[ آموزشی ]معرفی پروژه های آموزشی و پژوهشی برگزیده AIA 2007

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی پروژه های آموزشی و پژوهشی برگزیده AIA 2007

در ژانویه سال 2007، موسسه معماران آمریکا، 29 برگزیده دریافت جایزه سالانه معماری، طراحی داخلی و طراحی شهری را معرفی نمود. ریچارد لوگان Richard A. Logan))، ریاست هیئت داوری AIA، نمود خارجی، کیفیت فضاهای داخلی، توجهات سایت، تاثیرات محیطی، و روابط اجتماعی را به عنوان مهمترین عوامل گزینش نهایی برگزیدگان بخش معماری بیان می دارد.
اما نکته حائز اهمیت در خصوص برگزیدگان بخش معماری امسال، وجود 6 پروژه با کاربری آموزشی و پژوهشی در میان 9 پروژه برتر است که این امر لزوم توجه به چنین فضاهایی را بیش از پیش خاطر نشان می سازد. بدین منظور و البته به بهانه موضوع ویژه شماره هفتم آرک نویز به معرفی مختصری از این 6 پروژه می پردازیم.


1-Biomedical Science Research Building



ساختمان پژوهشی علوم زیست - پزشکی دانشگاه میشیگان، طراحی شده توسط معماران Polshek، دارای فرمی است که هر دو گزینه عملکرد گرایی و محیط گرایی را توامان شامل می گردد. در این طرح دیوار شیشه ای دو جداره حداکثر نور حورشید، آسایش حرارتی و کارایی انرژی را به همراه آتریومی که فضای تعامل ویژه ای برای مراجعین فراهم نموده است، تامین می نماید.



 

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
2- Meinel Optical Science Research Building

ساختمان تحقیقات علوم نوری در توسکان آریزونا، که توسط معماران ریچارد باویر طراحی گشته است، در حقیقت سمبل انتزاعی یک تاریکخانه می باشد. در این مجموعه نور روز از طریق روزنه هایی در دیوارهای بتنی وارد فضا می گردد و حس زیبایی به آن می بخشد.


هیئت داوری در خصوص این پروژه چنین اظهار داشته اند: "میله های نور چنان نیرومندند که موجب بسط نور وارد شده به فضا می گردند... آنها اجازه می دهند تا شما تمامی مناظر انکساری را ببینید و همینطور به شما می گویند که چه عناصری داخل فضا امتداد یافته اند."


 

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
3- Canada's National Ballet School

پردیس خیابان جارویس مدرسه ملی باله کانادا در تورنتو، بصورت مشارکتی توسط معماران Kuwabara Payne McKenna Blumberg و Goldsmith Borgal & Company Limited طراحی شده است. مجموعه ای از سه ساختمان شیشه ای که در نگاه اول با فضای نمایش رقص زیبایی نمایان می گردد: فضایی بصورت یک پرده نمایش.


به دلیل حفاظت بنای پیشین و قرار دادن ساختمان اخیر در دل ساختمان قدیم، پروژه حاضر مثال بارزی است از همزیستی مسالمت آمیز معماری معاصر و گذشته.



 

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
4- School of Art and Art History at the University of Iowa


مدرسه هنر و تاریخ هنر دانشگاه آیووا (Iowa) طراحی شده توسط "معماران استیون هال" و مشارکت Herbert Lewis Kruse Blunck Architecture ، طره ای برجسته بر فراز یک مرداب است که ارتباط بصری با هندسه ارگانیک پرتگاههای آهکی مجاور ساختمان را در معرض دید دانشجویان هنر قرار می دهد. در این راستا هیئت داوری امسال AIA از وضوح و شفافیت عالی و چشمگیر ساختار این بنا تقدیر نموده است.



 

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
5- Dr. Theodore T. Alexander Jr. Science Center School




شاید وضوح کمتر ولی تاثیرگذاری بیشتر را بتوان در مدرسه علوم Dr. Theodore T. Alexander Jr در لس آنجلس که توسط مورفوسیس طراحی گشته است، مشاهده نمود. ساختمان مزبور، هم به عنوان مدرسه ابتدایی و هم به عنوان مرکز پژوهش دانشگاه کالیفرنیای جنوبی عمل می نماید. کتابخانه ها، اتاقهای کنفرانس و کلاسها یک آتریوم مرکزی را احاطه نموده اند و دسترسی به ساختمان شمالی مدرسه نیز از طریق یک جفت پل، فراهم می گردد.

 

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
6- Palo Verde Library/ Maryvale Community Center



در فونیکس آریزونا - یکی از برندگان جایزه AIA امسال- که توسط Gould Evans Associates + Wendell Burnette Architects طراحی شده، عملکرد دوگانه ای از کتابخانه و مرکز اجتماع عموم به نمایش گذاشته شده است. یک ردیف از شیشه های حبابدار خارجی، ارتباط بصری میان ساختمانها و جامعه را فراهم می آورند، در حالیکه ساختمان را از نور و گرمای مستقیم خورشید نیز محافظت می نمایند.



 

Similar threads

بالا