گفتمان معماری ...

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
اما تو دانشگاه ما کاملا برعکسه نمیدونم اساتید با دخترا چه مشکلی دارن ! فکر میکنم بستگی به استاد یا ریئس اون اداره داره نمیشه به همه جا نسبتش داد . خیلی از دخترهای معماری که الان سرکار هستند به خاطر سوادشونه و شاید به قول دوست دیگرمون کم توقع بودنشونه

ولی کلا غیرت کاریشون بیشتره;)
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
خلیی تاپیک جالبیه...مثل یه نقد و بررسیه گروهیه که میرفتیم سر ساختمان. اونجا حرف هرکی از بچه ها یه جرقه میشد واسه ذهن بقیه .
یه چیزی که تو نقد و بررسی یه بنا به نظر من خیلی تاثیر داره و به طور خزنده ای زیر پوست دانشجویان معماری میره؛ نطرات و عقاید اساتیدی که تو دوران تحصیل داریم و یا داشتیم. معمولا هم یکی تو افکار ما موثر تره.....درنتیجه به طور ناخوداگاه ما خودمونو با سلیقه اون استاد وفق میدیم.
گاهی استادی به شدت عرق معماری سنتی داره و افکارش روی ما اثر میذاره و گاهی استاد دیگه ای حس مدرنیست بودن رو به ما تزریق میکنه.

اما جدای از این حرفا من خودم درمورد نمای ساختمان به هنر و هندسه ای که در ساخت بنا به کار رفته خیلی اهمیت میدم و در درون ساختمان به کاربرد فضاها . بناهای مدرن و سنتی برام فرقی نداره..فقط باید هارمونی و هماهنگی داشته باشه...حجم، رنگ ، مصالح ،تطابق با محیط و فرهنگ اون جامعه ، همخونی با محیط اطراف و ....و یکی از چیزایی هم که چشممو خیلی میگیره نوآوریه...هم تو نما و هم کاربرد فضا البته بازم میگم به شرطی که هارمونی داشته باشه با بقیه محیط و فرهنگ
 

maryam0

عضو جدید
باسپاس از احسان عزیز برای انتخاب این موضوع...
این جرات را به خود دادم که من نیز نظر خودم رو راجع به این تایپیک بدم.
آیا واقعا ما به درستی و اصولی ، به آثار ِ معماری مینگریم ؟


خوب در واقع این سوال شما خیلی کلی به این موضوع نگاه میکنه ،و شامل تمام اطلاعاتی است که یک معمار باید داشته باشد تا بتواند به درستی و اصولی به آثار معماری بنگرد.
شیوه تدریس: متاسفانه شیوه ای که در کلاسهای ما مورد بحث قرار داده میشه مبتنی بر چند دیدگاه و نظریه ثابت که در یک یا چند کتاب موجود است بر ما نیز دیکته میشود..مثلا برای خانه آبشار چند مطلب راجع به این اثر گفته میشود و دانشجو برای جلسه بعدی باید اماده ی پاسخگویی به سوالات استاد راجع به همان مباحثی که گفته شده بود ، باشد.تقریبا همان شیوه ی معلم محوری البته با تغییرخیلی کم..نمیدونم البته همه جا شاید اینطور نباشه اما خوب------------------------

و در واقع اصول و درستی که باید با یک دید معماری در کلاسها داشته باشیم و یاد بگیریم رو نداشتیم و این نکته حائزاهمیت است که بیشتر از همه به خود دانشجو نیز برمیگردد...صد البته ..اما نشان دادن یک راه نیز خود هزاران راه و دید دیگر را برای ما باز میکند.........................

در واقع اگر در کلاس های ما به جای دیکته کردن مطالب، میز گردی تشکیل بدن و استاد و دانشجویان با هم به بحث بپردازند و البته که با نظر و بحث های روز معماران امروزی نیز همراه باشه ، میشه گفت کمی از دید و فکر و نحوه ی درست نقد و یا حتی درست دیدن براورده میشود......................
دید هر فرد : در ابتدا هر کسی جدا از رشته معماری نیز دارای یک دید و نگرش کلی یا با جزئیات به هر اثر و بنایی است که گاهی از یک معمار هم موشکافانه تر بررسی میکنه که بنظرم این نگرش در هر فردی وجود دارد که یا میتواند موجب رشد شود یا در سطح ابتدایی باقی بماند.حال اگر بخاهیم دانشجویان معماری رو بگیم ،میشه گفت تقریبا با شنیدن یا دیدن یا شرکت در گفتگو های معماری ئ نقد کمی به صورت جسته و گریخته یکسرس چیزها رو بلدن اما نه به طور کامل..............

استادی میگفت : برای نقد بیایم همه اثار رو زیبا ببینیم..البته منظورش ندیدن معایب و کم و کاستی ها نبود نه ..........


و من شخصا ابتدا کلیت کار به نظرم میاد و البته اول محو زیبایی های بنا میشم و بعد که چشمم عادت کرد شروع به بررسی جزویات میکنم اما نه به طور تخصصی و کامل و بعد کم کم ساختار هندسی و بعد رنگ ، مصالح...و در واقع گاهی خودم رو در اون مکان و بنا تصور میکنم و عواملی که موجب ازار از ان بنا ست یه جورایی نقدمنفیم میشه و حس و خاطره ذهنی ک برام بجای بمونه نتیجه ی نقد مثبت برای شخص من میشه..........
اما اینکه هرفردی که با دیدن یک اثر حس خوب و ارامش و زیبایی خاطر در ذهن بیننده بجای گذارد از همه مهمتر ست...و اینکه اگر کسی در اون مکان زندگی کنه و به خاطر اونچه که هست راضی و ارامش را داشته باشد ، این خودش یک نقد است در صورتی که ممکنه منه بیننده دید متفاوتی داشته باشم...فکر کنم علاوه بر دیدن یک اثر ، قرار گیری در وضعیت و اقلیم و همه ی انچه که دوستان ذکر کردند نیز مهم است و بی تا ثیر نخواهد بود..
امیدوارم که بحثم مفید باشه...
 

arc_neda

عضو جدید
خیلی ممنون از پست خوبتون ،
همه ی حرفا رو همه ی دوستان زدن ، منم یه چیز اضافه کنم: اینکه تجربه نیازه، اینکه اطلاعات و مطالعه نیازه ، اینکه ترو خدا همینجوری نظری و ندیم ، دقت کردین وقتی استادی انتقادی میکنه ممکنه خوشمون نیاد؟؟؟؟ ممکنه با سلیقه ی ما جور در نیاد ؟؟؟ کار نباید سلیقه ی شخصی فقط توش باشه ، اشتباهه، چون آدما با سلیقه های دیگه وارد اون مکان میشن ، مثلا یه مسجد ، آرامگاه و ... من هر جا که رفتم زیادی شلوغش کردن و اون حس آرامشو ازم میگیرن ، اون یکی از این شلوغی خوشش میاد ؟؟ خب سلیقه ها متفاوته ، پس فکر میکنم بررسی عملکرد در بنا مهمترین چیزیه که تو تحلیلامون باید ببینیمشون ،بله با اینم کاملا موافقم که مثلا من الان ترم 6 با ترم 1 خیلی فرق کردم تازه دارم میفهمم انتقادای اساتیدمو ، پس معلومات نیازه واسه انتقاد .
 

SOSHAN

عضو جدید
خیلی ممنون از پست خوبتون ،
همه ی حرفا رو همه ی دوستان زدن ، منم یه چیز اضافه کنم: اینکه تجربه نیازه، اینکه اطلاعات و مطالعه نیازه ، اینکه ترو خدا همینجوری نظری و ندیم ، دقت کردین وقتی استادی انتقادی میکنه ممکنه خوشمون نیاد؟؟؟؟ ممکنه با سلیقه ی ما جور در نیاد ؟؟؟ کار نباید سلیقه ی شخصی فقط توش باشه ، اشتباهه، چون آدما با سلیقه های دیگه وارد اون مکان میشن ، مثلا یه مسجد ، آرامگاه و ... من هر جا که رفتم زیادی شلوغش کردن و اون حس آرامشو ازم میگیرن ، اون یکی از این شلوغی خوشش میاد ؟؟ خب سلیقه ها متفاوته ، پس فکر میکنم بررسی عملکرد در بنا مهمترین چیزیه که تو تحلیلامون باید ببینیمشون ،بله با اینم کاملا موافقم که مثلا من الان ترم 6 با ترم 1 خیلی فرق کردم تازه دارم میفهمم انتقادای اساتیدمو ، پس معلومات نیازه واسه انتقاد .

سلام خدمت دوستان..
عیدشما مبارک ، طاعات قبول ..
ضمن تشکر از آقا احسان استارتر بسیار محترم با پست های خوبشون ..و موافقت با اصل کلام arc-neda باید بگم همیشه یه اصول کلی هست که باید تو بنا رعایت بشه که برمیگرده به مطالعه زیاد، ورای این اصول کلی ، سلیقه شخصی طراحه که به شخصه برای من اصلا مهم نیست.. زیبایی هم برای هر شخص مفهوم خودش رو داره و طبق اون نمیشه یک بنا رو قضاوت کرد...من خودم خیلی وقته فارغ التحصیل شدم ولی واقعا دیدم با اون موقع که باد به قبقبه مینداختم و رو بناهای مختلف نظر به اصطلاح کارشناسانه میدادم خیلی فرق کرده..
من یک بنا رو در حکم یه کتاب میبینم،همونطور که خواننده اصلا نباید تحت تآثیر نویسنده قرار بگیره، یک معمار هم نباید جذب زیبایی نسبی بنا بشه..همونطور که به کتاب با دید نقد ابتدا منفی نگاه میکنم به بنا هم به همین دید نظر میدم ...نمیدونم ،شاید یکی به دید مثبت نگاه کنه و بتونه به حقیقت امر برسه ولی من کلا با این روش پیش میرم...
تو ایران به نظرم نمیشه خوب رو سبک بنا نظر داد یعنی سبکی وجود نداره که بخوایم در محدوده اون نظر بدیم بنابراین مجبوریم فقط با اصول کلی پیش بریم!!
من از دوستان تقاضا دارم اصول کلی که من مبهم بیان کردم رو اونها بگن تا بتونیم فرق بین این اصول و سلیقه ها رو بدونیم...
خودم یکیش رو میگم ،، اصول فنی هست که دوستان قبلا اشاره کردن، واقعا گاهی وقت ها بعضی ساختمون ها رو که میبینم دلم به حال جامعه معمارمون میسوزه ، که چقدر عقبیم!!!
 

rezafreeheart

عضو جدید
سلامتی آقای راننده و همه مهندسای گل معماری یه کف مرتب بزن.
مهندسای عمران عزیز توجه داشته باشن معماری با روح آدما سر و کار داره ولی عمران فقط یه بحث مادی و محاسباتیه و اصلا قابل قیاس با معماری نیست.

:mad::mad:سلام.
گفتم بیام تو قسمت معماری تالار تا ببینم بچه های معماری چه تاپیک هایی را انتخاب کردند, که اگه خودتون با تاپیک های قسمت عمران مقایسه کنید متوجه تفاوت می شید. اول اینکه باید بدونید عمران و معماری دو جزء جدانشدنی هستن و اگه با هم تلفیق بشن می تونن شاهکار ایجاد کنن.
و اینو هم بدونید که معماری (روووووح) بدون عمران رو هواااااااااااست. اگه هم به تاریخ رجوع کنید، متوجه میشید، معمار های بزرگ کسانی بودند که به عمران هم مسلط بودند.
خلاصه این وسط چه اصراری دارید معماری رو بهتر از عمران نشون بدید، نمیدونم...........
:que::que:

فلسفه زندگی انسان امروز در این جمله خلاصه می شود : فدا کردن آسایش زندگی برای ساختن وسایل آسایش زندگی...
 

vdi

کاربر فعال
اساتيد ببخشيد تو بحث آدم بزرگا دخالت مي كنم.........منم تاثير شديد نظر شخصي (سليقه اي )رو ديدم از يك بنا وحتي موقع طراحي يك بناي احساس ميكنم ولي اينكه چطور كنترلش كنم نميدونم.

وكلن اينكه مثل اولين نظر اين تاپيك يك سري جزئيات پراكنده وسليقه شده اصول طراحي من....!
 

aa-amini

عضو جدید
منم همه ی این حرفها و بحثها رو قبلا هم شنیدم و احساس میکنم عمرانی ها طرحهای متقارن رو به طرحهای نا متقارن (به منظور استحکام بیشتر) ترجیح میدن ولی الان به دلیل پیشرفت تکنولوژی همه این مسائل حل شده...شاید چون طرح نا متقارن زمان وفکر بیشتری برای محاسبه ساختمون لازم داره زیاد تمایل نشون نمیدن
 

saleh-sinava

عضو جدید
منم همه ی این حرفها و بحثها رو قبلا هم شنیدم و احساس میکنم عمرانی ها طرحهای متقارن رو به طرحهای نا متقارن (به منظور استحکام بیشتر) ترجیح میدن ولی الان به دلیل پیشرفت تکنولوژی همه این مسائل حل شده...شاید چون طرح نا متقارن زمان وفکر بیشتری برای محاسبه ساختمون لازم داره زیاد تمایل نشون نمیدن



از چیزی که در تخصص شما نیست اظهار نظر تخصصی نکنید
بحثی که شما میکنید در مهندسی زلزله خود را نمایان میکند
طولانی و زیاد بودن محاسبات سازه نامتقارن دلیل رد شدن سازه نامتقارن از دید مهندسان عمران نیست
دو تا کتاب زلزله خونده بودین اونوقت این حرفو نمیزدین!!!!!!!!!
 

saleh-sinava

عضو جدید
اي دوست عزيز كه اين تاپيك رو زدي اينو بدون كه تا وقتي از اين بحثا دست بر نداريم و ندونيم عمران بدون معماري يعني كشك ، نتيجه اين مي شه كه تو مملكت به جاي مهندسين عمله هاي افغاني كار مي كنند .:surprised:



چه ربطی به عمله افغانی داره !!!!!?????????
عمران بدون معماری به حرکتش ادامه میده
ولی معماری بدون عمران حتی یک گام که چه عرض کنم سر جاش ساکنهم نمیتونه وایسته
بهترین طرح معماری از بهترین معمار جهان بدون محاسبات عمرانی هیچ است!!!!!
 

rezafreeheart

عضو جدید
:mad::mad:تجربه کارگاهی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چه کلمه ناآشنایی واسه اکثر دانشجو ها!!!!!!!!!
دراین مورد فقط تجربه خودمو میگم، قضاوت با شما.
من چیزهایی که در سه ماه تجربه کاراموزی یاد گرفتم، در مقابل هشت ترم دانشگاه واقعا کاربردی تر و بیشتر بود. در ضمن کاراموزی باعث شد واحدای آخریمو راحت تر یاد بگیرمو قبول شم.
البته این اشکال به ضعف دانشگاه و شیوه آموزشی ما برمیگرده وگرنه کسی منکر بدرد نخور بودن علم نیس.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
خلاصه برداری 1

خلاصه برداری 1

با عرض سلام و احترام . . .:gol:
و سپاس از حضور ِ گرم و موثر ِ همه ی شما دوستان ِ خوبم .
قبل از هر چیز ، باید عرض کنم که نوشتار ِ همه ی شما رو بار ها و بار ها خوندم و ریزبینانه بررسی کردم ،و اعتراف میکنم که از همه ی پست های این تاپیک درسها و نکته های خوبی رو یاد گرفتم که مسلماً در ارتقای سطح ِ دانشم تاثیرگزار خواهد بود . و امیدوارم که برای شما نیز چنین بوده باشد ؛
و البته دریغ و صد حیف ، که علی رغم فراخوان عمومی و دعوت به شرکت در این گفتگو ، دوستان ِ بیشتری در بحث شرکت نکردند تا معلومات ِ بیشتری فرا بگیریم !
و اما بعد. . . الوعده وفا ؛
طبق قرار ِ وعده داده شده ،گلچینی از نکات و آیتم های مهم رو که از نوشتار ِ ارزشمند شما استنساخ و نکته برداری نمودم رو حضورتون ارائه میدم ، تا بحث برای کسانیکه شرکت کردند منسجم تر و سودمند تر دنبال بشه ، و برای دوستانی که بعد از این وارد ِ گفتگو میشوند ، با صرف ِ وقت ِ کمتری ، در جریان ِ کلیّت ِ تاپیک قرار بگیرند .
امید است که این حرکت ، مثمر ثمر واقع بشه .




1- تاثیر سلیقه ی شخصی در نگرش
2-معیارهای متفاوت برای دیدن یک اثر معماری شامل توجه به :
- کلیّات ِ بنا (تاثیرات بنا در نگاه اول)
-جزئیات بنا
-ارتباط با مسائل مختلف اجتماعی - تاریخی
3- مباحث زیبایی شناسی
4- درست و صحیح بودن ِ یک طرح ، مهمتر از خلاقانه و نو بودن آن است .
5- نگرش به بنای معماری ، بدون مهم بودن و ارجحیت سبک ِ طراحی ( در نگاه اول )
6-توجه به نقاط ضعف و قوّت ِ طرح (منفی و مثبت ) به صورت توامان



1- توجه به سلیقه های شخصی ( مثل رنگ بندی و . . . )
2- توجه به طراحی ِ فضاها
3- در نظر گرفتن ارتباط بنا با فضاهای اطراف
4- مهم بودن نوع و مدل عناصر ساختمان (درب و پنجره و . . . )
5- فضای تنفس ِ بنا ( ! )
6- آیا نمای ساختمان از بیرون ، گویای کلیّت ِ بنا هست یا خیر ؟!
7- آیا نمای ساختمان گویای عملکرد ِ آن هست؟!



ReD_CoDE گفت:
-

1- توجه ویژه به مبانی ِ نظری از جمله :
- پاسخ مناسب بنا به انسان و محیط
-مباحث روانشناسی واجتماعی ( توجه به علوم انسانی ِ در ارتباط با معماری )


RZGH; گفت:
دسته بندی به دو آیتم : معمارانه و زیبایی شناسی
1- معمارانه :
- عملکرد فضاها
-مسایل سازه ای
-وحدت ِ کلی کار
-ایده های اصلی طرح
-پویایی و خوانایی طرح
2- زیبایی شناسی ( که در این مورد توضیحی داده نشده !! ) .


-

1- توجه زیاد به جنبه های اجرایی
2- اعمال ِ سلیقه ی شخصی
3- تطابق ِ بنا با اقلیم منطقه و بررسی نقاط قوت و ضعف ِ اقلیمی در بنا
4-چگونگی ِ تاثیر فرهنگ و بوم منطقه بر بنای معماری
5-توجه ویژه به اِلمانهای استفاده شده در بنا


[
1- هنر و هندسه
2- توجه به الزامات اجتماعی و جغرافیایی
2- توجه به روابط فضاها
4-انتخاب مصالح و ساختار نما
5-ترکیب بندی و نحوه ی اجرای آن
6- طراحی داخلی و دکوراسیون
7-توجه به اقلیم و بررسی محیط و بستر و کالبد طرح
8-هماهنگی و ارتباط با پیرامون
9 - بررسی ِ اینکه آیا بنا پاسخگوی سبک و سیاق ِ زندگی مردم ِ آن منطقه هست یا خیر!
:gol:


1- بررسی ویژگی های کالبدی
2- اقلیم
3-ارتباط بنا با زندگی، فرد و شهر
4- تاثیرات بنا بر روی شخص ( فردی )
5-اتفاقات رخ داده در بنا
6-سیرکولاسیون و احساس مردم از آن
7-توجه به جبر ِ زمانی و مکانی ِ بنا از جمله :
- شرایط پروژه
-امکانات بستر طرح
-خواسته های کارفرما
-دلایل انجام پروژه




1- نگرش با معیارها و استاندارد های علمی
2- میدان دادن به ضمیر ناخودآگاه و احساس ِ شخصی



1- تمرکز ِ حواس ، درک و احساس ( با استمداد از مطالعات و دانسته های پیشین )
2- نوشتن و تعریف سناریوی فضایی (ذهنی )
3-ارجحیت داشتن ِ موضوعات ِ خاص در هر پروژه ( توجه به محدودیت های پروژه )
4-استفاده از قوه ی تخیل ( که به نظرم بسیار کار جالبی هستش ).



1- توجه به :
- مقیاس
-رنگ
-ترکیب بندی
- متریال و مصالح
- تناسبات اجزا مثل درب و پنجره و . . .




1- تاثیرات زیبایی و زیبایی شناسی
2- توجه به نگاه و ایده های معمار
3- توجه به پاسخگویی به نیاز ِ مخاطب ، یا اعمال ِ نظرات ِ شخصی ِ معمار؟!.
4-بررسی و کنکاش برای درک ِ مفهوم ِ طرح
5-جسجتجو و مطالعه ی شاخصه ها و عناصر ِ ظاهر بنا
6- سازه و تکنولوژی ساخت
7- مصالح
8- توجه به ارزش ها معماری ِ بومی ِ منطقه


1- نوع ِ هنر و هندسه ی به کار رفته در بنا ( و نما)
2-کاربرد و عملکرد فضاها
3- عدم تفاوت بین ِ معماری سنتی یا مدرن در نگرش
4-هارمونی و هماهنگی ِ بنا
5-توجه به حجم ، رنگ و مصالح
6- تطابق با محیط و فرهنگ اون جامعه
7- همخوانی با محیط اطراف
8- توجه ِ ویژه به نوآوری و خلاقیت


1- توجه به کلیت ِ طرح و بنا (در نگاه ِ اول و به صورت ِ گذرا)
2- توجه به مسایل زیبایی شناسی
3-بررسی ِ جزئیات ( به صورت موشکافانه و تخصصی)
4-ساختار هندسی
5 - رنگ ، مصالح و اقلیم
6- تصور ِ فضایی یا همان تخیل ِ فضایی
7 - استمداد از قوه ی احساس برای درک ِ بیشتر تاثیرات منفی و مثبت ِ فضاها و عناصر ِ به کار رفته



1-تایید موارد ِ ذکر شد ی قبلی از جمله : اقلیم ، زیبایی ، هندسه و . . .
2- عدم ِ تاثیر ِ زیاد سلایق و احساسات ِ شخصی ( به نظرم دیدگاه جالب هستش ، و باید بیشتر تشریح بشه).
3-بررسی عملکرد فضاها



1 - مهم نبودن سلایق و احساسات ِ شخصی
2-منفی نگری در وهله ی اول ( برای درک ِ بهتر ِ نقاط ِ مثبت )
3- مطالعه ی بنا ، با توجه به اصول و چارچوب های مشخص و تعریف شده .( نقطه ی مقابل رجحان و برتری ِ احساس در قضاوت )







در خلاصه برداری های بالا ، گزینه هایی که پررنگ ترشون کردم ، ابهامات و سوالاتی هست که برای خودم پیش اومده ، و البته نیت ِ اصلی م اینه که هر کدام از شما ، اون موارد رو واضح تر و کامل تر توضیح بدین ، و ترجیحا با مثال و مصداق باشه . (مثل ِ نوشتار ِ MY WORLD عزیز )؛
و در آخر ، باز هم از همراهی ِ همه ی شما دوستان صمیمانه سپاسگزاری می کنم .:gol:
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مجدد به دوستان عزیز؛:gol:

سپاس از احسان گرامی از ایجاد این تاپیک و خلاصه برداری مرحله اول،که سمت و سوی نکته برداری دقیقی از پست های دوستان را داشتند.که ایده بسیار خوبی است چرا که که از پراکندگی مطالب برای بازدید کنندگان آتی جلوگیری کرده از روال نظرات پیشین آگاهی بیشتری کسب میکند.مسلما محتوای تاپیک بسیار خوب وطرح ایده ها و نظرات مختلف دوستان را می طلبید،اگر چه که تا کنون به شکل دلخواه و مد نظر محقق نشده باشد اما در طولانی مدت بدون شک نتیجه بخش و مثمر ثمر خواهد بود که بازخوردهای قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.نکات جمع بندی شده بیشتر متوجه نکات ارجح در برخورد با یک بنای معماری است که بیانگر حائز اهمیت بودن آن است.در این میان نکته مثبت قابل توجه پرداخت به تمام ابعاد و نکات مختلف و بعضا متضاد یکدیگر که در تمام پست ها به آن اشاره شده است که نشان از تیز بینی و بررسی همه جانبه دوستان عزیز را دارد که جای خرسندی است.

از میان نکاتی که حقیر نسبت به این موضوع اشاره کردم، مورد "ترکیب بندی و نحوه ی اجرای آن" دچار ابهاماتی شده است .برای روشن شدن این موضوع می توان از اولین گام برای طراحی یک بنا شروع کرد.ایده پردازی و قدرت خلاقیت بالای یک معمار، ضامن توانمدی و به طبع ارائه و نتیجتا ساخت ایده آل ممکن است.در این میان " ترکیب بندی" ابعاد و معنای گسترده ای پیدا می کند.به این ترتیب که جدای از هماهنگی با استانداردهای تعین شده و تطابق عینی و عملی با الگوهای مقرر شده باید و باید با توجه به شرایط و مختصات محلی و موجود،عناصر مختلف را با ترکیب بندی متحول و شکل نوینی بخشید.از ریزترین تکات می توان به ایده های نو دست یافت و موجودیت متنوعی به آن بخشید.ترکیب بندی فضاها و کاربری های جدید،ترکیب بندی در مصالح و فرم اجرای آن که از همه تعیین کننده تر خواهد بود.به عنوان مثال می توان ازتوجه به" ایمنی ساختمان" نام برد که از ترکیب و پرداخت مواد و مصالح برای بوجود آوردن نوع جدیدی از مصالح با کاربری بیشتر و ارتقاع ضریب ایمنی و محافظت بنا برشمرد که نمونه عینی این موضوع خصوصا در این برهه زمانی است.

امیدوارم موضوع را به روشنی عنوان کرده باشم اگر ابهامی باقی مانده باشد با کمال میل توضیحات بیشتری ارائه خواهد داد.....
موفق باشید:gol:
 

memar_w

عضو جدید
با اکثر نظرات موافقم
مشکل معماری ایران که خیلی بیشتر از ایناست اما راه حل چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

memar_w

عضو جدید
من ایران درس نیم خونم.....ولی از هر کی می پرسم چرا نمیاید معماری میکن خیلییییییییییییی سخته! حتی از مهندسی هم سخت تره.
شاید باورتون نشه. ترم 2 بودیم از 14 نفر هم کلاسیم 3 نفر اومدیم بالا. 11 نفر دیگه رسما" جا زدن...تازه اون ترم الکی ترین درس رو داشتیم.
ترم 4ام ( این ترم) شدیم 1نفر که اونم منم!
من واقعا" نمی فهمم معماری اینقدر سخته؟ یا اینایی که من می بینم مخ اینجور درسا رو ندارن؟!
من ایران برق -الکترونیک خوندم.
به نظرم معماری خیلی شیرین تر و قابل فهم ترهو گاهی هم سنگین تر...اما جذابه.

بعد از ارشد می خوام برگردم ایران...اما نمی دونم امیدی هست یا نه؟
اینجا که فعلا" وضع کار جالب نیست...تو همه ی رشته ها. خیلی از شرکتها تعدیل نیرو می کنن.

فقط به امید یه کار خوب دارم درس می خونم....علاقه دارم، اما سرمایه ندارم!
ایران کاملا برعکسه سرمایه داشته باشی اما سواد نداشته باشی میتونی کارتو جلو ببری....
 

maryam0

عضو جدید
با تشکر از دوست عزیز احسان جان :gol:
ممنون از اینکه با دقت و حوصله ملاحضه فرمودید.


در واقع آنچه که از بیان این جمله میخاستم بگم ، این بود که سوال هایی که شما پرسیدین از جمله:
چگونه تحلیل می کنید ؟
چگونه می فهمید ؟
چگونه مفاهیمش رو انتقال میدید ؟
به چه چیزهایی توجه می کنید ؟

که سوال هایی کامل در برخورد یک بنا وجود دارد ،هست. خوب زمانی که من در یک بنا قرار میگیرم اون احساس و حالتی که در روان و فکر من به وجود میاره باعث میشه که در تحلیل و مفاهیمی که من براب فرد دیگری یا در نقد شخصی خودم تاثیر بزاره و مسلما باعث میشه که خودم دنبال بقیه عناصر دیگه هم برم.

برای مثال راحت تر بیان میکنم:
مثلا حس و حالی که در مسجد جامع یزد یا باغ دولت آباد داشتم یا خونه های قدیمی یزد باعث میشد که وقت بیشتری رو اونجا صرف کنم تا تمام عناصری که باعث میشد بر فکر و روان من تاثیر بزاره رو پیدا کنم و در واقع تمام فضاهاش و همه چیز رو به خوبی به خاطر دارم ...و انچنان با ذوق و علاقه و با حس برای فرد دیگری تعریف میکنم که شخص در فضای اونجا نیز قرار میگیرد...ولی اگه جای دیگه ای برم که تاثیری روی من نزاره از نظر احساس که میدونم درست نیست زیاد وقت روی فضاهای اون نمیزارم !!
مثل این میمونه که یه نفر میگه چقدر این خونه حس خوبی به ادم میده ،درست که افراد اون خونه هم در فضا ی خوب تاثیرگذارند اما باز هم یک جزییاتی داره که هر فردی با دید خودش به اونها میرسه و باعث میشه در ذهنت بمونند و در طراحی خود ادم هم تاثیر گذار است.

یادمه که یکبار توی صحن یک مسجدی نشسته بودم که دیوار کناریم یک قاب مستطیل خالی سوراخ بود وقتی سرم رو برگردوندم دیدم که یک درخت رو که در فضای دیگری بود رو به صورت یک فاب به مخاطب نشون میداد...خوب همین باعث شد که من توی طراحی فضای سایتم استفاده کنم به صورتی دیگر...

این یک دیدشخصی ست که در نگاه کردن و قرار گرفتن در یک بنایی برای نقد استفاده میکنم...

امیدوارم که ابهام رفع شده باشد..باز هم اگر ابهامی هست با کمال میل توضیح خواهم داد


امیدوارم که با دنبال کردن این تایپیک و گفتگوهای دوستان و نظر دوست محترمم احسان جان نقد کامل تراز یک بنا داشته باشم ...انشاالله

:gol::gol::gol:
...


 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب منم بيام شفاف سازي كنم
هدف من از پست قبليم اين موارد بود
1- برخورد با يك بنا دو جنبه ي علمي و هنري داره
2-نبايد نقد هنري رو با نقد يك طرفه و حسي و غير علمي اشتباه گرفت.
از طرفي واسه هر كدوم از اون دو جنبه شرايط خاصي لازمه
شما در برخورد با يه بنا در لحظه ي اول با چي روبه رو هستين. با فرم با رنگ با سطح. تو مرحله دوم با چي مواجه ميشيم. با نور با صداها با هدايت مسيري.كه اين موارد بيشتر به جنبه ي هنري و زيباشناسي معماري برميگرده.(اينايي كه ميگم فقط نظر خودمه كه ممكنه اشتباه باشه)
در نتيجه ما با يه گردش يك ساعته در بنا ميتونيم برداشت مناسبي از بعد هنري داشته باشيم.
و اما..
بعد علمي و هندسي و مهندسي. كه خيليا در برخورد با يه بنا اولين چيزايي كه ميگن اين مواردشه.كه به نظر من اشتباهه
من فك ميكنم براي شناخت اين جنبه از معماري بايد خيلي بيشتر از يه گردش يه ساعته با بنا درگير بود.
بايد ساعات مختلفي از شب و روز و فصول سال رو در كاربري هاي مختلف بنا تجربه كرد.
يه مثال ميزنم شما توي يه بنا يه اختلاف سطح ساده ميبينيد. كه خيلي شيك و مختصر كار شده و اونو ميپسنديد. ولي فقط در دراز مدته كه ميتونيد بفهميد اين اختلاف سطح تو سيركلاسيون تاثير منفي ميزاره يا مثبت.
حرف من اينه
واسه بررسي جنبه ي فني يه بنا بايد وقت بيشتري گذاشت. نميشه با يه بار قدم زدن تو راهرو از سيركلاسيون حرف زد.
پس وقتي احسان عزيز ميپرسن شيوه ي برخورد شما با يه بنا چيه. من فك كنم برخورد اوليه مد نظره.
برخورد خوده من عكس گرفتنه. كشيدن نماي يه متر مربع از اجرچينيه ديواره. كروكي كشيدنه و همينا ديگه
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعريف معماري از ديدگاه بزرگان

تعريف معماري از ديدگاه بزرگان

فيليپ جانسون:
معماري هنري است شگفت‌انگيز روشنگر و آزادي‌ساز
هنر معماري عبارت است از طرحهايي فردي كه با نقاشي و تنديس رقابت مي‌كند و هيچ معنايي ندارد بلكه تنها ايجاد انواع جديد فضاهاست.
لويي‌كان:
معتقد است معماري به عنوان خلقتي هنري براي برآوردن يك نياز نيست بلكه آفريدن نياز است. معماري‌ شناسايي همگني فضاهايي است نامتناسب با عملكردهاي خاص انساني. معماري سازندگي ذهني فضاهاست و از جايي شروع مي‌شود كه عملكرد روشن و مشخص است.

لوكوربوزيه نيز معماري را اين‌گونه مي‌بيند:
« معماري فرمها, حجمها, رنگها, اكوستيك و موسيقي است. نور و سايه بلندگوهاي معماري‌اند. معماري بازي استادانه, صحيح و باشكوهي از احجام تركيب شده در زير نور مي‌باشد. »

پيترآيزنمن مي‌گويد:
معماري در حضور و بينش خود به عنوان سرپناه و عرفاً خانه و كاشانه ريشه دوانيده است.
معماري محافظ هستي است و آخرين سنگر مكان. مكان لامكاني را فرو مي‌نشاند زيرا لامكاني موقعيت متناقضي را دامن مي‌زند.

برنارد چومي:
معتقد است معماري به چهره‌اي نقاب‌پوش مي‌ماند نمي‌توان به راحتي نقاب را پس زد همواره مخفي است در پس طرحها دريافتها, عادتها و قيد و بندهاي فني اما همين دشواري در پس زدن نقاب معماري است كه آنرا اين هم خواستني مي‌كند اين نقاب‌زدايي لذت معماري است. معماري هميشه در مورد رويدادي بوده كه در فضا رخ مي‌دهد تا دربارة خود فضا. اگر معماري هم مفهوم و هم تجربه فضا و كاربرد فضا و انگاره نمودي است نه سلسله مراتبي, پس معماري مي‌تواند به جدا ساختن اين مقوله‌ها خاتمه دهد و آنها را بصورت تركيبهاي بي‌سابقه, برنامه‌ها و فضاها درهم ادغام مي‌كند. معماري بايد به عنوان تركيب فضاها رويدادها و حركتها بدون هيچ سلسله مراتبي يا اولويتي ميان اين مفاهيم ديده شود معماري تنها ديسيپليني است كه بنا به تعريف مفهوم و تجربه تصوير ذهني و ساختار را درهم مي‌آميزد. معماري مكان تركيب تمايزهاست.

ميس‌وندر روهه:
معماري چيزي جز تمناي زمان براي فضايي زنده متغير و جديد نيست درست است كه معماري بر روي حقايق مسلم بنا گرديده است اما زمينه كار اساسي آن تسلط معاني است. معماري ارادة زمان است كه به فضا تبديل شده است. زنده شاداب و جديد.
نورمن فاستر:
معماري چيزي نيست كه در ذهن منتقد باشد معماري در مورد زندگي واقعي است دربارة مردم است دربارة مسكن دادن به مردم و تأمين نيازهاي ايشان است.
تادوآندو:
وظيفة معماري درك منطق توصيف‌ناشدني مكان است.

آلوارآلتو:
معماري علم نيست. فرايند تركيبي عظيمي است كه هزاران كاركرد معين انساني را با هم تلفيق مي‌كند و همان معماري باقي مي‌ماند. نسبت معماري ايجاد هماهنگي ميان جهان مادي و زندگي انساني است.
اتوواگنر:
هنر به طوركلي و معماري بطور خاص نشانگر سيستم ارزشگذاري در هر دوره است
رابرت ونتوري:
معماري يك ساختمان است با دكوراسيون بكار رفته
هانس‌هولاين:
معماري نظمي معنوي است كه در ساختمانها تجسم يافته است. معماري يك مفصل ارتباطي است يعني به يك بعد اضافي عينيت بخشيدن معماري واقعي در عصر, در حال تعريف جديدي از خودش به عنوان يك واسطه و دايماً در حال توسعه دامنه بيان خويش است معماري رمزآلود تداعي‌كننده و دوجنبه‌اي است.

رنزوپيانو:
معماري يك هنر تحميلي است. نمايشگاه, كنسرت يا نمايش نيست كه مردم بتوانند انتخاب كنند. هنگامي كه اثر ساخته شد مردم ناگزيرند از آن استفاده كنند بنابراين بخشي از مطالعات و تجربيات افراطي معماري بهتر است از محدوده نمايشگاه و نوشتار فراتر نرود.
برونوزوي:
معماري هنر ساختن فضاست.

زيگفريدگيديون:
معماري محصول شرايط و عوامل فراواني مانند عوامل اجتماعي اقتصادي علمي فني عادات و رفتار آدمي است كه معيار اشتباه‌ناپذيري از رويدادهاي زمان را بدست مي‌دهد.
آنتونيوگائودي:
معماري مانند موجودي زنده است و فضايي پويا كه دنياهاي درون و برون را به يكديگر پيوند مي‌زند.
يورگ گروتر:
معماري مجموعه‌اي است كم و بيش پيچيده از سيستمهاي فضايي كه بر يكديگر تأثير مي‌گذارند يكديگر را مي‌پوشانند در يكديگر تداخل مي‌كنند و با يكديگر به رقابت مي‌پردازند.

ژاك دريدا:
معماري كوششي است براي آنكه پيوند بين خود و فلسفه را استوار سازد و آنرا قابل تصور نمايد.
كلوتز:
ما بايد تمام ساختمانهاي جديد را تا حدود زيادي مرتبط با محيط آنان بدانيم چرا كه معماري بوم‌شناسي است.
رم كولهاس:
معماري آميزه‌اي است پرتناقض از توانايي و ناتواني
اسوالد ماتياس اونگرس:
معماري هيچ ارزش مطلقي را بيان نمي‌كند بلكه نسبتي است از درگيريهاي دايمي و بحثهاي تجليلي با عناصر واقعي.
كاتسوهيروكوبامايشي:
معماري هنري است كه بشر را عمدتاً با قدرت ذاتي فرم خود محصور مي‌كند.
ويليام موريس:
معماري شامل تمامي محيط فيزيكي است كه بشر را احاطه مي‌كند و تا زماني كه عنصري از اجتماع متمدن هستيم نمي‌توانيم از حيطه آن خارج بشويم زيرا معماري عبارت از مجموعه تغييرات و تبديلات مثبتي است كه هماهنگ با احتياجات بشر بر سطح زمين ايجاد شده است و تنها صحراهاي دست‌نخورده از آن مستثني هستند انسان تحت تسلط معماري به جهان چشم مي‌گشايد و به خاك سپرده مي‌شود.​
 

DDDIQ

مدیر ارشد
فستیوال جهانی معماری
World Architecture Festival - WAF



فستیوال جهانی معماری یا World Architecture Festival - WFA جشنواره ای سالانه و مراسمی برای اعطای جوایز هنر معماری . این فستیوال در سال 2008 و چهار سال اول در در بارسلونا برگزار شد، و از سال 2012 در ساحل خلیج مارینا در سنگاپور برگزار می شود ...
این گردهمایی و مراسم زنده اعطای جوایز به منظور تجلیل و به نمایش گذاشتن برترین آثار معماری از سراسر جهان می باشد ؛ صدها پروژه برای دریافت جوایز وارد رقابت میشوند و بیش از 200 اثر در لیستی برای ارائه زنده در این جشنواره انتخاب میشوند و در 20-30 گروه به رقابت میپردازند و پرزانته این آثار درکتاب راهنمای ( دایرکتوری) ساختمانهای جهان گردآوری میشوند ؛
شرکت در این مسابقه داوطلبانه بوده و جشنواره کنترلی بر ثبت نام پروژه ها ندارد. معماران هزینه شرکت پروژه خود برای جایزه WFA را پرداخت می کنند و به محل برگزاری فستیوال که برای ارائه زنده لیست آماده شده سفر میکنند ...


وب سایت این جشنواره برای اطلاع بیشتر

http://www.worldarchitecturefestival.com
 
آخرین ویرایش:

اورابانی

عضو جدید
فستیوال جهانی معماری World Architecture Festival - WFA

فستیوال جهانی معماری World Architecture Festival - WFA

WFA یاجایزه جهانی معماری پنج دوره است که در سرتاسر دنیا برگزار می شود. این دوره از این رقابت ها در سنگاپور و با شرکت بیش از پانصد شرکت کننده برگزار شده است. حضور اثر برگزیده ای از کشورمان از موضوعات جالب این دوره می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینا ساخته شدن یا فقط طراحی شدن.؟
پس کو اسم برنده ها کو اسم طرح کو مشخصات طرح.
استارتر لطفا یکم جزئیات اضافه کن
 

hagir

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکس اخریه که توی دربند سر هست
والا زمستون که من اونجا بودم هر هفته میگفتن معمارش ترکیه ای هست البته اهالی میگفتن
اما کاربریش هی تغییر میکرد یه با میگفتن هتل هست یه بار میگفتن مجتمع مسکونی هست
 

DDDIQ

مدیر ارشد
A یا جایزه جهانی معماری پنج دوره است که در سرتاسر دنیا برگزار می شود. این دوره از این رقابت ها در سنگاپور و با شرکت بیش از پانصد شرکت کننده برگزار شده است. حضور اثر برگزیده ای از کشورمان از موضوعات جالب این دوره می باشد.


سلام دوست خوبم سپاسگزارم از مطلب ارسالی شما
نام بناها رو به پست شما اضافه کردم البته یه نکته ای که در سایت های فارسی جالب هست و همه یک مطلب رو فقط کپی کردن این هست که نام بنا به اشتباه ذکر شده!! مثل بنای زیر ...!!!





تئاتر سوتو، Afritects، آفریقای جنوبی


و بنا ایرانی مذکور
اقامتگاه اسکی بارین هست رتبه‌ی دوم ساختمان های عمومی جایزه معمار سال 1390
طرح: عباس ریاحی‌فرد، فریناز رضوی‌نیکو
اجرا :
اشکان باقری‌اقدام و نوید نصرالله‌زاده






کسی میدونه شرایط اینجور مسابقات و فستیوال جهانی شرکت کردن چیه؟


سلام دوست معمار خوبم
برای شرکت در مسابقات و جشنواره های مختلف فراخوانی داده میشه و در فراخوان نحوه شرکت و مدارک خواسته شده اعلام میشه مثل فراخوانهایی که در این تاپیک اعلام میشه :
مسابقات و همایش های معماری

در مورد WFA میتونین به وبسایت زیر مراجعه بفرمائید و اطلاعات لازم رو کسب بفرمائید

http://www.worldarchitecturefestival.com
 

DDDIQ

مدیر ارشد
Barin Ski Resort / RYRA Studio


اقامتگاه اسکی بارین
رتبه‌ی دوم ساختمان های عمومی جایزه معمار سال 1390


Architects: RYRA Studio – Abbas Riahi Fard , Farinaz Razavi Nikoo
Location: Shemshak, Tehran, Iran
Project team: Ashkan Bagheri Aghdam, Navid Nasrollahzadeh, Yaser Karimian, Hamed Tabesh, Soroush Alipour, Hesam Raoofpanah
Project area: 60 sqm
Project year: 2008

In the fall 2008 we started designing interior of Barin Resort at the same time we were working on the exterior of the project. Barin is located in the heart of mountain just about 1 kilometer from the Shemshak ski resort ,the second largest ski area in Iran after Dizin and about 55 minutes drive from Tehran. Here, nature is so impressive that we decided to take this as a demonstration project which investigates the interface between nature and architecture.
This purpose of the project is to show new ideas that help in modifying the relation between architecture and nature without blindly repeating vernacular models or copying imported historical styles .It aims to reach that the logic product of any architectural design process should be free and flexible formation responding to the surrounding forces. Natural forces here were Snow-covered landscapes as the characteristic feature of the region and the fluid lines of mountain embracing the building. In design process we were also inspired by Igloos, the shelters which are built by native arctic residents’, but here topographic layers instead of ice blocks are put on each other horizontally to make a domical form. Thereupon this was a Combined Metaphoric Design which used both natural and human-made objects as inspiration sources to achieve its final form.
Here, all the project necessities are defined in the main body to provide the space purity and integrity, resembling when snow lies on the ground and homogenates all the things from different colors and shapes.






در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • Barin Ski Resort RYRA Studio.zip
    912.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
The World Architecture Festival Awards 2012

The World Architecture Festival Awards 2012

The World Architecture Festival Awards 2012




A house that looks like a cloud, the world’s tallest tower, and a honeycombed ski resort in Iran are among the 300 projects that have been shortlisted for the 2012 World Architecture Festival Awards – the world’s biggest architectural awards programme.
Cloud House, McBride Charles Ryan, Fitzroy North, Australia
Picture: World Architecture Festival 2012





This year’s festival is being held in Singapore for the first time, prompting in a big increase in entries from Asia and Australasia, particularly Australia and Singapore, but also from China, India and Japan. Now in its fifth year, the WAF Awards have attracted more than 500 entries from almost 50 countries. This year’s entries have come from as far south as New Zealand to as far north as Norway, with projects in countries including Angola, Azerbaijan, Equatorial Guinea and Brunei alongside entries from USA, UK and Scandinavia, which all have significant presence on the shortlist.
Barin ski resort, RYRA Studio, Iran
Picture: World Architecture Festival 2012



The World Architecture Festival will take place in Singapore from 3 – 5 October, and will include conference sessions, seminars and an exhibition featuring all the awards entries.
Gardens by the Bay, Grant Associates, Singapore
Picture: World Architecture Festival 2012


iGuzzini Illuminazione Iberica Headquarters, Josep Miàs, Spain
Picture: World Architecture Festival 2012



Soweto Theatre, Afritects, South Africa
Picture: World Architecture Festival 2012





Reflections at Keppel Bay, Studio Daniel Libeskind and DCA Architects PTE LTD, Singapore
Picture: World Architecture Festival 2012



Busan Cinema Centre, COOP HIMMELB(L)AU Wolf D. Prix & Partner ZT GmbH, South Korea
Picture: World Architecture Festival 2012





Wuxi Grand Theatre, PES-Architects, China
Picture: Jussi Tiainen/World Architecture Festival 2012





P House, Czarl Architects, Singapore
Picture: World Architecture Festival 2012



Vanke Triple V Gallery, Ministry of Design Pte Ltd, China
Picture: World Architecture Festival 2012




Soundforms, BFLS, United Kingdom
Picture: World Architecture Festival 2012



Tokyo Skytree, Mr Shigeru Yoshino & Nikken Sekkei Ltd, Tokyo, Japan
Picture: World Architecture Festival 2012



‘A Holiday Home on Easter Island’ – conversion of a fish farm pumping station, Zaigas Gailes Birojs, Kaltene, Latvia
Picture: World Architecture Festival 2012


http://mydesignstories.com/the-world-architecture-festival-awards-2012/



در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید ( فایل ضمیمه به فارسی میباشد )
 

پیوست ها

  • WFA 2012.pdf
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا