قرآن مجید و روایات معصومان برای دور شدن از شیطان راه هایی را پیشنهاد کرده است که مهم ترین آن عبارتند از:1- استعاذه (پناه بردن به خداوند): قرآن می فرماید: " اگر وسوسه ای از شیطان، تو را برانگیزد، پس به خدا پناهنده شو که او شنوای دانا است".[10] استعاذه امری معنوی است و تنها "اعوذ بالله" گفتن کفایت نمی کند. گاهی همین استعاذه ملعبة شیطان است که به زبان انسان جاری شده است.استعاذة حقیقی پناه بردن به خدا در ظاهر و باطن و در گفتار و کردار است.2- یاد خدا: قرآن در توصیف پرهیزگاران می فرماید: "آن ها که در آن حال که وسوسه های شیطانی آن ها را احاطه می کند، به یاد خدا می افتند و راه حق را به روشنی می بینند و انتخاب می کنند".[11]وسوسه های شیطان همانند میکرب های بیماری زا در همه وجود دارند، ولی به دنبال بنیه های ضعیف و جسم های ناتوان می گردند تا در آن جا نفوذ کنند، اما آن ها که جسمی سالم و نیرومند دارند این میکرب ها را از خود دفع می کنند