربین در نظر بگیرید!
 

mahan57

مدیر بازنشسته
روشهای ریخته گری مورد نیاز در ساخت قطعات

روشهای ریخته گری مورد نیاز در ساخت قطعات

سلام !
در رابطه با روشهای ریخته گری بطور کلی از چندروش بیشتر در ساخت قطعات استفاده میشه:
ریخته گری ماسه ای و ریخته گری دقیق و همچنین ریخته گری دقیق تحت خلاء با کوره های VIMو die casting
همانطور که در بحث فورج گفتیم تو این تاپیک فقط قادر به معرفی روشهای ساخت هستیم و نمیشه وارد جزئیات اونا شد.
بین این روشهای ریخته گری ریخته گری دقیق و تحت خلاء اهمیت بیشتری داره بدلیل تکنولوژیکی و تجهیزات و اهمیت قطعاتی که توسط اونا تولید میشن!
در پستهای قبلی دوستان اشاراتی به این روش کردن و من فقط مجددا جهت یادآوری و نتیجه گیری از این بحث خلاصه ای از این نوشته ها رو بیان می کنم:
با توجه به نوع آلیاژ و دسترسی به اونا برای تولید پره های توربین میشه از ریخته گری دقیق و یا ریخته گری دقیق تحت خلاء استفاده کرد. آلیاژهای نیکل باید حتما تحت خلاء( البته برای طبقات اولیه توربین) ریخته گری بشن که در این صورت نیاز به کوره VIM داریم ولی درصورت استفاده از سوپر آلیاژهای پایه کبالت میشه از روش ریخته گری دقیق ساده هم استفاده کرد. بدلیل گرانی سوپرآلیاژهای پایه کبالت در مقایسه با پایه نیکل ها ترجیحا از پایه نیکل ها بیشتر استفاده می کنن و درنتیجه نیاز به کوره VIM داریم که تهیه اون با توجه به تحریم های شدید بر علیه کشور ما تقریبا غیر ممکنه مگر اینکه یه کارگاهی یا از اول دارای این کوره ها باشه ( که برخی شرکتهای داخلی دارن!!) یا مستقیما باید طراحی بشه که نیاز به دانش خاص خودش هست. من توی این زمینه خیلی کار کردم و بنظر من امکان ساخت این کوره ها رو داریم فقط باید یه تیم قوی روی اونا کار کنن!
از مدیر عزیز خواهش می کنم اگه توضیحات تکمیلی دارن بیان کنن و اگه بنظرشون کافیه در رابطه با روشهای جوش تنگستن و الکترونی توضیحاتی رو بدن!

متشکرم!
 

spow

اخراجی موقت
سلام دوست عزیز
رو کمک وهمکاری ما هم حساب کن ولی تا 15 تیر بهم فرصت بده این ترم اخری رو تموم کنیم بره
من خودم تو نیروگاه گازی دارم کار میکنم خوشحال میشم کمکی کرده باشم
به امید اینده ای بهتر
اینده ازان کسانیست که قدر لحظات امروزشان را میدانند
 

spow

اخراجی موقت
سلام دوست عزیز
من هم حاضر به همکاری وکمک هستم ولی باید تا 15 تیر بهم فرصت بدین این امتحانای ترم اخری هم تموم کنیم بره
من خودم تو نیروگاه گازی کار میکنم
;) اینده از ان کسانیست که قدر لحظات امروزشان را بدانند:thumbsup2:
:victory::victory::w10:
 

spow

اخراجی موقت
بستگی به نوع توربین وکمپرسور داره ولی متوسط فشار 6-8 بار ودمای 1100-1300 درجه سانتیگراد ودر بارگیری کامل از توربین رو میتونی در نظر بگیری
 

spow

اخراجی موقت
سنسورهای سیگنال در نیروگاه گازی

سنسورهای سیگنال در نیروگاه گازی

یه چند تا pdf مربوط به سنسورهای اندازه گیری ومونیتورینگ سیگنال هستش
بقیه اش رو هم کامل میکنم براتون میذارم
;)
اینده از ان کسانیست که قدر لحظات امروزشان را بدانند:gol::thumbsup:
:w08::w18:
 
آخرین ویرایش:

spow

اخراجی موقت
سنسورهای سیگنال در نیروگاه گازی

سنسورهای سیگنال در نیروگاه گازی

;):gol:
 
آخرین ویرایش:

Avon

عضو جدید
fuel berners and combustion chambers 1

fuel berners and combustion chambers 1

با سلام خدمت همه دوستان

قبلا قول داده بودم که مطالبی رو راجع به برنر و محفظه احتراق بذارم
از نظر صنعتی برنرها وظیفه تزریق سوخت را در محفظه احتراق به عهده دارند و می‌توانن تک سوخته یا دو سوخته باشند. یعنی می‌توان یک برنر گازی ، مایع یا جامد داشت و یا ترکیبی از دو حالت سوخت‌های ذکر شده.(Gas fuel-liquid fuel-solid fuel)

در غالب انجین‌های صنعتی شرکت Rolls-Royce سوخت پس از پشت سر گذاشتن *****های سوخت به گاورنر (که وظیفه تنظیم میزان سوخت ورودی به انجین را به عهده دارد) می‌رسد و بعد از آن به منیفولد سوخت وارد ‌شده و از طریق لوله‌هایی این سوخت در بین برنرها تقسیم می‌شود. در زیر یک برنر گازی نشان داده شده است.
 

پیوست ها

  • 048-TYPICAL FUEL BURNER1.jpg
    048-TYPICAL FUEL BURNER1.jpg
    88.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Avon

عضو جدید
fuel berners and combustion chambers 2

fuel berners and combustion chambers 2

با سلام خدمت همه دوستان
امیدوارم اوضاع به کام باشه
تو مطلب قبلی اشاره‌ای به برنر کردم.همونطور که می‌دونید وظیفه برنر تزریق یا پاشش سوخته.اما این پاشش در زمان خاصی صورت می‌گیره.این زمان خاص به سلسله اقداماتی بستگی داره که اصطلاحا start-up نامیده می‌شن.
به طور مثال بعد از در مدار قرار گرفتن راه‌انداز (که می‌تونه برقی-نیوماتیکی(هوا یا روغن)-دیزلی و ... باشه) و همچنین یک سری نیازهای فرآیندی که بستگی به شرایط یک سایت داره در یک دور مشخص ، جریان الکتریکی به igniter plug وصل میشه و این وسیله شروع به تولید جرقه در محفظه احتراق میکنه.نکته مهمی که در اینجا هستش اینه که می‌بایست توالی مراحل راه‌اندازی به درستی انجام بشه و گرنه خطرات زیادی انجین رو تهدید می‌کنه.در اینجا اگر جرقه بعد از تزریق سوخت زده بشه یک حالت انفجاری در دستگاه به وجود میاد.بنابراین قبل از تزریق سوخت ، جرقه زن‌ها وارد مدار میشند.
در انجین‌هایی که ما داریم ، محفظه احتراق از نوع Annular است که 8 عدد flmae tube از طریق اتصالاتی با عنوان interconnector به هم وصل میشن. برای راه‌اندازی این انجین دو جرقه زن در دو flame tube جداگانه کار گذاشته شده و هنگامی که شعله در این دو flame tube تشکیل شد از طریق interconnector ها به سایر تیوب‌ها انتقال داده می‌شوند.در زیر به ترتیب یک flame tube و نحوه قرارگیری برنر در آن نشان داده شده است.
 

پیوست ها

  • 030-flame tube assembly.JPG
    030-flame tube assembly.JPG
    42.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 029-TYPICAL COMBUSTION CHAMBER.JPG
    029-TYPICAL COMBUSTION CHAMBER.JPG
    48.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

superheat

عضو جدید
سلام ماهان جان اگه ميتوني يه مقاله مدير پسند كه گفتي برام بفرست چون خيلي دوست دارم همكاري كنم ولي نميدونم بايد چكار كنم از مدير تالار هم خواهش ميكنم اگه مطلبي در همون زمينه داره برام ميل كنه خوشحال ميشم اگه بتونم كمكي بكنم
hamid_haghgoo_hu@yahoo.com
 

touran90

عضو جدید
سلام دوستم!
من rapidshare استفاده کردم ولی بهتیرین ایت نیست. حالا من سایت من
www.content-type.com یا mysharebox.com استفاده میکنم.
موفق باشید;)
 
آخرین ویرایش:

m_ensafi

عضو جدید
کمک ... توربین گاز دریایی

کمک ... توربین گاز دریایی

کسی مطلبی در مورد توربین گاز دریایی داره؟
 

tsp.co

عضو جدید
کسی مطلبی در مورد توربین گاز دریایی داره؟

توربینهای گازی دریای یا Marine از نوع توربینهای گازی هستن که فقط برای تولید قدرت مورد استفاده قرار میگیرن و کارشون به حرکت درآوردن پروانه کشتی هستش!شبیه به اون چیزی که تو نیروگاهها برای تولید برق و به جرکت درآوردن ژنراتور بکار میرن!
 

tsp.co

عضو جدید
گیربکسها و سیستمهای جانبی -قسمت اول

گیربکسها و سیستمهای جانبی -قسمت اول

سلام!
درابطه با بخشهای اصلی توربین گاز و موتورجت مثل کمپرسور- توربین و محفظه احتراق خیلی مختصر بحث کردیم که ان شاءا... بحثهای تکمیلی رو ادامه میدیم!
دوستان اگه صفحات اول این تاپیک رو ملاحظه کرده باشن دررابطه با گیربکس ها و کلا سیستم انتقال توان برای واحدهای جانبی مثل هیدرولیک- پنوماتیک و الکتریک مطالبی رو درخواست کردم که خوب طبیعتا بدلیل عدم آشنایی خیلی از دوستان با خود توربینهای گازی دراین رابطه تا الان مطالبی ارائه نشده که سعی می کنم مطالب مقدماتی رو من بیان کنم. پس از این به بعد تا اطلاع ثانوی بجز مواقعی که دوستان سئوالی دارن روی سیستمهای جانبی که برای کارکرد موتور بسیار هم موثر هستن بحث می کنیم!
درضمن ماهان عزیز امیدوارم در رابطه با روشهای ساختی که سئوال پرسیده بودی تو جاهایی که گفتم به حد کافی اطلاعات پیدا کرده باشی و اگه بازم لازم داشتی درخدمتتم!

بحث رو مطابق با روش این چند پست اخیر بیشتر پیرامون موتورهای توربین گازی هوایی یا همون موتورهای جت که ازاهمیت و حساسیت بیشتری برخوردارن ادامه میدیم ودرزمینه توربینهای گازی زمینی( نیروگاهی) هم بحث با اندکی تفاوت والبته حساسیت کمتر مشابه هستش!

در موتورهای جت همانطور که قبلا گفتیم گیربکس ها دو وظیفه عمده رو برعهده دارن:
1-انتقال حرکت و توان از شفت موتور که معمولا از قسمت کمپرسور بدلیل اینکه محدودیت فضا کمتره و امکان جاسازی راحتتر گیربکس وجود داره به سیستمهای حانبی موتور مثل هیدرولیک-پنوماتیک و...
2- سیستم استارت موتور که باید یک گشتاور زیاد خروجی رو به شفت کمپرسور که در موتورهای multiple shaft یا چند شفتی به قسمت hp انتقال بده تا با گردش شفت موتور به آرامی به حرکت دربیاد وروشن بشه

درموتورهای جت کلا دونوع گیربکس وجود داره:
1-گیربکس داخلی
2-گیربکس خارجی
گیربکس داخلی مستقیما به شفت موتور از طریق یک جفت چرخدنده مخروطی یا bevel gear متصل میشه و خروجی از این گیربکس یک شفتی هست بنام radial driveshaft که باعث چرخش گیربکس خارجی میشه. سه روش اصلی برای اتصال گیربکس داخلی به شفت وجود داره که درپست بعدی مفصلا دررابطه با اونا بحث می کنیم!

سعی می کنم با توجه به درخواستهای شما طول پستها کوتاه باشه تا برای دوستان کم حوصله هم مطالب مفید باشه!
شکل 3-7یه گیربکس داخلی و شکل4-7 هم یه گیربکس خارجی رو نشون میده!
موفق باشید;)
 

پیوست ها

  • 7-3.jpg
    7-3.jpg
    60.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 7-4.jpg
    7-4.jpg
    65.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mahan57

مدیر بازنشسته
سلام مدیر جان !
منبعی رو که درباره روشهای ساخت بویژه جوشها معرفی کردی جالب بود . البته مطالب تکمیلی رو از اینترنت پیدا کردم و همچنان دنبالشون هستم!
متشکرم!;)
 

spow

اخراجی موقت
سلام مدیر خان
نمیخواهید به منم یه کمکی بکنید ثواب داره ها
 

tsp.co

عضو جدید
سلام مدیر خان
نمیخواهید به منم یه کمکی بکنید ثواب داره ها

سلام دوست عزیز خسته نباشی!
دررابطه با سیکلهای نیروگاهی اطلاعاتم در حدمقدماتی هستش . مقداری اطلاعات دررابطه با خود توربینهای گازی از نظر ساختمان - مواد مورد استفاده درساخت و تکنولوژی ساخت و ملاحظات طراحی و ... دارم که البته مقداری از اونها رو اینجا برای دوستان بیان می کنم والبته حتما توی این زمینه درتاپیک شما هم درخدمتتون ان شاءا... خواهم بود.

ممنونم!
 

tsp.co

عضو جدید
گیربکس وسیستمهای جانبی- قسمت دوم

گیربکس وسیستمهای جانبی- قسمت دوم

گیربکس داخلی و اتصال اون به شفت موتور
...........................................................................
محل قرار گیری گیربکس داخلی درون هسته موتور هستش و برای انتقال دوران از شفت موتور به گیربکس خارجی بکار میره وکلا سه نوع هستش:
1- همونطور که در شکل 2-7 مشخصه در یک روش چرخدنده های مخروطی مربوط به شفت گرداننده گیربکس خارجی و شفت موتور مستقیما با هم درگیر میشن تو این وضعیت چرخدنده مخروطی مربوط به شفت موتور رو نزدیک به بلبرینگ شفت قرار میدن.مشکلی که این روش داره حرکت محوری شفت کمپرسور می تونه باشه که باعث ایجاد اختلال درکار چرخدنده ها میشه.
2- درروش دوم از یک شفت ثانویه بنام stub shaft استفاده میشه که روی شفت کمپرسور قرار میگیره و توسط دندانه هایی به اون متصل میشه. میان چرخدنده های مخروطی مربوط به شفت رو روی اون قرار میدن والبته یه بلبرینگ اضافی هم بهش اضافه می کنن. عیب حرکت محوری شفت کمپرسوررو به همین ترتیب ازبین می برن.
3- درروش سوم از یک سیستمی بنام idler gearshaft استفاده میکنن که درحقیقت یه شفت هستش که در دوسرش دو تا چرخدنده داره. درقسمت درگیر با شفت کمپرسور از یه جفت چرخدنده ساده و درقسمت درگیر با شفت گرداننده گیربکس خارجی از یک جفت چرخدنده مخروطی استفاده میشه

تذکرمهم:
منظور ار گیربکس داخلی درحقیقت همون اتصال چرخدنده ها با شفت موتور هستش که یکی از این سه نوع می تونه باشه.وتصور یک جعبه دنده که دارای چرخدندهای زیادی باشه درست نیست و خروجی این سیستم شفت محرک گیربکس خارجی هستش که به صورت اریب از گیربکس داخلی خارج میشه!
 

پیوست ها

  • 7-2.jpg
    7-2.jpg
    18.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

m_ensafi

عضو جدید
توربینهای گازی دریای یا Marine از نوع توربینهای گازی هستن که فقط برای تولید قدرت مورد استفاده قرار میگیرن و کارشون به حرکت درآوردن پروانه کشتی هستش!شبیه به اون چیزی که تو نیروگاهها برای تولید برق و به جرکت درآوردن ژنراتور بکار میرن!

ممنون. مطلب یا مقاله کاملتری در این مورد هست که بخونم؟
 

tsp.co

عضو جدید
ممنون. مطلب یا مقاله کاملتری در این مورد هست که بخونم؟

سلام!
اساس کار و ساختمان شبیه به توربینهای گازی زمینی هستن. میمونه سیستم های جانبی اون که دررابطه با اونا اطلاعات زیادی ندارم. می تونه با یه search تو شبکه با نامmarine gas turbine اطلاعات مورد نیازتون رو بدست بیارید.
اگه بازم نشد باهم دنبالش می گردیم!
موفق باشید!;)
 

Avon

عضو جدید
سلام بر مدير تالار مهندسي مكانيك
خسته نباشي
ميخواستم بپرسم درباره حوادث بزرگي كه تا كنون براي توربين‌هاي گازي (در هر سيكل يا كاربردي) اتفاق افتاده مرجع يا منبعي سراغ داريد؟
آيا تا كنون در زمينه گزارش‌هايي در ايران منتشر شده است؟
متشكرم
 

tsp.co

عضو جدید
سلام بر مدير تالار مهندسي مكانيك
خسته نباشي
ميخواستم بپرسم درباره حوادث بزرگي كه تا كنون براي توربين‌هاي گازي (در هر سيكل يا كاربردي) اتفاق افتاده مرجع يا منبعي سراغ داريد؟
آيا تا كنون در زمينه گزارش‌هايي در ايران منتشر شده است؟
متشكرم

سلام ذوست عزیز!
درکشور ما معمولا گزارش نمیشه ومن خودم تاالان جایی ندیدم!
ولی میشه با جستجو در اینترنت مقداری اطلاعات پیدا کرد. مثلا عبارت gas turbine damageمی تونه کمکتون کنه!یکی از اتفاقات مهم که باعث خرابی توربینهای گازی بویژه موتورهای جت میشه FODیا Foreign Object Damageهستش که یعنی عیب وآسیبی که دراثر برخورد اجسام خارجی بوجود می یاد!
اگه بازم سوالی بود درخدمتم!
 

Avon

عضو جدید
انفجار گاز در انجین

انفجار گاز در انجین

سلام ذوست عزیز!
درکشور ما معمولا گزارش نمیشه ومن خودم تاالان جایی ندیدم!
ولی میشه با جستجو در اینترنت مقداری اطلاعات پیدا کرد. مثلا عبارت gas turbine damageمی تونه کمکتون کنه!یکی از اتفاقات مهم که باعث خرابی توربینهای گازی بویژه موتورهای جت میشه FODیا Foreign Object Damageهستش که یعنی عیب وآسیبی که دراثر برخورد اجسام خارجی بوجود می یاد!
اگه بازم سوالی بود درخدمتم!

سلام بر مدیر عزیز
یکی دیگر از اتفاقات مهم که برای انجین‌ها رخ میده به هم خوردن sequence راه‌اندازیه به این ترتیب که اول گاز میاد و بعد جرقه زده میشه و در این حالت یه انفجار شدید در چمبرها رخ میده.
اما یه حالت بسیار عجیبی که من تازه با اون برخوردم انفجار گاز در هنگام shut down دستگاست که بسیار عجیب و غریبه.
اگه امکانش هست از این موضوع یه سری مطالب بذارین اینجا تا مورد استفاده همگان باشه
متشکرم
 

tsp.co

عضو جدید
سلام بر مدیر عزیز
یکی دیگر از اتفاقات مهم که برای انجین‌ها رخ میده به هم خوردن sequence راه‌اندازیه به این ترتیب که اول گاز میاد و بعد جرقه زده میشه و در این حالت یه انفجار شدید در چمبرها رخ میده.
اما یه حالت بسیار عجیبی که من تازه با اون برخوردم انفجار گاز در هنگام shut down دستگاست که بسیار عجیب و غریبه.
اگه امکانش هست از این موضوع یه سری مطالب بذارین اینجا تا مورد استفاده همگان باشه
متشکرم

سلام!
بنظر میاد هر دو مشکلی که شما بیان کردید مربوط به سیستم ignition باشه. درهنگام روشن کردن موتور اگه جرقه دیر زده بشه این امکان وجود داره که حجم مخلوط سوخت و هوا از مقدار استاندارد فراتر بره و درنتیجه انرژی بیشتری رو در هنگام احتراق آزاد کند که برای چمبرها میتونه حتی خطرناک باشه و باعث رسیدن آسیب به اونها هم بشه . همچنین با ایجاد یک back pressure شاید surge رو هم تو کمپرسور بوجود بیاد که هنگام شروع بکار یه صدای غیر عادی هم شنیده میشه!
درهنگام shut down هم اگه شعله خاموش بشه و بعد از اینکه دوباره مقداری هوا و سوخت وارد محفظه شد دوباره بدلیل نقص در این سیستم ناگهان جرقه زده بشه بازم امکان انفجار هستش.

ولی حالا که اینم بحث رو شروع کردیم یکی دیگه از معمولترین مشکلاتی که ممکنه درهنگام startup بوجود بیاد پدیده stall هستش که اگرچه تمهیدات لازم برای مبارزه با این پدیده در تمامی توربینهای گازی مدرن دیده میشه ولی خوب وجود نقص درسیستم کنترل این تجهیزات که یا هیدرولیکی یا پنوماتیکی یا برقی هستش می تونه باعث رخ داد این پدیده بشن.راجع به stall و surge تو صفحات میانی تاپیک توضیحاتی رو دادیم!
درزمینه سیستمهای ignition و همچنین بحث کاملتری پیرامون راههای مبارزه با استال در پستهای آتی حتما بیشتر بحث می کنیم!
بازم اگه سوالی باشه درخدمتم!
 

tsp.co

عضو جدید
گیربکس و سیستمهای جانبی- قسمت 3

گیربکس و سیستمهای جانبی- قسمت 3

شفت محرک شعاعی ( radial driveshaft)
00000000000000000000000000000000000000000000000000000
از این شفت برای انتقال توان از گیربکس داخلی به گیربکس خارجی و یا حتی مستقیما به سیستمهای جانبی و همچنین درهنگام startup موتور برای انتقال گشتاور محرک وبرای چرخاندن شفت موتور استفاده میشه و همونطور که از شکلها هم مشاهده میشه به صورت اریب یا شعاعی از گیربکس داخلی خارج شده ووارد مقصد میشه!
این شفت رو باید طوری درساختمان کمپرسور جاسازی کرد که حداقل اغتشاش را در جریان هوای کمپرسور ایجادکنه در موتورهای با جریان by-pass این شفتها رو سعی می کنن درونoutlet guide vanes قرار بدن و یا ازقسمتی استفاده بشه که خالی هستش و جریانی رو به خودش راه نمیده.
یه راه دیگه هم استفاده از شفتهای کوچکتر هستش! ولی یه مشکلی که این شفتها دارن اینه که باید درحین کوچکی باید همون توان شفتهای بزرگتر رو انتقال بدن پس درنتیجه سرعت دوران اونها باید بیشترباشه و اینهم یعنی افزایش تنشهای دینامیکی و درنتیجه افزایش ارتعاش!
درحالتی که از شفتهای بزرگتر استفاده بشه باید در نیمه طولی اونا از رولبرینگ هم استفاده بشه. سرعت چرخشی در شفتهایی که زیر 5/1 اینچ قطر دارن میتونه بدون بروز مشکلی جدی به 2500rpm برسه!

موفق باشید!;)
 

tsp.co

عضو جدید
گیربکس و سیستمهای جانبی-قسمت 4

گیربکس و سیستمهای جانبی-قسمت 4

انتقال دوران مستقیم-سلسله چرخ دنده ها-جعبه دنده واسطه
.......................................................................................

1-انتقال دوران مستقیم ( direct drive)
گاهی اوقات ممکنه این جور بنظر بیاد که چرا مستقیما از گیربکس داخلی شفتهایی رو برای به حرکت درآوردن سیستمهای جانبی موتور مورد استفاده قرار نمیدن؟
اینکار دو دلیل داره که اولا باید در اینصورت از گیربکس داخلی خیلی بزرگتر استفاده کرد و ثانیا با افزایش تعداد شفتها علاوه بر افزایش مشکلات مربوط به توربولانس جریان در هنگام تعمیر و نگهداری هم یعنی زمانی که باید گیربکس یا موتور و یا اجزای اون رو سوار یا پیاده کنیم بر پیچیدگی اونها اضافه شده و زمان خیلی بیشتری رو باید برای تعمیر و نگهداری درنظر بگیریم.
ولی در بعضی مواقع مجبوریم که از انتقال دوران مستقیم استفاده کنیم . مثلا درموتورهای توربوپراپ همونطور که گفتیم یک گیربکس وظیفه کاهش دور ملخ رو بعهده داره(reduction gearbox- چون نباید سرعت نوک ملخ ها از سرعت صوت فراتر بره و دلیل اون هم ایجاد ارتعاش شدید درملخ و درنهایت شکست اون هستش) پس مستقیما باید توسط یک شفت به گیربکس داخلی متصل بشه و همچنین برای دادن توان حرکتی به گیربکس خارجی که درمکانی به غیر از گیربکس کاهنده نصب میشه به شفتی دیگه نیاز داریم( شکل ضمیمه رو ببینید)

2-سلسله چرخ دنده ها(gear train drive)
زمانی که محدودیت فضایی در داخل موتور اجازه بده میشه برای انتقال توان به گیربکس خارجی بجای شفت محرک شعاعی از سلسه چرخ دنده ها استفاده کرد.که این چرخ دنده ها از نوع ساده یا spur gear هستن( شکل ضمیمه رو مجددا ملاحظه کنید)

3-جعبه دنده های واسطه(intermediate gearbox)
زمانی که امکان اتصال مستقیم از گیربکس داخلی به خارجی وجود نداشته باشه و یا لازم باشه که مسیر دوران رو تغییر بدن از این گیربکس ها استفاده میشه( شماتیکی ازاین گیربکس درشکل نشون داده شده)

موفق باشید!;)
 

پیوست ها

  • 7-1.jpg
    7-1.jpg
    38.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
Similar threads

Similar threads

بالا