تاپيك سوال و درخواست (محل پاسخ گويي به نياز هاي اعضا)

sabadi

عضو جدید
اخه دلیل علمی حرف دوستت چیه؟
من کلی داستانو برات توضیح دادم...
نظر من اینایی هس که نوشتم
البته اگه میخوایی جایی تحویل بدی ممکنه نظر تحویل گیرنده چیز دیگه ای باشه ولی در عمل مطمئن باش اینی که من گفتم هیچ مشکلی پیش نمیاره
شما وقتی میخوای دیگ ومشعل انتخاب کنی یه راندمان 80 درصدی باید درنظر بگیری یعنی بار بدست اومده رو تقسیم بر 0.8 کنی پس همه خطاهای احتمالی در این 20 درصد اضافه ظرفیت حل میشه

دوستم میگه شوفاژ 10 پره بیشتر از شوفاژ 9.25 پره گرما تولید میکنه
یعنی gpm ورودی اش بیشتره
 

sabu

عضو جدید
دمای تنظیمی ترموستات پمپ را تغییر بدین اگه پمپ اصلن خاموش نمیشه به احتمال قوی ترموستات خراب شده چون این ترموستاتها معمولن normal close یعنی اگه خراب بشن مدار رو بسته نگه میدارن زیرا با روشن بودن دائم پمپ اتفاقی نمی افته ولی ترموستاتی که رو دیگ نصب میشه از نوع normal open یعنی اگه خراب بشه مشعل رو خاموش نگه میداره زیرا روشن بودن دائم مشعل ممکنه خطراتی داشته باشه است
(البته اگه قبلن کارمیکرده چون اگه از روز اول اینجوریست ممکنه سیم کشی اشکال داشته باشه)

سلام. دماسنج مشعل که مطمئنم سالمه.ولی دماسنجی که بالای پمپ قرار داره هم دستی کار میکنه. یعنی اگر الان روی 45 درجه تنظیم شده باشه، اگه دماش رو کم کنم پمپ خاموش میشه. عکس موتورخونه رو میذارم.
 

sabadi

عضو جدید
سلام
دوباره به مشکل برخوردم

داشتم به محاسبات قطر رایزرها میپرداختم که اینجوری شد:
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]رایزر شماره 1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 1 [/FONT][FONT=&quot]btu / hr[/FONT]
[FONT=&quot]461245.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]46.1246[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]2[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 1 [/FONT][FONT=&quot]btu / hr[/FONT]
[FONT=&quot]78607.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]7.86075[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1[/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]382638[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]38.2638[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]2[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]120441.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]12.04415[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1 1/4[/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 3[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]340804[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]34.0804[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]2[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 3[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]162275.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]16.22755[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1 1/4[/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 4[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]298970[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]29.897[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]2[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 4[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]204109.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]20.41095[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1 1/2[/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]257136[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]25.7136[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]2 [/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]245943.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]24.59435[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1 1/2[/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 6[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]215302[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]21.5302[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]1 1/2[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 6[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]287777.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]28.77775[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2 [/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 7[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]173468[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]17.3468[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]1 1/2[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 7[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]329611.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]32.96115[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2 [/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 8[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]131634[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]13.1634[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]1 1/4[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 8[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]371445.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]37.14455[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2 [/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 9[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]89800[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]8.98[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot]1 1/4[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 9[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]413279.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]41.32795[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2 [/FONT]
[FONT=&quot]رایزر طبقه 10[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]47966[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]4.7966[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot]in[/FONT]
[FONT=&quot] 3/4[/FONT]
[FONT=&quot] رایزر برگشت طبقه 10[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]461245.5[/FONT]
[FONT=&quot]GPM[/FONT]
[FONT=&quot]46.12455[/FONT]
[FONT=&quot]قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2 [/FONT]
خوب اینجا به نظر من مشکل تو این مقدار 3/4 و 1 هستش
اخه عموما عددای رایزر رفت میشه عددای رایزر برگشت
درسته؟
ولی اینجا نشده
به نظر شما الان این مشکل داره
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
سلام
دوباره به مشکل برخوردم

داشتم به محاسبات قطر رایزرها میپرداختم که اینجوری شد:
رایزر شماره 1
رایزر طبقه 1 btu / hr
461245.5
GPM
46.1246
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
2
رایزر برگشت طبقه 1 btu / hr
78607.5
GPM
7.86075
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
1
رایزر طبقه 2
382638
GPM
38.2638
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
2
رایزر برگشت طبقه 2
120441.5
GPM
12.04415
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
1 1/4
رایزر طبقه 3
340804
GPM
34.0804
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
2
رایزر برگشت طبقه 3
162275.5
GPM
16.22755
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
1 1/4
رایزر طبقه 4
298970
GPM
29.897
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
2
رایزر برگشت طبقه 4
204109.5
GPM
20.41095
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
1 1/2
رایزر طبقه 5
257136
GPM
25.7136
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
2
رایزر برگشت طبقه 5
245943.5
GPM
24.59435
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
1 1/2
رایزر طبقه 6
215302
GPM
21.5302
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
1 1/2
رایزر برگشت طبقه 6
287777.5
GPM
28.77775
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
2
رایزر طبقه 7
173468
GPM
17.3468
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
1 1/2
رایزر برگشت طبقه 7
329611.5
GPM
32.96115
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
2
رایزر طبقه 8
131634
GPM
13.1634
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
1 1/4
رایزر برگشت طبقه 8
371445.5
GPM
37.14455
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
2
رایزر طبقه 9
89800
GPM
8.98
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
1 1/4
رایزر برگشت طبقه 9
413279.5
GPM
41.32795
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
2
رایزر طبقه 10
47966
GPM
4.7966
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر in
3/4
رایزر برگشت طبقه 10
461245.5
GPM
46.12455
قطر لازم برای مقدار دبی مورد نظر
2
خوب اینجا به نظر من مشکل تو این مقدار 3/4 و 1 هستش
اخه عموما عددای رایزر رفت میشه عددای رایزر برگشت
درسته؟
ولی اینجا نشده
به نظر شما الان این مشکل داره
منکه از این جدول شما سردر نیاوردم
اگه لوله کشی مستقیمه که حتما همیشه سایز لوله های رفت وبرگشت با هم مساویند
اگه لوله کشی معکوسه که هر چی جلوبریم سایز لوله رفت کم میشه ولوله برگشت زیاد میشه ولی بازم در ورود به موتورخانه سایز هردو مساویه
 

sabadi

عضو جدید
منکه از این جدول شما سردر نیاوردم
اگه لوله کشی مستقیمه که حتما همیشه سایز لوله های رفت وبرگشت با هم مساویند
اگه لوله کشی معکوسه که هر چی جلوبریم سایز لوله رفت کم میشه ولوله برگشت زیاد میشه ولی بازم در ورود به موتورخانه سایز هردو مساویه

لوله کشی معکوس رایزر هاست
 

sabadi

عضو جدید
Picture15TRSu.jpg
فکر کنم دیگه از این عکس متوجه میشید
نمیدونم عیبی داره یا نه
 

sabadi

عضو جدید
اقا یه سئوال دیگه
برای انتخاب پمپ سیرکولاسیون شوفاژ باید طول کل مسیر رو داشته باشیم. درست
خوب حالا این باید چقدر دقیق باشه
خوب ممکنه مثلا تو شوفاژ خونه که هنوز بسته نشده لوله کشی انجام بشه و به طول کل ما اضافه بشه
میخواستم ببینم تجربه شما چی میگه
و یه سئوال دیگه برای حجم منبع انبساط هم این مشکل یش میاد چون طول لوله ها که کم و زیاد میشن حجم هم تغییر میکنه
یه سوال
لوله ای که باید به منبع انبساط بره قطرش باید چطور محاسبه بشه و باید از کجا انشعاب بگیره ؟ به پمپ که احتیاجی نداره مطمئنا احتیاج نداره؟
اخرین سئوال؟
این قسمت هواگیری رایزر های معکوس باید در پشت بام قرار بگیره و یا داخل راهرو ساختمان قرار میگیره؟ یعنی باید تا بالای پشت بام کشیده شود و از انجا برگشت داده شود؟
ممنون
خیلی خیلی
 
آخرین ویرایش:

تهویه

عضو جدید
سلام.پروژه پایان نامه من تحلیل ترمودینامیکی اجزای موتورخونه اس.ممنون میشم اگه راهنماییم کنین که چطور انجامش بدم.ممنون
 

sabadi

عضو جدید
والا باید جزئ به جزئ برید جلو
مثلا پمپ
مشعل
دیگ
منبع دوجداره

البته بنده فکر میکنم بیشتر بحث انتقال حرارتی هست تا ترمودینامیک
بیشتر توضیح بدید لطفا شاید بتونم کمکی کنم
 

تهویه

عضو جدید
جز به جز جلو رفتنو میدونم ولی...
از من خواسته شده ی موتورخونه انتخاب کنم و ابتدا بعد از بررسی اجزای مختلف سیستم عملکرد ترمودینامیکی آن ها بررسی شود و بعد دیگ حرارتی از دیدگاه ترمودینامیکی و اعمال قوانین اول و دوم ترمودینامیک بررسی و تجزیه و تحلیل شه:(
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
مشاهده پیوست 195903
فکر کنم دیگه از این عکس متوجه میشید
نمیدونم عیبی داره یا نه

بار طبقه اول اختمالن اشتباه تایپ شده چون عدد 786075 خوانده میشود که خودش 3 اینچ میخواهد
اگر طبقه اول هم مثله بقیه طبقات 41834 بی تی یو باشد برای سایز ورودی به موتو خانه سایز دواینچ کم است بهتر است سایز اصلی دو و یک دوم انتخاب شود
به نظرم کلن سرعت را و در نتیجه افت فشار را زیاد میگیرید مثلن برای طبقه دهم با بار ذکر شده سایز یک اینچ مناسب است

افت فشار مناسب متوسط حدود دوونیم درصد مناسب است
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
اقا یه سئوال دیگه
برای انتخاب پمپ سیرکولاسیون شوفاژ باید طول کل مسیر رو داشته باشیم. درست
خوب حالا این باید چقدر دقیق باشه
خوب ممکنه مثلا تو شوفاژ خونه که هنوز بسته نشده لوله کشی انجام بشه و به طول کل ما اضافه بشه
میخواستم ببینم تجربه شما چی میگه
و یه سئوال دیگه برای حجم منبع انبساط هم این مشکل یش میاد چون طول لوله ها که کم و زیاد میشن حجم هم تغییر میکنه
یه سوال
لوله ای که باید به منبع انبساط بره قطرش باید چطور محاسبه بشه و باید از کجا انشعاب بگیره ؟ به پمپ که احتیاجی نداره مطمئنا احتیاج نداره؟
اخرین سئوال؟
این قسمت هواگیری رایزر های معکوس باید در پشت بام قرار بگیره و یا داخل راهرو ساختمان قرار میگیره؟ یعنی باید تا بالای پشت بام کشیده شود و از انجا برگشت داده شود؟
ممنون
خیلی خیلی


اونقدر که شما حساسیت بخرج میدی مهم نیست چون اولن پمپ موقع کار خودشو با افت فشار مسیر تنظیم میکنه
شما وقتی یک پمپ انتخاب میکنی در نقطه کارش انتخاب میکنی در خالیکه اون پمپ در فشار بالاتری هم میتونه کار کنه ولی دبی ان کم میشه ضمن اینکه شما بابت اتصالات و شیرالات موتو خانه حتمن یک عدد افت بین 3 تا 5 متر اب بهتر همیشه در نظر بگیری

سایز لوله های منبع انبساط در جداول مراجع مختلف ذکر شده که بهتره با توجه به حجم منبع انبساط از جدول انتخاب بشه
منبع انبساط نه تنها به پمپ احتیاجی نداره بلکه هیچگونه شیری نباید درمسیر منبع انبساط تا دیگ باشه و بایستی از نزدیکترین نقطه به دیگ انشعاب گرفته شود( محل انشعاب لوله منبع انبساط اکثر اوقات از سوالات نظام مهندسیه چون خیلی مهمه)

شیر هواگیری رو هم فقط مشکل یخ زدنشو ( درصورت خاموش بودن دیگها بهر دلیل در زمستان) با عایق حل کنی همون پشت بام به نظره من بهتره چون این شیرها بعد یکسال رسوب میگیرن کار نمیکنن یا اب چکه میکنه و...... البته قاعده خاصی نداره وتجربیه
 

sabadi

عضو جدید
این عکس رو اشتباه گذاشتم اعدادشو میگم یعنی رایزر ها را احساس میکنم درست زدم چون از طریق اون جدول اشری که با توجه به جی پی ام زده سایز زدم.

مهندس یه سئوال دیگه
من این ساختمونی که دارم کار میکنم تمام دیواراش باربر هستن یعنی یه ساختمون مسکونی خاصیه و اکثر دیواراش به غیر چندتا دیوار بتنی هستند.
من به این خاطر که نباید لوله های شوفاژ رو از دیوار های بار بر عبور بدم از در هاعبور دادم و طول لوله کشی خیلی زیاد شد.
میخواستم بدونم میشه از این دیوارا عبورشون داد یا نه؟
 

anishtain4

عضو جدید
اقا یه سئوال دیگه
برای انتخاب پمپ سیرکولاسیون شوفاژ باید طول کل مسیر رو داشته باشیم. درست
خوب حالا این باید چقدر دقیق باشه
خوب ممکنه مثلا تو شوفاژ خونه که هنوز بسته نشده لوله کشی انجام بشه و به طول کل ما اضافه بشه
میخواستم ببینم تجربه شما چی میگه
و یه سئوال دیگه برای حجم منبع انبساط هم این مشکل یش میاد چون طول لوله ها که کم و زیاد میشن حجم هم تغییر میکنه
یه سوال
لوله ای که باید به منبع انبساط بره قطرش باید چطور محاسبه بشه و باید از کجا انشعاب بگیره ؟ به پمپ که احتیاجی نداره مطمئنا احتیاج نداره؟
اخرین سئوال؟
این قسمت هواگیری رایزر های معکوس باید در پشت بام قرار بگیره و یا داخل راهرو ساختمان قرار میگیره؟ یعنی باید تا بالای پشت بام کشیده شود و از انجا برگشت داده شود؟
ممنون
خیلی خیلی

برای مقادیری که مطمین نیستید مثل طول لوله ها، یا ضرایب انشعابات که مستقیم در نظر نمیگیرید یه ضریبی به اسم ضریب حضرت عباس هست که تو مهندس بهش میگن ضریب اطمینان، همه اینا رو پوشش میده.
بهترین نقطه برای منبع انبساط باز اینه که قبل از پمپ‌ (به ورودی پمپ) وصل بشه. البته تو ایران رایجه که از کلکتور رفت و برگشت به منبع انبساط وصل می کنن که آب تو منبع بچرخه. به نظر من این کار کاملن اشتباهه چون تعادل فشاری سیستم رو به هم میزنه و باعث میشه که سیستم به مرور هوا بگیره. برای قطرش هم تو اکثر کتاب ها مثل همون طباطبایی رابطه اش رو داده، من الان حضور ذهن ندارم.
سیستم معکوس بر عکس تصور عام هیچ ربطی به هواگیری سیستم نداره و فقط برای به دست آورد افت فشار متعادل بین طبقات مختلفه، که آب تو پایین ترین واحد سریعتر از بالاترین نچرخه و باعث سرد شدن طبقه آخر بشه. برای هواگیری باید شیر هواگیری رایزر ها رو تو بالاترین نقطه ی رایزر گذاشت. وقتی که لوله آهنی کار می شد شیب لوله های تو طبقات به سمت رایزر بود. که اینطوری هوا به سمت فن کویل (یا هر وسیله ی توزیع دیگه) میرفت و از اونجا انشعابات داخل واحد هواگیری میشد، و برای تخلیه سیستم کافی بود شیر زیر رایزر رو باز کرد. اما به لطف خیل عظیم کارگرهایی آموزش ندیده ای که فقط بلدن لوله قیچی کنن و با زور بازو پرس کنن وقتی از لوله های پلیمری استفاده میشه دیگه این شیب بندی به هیچ وجه رعایت نمیشه. پس شما عملن خود وسیله رو هواگیری می کنی و رایزر، همیشه یه مقدار هوا داخل لوله هات (مخصوصن سایز های بالا در انشعابات افقی) باقی می مونه.
 

sabadi

عضو جدید
برای مقادیری که مطمین نیستید مثل طول لوله ها، یا ضرایب انشعابات که مستقیم در نظر نمیگیرید یه ضریبی به اسم ضریب حضرت عباس هست که تو مهندس بهش میگن ضریب اطمینان، همه اینا رو پوشش میده.
بهترین نقطه برای منبع انبساط باز اینه که قبل از پمپ‌ (به ورودی پمپ) وصل بشه. البته تو ایران رایجه که از کلکتور رفت و برگشت به منبع انبساط وصل می کنن که آب تو منبع بچرخه. به نظر من این کار کاملن اشتباهه چون تعادل فشاری سیستم رو به هم میزنه و باعث میشه که سیستم به مرور هوا بگیره. برای قطرش هم تو اکثر کتاب ها مثل همون طباطبایی رابطه اش رو داده، من الان حضور ذهن ندارم.
سیستم معکوس بر عکس تصور عام هیچ ربطی به هواگیری سیستم نداره و فقط برای به دست آورد افت فشار متعادل بین طبقات مختلفه، که آب تو پایین ترین واحد سریعتر از بالاترین نچرخه و باعث سرد شدن طبقه آخر بشه. برای هواگیری باید شیر هواگیری رایزر ها رو تو بالاترین نقطه ی رایزر گذاشت. وقتی که لوله آهنی کار می شد شیب لوله های تو طبقات به سمت رایزر بود. که اینطوری هوا به سمت فن کویل (یا هر وسیله ی توزیع دیگه) میرفت و از اونجا انشعابات داخل واحد هواگیری میشد، و برای تخلیه سیستم کافی بود شیر زیر رایزر رو باز کرد. اما به لطف خیل عظیم کارگرهایی آموزش ندیده ای که فقط بلدن لوله قیچی کنن و با زور بازو پرس کنن وقتی از لوله های پلیمری استفاده میشه دیگه این شیب بندی به هیچ وجه رعایت نمیشه. پس شما عملن خود وسیله رو هواگیری می کنی و رایزر، همیشه یه مقدار هوا داخل لوله هات (مخصوصن سایز های بالا در انشعابات افقی) باقی می مونه.

عجب وضعیه ها
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
این عکس رو اشتباه گذاشتم اعدادشو میگم یعنی رایزر ها را احساس میکنم درست زدم چون از طریق اون جدول اشری که با توجه به جی پی ام زده سایز زدم.

مهندس یه سئوال دیگه
من این ساختمونی که دارم کار میکنم تمام دیواراش باربر هستن یعنی یه ساختمون مسکونی خاصیه و اکثر دیواراش به غیر چندتا دیوار بتنی هستند.
من به این خاطر که نباید لوله های شوفاژ رو از دیوار های بار بر عبور بدم از در هاعبور دادم و طول لوله کشی خیلی زیاد شد.
میخواستم بدونم میشه از این دیوارا عبورشون داد یا نه؟
البته مقرراتشو یادم نمیاد ولی من خودم با عبور لوله از زیر دیوار باربر مخالفم

اشکالی نداره از زیر در عبوردادی بهتره
 

sabadi

عضو جدید
البته مقرراتشو یادم نمیاد ولی من خودم با عبور لوله از زیر دیوار باربر مخالفم

اشکالی نداره از زیر در عبوردادی بهتره

مهندس برای یه واحد 100 متری 40 متر لوله کشی رفت و برگشتی شده ها؟
البته کاری که من دارم میکنم یه پروژه هست و زیاد نباید به این چیزا گیر بدم.
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
مهندس برای یه واحد 100 متری 40 متر لوله کشی رفت و برگشتی شده ها؟
البته کاری که من دارم میکنم یه پروژه هست و زیاد نباید به این چیزا گیر بدم.

برای واحد 100 متری چهل متر لوله کشی اصلن زیاد نیس...نگران اینش نباش بهتر از اینه که از زیر دیوار باربر ببری با توجه به جنس لوله ها که الان دیگه لوله های دفنی رو فلزی استفاده نمیکنن واز لوله های پلی اتیلن مشبک پنج لایه استفاده میشه PEX-AL-PAX فردا له بشن
 

saeid282

عضو جدید
سلام
لطفا اگه اطلاعاتی راجع به تاسیسات استادیوم والیبال دارید در اختیارم قرار بدید
با تشکر
 

sabadi

عضو جدید
یه سئوال کلی
یه سری از ساختمونایی هستن که به مرور زمان پیشرفت میکنند
یعنی شرکت سازنده گفته ابتدا دو طبقه است و بعد از چند سال میشه مثلا 4 طبقه

سئوالم اینجاست که الان انتخاب تجهیزاتش و لوله کشی هاش و قطر رایزراش باید چه طوری باشه
تا حالا به این ساختمونا برخوردین؟
یه سئوال دیگه

تو اشری گفته ادما به طور کلی به 5 تا 15 سی اف ام به هوای تازه احتیاج داره
خوب حالا اگه از هواساز استفاده کردیم با توجه به هوای الوده تهران ایا استفاده از هوای اولده بیرون برای استفاده به عنوان هوای تازه درسته؟
یا باید تو این شهرها کل هوای داخل خونه برگشت داده بشه و دوباره استفاده بشه؟
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
یه سئوال کلی
یه سری از ساختمونایی هستن که به مرور زمان پیشرفت میکنند
یعنی شرکت سازنده گفته ابتدا دو طبقه است و بعد از چند سال میشه مثلا 4 طبقه

سئوالم اینجاست که الان انتخاب تجهیزاتش و لوله کشی هاش و قطر رایزراش باید چه طوری باشه
تا حالا به این ساختمونا برخوردین؟
یه سئوال دیگه

تو اشری گفته ادما به طور کلی به 5 تا 15 سی اف ام به هوای تازه احتیاج داره
خوب حالا اگه از هواساز استفاده کردیم با توجه به هوای الوده تهران ایا استفاده از هوای اولده بیرون برای استفاده به عنوان هوای تازه درسته؟
یا باید تو این شهرها کل هوای داخل خونه برگشت داده بشه و دوباره استفاده بشه؟

بله من مورد اینجوری زیاد داشتم همین الان یه ساختمون دارم کار میکنم سیستم سرمایشش ایرواشره با کویل گرمایشی ولی کارفرما گفته شما پیش بینی برای اینکه در اینده چیلر بذاره رو بکنین خوب ماهم تمام رایزرها رو براساس سرمایش بردیم و تو موتورخانه هم پیش بینی لازمو کردیم این سوال شماهم به نظرکارفرما بستگی داره اگه مطمئنه که دراینده افزایش طبقات داره و حاضره پول اضافی از الان خرج کنه خوب شما هم پیش بینی طبقات اضافی رو باید در سایز لوله ها و... بکنی
ولی اگه ساختمانی ازقبل ساخته شده و پیش بینی نشده خو ب باید درمحلهای مناسب افزایش رایزرها و تجهیزات موتورخانه و هرچیزی که لازمه انجام بشه..

هوای بیرون هرچی که باشه بازم اکسیژن لازمو داره چون انسان هوایی رو که تنفس میکنه دربازدم بیشترش بصورت دی اکسید کربن خارج میشه و شما اگه اکسیژن لازمه را نرسونی تنفس امکان پذیر نیست بنابراین اون هوای تازه ذکر شده برای جایگزینی با دی اکسید کربن بازدم انسانهای موجود دران فضاست برای الودگیش هم با استفاده از فیلترهای مختلف میشه اکثر مضراتشو از بین برد
 

sabadi

عضو جدید
یه سئوال دیگه
بار اشپزخونه رو باید مثل اتاق های عادی حساب کنم و یا نه باید ازش مقداری گرما کم کنیم
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
یه سئوال دیگه
بار اشپزخونه رو باید مثل اتاق های عادی حساب کنم و یا نه باید ازش مقداری گرما کم کنیم

اگه بخوای خیلی دقیق کار کنی حتی بار گرمایی یک قهوه جوش هم تو مراجع ذکر شه ومیتونه حساب بشه...

اما به نظر من نیازی به درنظرگرفتن اونها نیس چون افراد مختلفی که ممکنه دراینده از مکانی که شما طراحی میکنین استفاده کنن با امکانات وسلیقه های مختلف وحتی امکان تغییرکاربری و... برای همین با در نظرگرفتن یک ضریب اطمینان نیازی به جزئیات نیست
 

sabadi

عضو جدید
اگه بخوای خیلی دقیق کار کنی حتی بار گرمایی یک قهوه جوش هم تو مراجع ذکر شه ومیتونه حساب بشه...

اما به نظر من نیازی به درنظرگرفتن اونها نیس چون افراد مختلفی که ممکنه دراینده از مکانی که شما طراحی میکنین استفاده کنن با امکانات وسلیقه های مختلف وحتی امکان تغییرکاربری و... برای همین با در نظرگرفتن یک ضریب اطمینان نیازی به جزئیات نیست
مهندس من رفتم جزئی حساب کنم که ببینم اصلا چه جوریاست فهمیدم خیلی اوضاع پیچیده میشه
یخچال 400 وات و فریزر 500 وات که میشه 3073 بی تی یو ساعت که کل بار اشپزخونه من 4500 بی تی یو ساعت هست؟
از اونطرف هم اگه لوازم دیگه مثل اجاق گاز و ... رو حساب کنم از بار گرمایشی اشپزخونه خیلی بیشتر میشه؟
داستان چیه؟
اشتباهی کردم؟
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
مهندس من رفتم جزئی حساب کنم که ببینم اصلا چه جوریاست فهمیدم خیلی اوضاع پیچیده میشه
یخچال 400 وات و فریزر 500 وات که میشه 3073 بی تی یو ساعت که کل بار اشپزخونه من 4500 بی تی یو ساعت هست؟
از اونطرف هم اگه لوازم دیگه مثل اجاق گاز و ... رو حساب کنم از بار گرمایشی اشپزخونه خیلی بیشتر میشه؟
داستان چیه؟
اشتباهی کردم؟
اینایی که نوشتی درسته اگر چه همه اینا باهم همزمان کار نمیکنند اما شما در نرم افزار کریر وقتی مشخصات فضا رو وارد میکنین یه جایی داره برای تجهیزات الکتریکی که او نجا باید یه بار متوسط بذارین برای اینکه تو سرمایش اون فضا لحاظ بشه... اما برای گرمایش بهتره چیزی وارد نکنین واین تجهیزات اگه هستن وکار میکنن به عنوان ضریب اطمینان و کمک به گرمایش باشن چون همانطور که تو پست قبلی گفتم ممکنه در اینده یه نفر اینجا ساکن بشه که مثلا فریزر نداشته باشه یا تجهیزاتی بیاد که مصرف برقشون کمتر باشه و...

پس بنابرین با تجهیزات الکتریکی رو درسرمایش حتما باید لحاظ کنیم ولی در گرمایش به نظرمن لحاظ نکنیم بهتره
 

engineer805

عضو جدید
سلام مهندسان عزیز، من 2.5سال سابقه کار دانشجویی در یکی از بهترین موتورخانه های تهران در یکی از مهم ترین ساختمان های اداری شهر تهران را به عنوان اپراتور دارم.تجربه زیادی جمع کردم اما یک مشکل دارم و آن هم عدم آشنایی کافی به قطعات تجهیزات تاسیساتی و تهویه میباشد.مثلا نافی ، عینکی و امثال اینها را میخواهم بهتر بشناسم.آیا منبع یا چیزی در دسترس دارید به من معرفی کنید؟البته من با نافی و عینکی آشنا هستم و منظور من کلی بود قطعاتی که یه دستگاه ، پمپ ، موتور و ... رو تشکیل میده و موقع تعمیرات با اونها برخورد میکنیم.من تازه در مهندسی مکانیک سیالات فارغ شدم و دنبال کارای فارغ شدن هستم.
موفق باشید...
زکات علم آموختن آنست...
 

sabadi

عضو جدید
سلام
سئوال

برای پمپ اب سرد خروجی از چیلر باید یه پمپ قرار بگیره.درست.
حالا میخوام بدونم این پمپ با پمپ چرخش ابگرم به داخل فن کوئل یکی هست
از لحاظ مقدار جی پی ام نمیگم از لحاظ ساختار
چون اون تو دمای 80 درجه سانتیگراد کار میکنه این یکی تو 6 درجه
باید دو ت پمپ بذارم یا یکی؟
یکی برای اب گرم یکی برای اب سرد؟
یه سئوال دیگه
برای انتخاب فن کوئل اصولا فن کول ها 3 دور دارند
من باید برای بار سرمایشی رو کدوم یکی از این دورها بارم رو تنظیم کنم؟
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
سلام
سئوال

برای پمپ اب سرد خروجی از چیلر باید یه پمپ قرار بگیره.درست.
حالا میخوام بدونم این پمپ با پمپ چرخش ابگرم به داخل فن کوئل یکی هست
از لحاظ مقدار جی پی ام نمیگم از لحاظ ساختار
چون اون تو دمای 80 درجه سانتیگراد کار میکنه این یکی تو 6 درجه
باید دو ت پمپ بذارم یا یکی؟
یکی برای اب گرم یکی برای اب سرد؟
یه سئوال دیگه
برای انتخاب فن کوئل اصولا فن کول ها 3 دور دارند
من باید برای بار سرمایشی رو کدوم یکی از این دورها بارم رو تنظیم کنم؟

سلام
پمپ گرمایش با سرمایش فرقی نمیکنه همونایی که زمستون تو گرمایش کار میکنن تو تا بستون ای چیلر رو میچرخونن منتهی چون دبی در تابستان تقریبا دو برابر دبی در زمستانه تعداد پمپها رو طوری انتخاب میکنن که نصف یا دو سومش بتونه در زمستان کار کنه

انتخاب فن کویل معمولن در دور متوسط انتخاب میشه ولی در دور تند هم من دیدم گذاشتن سفارش ایین نامه و علمیشو الان حضور ذهن ندارم
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
سلام مهندسان عزیز، من 2.5سال سابقه کار دانشجویی در یکی از بهترین موتورخانه های تهران در یکی از مهم ترین ساختمان های اداری شهر تهران را به عنوان اپراتور دارم.تجربه زیادی جمع کردم اما یک مشکل دارم و آن هم عدم آشنایی کافی به قطعات تجهیزات تاسیساتی و تهویه میباشد.مثلا نافی ، عینکی و امثال اینها را میخواهم بهتر بشناسم.آیا منبع یا چیزی در دسترس دارید به من معرفی کنید؟البته من با نافی و عینکی آشنا هستم و منظور من کلی بود قطعاتی که یه دستگاه ، پمپ ، موتور و ... رو تشکیل میده و موقع تعمیرات با اونها برخورد میکنیم.من تازه در مهندسی مکانیک سیالات فارغ شدم و دنبال کارای فارغ شدن هستم.
موفق باشید...
زکات علم آموختن آنست...

سلام دوست گرامی
من دیدم کسی از دوستان پاسخ شمارو نداده این پست رو نوشتم
به نظر من این اصطلاحاتی که نوشتین کاملن تجربی و کارگاهیه و لذا فک نمیکنم کتاب یا مرجعی این اصطلاخات رو نوشته باشه...

ایشالله یه روز خودتون یه کتاب بنویسین و همه این اصطلاحات رو توش بذارین...:smile:
 

Sword-cutler

عضو جدید
سلام مهندسان عزیز، من 2.5سال سابقه کار دانشجویی در یکی از بهترین موتورخانه های تهران در یکی از مهم ترین ساختمان های اداری شهر تهران را به عنوان اپراتور دارم.تجربه زیادی جمع کردم اما یک مشکل دارم و آن هم عدم آشنایی کافی به قطعات تجهیزات تاسیساتی و تهویه میباشد.مثلا نافی ، عینکی و امثال اینها را میخواهم بهتر بشناسم.آیا منبع یا چیزی در دسترس دارید به من معرفی کنید؟البته من با نافی و عینکی آشنا هستم و منظور من کلی بود قطعاتی که یه دستگاه ، پمپ ، موتور و ... رو تشکیل میده و موقع تعمیرات با اونها برخورد میکنیم.من تازه در مهندسی مکانیک سیالات فارغ شدم و دنبال کارای فارغ شدن هستم.
موفق باشید...
زکات علم آموختن آنست...

البته همونطور که یکی از دوستان ذکر کردند بیشتر این چیزها رو فقط موقع انجام کار میشه دید و شناخت و حتی خیلی چیزهای ساده و جزیی و وسایل اجرای کار نیز به همین صورت می باشد . اولین پیشنهاد من برای شناخت قطعات و اجزا رفتن به محل فروش و عرضه هست که اصطلاحا باید برید تو بازار بچرخید و مخ فروشنده رو به کار بگیرید و کاتالوگ بگیرید و... روش خوبیه ولی خب باید خیلی جدی ، مسلط دروغ بگید و از پروژه ای که مثلا میخواهید انجام بدین بگین تا اونها راهنمایی تون کنن که البته همیشه هم موثر نیست و بازاری ها هم اینقدر خوش اخلاق و مشتری مدار نیستند . البته این اوضاع در نمایشگاه های تخصصی کمی بهتره ( که طبیعتا قطعات تعمیراتی و جزء هم در اونها یافت نمیشه) !!
کتاب جامعی هم نمیشه معرفی کرد ولی کتاب هایی هست که مثلا 30 درصد کارتون رو راه میندازه . خیلی توقع نمیشه از کتاب داشت . در هر حال من کتابی رو که خودم در حال حاضر ازش استفاده میکنم و بیشتر در خواندن کاتالوگ ها به کارم اومده بهتون معرفی میکنم :
فرهنگ تاسیسات ساختمان ( ویرایش سوم ) - سال چاپ 89 - مولف محمدرضا سلطاندوست - انتشارات یزدا
دیگه بیشتر از این به خلاقیت خودتون و وقتی که میخواهید صرف کنید بستگی داره
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Sina Soleimani پرسش و پاسخ در مورد پایپینگ، نقشه ها، مدارک و ... مهندسی تاسیسات 26

Similar threads

بالا