تاپیک جامع اسید لاکتیک

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
با سلام

برای یک پروژه تحقیقاتی درباره اسید لاکتیک این تاپیک رو ایجاد کردم تا کلیه مقاله های مربوط به ان رو اینجا درجیده باشم.

هم خودم استقاده کنم هم دیگران!
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
لطفاً با دقت بخوانید و برای دیگران نیز بفرستید!!!
قره قوروت را از آب ماست یا همان دوغ می گیرند که پس از جوشیدن و تغلیظ بصورت جامد در می آید.

مزه ترش قره قوروت بخاطر درصد بسیار بالای اسید لاکتیک آن می باشد. میزان اسید لاکتیک قره قوروت بقدری زیاد است که میتوان گفت خود اسید لاکتیک است !!!! . اسید لاکتیک یک ماده دفعی برای بدن محسوب میشود زیرا خون را شدیداً اسیدی کرده و تعادل ph خون را به هم میزند.

یکی از دلایلی که گفته می شود ماست چکیده بهتر از خود ماست است این است که مقدار زیادی از اسید لاکتیک آن که در آب ماست موجود است گرفته شده است ولی با این حال بهتر است با مقداری نعناع ، پونه و موسیر مصرف شود (تا حالت سردی و اسیدی آن کاهش یابد)

در حالت طبیعی، خون انسان کمی قلیایی بوده و بسیار حیاتیست که این حالت حفظ شود بدین جهت در خلقت انسان مکانیزم های پیچیده ای تعبیه شده است که این تعادل را حفظ کنند.

در بدن انسان مقدار pH متعادل بین 34/7 و 40/7 میباشد که کمی قلیایی است و باید در این محدوده نگه داشته شود در غیر اینصورت بعضی از واکنش های آنزیمی انجام نمی گیرد و تنظیم فعالیتهای فیزیکی و شیمیایی درون سلولی با مشکل مواجه می شود.


مصرف قره قوروت به شدت خون را اسیدی می کند (به علت میزان بسیار بالای اسید لاکتیک) و آنرا از حالت قلیایی طبیعی خود خارج می‌کند. بدن برای ترمیم و تصحیح این حالت بسیار مخرب که می‌تواند در صورت ادامه بسیار خطرناک گشته و فعالیت ارگان‌ها و سلول‌ها را مختل کند، دست به دامن استخوان‌ها و دندان‌ها می‌گردد تا کلسیم آنها را برای قلیایی کردن خون آزاد کند.

کلسیم بهترین و سریع‌ترین عامل قلیایی کردن خون می‌باشد. این کلسیم آزاد شده از استخوان‌ها سپس توسط کلیه‌ها دفع می‌گردد. در نتیجه مصرف قره قوروت باعث پوکی استخوان‌ها و ضعف دندان‌ها می‌گردد.

بسیار بسیار جای تاسف است که خیلی از پزشکان و افراد تحصیل کرده آنرا برای درمان پوکی استخوان و لاغر شدن افراد چاق تجویز می کنند با این تصور غلط که چون قره قوروت دارای کلسیم است پس برای پوکی استخوان مناسب است در صورتیکه کلسیم آن نه تنها جذب نمی شود بلکه طبق توضیحات بالا باعث پوکی استخوان و خرابی دندانها نیز می شود. جالب است حتی آنرا برای رشد و نمو کودکان مفید دانسته و برای آن خاصیت دارویی قائل شده اند !!!. گاهی اوقات آنرا برای کاهش فشار خون تجویز می کنند که این خود باعث خرابی و خوردگی رگها میشود. میتوان بجای آن از بسیاری میوه هایی که در کاهش فشار مناسب هستند مانند آب لیمو یا مخلوط یک لیوان آب و 2 قاشق سرکه سیب خانگی استفاده کرد.

ای کاش مضرات مصرف قره قوروت به اینجا ختم می شد.

اسید لاکتیک فعالیت نرون های مغزی را به شدت کاهش میدهد و چون قره قوروت حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک می باشد لذا برای مغز انسان بسیار مضر می باشد.


بعضی از آثار و نتایج زیانبار اسیدی شدن خون :


انواع بیماریهای قلب و عروق

خورده شدن دیوارة سرخرگ ها و سیاهرگ ها

ضعف حافظه

آلزایمر

دیابت

سرطان

ضعف سیستم ایمنی بدن

بیماری های سیستم عصبی مانند بیماری خطرناکMS

پوکی استخوان

خرابی و فساد دندانها

لقی دندانها

ضعف اعصاب

تشنج

دل درد شدید در دختران هنگام عادت ماهانه


در غرب به خون اسیدی لقب کُشنده خاموش (Silent Killer) داده اند.

در خصوص بیماری های ناشی از اسیدی شدن خون ، مطالب بسیاز زیادی در اینترنت موجود است که اکثراً به زبان انگلیسی است.

امیدوارم مطلب فوق دریچه ای دیگر از سلامتی را بروی شما بگشاید و دروازه ای از بیماریها را ببندد.



نكنه سي دي سلامتي اين رو دكتر تقلبي رو گوش دادي اين حرفها كدومه اسيد لاكتيك چيه چيزي شما بهش ميگين اسيد لاكتيك لاكتات كلسيم هست اتفاقا" نه تنها براي بدن مضر نيست كه مفيد هم هست و باعث تصفيه خون مي شه و در ضمن براي چربي سوزي بسيار مناسبه و در ماهيچه ها بصورت لاكتو‍ژن ذخيره ميشه سوخت اصلي ماهيچه ها بهنگام فعاليت شديد بدني هست.


دو نظر درباره اسید لاکتیک به نقل از تاپیک

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/286573
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
تولید الیاف ذرت به روش ذوب ریسی(الیاف پلی لاکتیک) از مجله نساجی امروز
 

پیوست ها

  • 1.pdf
    197.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
تاثیر ماست بر سلامت روده... :gol::cap:
ترکیب میکروبی دستگاه گوارش انسان و میکروب های وارد شده از طریق غذا به دستگاه گوارش می توانند اثرات مفید یا مضری بر سلامت داشته باشند.
شواهد فراوانی نشان می دهند که برخی از باکتری ها که برای تخمیر فرآورده های لبنی مانند ماست استفاده می شوند و تعدادی از میکروب های خاص و مفید دستگاه گوارش، اثرات قدرتمند ضد بیماری زایی و ضد التهابی دارند.
این میکروب ها باعث ارتقای مقاومت بدن نسبت به انواع میکروب های بیماری زا در روده می شوند که خود می تواند به عنوان درمان و پیشگیری در برابر بروز بیماری های ناشی از رشد و تکثیر این میکروب های بیماری زا باشد.
فرآورده‌های "پروبیوتیکی" حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که پس از مصرف در روده ساکن می‌شوند و اثرات مفیدی در سلامتی انسان برجای می‌گذارند.

اصطلاح "پروبیوتیک (probiotic)" که ریشه لاتین دارد، به معنی "برای زندگی" است و سازمان جهانی بهداشت، این اصطلاح را به "ارگانیسم‌های زنده‌ای" اطلاق می‌کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات "سلامت‌زایی" موثری برای میزبان خود دارند.
پروبیوتیک، به‌عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها هم به‌کار می‌رود.
در واقع پروبیوتیک‌ها به دو صورت مصرف می‌شوند:

ماست یک غذای سنتی و پُرمصرف است که حاوی مقادیر قابل توجهی از پروبیوتیک ها است. برای تولید ماست از باکتری های "لاکتیک اسید" استفاده می شود که باعث تخمیر شیر و تبدیل قند لاکتوز به اسید لاکتیک می شوند.
توسعه کاربرد پروبیوتیک ها به منظور تعدیل ترکیب میکروبی دستگاه گوارش، دیدگاه های جدیدی را در مورد نقش آنها در سلامت و پیشگیری از بیماری ها ارائه کرده است.

مطالعات زیادی اثرات مفید و درمانی آنها را بر سلامت روده انسان نشان داده اند. در اینجا برخی از مهم ترین شواهد موجود در ارتباط با مصرف ماست و گونه های باکتری "لاکتیک اسید" مورد استفاده برای فرآیند تخمیر شیر و اثرات ارزشمند درمانی و سلامت آنها را به خصوص در ارتباط با عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری ها از نظر خواهیم گذراند.
1- به صورت مکمل‌های غذایی به شکل پودر، شربت یا قرص 2- به صورت مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها؛ مثلا اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری مانند ماست، از باکتری‌های پروبیوتیکی استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیک می‌نامند. ارزش تغذیه ای ماست

ترکیب مواد مغذی ماست همان ترکیب مواد مغذی شیر است که تحت تاثیر نوع و مدت تخمیر و نوع میکروب های به کار رفته کمی تغییر یافته است.
ویتامین های گروه B

اصولا فرآیند تخمیر باعث کاهش ویتامین های شیر در مقایسه با املاح آن می شود، زیرا ویتامین ها نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس تر از املاح هستند.
مهم ترین عوامل موثر حین تخمیر که منجر به کاهش ویتامین ها می شوند، شامل: حرارت و پاستوریزاسیون، اولترا*****اسیون، هم زدن و شرایط اکسیداتیو هستند. به علاوه نوع کشت میکروبی به کار رفته برای تخمیر نیز بر کاهش مقدار ویتامین های شیر مؤثر است.
گونه های باکتری "لاکتیک اسید" برای رشد و تکثیر به ویتامین های گروه B نیاز دارند که مهم ترین آنها B12 است. برخی از گونه ها نیز قادر به سنتز B12 هستند. بنابراین، انتخاب دقیق گونه های باکتری به کار رفته برای تخمیر می تواند عامل مهمی در جهت پیشگیری از کاهش قابل توجه B12 در محصول نهایی باشد.




لاکتوز

لبنیات تنها منبع تامین کننده قند لاکتوز هستند. پیش از انجام تخمیر، مقدار لاکتوز در شیر تقریبا 5 درصد است. باکتری "لاکتیک اسید" باعث تبدیل قند لاکتوز به اسید لاکتیک می شوند. لذا خاصیت اسیدی ماست از شیر بیشتر است.
به همین دلیل افرادی که دچار بیماری "عدم تحمل لاکتوز" هستند، ماست را بهتر از شیر تحمل می کنند.
پروتئین

معمولاً، مقدار پروتئین در ماست های کارخانه ای بیشتر از شیر است، زیرا در طی تهیه ماست به منظور ایجاد قوام بیشتر، مقداری شیر خشک بدون چربی نیز به ماست اضافه می شود. این اعتقاد وجود دارد که پروتئین ماست بسیار راحت تر از شیر هضم می شود، زیرا باکتری های تخمیر کننده، مراحل اولیه هضم پروتئین را انجام می دهند.
با افزایش زمان نگهداری ماست، هضم پروتئین آن بیشتر خواهد شد. به هنگام تخمیر شیر هم حرارت و هم تولید اسید منجر به دلمه شدن کازئین شیر می شود. این شرایط قابلیت هضم پروتئین را به شدت افزایش می دهد. بنابراین، پروتئین های ماست در مقایسه با شیر از کیفیت زیستی بسیار بالایی برخوردار هستند.
چربی ها

چربی های شیر نیز در طی تخمیر دچار تغییر می شوند. نشان داده شده است که غلظت اسید لینولئیک کنژوگه در ماست بیشتر از شیر است. این اسید چرب خاصیت تحریک سیستم ایمنی و ضد سرطانی دارد. در یک مطالعه جدید در مورد سرطان پستان و روده ، اثرات این اسید چرب بر مهار تکثیر سلول های سرطانی مشاهده شده است.
املاح

ماست منبع خوب کلسیم و فسفر است. در واقع ماست، شیر، پنیر و سایر فرآورده های لبنی فراهم کننده بخش اصلی نیاز به کلسیم در رژیم غذایی روزانه ما هستند.
به دلیل اسیدیته بیشتر ماست، کلسیم و منیزیم آن بسیار راحت تر از شیر جذب می شوند. بنابراین برای زنان در سنین یائسگی که بسیار در معرض خطر اختلالات استخوانی و پوکی استخوان هستند، ماست و سایر لبنیات منبع غذایی بسیار مهم برای کلسیم هستند. همچنین، اسیدیته بالای ماست باعث خواهد شد اثر فیتات در کاهش جذب کلسیم و سایر عناصر دو ظرفیتی نیز کم شود.

مکانیسم های ارائه شده در مورد مزایای بالقوه ماست بر عملکرد روده

ترکیب میکروبی روده
لاکتوباسیل ها یکی از میکروب های موجود در ترکیب میکروبی روده کوچک و بزرگ هستند. توانایی پیشگیری از رشد باکتری های بیماری زا در روده از مهم ترین خواص لاکتوباسیلوس هاست. اما برای اینکه لاکتوباسیلوس ها توانایی پیشگیری از رشد باکتری های بیماری زا را داشته باشند، بایستی توانایی سازگاری با محیط روده میزبان را پیدا کنند و بتوانند در دستگاه گوارش برای مدت طولانی زنده بمانند.
بقای باکتری "لاکتیک اسید" تحت تاثیر اسیدیته معده، تماس با آنزیم های گوارشی و نمک های صفراوی است. از طرفی گونه های مختلف باکتری "لاکتیک اسید" از توانایی متفاوتی برای بقا در محیط دستگاه گوارش برخوردار هستند.

پاسخ های ایمونولوژیک روده
بافت لنفوئید بخش مخاطی دستگاه گوارش، اولین خط دفاعی در برابر میکروب های بیماری زای خورده شده محسوب می شود. مطالعات نشان داده اند که باکتری "لاکتیک اسید" منجر به ارتقای عملکرد ایمونولوژیک بافت لنفوئید دستگاه گوارش می شوند. ایجاد اسیدیته پایین، تولید اسیدهای ارگانیک، دی اکسید کربن، پراکسید هیدروژن (به عنوان عامل کشنده باکتری ها)، اتانول، مصرف مواد مغذی و رقابت برای فضای فیزیکی توسط این باکتری ها، از عوامل موثر در این رابطه هستند. همچنین، مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی باکتری "لاکتیک اسید" از طریق ماست، موجب افزایش ترشح ایمونوگلوبولین A و افزایش تعداد سلول های ترشح کننده آن در روده کوچک موش شده است که این ویژگی نیز وابسته به مقدار مصرف بوده است. ایمونوگلوبولین A نقش اساسی در کنترل باکتری های بیماری زا در روده دارد.

به نقل از کاربر یاقوت سفید مدیر تالار نجوم در تاپیک
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/182304
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
كفير ماده ای از مخمر باکتری اسید لاکتیک

کفیر معروفترین شیر تخمیری اسیدی الکلی است که منشاء آن به کوه های قفقاز بر می گردد اما از دهه ۱۹۸۰ به بعد اهمیت این فرآورده لبنی شناخته شده و تحقیقات وسیعی در مورد بهینه سازی و تولید صنعتی و افزایش دامنه تنوع پذیری این محصول انجام گرفته است.

مصرف سرانه کفیر در سال ۱۹۸۰ در کشورهای مشترک المنافع سابق ۵ کیلوگرم در سال بوده است.

كفير يك نوع ماست نوشيدني است كه خاستگاه آن كوه هاي قفقاز واقع در اتحاديه جماهير شوروي سابق مي باشد . اولين توليد كنندگان آن چوپانان قفقازي بودند كه توانستند اين نوشيدني خوشمزه را از دانه هاي كفير تهيه كنند . افسانه هاي مردم قفقاز مي گويد كه دانه هاي كفير هدايايي از طرف خداوند هستند . كفير بر گرفته از كلمه كف« Kef » در زبان تركي است كه به معناي خوشي و لذت مي باشد .

مردمي كه با داشتن عمري بالاي صد سال هنوز هم بر اسب سوار مي شوند و در دامنه هاي قفقاز يكه تازي مي كنند . آنها راز سلامتي و عمر زياد خود را به مصرف كفير نسبت مي دهند

چون كفير از فرآورده هاي شيري مي باشد ، بنابراين ارزش تغذيه اي شير را داراست و به دليل وجود باكتري و مخمر لاكتيك خواص درماني زيادي را شامل مي شود

متخصصان كشورهاي خارجي به تبعيت از توصيه دانشمندان علم تغذيه به توليد انبوه آن پرداخته اند و در كشور ما نيز توليد آن از طريق كارخانه پگاه مشهد آغاز شده و اميدواريم با كمك اطلاع رساني صحيح رسانه ها اين محصول در جامعه شناخته و مورد مصرف قرار گيرد . امروزه باكتري هاي لاكتيك به عنوان عناصر حيات بخش مطرح هستند و وجود آنها در روده و جهاز هاضمه ، تأثير مستقيم بر طول عمر و سلامت زيستن و جوان ماندن دارد و همين طور مانع چاقي و تشكيل سلول هاي چربي ( به خصوص در اطراف شكم ) مي شوند

نكته مهم زمان مصرف كفير است كه بايد باكتري هاي آن به اندازه كافي زنده و فعال باشند . در توليد محصول ، به مصرف كنندگان تأكيد مي شود كه آن را در يخچال نگهداري كنند چون در صورت نگهداري در خارج از يخچال باكتري ها فرصت تكثير پيدا مي كنند . همچنين نگهداري ماست در يخچال سبب حفظ خواص آن مي شود .

توصيه متخصصان براي مصرف فرآورده هاي شيري دست كم روزي سه سروينگ ( سهم ) است كه اين ميزان براي اشخاص بزرگسال يك ليوان شير يا ماست است و اگر بخواهيم با دوغ مقايسه كنيم هر دو ليوان دوغ يك سروينگ ( سهم ) محسوب مي شود . در مورد كفير نيز به عنوان يكي از فرآورده هاي گروه شير و لبنيات ، مصرف 3-1 ليوان آن روزانه توصيه مي شود .

همه مي توانند استفاده كنند . ( بخصوص زنان شيرده و باردار ) از طرفي به دليل اينكه ارگانيسم هاي ( اندامگان ) كفير قابليت تجزيه لاكتوز شير را دارند ، بنابراين توصيه مي شود افراد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز ( كه نمي توانند شير را هضم كنند ) كفير را جايگرين شير كنند

آماده سازي دانه هاي كفير براي تركيب با شير
برای قارچی به بزرگی یک گردو در یک لیتر شیر باید ابتدا پخته شود پس از سرد شدن شیر و دور کردن لایه روغنی بسته بر روی قارچ کفیر پخته شده، درب آن را باید محکم بسته بطوریکه هوا درون آن نباشد.نباید شیشه های مو جود را بین 12 الی 40 ساعت در جایی قرار می دهیم.قبل از استفاده از کفیر لازم است محتوی آن را خوب تکان داده و سپس باید آن را از یک صافی غیر فلزی گذراند.صافی باید از چوب و یا پلاستیک باشد.قارچ باقیمانده را دوباره باید در شیشه قرار داد و دگر باره آن را پر از شیر نمود.قارچ کفیر تنها تحمل ماندن 48 ساعت بصورت خشک را دارد بعد از 48 ساعت دچار خرابی و ویرانی می شود که به دور خود آب ایجاد نموده که در این صورت قابل استفاده نمی باشد.با کفیر دقیقا همانگونه باید رفتار نمود که انسان با گوشت تازه رفتار می نماید.فاسد شدن کفیر دقیقا مانند فاسد شدن گوشت است.برای کفیر باید از شیر جوشیده تازه سرد شده استفاده نمود کفیر را
می توان 48 ساعت بدون شیر در آب نگهداری نمود در غیر این صورت دچار گرسنگی خواهد شد
حداقل یک بار در هفته این قارچ باید توسط آب ولرم شسته شود همچنین شیشه مورد استفاده
عوامل تخمير آن باكتري هاي خانواده لاكتيك و مخمر است. در واقع استارتر اين فرآورده به شيوهء سنتي از دانه هايي تشكيل شده كه حاوي لاكتوباسيل ها ، استرپتوكوكوس‌ها و مخمرهايي چون ساكارومايسيس كفير و ساكارومايسيس فراجليس است

کفیر نوشیدنی است که دارای اسید لاکتیک و الکل می باشد.این مواد معدنی در مناطق قفقاز و با استفاده از تخمیر شیر گاو به عمل می آید.قارچ کفیر دارای باسیل سان کاکنپوس می باشد که باعث تغییرات و دگرگونی درون آن می شود.قارچ کفیر را درون یک شیشه و در درجه حرارت 20-درجه سانتیگراد 12-18- 24-36 و حداکثر 40 ساعت باید قرار داد.
هر چه که زمان تخمیر ادامه یابد شیر مو جود در شیشه سفت می شود که آن هم اثرات دیگری دارد.
ناراحتی های گوارشی-التهابات در حیطه شکم و روده ها-انواع و اقسام اکثر قولن ها-انسداد در رگها-فشار خون-ناراحتی های کبدی-یر قان-اسهال.....کفیر باعث نابود شدن زائده های باقی مانده در روده ها می شود
کفیر احتیاج به هضم نداشته بلکه مستقیما در خون جذب می شود.از این ماده می توان روزانه استفاده نمود .بهترین زمان استفاده در امراض سخت روزانه یک لیتر پیشنهاد می شود.کفیر نه تنها یک دارو می باشد بلکه جنبه غذایی هم دارد.از این ماده می توان به عنوان سس سالاد تقریبا به عنوان یک نوع ماست استفاده نمود.

درصد الكل كفير توليدي كارخونه پگاه در حد استاندارد هست.ولييي دوغ كفيري كه در قفقاز و ساير كشورها توليد ميشه گاهي درصد الكل بيشتر از حد مجاز دارن...

به نقل از لینک:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/96637
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
اکسیر عمر ، راز سلامتی یا هرجور که بنامیدش فرقی نمی‌کند. چنین چیزی وجود دارد و اسمش هم کفیر( kefir ) است. کفیر نوعی ماده‌ی غذایی است که از رشد نوعی قارچ در شیر و طی یک فرایند تخمیر به وجود می‌آید.

کفیر نوشیدنی است که دارای اسید لاکتیک و الکل می باشد.این مواد معدنی در مناطق قفقاز و با استفاده از تخمیر شیر گاو به عمل می آید.قارچ کفیر دارای باسیل سان کاکنپوس می باشد که باعث تغییرات و دگرگونی درون آن می شود.قارچ کفیر را درون یک شیشه و در درجه حرارت 20-درجه سانتیگراد 12-18- 24-36
و حداکثر 40 ساعت باید قرار داد.هر چه که زمان تخمیر ادامه یابد شیر مو جود در شیشه سفت می شود که آن هم اثرات دیگری دارد.سکنه قفقاز با اثرات دارویی این ماده سالهاست که آشنا می باشند.آنان از کفیر به جای آب خوردن و همینطور برای غذا از این ماده استفاده می کنند.عمر آنان با استفاده از این ماده معمولا به 100 تا 150 سال می رسد(150 سال استثنا نمی باشد) در این افراد هرگز سل و سرطان و ناراحتی های گوارشی دیده نشده است.آقای ماشکیلوف قسمت عمده زندگی علمی و تحقیقاتی خود را در جهت تحقیق در باره این ماده مصروف داشته و در طی سال ها اثرات این ماده را بر روی امراض زیر آزمایش نموده است.ناراحتی های گوارشی-التهابات در حیطه شکم و روده ها-انواع و اقسام اکثر قولن ها-انسداد در رگها-فشار خون-ناراحتی های کبدی-یر قان-اسهال.....کفیر باعث نابود شدن زائده های باقی مانده در روده ها می شود-برای قارچی به بزرگی یک گردو در یک لیتر شیر باید در ابتدا پخته شود پس از سرد شدن شیر و دور کردن لایه روغنی بسته بر روی آن بر روی قارچ کفیر پخته شده و درب آن را باید محکم بست بطوریکه هوا درون آن نباشد.نباید مصرف شیشه های مو جود بالا بین 12 الی 40 ساعت در جایی قرار گیرند.قبل از استفاده از کفیر لازم است محتوی آن را خوب تکان داده و سپس باید آن را از یک صافی غیر فلزی گذراند.صافی باید از چوب و یا پلاستیک باشد.قارچ باقیمانده را دوباره باید در شیشه قرار داد و دگر باره آن را پر از شیر نمود.قارچ کفیر تنها تحمل ماندن 48 ساعت بصورت خشک را دارد بعد از 48 ساعت دچار خرابی و ویرانی می شود که به دور خود آب ایجاد نموده که در این صورت قابل استفاده نمی باشد.با کفیر دقیقا همانگونه باید رفتار نمود که انسان با گوشت تازه رفتار می نماید.فاسد شدن کفیر دقیقا مانند فاسد شدن گوشت است.برای کفیر باید از شیر جوشیده تازه سرد شده استفاده نمود کفیر را
می توان 48 ساعت بدون شیر در آب نگهداری نمود در غیر این صورت دچار گرسنگی خواهد شد
حداقل یک بار در هفته این قارچ باید توسط آب ولرم شسته شود همچنین شیشه مورد استفاده.کفیر احتیاج به هضم نداشته بلکه مستقیما در خون جذب می شود.از این ماده می توان روزانه استفاده نمود .بهترین زمان استفاده در امراض سخت روزانه یک لیتر پیشنهاد می شود.کفیر نه تنها یک دارو می باشد بلکه جنبه غذایی هم دارد.از این ماده می توان به عنوان سس سالاد تقریبا به عنوان یک نوع ماست استفاده نمود.لطفا توجه فرمایید کفیر 12 ساعته برای راحت توالت رفتن خوب است در حالیکه
کفیر 26 تا 40 ساعته باعث قبض می گردد.قارچ در طول سه تا چهار هفته بزرگ شده ازدیاد می یابد.در این صورت قارچ باید نصف شده و در شیشه های دیگر قرار داده شود.لطفا سعی کنید قارچ از بین نرود چرا ؟ که ماده ارزشمندی است بهتر است که آن را به دوستان و آشنایان خود بدهید.شیشه حامل ماست و قارچ نباید در یخچال گذارده شود.همینطور در مقابل نور نباید قرار داد بلکه در شیشه در بسته بدون هوا و درون کمد قرار گیرد.اگر از محتوی شیشه استفاده به عمل آید قارچ موجود در شیشه را می توان در یخچال قرار داد.به جای شیر پخته شده میتوان از شیرهای مخصوص که قبلا در درجات بالا جوشانده شده و سپس سرد شده اند استفاده نمود (پاستوریزه)دقت در بالا تر از 20 درجه قارچ توسعه بیشتری دارد پایین تر از 20 درجه این توسعه کمتر خواهد بود.هرگز شیشه ماست را در مقابل نور روشن قرار ندهید.در پلاستیک مشکی گذاشته در جاییکه تکان نخورد
موارد مصرف
جوشهای عصبی:یک لیتر روزانه به هنگام صرف غذا-بی خوابی نیز در صورت مصرف این دارو بدون استفاده از داروهای دیگر قابل علاج بوده اشتها را زیاد و افسردگی را از بین می برد.التهاب های داخلی یا نا خوشی داخلی -یک لیتر در روز تا زمانیکه نا خوشی از بین رفته باشد.درد روده و زخم معده با استفاده از این ماده در طول 12 ماه زخم معده التیام یافته است.نا خوشیهای در رابطه با تنفس و آسم و غیره با استفاده یک لیتر در روز مریض خواب خوش و آرامی خواهد داشت-جایگزینی خون یا تازه شدن
امراض جلدی اگزما: یک لیتر در روز مرض های سخت 2 لیتر در روز از این ماده بهتر است که هم میل شود -هم بر روی پوست و در جا هائیکه مرض وجود دارد چند بار مالیده شود و پوست بسته شده و در شب آن را از روی زخم بر داشته نشود و دستها و صورت در صبح شسته شود.سخت ترین اگزما ها در طول 14 روز علاج می یابد
امراض قلبی یا التهاب های قلبی:یک لیتر در روز صرف شود.سخت ترین ناراحتی های قلبی با اطمینان کامل از بین رفته و هرگز باز نخواهد گشت
فشار خون:4/1 لیتر در روز فشار خون را به حالت طبیعی در آورده و وزن بدن را نیز طبیعی می نماید.فشار خون زیاد-یک لیتر در روز.بعد از دو ماه فشار خون را به حالت طبیعی در می آورد

پرورش قارچ کفیر:
ماهيت کفير : تکه هاي قارچ شبيه به گل کلم به رنگ سفيد ، که شير را تخمير و به ماست تبديل مي کند و خواص طبي بسياري دارد .

شرح کفير : اين نوشيدني در مناطق قفقاز استفاده مي شده و پس از آن در بسياري از کشورهاي اروپا و بعضي از ايالتهاي آمريکا مورد استفاده قرار گرفت . در روسيه علاوه بر ماست ، کفير به صورت پنير هم تهيه شده و به صورت غذا از آنها استفاده مي شود . قارچ کفير حاوي« باسيل سان کاسيلوس» مي باشد که باعث تغييرات و دگرگوني درون قارچ مي شود و نهايتاً طي ترشح« اسيد کورن داکفل» از قارچ تخمير شير صورت مي گيرد .

سکنه ي قفقاز با اثرات دارويي اين ماده سالهاست که آشنا هستند . آنان از سنين جواني از کفير به جاي آب خوردن و غذا استفاده مي کنند و عمر آنان معمولاً به 110 تا 150 سال مي رسد . در اين اواخر هرگز امراض سل ، سرطان و ناراحتيهاي گوارشي در آنها ديده نشده است .

پرفسور ماشيکلوف قسمت عمده ي زندگي خود را در جهت تحقيق در باره ي اين ماده گذرانده است و طي سالها اثرات آن را روي امراض گوناگون آزمايش کرده است .

موارد مصرف : ناراحتيهاي گوارشي به ويژه زخم معده و اثني عشر ، تورم معده و روده « گاستريت و انتريت » و اسهال و ناراحتيهاي کبدي و يرقان ( کفير باعث نابود شدن زايده هاي اضافه در روده ها مي شود ) ناراحتيهاي پوستي به ويژه اگزماها ، بيماريهاي قلب و عروق ، فشار خون ، انسداد عروق ، نارسايي عروق کرونر قلب ( کاهش دهنده ي کلسترول خون ، لاروبي کننده ي جدار عروق ، اتروم جدار ) ناراحتيهاي عصبي ، افسردگي ، فشارهاي عصبي ، اضطراب ، بيخوابي ( شبها مصرف شود ). کفير سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند . مشاهده شده است که مخاط دهان و لثه ها که دچار عارضه شده اند ( مانند تاولهاي دردناک عود کننده ) به مدت سه ماه بهبودي کامل ميدهد . از عود تبخال جلوگيري مي کند . باعث تقويت و قابليت انعطاف مفاصل بدن مخصوصاُ رباطهاي ستون فقرات و ديسک بين مهره ها مي شود . موجب لطافت و نرمي پوست بدن مي شود ( از طريق استعمال آن روي پوست )

طرز تهيه : قارچ کفير را در ظرف شيشه اي يا پلاستيکي ( فلز نباشد ) که دهانه ي آن باز بوده و درب محکم داشته باشد ، قرار داده و بر روي آن شير جوشانده ي سرد بريزيد . شير هر چه تازه تر باشد مناسب تر است . مقدار قارچ به بزرگي يک گردو براي 5/1 ليتر شير کافي است . سپس درب شيشه را محکم ببنديد به طوري که هوا در آن نفوذ نکند .

ظرف را در جاي کاملاً تاريکي مثل کمد ، جاييکه دما بين 18 تا 20 درجه ي سانتيگراد باشد قرار دهيد و به مدت 12 الي 18 ساعت ، 20 الي 24 ساعت و حد اکثر 40 ساعت صبر کنيد تا تخمير صورت گيرد. هرچه تخمير ادامه يابد شير سفت تر مي شود که آن هم اثرات ديگري در بر دارد . قبل از استفاده ، ظرف را کاملاً تکان دهيد و سپس آن را توسط صافي غير فلزي صاف نماييد .( به عنوان نمونه مي توانيد از آبکش پلاستيکي استفاده نماييد ) بعد قارچ ها را مجدد در شيشه ريخته و شير اضافه نماييد. ماست به دست آمده را مي توانيد مصرف کنيد و يا براي مصرف بعدي در يخچال قرار دهيد .

هرگز قارچ محتوي شير را در يخچال نگذاريد ، چون قارچ تکثير نخواهد شد و تخمير آن هم کند انجام مي شود. لازم به ذکر است که قارچ تنها تحمل ماندن 48 ساعت را به صورت خشک دارد و بعد از آن دچار خرابي مي شود . در صورت عدم دسترسي به شير مي توانيد حد اکثر 48 ساعت آن را در آب نگهداري کنيد .

بايستي هفته اي يکبار قارچ و ظرف مربوط به آن را با آب ولرم شستشو دهيد . به اين ترتيب خود قارچ در طول سه الي چهار هفته زياد مي شود و تقريباً 2 برابر مي گردد.

اين ماده ي ارزشمند تنها يک دارو نمي باشد ، بلکه به عنوان سس سالاد يا نوعي ماست مي توان از آن استفاده نمود .

موارد و ميزان مصرف : در ناراحتيهاي گوارشي ، کبدي ، زخم معده و فشار خون بالا مقدار 1 الي 5/1 ليتر در روز تا حصول نتيجه و پس از آن روزانه نيم ليتر ، در طول 12 ماه زخم معده التيام مي يابد و از عود آن جلوگيري مي شود .

در ناراحتيهاي قلبي – عروقي روزانه يک ليتر تا حصول نتيجه ، و پس از آن نيم ليتر

در بيماريهاي جلدي و اگزما روزانه 1 ليتر ، در ضمن مي توان از ماده ي مزبور روي پوست محل ضايعه در شب ماليد و صبح شستشو نمود .

در گرفتاريهاي عصبي ، هر روز همراه غذا 1 ليتر و جهت رفع بيخوابي شب هنگام به مقدار نيم ليتر يا کمتر

ماست کفير اشتها آور است ، چه در بي اشتهايي هاي عصبي و چه در بي اشتهايي هايي که علت گوارشي داشته باشد ولي در عين حال وزن بدن را متعادل نگه مي دارد . ثابت شده است که پايين آورنده ي قند خون نيز مي باشد ولي در بيماران ديابتي هنوز در دست مطالعه مي باشد .

براي اطلاعات بيشتر در مورد کفير kefir مي توانيد به سايت زير مراجعه کنيد .مطلب بالا ترجمه ي مقاله اي در همين سايت مي باشد .
در این سایت هم میتونید برید www.RawHealth.net

به نقل از تاپیک قارچ کفیر چیه؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/57726
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
کفیر

ماهيت کفير : تکه هاي قارچ شبيه به گل کلم به رنگ سفيد ، که شير را تخمير و به ماست تبديل مي کند و خواص طبي بسياري دارد .
شرح کفير: اين نوشيدني در مناطق قفقاز استفاده مي شده و پس از آن در بسياري از کشورهاي اروپا و بعضي از ايالتهاي آمريکا مورد استفاده قرار گرفت . در روسيه علاوه بر ماست ، کفير به صورت پنير هم تهيه شده و به صورت غذا از آنها استفاده مي شود . قارچ کفير حاوي« باسيل سان کاسيلوس» مي باشد که باعث تغييرات و دگرگوني درون قارچ مي شود و نهايتاً طي ترشح« اسيد کورن داکفل» از قارچ تخمير شير صورت مي گيرد .
سکنه ي قفقاز با اثرات دارويي اين ماده سالهاست که آشنا هستند . آنان از سنين جواني از کفير به جاي آب خوردن و غذا استفاده مي کنند و عمر آنان معمولاً به 110 تا 150 سال مي رسد . در اين اواخر هرگز امراض سل ، سرطان و ناراحتيهاي گوارشي در آنها ديده نشده است .
پرفسور ماشيکلوف قسمت عمده ي زندگي خود را در جهت تحقيق در باره ي اين ماده گذرانده است و طي سالها اثرات آن را روي امراض گوناگون آزمايش کرده است .
موارد مصرف: ناراحتيهاي گوارشي به ويژه زخم معده و اثني عشر ، تورم معده و روده « گاستريت و انتريت » و اسهال و ناراحتيهاي کبدي و يرقان ( کفير باعث نابود شدن زايده هاي اضافه در روده ها مي شود ) ناراحتيهاي پوستي به ويژه اگزماها ، بيماريهاي قلب و عروق ، فشار خون ، انسداد عروق ، نارسايي عروق کرونر قلب ( کاهش دهنده ي کلسترول خون ، لاروبي کننده ي جدار عروق ، اتروم جدار ) ناراحتيهاي عصبي ، افسردگي ، فشارهاي عصبي ، اضطراب ، بيخوابي ( شبها مصرف شود ). کفير سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند . مشاهده شده است که مخاط دهان و لثه ها که دچار عارضه شده اند ( مانند تاولهاي دردناک عود کننده ) به مدت سه ماه بهبودي کامل ميدهد . از عود تبخال جلوگيري مي کند . باعث تقويت و قابليت انعطاف مفاصل بدن مخصوصاُ رباطهاي ستون فقرات و ديسک بين مهره ها مي شود . موجب لطافت و نرمي پوست بدن مي شود ( از طريق استعمال آن روي پوست )
طرز تهيه: قارچ کفير را در ظرف شيشه اي يا پلاستيکي ( فلز نباشد ) که دهانه ي آن باز بوده و درب محکم داشته باشد ، قرار داده و بر روي آن شير جوشانده ي سرد بريزيد . شير هر چه تازه تر باشد مناسب تر است . مقدار قارچ به بزرگي يک گردو براي 5/1 ليتر شير کافي است . سپس درب شيشه را محکم ببنديد به طوري که هوا در آن نفوذ نکند .
ظرف را در جاي کاملاً تاريکي مثل کمد ، جاييکه دما بين 18 تا 20 درجه ي سانتيگراد باشد قرار دهيد و به مدت 12 الي 18 ساعت ، 20 الي 24 ساعت و حد اکثر 40 ساعت صبر کنيد تا تخمير صورت گيرد. هرچه تخمير ادامه يابد شير سفت تر مي شود که آن هم اثرات ديگري در بر دارد . قبل از استفاده ، ظرف را کاملاً تکان دهيد و سپس آن را توسط صافي غير فلزي صاف نماييد .( به عنوان نمونه مي توانيد از آبکش پلاستيکي استفاده نماييد ) بعد قارچ ها را مجدد در شيشه ريخته و شير اضافه نماييد. ماست به دست آمده را مي توانيد مصرف کنيد و يا براي مصرف بعدي در يخچال قرار دهيد .
هرگز قارچ محتوي شير را در يخچال نگذاريد ، چون قارچ تکثير نخواهد شد و تخمير آن هم کند انجام مي شود. لازم به ذکر است که قارچ تنها تحمل ماندن 48 ساعت را به صورت خشک دارد و بعد از آن دچار خرابي مي شود . در صورت عدم دسترسي به شير مي توانيد حد اکثر 48 ساعت آن را در آب نگهداري کنيد. بايستي هفته اي يکبار قارچ و ظرف مربوط به آن را با آب ولرم شستشو دهيد . به اين ترتيب خود قارچ در طول سه الي چهار هفته زياد مي شود و تقريباً 2 برابر مي گردد.اين ماده ي ارزشمند تنها يک دارو نمي باشد ، بلکه به عنوان سس سالاد يا نوعي ماست مي توان از آن استفاده نمود .
موارد و ميزان مصرف: در ناراحتيهاي گوارشي ، کبدي ، زخم معده و فشار خون بالا مقدار 1 الي 5/1 ليتر در روز تا حصول نتيجه و پس از آن روزانه نيم ليتر ، در طول 12 ماه زخم معده التيام مي يابد و از عود آن جلوگيري مي شود .
در ناراحتيهاي قلبي – عروقي روزانه يک ليتر تا حصول نتيجه ، و پس از آن نيم ليتر
خواص درماني كفير :
1. اصلاح سيستم گوارش در زمان مصرف داروهاي آنتي بيوتيك
2. افزايش حركات دودي روده و درمان يبوست
3. جلوگيري از بيماري پوكي استخوان
4. درمان آلرژي ها
5. درمان اسهال و ضد عفوني كننده محيط روده
6. درمان بيماري عدم تحمل لاكتوز در كساني كه نمي توانند شير بخورند
7. درمان بيماري هاي گوارشي
8. درمان فشار خون
9. درمان كودكان مبتلا به بيش فعالي يا هايپر اكتيويتي
10. سرشار از ويتامين هاي گروه ب مانند نياسين ، پيردوكسين و اسيد فوليك
11. غني از كلسيم ، فيبر و پروتيئن
12. مؤثر در زيبايي پوست ( مورد استفاده در كرمها و پاك كننده هاي آرايشي )
13. مقاوم كردن سيستم ايمني بدن در مقابل عوامل بيماري زا
14. ممانعت از نفخ روده اي
15. ممانعت كننده از اثر پرتودهي راديولوژيك
به نقل از تاپیک قارچ کفیر چیه؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/57726
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
در انتهاى جاده اى سنگلاخى در ایالت آیواى مرکزى، یک کشاورز در افق، به جایى خیره شده است که تا چشم کار مى کند گیاهان بلند و برگ دار ذرت قرار دارند و زیر نسیم موج مى زنند. او لبخندى مى زند زیرا چیزى در مورد کشتزارش مى داند که کمتر کسى از آن آگاه است چون نه فقط دانه هاى ذرت در سنبله آن رشد مى کنند بلکه گرانول هاى پلاستیک نیز در ساقه و برگ هاى آن تولید مى شوند.
به نظر مى رسد که ایده رشد دادن پلاستیک «که در آینده نزدیک قابل حصول است» جالب تر از ساخت پلاستیک ها در کارخانجات پتروشیمى باشد. در این کارخانجات هر ساله حدود ۲۷۰ میلیون تن نفت و گاز مصرف مى شود. در واقع سوخت هاى فسیلى علاوه بر انرژى، مواد اولیه را نیز براى تبدیل نفت خام به پلاستیک هاى معمولى از قبیل پلى استایرن، پلى اتیلن و پلى پروپیلن فراهم مى کنند. کاربرد پلاستیک ها در تمام شئونات زندگى، گسترده شده است و نمى توان روزى، زندگى بدون پلاستیک را تصور کرد چون از بطرى هاى شیر و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو از پلاستیک هستند، گرچه این تولید زیاد پلاستیک ها اساساً زیر سئوال رفته است. انتظار مى رود منابع شناخته شده ذخیره جهانى نفت تا ۸۰ سال دیگر تمام شوند و این در مورد گاز طبیعى ۷۰ سال و براى زغال ۷۰۰ سال است، اما تاثیرات اقتصادى کاهش این منابع خیلى زودتر فرا خواهد رسید. وقتى منابع کاهش یابد، قیمت ها هر روز بالا خواهد رفت و این واقعیتى است که نمى تواند از کانون توجه سیاستگزاران خارج شود. چند سال قبل کلینتون رئیس جمهور آمریکا در ماه اوت ۱۹۹۹ یک دستورالعمل اجرایى صادر کرد و طى آن تاکید کرد که باید کار محققین به سمت جایگزینى سوخت هاى فسیلى با مواد گیاهى به عنوان سوخت و نیز به عنوان مواد خام جهت گیرى شود. با توجه به این نگرانى ها، تلاش مهندسین بیوشیمى براى کشف چگونگى رشد پلاستیک گیاهى از دو جهت سبز است: یکى اینکه قابل ساخت از منابع تجدیدپذیر است و دیگر اینکه اساساً پلاستیک تولیدى پس از دور ریختن قابل تجزیه بیولوژیکى است.
اما تحقیقات اخیر تردیدهایى در مورد صحت این دیدگاه ها به وجود آورده است. اول اینکه، توانایى تجزیه بیولوژیکى داراى «هزینه پنهانى» است. بدین معنى که با تجزیه پلاستیک ها دى اکسیدکربن و متان تشکیل و متصاعد مى شود که این گازها، جزء گازهاى به دام افکننده گرما یا گازهاى گلخانه اى هستند که کوشش هاى امروزه جهانى در جهت کاهش آنها است. علاوه بر این، هنوز به سوخت هاى فسیلى براى ایجاد انرژى مورد نیاز فرایند استخراج پلاستیک از گیاهان نیاز است. براساس محاسبات، این نیاز به انرژى بسیار بیشتر از آن چیزى بود که فکر مى شد. در اینجا است که باید گفت تولید موفقیت آمیز پلاستیک هاى سبز در گرو این است که محققان بتوانند با روش هاى با صرفه، بر موانع مصرف انرژى غلبه کرده در عین حال نیز هیچ بارى بر محیط زیست اضافه نکنند. تولید سنتى پلاستیک ها متضمن مصرف بسیار زیاد سوخت فسیلى است. خودروها، کامیون ها، هواپیماها و نیروگاه ها بیشتر از ۹۰ درصد از مواد تولیدى پالایشگاه ها را مى بلعند، اما پلاستیک ها
از بقیه آن استفاده مى کنند که این مقدار تنها در آمریکا حدود ۸۰ میلیون تن در سال است.
تا به امروز کوشش صنایع بیوتکنولوژیکى و کشاورزى در مورد جایگزینى پلاستیک هاى معمولى با پلاستیک هاى گیاهى به سه دیدگاه منجر شده است که عبارتند از: تبدیل شکرهاى گیاهى به پلاستیک، تولید پلاستیک در داخل بدن میکروارگانیسم هاى گیاهى، رشد پلاستیک در ذرت و دیگر غلات.
شرکت کارگیل (Cargill) یکى از غول هاى صنایع کشاورزى به همراه شرکت داو (Dow) برترین شرکت شیمیایى جهان، چند سال پیش به توسعه دیدگاه اول همت گماشتند که به تبدیل شکر حاصل از ذرت و دیگر گیاهان پلاستیکى به نام پلى لاکتید (PLA) منجر شد. در مرحله اول میکروارگانیسم ها شکر را به اسیدلاکتیک تبدیل مى کنند و در مرحله بعدى، به طور شیمیایى مولکول هاى اسید لاکتیک به یکدیگر متصل مى شوند تا زنجیره اى مشابه زنجیره پلى اتیلن ترفنالات (PET) که پلاستیکى پتروشیمیایى است و در بطرى نوشابه هاى خانواده و در الیاف لباس ها استفاده مى شود، به دست آید. در واقع جست وجوى محصولات جدید از شکر ذرت، جزیى از فعالیت هاى طبیعى شرکت کارگیل بود که با استفاده از کارخانه هاى آسیاى مرطوب دانه هاى ذرت را به محصولاتى از قبیل شربت با فروکتوز بالاى ذرت، اسید سیتریک، روغن نباتى، بیواتانول و غذاهاى حیوانات تبدیل مى کند. در سال ۱۹۹۹ کارخانه هاى این شرکت ۳۹ میلیون تن ذرت را فرایند کردند که این مقدار تقریباً ۱۵ درصد کل برداشت ذرت آمریکا در آن سال بود. در ابتداى سال ۲۰۰۰ مجموعه کارگیل- داو طرحى با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلار به منظور تولید انبوه پلاستیک جدیدشان راه اندازى کرد. این طرح با نام تجارى Nature Works و براى تولید انبوه PLA ارائه شد.
دیگر شرکت ها از جمله صنایع شیمیایى سلطنتى (ICI) روش هایى براى تولید نوع دوم این پلاستیک ها ابداع کردند. این پلاستیک پلى هیدروکسى آلکانوایت (PHA) نام دارد. PHA شبیه PLA از شکر گیاهى ساخته شده و تجزیه پذیر است. البته در مورد PHA یک باکترى به نام Ralstona eutropha شکر را مستقیماً به پلاستیک تبدیل مى کند. براى تولید PLA یک مرحله شیمیایى خارج از ارگانیسم باید انجام گیرد اما در تولید PHA، این زنجیره به طور طبیعى در داخل میکروارگانیسم تا ۹۰ درصد از جرم سلول منفرد به صورت گرانول تجمع مى کند.
در پاسخ به بحران نفت در دهه ،۱۹۷۰ ICI فرایند تخمیرى در مقیاس صنعتى خود را که طى آن میکروارگانیسم ها شکر را به PHA تبدیل مى کنند، با ظرفیت چند تن در سال ارائه کرد. شرکت هاى دیگرى این پلاستیک را قالب ریزى کرده و از آن اقلام تجارتى مثل تیغ ریش قابل تجزیه بیولوژیکى و بطرى هاى شامپو ساخته و به بازار ارائه کردند. اما این اقلام پلاستیکى اساساً قیمت بالاترى از اقلام با پلاستیک هاى معمولى داشتند و هیچ مزیت عملکردى به غیر از تجزیه پذیرى بیولوژیکى نداشتند. در سال ۱۹۹۵ شرکت مونسانتو (Monsanto) فرایند و دستگاه هاى مربوطه را خریدارى کرد، اما سودآورى آن هم مبهم باقى مانده است. بسیارى شرکت ها و گروه هاى علمى و نیز شرکت مونسانتو کوشش هاى خود را معطوف به سومین دیدگاه تولید PHA یعنى رشد دادن پلاستیک در گیاه کرده اند. با تصحیح ژنتیکى گیاه غله مى توان آن را قادر به سنتز پلاستیک ساخت و در نتیجه فرایند تخمیر را حذف کرد. یعنى به جاى رشد دادن غله، سپس برداشت آن، فرایند کردن آن، تولید شکر و نهایتاً تخمیر شکر و تولید پلاستیک مى توان مستقیماً پلاستیک را در خود گیاه ساخت. بسیارى محققین این دیدگاه را جذاب ترین و با بازده ترین راه حل ساخت پلاستیک از منابع انرژى تجدیدپذیر مى دانند. طى این سال ها گروه هاى زیادى در تعقیب این هدف بوده و هستند.
146841.jpg
در اواسط دهه ۱۹۸۰ استیون اسلاتر (Steven C.Salter) عضو گروهى بود که وظیفه آن جداسازى ژن هاى سازنده پلاستیک از باکترى بود. محققین پیش بینى مى کنند که قرار دادن این آنزیم ها در داخل یک گیاه مى تواند تبدیل استیل کوآنزیم A (ماده ى که حین تبدیل نور خورشید به انرژى، به طور طبیعى در گیاه تشکیل مى شود) به نوعى پلاستیک را انجام پذیر سازد. در سال ۱۹۹۲ همکارى بین دانشمندان دانشگاه دولتى میشیگان و دانشگاه جیمز مادیسون با این هدف شروع شد. محققین با انجام مهندسى ژنتیک روى گیاه Arabidopsis Thalianan توانستند نوعى PHA ترد بسازند. دو سال بعد شرکت مونسانتو کار براى ساخت نوع انعطاف پذیرتر PHA را روى یک گیاه معمول تر یعنى ذرت شروع کرد. از آنجا که تولید پلاستیک نمى تواند با تولید غذا رقابت کند، محققین هدف خود را به سوى استفاده از قسمت هایى از گیاه ذرت که برداشت نمى شود (مثل برگ و ساقه) متوجه ساختند. رشد دادن پلاستیک در برگ و ساقه به کشاورزان هنوز این امکان را مى دهد که بتوانند با کمباین هاى معمولى میوه ذرت را برداشت کرده و با زیرورو کردن مجدد مزرعه، برگ ها و ساقه هاى حاوى پلاستیک را برداشت کنند. برخلاف تولید PHA و PLA به روش تخمیر که باید با استفاده از زمین براى تولید ذرت براى دیگر مقاصد رقابت کند، رشد دادن PHA در برگ و ساقه ذرت این امکان را به وجود مى آورد که بتوان ذرت و پلاستیک را به طور همزمان از یک مزرعه به دست آورد. ضمناً با استفاده از گیاهان مناسب شرایط نامساعد مثل Switch grass مى توان از این تقابل بین تولید پلاستیک و دیگر استفاده ها از زمین جلوگیرى کرد. یعنى لزومى ندارد که فقط زمین هاى مخصوص کشت ذرت را به این کار اختصاص دهید. محققین به پیشرفت هاى فنى وسیعى در زمینه افزایش میزان پلاستیک در گیاه و همچنین تغییر زنجیره پلاستیک به منظور حصول به خواص مفید، دست یافته اند. گرچه این نتایج وقتى مستقلاً دیده مى شوند تشویق کننده اند ولى حصول به هر دو ویژگى یعنى ترکیب مفید و نیز میزان بالاى پلاستیک در گیاه خود یک مشکل است. تاکنون اثبات شده است که کلروپلاست هاى برگ بهترین مکان براى تولید پلاستیک هستند. اما کلروپلاست ها اعضاى سبزى هستند که وظیفه شان جذب نور است و این در حالى است که غلظت بالاى پلاستیک از فتوسنتز جلوگیرى کرده و بازدهى گیاه را کاهش مى دهد. همچنین جداسازى پلاستیک از گیاه خود یک چالش است. ابتدائاً محققین شرکت مونسانتو تاسیسات استخراج را به عنوان واحد جانبى کارخانه فرآورى ذرت در نظر گرفتند. اما وقتى این واحد را روى کاغذ طراحى کردند متوجه شدند استخراج و جمع آورى پلاستیک به مقادیر زیادى حلال نیاز دارد که در نتیجه مى بایست بعداً به منظور استفاده مجدد بازیابى شود. این زیرساختار فرایند از لحاظ اندازه با کارخانه هاى موجود پتروشیمیایى برابرى مى کند و اندازه کارخانه آسیاى ذرت را به شدت افزایش مى دهد. باید توجه داشت که انجام سرمایه گذارى و گذشت زمان باعث مى شود که محققین بر این موانع فنى غلبه کنند.
اما اینجا سئوالى که مطرح مى شود این است که کدام راه حل ارزشمندتر است؟ وقتى انرژى و ماده خام لازم براى هر مرحله رشد PHA در گیاهان، برداشت، خشک کردن برگ و ساقه، استخراج PHA از برگ و ساقه، تخلیص پلاستیک، جداسازى و بازیایى حلال و تبدیل پلاستیک به رزین را بررسى کنید خواهید دید که این دیدگاه، انرژى خیلى بیشترى نسبت به تولید مواد پلاستیکى از منابع فسیلى در اغلب روش هاى پتروشیمیایى، مصرف مى کند. در یک تحقیق که اخیراً تکمیل شده است، محققین متوجه شدند که ساخت یک کیلوگرم PHA از گیاه ذرت (تصحیح شده ژنتیکى) حدود ۳۰۰ درصد انرژى بیشتر از ۲۹ مگاژول لازم براى ساخت مقدار برابر پلى اتیلن (ساخته شده از سوخت فسیلى) مصرف مى کند. بنابراین ناامیدانه باید گفت مزیت استفاده از ذرت به جاى نفت به عنوان ماده خام، جبران کننده این میزان اختلاف در انرژى مصرفى نیست. براساس الگوهاى امروزى مصرف انرژى در صنایع فرآورى ذرت، براى تولید یک کیلوگرم PHA نیاز به ۶۵/۲ کیلوگرم سوخت فسیلى است. براساس اطلاعات جمع آورى شده توسط جامعه سازندگان اروپایى پلاستیک ها (APME) از ۳۶ کارخانه اروپایى تولید پلاستیک، تخمین زده شد که براى تولید یک کیلوگرم پلى اتیلن تنها به ۲/۲ کیلوگرم نفت و گاز طبیعى نیاز است که تقریباً نصف آن در محصول نهایى ظاهر مى شود. این موضوع به این معنى است که تنها ۶۰ درصد از مقدار نفت و گاز مصرفى یعنى ۳/۱ کیلوگرم از آن به منظور تولید انرژى سوزانده مى شود.
با توجه به این مقایسه، ممکن نیست متقاعد شوید که رشد دادن پلاستیک در ذرت و سپس استخراج آن توسط انرژى ناشى از سوخت هاى فسیلى باعث حفظ منابع فسیلى مى شود. در واقع با جایگزینى منبع تجدیدپذیر به جاى منبع تجدیدناپذیر، ناگزیر به استفاده از مقدار بیشترى از آن خواهید شد. در مطالعه قدیمى ترى، آقاى «تیلمان جرن جروس» (Tilman Gorngross) کشف کرد که تولید یک کیلوگرم PHA به وسیله تخمیر میکروبى همان میزان سوخت فسیلى، یعنى ۳۹/۲ کیلوگرم، نیاز دارد. این نتایج مایوس کننده قسمتى از دلایلى بود که براساس آن شرکت مونسانتو، پیشرو تولید PHA از گیاه، سال گذشته اعلام کرد که توسعه چنین سیستم هاى تولید پلاستیک را متوقف خواهد کرد. هم اکنون تنها پلاستیک کارخانه اى به این روش که صنعتى شده است، پلاستیک PLAى Cargill- Dow است. این فرایند ۲۰ تا ۵۰ درصد منابع فسیلى کمترى نسبت به ساختن پلاستیک از نفت مصرف مى کند، اما هنوز از دیدگاه انرژى بسیار پرمصرف تر از بسیارى فرایندهاى پتروشیمیایى است. مسئولان شرکت انتظار دارند نهایتاً بتوانند میزان انرژى لازم را کاهش دهند. راه دیگر همانا توسعه دیگر منابع شکر گیاهى که انرژى کمترى براى فرآورى نیاز دارند، (مثل گندم و چغندر) است که مى تواند استفاده از سوخت هاى فسیلى را کاهش دهد.
در همین زمان، دانشمندان در Cargill- Dow تخمین مى زنند اولین تاسیسات ساخت PLA که هم اکنون در Blair نبراسکا در حال ساخت است، بتواند براى هر کیلوگرم پلاستیک ۵۶ مگاژول انرژى مصرف کند که این مقدار ۵۰ درصد بیشتر از انرژى لازم براى PET ولى ۴۰ درصد کمتر از نایلون است.
انرژى لازم براى تولید پلاستیک هاى گیاهى دومین و حتى اولین مشکل زیست محیطى این فرایند است.
نفت اولین منبع براى تولید پلاستیک هاى معمول است، اما ساخت پلاستیک از گیاهان عمدتاً بر زغال و گاز طبیعى تکیه دارد که براى راه انداختن مزارع ذرت و صنایع فرآورى ذرت مصرف مى شود. به همین دلیل تعدادى از روش هاى گیاهى از سوخت هاى کمیاب (نفت) به سوخت هاى فراوان (زغال) تغییر سوخت داده اند. بعضى متخصصان معتقدند این تغییر سوخت گامى به سمت توسعه پایدار است. موضوع فراموش شده در این منطق، این حقیقت است که تمامى سوخت فسیلى مصرف شده براى ساخت پلاستیک ها از مواد خام تجدیدپذیر (ذرت) مى بایست سوخته شوند تا انرژى تولید کنند، در حالى که در فرایندهاى پتروشیمیایى قسمت عمده اى از سوخت به محصول نهایى تبدیل مى شود.
سوزاندن سوخت بیشتر باعث وخیم تر کردن مشکل دیگرى مى شود که آن افزایش انتشار گازهاى گلخانه اى مثل دى اکسیدکربن است. همچنین به طور طبیعى دیگر انتشارات مرتبط با احتراق سوخت فسیلى، مثل دى اکسید گوگرد نیز افزایش مى یابد. این گاز باعث تولید باران اسیدى مى شود و مورد نگرانى است. باید توجه داشت که هر فرایندى که انتشار چنین گازهایى را افزایش دهد، در تقابل با پروتکل کیوتو قرار مى گیرد. این قرارداد ناشى از کوشش بین المللى است که توسط سازمان ملل به منظور تصحیح کیفیت هوا و محدود کردن گرم شدن جهانى از طریق کاهش دى اکسیدکربن و دیگر گازهاى مسئول در اتمسفر برقرار شده است.
چنین نتیجه گیرى از تحلیل هاى ارائه شده، اجتناب ناپذیر است. مزیت زیست محیطى رشد پلاستیک ها در گیاهان در سایه مضراتى چون افزایش مصرف انرژى و افزایش انتشار گازها قرار گرفته است. به نظر مى آید PLA تنها پلاستیک گیاهى باشد که بتواند در این زمینه رقابت کند. گرچه این راه حل به اندازه ساخت PHA در گیاه مناسب نیست، اما داراى مزایایى است که یک فرایند را با بازده جلوه گر مى کند. یعنى نیاز به انرژى کم و درصد بالاى تبدیل (بیش از ۸۰ درصد از هر کیلوگرم از شکر گیاهى در محصول نهایى ظاهر مى شود). اما به رغم PLA بر پلاستیک گیاهى، حین تولید این پلاستیک به ناچار مقادیر بیشترى گاز گلخانه اى نسبت به فرایندهاى پتروشیمیایى مشابه منتشر مى شود.

به نقل از تاپیک :

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/33716
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
اسید لاکتیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اسید لاکتیک؛ یکی از فراورده‌های دگرگشت یاخته‌ای در بسیاری از اندامگان است.

اسید لاکتیک (به انگلیسی: lactic acid) یک آلفاهیدروکسی اسید کایرال است که یکی از فراورده‌های دگرگشت قندها در یاخته‌های انسان بوده و فرمول شیمیایی آن «C3H6O3» است. در pH بدن، اسید لاکتیک به شکل یونی آن یعنی لاکتات (C3H5O3-) وجود دارد. ازدیاد بیش از اندازه این ترکیب در یاخته‌های ماهیچه‌ای سبب گرفتگی و درد ماهیچه‌ها می‌شود.
مسیرهای سوخت و ساز

اسید لاکتیک در بدن انسان به عنوان یکی از فراورده‌های جانبی قندکافت، در صورت كمبود اکسیژن‌رسانی به بدن، ایجاد می‌گردد.
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
اسیدلاکتیک چیست؟

هنگامی که فرد به تمرینات سخت و با شدت می پردازد در عضلات درگیر احساس سوزشی می نماید که علت این احساس سوزش بر اثر تجمع زیاد اسیدلاکتیک در آن عضلات می باشد.

اسیدلاکتیک یک ترکیب بی رنگ است که تقریباً توسط تمامی بافت های بدن تولید می گردد و برای فعالیت های بدنی ضروری می باشد. زمانی که اسیدلاکتیک تولید شد از طریق جریان خون در تمام بدن به طور دائم گردش می نماید. البته در مقدار بسیار ناچیز. اسید لاکتیک را هم می توان همانند کراتین به صورت مصنوعی برای مصرف در (PLA) تولید نمود. با این اوصاف ممکن کردن اسیدلاکتیک مسئله ای است که برای هر کسی جای حدس و گمان دارد.

اسید لاکتیک به طور معمول از تخمیر گلوکز که یک کربوهیدرات است و از طریق پروسه گلیکولسیز حاصل می گردد که یک پروسه شیمیائی است که در آن گلوکز با شکسته شدن به اسید Pyruvic مبدل شده و دی اکسیدکربن، آب و انرژی (ATP) آزاد می گردد. اگر میزان اسید Pyruvic مازاد باشد آن وقت است که اسیدلاکتیک تشکیل می گردد.

▪ به هر حال این یک واکنش برگشت پذیر می باشد هنگامی که اسیدلاکتیک اکسیژن دریافت می کند دوباره به اسید Pyruvic جهت استفاده بعدی در بدن مبدل می گردد. اسید لاکتیک توسط خون از عضله گرفه (منقبض) شده به کبد فرستاده می شود و در آنجا دوباره به اسید Pyruvic مبدل می گردد و سپس به دی اکسیدکربن، آب و اندانسیون تری فسفات (ATP)

▪ اسید لاکتیک یک محصول ثانوی می باشد که توسط بافت های بدن و علی الخصوص توسط عضلات جهت دستیابی به انرژی به وسیله متابولیزه کردن گلوکز در غیاب اکسیژن تولید می گردد. گلوکز یا از طریق جریان خون و یا از طریق فرم ذخیره شده آن در عضلات (گلیکوژن) تأمین می گردد. از این سیستم انرژی رسانی به عنوان سیستم انرژی رسانی غیرهوازی (anaerobic) نام می برند.

▪ اسیدلاکتیک (در مقادیر زیاد) معمولاً در طول تمرینات سخت و نفس گیر تشکیل می گردد. مقدار زیاد اسیدلاکتیک در عضلات می تواند منجر به گرفتگی عضلانی گردد.

▪ اسیدلاکتیک با تخمیر لاکتوز قند موجود در شیر باعث ترشی شیر می گردد. همین خاصیت اسیدلاکتیک باعث شده از آن به عنوان یک ماده مفید در مقاصد تجاری از قبیل تهیه پنیر، نوشیدنی های غیرالکلی (کوکاکولا، لیموناد) و موادغذائی دیگر استفاده گردد.

● اسیدلاکتیک در تمرینات با وزنه

▪ هنگامی که فرد به تمرینات سخت و با شدت می پردازد در عضلات درگیر احساس سوزشی می نماید که علت این احساس سوزش بر اثر تجمع زیاد اسیدلاکتیک در آن عضلات می باشد.

▪ اگر شدت تمرین از حدی عبور کند که به عضله مورد تمرین اکسیژن به حد کافی نرسد میزان انباشت اسید لاکتیک در آن عضله و جریان خون افزایش خواهد یافت.

▪ به خاطر داشته باشید هنگامی که قصد تمرین تا خستگی نهائی را دارید. ناتوانی عضلانی بدون احساس سوزش عضلانی امکان پذیر نمی باشد و اگر به همین منوال ادامه دهید خاطر جمع باشید که عضلاتتان را تا حد خستگی نهائی آن تمرین نداده اید و در سطحی تمرین داده اید که از آن به عنوان سطح پائین تر از اسیدلاکتیک (Sub Lacticalcid) نام می برند.

▪ تمرین در سطح اسیدلاکتیک بدین معنی می باشد که احساس تجمع اسیدلاکتیک در عضله مورد تمرین در دو سه تکرار آخر ست بسیار مشهود می باشد.

▪ برای اجراء دو تکرار آخر می بایست حداکثر تقلا را به کار بست و به همین دلیل هم هست که اکثر مربیان خصوصی به شاگردان شان می گویند در دو سه تکرار آخر سوزش عضلانی را احساس کن.

▪ اجراء مقطعی تمرینات تا سطح خستگی در حقیقت باعث پیشرفت توانائی ایروبیکی می گردد. اجراء تمرینات با شدتی که منجر به تشکیل اسیدلاکتیک شود در قیاس با اجراء تمرینات در سطح متوسط خیلی سریع تر باعث افزایش استقامت عضلانی خواهد شد.

دلیل ان هم این است که هر چه سطح تمرینات پیشرفت نماید عضله ورزیده تر شده و پروسه تخلیه اسیدلاکتیک از بافت ها سریع تر انجام می گیرد و در نتیجه احساس سوزش عضلانی کمتری تجربه خواهد شد.

▪ بهترین راه برای رهائی از اسیدلاکتیک در عضله گرفته تداوم دادن به تمرینات و اجراء آن در سطح پائین و آهسته می باشد.

اسیدلاکتیک با راه رفتن خیلی سریع تر از استراحت کامل از بافت ها خارج می گردد. به دلیل اینکه گردش خون در یک نرخ بالاتر و منظم تری در جریان می باشد.

▪ بنابراین روند سرد کردن بدن به گردش خون اجازه می دهد که به گردش خود در عضلات ادامه بدهد و در نتیجه این فرصت به اسیدلاکتیک نیز داده می شود که به داخل کبد رفته و در آنجا دوباره به اسید Pyrvic تبدیل گردد.

▪ در بین ست های سنگین می بایست استراحت کافی انجام داد. البته به قدری که اکسیژن به عضلات فرستاده شد و از تجمع اسیدلاکیک کاسته گردد اگر استراحت کافی در بین ست ها صورت نگیرد. افزایش اسیدلاکتیک باعث خواهد شد که یک احساس خستگی و تهوع پس از تمرین به سراغ تان بیاید.

▪ با این تفاسیر، برای تمام کردن تمرین دست یابی، سوزش عضلانی به صورت دوره ٔ یک کار خوب تلقی می شود. اما به خاطر داشته باشید که بین ست ها سنگین به اندازه کافی استراحت کنید و از نفس عمیق غافل نشوید. روند مناسب سرد کردن بدن را پس از اجراء یک جلسه تمرینی سخت و نفس گیر حتماً انجام دهید.

به نقل از مجله اینترنت آفتاب:
http://www.aftabir.com/articles/view/sport/other/c6c1164188820_bodybuilding_p1.php
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
مقالاتی از پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

عنوان: انتخاب مناسبترين شرايط تهيه اسيد لاكتيك به روش بيوشيمي
نام دانشجو: فيلسوف، ناهيد
موضوع ها: شيمي◄علوم پايه
کليدواژه ها: بيوشيمي◄اسيد لاكتيك
دانشگاه: دانشگاه تهران
دانشکده: دانشكده علوم
رشته تحصيلي: شيمي
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
سال اخذ مدرک: 1351
شماره ي کاربرگه : mh110208
عنوان: فرمانهاي لاكتيك و خواص داروئي آن
نام دانشجو: اربابي، اسمعيل
موضوع ها: دامپزشكي◄كشاورزي
کليدواژه ها: فرمانهاي لاكتيك
دانشگاه: دانشگاه تهران
دانشکده: دانشكده دامپزشكي
رشته تحصيلي: دامپزشكي
مقطع تحصيلي: دكترا
سال اخذ مدرک: 1324
شماره ي کاربرگه : mh111664

عنوان: توليد اسيد لاكتيك به روش تثبيت سلولي و تخمير استخراجي
نام دانشجو: قره‌خاني، فهيمه
استاد راهنما: قائمي، ناصر
چکيده: در فرآيند توليد اسيد لاكتيك به روش تخمير اسيد توليد شده اثر مهاركنندگي بر سلول‌ها داشته و از توليد بيشتر اسيد جلوگيري مي‌نمايد، لذا با به كارگيري روش‌هاي مختلف سعي مي‌شود از اين پديده جلوگيري شود.در اين تحقيق از كربنات كلسيم، سود و تخمير استخراجي در جا بدين منظور استفاده شد.در ضمن تركيب محيط كشت بر ميزان محصول‌دهي (Productivity) و راندمان مؤثر است .در اين تحقيق محيط سنتزي P2 بعلت نياز ميكروارگانيسم مورد استفاده ما به مقادير كم عناصري (Tracer element)هايي مانند آهن و منگنز محصولدهي و راندمان بالاتري داشت .با استفاده از سيستم تثبيت سلولي و با تغيير دادن پارامترهايي مانند نسبت ژل ˆ محيط، اندازه مهره (bead) و وزن خشك اوليه سلول سعي گرديد محصول‌دهي افزايش يابد.حداكثر محصول‌دهي (3/75 g/Lh) در 5ˆ2 = ژل ˆ محيط، اندازه مهره 3x3x1mm3 و وزن خشك اوليه سلول 24/47 g/L، حاصل شد.ماتريكس‌هاي مختلف از نظر پايداري ارزيابي شد كه با توجه به تركيب محيط كشت و نوع سويه، ماتريكس آگار نسبت به ماتريكس آلژينات سديم و اسيد آلژينيك پايداري بيشتري (10Run، 20 روز) نشان داد.اثر رقيق‌كننده‌هاي مختلف ازنظر سميت كل و سميت در سطح مولكولي به روي سويه بررسي شد و معلوم شد كه تركيباتي مانند روغن زيتون، روغن پارافين و nددكان بهترين رقيق‌كننده‌ها مي‌باشند.اما متاسفانه حلال‌هاي فوق درصد استخراج پاييني را در استخراج اسيد لاكتيك نشان مي‌دهند و رقيق‌كننده‌هايي با پلاريته بيشتر درصد استخراج بالاتري را نشان مي‌دهد. nددكانول به عنوان يك رقيق‌كننده در تخمير استخراجي استفاده شد، چون رقيق‌كننده فوق سميت در سطح مولكولي نداشته و درصد استخراج بالايي را نيز دارا مي‌باشد.محصول‌دهي (3/3 g/Lh) در سيستم تثبيت سلولي و تخمير استخراجي پايين‌تر از محصول‌دهي (3/75 g/Lh) در سيستم تثبيت سلولي همراه با اضافه كردن سود مي‌باشد كه احتمالا" به خاطر دو عامل مهاركننده سويه : 1) سميت تري‌اكتيل آمين در سطح مولكولي حتي در 15(v/v)_ آمين + رقيق‌كننده. 2) كاهش PH به كمتر از 2ˆ4، مي‌باشد.بازيافت دوباره اسيد لاكتيك با اسيد كلريدريك و سود انجام شد كه با استفاده از سود 276ˆ99 درصد بازيافت حاصل شد درحالي كه با اسيد كلريدريك تنها 60 درصد اسيد لاكتيك بازيابي شد.
موضوع ها: مهندسي شيمي◄فني و مهندسي
کليدواژه ها: كربنات كلسيم◄اسيد لاكتيك◄تخمير استخراجي◄تثبيت سلولي
رشته تحصيلي: مهندسي شيمي - بيوتكنولوژي
مقطع تحصيلي: كارشناسي‌ارشد
سال اخذ مدرک: 1362
شماره ي کاربرگه : 04705
عنوان: بررسي توليد اسيد لاكتيك با استفاده از آب پنير بعنوان ماده اوليه در مقاياس آزمايشگاهي
نام دانشجو: ايران‌نژاد، زهرا
استاد راهنما: فولادي، جمشيد
چکيده: آب پنير شيرين پروتئين‌گيري شده، بعنوان يك سوبسترا بوسيله دو سويه با تخمير همگن از لاكتوباسيلوس‌ها، براي توليد اسيد لاكتيك مورد استفاده قرار گرفت و ثابت شد كه لاكتوباسيلوس بولگاريكوس (PTCC 1332)، توليدكننده كارآمد اسيد لاكتيك بود. آب پنير شيرين پروتئين‌گيري شده براي قادر ساختن به رشد لگاريتمي مطلب ارگانيسم، با افزودن منابع نيتروژني [آلي (عصاره مخمر و پپتون)، معدني (سولفات آمونيوم)] و نمكهاي معدني (دي پتاسيم هيدروژن فسفات ، سولفات منيزيم، سولفات منگنز)، تكميل شد. به منظور افزايش در بهره‌وري اسيد لاكتيك ، با به كارگيري روش انتخابي "بررسي يك فاكتور در يك زمان" بر روي هفت پارامتر فيزيكي و شيميايي اختياري: دما، شدت دوران، پي‌اچ، مايه تلقيح، غلظت لاكتوز، غلظت عصاره مخمر و غلظت سولفات آمونيوم، عمل بهينه‌سازي صورت گرفت . در اين تحقيق، ارقام بهينه پارامترها به ترتيب : 4(g/l);45(g/l);%10 (v/v);pH5/5;150rpm;43c و 0(g/l) بدست آمدند، و توانستند با داشتن بازدهي توليد 59 درصد در برابر لاكتوز مصرف شده توسط باكتري، توليد اسيد لاكتيك را به 15/7(g/l) برسانند. (تمام مراحل آزمايش در ارلن ماير 250 ميلي‌ليتري و بصورت كشت در فلاسك‌گردان، صورت گرفت ).
موضوع ها: ميكروب‌شناسي◄علوم پايه
کليدواژه ها: اسيد لاكتيك◄توليد◄آب پنير
دانشگاه: دانشگاه الزهرا ، دانشكده علوم پايه
رشته تحصيلي: ميكروبيولوژي
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
زبان: pereng
سال اخذ مدرک: 1379
شماره ي کاربرگه : 29375
عنوان: توليد اسيد لاكتيك توسط ميكروارگانيسم لاكتوباسيلوس كازئي و بهينه سازي شرايط خوراك در فرايند نيمه مداوم تخمير آب پنير
عنوان به زبان ديگر: production of lactic acid by lactobacillus casei and optimization of feed in a fed batch fermenation of whey
نام دانشجو: رضايي رنجبرسرداري، رويا
استاد راهنما: واشقاني فراهاني، ابراهيم
چکيده: در اين پژوهش توليد اسيد لاكتيك توسط باكتري لاكتوباسيلوس كازئي زير گروه كازئي مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور بهينه سازي شرايط فرايند توليد اسيد لاكتيك از يك روش طراحي آماري به نام روش تاگوچي استفاده شده است. در اين روش اثر يك منبع نيتروژن - يك منبع كربن - نرخ خوراك دهي و اثر تووين 80 بر روي محصول دهي بررسي شد . تحليل آماري فرايند به اين روش نشان داد كه نرخ خوراك دهي مهمترين و موثرترين پارامتر در توليد اسيد لاكتيك مي باشد. در شرايط بهينه در كشت غير مداوم با كنترل ‏‎PH‎‏ غلظت اسيد لاكتيك توليد شده در بيشترين مقدار با ‏‎18/8 g/l‎‏ بود. در طول توليد اسيد لاكتيك در يك كشت نيمه مداوم به وسيله خوراك دهي با سوبسترايي شامل لاكتوز تغليظ شده به روش نيمه مداوم ‏‏‎32/94 g/l‎‏ بود. همچنين محصول دهي اسيد لاكتيك از 78/0 به 37/1 گرم بر ليتر افزايش يافت.
موضوع ها: فني و مهندسي◄مهندسي شيمي
کليدواژه ها: لاكتيك اسيد◄لاكتوباسيلوس كازئي◄بهينه‌سازي◄آب پنير◄روش تاگوجي
دانشگاه: دانشگاه تربيت مدرس ، دانشكده فني مهندسي
رشته تحصيلي: مهندسي شيمي
گرايش تحصيلي: بيوتكنولوژي
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
سال اخذ مدرک: 1380
شماره ي کاربرگه : 40464
عنوان: سنتز و بهينه سازي هموپليمرهاي لاكتيك اسيد
نام دانشجو: عابدي، مهدي
استاد راهنما: پيرعلي همداني، مرتضيدولت آبادي، رضا
چکيده: پليمرها موادي هستند كه مولكولهاي تشكيل دهنده آنها از تكرار يك يا چند اتم يا گروههايي از اتمها ساخته شده اند به هر يك از اين واحدها منومر اطلاق مي شود. كاربرد پليمرهاي صنايع در پزشكي و داروسازي تقريبا عمري برابر خود پليمرها دارد اما از دهه 1950 با پيشرفت در بررسي سم شناسي و واكنش بدن در برابر اين مواد، كاربرد زيستي پليمرها توسعه سريع تري يافت. در اين پايان نامه سنتز پلي لاكتيك اسيد به روش پليمريزاسيون تراكمي انجام گرفت كه با اين روش پليمرهاي با وزن مولكولي تا ‏‎40 KD‎‏ قابل تهيه مي باشند. به منظور سنتز پليمر، لاكتيك اسيد در شرايط خلا حرارت داده شد و با حذف آب سنتز پليمر انجام شد. پش از حل كردن حاصل سنتز در خلا، خالص سازي محصول از دوده پليمر حاصل با افزودن ضد حلال و در مرحله بعد جداسازي به روش اولتراسانتريفوژ صورت گرفت. پيشرفت پليمريزاسيون با سنجش ويسكوزيته نمونه ها بررسي شد. وزن مولكولي و توزيع وزن مولكولي پليمرهاي سنتز شده با استفاده از سيستم ‏‎GPC‎‏ اندازه گيري شد. جهت تاييد ساختار پليمر حاصل، از طيف بيني ‏‎FT-IR‎‏ و نيز ‏‎NMR‎‏ استفاده گرديد. در بررسي ها مشخص شد كه بهترين شرايط سنتز در طي 23 ساعت حرارت دادن و با كاتاليست اكتوات قلع است.
موضوع ها: علوم پزشكي◄داروسازي
کليدواژه ها: سنتز◄هموپليمر◄اسيد لاكتيك◄بهينه‌سازي
دانشگاه: دانشگاه علوم پزشكي تهران، دانشكده داروسازي
رشته تحصيلي: داروسازي
مقطع تحصيلي: دكتري
زبان: فارسيeng
سال اخذ مدرک: 1362
شماره ي کاربرگه : 32565
عنوان: سنتز و خالص سازي ايزومر نوري ‏‎L(+)‎‏ لاكتيك اسيد و نمك‌هاي سديم و كلسيم آن به روش فرمانتاسيون (تخمير)
عنوان به زبان ديگر: Synthesis and purification of L(+) lactic acid and its sodium and calcium salts by fermentation
نام دانشجو: احمدي، نغمه
استاد راهنما: ممهدهروي، مجيد
استاد مشاور: حكمت شعار، رحيم
چکيده: اسيد لاكتيك (2-هيدروكسي پروپانوئيك اسيد) ساده ترين هيدروكسي اسيد آلي مي باشد ، كه دامنه كاربرد گسترده اي دارد . اين ماده آلي داراي دوايزومر فعال نوري ‏‎D(-) , L(+)‎‏ مي باشد . اگرچه بيشتر فرايندهاي تخمير كه امروزه انجام مي شود مخلوطي از دوايزومر را توليد مي كنند اما نياز فراواني به فرايند تخميري كه ارزان قيمت بوده و قادر به توليد يك ايزومر خالص مي باشد مشاهده مي شود . دراين پژوهش ايزومر نوري خالص ‏‎L(+)‎‏ لاكتيك اسيد با استفاده از آب پنير به روش تخمير مستقيم با شرايط كنترل شده تهيه گرديد . ازآنجا كه آب پنير از ضايعات وپساب كارخانجات پنيرسازي محسوب مي شود لذا مصرف آن در فرايند به عنوان محيط پايه تخمير علاوه بركاهش آلودگي محيط زيست منجر به كاهش هزينه هاي اقتصادي نيز مي گردد . فرايند تخمير به كمك سويه هاي ‏‎Casei‎‏‏‎L.‎‏ با كنترل ‏‎PH‎‏ و در دماي مناسب صورت مي گيرد . اسيدحاصل به وسيله ستونهاي تبادل يوني تخليص شده و پس از انجام آزمايشهاي لازم جهت تاييد آن به صورت مايع و نمك آن به فرم بلور قابل استفاده مي باشد .
موضوع ها: شيمي◄علوم پايه
کليدواژه ها: سنتز(شيميايي)◄خالص‌سازي◄لاكتيك اسيد◄نمك◄سديم◄كلسيم◄تخمير◄ايزومر نوري◄تبادل يوني◄آب پنير
دانشگاه: دانشگاه الزهرا (س) ، دانشكده علوم پايه
رشته تحصيلي: شيمي آلي
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
زبان: pereng
سال اخذ مدرک: 1381
شماره ي کاربرگه : 47949
عنوان: مروري بر كاربرد پرو بيوتيكها(باكتريهاي اسيد لاكتيك) در پرورش ماهي قزل آلاي رنگين كمان
نام دانشجو: ورشويي، حسين
چکيده: Summary Fish are continuously exposed to a wide range of microorganism present in the environment , and the microbiota of fish have been the subject of several reviews. This review evaluates lactic acid bacteria in fish , and focuses on the several investigations that have demonstrated that streptococcus , leuconostoc , lactobacillus , and carnobacterium belong to the normal microbiota of the gastrointestinal tract in healthy fish. However , it is well known that the population level of lactic acid bacteria associated with the digestive tract is affected by nutritional and environmental factors like dietary polyunsaturated fatty acids , chromic oxide ,stress and salinity . some antibiotic treatments and raccinations have been proposed to cure of prevent these diseases that seem , however , to spread with the development of fish culture. It has also been reported that some lactic acid bacteria isolated from the gastrointest final tract of fish can act as probiotic. These candidates are able to colonise the gut , and act antagonistic against Gram – negative fish pathogens. These harmless bacteriocin – producing strains may reduce the need to use antibiotics in future aquaculture. خلاصه فارسي : پروبيوتيكها را مي توان يكي از دستاوردهاي مثبت محققين دانست كه با توجه به سوابق تاريخي و با الهام از شرايط طبيعي ميكروارگانيسم ها در دستگاه گوارش و تعادل موجود در طبيعت تهيه شده و بعنوان جايگزين پادزيستها و مواد محرك رشد در غذاي ماهي به صنعت عرضه گرديده است. باكتريهاي اسيدلاكتيكي جزء پروبيوتيكهاي بسيار مناسب در پرورش آبزيان شناخته شده است. اين باكتريها از طريق تجمع يافتن، چسبيدن به موكوس، فعاليت آنتاگونيستي خاصيت پروبيوتيكي خود را بروز مي دهند. اين موجودات بدليل عدم ايجاد مقاومت عدم ايجاد عوارض مصرف زياد مورد استفاده قرار ميگيرد. در اين پايان نامه ، همچنين مروري بر مفهوم پروبيوتيكها و اهميت كاربرد آن در تغذيه دام و آبزيان، مروري بر اصول تغذيه در ماهي قزل آلاي رنگين كمان مي گردد و پس از بررسي فلور باكتريايي دستگاه گوارش ماهيان، مكانيسم اثر يك گروه مهم از پروبيوتيكها تحت عنوان باكتري هاي اسيد لاكتيك مورد اشاره قرار مي گيرد. در پايان اشاره اي به روشهاي مصرف پروبيوتيكهاي رايج در تغذيه آبزيان مي شود.
موضوع ها: علوم انساني◄دامپزشكي
کليدواژه ها: پرو بيو تيكها
دانشگاه: دانشگاه آزاد واحد گرمسار
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
سال اخذ مدرک: 1362
عنوان: تهيه پلي ‏‎D‎‏، ‏‎-L‎‏لاكتيك اسيد به منظور امكان تهيه پلاستيك‌هاي تخريب‌پذير
عنوان به زبان ديگر: Synthesis of Poly D,L-lactic acid In Order To Preparation of Biodegradable Plastics
نام دانشجو: حسيني، رحمان
استاد راهنما: نمازي، حسن
استاد مشاور: انتظامي، علي اكبرديندار صفا، كاظم
چکيده: امروزه مشكلات زيست محيطي حاصل از استفاده كردن از پليمرهاي سنتزي و همچنين كمبود مواد اوليه براي اين پليمرها كه همگي از منابع نفتي محدود و غيرقابل تجديد بدست مي آيد به كارگيري پليمرهايي كه از منابع اوليه تجديد شونده و ارزان قيمت بدست مي آيند را از اولويتهاي مراكز تحقيقاتي قرار داده است. در اين زمينه پلي لاكتيك اسيد به عنوان يك پليمر زيست-تخريب پذير كاملا شناخته شده مي باشد. در اني پروژه منومر D،L-لاكتيك اسيد توسط واكنش پليمريزاسيون تراكمي مذاب پليمريزه گشته و تاثير دما و كاتاليزور بر روي وزن مولكولي پليمر حاصله مورد بررسي قرار گرفته است. وزن مولكولي نمونه ها توسط روش ويسكوزيمتري تعيين گرديده است. همچنين اثر وزن مولكولي بر روي رفتار حرارتي پلي D،L-لاكتيك اسيد توسط تكنيك DSC مورد بررسي قرار گرفته است. در ادامه به منظور افزايش خاصيت آب دوستي پلي لاكتيك اسيد واكنش اليگومر لاكتيك اسيد با دندريمرهاي سيتريك اسيد و تري آذين مورد بررسي قرار گرفته است.
موضوع ها: شيمي◄علوم پايه
کليدواژه ها: پلاستيك◄پلي لاكتيك اسيد◄بسپارش◄سنتز
دانشگاه: دانشگاه تبريز، دانشكده شيمي، گروه شيمي آلي
گرايش تحصيلي: آلي
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
زبان: pereng
سال اخذ مدرک: 1383
شماره ي کاربرگه : 72849

منبع:
http://database.irandoc.ac.ir/DL/Search
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
مقالاتی از پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

عنوان: استخراج واكنش‌پذير مايع - مايع اسيد لاكتيك با استفاده از محلول امين نوع سوم
نام دانشجو: قيومي، محمد
استاد راهنما: قائمي، ناصر
چکيده: در اين كار تحقيقي استخراج اسيد لاكتيك بوسيلهء تري اكتيل آمين از محيط مايي مورد مطالعه قرار گرفت و نقش عوامل مختلف از جمله اثر رقيق‌كننده و ثابت دي‌الكتريك آن بر روي زمان لازم براي حصول تعادل و همچنين تاثير غلظت آمين بر روي بازده استخراج مورد بررسي قرار گرفته است . چون نبايد در حين عمل استخراج دچار تغيير حجم گرديم قبل از عمل استخراج ابتدا هر يك از رقيق‌كننده‌ها را با آب اشباع كرديم. چون نبايد رقيق‌كننده نقش استخراج‌كننده داشته باشد بنابراين فارآبي را كه شامل اسيد لاكتيك است با هر يك از رقيق‌كننده‌ها به تنهايي مجاور ساختيم تا رقيق‌كننده‌هايي كه استخراج‌كننده مي‌باشند از رقيق‌كننده‌هايي كه استخراج‌كننده نمي‌باشند مشخص شوند. براي اين كار از رقيق‌كننده‌هاي: تولوئن، كلروبنزن، كلروفرم، دي‌كلرومتان، متيل ايزوبوتيل ستون و اتيل استات استفاده گرديد. مشخص گرديد اتيل استات و متيل ايزوبوتيل ستون خود به تنهايي توانايي استخراج اسيد را دارند پس به عنوان رقيق‌كننده مناسب نمي‌باشند. براي اين حلالهاي ضريب توزيع (p) و تجمع مولكولي (n) تعيين گرديد. بعد عمل استخراج اسيد لاكتيك بوسيلهء امين در رقيق‌كننده‌هايي كه استخراج‌كننده نمي‌باشند انجام گرفت و براي هر يك از رقيق‌كننده‌ها، اول زمان لازم براي حصول تعاول و بعد راندمان استخراج تعيين گرديد. به وسيلهء آزمايشهاي مختلف بهترين رقيق‌كننده، بهترين غلظت آمين و زمان مناسب براي عمليات استخراج تعيين گرديد. كه با توجه به نتايج بدست آمده بهترين رقيق‌كننده "دي كلرومتان"، بهترين غلظت آمين "40 درصد حجمي" و زمان مناسب براي عمل استخراج تقريبا 10 دقيقه مي‌باشد بالاخره بازيابي مجدد اسيد از فارآلي به كمك سود مورد بررسي قرار داديم. مطالعات تجربي نشان مي‌دهد كه سود قادر است اسيد لاكتيك را به صورت لاكتات سديم بطور كامل از فارآلي به فارمايي منتقل كند و نوع رقيق‌كننده و قطبيت چندان تاثيري در ميزان بازيابي ندارد. با توجه به آزمايشهاي انجام گرفته زمان مناسب براي بازيابي حدود 6 دقيقه و بازدهء بازيابي تقريبا 10 درصد است . از آنجائيكه آمين مورد استفاده گران‌قيمت مي‌باشد لذا مناسب است كه از يك محلول آمين بتوان براي استخراج‌هاي بعدي استفاده كرد. با آزمايشهاي انجام شده معلوم گرديد كه يك محلول آمين توانايي حداقل 6 بار استخراج را دارد. بدون آنكه اثر محسوسي در راندمان استخراج بگذارد.
موضوع ها: شيمي◄علوم پايه
کليدواژه ها: استخراج◄واكنش مايع-مايع◄اسيد لاكتيك◄تري اكتيل آمين
دانشگاه: دانشگاه تهران
دانشکده: دانشكده علوم
رشته تحصيلي: شيمي
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
سال اخذ مدرک: 1376
شماره ي کاربرگه : 13514

عنوان: جداسازي، شناسايي و انتخاب باكتري هاي اسيد لاكتيك مناسب براي توليد پروبيوتيك در تغذيه جوجه‌هاي گوشتي
نام دانشجو: كريمي ترشيزي، محمدامير
استاد راهنما: رحيمي، شعبان
استاد مشاور: مژگاني، ناهيدخانيان، سعيد اسماعيل
موضوع ها: كشاورزي◄علوم دامي
کليدواژه ها: -
دانشگاه: دانشگاه تربيت مدرس.دانشكده كشاورزي
مقطع تحصيلي: دكتري
سال اخذ مدرک: 1384
شماره ي کاربرگه : 79154


عنوان: رديابي باکتري هاي لاکتيک در پنير ليقوان بر اساس خصوصيات مورفولوژيکي, بيوشيميايي و مولکولي
نام دانشجو: عبدي، ريحانه
استاد راهنما: سليمانيان زاد، صبيحهشيخ زين الدين، محمود
استاد مشاور: ابراهيم سيدطباطبايي، بدرالدين
چکيده: بسياري از محصولات سنتي نظير پنيرهاي سنتي، عطر خود را مديون فلور لاکتيکي مي باشند که از منبعي غير از کشت آغازگر وارد شده و اهميت اصلي را در دوره ي رسيدن پنير بر عهده دارد. با توجه به اهميت باکتري هاي لاکتيک در گسترش عطر و طعم پنير در اين تحقيق به شناسايي اين باکتري¬ها در پنير ليقوان تهيه شده از شير خام گوسفند که از محبوب ترين پنيرهاي سنتي در بين خانوارهاي ايراني مي باشد پرداخته شد. ده گرم از نمونه هاي پنير (در سه تکرار) در دستگاه استومکر همگن شد وپس از کشت دادن، مطالعات ميکروبي بر روي جدايه هاي باکتريايي انجام گرفت. با کشت نمونه پنير ليقوان با دوره¬ي رسيدگي چهار ماهه مشخص گرديد باکتري هاي لاکتيک غير آغازگر جمعيت ميکروبي غالب پنير را به خود اختصاص داده اند؛ سپس به صورت تصادفي از رقت هايي که 300-30 پرگنه ظاهر شده بود تعدادي جدايه بر اساس تفاوت هاي مورفولوژيکي به عنوان شاخص جهت انجام آزمايشات بعدي انتخاب گرديد. در نتيجه ي آزمون هايي نظير تخمير کربوهيدرات هاي مختلف، سه جنس لاکتوباسيلوس، لاکتوسفرا و انتروکوکوس به ترتيب با فراواني 48 ، 39 و 13 درصد به عنوان باکتري هاي لاکتيک شناسايي شدند. در مورد جنس لاکتوباسيلوس نتيجه¬ي اکثر آزمون هاي بررسي شده شناسايي را به گونه پلانتاروم و کيزي نزديک ساخت وليکن در مورد لاکتوسفرا از آنجا که يک جنس جديد مي باشد و اطلاعات زيادي از گونه هاي آن در دسترس نيست، در اين پايان نامه تنها به شناسايي پرگنه هاي آن در سطح جنس اکتفا گرديد؛ پس از انجام آزمون¬هاي بيوشيميايي شناسايي جنس انتروکوکوس تا حد گونه ميسر شد و انتروکوکوس فيسيوم تنها گونه انتروکوکوسي موجود گزارش شد و با در نظر گرفتن اهميت اين جنس در ايجاد عطر منحصر به فرد پنير ليقوان و همچنين محدوديت زماني براي انجام اين پژوهش، مطالعات مولکولي براي تأييد باکتري¬هاي شناسايي شده فقط بر روي گونه انتروکوکوس فيسيوم انجام شد و با استفاده از جفت آغازگر اختصاصي که بر اساس توالي ژن انتروسين A طراحي شده بود 21 جدايه از 30 جدايه انتروکوکوسي به عنوان انتروکوکوس فيسيوم با روش هاي مولکولي تأييد گرديدند. حضور اين ژن در گونه وحشي انتروکوکوس فيسيوم امکان استفاده از آن را به عنوان کشت آغازگر صنعتي که مي تواند امنيت محصولات غذايي را تأمين کند خاطر نشان مي سازد.
موضوع ها: كشاورزي◄-
کليدواژه ها: -
دانشگاه: دانشگاه صنعتي اصفهان.دانشكده كشاورزي
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد
سال اخذ مدرک: 1384
منبع:
http://database.irandoc.ac.ir/DL/Search
 

aznavarta

اخراجی موقت
شبیه‌سازی فرایند تولید پنیر سفید UF در ایران حکیم مهر - برای نخستین بار در کشور فرایند تولید پنیر سفید UF به روش صنعتی توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان شبیه‌سازی شد. دکتر ناصر همدمی - استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان - با اشاره به آنکه پنیر سفید تهیه شده به روش UF یا فراپالایش عمده‌ترین پنیر صنعتی کشور از نظر میزان تولید است، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات عمده موجود در تولید این محصول که عمده‌ترین پنیر صنعتی کشور به محسوب می‌شود، پدیده شل‌شدگی است که پس از مرحله نمک پاشی خشک و طی نگهداری پنیر به وقوع می پیوندد و با توجه به آنکه تکنولوژی تولید این پنیر در خارج از کشور توسعه داده شده اما کار خاصی از نظر علمی بر روی آن صورت نگرفته است و در واقع مشکل به کیفیت محصول تولیدی بر می گردد که ناپایدار است یعنی کیفیت ثابتی ندارد. وی درخصوص تفاوت پنیر UF با پنیر کلاسیک و سنتی اظهار کرد: در روش های مرسوم قبلی بعد از پاستوریزه شدن شیر به آن آنزیم را اضافه می کنند و سپس بعد از آن ‌که لخته تشکیل شد، ‌آب پنیر از لخته جدا می‌شود. بعد از آن‌ که لخته تشکیل شد، آب پنیر از لخته جدا می شود و پروتئین هایی که از آب پنیر بیرون می آید شامل آب پنیر، لاکتوز و آب است و سایر بخش ها به شکل لخته پنیر در می آید. سپس لخته را بعد از برش دادن و پرس کردن و قالب گیری به شکل مورد نظر در می‌آورند و به قوطی‌های آب نمک انتقال می‌دهند. همدمی ادامه داد: اما در روش UF شیر را تغلیظ می‌کنند و با توجه به آنکه ماده خشک شیر حدود 13 درصد است، آن را به 34 تا 37 درصد می رسانند و پس از افزودن آنزیم ها و ریختن در قالب‌ها لخته‌ها در همان جا تشکیل می شود. وی به مزیت استفاده از این روش اشاره کرد و افزود: در این روش پروتئین آب پنیر از آن جدا نمی شود و باقی می‌ماند و علاوه بر آنکه راندمان را بالا می برند، خود پروتئین آب –پنیر هم از نظر بیولوژیکی و هم از نظر تغذیه و سلامتی برای انسان مفید است، در نتیجه این پنیرها از نظر ارزش بیولوژیکی نسبت به پنیرهای نوع اول ارزش بالاتری را دارا هستند. در نتیجه از شیر کمتر می توانید پنیر بیشتری تولید کرده و ارزش تغذیه‌ای آن را ارتقاء دهید. همدمی خاطر نشان کرد: با بیان آنکه باقی‌ماندن پروتئین‌های آب –پنیر مشکلاتی را در فرآیند ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در این زمینه مطالعه جامعی انجام نشده و نمی دانیم که بعد از اینکه لخته تشکیل می‌شود و روی آن نمک می‌ریزیم، چه اتفاقی داخل آن رخ می دهد، البته اتفاقاتی که خوب است را حدس می‌زنیم از جمله این ‌که نمک، آب پنیر را جذب می‌کند و حل می‌شود و به سایر قسمت‌های مرکزی نفوذ می کند و همزمان با نفوذ نمک ،‌آب را هم از بخش مرکزی همچنان به سمت بالا می کشد. در نتیجه غلظت آب و نمک داخل پنیر به طور مرتب در حال تغییر است که ‌غلظت آب و نمک فعال سازی آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که علاوه بر گرم‌خانه به سردخانه نیز منتقل می‌شوند و تحت تاثیر دماهای متفاوت قرار می گیرد، دمای داخل پنیر نیز مدام در حال تغییر است. وی اضافه کرد: در این تحقیق، نحوه انتقال حرارت در روش UF مورد مطالعه قرار گرفته است تا بتوانیم تغییرات دما را محاسبه و پیش بینی کنیم و با مدل سازی نفوذ نمک و آب می توانیم بگوییم که در هر لحظه غلظت آب و نمک چه میزان است و مدلی که ارایه شده می تواند تمام این موارد را پیش بینی کند. همدمی با اشاره به عمر ماندگاری بالای این نوع پنیر خاطر نشان کرد: در این روش می‌دانیم که در چه شرایطی پنیر را نگهداری کنیم و فرایند را انجام دهیم تا به آن عطر و طعم مطلوب برسیم و دوم آن‌که یک پنیر باید یک سری ویژگی‌هایی را داشته باشد و ساده‌ترین ویژگی که می توان در نظر گرفت، این‌است که از نظر غلظت آب و نمک به تعادل رسیده باشد. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان آن‌که این کار بر روی نمونه‌های پنیر پگاه اصفهان، همدان و تبریز انجام شده است، اظهار کرد: این کار در دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب چهار پایان نامه کارشناسی ارشد شامل مطالعه انتقال حرارت، مطالعه انتقال جرم (انتقال نمک و رطوبت)، مطالعه پروتولیز و مطالعه بهینه‌سازی انجام شده و خروجی های این طرح در قالب مجموعه ای از دستورالعمل‌ها برای ارائه به صنعت آماده است که با رعایت آن‌ها پنیر به کیفیت مناسب می‌رسد و از سوی دیگر مدل جامعی است که می‌تواند تغییرات حین فرآیند و عمر ماندگاری پنیر را برآورد کند. وی با بیان این که در حال حاضر به‌ دلیل کمبود اطلاعات در خصوص نحوه تغییرات رخ داده طی مراحل تولید تا توزیع این نوع پنیر، کنترل کاملی بر چگونگی تولید و تضمین کیفیت آن نمی‌توان اعمال کرد، تصریح کرد: با استفاده از شبیه سازی می‌توان به درک، پیش بینی و بهینه‌سازی فرآیند به عنوان تابعی از متغیرهای گوناگون با صرف هزینه و زمان کمتر دست یافت.
 

aznavarta

اخراجی موقت
نانو الياف 2 جزئي هوشمند با قطر 58 نانو متر طراحي و ساخته شد‎
نانو اليافي با قابليت بازيافت و با ميانگين قطر 58 نانو متر با هدف آزاد‎ ‎سازي دارو از سوي دانشجوي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي طراحي‎ ‎و ساخته شد‎
به‎ ‎گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسکانيوز" به نقل‎ ‎از روابط عمومي واحد علوم و تحقيقات، فرهاد جوکار دانشجوي کارشناسي ارشد‎ ‎شيمي نساجي و علوم الياف گفت: اين نانو الياف قابل بازيافتي توليد شده که‎ ‎قطر 58 نانو متر را دارد و داراي خصلت آزاد سازي دارو است‏‎. وي گفت‎: ‎پليمر اصلي که در اين نانو الياف کار شده از جنس پلي لاکتيک اسيد بوده که‎ ‎خصلت زيست سازگاري و قابليت تجزيه شدن در بدن را دارد و تا زماني که پليمر‎ ‎در حال تجزيه شدن است داروي بارگيري شده تا زمان تخريب کامل با دوز مشخص‎ ‎بر روي ارگان مورد نظر عمل آزاد سازي دارو را انجام مي دهد‎.
جوکار در‎ ‎خصوص کاربرد اين نانو الياف افزود: اين نانو الياف توليد شده در شيمي‎ ‎درماني، غدد سرطاني و آزاد سازي انواع آنتي بيوتيک ها به صورت کاشت لايه‎ ‎نانو الياف بر روي ارگان هاي صدمه ديده کاربرد دارد‎. ‎وي تصريح کرد‎: ‎قابليت تخريب و تجزيه شدن کامل اين پليمر در بدن به مدت 98 روز است و هر‎ ‎چه اين نانو الياف ظريف تر باشد اهميت آن بيشتر است‎.
جوکار خاطرنشان‎ ‎کرد: اين اختراع به صورت پايان نامه زير نظر استاد راهنما خواجوي و‎ ‎مشاوران محمد اسماعيل يزدان شناس و محمد بامني مقدم انجام شده است

http://www.kohanjournal.com/fa/content/view/1598/52
 

aznavarta

اخراجی موقت
ساخت پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر محکم تر با استفاده از گیاهان آبان ۲۹م, ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰ ب.ظ نویسنده: امین دسته: شیمی, محیط زیست و انرژی های نو ۱ دیدگاه حتما شما هم شاهد مناظر تأسف بار شبیه عکس موجود در این مطلب بوده‌اید و به ‌احتمال زیاد می‌دانید که جایگزینی پلاستیک‌های دارای منشأ پتروشیمیایی با آن‌ها که مواد اولیه‌شان گیاهان می‌باشد، عرصه تحقیقات فزاینده می‌باشد. یکی از این نوع پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر محبوب PLA ( پلی لاکتیک اسید ) می‌باشد که در حال حاضر برای تولید بطری ، کیسه و الیاف برای تولید پارچه به جای پلی استر کاربرد دارد. باوجود اینکه PLA خواص مکانیکی مشابهی با PETE ( پلی اتیلن ترفتالات ) دارد، مقاومت گرمایی کم آن عامل محدود کننده‌ی استفاده‌ از آن می‌باشد. محققین در حال کار بروی یک نوع کاتالیست شیمیایی جدید هستند تا خواص فیزیکی PLA را بهبود بخشیده و با محکم تر کردن و افزایش مقاومت حرارتی آن، دامنه کاربردش را وسیع‌تر نمایند. PLA از منابع گیاهی تجدید شدنی مانند نشاسته ذرت ، گندم و یا نیشکر تولید می‌شود و با وجود اینکه بیش از یک قرن ازشناسایی آن می‌گذرد، تنها اخیرا به دلیل زیست تخریب پذیربودن، اهمیت تجاری پیداکرده‌است. دانشمندان مؤسسات علمی‌University of Bath انگلستان وTel Aviv University اسرائیل، در تلاش برای گسترش دامنه مصارف PLA از جمله پلاستیک‌های مهندسی برای صنایع خودروسازی ، سینی‌های مایکروفر وفنجان برای نوشیدنی‌های داغ هستند. پروفسور Matthew Davidson, Whorrod استاد و مدیر مرکزفن آوری‌های شیمیایی پایدار دانشکاه Bath می‌گوید PLA از دو نوع کنده ساخت (building block ) که تصویر آینه هم هستند تشکیل می‌شود . در صورت استفاده ‌از فن‌آوری کنونی هر دونوع این کنده ساخت‌ها به صورت تصادفی در داخل ساختار پلاستیک قرار می‌گیرند. با بکارگیری نوع جدید کاتالیست کنده‌ ساخت‌های چپ دست و راست دست بصورت گزینشی و با نظم خاصی در ساختار پلاستیک قرار خوهند گرفت. تیم محققین عقیده دارد که‌این کاتالیست‌ها اساس ساخت پلاستیک‌های تجدید شدنی و زیست تخریب پذیر هستند که وابستگی جامعه بشری به منابع نفتی را کاهش خواهد داد. منبع: http://www.pichgooshti.com/?p=2663 http://www.gizmag.com/tougher-biodegradable-plastic-pla/16993
 

aznavarta

اخراجی موقت
[h=2]راه های مقابله با بحران زباله های پلاستيکی[/h] اولين بحث را با موضوعی شروع می کنم که همه به عنوان مهم ترين ضعف پلاستيک ها بهش نگاه می کنند: مشکل زباله های پلاستيکی.
اول بايد به عرض برسونم که اين مسئله خيلی بيشتر از ايران در کشورهای پيشرفته اهميت پيدا کرده. يعنی مناطقی که مصرف سرانه پلاستيک بسيار بيشتری نسبت به ما دارند. بنابراين تا حالا تحقيقات بسيار زيادی بر روی توسعه روش های جديد برای حل اين مشکل انجام شده و پيشرفت های فراوانی هم به دست اومده. من توی اين يادداشت به طور خيلی فشرده اين روش ها رو دسته بندی می کنم تا بعد مفصل تر بهشون بپردازم.

به طور کلی دو روش اصلی برای حل مشکل زباله های پلاستیکی وجود داره:
۱. بازيافت
۲. توليد پلاستيک های زيست تخريب پذير


بازيافت به فرايندهايی گفته می شه که در آنها از زباله های پلاستيکی به نحوی استفاده می شه. روش های بازيافت در سه دسته جای می گيرند:
۱- بازيافت انرژی
۲- بازيافت مکانيکی
۳- بازيافت شيميايی

در بازيافت انرژی زباله به عنوان يک سوخت سوزانده می شه. بايد توجه کرد که بازده انرژی (انرژی حاصل از سوختن واحد وزن سوخت) پلاستيک ها نسبت به سوخت های فسيلی مرسوم بيشتره.
بازيافت مکانيکی اون چيزیه که توی ذهن بيشتر ما هست، يعنی خرد کردن و استفاده يک محصول پلاستيکی در ساخت يک قطعه. البته نه به اون سادگی که به نظر مياد. در اين روش بايد نکات زيادی رو در نظر گرفت (که البته توی کشور خودمون کمتر بهش توجه ميشه). مثلا برای ساخت قطعات حساس تر سازمان های مربوطه مقدار مجاز پلاستيک بازيافتی در اون قطعه رو تعيين می کنند.
در بازيافت شيميايی پلاستيک به وسيله روش های شيميايی به مواد ديگری (اغلب مواد اوليه يا ميانی) تبديل ميشه. اين روش نسبت به دو روش ديگه جديدتره ولی هنوز از نظر اقتصادی به صرفه نيست. اما بسيار مورد توجه هست. به عنوان مثال ميشه به تهيه رزين پلی استر از بطری های نوشابه (از جنس پلی اتيلن ترفتالات يا PET ) اشاره کرد.

اما در کنار بازيافت از چندين سال پيش تلاش هايی در جهت توليد پلاستيک های زيست تخريب پذير شروع شده که الان به نتيجه هم رسيده. اين پلاستيک ها قابليت بازگشت به طبيعت رو طی زمانی قابل قبول دارند. اين پلاستيک ها هم در دو دسته کلی قرار می گيرند:
۱- پلاستيک های متداول حاوی مواد تخريب پذير
۲- پلاستيک های تخريب پذير ذاتی

پلاستيک های متداول حاوی مواد تخريب پذير آميزه هايی هستند که در آنها يک ماده تخريب پذير(مانند نشاسته) به يک پلاستيک متداول (مثل پلی اتيلن) اضافه ميشه و تخريب اين ماده به افزايش سرعت تخريب پلاستيک کمک می کنه. اين مواد چند سالی هست که وارد بازار شده اند و با اون که کمک زيادی به کاهش زباله های پلاستيکی کرده اند، اما به دليل اين که اولا در اونها از همان پلاستيک های متداول تخريب ناپذير استفاده شده و دوما استفاده از مقدار زيادی مواد تخريب پذير در پلاستيک ويژگی هاشو تضعيف می کنه، موقعيت چندان محکمی ندارند.
پلاستيک های تخريب پذير ذاتی موادی هستند که به دليل ساختمان شيميايی خاصشون به وسيله باکتری ها، آب يا آنزيم ها در طبيعت تخريب می شوند. مهم ترين پلاستيک از اين نوع پلی(لاکتيک اسيد) هست که از اسيد لاکتيک تهيه ميشه. پيش بينی ميشه اين پلاستيک، که خواص بسيار خوبی هم داره، در آينده رقيبی بسيار جدی برای پلاستيک های متداول امروزی به خصوص در صنعت بسته بندی بشه. مشکل بزرگ اين مواد، گران بودنشونه که در حال حاضر تحقيقات برای توسعه يک روش ارزان برای توليدشون ادامه داره. جالب اينه که منابع اصلی توليد اين پلاستيک طبيعی هستند و از محصولات نفتی برای ساخت اونها استفاده نمی شه. جالبه بدونيد در سال ۲۰۰۲ ميلادی اولين واحد تجاری توليد پلی(لاکتيک اسيد) در امريکا به وسيله شرکت Cargill راه اندازی شده.

برای اطلاعات بيشتر:

http://www.basf.de/basf/html/e/produkte/kstoffe/ecoflex
http://www.plasticsresource.com
http://mazyarweblog.persianblog.ir
 

aznavarta

اخراجی موقت
تویوتا و افزایش مصرف پلاستیک های دوستدار محیط زیست در قطعات داخلی خودرو
شرکت خودروسازی تویوتا، قصد افزایش مصرف پلاستیک های مشتق شده از گیاهان و کربن خنثی (محصولات با انتشار گاز دی اکسید کربن خالص صفر در طول تمام چرخه ی عمر) را در خودرو های خود دارد که این طرح با یک خودرو ی ترکیبی در سال آینده آغاز به کار می کنند. پلاستیک های جدید توسعه یافته توسط TMC که پلاستیک های دوستدار محیط زیست نامیده می شوند، قرار است در بالشتک های صندلی و دیگر قطعات داخلی خودرو مورد استفاده قرار گیرند. در سال 2009. تویوتا قصد استفاده از پلاستیک های دوستدار محیط زیست را برای 60 درصد از قطعات داخلی با قابلیت استفاده از آنها در برنامه دارد.
به طور کلی دو نوع پلاستیک دوستدار محیط زیست وجود دارند که یک دسته کاملا از مواد گیاهی مشتق می شوند و دسته ی دیگر ترکیبی از مواد مشتق شده از نفت و گیاهان هستند. پلاستیک های دوستدار محیط زیست در چرخه عمر محصول خود (از تولید تا مصرف) انتشار گاز CO2 کمتری را نسبت به پلاستیک های ساخته شدها از نفت دارند. علاوه بر آن این پلاستیک ها به کاهش مصرف نفت نیز کمک می کنند.
این پلاستیک ها به میزان کافی تقاضای مقاومت حرارتی و مقاومت ضربه ای مورد نیاز برای کاربرد در قطعات داخلی خودرو و راه از طریق استفاده از تکنولوژی های مختلف آمیزه کاری مانند اتصال در مقیاس مولکولی و اختلاط همگن مواد خام مشتق شده از نفت و مواد گیاهی فراهم می کنند. TMC اولین تولید کننده خودرو در دنیاست که مواد پلاستیکی 100 درصد طبیعی مثل پلی لاکتیک اسید را در تولید قطعات داخلی خودرو مورد استفاده قرار داده است. TMC تمایل به پیگیری، تحقیق و توسعه و کاربرد عملی در این زمینه دارد که منجر به توسعه استفاده از پلاستیک های دوستدار محیط زیست در قطعات خودرو می شود.

منبع: http://www.iranpolymer.com/Article.aspx?ArticleID=194
 
کدموضوعسال انتشارشماره جلد مقاله شمارهداون لود مقاله
jips87210308اصلاح روش خالص سازی دیمر حلقوی لاکتید
مؤلف/مؤلفان: ابراهیم واشقانی فراهانی, ; محمد طیب عزیزی، , ; فریبا گنجی، , ;
۱۳۸۷۲۱۳
jips87210605ساخت داربست های متخلخل از پلی(D،L ـ لاکتیک اسید) به روش جدایی فاز مایع – مایع
مؤلف/مؤلفان: حمید میرزاده, ; محمد تقی خراسانی, ; علی طالبی, ;
۱۳۸۷۲۱۶



منبع: مجله علوم و تکنولوژی پلیمر

آرشیو مقالات: http://jips.ippi.ac.ir/journals.php
 
سلام کسی میدونه پلیمر و یا الیاف پلیمری پلی لاکتیک اسید را با چه فرایندی تولید میکنند؟ اگر هر اطلاعاتی در این زمینه دارید و یا جائی سراغ دارید و یا به فکرتون میرسه که میشه یه جائی اطلاعاتی پیدا کرد ممنون میشم لطف کنید راهنمائی کنید. با تشکر

یک سوال دیگه: در تولید الیاف جدید ترکیبی ، چند درصد الیاف پلی لاکتیک اسید را به پنبه اضافه میکنند؟ با تشکر

تعریف :
پلی لاکتید اسید ( ( PLA به دسته پلی استرهای خطی آلیفاتیک تعلق دارد .
برای تولید لیف ، پلی لاکتیک اسید ازمنابع قابل بازیابی ( شکر ، نشاسته ) تهیه می شود واز
اینرو جزء زیست پلیمرها بشمارمی آید . دراین گروه از زیست پلیمرها ، پلی لاکتیک اسید
یکی از موادی است که ماده اولیه آن بوسیله میکروارگانیزمها ( فرآیند تخمیر ) بوجود
می آید و مولکولهای بزرگ آن قابلیت تخریب بیولوژیکی دارند .
با توجه به ساختار مولکولی پلیمر، تخریب آن درآب ، دی اکسید کربن وتوده بیولوژیکی
بصورت آهسته یا سریع رخ می دهد . با توجه به فرآیند تولید آن ، به پلیمرها عناوین
جداگانه ای اختصاص داده می شود . اگر پلیمر مستقیمأ از اسید لاکتیک تولید شود ،
پلی لاکتیک اسید نامیده می شود و پلی لاکتید نام پلیمری است که بطور غیر مستقیم از لاکتیدتولید شود .
PLA علامت اختصاری پلی لاکتیک اسید است وبرای پلیمرهایی که در هر درفرآیند یاد
شده تولید می شوند ، بکارمی رود. خواص مکانیکی این پلیمرها شباهت بسیاری به هم دارد
فرآیند تولید :
پلی لاکتیک تولید شده به شکل قرص (Pellet ) به محصولات نساجی گوناگون تبدیل
می گردد . در ادامه فرآیند تولید الیاف پلی لاکتید اسید و منسوجات بی بافت آن شرح داده میشود.
در این فرآیندها ، ماده اولیه اهمیت زیادی دارد و برای تولید لیفی با جمع شدگی کم ، مقدار
پلیمرهای نوع D اهمیت دارد .
می توان با ریسیدن قرص های پلی لاکتید اسید ، الیاف کوتاه ، منو فیلامنتها ، مولتی
فیلامنتها ، نخ BCF با سطح مقطع مثلثی ، الیاف دو جزئی یا منسوجات بی بافت اسپان باند تولید نمود .
قبل از ذوب شدن ، قرص ها باید خشک شوند . در طی ذوب شدن ، برای جلوگیری از
واپلیمر شدن در اثر هیدرولیز ، مقدار رطوبت باید کمتر از ppm 50 باشد .
لازم است پلی لاکتیک اسیدی که مقدار اب در آن ppm 2550 است به مدت 16 ساعت در
آون خلاء در دمای 120 قرار گیرد تا رطوبت آن به ppm 50 برسد . پس از آن
قرصها یا در محیط گاز خنثی ( مانند نیتروژن ) قرار می گیرند و یا در اکسترودر
ریخته می شوند .
معمولاً از یک اکسترودر تک مارپیچه استفاده می شود که نسبت طول به قطر مارپیچ
( D : L ) 24:1 تا 30:1 و نسبت فشار آن 3:1 است . شاخص جریان مذاب در دمای
210 برای تولید منو فیلامنتهایی با استحکام بالا 15-5 و برای نخهای دیگر30-15 است.
در فرآیند دمش مذاب ، دمای عملیات 210- 180 است . در دمای 180 ، نرخ جریان
مذاب اندازه گیری شده در 10 دقیقه cm 8/142 است ( MFI = 178/5 ) .
در شکل زیر فرآیند دمیدن در مذاب جهت تولید منسوج بی بافت نشان داده شده است .



فیلامنتها بوسیله فرآیند ریسندگی با سرعت بالا و یا در فرآیند ریسندگی – کشش تولید
می شوند . دمای شروع ریسندگی پلی لاکتیک اسید 240- 220 است و نخهای فیلامنتی
در سرعتهای مختلفی ریسیده می شوند . با تولید نخهایی با آرایش کم وسپس انجام عملیات
کشش و پیچش بین گودتهای گرم ، نخهایی با آرایش یافتگی کامل تولید می شوند .
سرعت برداشت فیلامنتها 200 متر بر دقیقه است . دمای جفت گودت ( ( Godet Duo
اول باید پایینتر از دمای انتقال شیشه ای باشد ( 65 < ) . با استفاده از دو غلتک گودت ،
می توان جمع شدگی الیاف را تنظیم نمود . عملیات تثبیت حرارتی در دمای 130- 110
انجام می شود .
برای مثال ، جهت تولید لیف پلی لاکتید اسید با جمع شدگی کم ، پلیمر در سرعت بالا ریسیده
می شود و یا تحت تنش تثبیت حرارتی می شود . در سرعتهای بالاتر از 5000 متر بر دقیقه
می توان نخی با آرایش یافتگی ( FOY ) تولید نمود . امکان تولید نخهای فیلامنتی حجیم
( BCF ) در فرآیند ریسندگی – کشش و تکسچرایزینگ وجود دارد . در اینجا نیز سرعت
برداشت فیلامنتها 200 دور بر دقیقه است و پارامترهای دیگر را باید با توجه به این مورد
انتخاب نمود . برای تولید نخ فیلامنتی حجیم یا سطح مثلثی شکل ، از جتی با نیروی
50 سانتی نیوتن استفاده می شود و دما 100 – 80 است .

دوست عزیز تشکر نداشتم خواستم از لطفی که کردید تشکر کنم.
با اینکه رشته ام نساجی نیست و بعضی از اصطلاحات گفته شده را کامل متوجه نمیشوم
ولی در هر حال یک دید خوبی به بنده درباره فرایند تولید داد.

ظاهرا روشهای مختلفی برای تولید وجود دارد و پارامترهای زیادی در تولید دخیل هستند مانند

1- مقدار منومرهای نوع D در تولید پلیمر
2- سرعت تولید الیاف در جنس و نوع الیاف اثر دارد. در طول فرایند تولید حد اقل سرعت 200 متر برثانیه و حد اکثر 5000 متر برثانیه و یا حتی بالاتر میتواند باشد.
3- فشار داخل مخازن در کیفیت تولید الیاف اثر دارد
4- حرارت داخل مخازن در تولید اثر دارد. در طول فرایند حد اقل دمای وارده 80 و حد اکثر دما 240 است.
5- مقدار رطوبت موجود در پلیمرها که باید حد اقل 50درصد باشد در فرایند تولید مهم است.

من قبلا اطلاعاتی درباره فرایند تخمیر و تولید اسید لاکتیک از شکر ، نشاسته ، آب پنیر را داشتم.
مثلا در اب پنیر با تخمیر یک مولکول لاکتوز موجود در شیر توسط باکتریهائی با نام لاکتوباسیلوس دو مولکول اسید لاکتیک تولید میشود.
و اکنون تا حدی با فرایند تولید الیاف از قرص های پلیمری (Pellet) اشنا شدم.
اگر اطلاعاتی در زمینه تولید پلیمر پلی لاکتیک اسید از منومر لاکتیک اسید را داشتید بسیار سپاسگزار خواهم بود.

و یا اگر کتاب جزوه، مقاله ای چیزی سراغ داشتید و معرفی کنید خیلی لطف میکنید.
باز هم تشکر


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=69458
 

rahgozar2011

اخراجی موقت


Degradable Plastics

Glossary of Terms

Abiotic disintegration
The disintegration of plastic materials by means other than by the biological process such as dissolving, heat ageing or ultraviolet ageing.
Activated sludge
Sludge with active, live degradation microorganisms.
Adipic acid aliphatic copolyesters
Biodegradable polyester used in degradable plastic products
Adipic acid aromatic copolyesters
Biodegradable polyester used in degradable plastic products
Aerobic degradation
Degradation in the presence of air. Composting is a way of aerobic degradation.
American Society of Testing and Materials
The main standardization body in the United States (equivalent to Standards Australia in Australia)
Anaerobic degradation
Degradation in the absence of air, as occurs in dry landfills. Anaerobic degradation is also called biomethanisation.
Assimilation
The conversion of nutriments into living tissue; constructive metabolism.
Beverage Industry Environment Council
An industry association representing member companies in the beverage industry, focusing on environmental aspects linked to their commercial activities.
Biodegradable
The American Society of Testing and Materials defines biodegradable as "Capable of undergoing decomposition into carbon dioxide, methane, water, inorganic compounds, or biomass in which the predominant mechanism is the enzymatic action of microorganisms, that can be measured by standardised tests, in a specified period of time, reflecting available disposal condition." For practical purposes claims about biodegradability of plastic should specify a timeframe.
Bioerodable
Polymers that exhibit controlled degradation through the incorporation of prodegradant additive masterbatches or concentrates. Such polymers oxidise and embrittle in the environment and erode under the influence of weathering.
Biomass
The weight of all the organisms in a given population.
Certification body
A body (generally a private operation) that operates a certification scheme. A certification body may or may not be accredited by JASANZ.
Certification scheme
Not a standard but a voluntary third party scheme which certifies conformance with a performance standard (usually verifies lab test results then issues logo & certificate of conformance). See also 'certification body'
Compostable
Compostable materials are capable of undergoing biological decomposition in a compost site, to the extent that they are not visually distinguishable and break down to carbon dioxide, water, inorganic compounds, and biomass, at a rate consistent with known compostable materials (e.g. cellulose). See also 'compostable plastic'.
Compostable plastic
A polymer is 'compostable' when it is biodegradable under composting conditions. The polymer must meet the following criteria:a) Break down under the action of microorganisms (bacteria, fungi, and algae).b) Total mineralisation is obtained (conversion into CO2, H2O, inorganic compounds and biomass under aerobic conditions).c) The mineralisation rate compatible with the composting process and consistent with known compostable materials (e.g. cellulose).Australian Standards for compostable plastics are currently under development by Standards Australia, and will provide greater clarity to performance expectations.
Composting
The activity of breaking down plant and animal material using microorganisms under aerobic conditions. For successful composting there must be sufficient water and air to allow the microorganisms to break down the material, and the compost should reach and maintain a warm temperature.
Decomposer organism
An organism, usually a bacterium or a fungus, that breaks down organic material into simple chemical components, thereby returning nutrients to the environment.
De facto International Standard
A standard, which in the absence of an International Standard, is so widely used internationally that it is generally recognized as being a de facto International Standard (various CEN and ASTM standards have achieved this status).
Degradable
Degradable materials break down, by bacterial (biodegradable), thermal (oxidative) or ultraviolet (photodegradable) action. When degradation is caused by biological activity, especially by the enzymatic action of microorganisms, it is called 'biodegradation'.
Ecotoxicity
Ecotoxicity refers to the potential environmental toxicity of residues, leachate, or volatile gases produced by the plastics during biodegradation or composting.
Ethylene vinyl alcohol
A water-soluble polymer.
European Committee for Standardization
Peak standardization body for the European Union.
Foamed starch
Starch can be blown by environmentally friendly means into a foamed material using water steam. Foamed starch is antistatic, insulating and shock absorbing, therefore constituting a good replacement for polystyrene foam.
High-density polyethylene
A conventional (not biodegradable) plastic, as used commonly in single-use plastic carry bags (HDPE).
Humus
The solid organic substance that results from decay of plant or animal matter. Biodegradable plastics can form humus as they decompose. Humus in soil provides a healthy structure within which air, water and organisms can combine.
International Organisation for Standardization
An international standardisation body.
International Standard
A standard published by the International Organisation for Standardisation and commencing with ISO (eg ISO 16929).NB for electrical products the International Electrotechnical Commission (IEC) is the main international standardization body.

Japanese Institute for Standardization
The Japanese peak standardisation organisation.
Joint Accreditation Scheme of Australia and New Zealand
An international organisation established under a formal agreement between the Australian and New Zealand governments, JASANZ accredits certification bodies to give users in Australia and New Zealand confidence that goods and services certified by accredited bodies meet established standards.
Keep Australia Beautiful
Independent non-profit environmental organization which actively encourages litter reduction in Australia.
Life Cycle Analysis
A procedure which involves assessing the impacts of a product or material throughout its life cycle - ie from raw material extraction or production through manufacture and use, to disposal or recovery. Also called Life Cycle Assessment.
Life Cycle Assessment
A procedure which involves assessing the impacts of a product or material throughout its life cycle - ie from raw material extraction or production through manufacture and use, to disposal or recovery. Also called Life Cycle Analysis.
Low-density polyethylene
A thick conventional (not biodegradable) plastic, as used commonly in more durable plastic carry bags that carry logos (LDPE)
Mineralisation
Conversion of a biodegradable plastic to CO2, H2O, inorganic compounds and biomass. For instance the carbon atoms in a biodegradable plastic are transformed to CO2, which can then reenter the global carbon cycle.
Monomer
A molecule that can join with other molecules to form a large molecule called a polymer. A monomer is the smallest repeating unit in a polymer chain.
Organic recycling
Organic recycling is either the aerobic (ie composting) or anaerobic (bio-methanisation) treatment of the biodegradable materials under controlled conditions, using microorganisms to produce stabilised organic residues, methane and carbon dioxide.
Overseas Standard
A standard that is used by another country or countries but that is not an International Standard (see also de facto International Standard).
Performance standard
A standard that references one or more test methods and stipulates the results required.
Photo-biodegradation
Degradation of the polymer is triggered by UV light and assisted by the presence of UV sensitisers. In this process the polymer is converted to low molecular weight material (waxes) and in a second step converted to carbon dioxide and water by bacterial action.
Photodegradable
A process where ultraviolet radiation degrades the chemical bond or link in the polymer or chemical structure of a plastic.
Phytotoxicity
Phytotoxicity refers to toxic effects on plants. Plant phytotoxicity testing on the finished compost that contains degraded polymers can determine if the buildup of inorganic materials from the plastics is harmful to plants and crops and if they slow down soil productivity.
Plastics and Chemicals Industries Association of Australia
An industry association representing member companies in the plastics and chemicals industries in Australia (including both degradable and conventional plastics member companies).
Polybutylene succinate
Biodegradable polyester used in degradable plastic products.
Polybutylene succinate-co-adipate
Biodegradable polyester copolymer.
Polybutyrate adipate terephthalate
Biodegradable polyester used in degradable plastic products.
Polycaprolactone
Biodegradable polyester for degradable plastics eg Tone, CAPA or Placeel trade names. PCL can be used in starch-blends (eg Mater-Bi) where it provides water resistance and added strength. It is biodegradable through the action of nonspecific enzymes found in soil.
Polyesters
Polymers with ester groups in their backbone chains. All polyesters degrade eventually, with hydrolysis being the dominant mechanism. Degradation rates range from weeks for aliphatic polyesters (e.g. polyhydroxyalkanoates) to decades for aromatic polyesters (e.g. PET).
Polyethylene
A conventional (not biodegradable) plastic, as used commonly in plastic carry bags in the form of either high or low density polyethylene.
Polyethylene tetraphalate
PET - A rigid polymer (as used in soft drink bottles and other rigid applications).
Polyhydroxyalkanoates
Linear aliphatic polyesters produced in nature by bacterial fermentation of sugar or lipids.
Polyhydroxybutyrate
Biodegradable polyester used in degradable plastic products.
Polyhydroxybutyrate-valerate copolymer
Biodegradable polyester used in degradable plastic products.
Polylactic acid
Biodegradable polyester used in degradable plastic products.
Polymer
A long molecule that is made up of a chain of many small repeated units (monomers).
Polyvinyl alcohol
Water soluble polymer used in degradable plastic products.
Prodegradant
An additive that can trigger and accelerate the degradation of a polymer. Typically prodegradants (or degradation promoters) are catalytic metal compounds based on iron, cobalt and manganese.
Product standard
A standard that sets out what is expected from a particular product category. It should reference separate standards or include both test methods and performance requirements.
Recalcitrant residues
Non-biodegradable residues that remain after partial or incomplete biodegradation of a 'biodegradable' plastic. The

recalcitrant organics are the compounds that show resistance to biodegradation. Most of the synthetic polymers exhibit the phenomenon of recalcitrance because of dissimilar chemical structures to those of naturally occurring compounds.
SAI Global
SAI Global is a subsidiary of Standards Australia and specialises in the independent certification of management systems and products, together with associated educational programs.
Standards Australia
The peak non-government standards development body in Australia. Standards Australia represents Australia in the International Organization for Standardization (ISO).
Test standard
A standard that sets out a test method, but that does not indicate what result is required when performing that test.
Thermoplastic polymer
Becomes soft and 'plastic' upon heating and firm when cool, with this process able to repeated without the material becoming brittle.
Totally Degradable Plastic Additives
Commercial name for controlled degradation masterbatch additive produced by Environmental Plastics Inc
http://www.environment.gov.au



 

rahgozar2011

اخراجی موقت
مزایای بیوپلیمر

پلیمر های متداول امروزی از نفت خام ساخته می شوند كه با توجه به محدود بودن منابع نفتی باید به تدریج با بیوپلیمر ها كه از منابع تجدید شونده ساخته می شوند، جانشین شوند.بیوپلیمر از نظر بیوشیمی دان ها عبارت است از ماكرومولكول های بیولوژی كه از تعداد زیادی زیر واحد كوچك و شبیه به هم كه با اتصال كووالانسی به هم متصل شده اند ویك زنجیره طولانی را ایجاد می كنند، ساخته شده اند. پلیمر های متداول امروزی از نفت خام ساخته می شوند كه با توجه به محدود بودن منابع نفتی باید به تدریج با بیوپلیمر ها كه از منابع تجدید شونده ساخته می شوند، جانشین شوند. بیوپلیمر از نظر بیوشیمی دان ها عبارت است از ماكرومولكول های بیولوژی كه از تعداد زیادی زیر واحد كوچك و شبیه به هم كه با اتصال كووالانسی به هم متصل شده اند ویك زنجیره طولانی را ایجاد می كنند، ساخته شده اند. در روند طبیعی، بیوپلیمر ها و یا همان ماكرومولكول ها، تركیبات داخل سلولی هستند كه قابلیت زنده ماندن را به ارگانیسم در شرایط سخت محیطی می دهند.مواد بیوپلیمری در شكل های گوناگونی توسعه یافته اند؛ بنابراین ظرفیت استفاده در صنایع گوناگون را دارند. توسعه مواد بیوپلیمری به چنددلیل اهمیت دارد. اول این كه این مواد بر خلاف پلیمر های امروزی كه از مواد نفتی به دست می آیند، به محیط زیست برگشت پذیر هستند؛ بنابراین موادآلوده كننده محیط زیست به شمار نمی آیند. در این خصوص مواد بیوپلیمری در ساخت پلاستیك ها به دو صورت استفاده قرار می شوند. اول استفاده از پلاستیک هایی كه درآنها یک ماده تخریب پذیر(مانند نشاسته) به یک پلاستیک متداول (مانندپلی اتیلن) اضافه می شود، درنتیجه این ماده به افزایش سرعت تخریب پلاستیک کمک می کند. این مواد چند سالی هست که وارد بازار شده اند و با آن که کمک زیادی به کاهش زباله های پلاستیکی کرده اند، اما به دلیل این که در آنها از همان پلاستیک های متداول تخریب ناپذیر استفاده می شود و استفاده از مقدار زیادی مواد تخریب پذیر در پلاستیک ویژگی آن را تضعیف می کند، موقعیت چندان محکمی ندارند. دوم استفاده از پلاستیک های تخریب پذیر ذاتی است که به دلیل ساختمان شیمیایی خاص به وسیله باکتری ها، آب یا آنزیم ها در طبیعت تخریب می شوند و خیلی سریع تر از نوع اول به محیط زیست بر می گردند، دردرجه دوم اهمیت مواد بیوپلیمری به وسیله موجودات زنده ساخته می شوند و در نتیجه در چرخه ساخت و تجزیه مواد بیولوژیك قرار می گیرند، پس هیچ گاه منابع آن محدود و تمام شدنی نیست، در حالی كه مواد پلیمری و پلاستیكی امروزی از سوخت های فسیلی ساخته می شود كه منابع آن محدود و تمام شدنی است. هر چند این منابع در حال حاضر و به ویژه در كشور ما به وفور یافت می شوند، ولی روزی تمام خواهند شد. سومین مزیت بیوپلیمر ها، اقتصادی بودن این مواد است، زیرا تولید بیوپلیمر نیاز زیادی به كارخانه و صنعت پیشرفته ندارد و با حداقل امكانات می توان به تولید آن مبادرت ورزید. همچنین قیمت بالای نفت خام، كشور ها را به سوی استفاده از این مواد سوق داده است. هر چند امروزه برای کاربردهای بسیار خاص مانند نخ بخیه جراحی(نخ بخیه حل شونده) به کار می روند، ولی دیری نخواهد پایید كه به استفاده گسترده از این پلیمر ها توجه خواهد شد. سه گروه از موجودات زنده می توانند بیوپلیمرها را تولید كنند كه عبارتند از:گیاهان، جانوران و میكروارگانیسم ها كه از این میان گیاهان و میكروارگانیسم ها اهمیت بیشتری دارند.گیاهان تولیدكنندهبیشترین تحقیقات بیوپلیمری روی مهندسی ژنتیك گیاهان تولیدكننده فیبر مانند كتان، كنف و ... متمركز شده است. به عبارت دیگر، توسعه واكنش های مولكولی درون سلولی گیاهان كه به تولید مواد بیوپلیمری منجر می شود، مورد توجه مهندسان ژنتیك و بیوتكنولوژی قرار گرفته است. مواد بیوپلیمری كه در سلول های گیاهی ساخته می شود، بیشتر از جنس پلی هیدروكسی بوتیرات (PHB) است. این ماده از نظر خصوصیات فیزیكی و مكانیكی بسیار شبیه پلی پروپیلن حاصل از مواد نفتی است. امروزه با همسانه سازی كردن ژن تولید كننده پلیمر پلی هیدروكسی بوتیرات در گیاهان معمولی كه قابلیت تولید بیوپلیمر را ندارند، توانسته اند این محصول پلیمری را به طور انبوه تولید كنند. گیاهان، نیشكر، یونجه، درخت خردل و ذرت برای تولید این بیوپلیمر از طریق مهندسی ژنتیك انتخاب شده اند كه ژن تولید كننده این پلیمر به داخل ژنوم این گیاهان وارد می شود و گیاه یادشده را به ساختن بیوپلیمر پلی هیدروكسی بوتیرات قادرمی سازد.ارگانیه های تولیدكننده بیوپلیمر هادرحدود ۸۰ سال قبل برای نخستین بار بیوپلیمر پلی هیدروكسی بوتیرات از باكتری باسیلوس مگاتریوم جدا سازی شد. ازآن پس دانشمندان بیوپلیمر به دنبال یافتن راه هایی هستند كه تولیدات بیوپلیمری باكتریایی را توسعه دهند و به صورت تجاری درآورند.بیوپلیمر هایی كه سلول های باكتریایی قادر به تولید آن هستند و از آنها جداسازی شده اند، عبارتند از: پلی هیدروكسی آلكانوات (PHA)، پلی لاكتیك اسید (PLA) و پلی هیدروكسی بوتیرات (PHA). این بیوپلیمر ها از نظر خصوصیات فیزیكی به پلیمر های پلی استیلن و پلی پروپیلن شبیه هستند. بیوپلیمر های میكروبی در طبیعت به عنوان تركیبات داخل سلولی میكروب ها یافت می شوند و بیشتر زمانی كه باكتری ها در شرایط نامساعد محیطی قرار می گیرند، اقدام به تولید این مواد می كنند. این مواد در حالت طبیعی به عنوان یك منبع انرژی راحت و در دسترس عمل می كنند. همچنین هنگامی كه محیط اطراف باكتری غنی از كربن باشد و از نظر دیگر مواد غذایی مورد استفاده باكتری دچار كمبود باشد، باكتری اقدام به ساخت بیوپلیمر های یادشده می كند. باكتری ها برای ساختن بیوپلیمر های PHA و PHB از واكنش های تخمیری استفاده می كنند كه در این واكنش ها نیز ازمواد خام گوناگونی استفاده می شود. PHB به وسیله یك باكتری به نام استافیلوكوكوس اپیدرمیس ساخته می شود كه روی تفاله های حاصل از واكنش های روغن گیری دانه های كنجد رشد می كند و این بیوپلیمر را می سازد. PHB در درون سیتوپلاسم باكتری به صورت دانه های ذخیره ای (اینكلوژن بادی) ذخیره می شود كه این مواد را به وسیله سانتریفیوژ و واكنش های شست وشوی چند مرحله ای می توان استخراج و خالص سازی و ازآن استفاده كرد.در یك نتیجه گیری كلی در مورد استفاده از بیوپلیمر ها به جای پلاستیك ها و پلیمر های نفتی می توان گفت كه با توجه به ماهیت و خصوصیات بیوپلیمر ها كه مواد تجدید شونده و قابل برگشت به محیط زیست و یا به عبارتی دوست محیط زیست هستند، استفاده از آنها كاری معقول و اقتصادی خواهد بود. از سوی دیگر، با توجه به قیمت بالای نفت خام و محدود بودن منابع آن، استفاده از آن برای تولید مواد پلاستیكی كه هم آلوده كننده محیط زیست است و هم در جامعه ما ارزش چندانی ندارد، كاری غیر اقتصادی است. پس امید می رود با توجه به سرعت روز افزون علم در زمینه مواد بیوپلیمری در بیشتر كشورها، دركشور ما نیز به این مقوله توجه بیشتری شود و با جانشین كردن مواد بیوپلیمری با پلیمر های نفتی، طلای سیاه را برای آیندگان به میراث بگذاریم.
 

rahgozar2011

اخراجی موقت
لی یورتانها، رزین های پراکنشی پلی یورتانی و پلی اوره: گذشته، حال و آینده

چکیده کاربرد پلی یورتانها، پلی اوره ها و پراکنش های پلی یورتانی و سایر ترکیباتی شرکت کننده در واکنشهای آنها پیوسته در حال گسترش است و در این باب مقالات و گزارش های متعدی منتشر می شود. زمینه های کاربردی این ترکیبات نیز به طور پیوسته رو به توسعه است.این مقاله نگاهی گذرا به فناوری های گذشته و فنون جدید داشته و در ارتباط با چگونگی ساخت ترکیبات پلی یورتان نیز مواردی ارائه می شود.آمیختن پلی یورتانها با پلی اوره امری متداول است و روندی رو به رشد دارد. به منظور بهبودی و اصلاح سامانه های پلی یورتانی و ارتقای خواص آنها به خواص آنها به چند فرایند شیمیایی نو اشاره می شود. همچنین، سامانه های واکنش دهنده تند و کند همراه با موارد کاربرد آنها برای پوششهای ویژه ساختارهای فولادی، کفپوشها و سایر سطوح کار بررسی می شود.مقدمه
پلی یورتانها دسته ای از پلیمرهای پر مصارف با خواص عالی هستند. به همین خاطر، طراحان و متخصصان صنایع پوشش دهی بخوبی توان بهره بردای از این ترکیبات را در کاربردهای گوناگون دارند مثالهای متعددی برای کاربردهای فراوان این ترکیبات وجود دارد، از جمله پوششهای شفاف برای پوشش دهنده های تک لایه مخصوص بامها و رنگهای مشخص کردن محل گذر عابرین پیاده و غیره....مقاومت پلی یورتانها در برابر سایش ضربه و ترک خوردگی بسیار خوب است، از جمله ویژگی های آنها پخت سریع و کامل در دمای محیط است. پلی یورتانها آلیفاتیک از انواع آروماتیک گرانتر هستند. به همین خاطر انواع آروماتیک و نمونه های اپوکسی دار در استری ها، رنگهای پایه و پوششهای رابط بکار می روند. در حالی که آلیفاتیک ها ویژه پوشش نهایی هستند. استفاده از پوشش های محافظ برای جلوگیری از پدیده خوردگی در ساختارهای فولادی که آستر و پوشش پایه آنها از نوع سامان های اپوکسی دار است، نمونه ای از کاربردهای مهم پلی یورتانها محسوب می شوند. مورد دیگر، سامانه های پوشش دهنده کف است که در آنها نیز انواع پوششهای پایه را می توان بکار برد، گاهی پوشش نهائی از نوع یورتان برای لایه نهایی کف نیز کفایت می کند.کاربرد پلی یورتانها و پلی اوره ها در کفپوشها
انواع فناوری کاربرد پوشش های کف همگی بر دو اصل استوارند. یکی از آنها فناوری فیلم نازک است که یک یا چند پوشش با ضخامت حدود 50 تا 125 میکرون روی سطح کف پوشش داده می شود. درزگیری و غبارزدایی نیز از جمله مراحل مهم در این روش محسوب می شوند که هدف نهایی آنها رسیدن به کفپوشهایی با طرح های زیر و مزین است. رزین های مورد مصرف در پوششهای کف عبارتند از: آلکیدها، اپوکسی ها یا اپوکسی استری بر پایه آب و حلال، مخلوط های معلق، آمیخته های پلی یورتانی بر پایه آب و انواع پلیمرهای آکریلیکی، بهترین حالت برای این نوع کفپوشها آن است که اثر مواد شیمیایی یا آب روی سطح کفپوش براحتی برطرف شود و لکه ای بر جای نماند. پوشش های آلکیدی در مقابل سودسوز آور بسیار ضعیف عمل می کنند.نوع دیگر پوشش دهی فناوری فیلم ضخیم است که در آن حداقل ضخامت پوشش 200 میکرون و حداکثر آن گاهی به ده میلی متر هم می رسد. هدف از این نوع پوشش دهی پر کردن ترکها، حفره ها و تسطیح سطوح شدیداً سایید شده است پوششهای ضخیم هستند. سیمان و مصالح سنگی موردنظر با انواع رزینها مخلوط می شوند اپوکسی ها، پلی یورتانهای آروماتیک (غالباً روغن کوچک و MDIدی فنیل متان 4_ ،4_ دی ایزوسیانات لاتکس SBR و اکریلیکی پر مصرف ترین رزینها هستند. روش کار به شکل پاشش یا ریختن پوشش روی سطح و بدنبال آن ماله کشی دستی یا اعمال به وسیله غلتک است. در برخی از موارد در کفپوش های ضخیم از استرهای غیر اشباع، وینیل استرها و اپوکسی های با میزان صد در صد جامد استفاده می شود.پلی یورتانهای آروماتیک بر پایه MDI برای پوشش دهی کف زیاد بکار می روند، چرا که MDI ایزوسیاناتی نسبتاً ارزان است. جالب است که بدانید مولکول MDI و پلیمر سنتز شده از آن به راحتی پرتو فرابنفش را جذب می کنند، زرد شدن پوشش هایی که در معرض نور خورشید واقع شده اند به همین دلیل همین مسئله است.پوششهای پلی اوره
در چند سال اخیر فناوری پوششهای پلی اوره گسترش و کاربرد یافته است. از مزایای اصلی این نوع پوششها سخت شدن بسیار سریع آنهاست که نتیجه آن، دسترسی به یک فناوری پرشتاب است. در سامانه های پلی اوره بر پایه هگزامتیلن دی ایزوسیانات (TMXDI) پوشش پاشیده شده روی بلوک یخ در عرض 20 ثانیه سخت می شوند، ساختار TXMDI در شکل 1 آمده است. پوششهای پلی اوره در پوشش دهی خطوط لوله های انتقال نفت کاربرد دارند و مقدار جریان کاتدی مورد نیاز در حفاظت کاتدی را کم می کنند. در بسیاری از موارد سامانه های پلی اوره همانند پلی یورتانهای دو جزئی هستند. سامانه پوششی در پلی یورتانهای متداول از یک بخش A متشکل از پلی اوره و در صورت نیاز رنگدانه و یک بخش B که غالباً سخت کننده است، تشکیل می شود. همان طور که پیشتر هم گفته شد، سرعت واکنش تشکیل پلی اوره بی نهایت زیاد است، طوری که تجهیزات پاشش ویژه ای مورد نیاز است. زمانی بود که بخش ایزوسیاناتی را مونومر MDI تشکیل می داد. این نوع سامانه های پلی اوره ارزان بوده و خواص خوبی دارند. البته بعدها در اوایل دهه 90 در انگلستان و ایالات متحده سامانه های آلیفاتیک وارد بازار شدند. در این سامانه ها پایداری نوری به مراتب بهتر شده و هر گاه که ایزوسیانات مصرفی TXMDI باشد، سرعت واکنش کمتر می شود. با این حال هنوز هم سرعت واکنش تشکیل پلی اوره چن زیاد است که برای پژوهشگران در آزمایشگاه مشکل ایجاد می کند. زمانی که پلی اوره به طور دستی تهیه می شود، سامانه پس از چند ثانیه غیر قابل استفاده شده و قالبگیری و تهیه فیلم از آن امکانپذیر نخواهد بود. با این حال تهیه نمونه ها به روش پاشش امکانپذیر است، ولی هنگامی که نمونه ها در سردخانه خیلی سرد شوند جابجایی مواد بسیار مشکل است.روش ساخت
رنگدانه را به مقداری از آمین و افزودنی ها اضافه می کنند تا مخلوط مناسب برای غلتک کاری بدست آید. زمانی که مخلوط به حالتی رسید که براحتی خرد شود، باقیمانده آمین را نیز بدان می افزایند. در صورت وجود رنگدانه های آلی لازم است بجای توزیع کننده های سریع از آسیاب غلتکی افقی استفاده شود. همچنین، دمای مخلوط باید به C 350 برسد.در مرحله بعد در جو نیتروژن، ایزوسیانات به آهستگی در مدت زمان 30 دقیقه به مخلوط آمین اضافه و به حد کافی هم زده می شود.باید اجازه داد که دمای واکنش گرمازا به C350 برسد و سپس محصول برداشته شود. ویکس و همکارانش سرعت سامانه های پلی اوره را تا حدی کند کردند به طوری که امکان استفاده از سامانه های پلی یورتانی در تجهیزات پوشش دهی به طور مستقیم و بدون تغییر به وجود آمد. گرانروی آمین های دارای گروههای جانبی بیشتر از آمین های ساده است و این د ر حالی است که وزن مولکولی آنها نیز بیشتر است. یک راه برای کم کردن گرانروی و بهتر کردن خواص، استفاده از اکسازولیدین با گرانروی کم است. یکی از معایب این سامانه نیاز آن به اجزای با گروه های عاملی ایزوسیانات است. صنعت رنگ هنوز راه زیادی در پیش رو دارد تا به فناوری عاری از ایزوسیانات ها دست یابد.سامانه های آمیخته
یکی از راه های بکارگیری اکسازولیدین و پلی اوره، ترکیب کردن دو سامانه با هم است. لازم است که موازنه شیمیایی انجام گیرد که البته سامانه های با حجم یک به یک چنین اند. در برخی از موارد، وجود عامل رطوبت زا برای عمل سخت شدن ضرورت دارد.کفپوش های با سامانه های بر پایه آب
هنگامی که سطح زیادی با سامانه های رنگی بر پایه حلال رنگ می شود مقادیر قابل توجهی از ترکیبات آلی فرار وارد می شود. کاربرد روز افزون پوششها بازار بزرگی برای سامانه های عاری از حلال یا سامانه های بر پایه آب به وجود آورده است. رنگهای پلی یورتانی آمیخته های آنها ورزین های آکریلیکی سهم زیادی از بازار اروپا را به خود اختصاص داده اند. پلیمرهای اکریلیکی امولسیونی یا همان لاتکس ها نسبتاً ارزان تر هستند.امولسیون های آکریلیکی نیز تقریباً برای چند سال جزو کالاهای مقرون به صرفه محسوب می شدند. آنها کاربرد زیادی در پوششهای تزئینی دارند، بخصوص در کفپوشهای از جنس پلی یورتان و در مقابل سایش نسبت به نوع آکریلیکی بسیار مقاوم تراند، ولی این ترکیبات گران بوده و تلاش می شود تا فرمول های جدید ارزان از آنها تهیه شود.رزین های پراکنشی پلی یورتانی (PUD)

روش مرسوم در ساخت رزین های پراکنشی پلی یورتانی بر پایه آب، تهیه پیش پلیمری با گروه پایانی ایزوسیانات است که پلی ال اصلاح کننده در ساختار زنجیر، گروه عاملی کربوکسیلیک اسید را به وجود می آورد و در مرحله بعد این ماده با آمین نوع سوم در آب پخش می شود تا مراکز یونی به وجود آورد. به این ترتیب ذرات پلیمر پایدار می گردند. با حضور یک پلی آمین موجب می شود طول زنجیر اجزای تشکیل دهنده زیادتر شود.
در برخی مخلوط ها نسبت مولی گروههای NCO به OH دقیقاً 2 به 1 است. در نسبت مولی حدود 1 به 1، گرانروی بسیار زیاد می شود و تهیه رزین های پراکنشی پلی یورتانی با مشکل روبرو می شود. در ضمن خطر ژله ای شدن نابهنگام هم وجود دارد. ولی اگر این نسبت کمتر از 5/1 به 1 باشد امکان بروز چنین خطری کمتر میشود. برای پایین آوردن سریع دما در حین تهیه مخلوط های پلی یورتانی از یخ استفاده می شود. در نتیجه سرعت واکنش بین آب و گروه ایزوسیانات کم می گردد. بهترین حالت آن است که پیش پلیمر با گروه پایانی NCO با افزاینده زنجیر آمینی واکنش دهد. با این حال پراکنده کردن پیش پلیمر در آب، به ویژه در یک واحد صنعتی نیازمند زمان مشخصی است. در هر صورت واکنشهای جانبی نامطلوب بین آب و ایزوسیانات رخ می دهد. با سرد کردن مخلوط خنثی تا زیر دمای 0C5 واکنش های جانبی به حداقل میزان خود می رسند.
 

rahgozar2011

اخراجی موقت
اصلاح کننده های چسبندگی

راه های زیادی برای اصلاح خواص و کارایی رزین های پراکنشی پلی یورتانی وجود دارد. یکی از روش های اصلاح به فناوری اختلاف مرسوم است. رزین های پراکنشی پلی یورتانی در حضور سایر پلیمرها تهیه می شوند. یا به عبارت دیگر با آنها مخلوط می شوند و قبل از پراکنده شدن پلی یورتان پیش پلیمر تازه که برای تهیه رزین پراکنشی پلی یورتانی بکار می رود باید اصلاح شود. با وارد کردن نوعی اصلاح کننده اپوکسی دار به درون ساختار پیش پلیمر می توان استحکام چسبندگی رزین های پراکنشی پلی یورتانی را زیاد کرد. برای مثال، پروپیلن اکسید بر پایه دی گلیسیدیل اتر با وزن مولکولی بیش از 700 با دی اتانول آمین به نسبت مولی یک به یک در دمای C60 واکنش می دهد و ترکیبی با گروه پایانی اپوکسی و سه گروه OH به وجود می آید. با NMP بعنوان حلال کمکی می توان گرانروی را کنترل کرد.پیش از افزودن ایزوسیانات ترکیب حد واسط را به مخلوط پلی ال و DMPA اضافه می کنند. گروه انتهایی اپوکسی با گروه های ایزوسیانات یا افزاینده زنجیر پلی آمین واکنش نمی دهد، چرا که واکنش با ایزوسیانات و آمین به ویژه زمانی که دما پایین باشد، بسیار کند است. می توان از رزین های پراکنشی پلی یورتانی اصلاح شده برای پوشش دادن انواع پلاستیکهای مصرفی در صنایع خودرو سازی استفاده کرد یا آنکه این مخلوط ها را در ترکیب یک آئروسل بر پایه آب بکار برد. در این حالت به ماده ای مانند دی متیل اتر نیاز است. یکی از روش های کاهش قیمت، اختلاط رزین های پراکنشی پلی یورتانی با پلیمرهای آکریلیک است.مدت مدیدی است که در اروپا از پوششهای رنگدانه دار بر پایه آب حاوی مخلوط 50:50 از مخلوط معلق پلی یورتانی و رزین های امولسیونی آکریلیکی در تهیه کفپوشها استفاده می شود. این پوششها در حالت خشک سطح نیمه براق سفید رنگی را ایجاد می کنند که برای پوشش کف های بتنی و یا تزئین کفپوش های چوبی به ویژه در مواردی که مقاومت در برابر الکل یا آب حائز اهمیت است، بسیار مناسب تشخیص داده اند. یکی از مزایای بسیار مهم مخلوط معلق پلی یورتانی بر پایه آب کامل شدن واکنش ها در این مدت سامانه هاست، به طوریکه در پایان واکنش هیچ ایزوسیانات آزادی بر جای نمی ماند. در دراز مدت با حرکت صنعت پوشش دهی به سوی سامان های عاری از ایزوسیانات این مورد یک مزیت جدی تلقی می گردد.
سامانه های بر پایه سیمان

تعدادی از شرکت های اخیر در کف پوش های مورد استفاده خود، سیمان های اصلاح شده پلی یورتانی را بکار برده اند. از جمله خواص مهم در این ترکیب می توان به کم بودن گاز دی اکسید کربن به وجود آمده مسطح شدن خوب و زمان کاری حدود 30 دقیقه آن اشاره کرد. هر سه جزء سازنده روی خواص پوشش کف بر پایه سیمان اصلاح شده با پلی یورتان اثر می گذارند. در این نوع سامانه های پلی یورتانی از واکنش اجزای سازنده با آب، اوره و گاز دی اکسید کربن به وجود می آید که علت آن وجود MDI در فرمول است. MDI با گروههای هیدروکسی در روغن کرچک که نوعی تری گلیسیرید اسید الکل چرب است، واکنش می دهد مخلوط سیمان – پلی یورتان پوشش سختی به وجود می آورد که می توان انواع پوششهای به حالت مایع را برای تزئین روی آن بکار برد. آهک موجود در ترکیب آب جذب می کند و سرعت سخت شدن سیمان به این روش کنترل می شود. در ضمن آهک مقداری از دی اکسید کربن حاصل از واکنش MDI و آب را نیز جذب خود می کند. واکنش های آهک با دی اکسید کربن و آب به شکل زیر است:

CaO+CaCO3 ----> CaCO3
Ca(OH)+ CO2 ----> CaCO3+H2O

در فناوری نوین بخشی از سامانه رنگزای پوشش را ملات تشکیل می دهد. ملات مخلوطی از رزین های ویژه و جزء رنگز است که از سیمان و الیاف تشکیل می شود. الیاف انعطاف پذیری لازم را به پوشش داده و رشد ترک را کنترل می کند، ضمن آنکه استحکام کششی را بهبود می بخشد. استحکام کششی ترکیبات سیمانی مانند اکثر مواد سرامیکی کم، ولی استحکام فشاری آنها زیاد است. با افزودن الیاف با برخی از پلیمرها می توان ویژگی های رشد ترک را در پوشش کنترل کرد. وقتی سیمان با آب ترکیب می شود. یونهای OH به تعداد فراوان تشکیل شده و PH شدیداً بالا می رود. اگر از این نوع پوششها برای پوشش دهی سطوح فولادی استفاده شود، محیط قلیایی حاصل فولاد را در برابر خوردگی محافظت می کند. درست مانند آنچه که در بتن های مسطح با میلگردهای فولادی به وقوع می پیوندد. این نوع پوششها را می شود روی سطوح عمودی مانند لوله های انتقال نفت به راحتی مورد استفاده قرارداد. حاصل کار، سامانه های ارزان قیمت مقاوم در برابر خوردگی است که بسیار انعطاف پذیر، محکم وبا دوام نیز هستند.

نتیجه گیری

استفاده از پلی یورتانها، پلی اوره ها و رزین های پراکنشی پلی یورتانی و مواد شرکت کننده در واکنش های آنها به طور پیوسته در حال رشد و توسعه است. این مواد بیشترین کاربرد را در پوشش دهی سطوح گوناگونی دارند. مسائل زیست محیطی و مقررات جدید، فناوری نوین ساخت پوشش را به سوی سامان های بدون حلال، پر جامد و سامانه های بر پایه آب هدایت می کنند. در آینده سامانه های پوشش دهی عاری از ایزوسیانات کاربری بیشتری پیدا خواهند کرد. البته کیه این موارد به هوش، ذکاوت و تلاش محققان و طراحان انواع پلیمرها و رزین های صنعتی بستگی دارد.طرح های نوین جالبی نیز برای سامانه های سیمانی اصلاح شده با پلیمرها به منظور حفاظت کف و سطوح فولادی وجود دارد. با ورود سامانه های جدید به بازار قدیمی ها از رده خارج می شوند و برای سامانه های جدید آینده ای روشن در پیش است.
 

rahgozar2011

اخراجی موقت
پليمرهاي مورد استفاده به عنوان بيومتريال

پليمرها دسته بزرگي از مواد با ريشه آلي يا غير آلي ، مصنوعي و يا طبيعي هستند که از اتصال تعداد زيادي مولکول کوچک تکراري تشکيل مي‌شوند. علم پليمر رشته نسبتاً جواني است که طي 50 سال اخير به سرعت پيشرفت نموده است. انسان از ديرباز مواد پليمري طبيعي (نظير لاستيک طبيعي) را بکار مي‌برده است، اما بررسي خواص آنها از قرن قبلي و با پيشرفت علوم مختلف مورد توجه دانشمندان قرار گرفت. مزاياي اصلي استفاده از پليمرها قيمت نسبي پايين، سادگي تهيه و توليد، چگالي پايين و خواص فيزيکي - شيميايي متنوع آنها است.
پليمر درشت مولکولي با زنجيره‌اي از اتمها است که توسط پيوند کووالانسي به يکديگر متصل شده‌اند. عموماً مولکولي پليمر ناميده مي‌شود که وزن مولکولي آن بيش از ده هزار گرم بر مول يا تعداد مولکول‌هاي متصل به آن بيش از هزار مولکول باشد. منومر مولکولي است که با مولکول‌هاي مشابه يا غير مشابه ديگر واکنش داده تا پليمر شکل گيرد. در صورتيکه تعداد منومرهاي واکنش دهنده کم باشد (حداقل 2 مولکول)، مولکول حاصل اليگومر ناميده مي‌شود. به دسته‌اي از مولکولها که پليمر از اتصال آنها به يکديگر بوجود مي‌آيند واحد تکرار شونده مي‌گويند و همانطورکه از نام آن بر مي‌آيد مرتباً در طول زنجيره پليمر تکرار مي‌شوند. واکنش شيميايي که طي آن منومرها رشد مي‌کنند تا به اندازه غير مشخصي برسند و زنجيره خطي يا شبکه‌اي سه بعدي تشکيل دهند، پليمريزاسيون ناميده مي‌شود. مهمترين خصوصيات زنجيره اينست که پيوند شيميايي محکم و در جهت زنجيره باشد و در مواقعي نيز شاخه‌هاي جانبي با پيوند واندروالسي يا هيدروژني به زنجير اصلي متصل مي‌گردند. پلي اتيلن به عنوان ساده ترين پليمر آلي را در نظر بگيريد که از پليمريزاسيون اتيلن بدست مي‌آيد.
فرآيند تهيه پليمرها از منومرهاي اوليه پليمريزاسيون گفته مي‌شود كه مهمترين آنها تراكمي و افزايشي هستند. پليمريزاسيون به روش‌هاي توده‌اي، يوني، محلول، امولسيوني و تعليقي نيز انجام مي‌گيرد.
پليمريزاسيون مرحله اي يا تراکمي: از واکنش بين منومرهاي با دو ظرفيت نظير دي اسيد يا دي الکل با دي آمين يا دي اسيد, مي‌توان به پليمر رسيد که در انتهاي واکنش نيز يک کوچک مولکول نظير آب از محيط خارج مي‌شود.
پلي آميدها, پلي استرها, پلي کربناتها و پلي يورتانها به اين روش تهيه مي‌شوند.
پليمريزاسيون راديکالي يا افزايشي: در اين روش واکنش در 3 مرحله جداگانه شامل, آغازين, پيشرفت و اختتام انجام مي‌گيرد و طي آن منومرها به زنجير اصلي اضافه مي‌شوند. عمومي‌ترين ساختار پليمرهاي توليد شده به اين روش پليمرهاي خانواده وينيل با فرمول 2CH2=CR1Rهستند و بايد به اتيلن، وينيل كلرايد،‌ استايرن،‌ وينيل استات،‌ اكريلونيتريل و متيل متاكريلات اشاره كرد.
بطوركلي پليمرها در مهندسي بيومتريال به دو دسته‌ي طبيعي و مصنوعي تقسيم‌بندي مي‌شوند.
پليمرهاي طبيعي از منابع طبيعي و جانداران بدست‌ مي‌آيند و پليمرهاي مصنوعي با روش‌هاي پليمريزاسيون شيميايي سنتز مي‌شوند.
 
بالا