بحث و گفتگو حول موتور های دیزل

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
اینجا قراره در باره ی موتور های دیزل گفتگو و تبادل نظر داشته باشیم و مطمئنا بحث های داغی خواهیم داشت .
 

aminrokh

عضو جدید
سلام
اینجا قراره در باره ی موتور های دیزل گفتگو و تبادل نظر داشته باشیم و مطمئنا بحث های داغی خواهیم داشت .
يه سوال ميپرسم بياين روش بحث كنيم:
موتور قطارو خاموش و روشن نميكنن تا وقتي كه نياز به تعمير داشته باشه يا خيلي اضطراري باشه.چون اگه موتور يه قطارو يه بار خاموش و روشن كني
بد تر از يك سال روشن موندنشه!!!!
ولي موتور يك كشتي رو خاموش و روشن ميكنن مثلا براي 3تا4روز .موتورش صد برابر قطاره!!!!


نظرخودم:
بدليل مصرف سوخت بيش از حد كشتي ، صرف جويي در مصرف سوخت.


شما هم نظرتونو بگين.
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
برای شروع خیلی هم خوبه

اینو میدونم کشتی های بزرگ زمانی که پهلو میگیرن سه تا شش ماه طول میکشه تا بار خالی و مجدد بار گیری کنن در این مدت که نمیشه موتور کشتی روشن بمونه وباید خاموش بشه
و قطار به نظر من درست نیست که خاموش و روشن شدنش براش مضر باشه
البته چون سوخت مورد استفاده در موتور های دیزل چربه زیاد به موتور فشار نمیاد یعنی اصتحکاک زیاد نیست (نسبت به موتورهای اتو)
 

aminrokh

عضو جدید
برای شروع خیلی هم خوبه

اینو میدونم کشتی های بزرگ زمانی که پهلو میگیرن سه تا شش ماه طول میکشه تا بار خالی و مجدد بار گیری کنن در این مدت که نمیشه موتور کشتی روشن بمونه وباید خاموش بشه
و قطار به نظر من درست نیست که خاموش و روشن شدنش براش مضر باشه
البته چون سوخت مورد استفاده در موتور های دیزل چربه زیاد به موتور فشار نمیاد یعنی اصتحکاک زیاد نیست (نسبت به موتورهای اتو)

درباره قطار كه اطمينان دارم كه خاموش نميشه چون من سربازيم تو راه آن بوده:Dشب و نصف شب صداي قطار ميومد.بعد كه پرسيدم بهم گفتن كه خاموش نميكنن.!!!!
براي كشتي كه 3تا4 روز كنار ميگيره هم خاموش ميكنن چرا؟؟؟؟؟؟
دوستم تو كشتي راني هست 4روز عسلو كنار گرفتن بعد رفتن هند.
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
یه موضوع اضافه کنم بعد شما برداشت کن
در موتور های دیزل اگه درجا کار کنه به مرور زمان پلانجر خط میندازه یعنی پلانجر زودتر خراب میشه
دوم اینکه موتور دیزل وقتی درجا کار میکنه کمترین فشار به اون وارد میشه (دلیل درجا روشن گذاشتن موتور این میتونه باشه که زودتر خنک بشه آخه دیزل عکس بنزینی ،درجا خنک میشه و در حال حرکت گرم میکنه
بیش از این رو نمیدونم مخصوصا در مورد موتور های قطار
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
تا حالا شنیدید که میگن موتور های دیزل کم دور هستند ولی در عوض قدرت زیادی تولید میکنن ؟
جدیدا موتور های پر دور دیزل ساخته شده که خدایی از بنزینی چیزی کم ندارن
حتی یه جا خوندم داخل مجله ی خارجی نوشته بود آلفا، پردور ترین موتور دیزل جهان را ساخت 14000 دور در دقیقه /خدایی وقتی شنیدم مغزم سوت کشید !!!!
نظرتون چیه ؟
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
تا حالا شنیدید که میگن موتور های دیزل کم دور هستند ولی در عوض قدرت زیادی تولید میکنن ؟
جدیدا موتور های پر دور دیزل ساخته شده که خدایی از بنزینی چیزی کم ندارن
حتی یه جا خوندم داخل مجله ی خارجی نوشته بود آلفا، پردور ترین موتور دیزل جهان را ساخت 14000 دور در دقیقه /خدایی وقتی شنیدم مغزم سوت کشید !!!!
نظرتون چیه ؟
به نظر من به خاطر مصرف خوب و بازدهی بالا توی دنیا دارند روی دیزل کار می کنند
سابقه دیزل از اوتو خیلی بیشتر و الان هم دوباره دنیا داره بازبینی روی این موتورها انجام میده
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
به نظر من به خاطر مصرف خوب و بازدهی بالا توی دنیا دارند روی دیزل کار می کنند
سابقه دیزل از اوتو خیلی بیشتر و الان هم دوباره دنیا داره بازبینی روی این موتورها انجام میده

احمد جان بگمانم سابقهی اتو از دیزل بیشتره یعنی اتو قبل از دیزل ساخته شده.خدایی خیلی با حاله دیزل
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
در موتور هاي ديزل پر دور
سعي شده وزن قطعات متحرك رو در موتور كم كنن تا نيروي اينرسي حاصله كم بشه
كه بتونن دور موتور ها رو بالاتر ببرن
مشكل عمده ي موتور هاي ديزل براي دور گرفتن همين سنگيني قطعات متحرك موتوره
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
جديدا مرسدس بنز مدعي شده كه براي پاشش انژكورها فشاري برابر 2300 بار توليد ميكنه
خدايي فشار خيلي زياديه
خيلي خيلي زياد

با فشار حدود 1500 تا 1600 بار ميشه آهن رو برش داد

البته گفته شده كه هر قطره به 50 قسمت تقسيم ميشه و بعد براي هر بار پاشش اون مقدار استفاده ميشه
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
وقتی دور موتور در دیزل بالا میره بازدهی کاهش پیدا نمی کنه ؟
راستی اقا امین این چیزی که در بالا گفتی مرتبط با دیزل هست ! یه خورده توضیح چاشنیش می کنی !
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
وقتی دور موتور در دیزل بالا میره بازدهی کاهش پیدا نمی کنه ؟
راستی اقا امین این چیزی که در بالا گفتی مرتبط با دیزل هست ! یه خورده توضیح چاشنیش می کنی !
كلا موتور ها ي ديزل در رنج موتور هاي كم دور هستن و با اين اسم شناخته ميشن
وقتي دور بالا ميره شايد در موتور ها ي قديمي اينطور باشه ولي در موتور هاي جديد نه

درمورد مطلب بالا: زماني كه فشار پاشش انژكتور بالا باشه سوخت به بهترين شكل پودر ميشه و در هواي وردي در حد ايدآل مخلوط خواهد شد ، در نتيجه احتراق سالم و خوبي خواهيم داشت
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
حالا تصور كن همون مقدار سوختي ارسالي موتور براي كورس ديزل هاي معمولي در هر پاشش مورد استفاده با فشار 2300 بار باشه چه اتفاقي رخ خواهد داد ؟
پيستون ذوب ميشه
 

alivolvo

عضو جدید
درمورد ديزل؛ از اونجا كه احتراق گازوئيل سخت تر و كند تر از بنزين هست سرعت موتور نميتونه زياد بره بالا چونكه در اون صورت زمان كافي براي احتراق مناسب گازوئيل وجود نخواهد داشت.
همونطور كه ميدونيد دوجور پاشش در ديزل داريم:
پاشش مستقيم: سوخت مستقيما به محفظه احتراق پاشيده ميشه
پاشش غير مستقيم: سوخت به يك محفظه كوچك پيش احتراق پاشيده ميشه و اشتعال اونجا شروع ميشه و بعد به محفظه اصلي احتراق سرايت ميكنه. در اين حالت چون راندمان حرارتي (به علت نشت حرارت از بدنه محفظه احتراق ) كاهش پيدا ميكنه درمقابل اشتعال يك نواخت تر و صداي كمتر و توليد قدرت يكنواخت تري خواهيم داشت.
در هر دو نوع احتراق امكان افزايش دور تقريبا وجود نداره مگر اينكه احتراق به نوعي دچار تحول بشه.
همانطور كه دوستان گفتند دور بالا رو شايد بشه با شدت پاشش خيلي بالا فراهم كرد. چون در اين حالت به خاطر فشار پاشش خيلي بالا ذرات گازوئيل خيلي ريز تر ميشوند و بهتر با هوا مخلوط ميشوند و يكنواختر هم خواهند بود پس احتراق سريعتر انجام خواهد شد و ميشه دور موتور رو بالا برد.

(دوستان اشكالي ميبينند حتما بگند)


 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
آقا علي از اينكه در مباحث شركت و مارو از علمتون بي نصيب نميگذاريد سپاسگذارم
خيلي وقته كه اين تالار خاك ميخوره و كسي نيست يه بحث درست و حسابي راه بندازه
اميدوارم با فعاليت شما و ديگر دوستان تالار خودرو بيش از پيش رونق بگيره
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
تا اونجا که من می دونم ماشیهای دیزیلی مصرفشون کمتره و ماشینهای قدرتی هستند اما توی سرعت کم میارند
ولی با توجه به اینکه دنیا دنبال آلوگی کمتر هست ماشینهای دیزل دوباره داره روی کار می یاد.
 

alivolvo

عضو جدید
تا اونجا که من می دونم ماشیهای دیزیلی مصرفشون کمتره و ماشینهای قدرتی هستند اما توی سرعت کم میارند
ولی با توجه به اینکه دنیا دنبال آلوگی کمتر هست ماشینهای دیزل دوباره داره روی کار می یاد.

حق با شماست. اما قدرت به راحتي با گيربكس به سرعت تبديل ميشه.
بنده سوار يك سواري شاسي بلند فورد كه شده بودم توي جاده سرعتش 120 بود بدون اينكه اصلا بهش فشار بياد. فقط دور موتورش كمي برام خنده دار بود 2000 ! تازه اونجا فهميدم كه ديزل هست.
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
یه مشکل دیگه هم که موتور های دیزل دارند شرایط احتراقشون که باید فشار ثابت باشند
در مورد سرعت منظورم این نبود که سرعتشون خیلی کمه در واقع من گفتم که نسبت به ماشینهای بنزین سوز سرعت پایینی دارند
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
سلام احمد جان چه عجب
چشم ما روشن


كاراي زيادي كردن

سبك كردن قطعات
بالا بردن فشار تزريق
افزايش نسبت تراكم
استفاده از سيستم هوشمند براي كنترل موتور
همه ي اين موارد در بهبود كاركرد ديزل موثر هستن
قربونت
میام و سر می زنم تا حالا داشتم از دانشه بچه ها استفاده می کردم
همه مواردی که گفتی درسته اما هنوز موتورهای دیزل توی بعضی آیتمها از موتور بنزینی عقب تر هستند
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
حق با شماست. اما قدرت به راحتي با گيربكس به سرعت تبديل ميشه.
بنده سوار يك سواري شاسي بلند فورد كه شده بودم توي جاده سرعتش 120 بود بدون اينكه اصلا بهش فشار بياد. فقط دور موتورش كمي برام خنده دار بود 2000 ! تازه اونجا فهميدم كه ديزل هست.
جالب بود
فورد رو ميگم
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
قربونت
میام و سر می زنم تا حالا داشتم از دانشه بچه ها استفاده می کردم
همه مواردی که گفتی درسته اما هنوز موتورهای دیزل توی بعضی آیتمها از موتور بنزینی عقب تر هستند
آره منكرنيستم ولي با يه سري تكنولژي هاي پيشرفته اي كه اخيرا در موتور هاي ديزل به كار رفته به نظرم چيزي كم نداره
انشاالله سر فرصت همه ي تكنولژي هاي نوين به كار رفته در ديزل رو توي همين تاپيك ميذارم
 

h_jaffari2000

عضو جدید
در مورد مباحث گفته شده باید خدمت دوستان عرض کنم سرعت رو با سیستم انتقال قدرت میتونیم افزایش بدیم اما شتاب گرفتن ماشین دیزل خیلی سخت میشه یعنی زمانی که طول میکشه به این سرعت برسیم زیاد هست کلا دیزل جای مانور زیادی داره
 
تا حالا شنیدید که میگن موتور های دیزل کم دور هستند ولی در عوض قدرت زیادی تولید میکنن ؟
جدیدا موتور های پر دور دیزل ساخته شده که خدایی از بنزینی چیزی کم ندارن
حتی یه جا خوندم داخل مجله ی خارجی نوشته بود آلفا، پردور ترین موتور دیزل جهان را ساخت 14000 دور در دقیقه /خدایی وقتی شنیدم مغزم سوت کشید !!!!
نظرتون چیه ؟
سلام .به نظر من خیلی خوبه که ازموتورهای دیزل پردور در خودروهای سبک استفاده کرد فقط ازنظر سوخت مقرون بصرفه است ولی موتورهای بنزینی ازهر دیدگاهی که بخواهیم بحث کنیم در خودروهای سبک حرف اول رامیزنند.
 
آخرین ویرایش:
تا حالا شنیدید که میگن موتور های دیزل کم دور هستند ولی در عوض قدرت زیادی تولید میکنن ؟
جدیدا موتور های پر دور دیزل ساخته شده که خدایی از بنزینی چیزی کم ندارن
حتی یه جا خوندم داخل مجله ی خارجی نوشته بود آلفا، پردور ترین موتور دیزل جهان را ساخت 14000 دور در دقیقه /خدایی وقتی شنیدم مغزم سوت کشید !!!!
نظرتون چیه ؟
سلام .به نظر من خیلی خوبه که ازموتورهای دیزل پردور در خودروهای سبک استفاده کرد فقط ازنظر سوخت مقرون بصرفه است ولی موتورهای دیزل ازهر دیدگاهی که بخواهیم بحث کنیم در خودروهای سبک حرف اول رامیزنند.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برتري‌هاي موتور ديزل به موتور بنزيني
امروزه، خودروهاي سواري ديزلي بر خودروهاي بنزيني پيشي گرفته‌اند. اين موضوع ناشي از مزاياي قابل توجه اين نوع موتورهاست كه برخي از آنها عبارتند از:
1. در موتور ديزل، به علت متراكم شدن هوا، احتراق به صورت خودبه‌خودي صورت مي‌گيرد، اما در موتور بنزيني، به علت متراكم شدن مخلوط سوخت و هوا، افزايش فشار سيلندر در مرحله تراكم با محدوديت مواجه است. نسبت تراكم در موتور ديزل حدود 1:18 و در موتور بنزيني حدود 1:10 است.
2. موتور ديزل، با مصرف سوخت و آلودگي كمتر، توان و گشتاور بيشتري توليد مي‌كند (نمودار 4).
همان‌طور كه در نمودار4 ديده مي‌شود، خودروهاي سواري ديزلي با وزن حدود 1300 كيلوگرم، در مقايسه با خودروهاي بنزيني حدود 28 درصد كاهش مصرف و آلايندگي دي‌اكسيد كربن دارند. هر چه وزن خودروها بيشتر شود، اين اختلاف چشمگيرتر است.



نمودار 4: مقايسه مصرف سوخت و انتشار CO[SUB]2[/SUB] ودروهاي بنزيني و ديزل براساس وزن آنها


در شكل 2، مقايسه‌اي بين دو نوع خودروي مرسدس بنز مشابه با مدل‌هاي E240 (بنزيني) و E270CDI (ديزل) انجام شده است. در نمودار ميله‌اي شكل 2، قسمت‌هاي تيره‌تر مربوط به خودروي ديزل و قسمت‌هاي روشن‌تر مربوط به خودروهاي بنزيني است. شكل ظاهري اين دو و، تقريبا يكسان است. همان‌طور كه در نمودار شكل 2 ديده مي‌شود، با توان يكسان، خودروي ديزلي گشتاور بيشتري توليد مي‌كند. همچنين ميزان مصرف سوخت و آلايندگي در خودروي ديزلي برتري قابل‌توجهي دارد. تنها سرعت حداكثر و شتاب‌گيري موتور بنزيني، بهتر است كه البته ميزان اين اختلاف بسيار اندك است.
شكل 2: مقايسه فني خودروي بنز با مدل‌هاي E240 (بنزيني) و E270CDI (ديزل)


در موتور ديزل، نيازي به شمع براي ايجاد جرقه نيست.
3. موتور ديزل، قابليت تطابق با سوخت‌هاي بيشتري را دارد. از جمله اين موارد، Biomass است كه نمونه‌اي از آن روغن‌هاي خوراكي مصرف شده است.
4. سوخت ديزل به علت سنگين بودن، با نسبت سوخت به هواي بسيار كم (حدود 04/0) نيز احتراق كامل صورت مي‌گيرد.
5. ديزل، ارزان‌تر از بنزين است. در كشور ما اين موضوع به وضوح مشهود بوده و در كشورهاي اروپايي نيز مورد توجه است. نمودار 5، مقايسه قيمت بنزين و سوخت ديزل را نشان مي‌دهد.
نمودار 5: مقايسه قيمت سوخت ديزل و بنزين در اروپا و امريكا





امروزه مفهوم استفاده از موتورهاي ديزل آن‌طور كه بايد جا نيفتاده است. نه‌تنها مزاياي موتور ديزل زياد است بلكه دقت ساخت اين نوع موتورها نيز بسيار بالاست. از سوي ديگر، نگهداري از موتورهاي ديزل مشكل بوده و در صورت صدمه ديدن اجزاي موتور، هزينه‌هاي تعمير آن زياد مي‌باشد. اين موارد، قيمت اوليه موتور را بالا مي‌برد. به‌رغم اذعان استفاده‌كنندگان موتور ديزل كه از كاركرد موتور، مصرف كم و هزينه‌هاي اندك آن بسيار راضي هستند، اين موضوع به طور چشمگيري بر ديدگاه مشتريان براي ترجيح در خريد خودروي ديزلي يا بنزيني، تاثير مي‌گذارد.
در اين زمينه به جاي موضوع فوق، چند موضوع زير را بايد در ديدگاه مشتريان پررنگ‌تر كرد:
الف- قيمت اوليه موتور ديزل، بيشتر از موتور بنزيني است.
ب- مزاياي استفاده از سوخت ديزل در مقايسه با بنزين در راستاي منافع اقتصادي كشور، قابل توجه است.
پ- قيمت سوخت ديزل بسيار كمتر از بنزين است.
ت- با سوخت ديزل مسافت بيشتري را مي‌توان با خودرو طي نمود.
ث- موتور ديزل، پتانسيل بيشتري براي استفاده از سوخت‌هاي تجديدپذير نظير Biomass دارد.
تمامي موارد فوق نشان مي‌دهند كه به‌رغم تعبير اوليه مشتريان از قيمت بالاي خودروهاي ديزلي، اين نوع خودروها اقتصادي‌تر هستند. مثال زير نيز اين موضوع را به‌خوبي نشان مي‌دهد. براي دو مدل مقايسه شده در شكل 2 مقايسه‌اي قيمتي نيز انجام شده است.
خودروي ديزل مرسدس بنز E270CDI حدود 700 يورو گران‌تر از خودروي بنزيني مرسدس بنز E240 است. مصرف سوخت مدل ديزلي 5/6 ليتر در 100 كيلومتر بوده، اما مصرف سوخت مدل بنزيني 7/10 ليتر در 100 كيلومتر است. قيمت سوخت در اروپا به ازاي هر ليتر براي سوخت ديزل 89/0 يورو و براي بنزين 03/1 يورو است. با فرض اين‌كه اين دو خودرو در سال 15 هزار كيلومتر مسافت طي كنند. مبلغ 700 يورو پس از يك‌سال جبران شده و از سال دوم، خودروي ديزل به صرفه‌تر خواهد بود.
نتيجه‌گيري
پيشتازان خودروي ديزل در دنيا، اروپا، امريكاي شمالي و ژاپن هستند و استفاده از اين خودرو با توجه به مزاياي آن با سرعت چشمگيري رو به افزايش است. با اين تفاسير ديري نمي‌پايد كه ايران نيز به ناچار به اين سمت حركت مي‌كند. لذا به نظر مي‌رسد از هم‌اكنون بايد مبناهاي حركتي به سمت تكنولوژي‌هاي خودروي ديزل، فراهم آيند. در كشور ما، گازوئيل به عنوان سوخت ديزل از مرغوبيت بالايي برخوردار نيست. بالا بودن ميزان سولفور در گازوئيل، باعث استهلاك زودرس موتور و بوي نامطبوع خروجي آن است. اين موارد باعث مي‌شوند تا خودروي ديزل پس از مدتي برتري‌هاي خود را در مقايسه با خودروي بنزيني از دست داده و عملكرد بدي پيدا كند. بنابراين، براي استفاده از خودروهاي ديزل در ايران، لازم است زيرساخت‌هايي فراهم شود تا گازوئيل با سولفور بسيار پايين و مطابق با استانداردهاي جهاني توليد شود. از طرفي ديگر، چون خودروهاي ديزل با سوخت CNG نيز همخواني دارند، استفاده از موتورهاي ديزل با ديگر مسائل جاري، تقابلي ايجاد نمي‌كند.
از ديدگاهي ديگر، چون ژاپن از لحاظ تحقيقات تكنولوژيك در زمينه موتورهاي ديزل ژاپن پيشتاز است، به نظر مي‌رسد كه در كنار عمليات صنعتي، بخش تحقيقات دانشگاه و صنعت نيز بايد شروع به فعاليت كرده و از عمليات اجرايي صنعتي پيشي بگيرند.
نویسنده : مجید قدسی حسن اباد
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
[url]http://www.sanatekhodro.com/Template3/News.aspx?NID=1459[/URL]
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
مزیت های دیزل در برابر بنزین قابل انکار نیست اما هنوز محدودیتهایی داره یکیش هم شتابه
فعلا بیشتر ین کابررد دیزل برای ماشینهایی است که بیشتر هدفشون مصرف شهری است
 

?Why

عضو جدید
چند وقت پیشا خبرِ این بود که ایران خودرو اولین موتورِ دیزلِ سواریش رو تست کرده ...
کسی اطلاعاتی داره ؟
رو چی قرارِ سوارش کنن ؟
کی به تولید انبوه میرسه ؟ اصلاً تولید خواهد شد؟
 

?Why

عضو جدید
چند وقت پیشا خبرِ این بود که ایران خودرو اولین موتورِ دیزلِ سواریش رو تست کرده ...
کسی اطلاعاتی داره ؟
رو چی قرارِ سوارش کنن ؟
کی به تولید انبوه میرسه ؟ اصلاً تولید خواهد شد؟

206 دیزل؟!!!
http://itsat9.in/forum/images/smilies/new/itsat (38).gif
 

پیوست ها

  • 7a0qbfr01d.doc
    32 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا