ازدواج موقت.....

جین ایر

عضو جدید
با سلام به دوستانم به خصوص خانمها .می خواستم از دوستان عزیزم بپرسم چه قدر درباره نهاد حقوقی ازدواج موقت یابه زبان عامیانه صیغه اطلاعات دارید؟ایا می دونید یک خانم در این نوع عقد از چه حقوق و تکالیفی برخورداره؟چه قدر درموردش شنیدی ؟
 

جین ایر

عضو جدید
-معایب ازداج موقت و مفاسد ذکر شده :

1-پایه ازدواج باید بر دوام باشد، و زوجین از اول که پیمان زناشوئی می بندند باید خود را برای همیشه متعلق به یکدیگر بدانند و تصور جدائی در مخیله آنها خطور نکند، علیهذا ازدواج موقت نمی تواند پیمان استواری میان زوجین باشد.

2-ازدواج موقت از طرف زنان و دختران ایرانی که شیعه مذهب میباشند استقبال نشده است و آن را نوعی تحقیر برای خود دانسته اند، پس افکار عمومی خود مردم شیعه نیز آن را طرد میکند. :w17:
3-- نکاح منقطع. بر خلاف حیثیت و احترام زن است، زیرا نوعی کرایه دادن آدم و جواز شرعی آدم فروشی است. خلاف حیثیت انسانی زن است که در مقابل وجهی که از مردی میگیرد وجود خود را در اختیار او قرار دهد.
4-- نکاح منقطع، چون بهرحال نوعی اجازه تعدد زوجات است و تعدد زوجات محکوم است پس نکاح منقطع محکوم است.
5-نکاح منقطع، از نظر اینکه دوام ندارد، آشیانه نامناسبی برای کودکانی است که بعدا بوجود می آیند. لازمه نکاح منقطع این است که فرزندان آینده، بی سرپرست و از حمایت پدری مهربان و مادری دلگرم بخانه و آشیانه محروم بمانند.
اشنایی با معایب ان درس اول
 

جین ایر

عضو جدید
چهره ازدواج موقت از ديدگاه قرآن و حديث
قرآن مجيد در اين زمينه مى فرمايد: «فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضه» يعنى: مهر تعيين شده زنانى راکه به عنوان ازدواج موقت , عقد کـرديـد بپـردازيـد (سـوره نـساء آيه21). اين آيه به اتفاق مفسران شيعه و به قول گروهى از مفسران اهل سنت درباره ازدواج موقت نازل شده است.درباره اين قانون عالى نيز احاديثى از پيشوايان اسلام آمده است.بـراى نـمـونه: عبداللّه بن مسعود مى گويد: در يکى از جنگ ها هـمـراه پيغمبر (ص ) بوديم و چون زنان همراه ما نبودند و از جهت غريزه جنسى در فشار بوديم از آن گـرامى پرسيديم آيا براى ما جايز است کارى کنيم که غريزه جنسى در وجود ما به کلى از بين برود؟آن حضرت ما را از اين کار بازداشت و اجـازه داد کـه ازدواج موقت کنيم و اين آيه را خواند: «يا ايها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما احل اللّه لـکـم و لا تـعـتـدواان اللّه لا يـحـب المعتدين (صحيح مسلم ج 3 ص 120)يعنى: اى گرويدگان به اسلام، کارهاى پـاکـيـزه اى کـه خـدا بـراى شـمـا حـلال کـرده بـر خـودحـرام نـکـنيد و تجاوز ننماييد که خدا تجاوزکنندگان را دوست نمى دارد.همچنين على عليه السلام مي فرمايد: اگر عمر، ازدواج موقت را نهى نکرده بود، جزانسان هاى بدبخت کسى به زنا دست نمى زد.(وسائل ج 14 ص 440) و امام صادق عليه السلام مي فرمايد: هر کس ازدواج موقت را حلال نشمرد از ما نيست.( وسائل ج 14 ص 438)


درس دوم.
 

میثم...

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام به دوستانم به خصوص خانمها .می خواستم از دوستان عزیزم بپرسم چه قدر درباره نهاد حقوقی ازدواج موقت یابه زبان عامیانه صیغه اطلاعات دارید؟ایا می دونید یک خانم در این نوع عقد از چه حقوق و تکالیفی برخورداره؟چه قدر درموردش شنیدی ؟
اونطور که شنیدم زنی که ازدواج موقت میکنه از خیلی از حقوق ازدواج دائم محرومه مثلا ارث همسرش به او نمیرسه .
 

engage

اخراجی موقت
چرا باید اینقدر جوونا به فساد و تباهی کشیده بشه خوب جونا رو با هم صیغه کنن:smile:
 

جین ایر

عضو جدید
چرا باید اینقدر جوونا به فساد و تباهی کشیده بشه خوب جونا رو با هم صیغه کنن:smile:
مرسی دوست عزیز غرض من اطلاعات به خانوم هاست توجه داری که از معایب شروع کردم.حکم هر قضیه رو باید با توجه به موقعیتش بررسی کرد نه هر کسی این نظر منه.
 

Bahman_mech

عضو جدید
کاربر ممتاز
ازدواج موقت یه کلاه شرعی برای توجیه نوعی از تن فروشی

این جمله رو باید با طلا نوشت.استارتر بزرگوار عقل انسان هیچ فرقی بین زنا و صیغه نمیتونه قائل بشه.روا بودن صیغه از آیه های بالا تفسیر شخصیه
 

parastoo_sam

عضو جدید
ازدواج موقت یه کلاه شرعی برای توجیه نوعی از تن فروشی[/QUOTE
ایات بالا را که خوندی !
کلاه شرعی نیست !!!
اما نباید ازش سو استفاده بشه مخصوصا درباره خانم ها.

آیات رو خوندم شما باید اول تعدد زوجات رو قبول داشته باشی (حتی اگه تو زندگی خودتون اتفاق بیفته) بعد بتونی در مورد عدم سوئ استفاده از صیغه بحث کنی
اینارو شما نوشتی:
-معایب ازداج موقت و مفاسد ذکر شده :

1-پایه ازدواج باید بر دوام باشد، و زوجین از اول که پیمان زناشوئی می بندند باید خود را برای همیشه متعلق به یکدیگر بدانند و تصور جدائی در مخیله آنها خطور نکند، علیهذا ازدواج موقت نمی تواند پیمان استواری میان زوجین باشد.

2-ازدواج موقت از طرف زنان و دختران ایرانی که شیعه مذهب میباشند استقبال نشده است و آن را نوعی تحقیر برای خود دانسته اند، پس افکار عمومی خود مردم شیعه نیز آن را طرد میکند. :w17:
3-- نکاح منقطع. بر خلاف حیثیت و احترام زن است، زیرا نوعی کرایه دادن آدم و جواز شرعی آدم فروشی است. خلاف حیثیت انسانی زن است که در مقابل وجهی که از مردی میگیرد وجود خود را در اختیار او قرار دهد.
4-- نکاح منقطع، چون بهرحال نوعی اجازه تعدد زوجات است و تعدد زوجات محکوم است پس نکاح منقطع محکوم است.
5-نکاح منقطع، از نظر اینکه دوام ندارد، آشیانه نامناسبی برای کودکانی است که بعدا بوجود می آیند. لازمه نکاح منقطع این است که فرزندان آینده، بی سرپرست و از حمایت پدری مهربان و مادری دلگرم بخانه و آشیانه محروم بمانند.


اما آیات به این معضلات اشاره ای نداره. صرف اینکه در مورد چیزی ایه هست کافیه تا اون رو برای هر جامعه ای تجویز کرد؟

من منظور شمارو نفهمیدم. یه جا معایب صیغه رو میذاری بعد میگی آیه در موردش داریم ( پس صیغه رو تایید میکنی) اما من معتقدم تو این روابط (انواع تن فروشی حالا چه با صیغه چه با فحشا) اونی که آسیب میبینه کسی هست که از موقعیت مالی و اجتماعی پایینتر برخورداره که توجامعه ما عمدتا زنها هستند. شعار صیغه بکنیم اما سوئ استفاده نکنیم مشکلی رو حل نمیکنه
 

جین ایر

عضو جدید
نه به نظرم این ی حکم عام نیست موردش باید خاص باشه .معایبش رو نوشتم چون خیلی مهم و بگم که تبلیغ ازدواج موقت نیست دوست عزیز.

استنادات قرانی ش رو نوشتم که بگم چنین نهادی در احکام ماهست .

در ضمن من اصلا نگفتم ازدواج موقت کنید!!من ی خانمم !!!!!!!!!!!!
چون لازم دیدم در موردش صحبت بشه نوشتم .
بعد شما چند تا کتاب در این باره خوندی؟چه قدر می دونی؟
 

میثم...

عضو جدید
کاربر ممتاز
ازدواج موقت یه کلاه شرعی برای توجیه نوعی از تن فروشی
چرا اینقدر منفی به قضیه نگاه میکنید!
هر موضوعی میتونه هم ضرر داشته باشه هم فایده.
بهتره کمی منطقی تر باشیم. تصور کنید چه تعداد زن های بیوه و کودکان یتیم با ازدواج موقت صاحب سرپناه شدند یا دخترانی که سنشون بالا رفته و شرایط ازدواج براشون محیا نشده, با ازدواج موقت از بلاتکلیفی درمیان.
من درک میکنم که ممکنه از این قانون سو استفاده بشه, اما این دلیلی برای رد کامل ازدواج موقت نیست
 

ashkanhpb

کاربر بیش فعال
تو مذهب ما از طرف تمام فقهاش جایی برای ازدواج موقت یا همون نکاح متعه باز نکردند و آیه های مربوط به اون رو به دوران غزوات نسبت میدن و آیات و احادیثی میارن که تاریخ انقضا برای روایات ازدواج موقت قایل است. مانند همین دوام بر ازدواج و بسیاری دیگر
حدیث صحیح به روایت از سبره جهنی که بلافاصله بعد از فتح مکه در مورد این نوع نکاح از رسول اکرم پرسیده بود :ان الله حرم ذلک الی یوم القیامه
البته خوب اهل تشیع هم دلایلی دارند که محترم شمرده می شوند.
 

parastoo_sam

عضو جدید
چرا اینقدر منفی به قضیه نگاه میکنید!
هر موضوعی میتونه هم ضرر داشته باشه هم فایده.
بهتره کمی منطقی تر باشیم. تصور کنید چه تعداد زن های بیوه و کودکان یتیم با ازدواج موقت صاحب سرپناه شدند یا دخترانی که سنشون بالا رفته و شرایط ازدواج براشون محیا نشده, با ازدواج موقت از بلاتکلیفی درمیان.
من درک میکنم که ممکنه از این قانون سو استفاده بشه, اما این دلیلی برای رد کامل ازدواج موقت نیست

من تعجب نمیکنم اگه آقایون از چنین معضلی دفاع کنند
 

Bahman_mech

عضو جدید
کاربر ممتاز
صیغه رو حضرات درآوردن برای رفع نیازهای خودشون.دو راه وجود داره یا کسی پاکدامنی پیشه میکنه و به هر طریقی به سمت گناه نمیره یا میره و ازدواج موقت! میکنه ولی در اینصورت نباید سر خودش و خدا کلاه بذاره.راه تربیت جامعه آزاد بودن یا نبودن ازدواج موقت نیست.
 
ازدواج موقت وسیله ای برای جلوگیری از فساد و تنظیم روابط زن و مردی است که می خواهند برای یک مدت کوتاه با هم زندگی کنند.
ما باید از هر پدیده اجتماعی درک درستی داشته و از هر گونه پیش داوری و جانبداری خودداری کنیم و با نگاهی و اقع بینانه سود و زیان آن را بررسی کنیمو اگر به این نتیجه رسیدیم که سود این پدیده از زیان آن بیشتر است و به عبارت حقوقی
منفعت عقلایی داردآن را حفظ کرده و در صیانت آن بکوشیم حتی اگر شرع چیزی درباره آن بیان نکرده باشد(تمام منابع حقوقی ما نشات گرفته از شرع نیست عقل هم دخیل است زیرا هر آنچه که شرع بپذیرد عقل نیز آن را قبول دارد و همچنین عکس قضیه هم صادق است).
با این بیان کوتاه به نظر من وجود این نهاد حقوقی در حقوق ایران نه تنهازیانی ندارد بلکه مانع فساد می شود.چرا که زن و مردی که مبادرت به ازدواج موقت می کنند وارد یک ورطه فساد آلود نمی شوند. چه بسا در این مدتی که زن و مرد با هم زندگی می کنند حسن رفتار و معاشرت آنها منجر به ازدواج دائم آنها شود و با توجه به جامعه سنتی ما مانع از فساد های دیگر همچون قتل های ناموسی شود و از طرف دیگر حیثیت زن و مرد حفظ می شود چرا که مهر بی حیایی و بی عفتی بر پیشانی آنها نمی خورد و از همه مهمتر روابط آنها تحت نظر قانون قرار می گیرد زن مهریه می گیرد در صورت شرط دارای نفقه می شود و فرزند ناشی از این ارتباط ملحق به آن دو و از آنها ارث می برد در حالی که اگر این ارتباط نامشروع می بود زن نه می توانست تقاضای مهریه کند و نه نفقه (در صورت شرط) و فرزند ناشی از این ارتباط( ولد زنا)هر چند مرد پدر عرفی او بود ولی از آنها ارث نمی برد(ولد زنا فقط از طرفی که به وجود نامشروع بودن ارتباط شبهه داشته ویا ناآگاه باشد ارث می برد)پس وجود آن نافعتر از عدم آن است(
نگاه واقع بینانه)
 
آخرین ویرایش:

جین ایر

عضو جدید
تو مذهب ما از طرف تمام فقهاش جایی برای ازدواج موقت یا همون نکاح متعه باز نکردند و آیه های مربوط به اون رو به دوران غزوات نسبت میدن و آیات و احادیثی میارن که تاریخ انقضا برای روایات ازدواج موقت قایل است. مانند همین دوام بر ازدواج و بسیاری دیگر
حدیث صحیح به روایت از سبره جهنی که بلافاصله بعد از فتح مکه در مورد این نوع نکاح از رسول اکرم پرسیده بود :ان الله حرم ذلک الی یوم القیامه
البته خوب اهل تشیع هم دلایلی دارند که محترم شمرده می شوند.
مرسی دوست عزیز.در مورد اهل سنت باید به اصل12 قانون اساسی و قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه و فقه اهل سنت مراجعه کنید .
 
  • Like
واکنش ها: beso

beso

اخراجی موقت
با سلام به دوستانم به خصوص خانمها .می خواستم از دوستان عزیزم بپرسم چه قدر درباره نهاد حقوقی ازدواج موقت یابه زبان عامیانه صیغه اطلاعات دارید؟ایا می دونید یک خانم در این نوع عقد از چه حقوق و تکالیفی برخورداره؟چه قدر درموردش شنیدی ؟



خوب کسی که می خواد ازدواج موقت کنه با اذن پدر، به مدت معینی، با مهریه ای مشخص مزدوج می شه صیغه شونم همون صیغه ی دائمه ... اگه جنس مونث هنوز دختر باشه باید تا لحظه آخر صیغه دخترم بمونه اگه دختر نیست که رابطه عمیق می تونه باشه

حالا اگه از شانس گندشون بچه دار بشن ازدواج دائمی می شه و مرد باید مث یه پدر و مرد زندگی نفقه و خرج و مخارج زن و بچه شو بده :biggrin:



دودوست بید؟
پ ن : واسه دختر اذن پدر لازمه و واجب ولی در بعضی موارد دیگه لازم نیست از اونجایی که ملت شاید بی جنبه باشن شرایطی که اذن پدر نمی خواد و نمی گویمی :D ...
 

جین ایر

عضو جدید
به نظر من یک خانم که تا به حال ازدواج نکرده و خانم های جوان اصلا نباید به ازدواج موقت فکر کنند .منظور از این پست ها وجود این نهاد حقوقی در فقه ما و موارد خاص استفاده ان است.
اقایی هست که مخالف ازدواج موقت باشه؟
اقای دادخواه شما که حقوقی هستین به نظرتون خانم ها با این واقع بینی اسیب نمی بینن مخصوصا قشر ضعیف جامعه به گفته دوست عزیزمون ؟
اینجا اقایی هست که یکم متفاوت با بقیه اقایون نگاه کنه؟
 

malmal_r

عضو جدید
ااول که مدونم باید زن قبلن شوهر کرده باشه و شوهرش مرده باشه!!!!(درقید حیات نباشه!

بعدشم مثل ازدواج رسمی فقط میتونن دو نفر صیغه رو خودشون بخنن و صداق و مهریه تعیین کنن!
وفقط باید زمان تعیین بشه!که محرمیت تا چند وقت!!!
اگه زمان بشه مادامالعمر میشه همون ازدواج رسمی!!!
 

mahyarSAMSUNG

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این حرفا چیه ؟ همیشه صیغه که نشون دادن وجوه نیست ... این زمانه ماست که اینطوری بهش بد نگاه میکنن وگرنه خیلیا هستن که برای اینکه شرعا به خانمی ( مثلا بیوه ) دینی داشته باشن اونو صیغه و خرج اون رو میدن اگه بچه ای داشته باشه میتونه از نظر مالی یه سرپناهی داشته باشه ...
خیلی از جوونهای ما شرایط ازدواج ندارن و از نظر روحی و جنسی تحت فشار هستن . خانم ها که هیچ وقت نمیتونن این فشاری که مردها تحمل میکنن رو درک کنن برای همین باید راهی شرعی وجود داشته باشه که این فشار از بین بره .. اگه از بین نره عواقب بدتری خواهد داشت . مثلا هیز شدن مردها بیشتر از حد معمول . زیاد شدن تجاوزها و ...
 

javad8511

عضو جدید
با سلام به دوستانم به خصوص خانمها .می خواستم از دوستان عزیزم بپرسم چه قدر درباره نهاد حقوقی ازدواج موقت یابه زبان عامیانه صیغه اطلاعات دارید؟ایا می دونید یک خانم در این نوع عقد از چه حقوق و تکالیفی برخورداره؟چه قدر درموردش شنیدی ؟

اینکه چقدر اطلاعات داریم مهم نیست مهم اینه که این سنت حسنه جمع شده و یه جورایی تو جامعه کنونی از منکرات محسوب میشه والا من خودم از دوران دبیرستان دنبال این موضوع بودم فقط برا حفظ ایمانم بود که متاسفانه از صدقه سری بعضی ها حالا که دانشگاهم هم تموم شده حتی یه مورد هم پیدا نکردم اسلام خوبه یعنی عالیه به شرط اینکه هر کدوم به نفع خودمون تفسیرش نکنیم
 

Similar threads

بالا