تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار Solid Works

Arash_Sn

عضو جدید
طراحی قالب در سالیدورک به کمک IMold : مقدمه

طراحی قالب در سالیدورک به کمک IMold : مقدمه

قبل از طراحی یک قالب پلاستیک ابتدا باید پاسخ چند سوال را در اختیار داشت
  • کاربرد قطعه چیست ؟​
  • سطح قابل رویت توسط مصرف کننده کالا کجاست؟ ( طراح قالب با در نظر گرفتن این موضوع از دیده شدن خط جوش که در زمان تزریق بوجود می آید جلو گیری کرده و مکان راهگاه ورودی را به شکلی در نظر میگیرد که خط جوش در جهت دید مصرف کننده قرار نگیرد)​
در مورد قطعات پلاستیک که در رویت قرار دارند شکل زیبا و چشمگیر بسیار مهم میباشد پس در زمان طراحی قطعه بارها و بارها شکل ظاهری قطعه خود را مورد بررسی قرار دهید. بطور مثال در قطعه بالا میتوان تغییراتی داد تا ظاهر آن زیباتر گردد( در این موارد با یک طراح صنعتی مشورت کنید)​



در طرح اولیه خطی که بر روی قطعه وجود داشته باعث ایجاد شکستگی بر روی fillet های مجاور شده




که میتوان باحذف این خط ، شکستگی روی fillet ها را از بین برد




بعضی مواقع لزوم دارد که قطعه با قطعات جانبی دیگر در یک اسمبلی مورد بررسی قرار گیرد مثلاً با پیچهائی که بر روی آن بسته میشوند



یا این یکی



و یا شاید بد نباشد که بر روی سصح قطعه از Texture خاصی استفاده کرد مثل نمونه زیر که شبیه به آنرا در تریم داخل پژو 206 بسیار دیده اید



پس گام اول در طراحی قطعه و قالب پلاستیک، طراحی ظاهری آن است.​




در پست بعدی قطعه بالا را برای محله شرینکیج Shrinkage و تصحیح مختصات قطعه آماده خواهیم کرد (با در نظر گرفتن این موضوع که ظاهر قطعه به تائید رسیده است و روی کار نیز همین جهتی است که در عکسهای بالا قرار داده شده است)​
 

48055

عضو جدید
واقعا ممنونم . اگه به همين صورت پيش بريد يه دنيا ممنون ميشم .
 

Arash_Sn

عضو جدید
طراحی قالب در سالیدورک به کمک IMold : قسمت اول، آماده سازی فایل قطعه برای طراحی قالب

طراحی قالب در سالیدورک به کمک IMold : قسمت اول، آماده سازی فایل قطعه برای طراحی قالب

برای طراحی قالب در IMOLD ابتدا باید قطعه برای فرایند طراحی قالب آماده گردد. این آماده سازی شامل موارد زیر است
· اصلاح مبدا مختصات ( Origin ) قطعه به شکلی که اولاً بردار خروج قطعه از قالب حتماً بر روی محور Z واقع گردد و مکان نقطه مبدا تقریباً در مرکز قطعه واقع شود که در مراحل بعدی از نظر جانمائی در مکان مناسبی در قالب واقع شود.
· زاویه های خروج قالب Draft مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز اصلاح شوند، در غیر اینصورت قطعه از قالب خارج نخواهد شد.
پس در اولین گام از منوی IMold مسیر زیر را انتخاب میکنیم
IMOLD > Data Preparation > Data Preparation
و در آن فایل قطعه مورد نظر خود HandleHousing.SLDPRT را انتخاب میکنیم. بعد از باز شدن فایل قطعه به محور Z توجه نمائید. در اینجا بدلیل اینکه قطعه در جهت مناسبی قرار نگرفته است باید آنرا حول محور X به اندازه90 - درجه چرخاند تا محور Z در جهت مناسب قرار گیرد. در قسمت Origin نیز گزینه Box center را انتخاب میکنیم و تمام مراحل را تایید مینمایم. مانند شکل زیر:

حال IMOLD قطعه جدیدی که از همان قطعه قبلی منشعب شده است برای ما ایجاد خواهد نمود و بقیه مراحل کار بر روی این قطعه که Derived Part قطعه اصلی است و HandleHousing Derived.SLDPRT نامیده میشود انجام میگیرد.
بررسی زاویه خروجDRAFT ANALYSIS

بعد از این مرحله نوبت به بررسی زاویه های خروج از قالب Draft Angle میرسد . از نوار ابزار( Toolbar ) Evaluate ابزار Draft Analysis را انتخاب کنید و در مکان Analysis Parameter در قسمت اول Front Plane را انتخاب نمائید و زاویه Draft را3 در جه قرار دهید مانند شکل زیر:


همانطور که در شکل بالا مشاهده مینمائید طراح قطعه زاویه خروج را اشتباه در نظر گرفته است که پس از آنالیز به رنگ قرمز نمایش داده شده است ( مکان مشخص شده بوسیله فلشهای مشکی رنگ).
پس برای اصلاح این مشکل باید زاویه Draft مثبت در قسمت مشخص شده بالا ایجاد کرد تا خروج قطعه از قالب میسر گردد.
برای این منظور از منوی SolidWorks مسیر زیر را انتخاب میکنیم
Insert > Features > Draft…
در Property Manager این Feature و در قسمت Items to Draft پارامترهای زیر را قرار میدهیم:
Draft Angle = 3.00deg
Neutral Plane یا همان صفحه ای که زاویه نسبت به آن ایجاد میگردد را مطابق شکل بعدی بر روی قطعه انتخاب میکنیم و سپس با انتخاب دو صفحه ای که قرار است زاویه خروج یا همان Draft بر روی آنها ایجاد شود بر میگزینیم. مانند شکل بعد:


بعد از کلیک دکمه Apply زاویه خروج بر روی قطعه ایجاد شده و روی قطعه کاملاً سبز رنگ میگردد. مانند شکل بعد:

البته این امکان نیز وجود دارد که به قطعه اولیه مراجعه کنیم و Feature مربوطه را در آنجا اصلاح نمائیم . برای اصلاح زاویه خروج کافیست گزینه Draft Outward را انتخاب نمائیم. مانند شکل بعد:


البته بهتر خواهد بود که کلیه تغییرات بر روی Derived Part صورت پذیرد و تا جائیکه ممکن است فایل اولیه مخدوش نگردد.
در پایان این مراحل تمام فایلها را Save کنید.
در اینجا فرایند آماده سازی فایل ورودی به پایان رسیده و در قسمت بعد باید پروژه ای برای ایجاد قالب بسازیم.


پایان قسمت اول

 

پیوست ها

  • IMOLD Training Part 1.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0

48055

عضو جدید
آرش خان دست درد نكنه . يعني واقعا زحمت كشيدي . حيف كه فقط يه تشكر دارم بزنم برات .
ممنون ميشم همين طوري پيش بري واقعا مثل يه كلاس ميمونه . :)
 

48055

عضو جدید
راستي مهندس شما اين draft Anlysis خود solidworks رفتي . درسته ؟ ميشه اين كارو تو خود draft Anlysis تولبار CCB از IMOLD هم انجام داد . درست همين طوري فكر كنم باشه . اگه اشتباه ميكنم لطفا بگيد .
با تشكر.
 

Arash_Sn

عضو جدید
راستي مهندس شما اين draft Anlysis خود solidworks رفتي . درسته ؟ ميشه اين كارو تو خود draft Anlysis تولبار CCB از IMOLD هم انجام داد . درست همين طوري فكر كنم باشه . اگه اشتباه ميكنم لطفا بگيد .
با تشكر.

بله، شما میتوانید از خود IMOLD برای Draft Analysis استفاده کنید و نتیجه کار متفاوت نخواهد بود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که نرم افزارهای افزودنی Add-in به SolidWorks و سایر نرم افزارهای CAD در بخش هندسی معمولاً از توابعی که بصورت باز در اختیار قرار دارد استفاده میکنند و IMOLD نیز در واقع از توابع SolidWorks برای استاتیک آنالیز استفاده مینماید.
شما نیز میتوانید با کمی حوصله و با کمک API نرم افزار SolidWorks و دانش برنامه نویسی برنامه ای مشابه IMOLD بنویسید.
 

Arash_Sn

عضو جدید
طراحی قالب در سالیدورک به کمک IMold : قسمت دوم، ایجاد پروژه در IMOLD

طراحی قالب در سالیدورک به کمک IMold : قسمت دوم، ایجاد پروژه در IMOLD

گام بعدی درطراحی قالب ایجاد پروژه در IMOLD میباشد

برای اینکارازمنویIMOLDمسیر زیررا انتخاب میکنیم:

IMOLD> Project Control > New Project


پس از باز شدن پنجره Project Control با کلیک بر روی دگمه Add Parts… قطعه مشتق شده از قطعه اصلی که

HandleHousing Derived نام داشت را انتخاب میکنیم.


در قسمت Project Name نام پروژه را بصورت دلخواه وارد میکنیم ( در اینجا نام پروژه را HandleHousingProject قرار داده ایم )

میتوان سایر پارامترها مانند واحد اندازه گیری که بر حسب واحد متریک یا امپریال است انتخاب کرد. مانند شکل زیر:


Shrinkage یا میزان جمع شدگی قطعه

قطعات پلاستیکی پس از خروج از قالب بدلیل کاهش دما دچار تغییرات شدید دانسیته میشوند و در نتیجه از نظر ابعادی کوچکتر خواهند

شد این میزان جمع شدگی یا به اصطلاح Shrinkage بسته به نوع مواد مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

پس هنگامیکه به طراحی قالب میپردازید حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید و باید به اندازه ای که قطعه پس از خروج از قالب

کوچک خواهد شد قالب خود را بزرگتر در نظر بگیرید تا این میزان جبران گردد. برای تعیین درصد تغییرات حجمی پلیمر مورد استفاده به ا

طلاعات تولید کننده پلیمر مراجعه نمائید.

در پنجره Project Control و در قسمت Shrinkage میزان آنرا مشخص کنید و پس از تکمیل مراحل بالا این پنجره را با دکمه OK ببندید.

البته شما میتوانید در مراحل بعدی این میزان را تغییر دهید و عدد مربوطه را در صورت نیاز اصلاح کنید. پس از بسته شدن پنجره Project

Control برنامه برای شما یک قطعه اسمبلی با نامی که در قسمت Project Name وارد نمودید ایجاد مینماید.

 
آخرین ویرایش:

smmoosavian

عضو جدید
یه کلیپ کوتاه از سالیدورکس 2010 دیدم تعجب کردم ، چطور چنین چیزی ممکنه ؟؟؟ :eek:
 

پیوست ها

  • pipe bending.rar
    351.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
یه کلیپ کوتاه از سالیدورکس 2010 دیدم تعجب کردم ، چطور چنین چیزی ممکنه ؟؟؟ :eek:

در نسخه های قبلی هم اینکار ممکن است. علت آن هم امکان کنترل پارامترهای مدل در حین اجرای یک حرکت است. البته در این فیلم واقعا مکانیزمی شبیه سازی نمی شود و صرفا تعریف حرکت برای قطعات مختلف است.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
گام بعدی درطراحی قالب ایجاد پروژه در IMOLD میباشد

برای اینکارازمنویIMOLDمسیر زیررا انتخاب میکنیم:

IMOLD> Project Control > New Project


پس از باز شدن پنجره Project Control با کلیک بر روی دگمه Add Parts… قطعه مشتق شده از قطعه اصلی که

HandleHousing Derived نام داشت را انتخاب میکنیم.


در قسمت Project Name نام پروژه را بصورت دلخواه وارد میکنیم ( در اینجا نام پروژه را HandleHousingProject قرار داده ایم )

میتوان سایر پارامترها مانند واحد اندازه گیری که بر حسب واحد متریک یا امپریال است انتخاب کرد. مانند شکل زیر:


Shrinkage یا میزان جمع شدگی قطعه

قطعات پلاستیکی پس از خروج از قالب بدلیل کاهش دما دچار تغییرات شدید دانسیته میشوند و در نتیجه از نظر ابعادی کوچکتر خواهند

شد این میزان جمع شدگی یا به اصطلاح Shrinkage بسته به نوع مواد مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

پس هنگامیکه به طراحی قالب میپردازید حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید و باید به اندازه ای که قطعه پس از خروج از قالب

کوچک خواهد شد قالب خود را بزرگتر در نظر بگیرید تا این میزان جبران گردد. برای تعیین درصد تغییرات حجمی پلیمر مورد استفاده به ا

طلاعات تولید کننده پلیمر مراجعه نمائید.

در پنجره Project Control و در قسمت Shrinkage میزان آنرا مشخص کنید و پس از تکمیل مراحل بالا این پنجره را با دکمه OK ببندید.

البته شما میتوانید در مراحل بعدی این میزان را تغییر دهید و عدد مربوطه را در صورت نیاز اصلاح کنید. پس از بسته شدن پنجره Project

Control برنامه برای شما یک قطعه اسمبلی با نامی که در قسمت Project Name وارد نمودید ایجاد مینماید.


با کسب اجازه، نکته ای را اضافه کنم. SHRINKAGE یا کوچک شدگی قطعه افزون بر نوع ماده، تا حد زیادی به نوع طراحی قطعه و همینطور طراحی قالب آن بستگی دارد. از دید طراحی قطعه، میزان ضخامت کلی جسم و همینطور گسترش یکنواخت و همگون ضخامت عامل اصلی و تعیین کننده محسوب می شود.
 

Arash_Sn

عضو جدید
با کسب اجازه، نکته ای را اضافه کنم. SHRINKAGE یا کوچک شدگی قطعه افزون بر نوع ماده، تا حد زیادی به نوع طراحی قطعه و همینطور طراحی قالب آن بستگی دارد. از دید طراحی قطعه، میزان ضخامت کلی جسم و همینطور گسترش یکنواخت و همگون ضخامت عامل اصلی و تعیین کننده محسوب می شود.


ممنون که وارد بحث شدید !

در واقع Shrinkage به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله میتوان به ضخامت دیواره های قطعه و فرآیند تولید اشاره کرد. اما آنچه که از همه بیشتر موثر میباشد نوع ماده است و در Data Sheet مواد، منحنی مربوط به ضخامت و ضریب جمع شدگی (Shrinkage) آمده است که طراح با توجه به طرح خود میتواند از آنها استفاده کند.
مطالبی که بنده اینجا عرض کردم بیشتر در سطح نرم افزار IMOLD میباشد و نمیتوان از آن توقع بیشتری داشت. مثلاً در مباحث پیچیده تر و هنگامیکه داخل مواد از الیاف شیشه استفاده میشود نوع Shrinkage از Isotropic به Anisotropic تبدیل میشود. بنده قصد ندارم در اینجا وارد این مباحث شوم و بیشتر تمرکز بنده در اینجا نحوه استفاده از نرم افزار SolidWorks و بسته افزودنی به آن IMOLD میباشد.

در مورد گسترش یکنواخت ضخامت و نوع طرح که نوشته بودید باید عرض کنم که این موارد بیشتر در مبحث Warpage اهمیت مییابد تا در مبحث Shrinkage . در واقع در Warpage شما با تغییرات ابعادی بصورت تغییر Scale روبرو نیستید و آنچه که بعد از مراحل تزریق با آن روبرو میشوید بیشتر به تغییر شکل( Deformation )شبیه است و یا هنگامیکه قطعه دچار Sink Mark میگردد دیگر نمیتوان از آن به عنوان کوچک شدگی یاد کرد. مباحث اخیر از مباحث بسیار پیچیده میباشند که تعداد کمی از شرکتهای مهندسی در دنیا توان ورود به این مباحث را دارند و در قطعات بسیار دقیق کاربرد پیدا میکنند. بخاطر دارم که حدود سه سال پیش یکی از شرکتهای همکار با ما که طرف قرارداد با لاکهید مارتین بود و قطعه ای را برای آنها میساخت به دفتر ما در نیویورک مراجعه کرده بود و پیشنهاد همکاری برای ساخت قطعه ای را میداد که بعد از تولید آزمایشی دچار Warpage میشد و به دلیل وجود Metal Insert درون قطعه و تالرنسهای بسیار بسته قطعه ( ظاهراً قطعه ای بود که درون کلاچ شفت موتور با توربین عمودی پروژه JSF قرار داشت) ساخت آن بسیار پیچیده شده بود . در آن هنگام پیشنهاد قیمت ما حدود یک و نیم میلیون دلار بود که بعدها متوجه شدیم شرکتهای دیگر تا چند برابر قیمت ما را پیشنهاد کرده بودند.
از تمام این صحبتها قصد دارم این نتیجه را بگیرم که مباحث مورد نظر ما در هر جا در سطح و اندازه همانجا میتواند باشد.
در اینجا نیز شما میبیند که نرم افزار SolidWorks و IMOLD ابزاری برای Compensation این تغییرات ابعادی یا Pre-warping در نظر نگرفته اند و یا در واقع این مباحث را خارج از بحث طراحی قالبهای معمولی میدانسته اند که نرم افزار برای آنها طراحی شده است.
 

smmoosavian

عضو جدید
در نسخه های قبلی هم اینکار ممکن است. علت آن هم امکان کنترل پارامترهای مدل در حین اجرای یک حرکت است. البته در این فیلم واقعا مکانیزمی شبیه سازی نمی شود و صرفا تعریف حرکت برای قطعات مختلف است.

خیلی جالبه ، توی شبیه سازی فرایندهای اتوماسیون (صنایع بسته بندی) دیده ام که قطعات به همدیگه اتصال پیدا می کنن مثلا یه بازوی ربات میاد و یه قطعه رو بر می داره. توی کتیا چنین قابلیتی وجود نداره.
 

m-ghorbani

عضو
من واقعا برام جالبه که دوستان فقط به چشم یک نرم افزار مدلسازی به سالید ورکز نگاه می کنن.من الان سالهاست که پروژه های زیادی رو با المان cosmos flow works و تعدادی هم پروژه جامداتی با cosmos simulstion انجام دادم و خیلی هم خوب جواب گرفتم .اما اکثرا ansys رو ترجیح میدن.در صورتی که برای کارهای نرمال cosmos واقعا سرعت بالاتری داری و کار باهاشم لذت بخشه. اما برای کارهای با دقت بسیار بالا که در صنعت ما هم حتما دقت خیلی بالاست!!!!! انسیس به نظرم مناسبه. در زمینه تحلیل های سیالاتی هم flow works بسیار قوی تر از قبل شده و شما تقریبا همه جور تحلیل انتقال حرارت و سیالات رو می تونید با اون انجام بدید بجز موارد بسیار بسیار خاص مثل کانالهای باز که اون هم برای مهندسین مکانیک به ندرت پیش میاد. به امید روزی که به جای حرص خورن هنگام مدل سازی و مش بندی با گمبیت و فلوئنت خودمون رو کمتر ذجر بدیم!!!!!!!!!!
 

ghaghalax

عضو جدید
سلام دوستان ،من یه فایل دارم که تو solidworks طراحی شده که فرمتش هم (SLDPRT.*) هستش ولی وقتی تو SOLIDWORKS 2008 وا می کنم پیغام میده که :

cannot open
esme .SLDPRT.future version​
میشه بگین که من باید چی کار کنم که این فایل وا بشه ،تو رو خدا کمک کنین کارم لنگ اینه.می دونم ها باید از یه ورژن دیگه استفاده بکنم ولی نمی دونم که باید از کدوم یکی از ورژن هاش استفاده بکنم.
خیلی خیلی ممنون.

برای اینکه بتونی پارت مورد نظر رو رو یک ورژن پایین تر باز کنی موقع save کردن options رو بزن، از اونجا ورژن پایین تر رو انتخاب کن،این قابلیت سالید برای مدل های دیگه مثل *.igs یا *.stp و...... قابل استفاده هست
 

Arash_Sn

عضو جدید
Best Gate Location Analysis

Best Gate Location Analysis

در طراحی قالب قطعه ای که پیش رو داریم قصد نداشتم که وارد مراحل آنالیز که بسیار وقت گیر میباشد شوم که با اشاره دوستان به مطلب Shrinkage دیدم شاید بد نباشد حالا که راجع به این موضوع صحبت کردیم کمی هم وارد آنالیز قطعه شده و از این زاویه نیز موضوع را بررسی کنیم.

یکی از برنامه های بسیار قدرتمند در این زمینه همانطور که همه میدانند برنامه Moldflow میباشد. با استفاده از این برنامه میتوان به تحلیل دقیق قطعه در هنگام تزریق و پس از خروج از قالب پرداخت. در ابتدای کار مدل قطعه مورد نظر را وارد برنامه Moldflow کرده و پس از مش بندی و تعیین مواد مورد استفاده ( در اینجا فرض بر این است که مواد مورد استفاده برای تزریق از جنس ABS+PC میباشد که در تریم داخل خودرو کاربرد زیادی دارد ) و سایر پارامترهای برنامه تحلیل قطعه را آغاز میکنیم.
اولین مسئله ای که طراح قالب با آن روبرو است بهترین محل تزریق و Gate میباشد . در اینجا قطعه مورد نظر خود را مورد بررسی قرار میدهیم.
همانگونه که در شکل زیر مشاهده میفرمائید بهترین نقطه برای قرار دادن Gate بر روی قطعه میباشد.





در صورتیکه بخواهیم Gate را در نقطه پیشنهادی نرم افزار تحلیل گر Moldflow قرار دهیم آنگاه لازم خواهد بود که از ترکیب قالب سه صفحه ای با راهگاه سرد استفاده کنیم ولی در اینجا بدلیل اینکه ما قصد داریم از ترکیب قالب دو صفحه ای استفاده کنیم چاره ای به جز قراردادن Gate در بد ترین نقطه مشخص شده در تحلیل نخواهیم داشت.
در مرحله بعد به نقاط قوت و ضعف دو طرحی که پیش رو داریم ( قرار دادن Gate در محل پیشنهادی و استفاده از قالب سه صفحه ای و یا استفاده از قالب دو صفحه ای و قرار دادن Gate در بدترین نقطه ممکن ) خواهیم پرداخت.


//
 

mirhamida

عضو جدید
دوستان بنده سالید 2010 دریاسافت رو دارم که cosmos رو نصب نمیکنه. کسی پیشنهادی داره که بشه کاری کرد که کاسموس رو نصب کنه؟
 

Arash_Sn

عضو جدید
ادامه: انتخاب بهترین نقطه تزریق Best Gate Location

ادامه: انتخاب بهترین نقطه تزریق Best Gate Location

خوب، همانطور که در پست قبل اشاره کردم ، باید نقطه تزریق بدقت انتخاب گردد. اگر نقطه تزریق(Gate) را در همان نقطه ای که نرم افزار تحلیلگر Moldflow مشخص کرده است، قرار دهیم آنگاه مجبور خواهیم بود که از یک قالب سه صفحه ای استفاده کنیم که این باعث بالا رفتن هزینه ساخت قالب و پیچیده تر شدن آن میشود. اما با توجه به اینکه قصد نداریم برای آموزش طراحی قالب، این قالب را پیچیده تر کنیم و در ضمن اینکه نقطه تزریق پیشنهادی توسط Moldfolw در رویت بوده و قطعه پس از خروج از قالب ظاهر جالبی نخواهد داشت، پس در ادامه برای طراحی قالب خود نقطه تزریق را در گوشه قطعه و در جائیکه خط جدایش قالب ( درز قالب ) قرار دارد انتخاب میکنیم ، مانند شکل زیر:






با توجه به مطالب گفته شده باید گفت که همیشه نباید به پیشنهاد نرم افزار Moldflow عمل کرد و یک مهندس طراح قالب باید به نکات بسیاری در هنگام طراحی توجه نماید.

در بالا به مزیتهای طرح ما بر آنچه که Moldflow پیشنهاد شد اشاره کردم اما نقطه ای که ما برای تزریق انتخاب کردیم نسبت به نقطه پیشنهادی Moldflow معایبی نیز دارد که در زیر به آنها اشاره خواهم کرد.

  • لزوم افزایش فشار تزریق برای پر کردن حفره قالب. اگر به تصویر انیمیشن بالا توجه کنید خواهید دید که وقتی نقطه تزریق در یک گوشه قطعه قرار میگیرد جبهه پیش رونده مواد Flow Front مسافت بیشتری را نسبت به زمانی که نقطه تزریق در وسط قطعه قرار میگیرد باید بپیماید که این باعث از دست دادن حرارت مواد شده و ویسکوزیته مواد را افزایش خواهد داد و در نتیجه باید فشار تزریق افزایش یافته تا مواد تمام حفره قالب را پر کند. که این به معنی افزاش مصرف انرژی در هر کورس تزریق میباشد
  • لزوم افزایش فشار گیره قالب Increasing The Clamp Force . بدلیل افزایش فشار تزریق (همانطور که در بالا به آن اشاره داشتم ) قالب تمایل به باز شدن دارد در نتیجه برای بسته نگاه داشتن قالب باید نیروی وارده بر صفحات قالب افزایش یابد که این نیز به نوبه خود باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.
  • ایجاد Shrinkage غیر یکنواخت و در نتیجه ایجاد Warpage . همانگونه که در بالا اشاره شده است جبهه پیشرونده مواد حرارت بیشتری از دست داده و این باعث اختلاف دما در دو سمت قطعه شده و در نتیجه تغییرات دانسیته در جهات مختلف متفاوت شده و قطعه هنگام خروج از قالب تغییر شکل خواهد داد.
برای مقایسه فشار تزریق بین دو نقطه پیشنهادی Gate به تصاویر زیر توج کنید:





از تصاویر بالا مشخص میشود که اختلاف بین دو نقطه Gate چیزی حدود 66 درصد افزایش فشار تزریق است .

و تصاویر پائین که نشان دهنده نیروی بسته نگاه دارنده قالب میباشد.





از این تصاویر نیز خواهید یافت که برای بسته نگه داشتن قالب در نقطه تزریق پیشنهادی ما حداقل 25 تن نیرو بیشتر نیاز میباشد. که اگر قالب را دو حفره در نظر بگیرید حدود 50 تن نیرو بیشتر نیاز دارید که به طبع باعث خواهد شد که از یک ماشین تزریق بزرگتر استفاده کنید ( حداقل 175 تن ).
که تمام این موارد به مفهوم افزایش هزینه تولید میباشد.

پس همانطور که گفته شده هر کدام از دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارد و طراح با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف به انتخاب طرح خواهد پرداخت.
 

mirhamida

عضو جدید
دوست عزیز کاش این مباحث طراحی قالب رو توی یه تاپیک جداگانه میذاشتی تا بهتر بشه ازش استفاده کرد.
ضمنا چرا شما گیت رو وسط قطعه، روی خط جدایش، همراستا با نقطه پیشنهادی برنامه، قرار ندادید؟ اینجوری بهتر نبود، یا دلیل خاصی دارید؟ چرا روی نقطه ای که بدترین جا بود قرار دادید؟ آیا فقط جنبه آموزشی داشت، یا در واقعیت هم همین کار رو میکنید؟
یه چیز دیگه هم اینکه، با توجه به مقایسه ای که بین دو حالت کردید، آیا هزینه ساخت قالب سه تکه، نسبت به اون هزینه های انرژی اضافه، احتمالا کمتر نبود با فرض اینکه قطعه تیراژ بالا داره؟
ممنون
 

Arash_Sn

عضو جدید
دوست عزیز کاش این مباحث طراحی قالب رو توی یه تاپیک جداگانه میذاشتی تا بهتر بشه ازش استفاده کرد.
ضمنا چرا شما گیت رو وسط قطعه، روی خط جدایش، همراستا با نقطه پیشنهادی برنامه، قرار ندادید؟ اینجوری بهتر نبود، یا دلیل خاصی دارید؟ چرا روی نقطه ای که بدترین جا بود قرار دادید؟ آیا فقط جنبه آموزشی داشت، یا در واقعیت هم همین کار رو میکنید؟
یه چیز دیگه هم اینکه، با توجه به مقایسه ای که بین دو حالت کردید، آیا هزینه ساخت قالب سه تکه، نسبت به اون هزینه های انرژی اضافه، احتمالا کمتر نبود با فرض اینکه قطعه تیراژ بالا داره؟
ممنون

بله این نظر شما درست است ، شاید مطالبی را که در مورد طراحی قالب عرض کردم در یک پست جداگانه می آمد بهتر بود. ولی خوب بدلیل اینکه بنده در ابتدا قصد نداشتم در این حوزه وارد شده و فقط میخواستم در مورد نرم افزار SolidWorks و بسته افزودنی به آن IMOLD توضیح دهم که این مطالب در ادامه همان مطالب آمده است.
لطف میکنید اگر شما و یا کسی دیگر از دوستان این مطالبی که عرض کردم جع آوری کرده و در تاپیک دیگر بصورت اختصاصی قرار دهد ! بنده بدلیل کمبود وقت این امکان را ندارم و پیشاپیش از شما و سایرین که این لطف را خواهند کرد تشکر میکنم

در مورد نقطه Gate همانطور که عرض کردم ، طراح باید پارامترهای مختلف را در نظر بگیرد و با توجه به اهمیت آنها اقدام به طراحی قالب کند .
اگر تیراژ تولید بالاست ، خوب طبیعتاً انتخاب Gate در وسط قطعه بدلیل مصرف انرژی کمتر در اولویت قرار دارد ولی اگر تیراژ محصول نهائی پائین باشد هر چه قالب کم هزینه تر و ساده تر باشد بهتر خواهد بود . اینها مواردی هستند که در اینجا نمیتوانم برای پاسخ صریحی داشته باشم و کسانی که با تولید این قطعه درگیر میباشند بهتر میتوانند پاسخگوی این سوال شما باشند.
پس اگر تیراژ تولید پائین داشته باشیم در عمل هم بدترین نقطه را انتخاب خواهم کرد !!
 

smmoosavian

عضو جدید
تورنت solidworks 2010 bible

تورنت solidworks 2010 bible

کتاب آموزشی SOLIDWORKS 2010 bible به همراه CD فایل های مربوطه ، با تورنت دانلود کنید

فایل تورنت رو از ضمیمه دانلود کنید. من تست کردم همه چیش درسته
 

پیوست ها

  • solidworks bible torrent.rar
    12.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا