خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ایران در باشگاه سازندگان کاتالیست‌های راهبردی صنعت پتروشیمی

ایران در باشگاه سازندگان کاتالیست‌های راهبردی صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی ایران با بومی سازی ساخت کاتالیست، ایران را در زمره دارندگان دانش ساخت این محصولات راهبردی قرار داده است.

سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در گفت وگو با خبرنگار شانا با تاکید بر عملکرد موفقیت‌آمیز کاتالیست‌های جایگزین تولیدی این شرکت در مجتمع‌های پتروشیمی، از تولید صنعتی کاتالیست هیدروژن‌زدایی از پروپان برای تولید پروپیلن به میزان ۴۰ تن خبر داد و گفت: قرارداد سه ‌جانبه‌ای میان شرکت پژوهشی و فناوری پتروشیمی، پتروشیمی بندرامام و یک شرکت توسعه‌دهنده منعقد و کاتالیست یادشده در واحدهای MTBE (تولید افزودنی بنزین) مورد مصرف است.
مهندس غلامرضا جوکار با بیان این‌که این کاتالیست قابلیت‌های دیگر نیز دارد و با اعمال تغییرات جزئی، می‌توان آن را در واحدهای دیگر نیز مورد استفاده قرار داد، اظهارکرد: با ایجاد تغییرات می‌توان از این کاتالیست در واحدهای «LAB» مجتمع‌های پتروشیمی و واحدهای سی.سی. آر، پالایشگاه‌های نفت نیز بهره برد.
وی آزمایش موفقیت آمیز در مقیاس صنعتی کاتالیست IRSAC-۵۱۰ برای تولید پلی‌اتیلن سنگین در مجتمع‌های مارون و امیرکبیر به عنوان یکی دیگر از کاتالیست‌های تولیدی این شرکت را یادآور شد و گفت: این کاتالیست عملکردی فراتر از انتظار دارد؛ به گونه‌ای که ۲ تا ۳ برابر مشابه خارجی خود محصول تولید می‌کند، ضمن آن که دانش فنی تولید این کاتالیست هم‌اکنون قیمت‌گذاری شده و آماده واگذاری است.
به گفته جوکار، کاتالیست واحد اسید استیک پتروشیمی فناوران نیز، از جمله کاتالیست‌هایی است که سال گذشته از سوی شرکت پژوهشی و فناوری پتروشیمی تولید شده و هم‌اکنون به خوبی در حال کار است.
وی افزود: سال گذشته و در مدت ۴۵ روز یک کاتالیست برای پتروشیمی جایگزین کردیم که به گفته مدیران این مجتمع، جایگزینی آن و ادامه تولید واحد مورد نظر، سود عملیاتی قابل توجهی برای پتروشیمی جم دربر داشته است.
جوکار کاتالیزور تولید اتیلن دای‌کلراید (EDC ) در واحدهای بندرامام، اروند، غدیر و آبادان را از دیگر اقدام های کاتالیستی این شرکت اعلام و اظهار کرد: قرارداد تولید صنعتی این کاتالیزور به تازگی با یک شرکت توسعه‌دهنده به امضا رسیده است.
سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ضمن تشریح برنامه‌های پیش‌روی این شرکت در حوزه کاتالیزورها، از امضای ۳ قرارداد در آینده نزدیک با پتروشیمی لرستان و ۲ قرارداد با شرکت‌های توسعه‌دهنده برای دستیابی به دانش فنی و تولید کاتالیست‌های مختلف خبر داد.
وی گفت: در حوزه کاتالیست‌های پلیمر نیز، اقدام های ارزشمندی صورت گرفته است؛ به‌طوری که در این بخش به راحتی با شرکت‌های مطرح همانند بازل و توتال رقابت می‌کنیم و مشکل چندانی در تامین کاتالیست‌های این بخش وجود ندارد.
جوکار با اعلام دستیابی به دانش فنی کاتالیست‌های آمونیاک تا پایان سال ۹۱ اظهار کرد: با توجه به این‌که قیمت خرید این کاتالیست بسیار بالاست و قیمت هر کیلوگرم برخی از آنها گاهی به ۵۰ میلیون تومان هم‌ می‌رسد، تولید و داخلی‌سازی آن صرفه اقتصادی قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی، قیمت خرید کاتالیست‌ها بسیار بالاتر از قیمت تولید داخلی آنهاست و گاهی به ۱۰ برابر قیمت تمام‌ شده آن می‌رسد، واردات هر بسته ۱۰۰ تنی کاتالیست PDH، ۴۰ از این‌رو دستیابی به دانش فنی و تولید صنعتی کاتالیست‌ها، علاوه بر تحقق خودکفایی و حمایت از تولید داخل، صرفه اقتصادی قابل توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
جوکار دستیابی به دانش فنی و تولید جاذب را از دیگر اقدام های شرکت پژوهشی و فناوری پتروشیمی در سال گذشته و امسال خواند و افزود: با توجه به این‌که جاذب‌ها از جمله مواد مشترک بین پتروشیمی‌ها و پالایشگاه هستند، تولید داخل آنها ضروری به نظر می‌رسد.
وی با اشاره به اقدام های این شرکت برای دستیابی به دانش فنی ۳ جاذب در سال جاری گفت: دستیابی به دانش فنی جاذب (باکس) برای واحدهای آروماتیک در قالب یک قرارداد یک‌ساله جاذب «۱۳» با یک قرارداد ۸ ماهه و جاذب «۵A» در دستور کار قرار گرفته است.

آمادگی برای واگذاری دانش فنی DME

وی با بیان این‌که هم‌اکنون شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، ۱۰ تن از این محصول را با هدف تست‌آزمایی تولید کرده و قابلیت تولید بسته‌های مهندسی دانش فنی با میزان درخواست متقاضی را دارد، افزود: با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در این بخش نسبت به صنایع دیگر پایین‌تر است، امیدواریم به زودی شاهد تولید صنعتی این ماده باارزش باشیم.
به گفته وی، کارگروهی در وزارت نفت برای بررسی جایگزین DME با گازوییل تشکیل شده است و چند متقاضی برای توسعه و تولید صنعتی آن اعلام آمادگی کرده‌اند.
سرپرست شرکت پژوهش و فناوری شرکت پتروشیمی با تاکید بر فعالیت این شرکت با نگاه آینده‌پژوهی و حرکت در مرزهای دانش گفت: در شرایط کنونی با توجه به این‌که تحقیقات کاربردی در بسیاری از حوزه‌ها کامل نشده، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با کاهش فعالیت‌های خود در بخش تحقیقات بنیادی، به سمت کاربردی شدن تحقیقات حرکت کرده و ظرف دو سال با تغییر ساختار، از پژوهشگری صرف به تولیدکننده فناوری تبدیل شده است.
وی با بیان این‌که این شرکت در نقش جدید خود، حلقه واسط میان پژوهشگر، فناور و صنعتگر است، افزود: از آثار آن می‌توان به تولید کاتالیست‌ها و فرآیندهای مختلف در صنعت نفت و پتروشیمی اشاره کرد.
جوکار با اشاره به تشکیل کارگروهی برای پیگیری تبدیل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به پژوهشگاه صنعت پتروشیمی، اظهارکرد: با توجه به مشمول بودن این شرکت برای واگذاری طبق قانون اصل ۴۴، بهترین حالت برای ادامه آزادی عمل و عملکرد مناسب این شرکت، تبدیل آن به پژوهشگاه پتروشیمی است.
جوکار با اشاره به آمادگی این شرکت در واگذاری دانش فنی تولید DME (جایگزین گازوییل)، ونیل استات منومر و تولید متانول از پروپیلن برای تولید صنعتی اظهارکرد: DME به سوخت آینده جهان تبدیل خواهد شد و براساس آمارهای موجود، کشورهای چین و ژاپن تا سال ۲۰۲۰ بخش قابل توجهی از سبد سوخت را به DME اختصاص خواهند داد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جزئیات راه‌اندازی ۱۱طرح افزایش تولید نفت

جزئیات راه‌اندازی ۱۱طرح افزایش تولید نفت

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آخرین گزارش رسمی اوپک عراق با تولید روزانه بیش از ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام با قرار گرفتن در جایگاه دومین تولیدکننده نفت این سازمان به طور غیر رسمی جایگاه نفتی ایران را تصاحب کرده است.
بر این اساس با وجود افزایش تحریم‌های بین المللی، شرکت ملی نفت ایران بهره برداری رسمی از ۱۱ طرح افزایش تولید نفت خام را تا پایان فعالیت دولت دهم در دستور کار قرار داده است.
پیش بینی می شود در فاز اول با بهره برداری از طرح تولید زودهنگام و فازهای جدید توسعه ای میادین نفتی یادآوران، خشت، سروستان، سعادت آباد، هنگام، فروزان، هندیجان، رشادت، ابان، پایدار، پایدار غرب بنگستان در مجموع ظرفیت تولید نفت روزانه ایران حدود ۱۷۵ هزار بشکه افزایش یابد.
از سوی دیگر در صورتی‌که فاز نهایی توسعه این میادین نفتی هم راه اندازی شود امکان افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت ایران حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.
در شرایط فعلی به دلیل کاهش صادرات نفت، تولید طلای سیاه از برخی میادین مستقل نفتی کاهش یافته و با انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای چاه‌های توسعه‌ای در مناطق نفتخیز جنوب، خلیج فارس، نفت مرکزی و غرب اروند ظرفیت تولید نفت کشور به پایداری بیشتری می‌رسد.

افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک با عراق

در حال حاضر طرح توسعه میادین مشترک یادآوران، آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی از مهمترین طرح های افزایش تولید نفت در منطقه غرب رودخانه اروند است که پیش بینی می شود در صورت تکمیل فاز اول توسعه این سه میدان در مجموع حدود یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید طلای سیاه افزوده شود.
گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران حاکی از آن است که فاز تولید زودهنگام میدان نفتی یادآوران با ظرفیت تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
از سوی دیگر مطابق با برنامه زمان بندی تا ۱۸ ماهه توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران ظرفیت تولید نفت از این میدان مشترک ۸۵ هزار بشکه و در فاز دوم توسعه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.
بهمن ماه سال گذشته تولید نفت از نخستین چاه میدان یادآوران آغاز شد، ضمن آنکه تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۰ حفاری ۹ حلقه چاه در این میدان مشترک نفتی تکمیل شده بود ضمن آنکه برای توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران سه فاز تعریف شده است که در نهایت سقف تولید به ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
حفاری ۵۲ حلقه چاه و تعمیر سه حلقه چاه در فاز اول، پیش بینی حفاری ۱۰۰ حلقه در فاز دوم و ۱۰۵ حلقه در فاز سوم، ساخت تسهیلات سطح الارضی، جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی از عمده فعالیتهای اجرایی این طرح نفتی است.
قرارداد فاز اول توسعه میدان یادآوران به ارزش تقریبی ‌۲ میلیارد دلار ۱۸ آذر ماه سال ۱۳۸۶ ما بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ساینوپک چین امضا شده بود که پیش از گذشت ۲ سال هم اکنون رقم اعتبارات توسعه فاز اول این میدان حدود یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار افزایش را نشان می دهد.
بر اساس این قرارداد، توسعه‌ فاز اول این میدان برای تولید ‌۸۵ هزار بشکه و فاز دوم برای تولید ‌۱۰۰ هزار بشکه (در مجموع ‌۱۸۵هزار بشکه نفت در روز) به شرکت چینی واگذار شده بود.
میدان یادآوران با مجموع نفت خام درجای بیش از ۱۷.۳ میلیارد بشکه در جنوب میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان واقع شده که حدود ۳.۲ میلیارد بشکه نفت این میدان قابل استحصال و تولید روزانه آن نیز افزون بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است.

افزایش ۵۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت در مناطق مرکزی

هم اکنون طرح توسعه میادین خشت، سروستان، سعادت آباد، آبان، پایدار و پایدار غرب بنگستان از مهمترین طرح های توسعه ای و افزایش تولید نفت در مناطق مرکزی ایران است.

هدف نهایی از توسعه سه میدان خشت، سروستان و سعادت آباد تولید روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت خام است، تاکنون حدود ۱۰ حلقه چاه در قالب طرح توسعه این سه میدان نفتی حفر شده و تمامی کالا و تجهیزات مورد نیاز توسعه و راه‌اندازی این سه پروژه نفتی تامین شده است.
میدان مستقل نفتی خشت که در نزدیکی کازرون قرار گرفته است در سال ۱۳۷۱ کشف شده و طبق برنامه زمان‌بندی مقرر بود تا سال ۱۳۸۸ با حفاری هشت حلقه چاه روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت شود.
برای اجرای طرح توسعه میدان نفتی خشت در مجموع بیش از ۴۲۲ میلیارد ریال و حدود ۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شده است ضمن انکه پیشتر قرار داد طرح توسعه این میدان نفتی به کنسرسیومی متشکل از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و پیمانکاران ایرانی واگذار شده بود.
میدان نفتی خشت با دارا بودن یک میلیارد و ۵۳۰ هزار بشکه نفت درجا و با حفاری نخستین چاه اکتشافی عملا در فهرست میادین نفتی قرار گرفت ضمن آنکه از این میدان ۲۷۰ میلیون بشکه نفت قابل استحصال خواهد بود.
این میدان نفتی در منطقه کنار تخته و خشت در فارس و بین شهرهای کازرون و برازجان قرار دارد که پیش بینی می شود پس از توسعه نفت تولیدی میدان از طریق خط لوله به طول ۹۶ کیلومتر برای صادرات به تلمبه خانه گناوه ارسال می شود.
حفاری نخستین چاه این میدان در اواسط مرداد ۱۳۷۱ و با هدف آزمایش لایه نفتی شهلیان و اندازه گیری میزان نفت موجود در لایه های آسماری، جهرم، خامی و بنگستان انجام شد.
میدان نفتی سروستان در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و میدان سعادت آباد در ۲۰ کیلومتری شمال میدان سروستان قرار دارد. این دو میدان با دارا بودن یک میلیارد و ۴۰۲ میلیون بشکه نفت درجا در فهرست میادین نفتی شرکت ملی نفت در برنامه توسعه قرار دارد.

افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در خلیج فارس

همزمان با اجرای طرح های جدید افزایش تولید نفت در مناطق مرکزی ایران، طرح های جدیدی هم به منظور توسعه میادین نفت دریایی ایران در منطقه خلیج فارس در دستور کار شرکت نفت فلات قاره قرار گرفته است.
بر این اساس اردیبهشت ماه سالجاری با راه اندازی چاه‌های جدید ظرفیت تولید نفت از میدان دریایی رشادت به بیش از ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
در طرح توسعه میدان نفتی رشادت حفاری ۵ حلقه چاه‌ توسعه‌ای به صورت Batch Drilling در دستور کار شرکت نفت فلات قاره قرار گرفته است، همزمان با حفاری چاهها، تاکنون نصب و راه اندازی خطوط لوله زیر دریایی و کابل‌ اندازی ۵ رشته کابل برق چاه‌های این سکو به پایان رسیده است.
پیش بینی می شود با تکمیل مراحل مختلف توسعه ای فاز دوم توسعه میدان رشادت با ظرفیت تولید روزانه ۴۰ هزار بشکه تا اسفند ماه و فاز نهایی توسعه این میدان دریایی با مجموع ظرفیت ۷۶ هزار بشکه تا سال ۱۳۹۱ در مدار بهره برداری قرار بگیرد.میدان نفتی رشادت (رستم) در سـال ۱۳۴۵ شمسی (۱۹۶۵ میلادی) در فـاصـله ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان در آبهای خلیج فارس کشف شد.
از سوی دیگر برای سالجاری طرحهای جدید افزایش تولید نفت از منطقه خلیج فارس در میادینی همچون هنگام، فروزان و هندیجان در دستور کار قرار گرفته است که پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرحهای جدید تا پایان سالجاری در مجموع حدود ۱۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران در خلیج فارس افزوده شود.
در طرح توسعه میدان نفتی هنگام هم در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از ۲۲ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک با عمان استخراج می شود.
برای توسعه میدان هنگام توسعه ۳۰ هزار بشکه در روز هدف گذاری شده که تاکنون چهار حلقه چاه در میدان هنگام حفاری و راه اندازی شده است، در مجموع برای طرح توسعه نهایی و جامع میدان هنگام حفاری و راه اندازی ۱۰ حلقه چاه در دستور کار قرار دارد.
هزینه سرمایه گذاری برای توسعه فاز اول توسعه میدان نفتی هنگام حدود ۴۵۰ میلیون دلار بوده و در مجموع برای توسعه فاز اول و دوم این میدان مشترک با عمان حدود ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده، این در حالی است که از بدو راه‌اندازی و توسعه میدان هنگام تا‌کنون نزدیک به پنج میلیون بشکه نفت خام سبک از این میدان استخراج شده است.
میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ میلادی با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود ۲ تریلیون فوت مکعب است.
در همین حال عمان با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را از اسفند ماه سال ۱۳۸۷ و با ساخت یک خط لوله به طول ۲۵ کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.
طرح توسعه زودهنگام میدان مشترک نفتی هنگام هم از شهریور ماه دوسال گذشته با استخراج روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت با درجه ای.پی.آی توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
از سر گیری تولید نفت آرامکو

از سر گیری تولید نفت آرامکو

به گزارش سکونیوز و به نقل از نیویورک تایمز، شرکت آرامکوی عربستان بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا در بیانیه ای اعلام کرد که ویروسی که چرخه تولید این شرکت را از کار انداخته بود با تلاش متخصصان داخلی و خارجی توانسته است تولید نفت خود را از سر بگیرد.
حمله ویروسی به سیستم رایانه ای این شرکت در ۱۵ آگوست روی داد و اکنون نماینده این شرکت می گوید که به محض مطلع شدن از این ویروس سیستم های رایانه ای این شرکت از برق قطع و آسیب کمتری به رایانه های این شرکت وارد می شود.
با این حال برای رفع آلودگی رایانه های این شرکت افزون بر یک هفته زمان خرج این کار شده است.
مدیر آی تی این شرکت می گوید: این ویروس از یک عامل خارجی وارد رایانه های این شرکت شده و رایانه های این شرکت مورد حمله سایبری مستقیم قرار نگرفته است.
این مسئول از توضیح بیشتر در خصوص اینکه این عامل خارجی چگونه و به چه صورت وارد این سیستم ها شده است خودداری ورزید.
با این وجود برخی از کارشناسان می گویند هکرها منطقه خاورمیانه را نشانه گرفته اند و هدف اصلی این هکرها شرکت های انرژی است.
پیش از این نیز در ماه آوریل شرکت ملی نفت ایران مورد حمله هکرها قرار گرفته بود.
گفته می شود که این ویروس ها در اسراییل یا ایالات متحده آمریکا تهیه و تدارک دیده می شود.
به گفته این کارشناسان تولید چنین ویروس هایی متضمن پشتیبانی کشورهایی است که بتواند هزینه تولید آنها را تامین کند.
یکی از مقامات دولتی ایالات متحده می گوید که ویروس «استاکس نت» برای از کار انداختن بخشی از تاسیسات هسته ای بوشهر به دست دولتمردان آمریکا تهیه شده بود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شانا: عمليات لوله گذاري دريايي طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي آغاز شد.به گزارش شانا، مجري طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي با اعلام اين خبر، گفت: بر اساس برنامه ريزي اين شركت و با همكاري موثر شركت پيمانكار، مراحل اجرا و نصب خط لوله بخش C فاز 19 براي انتقال گاز توليدي سكوهاي دريايي به پالايشگاه خشكي با استقرار شناور لوله گذار در آب هاي خليج فارس آغاز شد.مهندس حميدرضا مسعودي طول اين خط لوله 32 اينچي در دست اجرا را 115 كيلومتر اعلام و تصريح كرد: بر اساس پيش بيني ها، اجراي عمليات لوله گذاري اين طرح تا دو ماه آينده به پايان خواهد رسيد.وي يادآور شد: همزمان با اجراي اين خط لوله، خط انتقال 4 اينچي گلايكول نيز براي انتقال آن از پالايشگاه به سكوهاي دريايي، نصب خواهد شد.مسعودي همچنين از تامين همه كالاهاي موردنياز اجراي خط لوله دريايي اين فاز خبر داد و اعلام كرد: روند اجراي بخش درياي فاز 19 پارس جنوبي از پيشرفت مناسبي برخوردار است.مجري طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي گفت: حفاري بخش C فاز 19 پارس جنوبي با شتابي مطلوب در حال انجام است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اعتراض آفریقای جنوبی به تاثیرمنفی تحریم نفتی ایران

اعتراض آفریقای جنوبی به تاثیرمنفی تحریم نفتی ایران

به گزارش سکونیوز به نقل از " خبرگزاری اس ای نیوز آفریقای جنوبی " طبق گفته "مایت انکونا ماشابان" وزیر روابط و همکاری های بین المللی در آفریقای جنوبی ، از آنجا که این کشور وابستگی بالایی به واردات نفت دارد لازم است که اتحادیه اروپا در جریان تاثیرات منفی اعمال تحریم های نفتی علیه ایران بر کشوری مانند آفریقای جنوبی قرار گیرد .
وی تصریح کرد : موافقت شده که یک نماینده بین سازمانی به بروکسل رود تا اعتراض آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای منطقه جنوب آفریقا را از تحریم های نفتی علیه ایران به گوش مقامات اروپا برساند .
گزارش ها حاکی است هر گونه توقف واردات نفتی می تواند منجر به افزایش چشمگیر قیمت سوخت در بازار داخلی این کشور شود . در ماههای اخیر به دنبال تحریم نفت ایران قیمت بنزین در این کشور به بالاترین رکورد رسیده است . آفریقای جنوبی تاکنون ۲۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کرده است .
بر اساس این گزارش تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایرانی توسط شرکت های بیمه ای اروپایی را نیز شامل می شود . این اتحادیه همچنین انعقاد قراردادهای نفتی جدید با ایران و شرکت های ایرانی برای واردات نفت و فراورده های نفتی ازاین کشور را ممنوع کرده است .
طبق گفته ماشابان روابط میان آفریقای جنوبی و اروپا در سالهای اخیر تقویت شده اما محور این روابط منافع مشترک میان هر دو قطب است .
وی تصریح کرد در یک سال گذشته تعاملاتی با اتحادیه اروپا در خصوص مشکلات و چالش های پیش روی اقتصاد کشورهای آفریقایی از جمله سومالی ماداگاسکار و مالی صورت گرفته و کاترین اشتون روابط اقتصادی اروپا با آفریقا را بسیار مهم و حیاتی خوانده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تحریم نفت ایران شکست خورد/ افزایش صادرات به بیش از ۲میلیون بشکه

تحریم نفت ایران شکست خورد/ افزایش صادرات به بیش از ۲میلیون بشکه

یک مقام مسئول از افزایش صادرات نفت خام ایران در روزهای اخیر به بیش از دو میلیون بشکه در روز خبر داد و گفت: حجم صادرات نفت تقریباً به سطح روزهای قبل از تحریم برگشت.

این منبع آگاه در گفت و گو با فارس با اشاره به افزایش صادرات نفت در روزهای اخیر گفت: خوشبختانه تلاش های ایران برای افزایش صادرات نفت و مقابله با تحریم به نتیجه رسیده است.
وی ادامه داد: پس از اعمال تحریم های یک جانبه غرب بر ایران شاهد کاهش صادرات نفت بودیم اما هم اکنون میزان صادرات نفت خام ایران به روزهای قبل از تحریم بازگشته است و می توان امیدوار بود این روند ادامه داشته باشد.
این مقام مطلع خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام از ایران به مقاصد مختلف صادر شده است.
وی تصریح کرد: افزایش صادرات نفت خام ایران و همچنین افزایش قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در روزهای اخیر موجب شده است که آینده ایران بسیار ایده آل پیش بینی شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شکار وال

شکار وال

سکونیوز:ثروت برخی از کشورها به طور باورنکردنی با یک بنگاه در هم آمیخته است . مورد نوکیا ، تولید کننده گوشی های تلفن همراه ، یک سند خوب در این زمینه است : این شرکت یک چهارم رشد تولید ناخالص داخلی فنلاند را بین ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ برعهده داشته است . اما آیا هر کشور دیگری به شدت به یک بنگاه متکی است ؟ اکونومیست با استفاده از مقایسه خام درآمد سالانه بنگاه و تولید اقتصادی آنها در داخل کشور در میان ۵۳ بازار بزرگترین تولید کننده ملیت ها را مشخص کرده است . بنگاههای انرژی به خاطر توان عملیاتی شان بر فهرست حاکم هستند. اما دیگر بنگاهها به خاطر انتخاب داخلی شان کمرنگ تر هستند : آکرلورمیتال ، یک بنگاه فولادی ، سهم اندکی در لوکزامبورگ دارد ، چون عملیات آن در آن کشور کم است ، اما درآمدش بسیار زیاد است .درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۱ معادل ۹۴ میلیارد دلار بود که ۱۶۱ درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور است .بنگاههای دیگر هم همین طور . به نظر می آید که اهمیت نوکیا برای فنلاند ،یگانه باشد .
اما نگاهی بیاندازیم به بنگاههای انرژی : بنگاه انرژی اسار در موریتانی ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته است که ۱۳۱ درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور است . رویال داچ شل با ۴۷۰ میلیارد دلار درآمد حدود ۵۷ درصد تولید ناخالص داخلی هلند بوده است . استات اویل در نروژ با ۱۱۳ میلیار دلار درآمد معادل ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است . پی تی تی با حدود ۸۰ میلیارد دلار معادل ۲۲ درصد و بریتیش پترولیوم با ۳۷۴ میلیارد دلار درآمد معادل ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی تایلند و بریتانیا بوده اند . او ام وی در اتریش هم با ۳۷ میلیارد دلار درآمد معادل ۱۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی اتریش بوده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
رونمایی از یک دستاورد جدید نفتی/ انتشار گوگرد بنزین در تهران متوقف شد

رونمایی از یک دستاورد جدید نفتی/ انتشار گوگرد بنزین در تهران متوقف شد

ناصر بابایی در گفتگو با مهر با اشاره به افتتاح همزمان ۲ طرح جدید پالایشگاهی در حاشیه پایتخت با حضور رئیس جمهوری، گفت: طرح اول مربوط به احداث واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون به منظور ارتقای کیفی بنزین تولیدی و طرح دوم بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت برخی از فرآورده های نفتی همچون گازوئیل و نفت سفید بود.
مدیرعامل پالایشگاه نفت تندگویان تهران با اعلام اینکه با افتتاح و راه‌اندازی واحدهای جدید تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: با بهره برداری از این دو واحد فرآیندی برخی از ترکیبات همچون بنزن، آروماتیکها و گوگرد هم از محصول بنزین تولیدی این واحد حذف شده است و با راه اندازی این واحد نیازی به مواد اکتان افزا برای ارتقا عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه نیست.
وی در پاسخ به این سوال مهر که آیا با افتتاح این طرح امکان تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در پالایشگاه نفت تهران فراهم شده است؟ اظهار داشت: با احداث و راه اندازی این واحدها امکان تولید بنزین با کیفیت معادل یورو ۴ وجود دارد ضمن آنکه این پالایشگاه نفت از واردات بنزین سوپر و یا بنزین تولیدی پالایشگاههای دیگر بی نیاز شد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ظرفیت طراحی واحدهای جدید تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون پالایشگاه نفت تهران روزانه ۲.۸ میلیون لیتر بنزین مرغوب است، بیان کرد: برای ساخت و راه اندازی این پروژه بنزینی حدود یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.
بابائی همچنین از تولید گازوئیل با استاندارد معادل یورو پنج و نفت سفید معادل یورو چهار اتحادیه اروپا به عنوان یکی از ویگی های این پروژه پالایشگاهی یاد کرد و افزود: به عبارت دیگر با راه‌اندازی این طرح میزان گوگرد نفت سفید به کمتر از ۴۰ جز در میلیون و گوگرد گازوئیل به کمتر از ۱۰ جز در میلیون کاهش یافته است.
به گفته مدیر عامل پالایشگاه نفت تندگویان تهران برای افتتاح و راه اندازی این طرحها چندین واحد پشتیبانی و فرآیندی همچون مخازن جدید ذخیره سازی، مشعل، نیروگاه، واحدهای آب، ازت، هیدروژن ، گوگرد، تصفیه گازهای واحد گوگرد، گرانول گوگرد، ساخت، نصب و اجرایی شده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بدون شک حذف گوگرد از ترکیب فرآوردههای نفتی همچون بنزین، گازوئیل و نفت سفید بزرگترین دستاورد اقتصادی و زیست محیطی این طرح است، اعلام کرد: با اجرای این طرحها روزانه از انتشار ۱۱۰ تن گوگرد، به هوا جلوگیری شده و با جمع آوری این ماده به عنوان یک محصول برای عرضه در بازارهای داخلی قرارگرفته است.
وی هدف از اجرای این طرحها را ارتقاء کیفی محصولات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه بنزین حدود ۶.۷ میلیون لیتر، گازوئیل ۱۲ میلیون لیتر، نفت سفید ۲ میلیون لیتر، نفت کوره ۸ میلیون لیتر، گوگرد ۱۱۰ تن، سوخت جت ۲ میلیون لیتر، خوراک واحدهای روغن سازی ۳ میلیون لیتر و خوراک قیر (وکیوم باتوم) ۲ میلیون لیتر است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نفت سقوط کرد

نفت سقوط کرد

به دنبال گمانه‌زنی‌ها نسبت به محدود بودن تاثیرات منفی توفان ایزاک بر تاسیسات نفتی خلیج مکزیک، قیمت نفت در بازار جهانی ۳ دلار کاهش یافت و به کمتر از ۱۱۴ دلار در هر بشکه رسید.


به گزارش پانا نیوز به نقل از بلومبرگ، گمانه‌زنی ها نسبت به محدود بودن اثرات توفان ایزاک بر تاسیسات نفتی آمریکا باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش ۳ دلاری مواجه شود.

این در حالی است که قیمت بنزین در آمریکا در پی وقوع انفجار و آتش سوزی بی سابقه در پالایشگاه بزرگ ونزوئلا به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر رسیده است . وقوع انفجار مهیب در پالایشگاه آموای ونزوئلا موجب مرگ بیش از 48 کارگر آن شده است .

کارشناسان انرژی و فعالان بازار نفت منتظر سخنرانی بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا در روز 31 اوت هستند. کارشناسان هواشناسی آمریکا نیز اعلام کردند تاثیرات منفی توفان ایزاک بر تاسیسات نفتی خلیج مکزیک محدود خواهد بود و نگرانی چندانی از این بابت وجود نخواهد داشت .

بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۲ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به کمتر از 95.31 دلار رسیده است . قیمت نفت آمریکا روز گذشته نیز با 68 سنت کاهش به کمتر از 95.47 دلار رسیده بود . قیمت نفت از ابتدای امسال تا کنون 3.6 درصد کاهش داشته است .

در بازار لندن نیز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با ۳ دلار کاهش به کمتر از 113.35 دلار رسیده است . توفان ایزاک موجب متوقف شدن تولید 78 درصد نفت و 48 درصد گاز طبیعی منطقه خلیج مکزیک شده است .

بر اساس آمارهای وزارت انرژی آمریکا خلیج مکزیک بیش از 23 درصد تولید نفت و 7 درصد تولید گاز طبیعی آمریکا را در اختیار دارد . تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ نیز نشان می دهد میزان ذخایر انرژی آمریکا طی هفته گذشته بیش از 2 میلیون بشکه کاهش داشته است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح آمریکایی استفاده از ذخایر استراتژیک برای جبران نفت‌ ایران شکست خورد

طرح آمریکایی استفاده از ذخایر استراتژیک برای جبران نفت‌ ایران شکست خورد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز ، ماریا ون در هوون تصریح کرد ، افزایش قیمت جهانی نفت توجیه مناسبی برای استفاده از ذخایر راهبردی انرژی کشورهای صنعتی و توسعه یافته نیست و بازار جهانی انرژی نیز می تواند با کمبود نفت مقابله کند .


بر اساس این گزارش ، اعمال تحریمهای غرب بر ضد ایران موجب کاهش تولید و صادرات نفت این کشور شده است .


وی افزود در شرایط کنونی بازار جهانی نفت از نظر عرضه کاملا اشباع است و افزایش قیمت نفت به تنهایی توجیه مناسبی برای استفاده از ذخایر راهبردی انرژی نیست .


رییس سازمان بین المللی انرژی گفت بازار جهانی انرژی فرصت کافی در اختیار دارد تا خود را با تاثیرات منفی ناشی از کمبود تولید و صادرات نفت ایران تطبیق دهد .


افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال در هفته های اخیر فشار زیادی را بر برخی کشورهای صنعتی از جمله آمریکا وارد کرده تا ذخایر راهبردی انرژی خود را استفاده کنند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال افزایش قیمت نفت تا بشکه‌ای 140دلار در اثر تحولات خاورمیانه

احتمال افزایش قیمت نفت تا بشکه‌ای 140دلار در اثر تحولات خاورمیانه

به نقل از سایت خبری العربیه کارشناسان انرژی پیش بینی کردند طی هفته های آینده در صورت تغییر شرایط سیاسی خاورمیانه قیمت نفت در بازار های جهان با افزایش بیش از پیش روبه رو می شود و به 120 تا 140 دلار در هر بشکه خواهد رسید.


کارشناسانی که با این سایت خبری مصاحبه کرده اند دلایل مختلفی را برای افزایش قیمت نفت اعلام می کنند که عمده ترین این مسائل مربوط است به وضعیت تنش ها در خاورمیانه و طوفانی که در آمریکا ممکن است به تجهیزات نفتی این کشور آسیب وارد کند.


براساس این گزارش یکی از این کارشناسان معتقد است حوادث اخیری که در سوریه رخ داده نیز بر قیمت نفت تاثیر می گذارد زیرا ایران که تولید کننده نفت محسوب می شود اعلام کرده است امنیت سوریه همانند امنیت ایران است بنابراین این توقع را می توان داشت که شاهد افزایش قیمت نفت به 130 تا 140 دلار در روزهای آینده باشیم.


یکی دیگر از این کارشناسان معتقد است طوفانی که در آمریکا به تجهیزات نفتی آسیب وارد کرده منجر به این افزایش قیمت می شود زیرا پیش از این آمریکا اعلام کرده بود می تواند از ذخایر استراتژیک خود این کمبود را جبران کند اما هم اکنون باید اعلام کرد ذخایر استراتژیک آمریکا جوابگوی نیاز این کشور نخواهد بود.


با این حال در معاملات امروز بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با کاهش 1 دلاری نسبت به روز گذشته مواجه شده و به حدود 112.5 دلار در هر بشکه رسیده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
گروه 7 خواستار افزایش تولید جهانی نفت شد

گروه 7 خواستار افزایش تولید جهانی نفت شد

به نقل از پایگاه اینترنتی فرانس پرس کشورهای صنعتی عضو گروه هفت اعلام کردند افزایش قیمت جهانی نفت می تواند تاثیر منفی زیادی بر رشد و رونق اقتصادی جهان داشته باشد .


بر اساس این گزارش ، در حالی که اعمال تحریمهای غرب بر ضد ایران موجب کاهش تولید و صادرات نفت این کشور و محدود شدن عرضه انرژی در بازارهای بین المللی شده است وزرای دارایی کشورهای صنعتی جهان اعلام آمادگی کردند تا در صورت نیاز و برای جلوگیری از محدود شدن عرضه نفت در بازار از ذخایر راهبردی انرژی خود استفاده کنند .


بر این اساس وزرای دارایی گروه هفت طی بیانیه ای افزودند افزایش کنونی قیمت جهانی نفت نشانگر نگرانیهای بین المللی نسبت به تنشهای سیاسی بین المللی و کاهش عرضه است . ما از کشورهای تولید کننده نفت می خواهیم برای تامین تقاضا و جبران کمبود عرضه ، میزان تولید نفت خود را افزایش دهند . افزایش قیمت نفت تهدید جدی علیه رشد و رونق اقتصاد جهانی است .


وزرای دارایی کشورهای صنعتی جهان تاکید کردند در شرایطی که قیمت نفت رو به افزایش است ما شرایط بازار جهانی انرژی را به خوبی زیر نظر داریم . وزرای دارایی کشورهای صنعتی افزودند ما آماده پاسخگویی مناسب به درخواست سازمان بین المللی انرژی برای استفاده احتمالی از ذخایر راهبردی انرژی هستیم .


این در حالی است که رییس سازمان بین المللی انرژی با طرح آمریکا برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت جهت جبران نفت ایران به شدت مخالفت کرد.ماریا ون در هوون تصریح کرد ، افزایش قیمت جهانی نفت توجیه مناسبی برای استفاده از ذخایر راهبردی انرژی کشورهای صنعتی و توسعه یافته نیست و بازار جهانی انرژی نیز می تواند با کمبود نفت مقابله کند .


وی افزود در شرایط کنونی بازار جهانی نفت از نظر عرضه کاملا اشباع است و افزایش قیمت نفت به تنهایی توجیه مناسبی برای استفاده از ذخایر راهبردی انرژی نیست . رییس سازمان بین المللی انرژی گفت بازار جهانی انرژی فرصت کافی در اختیار دارد تا خود را با تاثیرات منفی ناشی از کمبود تولید و صادرات نفت ایران تطبیق دهد .


افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال در هفته های اخیر فشار زیادی را بر برخی کشورهای صنعتی از جمله آمریکا وارد کرده تا از ذخایر راهبردی انرژی خود استفاده کنند .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تعطیلی پالایشگاه ونزوئلا

تعطیلی پالایشگاه ونزوئلا

به گزارش سکونیوز و به نقل از روزنامه بریتانیایی گاردین، بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا پس از ۵ روز از انفجار مهیبی که در آن رخ داد تعطیل است و برخی از مقامات این پالایشگاه می گویند که تاریخ دقیقی نمی توانند برای شروع مجدد این پالایشگاه اعلام کنند.
در پی انفجار مهیب روز شنبه این پالایشگاه تاکنون ۴۸ نفر جان خود را از دست داده اند و نزدیک به ۹۰ نفر نیز زخمی شده اند. وزیر بهداشت این کشور حال ۹ تن دیگر از زخمی ها را وخیم اعلام کرده است.
با این وجود به گفته ناظران سیاسی تعجیل دولت هوگو چاوز برای راه اندازی مجدد این پالایشگاه به کمپین فعالیتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور باز می گردد.
هوگو چاوز که با سرطان پیشرفته دست و پنجه نرم می کند اعلام کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری در پیش رو مجددا نامزد انتخابات خواهد شد.
با این وجود رامیرز وزیر نفت این کشور در تلویزیون دولتی ونزوئلا اعلام کرده است که آنها در حال ارزیابی وضعیت این پالایشگاه هستند و تاریخ دقیقی نمی توانند برای راه اندازی مجدد این پالایشگاه اعلام کنند.
او افزود: هنوز آتش نشانان در این پالایشگاه مشغول به کار هستند.
با این همه وزیر نفت ونزوئلا به رغم این انفجار مهیب و تعداد بالای کشته شدگان مدعی شده است که این انفجار در میزان فعالیت این پالایشگاه اختلال اندکی وارد کرده است.
سخنی که به گفته ناظران کمی عجیب به نظر می رسد.
به تازگی در طی گزارشی اعلام شده است که عامل انفجار به نشت گاز بر می گردد. این در حالی است که پیش از این برخی از کارشناسان نسبت به زیر ساخت های فرسوده پالایشگاه های ونزوئلا هشدار داده بودند.
ونزوئلا هم اکنون به دلیل این مشکل با وجود اینکه از ذخایر عظیم نفتی برخوردار است، تبدیل به وارد کننده نفت شده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آغاز مذاکره با مهاراجه برای فروش نفت/ قاره سیاه مشتری جدید طلای سیاه ایران

آغاز مذاکره با مهاراجه برای فروش نفت/ قاره سیاه مشتری جدید طلای سیاه ایران

وزیر نفت در حاشیه نشست وزرای خارجه عدم تعهد از مذاکرات ایران با کشورهای خریدار نفت ایران همچون هند و کشورهای آفریقایی خبر داد.

به گزارش پانا نیوز به نقل از خبرگزاریها، رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست وزرای خارجه درباره اهمیت نشست "نم" در حوزه بازار انرژی گفت: با توجه به اینکه برخی از کشورهای نفتی اعضای اوپک و خریداران نفت ایران در این نشست حضور دارند برای ما دارای اهمیت است و ما در حال مذاکره با این کشورها هستیم.

این عضو کابینه دولت دهم تصریح کرد: نتایج مذاکرات نفتی ایران با اعضای عدم تعهد پس از اجلاس قابل مشاهد خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه ایران با چه کشورهایی در حال مذاکره است گفت: ما با برخی از کشورها مذاکراتی داشتیم که کشورهای خریدار نفت ما از جمله هند برخی از کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی مذاکراتی داشته‌ایم.

به گفته این مقام مسئول جنبش عدم تعهد دارای ظرفیت‌های بالایی است و مجموعه نم نزدیک به 50 درصد کل بازار جهانی را در اختیار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت‌های بالایی وجود دارد و برای افزایش این ظرفیت‌ها برنامه‌هایی داریم.

به گزارش پانا نیوز، شانزدهمین نشست سران عدم تعهد نیز روزهای پنجشنبه و جمعه نهم و دهم شهریور ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پيشرفت واحد NF -۳ پتروشيمي ماهشهر به ۱۰۰ درصد نزديك شد

پيشرفت واحد NF -۳ پتروشيمي ماهشهر به ۱۰۰ درصد نزديك شد

پيشرفت ساخت واحد NF -۳ پتروشيمي ماهشهر يكي از طرح‌هاي مهرماندگار دولت در صنعت نفت به ۱۰۰ درصد نزديك شده است و بزودي بايد اين طرح به بهره‌برداري برسد.


به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا) بر اساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه پيش‌‏بيني شده توليد روزانه نفت خام كشور به بيش از پنج ميليون بشكه افزايش يابد؛ بنابراين همراه با افزايش توليد نفت خام در كشور حجم قابل توجهي گازهاي همراه با NGL توليد مي‌‏شود كه اين گازها قابل صادر شدن نيست و بهترين محل مصرف آن در صنعت پتروشيمي است.
با توجه به پيش‌بيني افزايش خوراك از مناطق نفت‌خيز به بيش از ۱۵۰ هزار بشكه NGL در روز، ساخت واحد NF -۳ پتروشيمي بندر امام(ره) در دستو كار قرار گرفت. هدف از اجراي اين پروژه، جلوگيري از سوختن گازهاي همراه و دريافت خوراك مايعات گازي از مناطق نفت‌خيز و تبديل آن به محصولات با ارزش از قبيل گاز مايع LPG،‌ اتان و پنتان پلاس است.
يكي ديگر از اهداف ساخت اين واحد فرسوده بودن واحدهاي قديمي NF است كه در صورت خارج شدن يكي از اين واحدها زيان هنگفتي به كشور وارد مي‌شود، ضمن اين كه NF قادر خواهد بود بخشي از گازهاي ترش مناطق خوزستان را نيز جذب كند.
اين واحد كه در محدوده مجتمع پتروشيمي بندر امام(ره) و با هزينه ۲۶۰ ميليون دلار در حال ساخت است، ظرفيت توليد روزانه ۱۳۷۱ تن اتان، ۲۶۷۵ تن پروپان، ۲۲۰۰ تن بوتان و ۲۱۸۰ تن تركيبات پنتان پلاس را دارد كه بخشي از محصولات نهايي آن براي مصارف داخلي و باقي آن براي صادرات به خارج از كشور در نظر گرفته شده است.
خوراك مورد نياز اين واحد روزانه ۱۰۰ هزار بشكه گازمايع طبيعي (NGL ) است. همچنين آب، برق و بخار صنعتي مورد نياز اين واحد نيز از مجتمع يوتيليتي پتروشيمي بندرامام تامين مي‌شود.
مدير توليد مجتمع پتروشيمي بندر امام(ره) با اشاره به پيشرفت ۶۸ درصدي اجراي طرح NF۳ در اين مجتمع گفت: با راه‌اندازي اين واحد سالانه ۴۴۳ هزار تن اتان، ۸۷۰ هزار تن پروپان، ۶۶۸ هزار تن بوتان، ۳۶۵ هزار تن پنتان، ۲۸۴ هزار تن هگزان پلاس و ۳۵ هزار تن گاز سوخت توليد مي‌شود.
بر اساس آخرين آمار از وزارت نفت پيشرفت ساخت واحد NF -۳ پتروشيمي ماهشهر درتيرماه امسال به ۹۹.۰۲ درصد رسیده بود.
 

navid_sixtysix

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماجرای کوچ دسته جمعی نفتی‌های ایران

ماجرای کوچ دسته جمعی نفتی‌های ایران

شرکت پتروناس مالزی برای حضور در پروژه‌های نفتی عراق و کشورهای آسیای میانه اقدام به جذب نیرو کرده که در این راستا حدود 50 نفر از متخصصان مهندسی مخازن از شرکتهای نفتی تابعه شرکت ملی نفت و شرکتهای خصوصی فعال در بخش بالادستی صنعت نفت به مصاحبه دعوت و تعدادی نیز پذیرفته شده است.

شرکت نفتی پتروناس مالزی طی چند ماه اخیر از طریق فراخوان و برگزاری مصاحبه فنی از کارشناسان مهندسی مخازن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، اقدام به جذب این دسته از افراد کرده است.

محل مصاحبه فنی این شرکت در امارات، ترکیه و مصر بوده و هزینه های پرواز و اقامت جهت مصاحبه را نیز این شرکت پرداخت نموده است.

از مزایای این شرکت برای قبول شدگان در مصاحبه، پیشنهاد حقوق ماهیانه معادل ۳۵ هزار رینگت حدوداً معادل ۱۰۰۰۰ دلار، بلیط رفت و برگشت خانوادگی به محل سکونت در هر سال یکبار و پرداخت معادل دو ماه حقوق در ماه اول و ماه پایانی قرارداد می باشد.

این شرکت بین‌المللی مستخدمین خود را طی قراردادی سه ساله جذب نموده و در کشورهای سنگاپور، مالزی، امارات و سایر کشورهای همسایه مستقر می نماید.

به گزارش نفتی ها این شرکت جهت حضور در پروژه های نفتی عراق و کشورهای استقلال یافته شوروی اقدام به جذب نیرو نموده که در این راستا حدود ۵۰ نفر از متخصصین مهندسی مخازن از شرکت های نفتی تابعه شرکت ملی نفت ایران و شرکت های خصوصی فعال در بخش بالادستی صنعت نفت به مصاحبه دعوت و تعدادی نیز پذیرفته شده و در حال انفکاک از محل کار خود هستند.

قبلاً نیز اخبای از پیوستن تعدادی از نیروهای متخصص نفتی ایران به کشورهای قطر و امارات منتشر گردیده است.

با توجه به حضور فعال شرکت های بین المللی در همسایگی ایران و فراوانی پروژه‌های پروژه های نفت و گاز، ضرورت دارد منابع انسانی وزارت نفت با برنامه ریزی و تدبیر مناسب، زمینه استفاده از این متخصصان را در داخل کشور فراهم نماید و از مهاجرت بیش ار پیش نخبگان نفتی جلوگیری به عمل آورد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اجلاس غیر متعدها فرصتی طلایی برای رایزنی های نفتی

اجلاس غیر متعدها فرصتی طلایی برای رایزنی های نفتی

محمدعلی خطیبی با اشاره به اینکه خریداران نفت ایران در میان میهمانان شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها هستند، گفت: این اجلاس فرصتی مناسب برای رایزنی های نفتی است.

محمدعلی خطیبی، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره سوال خبرنگار شانا درباره فرصت های نفتی اجلاس جنبش غیر متعهدها گفت: شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتهدها، نشست بسیار بزرگی است و کشورهای زیادی حدود ۱۲۰ کشور عضو آن هستند و ۱۷ کشور نیز ناظر و ۱۰ سازمان بین الملل در نشست های این جنبش حضور می یابند.
وی تصریح کرد: در میان این کشورها، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) و همچنین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) حضور دارند و فرصت مناسبی است که به تبادل نظر با این کشورها بپردازیم و فضای مطلوبی برای بحث و تبادل نظر کشورها به وجود می آید.
خطیبی تاکید کرد: در بین این کشورها یک تعداد خریدار نفت هم هست که می توانیم درباره خرید و فروش نفت ایران نیز با آنها مذاکره کنیم.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: این نشست فرصت مطلوبی است که ایران و کشورهای شرکت کننده می توانند بیشترین استفاده را از آن ببرند.
برپایه این گزارش، کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها حدود ۳۵ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کنند که ۵۷ درصد عرضه جهانی نفت خام را شامل می شود.
۱۲ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز عضو این جنبش هستند.
مراسم افتتاحیه اجلاس دو روزه وزیران خارجه جنبش غیر متعهدها صبح سه شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در تهران آغاز شد.
در این نشست ابتدا قائم مقام وزیر خارجه مصر سخنرانی و سپس ریاست این نشست را به علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان واگذار کرد.
اجلاس غیر متعهدها در روزهای ۵ و ۶ شهریور در سطح کارشناسان ارشد برگزار شد و بخش اصلی اجلاس (اجلاس سران) روزهای ۹ و ۱۰ شهریور ماه برگزار می‌شود.
بنا بر این گزارش، مفاد پیش‌نویس سند شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در نشست دو روزه کارشناسان ارشد این جنبش بررسی و به تصویب رسید و این پیش نویس ابتدا به اجلاس وزیران خارجه و پس از آن‌ برای تایید نهایی به اجلاس سران جنبش عدم تعهد ارایه خواهد شد.
 
آخرین ویرایش:

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اسیب‌شناسی اوراق مشارکت نفتی/ اوراق روی دست شرکت ملی نفت ماند

اسیب‌شناسی اوراق مشارکت نفتی/ اوراق روی دست شرکت ملی نفت ماند

درپی عدم استقبال از اوراق مشارکت ۲۰ درصدی نفتی امیدها نسبت به تامین مالی از طریق این اوراق کمرنگ شده و از سوی دیگر به دلیل بدعهدی بانک‌ها در انتشار اوراق مشارکت ارزی، اوراق سلف موازی نفتی به صورت ریالی منتشر خواهد شد.

انتشار اوراق مشارکت یکی از منابع مورد اتکای تامین مالی صنعت نفت به خصوص در بخش بالادست محسوب می‌شود. پیش از در گزارش‌هایی به اهمیت و نحوه تامین مالی صنعت نفت و اتکای این صنعت به تامین مالی گران و نامطمئن پرداخته و گفته شده بود که صنعت نفت برای تامین مالی به دلایل مختلف از جمله اصرار شرکت ملی نفت به ایفای نقش حاکمیتی در این صنعت از منابع مستقیم این صنعت محروم شده و به تسهیلات بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق مشارکت تکیه کرده است.
با وجود آنکه این منابع از جمله منابع گران قیمت نامین مالی برای صنعت نفت محسوب می‌شوند و استفاده از آنها برای صنعت نفت مخاطرات و هزینه‌هایی خواهد داشت اما تامین همین منابع نیز با اما و اگر هایی روبرو است. این تردید‌ها درباره موفقیت و نحوه انتشار اوراق بهادار نفتی مانند اوراق مشارکت و اوراق سلف موازی جدی‌تر خودنمایی می‌کند.
*امیدواری به اوراق مشاکت کمرنگ می‌شود
شرکت ملی نفت امسال انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی را در برنامه دارد. احمد قلعه‌بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به تازگی از انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در شهریور و مهر سال جاری برای شرکت‌های نفت فلات قاره و نفت و گاز پارس خبر داده است.
نفت و گاز پارس پیش از این در اواخر تیر ماه ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده بود. با وجود اینکه منابع خبری از فروش همه این اوراق در بانک عامل خبر می‌دهند اما واقعیت آن است که تنها قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان از این اوراق به خریداران فروخته شده است و ۴۰۰ میلیارد تومان باقیمانده در قالب تعهد پذیره‌نویسی تحت مالکیت بانک عامل در آمده است.
در شرایط فعلی پولی و بانکی به خصوص با توجه به نرخ تورم در کنار نرخ سود سپرده‌های بانکی، ظرفیت جذب بیش از ۲۰ درصد اوراق عرضه شده در بازار وجود ندارد. ناشران اوراق معتقدند با نرخ سود ۲۰ درصد فعلی اوراق علیرغم جذابیت این نرخ سود در سال گذشته، امکان فروش بیش از ۲۰ درصد و جذب بیشتر سرمایه‌های خرد و کلان به خرید اوراق مشارکت وجود ندارد.
با وجود اینکه مسئولان صنعت نفت پیشنهاداتی را درباره افزایش مجدد نرخ سود این اوراق به بانک مرکزی ارائه داده‌اند اما این نگرانی وجود دارد که با افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، اوراق قبلی که نرخ سود پایین‌تری دارند باز خرید شده و اوراق با نرخ سود بالاتر خریداری شود که علاوه بر ایجاد مشکلات جانبی متعدد، تعهدات مالی بیشتری نیز برای ناشر اوراق یعنی شرکت ملی نفت ایران ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر در بهترین حالت توان اوراق مشارکت در جذب سرمایه‌های سرگردان و منابع مالی در کشور محدود و قریب به ۴ یا حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان است اما عملا فشار ۳۰ هزار میلیارد تومانی رو این ابزار وارد می‌شود و طبعا هر ابزاری تنها در محدوده توانایی خود قادر به پاسخگویی به انتظارات است.
از سوی دیگر عدم ثبات در بازار سکه و ارز و گمانه‌زنی‌های رسمی و غیر رسمی درباره این بازار، ورود به آن را برای صاحبان سرمایه‌های خرد جذاب‌تر کرده است. خاصه آنکه در بازار سکه و ارز همه‌چیز نقد و ساده و بدون پیچیدگی است و نگرانی‌های مربوط به عدم انجام تعهدات از سوی نهادهای مختلف در آن وجود ندارد.
*انتشار اوراق سلف موازی نفتی اما به صورت ریالی
بر این اساس به نظر نمی‌رسد بر روی انتشار اوراق مشارکت ریالی حساب ویژه‌ای برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت باز کرد. از سوی دیگر انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز با چالش‌های مربوط به خود روبرو است. با وجود آنکه در سیاست‌گذاری مالی صنعت نفت انتشار اوراق سلف موازی نفتی عملا جایگزین انتشار اوراق مشارکت ارزی شده‌ است اما عملکرد نامطلوب ناشران و بانک‌های عامل اوراق مشارکت ارزی در سال گذشته انتشار اوراق سلف موازی را نیز به صورت ارزی متاثر کرده است.
بر این اساس سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی منتشر شد و قرار بود در سر رسید سود این اوراق با یورو و اصل آنها نیز با یورو به خریداران پرداخت شود. اما در سر رسید سود این اوراق بانک‌ها از پرداخت سود بوسیله یورو استنکاف کرده و از خریداران اوراق می‌خواهند که سود خود را به صورت ریالی دریافت کنند. طبعا خریداران اوراق که در اندیشه یک تبادل مالی ارزی بوده‌ و هستند در آینده به خرید هر نوع اوراق بهادار ارزی به عنوان یک عمل مخاطره‌آمیز و واجد ریسک نگاه کرده و از آن استقبال نخواهند کرد.
بر این اساس مسئولان صنعت نفت با آگاهی از این مساله و با وجود اینکه قرار بود این اوراق جایگزین اوراق مشارکت ارزی شوند، به دنبال انتشار اوراق سلف موازی نفتی به صورت ریالی هستند تا با ریسک عدم استقبال خریداران مواجه نشوند.
مدیر عامل شرکت ملی نفت درباره انتشار اوراق سلف نفتی گفته است:« سال گذشته مذاکره هایی برای انتشار اوراق سلف نفتی با سازمان بورس انجام شد که موانعی را در پی داشت اما اکنون سازمان بورس اعلام کرده که تمام سازوکار های انتشار این اوراق آماده است. انتشار این اوراق در زمره برنامه های ما است و مذاکره با سازمان بورس برای منتشر کردن اوراق سلف نفتی به زودی آغاز خواهد شد.»
لازم به یادآوری است که دو منبع مهم دیگر صنعت نفت برای تامین مالی نیز تا حد محدودی قابل اتکا هستند کما اینکه بانک مرکزی در بهترین حالت به بیش از ۴۰ یا ۵۰ درصد تعهدات خود در صنعت نفت عمل نمی‌کند و وعده سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری این بانک در تامین مالی پروژه‌های نفتی به وسیله نیکو نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از سوی دیگر صندوق توسعه ملی نیز بنا به مقررات خود برای ارائه منابع ارزی به طرح‌های صنعت نفت چه در حوزه بالادست این صنعت و چه در حوزه پتروشیمی از دریافت‌کنندگان تسهیلات خواسته است یک بانک خارجی را برای باز کردن اعتبارات معرفی کنند که چنین کاری نیز با توجه تحریم‌های بانکی برای شرکت‌های نفتی آسان نخواهد بود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سودی که عرب ها از تحریم نفتی ایران می برند

سودی که عرب ها از تحریم نفتی ایران می برند

به گزارش سکونیوز به نقل از گالف دیلی نیوز ،بر اساس این گزارش به دنبال اجرای تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه ایران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تولیدات نفتی خود را به شدت افزایش داده اند تا توانایی بازار جهانی در برابر تقاضا را افزایش دهند .
از سوی دیگر برخی از کشورهای آسیایی نیز که واردات نفتی خود از ایران را کاهش داده اند این کاهش را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جبران می کنند .این بدان معناست که میلیون ها بشکه نفتی که تاکنون از ایران خریداری می شد اکنون توسط پالایشگاههای جی سی سی روانه بازارهای آسیایی می شود .
طبق گزارشی که از سوی موسسه Well Flow International در بحرین منتشر شده ،نمی توان میلیون ها بشکه نفت را از بازار جهانی خارج کرد اما جایگزینی برای آن تعیین نکرد و در این شرایط این کشورهای عربی هستند که این کمبود احتمالی را جبران می کنند . در غیر این صورت قیمت نفت به جای ۱۱۵ دلار در هر بشکه می توانست ۱۵۰ دلار در هر بشکه باشد.
در این گزارش آمده است که بزرگترین برنده این گونه مناقشات عربستان سعودی است که تولیدات نفتی خود را با بالاترین رقم در دو دهه اخیر افزایش داده اما در کنار عربستان دیگر کشورهای عربی به خصوص امارات و کویت نیز از این سود بادآورده بی نصیب نیستند.
در این گزارش آمده است که تحریم ها علیه ایران الگوی توزیع درآمدهای نفتی در منطقه را تغییر داده و بر اساس این الگوی جدید درآمد کمتری نصیب ایران و درآمد بیشتری نصیب کشورهای عربی می شود . بر اساس این گزارش تا پیش از اجرای تحریم ها تا روز یکم ماه جولای کشورهای چین، ژاپن، هند، ایتالیا و کره جنوبی بزرگترین خریداران نفت ایران بوده اند و این کشورها به ترتیب ۲۰، ۱۷، ۱۶، ۱۰ و ۹ درصد واردات نفتی خود را به نفت ایرانی اختصاص داده بودند .
بزرگتین خریدار نفت ایران چین است که بر اساس گزارش اداره ملی گمرکات چین در ماه جولای سال جاری میزان واردات نفتی این کشور از ایران ۱.۹۳ میلیون تن برابر با ۴۵۴ هزار بشکه در روز بوده که این رقم در ماه ژوئن سال جاری ۶۳۲ هزار و ۶۱۸ میلیون بشکه در روز گزارش شده بود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
روسیه اولین تولید کننده نفت جهان شد

روسیه اولین تولید کننده نفت جهان شد

به گزارش سکونیوز و به نقل از رویترز، روسیه اعلام کرد که در ماه آگوست توانسته است با مقدار اعلام شده از تولید نفت از عربستان سعودی سبقت بگیرد.
بنا به گفته ناظران پس از فروپاشی شوروی این برای نخستین بار است که روسیه توانسته مقدار تولید نفت خود را به این مقدار افزایش دهد. بر اساس گزارشی که به همین مناسبت منتشر شده است روسیه با افزایش 4 درصدی نسبت به ماه جولای در نهایت توانست تولید نفت خود را نسبت به بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان، یعنی عربستان افزایش دهد.
به گفته وزیر نفت روسیه، این کشور در ماه جولای نیز توانسته بود به طور متوسط روزانه ۱۰ میلیون ۳۴۰ هزار بشکه نفت (۴۳.۸۹ میلیون تن در طول یک ماه ) تولید کند. با این حال بر اساس گزارش ها در طول ۳ ماه گذشته عربستان به طور متوسط ۱۰ میلیون ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. به گفته کارشناسان پوتین برای تحقق وعده هایش در خصوص افزایش بودجه به این مقدار تولید نفت نیازمند بوده است.
پوتین پیش از انتخابات ریاست جمهوری در اسفند ماه سال ۹۰ به برخی از اصناف دولتی از جمله پرستاران، پزشکان، معلمان و نیروهای نظامی وعده افزایش حقوق داده بود. به گفته برخی رییس جمهوری روسیه برای پوشش این وعده ها نیازمند نفت ۱۶۰ دلاری بوده است. به نظر می رسد که ولادیمیر پوتین با افزایش تولید نفت و به تبع آن افزایش صادارت نفتی این کشور قصد پوشش کسری بودجه امسال خود را دارد. این در حالی است که قیمت نفت نیز همزمان در ماه آگوست با افزایش ۹.۵ درصدی مواجه بوده است. به گفته برخی افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر به دلیل بالا گرفتن تنش های ایران با غرب بوده است و همین افزایش قیمت نفت در طول دو ماه گذشته توانسته است میزان درآمد مسکو را به نحو قابل توجهی افزایش دهد.
روسیه به تازگی نیز با شرکت های بزرگ دنیا برای استخراج نفت از سیبری به توافق رسیده است که به زودی قرار است از چاه های مستقر در این منطقه نیز بهره برداری کند.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
هرمز و مالاکا پراهمیت ترین گلوگاههای نفتی جهان

هرمز و مالاکا پراهمیت ترین گلوگاههای نفتی جهان

به گزارش سکونیوز به نقل از " وب سایت رسمی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا "در این گزارش آمده است که حیات بازار جهانی انرژی به این گلوگاههای نفتی وابسته است و بسته شدن این گلوگاهها حتی به طور موقتی می تواند هزینه انرژی در جهان را به شدت افزایش دهد .
در این گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا به بررسی ۷ گلوگاه اصلی انتقال دریایی نفت در جهان پرداخته و آورده است که بسته شدن هر یک از این ۷ گلوگاه نفتی بنابر دلائل سیاسی ، نشت نفتی و یا حمله تروریستی میتواند بازار جهانی نفت را ملتهب ساخته ، قیمت نفت را به شدت افزایش دهد و هزاران مایل بر مسیرهای دریایی انتقال نفت بی افزاید.
تنگه هرمز:
تنگه هرمز در سال ۲۰۱۱ میلادی روزانه به طور متوسط ۱۷ میلیون بشکه نفت را از خود عبور داده از این رو هم اکنون مهمترین و استراتژیک ترین گلوگاه انتقال نفت در جهان به شمار می رود . این تنگه که بین عمان و ایران قرار گرفته خلیج فارس را به دریای عمان متصل می کند . میزان عبور نفت از این تنگه در حالی طی سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱۷ میلیون بشکه رسیده که این رقم در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۵.۷ و در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۵.۹ میلیون بشکه در روز بوده است . این بدان معناست که در سال ۲۰۱۱حدود ۳۵ درصد حمل و نقل دریایی نفت در جهان از تنگه هرمز صورت گرفته و در کل ۲۰ درصد کل نفتی که در جهان معامله شده از این تنگه عبور کرده است . از این میزان نفت ۸۵ درصد روانه بازارهای آسیایی شده ژاپن ، هند ، کره جنوبی و چین بزرگترین مقاصد محموله های نفتی عبوری از این تنگه بوده اند .
از سوی دیگر قطر سالانه ۲ هزار میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی تولید خود را از این کانال عبور می دهد که این رقم ۲۰ درصد کل تجارت جهانی ال ان جی است . این تنگه به اندازه ای عمیق و عریض است که می تواند کشتی های تانکری با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار DWT را از خود عبور دهد .
اکثر راههای کنونی ممکن برای دور زدن تنگه هرمز در حال حاضر غیرفعال هستند . تنها عراق، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به خط لوله هایی دسترسی دارند که می توانند بدون نیاز به تنگه هرمز هم نفت خود را به بازار جهانی وارد کنند .
تنگه مالاکا:
تنگه مالاکا کوتاهترین مسیر دریایی بین خاورمیانه و بازار رو به رشد آسیاست. این تنگه بین اندونزی، مالزی و سنگاپور قرار گرفته اقیانوس هند را به دریای جنوب چین و اقیانوس آرام متصل می کند . این تنگه کوتاهترین مسیر دریایی میان تولید کنندگان نفت در خاورمیانه و مصرف کنندگان نفت در شرق آسیاست .
بر اساس این گزارش درسال ۲۰۱۱ میلادی ۱۵.۲ میلیون بشکه نفت روزانه از این تنگه عبور داده شده است که این رقم در سال ۲۰۰۷ میلادی برابر با ۱۳.۸ میلیون بشکه در روز بوده است . سالانه در حدود ۶۰ هزار کشتی از این تنگه کوچک اما مهم عبور می کنند .
کانال سوئز :
کانال سوئز که در مصر واقع شده دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند و در مجموع ۱۲۰ مایل است . در سال ۲۰۱۱ میلادی میزان نفت خام و فراورده های پالایشی و گاز مایع طبیعی عبور داده شده از این کانال در حدود ۱۵ درصد کل اقلام عبوری از این کانال بوده است . در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۷ هزار و ۷۹۹ کشتی از کانال سوئز عبور کرده اند که از این تعداد ۲۰ درصد کشتی های نفتکش و ۶ درصد کشتی های مخصوص حمل ال ان جی بوده اند . این کانال که در باریکترین قسمت تنها ۱۰۰۰ فوت پهنا دارد نمی تواند کشتی های نفتکش بسیار عظیم (ULCC) و حتی برخی کشتی های ( VLCC) را از خود عبور دهد .
باب المندب:
راه آب باب المندب گلوگاهی است که شاخ آفریقا را به خاورمیانه متصل می کند و یک رابط استراتژیک میان دریای مدیترانه و اقیانوس هند است . در سال ۲۰۱۱ میلادی در حدود روزانه ۳.۴ میلیون بشکه نفت از این مسیر عبور کرده و روانه بازار کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا شده است . البته در سال ۲۰۰۸ میلادی این رقم روزانه ۴.۵ میلیون بشکه در روز گزارش شده بود . باب المندب در باریکترین نقطه ۱۸ مایل عرض دارد که این امر عبور کشتی های تانکری را تا حدی با مشکل روبرو می کند .
تنگه های ترکیه (بوسفور و داردانل):
افزایش صادرات نفتی از دریای خزر تنگه های کشور ترکیه را به پرترافیک ترین و مهمترین گلوگاههای انتقال نفت به بازارهای غربی مبدل ساخته است . بوسفور و داردانل تنگه های ترکیه هستند که آسیا را از اروپا جدا می کنند . بوسفور راه آب ۱۷ مایلی است که دریای سیاه را به دریای مرمره اتصال می دهد .داردانل نیز راه آبی ۴۰ مایلی است که دریای مرمره را به دریای مدیترانه متصل می کند . هر دو این راه آب ها به کشور ترکیه تعلق دارند و نفت دریای خزر را روانه بازارهای غربی و اروپایی می کنند . طبق بررسی ها در سال ۲۰۱۰ میلادی روزانه به طور متوسط ۲.۹ میلیون بشکه نفت از این مسیرهای دریایی عبور داده شده اند .سالانه به طور متوسط ۵۰ هزار کشتی از این کانالها عبور می کنند که از این رقم ۵۵۰۰ فروند نفتکش هستند .
کانال پاناما :
این کانال یکی از مهمترین مسیر های انتقال دهنده نفت به بازار داخلی آمریکاست و اقیانوس آرام را به دریای کارائیب و اقیانوس آتلانتیک متصل می کند . این کانال ۵۰ مایلی در باریکترین قسمت تنها ۱۱۰ فوت عرض دارد.در سال ۲۰۱۱ میلادی روازنه به طور متوسط ۷۵۵ هزار بشکه نفت از این کانال عبور داده شده است . سالانه در حدود ۱۴ هزار فروند کشتی از این کانال عبور می کنند . طرح تعریض کانال پاناما اکنون سالهاست که در دست اجراست و تکمیل آن به سال ۲۰۱۴ میلادی موکول شده است .
تنگه دانمارک :
در مسیر انتقال نفت روسیه به بازار اروپا تنگه دانمارک به مهمترین مسیر دریایی مبدل شده است . در سال ۲۰۱۰ میلادی روزانه به طور متوسط ۳ میلیون بشکه نفت از این کانال عبور داده شده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ایران در آفریقا پالایشگاه می زند

ایران در آفریقا پالایشگاه می زند

به گزارش سکونیوز و به نقل از سایت «نیوز تراک ایندیا»، وزیر نفت ایران در اجلاس سران غیر متعهدها (نم) در تهران ضمن تاکید بر این هدف تهران گفت که با خریداران نفت ایران، به ویژه هندوستان که از بزرگترین وارد کنندگان نفت این کشور است توافقات قابل توجهی در خصوص مبادلات نفتی داشته است.
او افزود که ایران در نظر دارد به کشورهای آسیای میانه و آفریقای مرکزی صادرات نفت خود را افزایش دهد.
ایران اعلام کرده است که برای راه اندازی پالایشگاه های نفت در کشورهای آفریقای مرکزی از بهترین تجهیزات روز دنیا استفاده خواهد کرد
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
درآمدهای نفتی یمن هم شروع شد

درآمدهای نفتی یمن هم شروع شد

به گزارش سکو نیوز و به نقل از گلف نیوز، مقامات حکومتی یمن اعلام کرده اند که در ماه ژوئن، امسال درآمد نفتی این کشور به ۳۸۱ میلیون دلار افزایش یافته است. این رقم حتی نه در مقایسه با سال گذشته بلکه در مقایسه با ماه مه امسال هم تقریبا دو برابر افزایش نشان می دهد. در ماه می امسال درآمد نفتی یمن یکصد و ۸۵ میلیون دلار تخمین زده شد.
یمن می گوید: تولید نفت صنعا در ماه ژوئن ۸۵/۳ میلیون بشکه در ماه برآورد شد، در حالی که این رقم در ماه مه ۷/۱ میلیون بشکه در ماه بود.
مقامات حکومتی یمن می گویند که اخیرا تصمیم به استفاده از نیروهای نظامی ویژه برای محافظت از میادین نفتی و گازی گرفته اند.حکوت یمن می گوید یکی از مناطقی که به شدت در معرض تهدید حملات به تاسیسات گازی است، استان مارب است.
حکومت یمن سعی دارد تا کشور را به حالت سابق خود بازگردانده و این امر در بخش انرژی مستلزم حفاظت بیشتر از میادین نفتی و گازی این کشور است. اعتراضات سراسری در یمن علیه حکومت یمن و رئیس‌جمهور آن، علی عبدالله صالح از ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، جهت انجام اصلاحات در این کشور آغاز شد اما در روزهای پایانی ژانویه ۲۰۱۱ میلادی مخالفین خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت شده‌اند. در ۳ فوریه که روز خشم نام گرفت، اعتراضات مخالفین به اوج رسید .اعتراضاتی که با برخوردهای خونین و خشونت‌آمیز حاکمیت با مردم معترض روبرو شد. شدیدترین برخورد در ۱۸ مارس (جمعه خونین) بود که ۵۰ کشته و ۲۴۰ مجروح داشت. بدنبال آن افرادی از نیروهای دولتی و نظامی به مخالفین پیوستند و تعدادی از سفرای یمن در کشورهای مختلف برکناری خود را اعلام کردند و یکی از استانها یمن (السعده) به کنترل مخالفین درآمد. در ۲۲ مارس زمزمه درخواست پناهندگی علی عبدالله صالح به عربستان در خبرها بگوش رسید. ۱۴ مارس در تظاهرات مخالفین شهرهای یمن ۴ کشته و حدود ۴۰ مجروح بجای گذاشت و در این روز علی عبدالله صالح دو وزیر دولت را برکنار کرد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کل درآمد ۱۰۳ ساله نفت ایران ۱۱۱۶ میلیارد دلار اعلام شد

کل درآمد ۱۰۳ ساله نفت ایران ۱۱۱۶ میلیارد دلار اعلام شد

معاون اسبق وزارت نفت با بیان اینکه کل درآمد نفتی ایران در طول ۱۰۳ سال گذشته تاکنون حدود یکهزار و ۱۱۶ میلیارد دلار بوده است، اعلام کرد: با افزایش بهای طلای سیاه، درآمد نفتی در دولت نهم و دهم تاکنون به ۵۳۱ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ترکان در نشست تخصصی رویکرد‌ها و استراتژی‌های نوین تامین مالی پروژه‌های زیرساخت و انرژی با رویکرد مدیریت صحیح منابع مالی موجود، با بیان اینکه در ۱۰۳ سال گذشته مجموع درآمدهای نفتی ایران به بیش از یکهزار و ۱۱۶ میلیارد دلار رسیده است، گفت: از دوره حکومت مظفر‌الدین شاه تا سال ۱۳۵۲ شمسی درآمد‌های نفتی ایران حدود ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.
این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه حجم درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۳۵۲ شمسی تا زمان پیروزی انقلاب به ۱۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است، اظهار داشت: در مجموع پیش از پیروزی انقلاب نزدیک به ۱۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نصب اقتصاد کشور شده است.
معاون وزیر نفت در دولت نهم همچنین مجموع درآمد‌های نفتی ایران را از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان فعالیت دولت هشتم را حدود ۴۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: بر این اساس سهم دولت اول و دوم از درآمد‌های نفتی ۲۵.۸ میلیارد دلار، دولت سوم و چهارم ۱۱۰.۶ میلیارد دلار، دولت پنجم و ششم ۱۴۱.۷ میلیارد دلار و دولت هفتم و هشتم ۱۵۷.۲ میلیارد دلار بوده است.

نام دولت درآمد نفت/ میلیارد دلار
حکومت مظفرالدین شاه تا سال ۱۳۵۲ ۲۶.۸
۱۳۵۲تا ۱۳۵۷ ۱۱۲.۷
کل درآمد نفتی قبل از پیروزی انقلاب ۱۴۰
دولت اول و دوم ۲۵.۸
دولت سوم و چهارم ۱۱۰.۶
دولت پنجم و ششم ۱۴۱.۷
دولت هفتم و هشتم ۱۵۷.۲
دولت نهم و دهم ۵۳۱

وی مجموع درآمدهای نفتی دولت نهم و دهم را بیش از ۵۳۱ میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد: در شرایط فعلی ۸۰ درصد درآمدهای نفتی ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی است.
این عضو سابق کابینه دولت نهم خواستار تبدیل دارایی‌های زیرزمینی به ثروت زمینی و دارایی‌های بین نسلی شد و تاکید کرد: با این وجود، در شرایط فعلی تمام درآمدهای حاصل از فروش و صادرات نفت خام صرف امورات نسل موجود می شود.
ترکان همچنین از افزایش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: آمارهای نشان می دهد که از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته بیش از ۴۸۳ میلیارد دلار درآمد نفتی صرف واردات کالا از خارج کشور شده است.
معاون اسبق وزیر نفت با یادآوری اینکه از این مقدار سهم کالاهای سرمایه‌ای حدود ۱۷ درصد و سهم کالاهای واسطه‌ای و مصرفی ۸۳ درصد است، اظهارداشت: پیشنهاد می‌شود دولت بخش عمده ای از درآمدهای نفتی را صرف افزایش ظرفیت و تثبیت تولید نفت و گاز طبیعی در کشور بکند.
ترکان با بیان اینکه صرف درآمدهای نفتی به طرح‌های افزایش تولید طلای سیاه از نان شب هم واجب تر است، تصریح کرد: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی پس از تحریم باید واردات با مدیریت بودجه‌ای انجام شود.
وی همچنین خواستار اختصاص ردیف بودجه‌های جداگانه ای از درآمدهای نفتی به طرح و پروژه‌های نفتی شد و اظهار داشت: با افزایش سرمایه گذاری باید سقف و ظرفیت تولید نفت خام ایران افزایش یابد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
صعود ناگهانی واردات نفتی ترکیه از ایران در ماه آگوست

صعود ناگهانی واردات نفتی ترکیه از ایران در ماه آگوست

به گزارش سکونیوز به نقل از "رویترز" ،بر پایه این گزارش ایالات متحده آمریکا به چندین کشور خریدار نفت ایران برای مدتی تا زمان اجرای کامل تحریم ها معافیت ارائه داده و ترکیه یکی از این کشورهاست که به دلیل کاهش ۲۰ درصدی واردات نفتی از ایران از روز ۱۱ ماه جولای به مدت ۱۸۰ روز معافیت دریافت کرده است .
بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی منابع کشتی رانی از آنجا که اکنون محموله های نفتی صادراتی از ایران به ترکیه بر روی کشتی های ایرانی حمل می شود مشکل منع پوشش بیمه ای وضع شده از سوی اتحادیه اروپا تا حد زیادی حل شده بنابر این در ماه آگوست بار دیگر صادرات نفتی از ایران به ترکیه افزایش یافته به طوری که میزان صادرات در این ماه بالاتر از متوسط صادرات روزانه ۱۸۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است .
گزارش ها حاکی است پیش از این آمار رسمی دولتی ترکیه نشان داده بود که این کشور در ماه جولای روزانه تنها ۴۸ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده که این رقم پایین ترین میزان واردات نفت این کشور از ایران از دسامبر ۲۰۰۹ تا به امروز بوده است. اما در فاصله کمی از این گزارش اکنون آمار حاکی از افزایش دوباره واردات نفتی این کشور از ایران در ماه آگوست است .
بر اساس داده های اطلاعاتی منتشر شده از سوی منابع کشتی رانی و سازمان ردیابی AIS Live در ماه آگوست در حدود روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران به ترمینال های علی آغا و توتونشیفلیک تخلیه و به شرکت توپراش تنها پالایشگاه نفتی ترکیه تحویل داده شده اند .
بر پایه این گزارش شرکت توپراش از دو نفتکش ایرانی برای وارد کردن نفت خام ایران از مخازن بندر مصری سیدی کریر در انتهای خط لوله صامد استفاده کرده است . این شیوه یک مسیر جایگزین برای صادرات نفت از دریای سرخ به مدیترانه بدون نیاز به عبور از کانال سوئز است .
گفته می شود کشتی نفتکش سوئزماکس موسوم به Blossom در حدود ۱۴۵ هزار تن نفت خام را سه بار در بندر ترکیه ای توتونشیفلیک و دیگر ترمینال نفتی ترکیه به نام علی اغا تخلیه کرده و نفتکش VLCC دیگری به نام Valor بار خود را تنها در ترمینال علی اغا تخلیه کرده است .
ایالات متحده آمریکا تلاش کرده است تا در ماههای اخیر فشارهای تحریمی بر ایران را افزایش دهد و اتحادیه اروپا نیز به تبعیت از آمریکا مفاد تحریمی جدیدی علیه ایران وضع کرده که از جمله می توان به قطع واردات نفتی از ایران و منع پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران اشاره کرد .
با این وجود هنوز هم ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت به چین، هند، کره جنوبی ، ژاپن و ترکیه به شمار می رود . توپراش یکی از جمله پالایشگاههایی است که وابستگی زیادی به نفت ایران دارد . اما به دلیل مشکلات بیمه ای این شرکت قادر نیست نفت ایران را از طریق کشتی های خود وارد کند .
شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) بزرگترین شرکت اپراتوری تانکری در ایران است که برای نگاه داشتن ناوگان خود بر روی آبهای بین المللی یک میلیارد دلار پوشش بیمه ای از سوی شرکت های بیمه ای آسیایی و شرکت داخلی پی اند آی کیش دارد .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اوپک جشن نفت ۱۲۰ دلاری می‌گیرد/ نفت ایران ۱۱۵ دلار شد

اوپک جشن نفت ۱۲۰ دلاری می‌گیرد/ نفت ایران ۱۱۵ دلار شد

همزمان با واکنش آمریکا به گرانی بهای طلای سیاه و ادامه ماراتن نفتی عربستان و روسیه، اوپکی‌ها در حالی خود را برای برگزاری جشن نفت ۱۲۰ دلاری آماده می‌کنند که بهای نفت ایران هم با افزایش چند دلاری از مرز ۱۱۵ دلار گذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود تلاش کشورهای نفت‌خیز جهان و به ویژه برخی از اعضای اوپک برای افزایش تولید و صادرات نفت، اما بهای جهانی طلای سیاه به روند رو به رشد خود ادامه می دهد.
بر این اساس قیمت جهانی نفت خام از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون نزدیک به ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است و با توجه به تغییر و تحولات متعدد ژئوپولیتیکی و طبیعی پیش بینی می‌شود به زودی حتی بهای طلای سیاه از مرز ۱۲۰ دلار در هر بشکه هم عبور کند.
همزمان با تحریم نفت ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا و فشارهای غرب به برخی از مشتریان سنتی نفت ایران همچون ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، هند و آفریقای جنوبی، میزان تولید و صادرات برخی از کشورهای نفتخیز در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجه‌ای یافته است.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که در ماه گذشته میلادی سه کشور عراق، روسیه و عربستان سعودی و حتی ونزوئلا به رکوردهای جدیدی در تولید و صادرات نفت خام دست یافته اند به طوری‌که عراق پس از دو دهه رکورد جدید صادرات ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه نفت در روز را ثبت کرده است.
عربستان سعودی و روسیه هم این روزها یک ماراتن تمامی عیار را برای افزایش صادرات نفت در دستور کار قرار داده اند و از این رو در ماه آگوست روسیه با تولید ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه و عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت بزرگترین تولیدکنندگان طلای سیاه جهان لقب گرفته اند.
با این وجود طلای سیاه همچنان به سیر صعودی افزایش قیمت خود ادامه می دهد و حتی تصمیم آمریکا برای بازگشایی درب مخازن راهبردی و استراتژیک هم تاکنون نتوانسته به توقف رشد قیمت این کالای استراتژیک سیاسی و اقتصادی کمکی کند.
از سوی دیگر در یک هفته گذشته گسترش طوفان‌ "ایزاک" در آمریکای شمالی و کاهش تولید نفت در خلیج مکزیک منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شده و با وقوع این طوفان‌های سهمگین فصلی، فعالیت ۴ پالایشگاه نفت در آمریکا متوقف شده و توقف تولید در این واحدهای پالایشگاهی منجر به گرانی بهای بنزین در این کشور شده است.
در همین حال کارشناسان اقتصادی از ادامه طوفان‌های ایزاک، کاهش سطح تولید نفت اوپک، بهبود شاخص‌های اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و گسترش تنش‌های ژئوپولیتیکی در منطقه خاورمیانه به عنوان مهمترین عوامل تقویت کننده بهای جهانی طلای سیاه یاد می‌کنند.
از این رو در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ظهور نفت ۱۲۰ دلاری هر چند منجر به برگزاری جشن غیر رسمی در بین اعضای اوپک و برخی از کشورها همچون روسیه خواهد شد اما نفت گران به یکی از چالش‌های پیش روی کاخ سفید تبدیل می‌شود.

بهای نفت ایران از ۱۱۵ دلار گذشت

به گزارش مهر، روز گذشته در ادامه افزایش بهای جهانی نفت، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا با افزایشی ۶۹ سنتی به ۹۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.
بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال هم در بازار اروپا با رشدی ۵۱ سنتی، بشکه‌ای ۱۱۶ دلار و ۲۸ سنت به پالایشگرهای اروپایی تحویل داده شده است.
مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: سوم سپتامبر سالجاری میلادی بهای نفت خام سبک صادراتی ایران در بازارهای آسیایی ۱۱۳ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه معامله شده است.
همچنین نفت خام سبک ایران سوم سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی برای عرضه در بازارهای شمالغرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به ۱۱۵ دلار و ۷۱ سنت، ۱۱۲ دلار و ۷۳ سنت و ۱۱۴ دلار و ۸۳ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.
در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان معامله شده است به طوری‌که نفت خام سنگین ایران با بهای ۱۱۱ دلار و ۶۶ سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.
قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به ۱۱۴ دلار و ۳ سنت، ۱۱۱ دلار و ۱۳ سنت و ۱۱۳ دلار و ۱۳ سنت معامله شده است.
از سوی دیگر بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در منطقه فوب سیدی کریر به ۱۱۵ دلار و ۳۳ سنت و هر بشکه نفت خام سنگین به ۱۱۳ دلار و ۷۳ سنت افزایش یافته است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ذخیره‌سازی۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در میدان‌سراجه/۱۴میلیارد هدف برنامه پنجم

ذخیره‌سازی۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در میدان‌سراجه/۱۴میلیارد هدف برنامه پنجم

تکلیف وزارت نفت برای ذخیره سازی سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز در برنامه پنجم توسعه منجر به احداث میادین ذخیره سازی سراجه، شوریجه، یورتشاه و نصر آباد شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس میدان ذخیره سازی سراجه قم اولین میدان ذخیره سازی گاز طبیعی است که با همت متخصصین ایرانی توسط شرکت ملی نفت مناطق مرکزی در منطقه سراجه احداث و در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.
کار ذخیره سازی گاز در این میدان از روز اول اردیبهشت ماه سال جاری با تزریق ۳ تا ۵ میلیون متر مکعب گاز به صورت روزانه آغاز شده است که تا مرداد ماه گذشته تزریق گاز در آن روزانه به ۱۱ میلیون متر مکعب نیز رسید.
براین اساس پیش بینی می شود قبل از آغاز فصل سرما این میدان بتواند بیش از ۱ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره کند که تا امروز حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز در این میدان ذخیره شده است و در موقع لزوم از این میدان برای مصرف و حتی صادرات برداشت می شود.
این گزارش حاکی است میدان سراجه قم تنها میدان ذخیره سازی گاز در کشور نیست و میادین دیگری مانند شوریجه در شرق کشور با توان برداشت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز و میدان یورتشاه در منطقه ورامین با توان برداشت روزانه ۴.۸ میلیون متر مکعب از دیگر میادین ذخیره سازی هستند که در مرحله آماده سازی به سر می برند.
براساس این گزارش چندی پیش مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی اعلام کرده بود که در میدان ذخیره سازی شوریجه می توان ۵۵۰ میلیون متر مکعب گاز ذخیره کرد.
این گزارش اضافه می کند: وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده است که سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب گاز در کشور ذخیره شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] چين 15.5 ميليون بشكه نفت از ايران بارگيري مي‌كند

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91061709883
جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۲



منابع آگاه تجاري گفتند: چين در ماه سپتامبر براي سومين ماه متوالي خواهان دريافت ظرفيت كامل نفت قيد شده در قراردادهاي خود با ايران شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تصميم چين در حالي‌ است كه پالايشگاه‌هاي چيني درخصوص تاخير ايران در تحويل نفت صادارتي به چين شكاياتي را مطرح كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، انتظار مي‌رود چين به عنوان بزرگترين مشتري نفت ايران اين ماه حدود 15.5 ميليون بشكه نفت (تقريبا 520 هزار بشكه در روز) از ايران بارگيري كند. اين سومين بار است كه چين براي انتقال نفت وارداتي از ايران از نفتكش‌هاي شركت ملي نفتكش ايران استفاده مي‌كند.

چين با واردات روزانه 520 هزار بشكه از نفت ايران بخش قابل توجهي از صادرات نفت ايران در ماه ژوئيه را به خود اختصاص داده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
انـتـقـاد از تـوسعـه همـزمان فـازهاي پـارس جنـوبي

انـتـقـاد از تـوسعـه همـزمان فـازهاي پـارس جنـوبي

احمد تركان درگفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برنامه پنجم توسعه كشور گفت: طبق اين برنامه بايد ظرفيت توليد نفت كشور يك ميليون بشكه در روز و ظرفيت توليد گاز كشور ۲۵۰ ميليون متر مكعب در روز افزايش يابد.
تركان با انتقاد از توسعه همزمان كليه فازهاي باقي‌مانده پارس جنوبي گفت:وقتي توسعه فازها متعدد شود به اجبار پول مورد نياز بين همه آن‌ها تقسيم مي‌شود كه در نتيجه آن اهداف برنامه پنجم محقق نمي‌شود.
به گفته وي،‌ توسعه فازهاي پارس جنوبي با شيوه‌اي كه درحال انجام است،‌ مشخص نمي‌كند كه چه زماني اين پروژه‌ها تكميل مي‌شوند.
اين مدير اسبق نفتي با اشاره به برنامه افزايش يك ميليون بشكه‌اي ظرفيت توليد نفت كشور تا پايان سال ۹۴، گفت:درصورت اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا و توسعه ميدان‌هاي مشترك اين مقدار از توليد نفت تامين مي‌شود و نيازي نيست كه ميادين داخلي كشور كه اولويت‌دار هم نيستند توسعه يابند.
وي با تاكيد بر اين‌كه قراردادهاي توسعه‌اي ميدان‌هاي نفتي كه اخيرا وزارت نفت نسبت به امضاي آن‌ها با پيمانكاران داخلي اقدام كرده است مطابق با برنامه پنجم توسعه كشور نيست، گفت: براي توسعه اين تعداد ميدان قراداد بسته شده منابع مالي كافي نداريم. حتي در صورت داشتن منابع مالي مورد نياز ظرفيت متناسب با اين حجم قرارداد وجود ندارد؛ چرا كه ظرفيت فقط تجهيزات سخت‌افزاري نيست، بلكه ظرفيت‌هاي مهندسي، پيمانكاري و اجرايي هم نياز است.
تركان با اشاره به منابع مالي محدود براي توسعه ميدان‌هاي تعيين تكليف شده گفت: اگر اين منابع مالي محدود بين ده‌ها پروژه تقسيم شود به هر كدام از آن‌ها مقدار كمي اختصاص مي يابد، در نتيجه هيچ كدام از اين طرح‌ها اجرايي نمي‌شود. اما اگر اين منابع بر روي اهدافي كه قانون گذار در برنامه مشخص كرده است متمركز شود منابع مالي كافي براي دستيابي به اهداف برنامه وجود خواهد داشت.
او با قبول تعيين تكليف شدن بيش از ۹۸ درصد از ميدان‌هاي مشترك كشور در يك ساله گذشته، يادآور شد: درست است كه ميادين مشترك تاكنون وضعيت مشخصي پيدا كرده‌اند اما خيلي از قراردادهايي كه تاكنون بسته شده است مربوط به ميادين غيرمشترك است.
مدير گروه پژوهشي امور زيربنايي مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه آيا رشد شركت‌هاي خصوصي نفتي درايران را قارچ گونه ارزيابي مي‌كند يا خير؟ پاسخ داد: مهم نيست كه چقدر شركت تاسيس مي‌شود. هر چقدر بيشتر بهتر. اما مهم اين است كه كارفرما عاقل باشد و شركت‌هاي داراي صلاحيت را انتخاب كند.
تركان با تاكيد بر اين‌كه كيفيت شركت‌هاي متقاضي براي دريافت يك پروژه بايد بررسي شود گفت: به هيچ عنوان مخالف تاسيس شركت هاي نفتي خصوصي نيستم. اما اين شركت‌ها در ابتدا بايد رتبه‌بندي شوند و رزومه، تجربه، سوابق كاري مديران آن، سرمايه ثبت شده و تجهيزات آن‌ها بررسي شود.
وي با بيان اين‌كه لزومي ندارد با اعلام آمادگي هر شركتي براي گرفتن يك پروژه با آن قرارداد امضا شود، گفت: برخي از شركت‌هاي تازه تاسيس نفتي شايد «آسمان جل» باشند، اما ايرادي هم ندارد كه به همين «آسمان‌جل‌ها» كار دهيم. اما اگر قرار باشد آن‌ها را در پروژه‌ها سهيم كنيم قبل از آن بايد صلاحيت آن‌ها بررسي و مطابق با صلاحيت‌شان به آن‌ها كار محول شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دلایل کاهش تولید نفت ایران تشریح شد

دلایل کاهش تولید نفت ایران تشریح شد

سیدکاظم وزیری هامانه در گفتگو با مهر درباره برنامه جدید ایران برای صادرات فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام به منظور دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، گفت:‌ نه تنها در زمینه نفت، در هر تجارت نفتی اگر به سمت تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر برویم، خریداران بیشتری را به خود وابسته خواهیم کرد.
وزیر اسبق نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی هر چه در افزایش تولید فرآورده‌های نفتی دیرتر اقدام کنیم، با مشکلات بیشتری برخورد خواهیم کرد، تصریح کرد: قطعا صادرات فرآورده‌های نفتی می تواند در بلند مدت یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی باشد.
این عضو اسبق کابینه دولت نهم با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌های متعدد پالایشگاهی وجود دارند که هنوز کامل نشده‌اند، اظهار داشت: بر این اساس با تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های موجود پالایشگاهی امکان افزایش صادرات فرآورده‌‌های نفتی همچون بنزین و گازوئیل به بازارهای جهانی فراهم می شود.
این کارشناس اقتصادی انرژی همچنین در پاسخ به این سوال مهر که آیا کاهش تولید نفت در شرایط تحریم منطقی است؟ توضیح داد: کاهش تولید کنونی، با تصمیم و اراده بوده و در شرایط تحریم که ناگهان بخشی از مشتری‌های خود را از دست داده‌ایم، چاره‌ای جز کاهش تولید نفت نداریم.
به گفته وزیری هامانه حتی وقتی می دانیم بازگرداندن این میدان‌های نفتی که عمدتا در نیمه دوم عمر خود هستند به تولید قبل بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود.
وزیر اسبق نفت با تاکید بر اینکه باید به فکر راهکارهایی به منظور افزایش صادرات و فروش نفت خام کشور باشیم، بیان کرد: ولی هر شخص دیگری هم در این وضعیت سکان وزارت نفت را در اختیار داشت، چنین تصمیمی مبنی بر کاهش تولید نفت را می‌گرفت.
 

Similar threads

بالا