بایگانی بخش آموزش بیان معماری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Anahita.pb

عضو جدید
اینا یکم برا آزمون ارشد سطحشون پایین نیس؟! یا سطح آزمون پایینه؟! :que::que: مخصوصا طرح ها،راندو هم خیلی معمولیه(البته قصد پایین آوردنه کارها رو ندارما:D فقط واسم جالب بود...
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
...

...

سلام دوستای عزیز بابا یکی بگه سفالو با چی میشه خوب و اصولی ساخت؟؟؟؟؟؟؟؟؟:(
 

memar-kocholo

عضو جدید
سلام سعیده جا ن
یک معمار قبل از هر موضوعی در آموزشهای معماری یاد میگیره به چه طریقی ذهنیاتش رو روی کاغذ پیاده کنه . شاید نحوه کشیدن یک خط با جسارت ضربه یک شمشیر یا جسارت پریدن یک چتر باز از یک کوه یا پریدن یک خلبان از هواپیمای در حال پرواز ، برابری کنه و این موضوع در روند طراحی هم تاثیر بسزایی داشته باشه . وقتی ترسیم یک خط قوی با علم و توجیح منطقی همراه بشه هیچ خطی نمیتونه قطعش کنه. قدرت و علم در خط کشیدن جسارتی می خواد که یک هنرمند اون رو پس از طی یکسری تمرینات به دست میاره .
در حال حاضر قصد این تمرینات اینه که جسارت کشیدن خط و نحوه انتقال نیروهای مغز رو به دست برای ترسیم خط تربیت کنه و به سمتی هدایت کنه که بتونه اون رو با علم بیامیزه اون وقت ترسیم نهایی میشه اسکیس میشه کروکی میشه زندگی روی کاغذ .
به نظر من اهمیت دونستن این موضوعات و موضوعات پایه ای در معماری خیلی زیاده . مثلا تمرین خط و نقطه در یک کادر همون نما هایی هستند که ما به عنوان معمار طراحی می کنیم . همین نماهایی که اکثرا به تعادل نمی رسن و چهره شهر رو بهم می ریزن .
صحبت از مقدمات معماری اونقدر زیاده که حد نداره ولی عاجزانه از تمام دوستان عزیزم درخواست می کنم این آموزشها رو سطحی ازش نگذرن و با تمام قوا روش مطالعه کنن. اهمیت کرکسیون این موضوعات از طراحیهای دوره معماری بیشتره .
موفق باشید
سلام
من عضو جدید هستم و به قول دوستان آماتور معماری:child:
دوست دارم از طریق ارتباط نزدیکتر با دوستان عضو بتونم تو این رشته رشد کنم
یادگیری تو باشگاه یه کم مشکله
من دانشجو یکی از دانشگاههای خیلی کوچک تو یکی از شهرهای کوچک هستم
ممنون میشم اگه حمایت بشم
 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من عضو جدید هستم و به قول دوستان آماتور معماری:child:
دوست دارم از طریق ارتباط نزدیکتر با دوستان عضو بتونم تو این رشته رشد کنم
یادگیری تو باشگاه یه کم مشکله
من دانشجو یکی از دانشگاههای خیلی کوچک تو یکی از شهرهای کوچک هستم
ممنون میشم اگه حمایت بشم
خوش اومدین
 

gizmo

عضو جدید
من باز اومدم:lol:

اینبار با
ارگ راین-استان کرمان




و

سردر مسجد جامع یزد



دوستان نظر بدید خوشحال می شم
 

raha

مدیر بازنشسته
سلام
می خواستم بدونم کسی از دوستان اینجا می تونه به من در طراحی حجم یه مدرسه (دبیرستان) به من کمک کنه .
راستش من کاملا به چگونگی و نحوه ی ارتباطات بین فضاهای یه محیط آموزشی آگاه هستم ، فقط تنها مشکلم درآوردن یه حجم یا در نظر گرفتن یه کانسپت مناسب برای پروژه ام هستش .
اگه میشه یه اسکیسی ، چیزی حتی در حد یه چند تا خط ساده برای رسوندن مفهوم هم باشه برام کافیه ... من خودم چند تا حجم کار کردم اما استادمون خیلی روی طرح من سخت گیری میکنه و به این سادگی قبول نمی کنه .
آهان در ضمن این لیست بخشی از فضاهامون هستش :
کلاس 6 تا
آزمایشگاه و سمعی بصری هر کدوم 2 تا
سالن ورزشی
آمفی تئاتر
کتابخونه و سالن مطالعه
و بقیه ی فضاها هم که مثل سایر دبیرستان ها هستش .

خب شما میتونید یه مطالعه ای درباره ی شیوه های جدید طراحی مدارس داشته باشین مثلا از کتاب طراحی محیط ها ی یادگیری، تو این کتاب مدل های جدیدی از طراحی مدارس رو معرفی کرده ، مثلا مدارس اجتماعی یا مدارس بدون دیوار و ... که نوع عملکرد این مدارس خودش میتونه کانسپت طرحتون قرار بگیره...
ضمن اینکه شکل و تو پوگرافی زمینتون، و شرایط اقلیمی طرحتون و در نظر گرفتن موقعیت سایت واسه تعیین دسترسی ها و همه ی مواردی که باید برای امنیت دانش آموزان و سایر موارد درنظر گرفت هم میتونه تو شکل گیری فرم ساختمون مدرسه نقش داشته باشه...

مدرسه ای که من طراحی کردم کاملا تابع شکل و شیب خیابون های کناری زمینم بود ، یعنی به هیچ وجه امکان سوار کردنش روی هیچ سایت دیگه ای نیست، و کانسپتم هم اصول طراحی مدارس بدون دیوار بود که به صورت باز و یه مرکز فرهنگی برای کل جامعه طراحیش کرده بودم با حفظ حریم خصوصی دانش آموزان و کلاسها به عنوان هسته اصلی طرح!
 

gizmo

عضو جدید
من باز اومدم:lol:

سردر مسجد جامع یزد



دوستان نظر بدید خوشحال می شم
با اجازه بزرگترا و دوستان من خودم می خوام این کارمو نقد کنم:
اینا ایراداتیه که خیلی به چشم خودم اومده
1-سمت چپ کروکی قسمت پایین بحال خودش رها شده
2 خطوط مناره سمت چپ دچار اعوجاج شده
3-اتومبیل آردی به شماره پلاک..... از نظر پرسپکتیو مشکل داره که احتمالن دوستان متوجه شدن به طرز ناموفقی سعی کردم با رسم یه آدم کاورش کنم
و باقیشو دیگه شما بگید
:smile:
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست جون تا اونجايي كه اطلاع دارم بايد گلو خوب ورز بدي ولي نبايد بهش اب بزني چون ترك مي خوره.بعد بايد به گلد فرمي كه مي خواي بدي ودرحين فرم دادن كمي از اب براي صاف كردن كارت استفاده كني.درپايان هم پارچه اي روي كارت بينداز ولي اونو جاي گرم نذار چون ترك مي خورد.اينا اطلاعاتي بود كه من درباره ي كار با گل داشتم.


سلام عزیزم...دستت درد نکنه ممنون ولی اگه بخوام تو سایز کوچیک دونه دونه بسازم بیچاره میشم مگر اینکه یکسره درست کنم .....ولی باز ممنونم :gol::gol:
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
رفقای عزیز برچسبای من همینا بود بازم اگه پیدا کردم میزارم
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام عزیزم .
از دیدن کارهای بسیار خوبت لذت می برم . مواردی رو هم که می گم جزو مواردی هست که به ذهنم میرسه . قصدم عنوان کردن موارد مثبت یا منفی نیست .




من باز اومدم:lol:

اینبار با
ارگ راین-استان کرمان


این کار راندوی خوبی داری . سایه پردازی ها بسیار تاثیر گذار ظاهر شدن . و می شه گفت خیلی از جزییات کار با همین سایه ها به وضوح مشخص شده . اما نکته مهم این کار در زاویه دید به بنای اصلی هست . قصد یک کروکی ، مطرح کردن یک فضا ، یک بنا و یک وجه از کارهست . در این کار دو نوع برخورد با تصویر صورت گرفته . اول خود بنای ارگ که در نوع خودش شکیل و زیبا است و عناصر پرداخت اون به بهترین شکلی در جهت بزرگنمایی و به تصویر کشیدن عظمت بنا به کار رفته . همینطور قرار گرفتن در یک سوم بالایی از خط افق و دید ناظر به خوبی نشوندهنده عظمت بنا هست .
این موارد به خوبی می تونه یک کادر کروکی رو ببنده . شاید ارزش و هویت یک حجم در یک کار کروکی و یا اسکیس ، در اینه که تمام عناصر در خدمت اون حجم و یا فضا باشن . در حالی که فضاهای گنبدی که به احتمال قوی از عناصر مربوط به خود این ارگ هم هست ، به قدری بزرگنمایی شده و عمده کادر رو گرفته که تاثیر نیروی حجم اصلی که همانا دیوار و قلعه های ارگ هست رو از بین برده . اگر این کروکی ، تبدیل به دو دید از هر کدوم یک از این عناصر می شد ، هر کدوم به نوبه خودشون می تونست ، زیبایی های خاص خودش رو به رخ بکشه . اما با تلفیق این دو با هم نه تنها حواس بیننده به دو نقطه پرت میشه ، حس تمرکز و سکون روی یک کار از بین میره و ارزش گذاری به جز به جزء کار دچار خلل میشه . حتی اگر نوع دید طوری بود که گنبدها در قسمتی از فضای کادر قرار می گرفتن که نیروی زیادی رو به کل کار وارد نمی کردن می شد گفت جزو توصیف کننده های فضای کروکی هستند ولی با این قدرت و حجمی که از کادر گرفتن ، کمی معادلات کادر رو به هم ریختن . با این حال اینها چیزی از زیبایی کار کم نمی کنه .


سردر مسجد جامع یزد



دوستان نظر بدید خوشحال می شم


عزیزم ، توضیحات مطالبی که برای کار بالا دادم ، تا حدی در مورد این کار هم صدق می کنه .
همونطور که خودت هم در توصیف این کروکی اشاره کردی ، این کروکی قصد توصیف سر در مسجد جامع یزد رو داره . یعنی باقی موارد صرفا در جهت توصیف این بنا به کار می رن . توی ااین کادر حدود 45 پرسوناژ وجود داره . عملا در کروکی و اسکیس پرسوناژ تنها یک وظیفه داره ، و اونهم نمایش مقیاس انسانی هست و نشون دادن ابعاد فضا برای بیننده. بنابر این گذاشتن تعداد زیاد اون کار رو ضعیف می کنه . اگر چه ممکننه در حین ترسیم کروکی ، همین تعداد یا بیشتر انسان توی فضا باشن ولی دلیلی نداره که شما همه اونها رو به تصویر بکشید .
ضمن اینکه گذاشتن عناصر تصادفی در یک اسکیس یا کروکی کاملا قدغن هست . و باعث ضعیف شدن کارتون میشه . یه موضوع مهم دیگه که اکثرا توی کارها رعایت نمیشه ، همگن بودن عناصر در یک کار کروکی و یا اسکیس هست .
دقت کنید وقتی شما به جزییات یک عنصر در کروکی اهمیت میدید که قراره بنای اصلی رو توصیف کنه ، یعنی درجه اهمیت اون رو بالا می برید . اینکار باعث غیر طبیعی جلوه دادن کار خواهد شد . مثلا در این کروکی ، تعدد پرسوناژها ، توجه هنرمند رو به تعداد آدمهایی نشون میده که در صحنه حضور داشتن و اون وقت خود حجم اصلی که مهم ترین بخش کروکی هست با یکسری خطوط انتزاعی ، نیمه رها و به صورت فرم کلی ترسیم میشه و این یک نوع تناقض در کار هست .
مورد دیگه ایی که در کار کروکی یا اسکیس یا هر کار هنری دیگه ایی که با کادر سرو کار داره توجه به نیروهای موجود در اون هست . همونطور که خود گیزموی عزیز هم اشاره کرده ، نه به دلیلی خالی بودن از حجم و یا ترسیم ، بلکه به خاطر عدم تعادل این وضعیت کروکی به سمت راست سنگین تره . شاید تنها راه حل شدن وزن کار ، ترسیم کردن باقی قسمتهای سمت چپ نباشه و کم کردن و متعادل کردن ترسیمات در تمامی قسمتها جواب بهتری رو بده .
در هر دو کار عدم رعایت تعادل در وزن احجام دیده می شه. امیدوارم نظرم بتونه کمکتون کنه .
در ضمن از اینکه با کارهای بسیار زیبات ، این تاپیک رو رونق میدی بی نهایت ازت ممنونم. آرزوی موفقیتت رو دارم و پیشرفت روز افزونت .
 

gizmo

عضو جدید
توی کار دوم داخل قوس های رسمت راست غلط ترسیم شده ولی کلا کارای خیلی خوبین
از شما دوست خوبم بخاطر نظرت و از دومان عزیز که با دقت و ریزبینی وقت می ذارن و نکات قوت و ضعف کارمو بهم گوشزد می کنن واقعا ممنونم:gol:
اینجا برای من حکم کلاس درسیو پیدا کرده,که توفیق استفاده از نظرات سودمند دوستان دلسوزی مثل شمارو در اختیارم می ذاره
امیدوارم این توفیق حالا حالاها ازم سلب نشه
دوستدار همتون
:w30: gizmo
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست جون....والا میخواستم یه سقف سفالی بسازم ...کار اون ترمم که تموم شد اما واسه ترم جدید چون میخوام تمرین کنم که یه چیز حسابی از آب دراد....ممنون
 

ارشیتکت86

عضو جدید
مثل اینکه من نباشم کسی اینجا کار نمیکنه!!فردا 2تا عکس واسه راندو میگذارم هر چند پایان ترمه ولی از وقتtvکم کنید به دستتون برسیدارشد شوخی بردار نیست
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا