جدایی نادر از سیمین در حالی از روز چهارشنبه گذشته اکرانِ خود در سینماهای فرانسه را آغاز کرد که از حیثِ تعداد سالنهای نمایش، رکورددار فیلمهای ایرانیِ اکران شده در فرانسه - در طولِ تاریخ - است.
این فیلم از روز چهارشنبه در ۱۰۶ سالنِ سینما نمایش خود را آغاز و از هفته دوم، این تعداد به ۱۴۶ سالن میرسد.
پیش از این «درباره الی»، ساخته پیشینِ فرهادی نیز تنها با ۵۰ سالن در فرانسه به نمایش عمومی درآمده بود. به نظر میرسد اقبالِ گستردهتر و کم نظیر جشنواره برلین و منتقدانِ فرنگی به جدایی نادر از سیمین، عاملِ خیزشِ غافلگیر کننده این فیلم در نمایش عمومیاش در سراسر جهان شده باشد.
تا به اکنون «سفر قندهار» ساخته محسن مخملباف، با ۳۴۰ هزار تماشاگر؛ همچنان پرتماشاگرترین فیلم ایرانیِ به نمایش درآمده در فرانسه است.
«کسی از گربههای ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی؛ با ۲۵۰ هزار تماشاگر؛ پس از صفر قندهار؛ پرتماشاگرترین فیلم ایرانیِ به نمایش درآمده در طی این سالهای اخیر می باشد.
حال باید دید فیلم تحسین شده اصغر فرهادی با در اختیار داشتنِ بیشترین میزان سالنها و تبلیغاتِ یک فیلم ایرانی در این کشور، آیا میتواند رکوردهای تعداد تماشاچیِ آثار ایرانی - لااقل در این سالها - را هم در آن جابجا کند؟ رکوردی که اگر توسط این فیلم شکسته شود، قطار موفقیتها و رکورد شکنیهای این فیلم را را کاملتر و دست نیافتنیتر خواهد کرد.
از سویی دیگر، این فیلم در سایت الو سینه - که در حکمِ آی ام دی بیِ فرانسوی زبانها قرار دارد - موفق به کسبِ امتیاز کم سابقه ۶. ۴ از ۵ ؛ از نویسندگان و کارشناسانِ سینماییِ ۱۸ نشریه این کشور شده است. بسیاری از این نشریات، در حالی به فیلم فرهادی امتیاز ۵ را اعطا کردهاند که مدتها به فیلمی این امتیاز را نداده بودند. باید تا پایانِ اکرانِ جدایی نادر از سیمین در فرانسه و آغاز نمایشاش در دیگر کشورهای مهمِ اروپا، یعنی انگلیس و آلمان نشست و دید که آیا این مطرحترین فیلمِ این سالهای اخیر سینمای ایران، موفق به ثبتِ موفقیتهای بیشتر، اینبار در نزد مخاطبانِ خارجی خواهد شد یا خیر
http://www.cinemaema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-26-pid-5290.html
این فیلم از روز چهارشنبه در ۱۰۶ سالنِ سینما نمایش خود را آغاز و از هفته دوم، این تعداد به ۱۴۶ سالن میرسد.
پیش از این «درباره الی»، ساخته پیشینِ فرهادی نیز تنها با ۵۰ سالن در فرانسه به نمایش عمومی درآمده بود. به نظر میرسد اقبالِ گستردهتر و کم نظیر جشنواره برلین و منتقدانِ فرنگی به جدایی نادر از سیمین، عاملِ خیزشِ غافلگیر کننده این فیلم در نمایش عمومیاش در سراسر جهان شده باشد.
تا به اکنون «سفر قندهار» ساخته محسن مخملباف، با ۳۴۰ هزار تماشاگر؛ همچنان پرتماشاگرترین فیلم ایرانیِ به نمایش درآمده در فرانسه است.
«کسی از گربههای ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی؛ با ۲۵۰ هزار تماشاگر؛ پس از صفر قندهار؛ پرتماشاگرترین فیلم ایرانیِ به نمایش درآمده در طی این سالهای اخیر می باشد.
حال باید دید فیلم تحسین شده اصغر فرهادی با در اختیار داشتنِ بیشترین میزان سالنها و تبلیغاتِ یک فیلم ایرانی در این کشور، آیا میتواند رکوردهای تعداد تماشاچیِ آثار ایرانی - لااقل در این سالها - را هم در آن جابجا کند؟ رکوردی که اگر توسط این فیلم شکسته شود، قطار موفقیتها و رکورد شکنیهای این فیلم را را کاملتر و دست نیافتنیتر خواهد کرد.
از سویی دیگر، این فیلم در سایت الو سینه - که در حکمِ آی ام دی بیِ فرانسوی زبانها قرار دارد - موفق به کسبِ امتیاز کم سابقه ۶. ۴ از ۵ ؛ از نویسندگان و کارشناسانِ سینماییِ ۱۸ نشریه این کشور شده است. بسیاری از این نشریات، در حالی به فیلم فرهادی امتیاز ۵ را اعطا کردهاند که مدتها به فیلمی این امتیاز را نداده بودند. باید تا پایانِ اکرانِ جدایی نادر از سیمین در فرانسه و آغاز نمایشاش در دیگر کشورهای مهمِ اروپا، یعنی انگلیس و آلمان نشست و دید که آیا این مطرحترین فیلمِ این سالهای اخیر سینمای ایران، موفق به ثبتِ موفقیتهای بیشتر، اینبار در نزد مخاطبانِ خارجی خواهد شد یا خیر

http://www.cinemaema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-26-pid-5290.html