عنوان: تایید انحراف مسیر 40 متری حفاری مترو
تکذیب و تایید های مسوولان شهر اصفهان در خصوص انحراف مسیر دستگاه حفار مترو و ایراد صدمه به پایه های سی وسه پل به یک شوخی تبدیل شده است؛ یک شوخی تلخ که هیچ نقطه روشنی در آن وجود ندارد. دادستان عمومی و انقلاب اصفهان موضوع را غیرممکن می داند، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان انحراف مسیر مترو را تایید می کند و سخنگوی این شورا تکذیب.
دیگر مسوولان شهر اصفهان نیز تلفن همراه خود را پاسخ نمی دهند تا شاید مردم بیش از این از اتفاقات تلخ و شیرین اطراف خود مطلع نشوند و حق اطلاع یافتن از حوادث و وقایع، بکر و دست نخورده در اختیار مسوولان پارلمان شهری که روزی برای گرفتن رای از مردم آنان را ولی نعمتان خود می دانستند، بماند و همچنان موضوع انحراف مسیر دستگاه حفاری مترو و ایراد صدمه به پایه سی وسه پل در هاله ای از ابهام باقی بماند. البته این در حالیست که تا حدود بسیاری انحراف مترو از مسیر اصلی خود به اثبات رسیده است و مسیر تونل شرقی خط شمال به جنوب پس از عبور از زیر زاینده رود، در حدود 30 رینگ (حدود 40 متر) در کنار سی وسه پل به اشتباه حفاری شده و همین اشتباه به ظاهر ساده سبب شده تا دهانه تونل از موقعیت تعیین شده کنونی به میزان حدود شش متر به سمت راست جا به جا شود. البته مصطفی پسران بهبهانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان همچنان معتقد است این انحراف مسیر به سمت سی وسه پل نبوده و سازمان میراث فرهنگی نیز بر این موضوع نظارت کامل دارد. وی میزان انحراف مترو را سه الی چهار متر اعلام کرده است. آنچه که اکنون محرز و مسلم است اینکه عملیات اجرایی مترو اصفهان متوقف شده تا کارشناسان برای این دسته گل جدید چاره ای بیندیشند.
پسران بهبهانی بدون در نظر گرفتن مشکل انحراف مسیر مترو که کارشناسان میزان خسارت وارده به شهر را که از جیب مردم پرداخت می شود، ده ها میلیارد تومان تخمین زده اند، مشکل بزرگ مترو اصفهان را عدم خریداری و انعقاد قرارداد واگن ها اعلام کرد و عدم امکان استفاده از مترو تا سه سال آینده را به گردن نبود واگن ها انداخت، در حالی که از زمان وقوع این حادثه تاکنون کارشناسان بسیاری از شرکت VMT GmbH که کار نقشه برداری مترو را انجام داده در ایران حضور پیدا کرده تا در خصوص انحراف مسیر مترو چاره جویی کنند. ولی از آنجا که دستگاهTBM نمی تواند پیچشی با شعاع کمتر از 225 متر داشته باشد و امکان بازگشت به عقب نیز ندارد، همه راه ها را برای دست اندرکاران این غول آهنین که به طور جدی کمر همت برای نابودی آثار تاریخی اصفهان بسته به بن بست رسانده است.
هرچند که عبدالجواد زعفرانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در جلسه ای مطبوعاتی هرگونه برخورد دستگاه حفاری مترو با پایه های پل را غیرممکن اعلام کرده است، ولی مشاهده یکسری مصالح غیرمتعارف توسط کارگران مترو شائبه احتمال صدمه زدن دستگاه TBM به پل 400 ساله اصفهان را به شدت قوت می بخشد و با توجه به اینکه تاکنون کمترین زمان حفاری یک رینگ (معادل5/1 متر) در پروژه مترو اصفهان 15 دقیقه و بیشترین زمان به سه ساعت می رسیده است، ولی این زمان اخیراً به یک شبانه روز رسیده که نشان دهنده برخورد تیغه های TBM با یک جسم سخت و سنگین است و احتمال برخورد همچنان پا برجاست. یک مقام آگاه در بخش مترو اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: «اکنون در واگن های حمل خاک های حفاری شده مصالح غیرعادی بتن مانند که به قسمتی از پی یک سازه شباهت دارد مشاهده می شود که احتمالاً در زمان انحراف دستگاه با رمپ جنوبی سی و سه پل برخورد کرده و این مصالح قسمتی از پل است. این اظهارات در حالی بیان می شود که هیچ سازه بتنی دیگری در مسیر دستگاه TBMنبوده و سر برنده دستگاه نیز به صورت جدی دچار آسیب شده است.
البته محمدرضا حبیبی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: «کارشناسان میراث فرهنگی حکم قضایی دارند تا هر لحظه که بخواهند به کانال مترو بروند و بازدید به عمل آورند و تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه به دادسرا ارائه نشده است.» وی اظهار داشت: «آخرین جلسه رسیدگی به موضوع مترو با حضور سازمان میراث فرهنگی و کارشناسان قطار شهری ابتدای سال برگزار شد و بعد از آن جلسه تاکنون گزارشی به این دادسرا واصل نشده است.»
حبیبی تصریح کرد: «چنانچه گزارشی به دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ارائه شود در این زمینه دستور قضایی مناسب صادر خواهد شد و موضوع به دقت بررسی می شود.» دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در خصوص امکان ورود مستقیم مدعی العموم در این موضوع گفت: «بر اساس قانون، در مسائل مربوط به میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاکی خصوصی تلقی شده و نیاز به شکایت شاکی خصوصی است.» این کشمکش های خبری همچنان ادامه یافت تا اینکه ابوالفضل قربانی، سخنگوی شورای شهر اصفهان به طور کلی موضوع انحراف مسیر حفر تونل مترو را منکر شده و از پیشرفت 90 درصدی خط یک مترو اصفهان خبر داد و 10 کیلومتر آن را آماده ریل گذاری اعلام کرد. آنچه در میان این همه تایید و تکذیب به ذهن می رسد این است که تکلیف ایستگاه مترو هتل پل که تا پیش از این قرار بود در ضلع جنوبی
سی وسه پل احداث شود و یکی از ایستگاه های پر تردد خط مترو تلقی می شود چه خواهد شد؟ با این انحراف مسیرگزینه های پیش رو یا حذف این ایستگاه است که با توجه به اینکه ایستگاه هتل پل یکی از اصلی ترین ایستگاه های مترو است حفر آن را غیرممکن می کند، یا اینکه مسیری حداقل 170 متری جهت در مسیر قرار گرفتن مجدد دستگاه TBMبه صورت دستی حفر گردد که آن نیز هزینه سنگینی را می طلبد و علاوه بر آن راه اندازی مترو تا حداقل دو سال به تاخیر می افتد. عباس حاج رسولیها، رئیس شورای شهر اصفهان نیز ضمن رد هرگونه انحراف مسیر تونل مترو گفت: «تونل غربی مترو همچنان در حال تکمیل است و تونل شرقی آن کمی عقب تر از آن در دست انجام است. «البته رد انحراف مسیر مترو توسط رئیس شورای شهر با وجود مدارک مستند موجود، هرچند که موضوعی عجیب است، ولی بی ربط با بخشنامه شهردار اصفهان مبنی بر منع مصاحبه با اصحاب رسانه درخصوص موضوع قطار شهری نیست» از سوی دیگر حسین جعفری، رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در گفت وگو با «سرمایه» از وضعیت بحرانی سی وسه پل خبر داد و گفت: «دیواره غربی این پل 30 الی 40 سانتی متر به سمت رودخانه حرکت کرده است و اکنون سازمان میراث فرهنگی جهت آسیب شناسی این پل با یک گروه مشاور قرارداد بسته است تا موضوع را بررسی کند.» این در حالی است که حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بحران در سی وسه پل را شایعه ای بیش ندانسته و آن را غیرممکن بیان داشته است. گفتنی است این پل تاریخی که به «الله وردی خان» (نام معمار سازنده آن) شهرت دارد، یکی از قدیمی ترین پل های اصفهان بوده که 300 متر طول و 14 متر عرض دارد و در امتداد خیابان چهارباغ عباسی واقع شده و از شاهکارهای معماری زمان شاه عباس اول است.
مراسم جشن آب ریزان از جشن های باستانی ایران که بعضی از جهانگردان به آن اشاره کرده اند در کنار این پل برگزار می شده است.
منبع : http://www.sarmayeh.net/ShowNews.php?56867
تکذیب و تایید های مسوولان شهر اصفهان در خصوص انحراف مسیر دستگاه حفار مترو و ایراد صدمه به پایه های سی وسه پل به یک شوخی تبدیل شده است؛ یک شوخی تلخ که هیچ نقطه روشنی در آن وجود ندارد. دادستان عمومی و انقلاب اصفهان موضوع را غیرممکن می داند، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان انحراف مسیر مترو را تایید می کند و سخنگوی این شورا تکذیب.
دیگر مسوولان شهر اصفهان نیز تلفن همراه خود را پاسخ نمی دهند تا شاید مردم بیش از این از اتفاقات تلخ و شیرین اطراف خود مطلع نشوند و حق اطلاع یافتن از حوادث و وقایع، بکر و دست نخورده در اختیار مسوولان پارلمان شهری که روزی برای گرفتن رای از مردم آنان را ولی نعمتان خود می دانستند، بماند و همچنان موضوع انحراف مسیر دستگاه حفاری مترو و ایراد صدمه به پایه سی وسه پل در هاله ای از ابهام باقی بماند. البته این در حالیست که تا حدود بسیاری انحراف مترو از مسیر اصلی خود به اثبات رسیده است و مسیر تونل شرقی خط شمال به جنوب پس از عبور از زیر زاینده رود، در حدود 30 رینگ (حدود 40 متر) در کنار سی وسه پل به اشتباه حفاری شده و همین اشتباه به ظاهر ساده سبب شده تا دهانه تونل از موقعیت تعیین شده کنونی به میزان حدود شش متر به سمت راست جا به جا شود. البته مصطفی پسران بهبهانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان همچنان معتقد است این انحراف مسیر به سمت سی وسه پل نبوده و سازمان میراث فرهنگی نیز بر این موضوع نظارت کامل دارد. وی میزان انحراف مترو را سه الی چهار متر اعلام کرده است. آنچه که اکنون محرز و مسلم است اینکه عملیات اجرایی مترو اصفهان متوقف شده تا کارشناسان برای این دسته گل جدید چاره ای بیندیشند.
پسران بهبهانی بدون در نظر گرفتن مشکل انحراف مسیر مترو که کارشناسان میزان خسارت وارده به شهر را که از جیب مردم پرداخت می شود، ده ها میلیارد تومان تخمین زده اند، مشکل بزرگ مترو اصفهان را عدم خریداری و انعقاد قرارداد واگن ها اعلام کرد و عدم امکان استفاده از مترو تا سه سال آینده را به گردن نبود واگن ها انداخت، در حالی که از زمان وقوع این حادثه تاکنون کارشناسان بسیاری از شرکت VMT GmbH که کار نقشه برداری مترو را انجام داده در ایران حضور پیدا کرده تا در خصوص انحراف مسیر مترو چاره جویی کنند. ولی از آنجا که دستگاهTBM نمی تواند پیچشی با شعاع کمتر از 225 متر داشته باشد و امکان بازگشت به عقب نیز ندارد، همه راه ها را برای دست اندرکاران این غول آهنین که به طور جدی کمر همت برای نابودی آثار تاریخی اصفهان بسته به بن بست رسانده است.
هرچند که عبدالجواد زعفرانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در جلسه ای مطبوعاتی هرگونه برخورد دستگاه حفاری مترو با پایه های پل را غیرممکن اعلام کرده است، ولی مشاهده یکسری مصالح غیرمتعارف توسط کارگران مترو شائبه احتمال صدمه زدن دستگاه TBM به پل 400 ساله اصفهان را به شدت قوت می بخشد و با توجه به اینکه تاکنون کمترین زمان حفاری یک رینگ (معادل5/1 متر) در پروژه مترو اصفهان 15 دقیقه و بیشترین زمان به سه ساعت می رسیده است، ولی این زمان اخیراً به یک شبانه روز رسیده که نشان دهنده برخورد تیغه های TBM با یک جسم سخت و سنگین است و احتمال برخورد همچنان پا برجاست. یک مقام آگاه در بخش مترو اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: «اکنون در واگن های حمل خاک های حفاری شده مصالح غیرعادی بتن مانند که به قسمتی از پی یک سازه شباهت دارد مشاهده می شود که احتمالاً در زمان انحراف دستگاه با رمپ جنوبی سی و سه پل برخورد کرده و این مصالح قسمتی از پل است. این اظهارات در حالی بیان می شود که هیچ سازه بتنی دیگری در مسیر دستگاه TBMنبوده و سر برنده دستگاه نیز به صورت جدی دچار آسیب شده است.
البته محمدرضا حبیبی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: «کارشناسان میراث فرهنگی حکم قضایی دارند تا هر لحظه که بخواهند به کانال مترو بروند و بازدید به عمل آورند و تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه به دادسرا ارائه نشده است.» وی اظهار داشت: «آخرین جلسه رسیدگی به موضوع مترو با حضور سازمان میراث فرهنگی و کارشناسان قطار شهری ابتدای سال برگزار شد و بعد از آن جلسه تاکنون گزارشی به این دادسرا واصل نشده است.»
حبیبی تصریح کرد: «چنانچه گزارشی به دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ارائه شود در این زمینه دستور قضایی مناسب صادر خواهد شد و موضوع به دقت بررسی می شود.» دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در خصوص امکان ورود مستقیم مدعی العموم در این موضوع گفت: «بر اساس قانون، در مسائل مربوط به میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاکی خصوصی تلقی شده و نیاز به شکایت شاکی خصوصی است.» این کشمکش های خبری همچنان ادامه یافت تا اینکه ابوالفضل قربانی، سخنگوی شورای شهر اصفهان به طور کلی موضوع انحراف مسیر حفر تونل مترو را منکر شده و از پیشرفت 90 درصدی خط یک مترو اصفهان خبر داد و 10 کیلومتر آن را آماده ریل گذاری اعلام کرد. آنچه در میان این همه تایید و تکذیب به ذهن می رسد این است که تکلیف ایستگاه مترو هتل پل که تا پیش از این قرار بود در ضلع جنوبی
سی وسه پل احداث شود و یکی از ایستگاه های پر تردد خط مترو تلقی می شود چه خواهد شد؟ با این انحراف مسیرگزینه های پیش رو یا حذف این ایستگاه است که با توجه به اینکه ایستگاه هتل پل یکی از اصلی ترین ایستگاه های مترو است حفر آن را غیرممکن می کند، یا اینکه مسیری حداقل 170 متری جهت در مسیر قرار گرفتن مجدد دستگاه TBMبه صورت دستی حفر گردد که آن نیز هزینه سنگینی را می طلبد و علاوه بر آن راه اندازی مترو تا حداقل دو سال به تاخیر می افتد. عباس حاج رسولیها، رئیس شورای شهر اصفهان نیز ضمن رد هرگونه انحراف مسیر تونل مترو گفت: «تونل غربی مترو همچنان در حال تکمیل است و تونل شرقی آن کمی عقب تر از آن در دست انجام است. «البته رد انحراف مسیر مترو توسط رئیس شورای شهر با وجود مدارک مستند موجود، هرچند که موضوعی عجیب است، ولی بی ربط با بخشنامه شهردار اصفهان مبنی بر منع مصاحبه با اصحاب رسانه درخصوص موضوع قطار شهری نیست» از سوی دیگر حسین جعفری، رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در گفت وگو با «سرمایه» از وضعیت بحرانی سی وسه پل خبر داد و گفت: «دیواره غربی این پل 30 الی 40 سانتی متر به سمت رودخانه حرکت کرده است و اکنون سازمان میراث فرهنگی جهت آسیب شناسی این پل با یک گروه مشاور قرارداد بسته است تا موضوع را بررسی کند.» این در حالی است که حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بحران در سی وسه پل را شایعه ای بیش ندانسته و آن را غیرممکن بیان داشته است. گفتنی است این پل تاریخی که به «الله وردی خان» (نام معمار سازنده آن) شهرت دارد، یکی از قدیمی ترین پل های اصفهان بوده که 300 متر طول و 14 متر عرض دارد و در امتداد خیابان چهارباغ عباسی واقع شده و از شاهکارهای معماری زمان شاه عباس اول است.
مراسم جشن آب ریزان از جشن های باستانی ایران که بعضی از جهانگردان به آن اشاره کرده اند در کنار این پل برگزار می شده است.
منبع : http://www.sarmayeh.net/ShowNews.php?56867