╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تصویر نجومی روز 21 تیـــــر[/h]
صف صبحگاهی ستارگان و سیارات



Image Credit & Copyright: Yuri Beletsky (Las Campanas Observatory, Carnegie Institution for Science)


کسانی که سگ های خود را صبح زود به پیاده روی می برند، در هفته گذشته از موهبتی بصری بهره مند بودند زیرا ستاره های درخشان و سیارات در یک صف قرار گرفته بودند. در بالا از چپ به راست، خوشه ستارگان باز پروین، مشتری، ناهید و ستاره "دنباله رو" دبران که به راحتی قابل مشاهده بودند، به تصویر کشیده شده و همگی دربرابر یک پس زمینه درخشان و پرستاره دیده می شوند. این عکس از بیابان آتاکاما در غرب آمریکای جنوبی گرفته شده است. درخشش خورشید در حال طلوع نیز برفراز افق شرقی دیده می شود. مشتری و ناهید در ادامه روزهای باقیمانده ماه همچنان به خیره کردن گردش کنندگان پیش از سپیده دم در سراسر کره زمین ادامه می دهند، اما حتی همین حالا نیز دیده می شود که این سیارات صبحگاهی از خطی که آن ها را به همراهان ستاره ای آسمان خود در دوردست متصل می کرد منحرف می شوند.


 

mahsa.92

عضو جدید
تصویر نجومی روز 20 تیـــــر

باز هم رقص شادمانه انسان بر کره خاکی

این مردمان چه می کنند؟
می رقصند!
بسیاری از انسان های روی زمین، دوره هایی از شادی را به نمایش می گذارند و یک روش برای ابراز شادی نیز "رقص" است.
شادمانی و رقص فراتر از مرزهای سیاسی بوده و عملا در همه ی جوامع انسانی رخ می دهد. در این فیلم، مت هاردینگ به میان بسیاری از مردمان کره ی زمین رفته، شروع به رقص کرده و از نتیجه ی کارش فیلم گرفته است:
شاید بتوان ویدیوی بالا که تازه ترین ویدیو از همین رشته فیلم هاست را نمونه ای چشمگیر از پیوند مشترک میان "انسان ها" به عنوان گونه ای یگانه بر روی "سیاره ی زمین" دانست. شادمانی مسری است: کم پیدا می شود کسی که این ویدئو را ببیند و "لبخند" بر لب نیاورد.


لینک فیلم شیلتر شده و چون یک تصوصیر نجومی نیست از گذاردن لینک معذورم

چقدر جالب بود ممنونم...............
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


هلال نازک زمین / عکس


نجوم - این نمای کم‌نظیر از زمین، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و جنوبگان را نشان می‌دهد. این تصویر توسط دوربین OSIRIS فضاپیمای روزتا و از فاصله 350هزار کیلومتری در نوامبر 2009/آبان 1388 گرفته شده است.


روزتا، فضاپیمایی است که آژانس فضایی اروپا برای بررسی دنباله‌دارها و بررسی ترکیبات آلی در آنها ارسال کرده است. هر پیکسل عکس متناظر با منطقه‌ای به قطر 6.5 کیلومتر روی زمین است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.


 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر نجومی روز 22 تیـــــر



[h=3]نگاره های تاریخی ایران زیر پای ستارگان[/h] عکس از: بابک تفرشی


از این سنگ نگاره های باستانی در دره ی تیمره، واقع در کوه های زاگرس در مرکز ایران فراوان یافته می شود. این نگاره ها که شاید داستانی از شکارچیان و جانوران ساکن در این دره ی خاور میانه ای در بیش از 6,000 سال پیش را باز می گویند، به دست هنرمندان روزگار پیش از تاریخ نگاشته شده اند.



در آسمان شبانه ی بالای چشم انداز هم رد ستارگان دیده می شود که به وسیله ی یک دوربین دیجیتالی پیشرفته، با یک نوردهی بلندمدت چندگانه و به کمک چرخش سیاره ی زمین به گرد محورش در آسمان نگاشته شده است.

سمت چپ، مرکز کمان های رد ستارگان دیده می شود که نشانگر قطب شمال آسمانی (NCP) - ادامه ی راستای محور زمین در فضا - می باشد و نزدیک ترین رد به آن نقطه هم رد کوتاه، ظریف و پرنور ستاره ی قطبی یا ستاره ی شمال است.
ولی زمانی که این سنگ نگاره ها حک شدند، ستاره ی قطبی کمانی بلند در آسمان شب پدید می آورده. از آن جایی که محور چرخش زمین دارای حرکت تقدیمی است و مانند یک فرفره جابجا می شود، قطب شمال آسمانی در 6,000 سال پیش نزدیک مرز میان صورت فلکی اژدها و خرس بزرگ (دب اکبر) بوده، چیزی حدود 30 درجه دورتر از جای کنونی آن در آسمان سیاره ی زمین.

 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر نجومی روز 23 تیـــــر


کهکشان غول پیکر M101

گرچه کهکشان مارپیچی بزرگ و زیبای M101 یکی از واپسین عنوان هایی بود که شارل مسیه در فهرست پرآوازه اش ثبت کرد، با این حال به هیچ وجه یکی از کوچک ترین های فهرست نبود.
این کهکشان با پهنای 170,000 سال نوری، کهکشانی غول پیکر است، به بزرگی تقریبن دو برابر کهکشان راه شیری خودمان. همچنین M101 یکی از سحابی های مارپیچی اصلی بود که توسط "نهنگ پارسون تاون"، تلسکوپ بزرگ سده ی 19 ساخته ی ویلیام پارسونز، لرد Rosse، رصد شد.






این نمای چند طول موجی از این جزیره ی کیهانی، از پیوند تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ های فضایی سده ی بیست و یکم درست شده است. هر یک از طول موج های این تصویر از پرتو های X گرفته تا فروسرخ (انرژی های بالا به پایین) با رنگ‌هایی مشخص شده اند: داده های تصویری به دست آمده از رصدخانه ی فضایی پرتو ایکس چاندرا (بنفش)، کاوشگر فرگشت کهکشانی (آبی)، تلسکوپ فضایی هابل (زرد)، و تلسکوپ فضایی اسپیتزر (سرخ).

داده های پرتو X جای گازهای چند میلیون درجه ای پیرامون ستارگان منفجر شده ی M101 و ستارگان نوترونی و سامانه های ستاره ای دوتایی سیاهچاله ای را نشان می دهد، ولی داده های کم انرژی تر نشانگر جای ستارگان و گرد و غباریست که مشخص کننده ی بازوهای بزرگ مارپیچی M101 می باشند.
M101 که با نام کهکشان "فرفره" (Pinwheel) نیز شناخته می شود، در لبه های صورت فلکی شمالی خرس بزرگ (دب اکبر) قرار داشته و فاصله اش از ما نزدیک به 25 میلیون سال نوری می باشد.



منبع: apod.nasa.gov
برگردان: یک ستاره در هفت آسمانhttp://www.www.www.iran-eng.ir/image/png;base64,iVBORw0KGgoAAAANSUhEUgAAABAAAAAQCAYAAAAf8%2F9hAAAB30lEQVQ4EZVTSy8DURT%2BZjpm6GhL0pKQphYeCZF4hIVEWLDowsaCxMJC8AP8AMI%2FsBQWFhKPxMpGbIgFK6vWe0WoRVOPPihth3vmTm%2FTUuEs7r3zzfnO950zdySw6Nz6%2FKT9v3EyIknSX8idHiZSBRzcA1fP%2BTK%2FFiDiXBdQo%2BdI%2Fp00wklFALI4FRxm2oCl%2FnwypXS7E8gYGZH9YwFSHWvgOUehd0zsPYJ2CqcqI5lK8pdszXmxICIP1fGHueMXLAcS0BQNTW4bemqAu1gGhmElsy2vAKkWkl12F3RNR2UpJwUjKSisYDZEC44SYKqFw2SXlLNkQvuZ%2Bn3cwFkkzYppkCWeKwqQMhWhWAly26RMQV%2BhsQLYvXmHqqgwIMOwbo5ooa%2FWzDUXFxuUXmp5ZgjNhWLjIg67Wo50sRnwNGC%2Bx4mnwxQ%2BmMp0M7tEHjY8Zv%2BU9V%2FtUmG5N9OFg1CCJxJKn2p1IDcowm6jbHiygnaPzXRw%2FgRQF2IG69dAlCSLhNehYKpVx2Iv4PcBUuEQ6Y5P7mdMm1Qj%2BmFg8%2BoVg9thE%2FM6bBiu1zC%2B94a1ixSyv5%2B0cDmaJxtP6jh%2FaADtii0Nt%2BMR3sqQwJxlMXT4AswBp5lGCosU6eIbPNu0KX0BMmqe8Db%2Bbr8AAAAASUVORK5CYII%3D
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]یک حواصیل در حال شکار ماهی در ژرفای فضا [/h]
* در این نمای آسمان شب چنین به نظر می رسد این جرم آسمانی که نام بامسمای "حواصیل" بر آن
نهاده شده، یک ماهی شکار کرده است.


رصدگر آسمان، بیل اشنایدر، در تاریخ 27 ژوئن 2012، این عکس را از رصدخانه ی راه دور سیرا - رصدخانه ی آینه ی آسمان‌ها در کوه های سیرا نوادای کالیفرنیا - و با یک نوردهی 14 ساعته، از "آرپ 84" یا NGC 5395 ثبت کرد:







عکاس نجومی، بیل اشنایدر، این عکس را در 27 ژوئن 2012 با کمک رصدخانه ی راه دور سیرا - رصدخانه ی آینه ی آسمان ها در کوه های سیرا نوادای کالیفرنیا - گرفت.
کهکشان های برخوردی یا برهم کنشی کهکشان هاییند که میدان گرانشیشان باعث آشفتگی کهکشانی دیگر می شود. این فرآیند هم می‌تواند تنها یک آشفتگی در لبه های یک کهکشان پدید آورد، و هم می تواند به برخوردهای بزرگ کهکشانی بیانجامد.

گمان می رود NGC 5394 یک کهکشان برخوردی باشد زیرا احتمالن مارپیچ وار به درون NGC 5395 رفته و نمای منحصر به فرد آن را پدید آورده. بازوان مارپیچی کهکشان کوچکتر، سر و گردن حواصیل را تداعی می کنند و کهکشان بزرگ تر NGC 5395 هم بدن این پرنده را.
هر دو کهکشان در صورت فلکی سگان شکاری (تازی ها)، و در فاصله ی حدود 162 میلیون سال نوری از زمین جای دارند. یک سال نوری فاصله ایست که نور در یک سال می پیماید، نزدیک به 10 تریلیون کیلومتر (6 تریلیون مایل).
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]لکه ای غول پیکر بر لبه خورشید [/h] یکی از بزرگ ترین لکه های چند سال گذشته ی خورشید، یعنی لکه ی AR1520 دارد رو به زمین می چرخد. کریستن ویلاریک از ناتاژ فرانسه، در تاریخ 7 ژوییه این لکه ی غول آسا را به قاب تصویر کشید. وی می گوید: «این لکه همچون خشکی هایی پهناور بر روی خورشید دیده می شود.»



ولی با وجود همانندیشان با خشکی، هسته های تیره و گسترده ی لکه ی خورشیدی AR1520 جامد نیستند. این ها از مغناطیس ساخته شده اند و هر کدام یک جزیره ی مغناطیسی تقریبن به گستردگی زمین است که بر دریایی از پلاسمای خورشیدی شناور شده.







این لکه ی غول پیکر میدان مغناطیسیش را حبس کرده، به دام انداخته و در آن انرژی برای فوران شراره هایی نیرومند را ذخیره کرده است. پیش بینی کنندگان NOAA شانسی در حدود 80 درصد را برای شراره های رده ی M و 25 درصد برای شراره های رده ی X طی 24 ساعت آینده برآورد نموده اند.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]ستاره ای که با چشم باز می میرد [/h] U Camelopardalis یا به اختصار U cam (یو زرافه) ستاره ایست که در حال نزدیک شدن به پایان زندگیش می باشد.
ستارگان هنگامی که سوخت هسته ایشان کم شده و رو به تمام شدن می گذارد، ناپایدار می شوند. ستاره ی یو زرافه هر چند هزار سال یک بار با سرفه ای، یک پوسته ی تقریبن کروی از گاز را به فضا پس می زند و همزمان با آن، لایه ای از هلیوم به گِرد هسته اش شروع به همجوشی می کند. در این تصویر می توان آشکارا گازی که در آخرین فورانِ (همان سرفه ی) ستاره، از آن پس زده شده را به صورت حبابی کم نور از گاز پیرامون ستاره دید.





یو زرافه نمونه ای از یک ستاره ی کربنی است، گونه ای ستاره ی کمیاب با جَوی که در آن، کربن بیش از اکسیژن است. معمولن به دلیل گرانش سطحی پایین یک ستاره ی کربنی، تا نیمی از جرم کل آن می تواند از راه بادهای نیرومند ستاره ای به فضا دمیده شده و از دست برود.


ستاره ی یو زرافه در صورت فلکی زرافه (شترگاوپلنگ)، نزدیک قطب شمال آسمانی جای دارد. این ستاره بسیار کوچک تر از چیزیست که در این تصویر هابل به نظر می رسد. در واقع، خود ستاره به آسانی در یک تک پیکسل در مرکز این عکس جا می شود. ولی درخشش آن به حدی هست که روی گیرنده های دوربین پخش شده و ستاره را بسیار بزرگ تر از آنچه هست بنمایاند.


پوسته ی گازی، که هم بسیار گسترده تر و هم کم نورتر از خود ستاره است، با جزییاتی پیچیده در این تصویر هابل دیده می شود. این پدیده اغلب نامنظم و ناپایدار است ولی پوسته ی گازی که از یو زرافه پس زده شده تقریبن به طور کامل کرویست.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]تصویر نجومی روز 24 تیـــــر


جزیره های تاریک AR1520[/h] این لکه های خورشیدی به بزرگی سیاره ی زمین، غرق در دریایی از پلاسما و نگه داشته شده با لنگری از میدان های مغناطیسی، جزیره هایی تاریک در شیدسپهر (فوتوسفر)، سطح روشن خورشیدند.
این دسته لکه ها که کمی از سطح پیرامون خنک ترند و از همین رو تاریک دیده می شوند، در این نمای نزدیک تلسکوپی گرفته شده در 11 ژوییه دیده می شوند. پهنه ی میدان دید عکس حدود صدهزار مایل یا 160,000 کیلومتر می باشد.
این لکه ها در مرکز منطقه ی فعال AR1520 جای دارند که هم اکنون در حال گذر از روی چهره ی رو به زمینِ خورشید می‌باشد.






در حقیقت، در 12 ژوییه یک شراره ی خورشیدی رده ی X یا X-class به همراه یک فوران تاج خورشید از AR1520 بروز کرد و بخشی از انرژی ذخیره شده در میدان مغناطیسیِ در هم پیچیده ی این منطقه را آزاد نمود.
فوران تاجی رو به زمین بود و انتظار می رود امروز به زمین برسدو احتمالن توفان های زمین-مغناطیسی (ژئومغناطیسی) به راه بیاندازد. یکی از نتیجه های چنین توفانی هم نمایش شفق های قطبی در پایان هفته خواهد بود که به همراه مقارنه ی سپیده دمان سیاره های تابناک و هلال ماه، آسمان سیاره ی زمین را خواهد آراست.

همین تصویر در اندازه ی بزرگ تر
منبع: apod.nasa.gov
برگردان: یک ستاره در هفت آسمان
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]سیاهچاله سرگردان در میان ستاره گان مرده [/h]
این تصویر کامپیوتر شبیه سازی شده گاز خارج شده از یک ستاره توسط نیروی جزر و مد را نشان می دهد را نشان می دهد و آن را به طرف یک سیاهچاله می اندازد و گاز آن به سرعت به طرف فضا پرتاب می شود.
با استفاده از مشاهدات تلسکوپ های فضایی و تلسکوپ های روی زمین ستاره شناسان مستقیم ترین شواهد را از این فرآیند قدرتمند جمعاوری کرده اند.
یک سیاهچاله پر جرم ستاره هایی را که خیلی نزدیک است خرد می کند.ماهواره GALEX ناسا و تلسکوپ Pan-STARRS1 در قله هاوایی برای شناسایی بقایای ستاره مورد نظر کمک می کند.
شعله ور شدن در معرض اشعه فرابنفش و نوری که هنگام سقوط به سیاهچاله ناشی از گاز هیلیومی است که هنگام پاشیده شدن ستاره از آن بیرون می آید بعضی از مواد ستاره هنگام سقوط به سیاهچاله با خود آن به سیاهچاله می افتد و برخی از آن از ستاره با سرعت زیاد به طرف بالا پرتاب می شود.
شعله ور شدن و اثری که از ستاره باقی می ماند جزئیات گسترده از خواص ستاره قربانی را به دانشمندان می دهد.بطور کامل احتمال شعله ور شدن ستاره ناشی از فعالیت های هسته ای در کهکشان خود بجای از هم پاشیده شدن ستاره رد شده است.

تلسکوپ اشعه X چاندرا با مطالعه گاز های داغ ناشی از فروپاشی ستاره این احتمال را رد کرده است.
این کهکشان که سیاهچاله قدرتمند آن ستاره هایی را که از آن عبور می کنند را خرد و تکه تکه می کند بنام PS1-10jh شناخته می شود حدود 2.7 میلیارد سال نوری از کره زمین فاصله دارد.که جرم خورشید آن چندین میلیون برابر جرم خورشید ماست و با سیاهچاله ای که در مرکز کهکشان راه شیری ما است قابل مقایسه است.

 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]تصویر نجومی از بزرگترین جعبه جواهر کهکشان راه شیری! [/h]
هزاران ستاره جوان غول پیکر درخشان سحابی Nebula NGC 3603 را در آغوش کشیده اند این جعبه جواهر یکی از عظیم ترین خوشه های ستاره ای کهکشان راه شیری است.


 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تصويري از «ارواح سرخ معلق» شكار شده توسط ناسا

[/h]






تصوير شكار شده توسط فضانوردان ايستگاه بين‌المللي فضايي، نوعي پديده جوي مرموز موسوم به «روح سرخ معلق در هوا» است كه درست بر فراز يك جرقه شفاف آذرخش طي توفان رعد و برق در ميانمار شكار شده است.




به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ارواح سرخ نخستين بار توسط تصويري در سال 1989 مستند شدند. آن‌ها جرقه‌هاي بسيار كوتاه فعاليت نوري هستند كه با تخليه آذرخش قوي در توفان‌ها مرتبط‌اند. با اين حال مكانيزم دقيق اين پديده هنوز ناشناخته است.

اين ارواح كه به دليل ماهيت گريزپايشان چنين عنواني به خود گرفته‌اند، در قسمت فوقاني توفان‌هاي رعد و برق روي مي‌دهند و مشاهده آن‌ها از روي زمين بسيار دشوار است.



دهه‌هاست كه خلبانان مشاهده چنين جرقه‌هايي را در قسمت فوقاني توفان‌ها گزارش كرده‌اند اما در دهه 1990 بود كه توسط دوربين به طور واضح شكار شدند.



ارواح نوعاً چندين خوشه پيچك قرمز رنگ هستند كه از ناحيه جرقه آذرخش به نواحي بالاتر مي‌رسند و گاهاً تا ارتفاع 90 كيلومتر به درون جو نيز گسترش مي‌يابند.

درخشان‌ترين ناحيه يك روح معمولاً در ارتفاع 65 تا 75 كيلومتري آن مشاهده مي‌شود.



اين پديده‌ها كه فقط سه تا 10 ميلي‌ثانيه دوام مي‌آورند، مي‌توانند همچون فعاليت متعادل شفق‌هاي قطبي درخشان باشند. ارواح همچنين انتشارهنده اصوات راديويي‌اند.


اين پديده مرموز از ماهيت پيچيده محيط الكتريكي زمين حكايت دارد و اين كه چگونه توفان‌ها و اثرات آب و هوايي با آن تعامل دارند.

گفته مي‌شود كه جست‌وجوي فعاليت آن‌ها در سيارات ديگر در شناسايي محيط‌هاي ختم شونده به حيات كمك شاياني مي‌كند.








ارواح سرخ معلق
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


درباره این عکس نظر بدهید/ اختفای ماه و مشتری


نجوم - بامداد یک‌شنبه 25 تیرماه، سیاره مشتری و منظوم قمرهایش در پشت تنها قمر زمین پنهان شد و پدیده نجومی اختفا اتفاق افتاد. این پدیده آخرین‌بار 14 سال پیش روی داد و تا 7 آذر 1413 در ایران دیده نخواهد شد.


این عکس را عطا مقتدری بامداد امروز در شهر اصفهان گرفته است.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر نجومی روز25 تیـــــر


[h=3]نمایی یک میلیارد پیکسلی از سحابی شکارگر[/h] شمار اندکی از چشم اندازهای کیهانی به اندازه ی سحابی شکارگر (جبار) تخیل انسان را بر می انگیزند.
گازهای برافروخته ی این سحابی که با نام M42 نیز شناخته می شود، ستارگان داغ جوان در لبه ی یک ابر مولکولی غول پیکر به فاصله ی تنها 1,500 سال نوری از ما را در بر گرفته اند.






سحابی شکارگر یکی از بهترین فرصت ها برای بررسی چگونگی زایش ستارگان است.
دلیل این امر هم تا حدی اینست که نزدیک ترین منطقه ی ستاره زایی به زمین می باشد و همچنین از آن رو که ستارگان پرانرژی این سحابی، گازها و ابرهای غبار کدر و ماتی که جلوی دید ما را می گیرند را پس زده و دور کرده اند و چشم اندازی خودمانی از طیفی از مراحلِ در حال جریانِ ستاره زایی و تکامل ستاره ای به ما ارایه کرده اند.


این تصویر پرجزییات، که یکی از واضح ترین تصاویریست که تاکنون از سحابی شکارگر به دست آمده، با بهره از داده های به دست آمده از دوربین پیمایشی پیشرفته ی تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ 2.2 متری لاسیلا متعلق به آژانس فضایی اروپا تهیه شده است. این تصویر موزاییکی در نگارش وضوح کاملش (بالاترین رزولوشن) دارای 1 میلیارد پیکسل است و حدود 3,000 ستاره را نمایان می سازد.

در ویدیوی زیر، صورت فلکی شکارگر بزرگنمایی شده تا به سحابی شکارگر می رسد:

شکارگر یکی از بهترین فرصت ها برای بررسی چگونگی زایش ستارگان است.
دلیل این امر هم تا حدی اینست که نزدیک ترین منطقه ی ستاره زایی به زمین می باشد و همچنین از آن رو که ستارگان پرانرژی این سحابی، گازها و ابرهای غبار کدر و ماتی که جلوی دید ما را می گیرند را پس زده و دور کرده اند و چشم اندازی خودمانی از طیفی از مراحلِ در حال جریانِ ستاره زایی و تکامل ستاره ای به ما ارایه کرده اند.


این تصویر پرجزییات، که یکی از واضح ترین تصاویریست که تاکنون از سحابی شکارگر به دست آمده، با بهره از داده های به دست آمده از دوربین پیمایشی پیشرفته ی تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ 2.2 متری لاسیلا متعلق به آژانس فضایی اروپا تهیه شده است. این تصویر موزاییکی در نگارش وضوح کاملش (بالاترین رزولوشن) دارای 1 میلیارد پیکسل است و حدود 3,000 ستاره را نمایان می سازد.
در ویدیوی زیر، صورت فلکی شکارگر بزرگنمایی شده تا به سحابی شکارگر می رسد:


http://www.youtube.com/watch?v=2w8wwUqC4Xc&feature=player_embedded


برای دیدن ویدئو نیاز به شیلتر شکن دارید

 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر نجومی روز26 تیـــــر


پنجمین قمر کشف شده در حال گردش بدور پلوتو



Image Credit: NASA, ESA, Mark Showalter (SETI Institute)



یک قمر پنجم نیز در حال گردش بدور پلوتو کشف شده است. این قمر در اوایل همین ماه در عکس هایی که تلسکوپ فضایی هابل حین آماده سازی برای پرواز برنامه ریزی شده سال 2015 ماموریت "افق های نو" پلوتو گرفته بود، کشف شد. در تصویر بالا وضعیت کنونی این قمر به عنوان تنها یک نقطه کوچک در روی صفحه رادار دیده می شود که دور این سیاره کوتوله حرکت می کند، و این در حالی است که کل منظومه پلوتو نیزبه آرامی بدور خورشید می گردد. عنوان موقت این قمر S/2012 (134340) 1 یا به تنهایی P5 (به عنوان لقب) تعیین شده است. طول آن حدود 15 کیلومتر تخمین زده شده و احتمالا بیشتر از یخ آب تشکیل شده است. پلوتو به عنوان تنها جرم مشهور منظومه شمسی باقیمانده که هرگز توسط هیچ کاوشگر ساخت دست بشر ملاقات نشده است، و به همین دلیل منشا و جزئیات ظاهری آن اکثراً ناشناخته باقیمانده اند.

 

black banner

عضو جدید
کاربر ممتاز
فوق العاده است

ممنون پري

ميدونم اين پست اسپم محسوب ميشه / اما خب ببخشيد

وقتي عكسا رو ميبينم به وجد ميام

خدايا تو چي خلق كردي؟؟؟

ما كجايم ؟؟


بي نظيره
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
فوق العاده است

ممنون پري

ميدونم اين پست اسپم محسوب ميشه / اما خب ببخشيد

وقتي عكسا رو ميبينم به وجد ميام

خدايا تو چي خلق كردي؟؟؟

ما كجايم ؟؟


بي نظيره


خواهش میکنم دوست عزیز

راحت باشین


وقتی ویدئو ها رو می بینی اصلا نفست بند میاد . نمیدونی به عظمت خالق فکر کنی یا به کوچکی خودت
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]تصویر ناسا از انفجار یک سیاهچاله مارپیچی شکل [/h]
رصد خانه X چاندرا تصویری از انفجار یک سیاهچاله مارپیچی شکل بنام M83 که در فاصله 15 میلیون سال نوری از ما قرار دارد را ثبت کرده است.با استفاده از چاندرا دانشمندان یک منبع اشعه X بسیار درخشان کشف کرده اند.این اشیا اشعه x بیشتری از سیستم های دوتایی که در آن ستاره ها بدور سیاهچاله های نترونی می چرحند بیرون می دهند.

 

black banner

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواهش میکنم دوست عزیز

راحت باشین


وقتی ویدئو ها رو می بینی اصلا نفست بند میاد . نمیدونی به عظمت خالق فکر کنی یا به کوچکی خودت
اين عكسا رو ميبني مات و مبهوت ميشي

توي سايت گذاشتيد اين ويدئو ها رو؟؟؟

انقدر احساس حقارت ميكني كه همه دردهات فراموش ميشه

بعد مياي تاپيك بقلي سفر فضانوردان رو ميبيني توي فضا بعد ميگي ايران چقدر از دنيا عقبه
واقعا عقب هستيم خيليييييييييي عقب / بي نهايت
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
اين عكسا رو ميبني مات و مبهوت ميشي

توي سايت گذاشتيد اين ويدئو ها رو؟؟؟

انقدر احساس حقارت ميكني كه همه دردهات فراموش ميشه

بعد مياي تاپيك بقلي سفر فضانوردان رو ميبيني توي فضا بعد ميگي ايران چقدر از دنيا عقبه
واقعا عقب هستيم خيليييييييييي عقب / بي نهايت


بله . هرجا که ویدئویی بوده گذاشتم تو همین تاپیک هم گذاشتم چند تا ویدئو مرتبط. یوتیوب از این ویدئوها زیاد داره

فقط باید شیلتر شکن داشته باشید


این لینک هک همه جور فیلم و انیمشنی داره


[h=3]انیمیشـن ها ، فلـش هـا و فیلـم هـای امـوزشـی نجــوم[/h]
متاسفانه نجوم در ایران جدی گرفته نمی شه
 

black banner

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله . هرجا که ویدئویی بوده گذاشتم تو همین تاپیک هم گذاشتم چند تا ویدئو مرتبط. یوتیوب از این ویدئوها زیاد داره

فقط باید شیلتر شکن داشته باشید


این لینک هک همه جور فیلم و انیمشنی داره


انیمیشـن ها ، فلـش هـا و فیلـم هـای امـوزشـی نجــوم


متاسفانه نجوم در ایران جدی گرفته نمی شه

خدا لعنت كنه اين فــيلتر / مانع پيشرفت ما شده

ممنون
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصوير زيباي ناسا از ريگ‌هاي روان مريخ











دوربين آزمايشات علمي ناسا با وضوح تصويري بالا موفق به شكار تصويري فوق‌العاده از ريگ‌هاي روان يكي از دشت‌هاي قطب شمال مريخ‌ شده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)اين دشت در ارتفاعي بالغ بر 73 درجه واقع شده و بالاتر از محل فرود Mars Phoenix متعلق به ناسا است كه در سال 2008 و در ناحيه 68 درجه شمالي بر روي سطح اين سياره نشست.



ريگزارهاي باراچان پديده‌يي شناخته شده بر روي سطح مريخ بوده و نمونه‌هاي مشابهي از اين دست بر روي زمين نيز قابل مشاهده است. باراچان‌‌ها با حركت هوا نيز سرگردان مي‌شوند.



مريخ از لحاظ جغرافيايي بدون تحرك و "مرده" نيست. اين سياره شايد ميزبان مناسبت‌هاي زمين‌شناسي همچون زمين نباشد اما چشم‌انداز آن توسط بادها و تغييرات فصلي شكل داده مي‌شود و اين وعده را مي‌دهد كه هر مسافري به مريخ (ربات ياانسان) شاهد دنيايي ديناميك و جذاب براي تفحص در سياره سرخ خواهد بود.

انتهاي پيام





ريگزارهاي مريخ


 

اخبار

ربات
تصویر زیبای ناسا از ریگ‌های روان مریخ

تصویر زیبای ناسا از ریگ‌های روان مریخ

دوربین آزمایشات علمی ناسا با وضوح تصویری بالا موفق به شكار تصویری فوق‌العاده از ریگ‌های روان یكی از دشت‌های قطب شمال مریخ‌ شده است.

بيشتر...
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمای فوق العاده ای از داخل شاتل انترپرایز که در مراسم رونمایی از شاتل پاویلیون در موزه فضا گرفته شده است.

شاتل پاویلیون
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
ناسا به تازگی سیاره ای کوچک و بخار اندودی پیدا کرده که تنها 33 سال نوری با ما فاصله دارد. این سیاره دو سوم اندازه زمین است و به علت دمای هزار درجه ای فارنهایت و نزدیکی زیاد به خورشید فاقد حیات است.

سیاره ای بخاراندود خارج از مدار خورشید
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکسی شگفت انگیز از لحظه فرستادن یک موشک به فضا. در این عکس، فضاپیمای سایوز فضانوردان روسی، ژاپنی و آمریکایی را از پایگاهی در قزاقستان به فضا می فرستد.


پرتاب سایوز
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر ستاره ای به نام HD 157728 ، ستاره ای نزدیک به زمین که یک برابر و نیم از خورشید بزرگتر است. در هردوی این عکس ها ستاره در مرکز تصویر واقع شده و توسط لنزهای تطبیقی از حجم نور اطراف آن کم شده تا تصویر واضح تری از ستاره به دست آید.
یک نیروی پلیس در حال محافظت از سایوز TMA-05M در قزاقستان است این فضاپیما روز یکشنبه سفرش را به خارج از زمین آغاز کرد.


این عکس که با کنار هم قرار دادن 817 تصویر ساخته شده می تواند دورنمای تازه و جذابی از سیاره سرخ را در اختیار ما قرار دهد.


طوفان خورشیدی که در روز پنجشنبه رخ داد به نظر خطرناک می رسد اما دانشمندان می گویند کره زمین را خطری تهدید نمی کند.


برای اولین بار دانشمندان توانستند تصاویری از کهکشان های بی ستاره شکار کنند. اخترنما یا کوازاری که این فضا را روشن می کند با دایره قرمز و کهکشان های تاریک با دایره های آبی مشخص شده اند.

 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جلوه ای باشکوه در آسمان/
شفقهای قطبی رنگارنگ در نیمکره شمالی/ علت رنگین شدن شفقها
شفقهای قطبی به مثابه نورهای زیبایی که معمولاً در شب به چشم می خورند پس از طوفان خورشیدی اخیر در شدیدترین حالت خود قرار گرفته، تغییر رنگ داده و با جلوه باشکوهی در نیم کره شمالی زمین مشاهده شدند.
به گزارش خبرگزری مهر، شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. این پدیده های زیبای طبیعی در یونوسفر تشکیل می‌شوند و سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود که این نام (aurora) بر گرفته از نام رومی سپیده‌دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال 1621 توسط پیر گاسندی روی این پدیده طبیعی گذاشته شد.
به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آنها غالباً در نیم کره شمالی رویت می ‌شوند و هر چقدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می ‌رود که آنها قابل رویت باشند، برای مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آنها بسیار زیاد است.
نور سبز شفق
شقفهای شمالی آسمان دارفیلد در نیوزیلند را در روز 10 ژوئیه (20 تیرماه) روشن کرده اند، درست چند روز پس از آن که طوفان شدیدی در خورشید، تنها ستاره منظومه ما شکل گرفت.

شفقهای شمالی معمولا زمانی تشکیل می شوند که ذرات خورشیدی باردار به میدان مغناطیسی زمین برخورد می کنند. این ذرات با ملکولهای اتمسفر زمین برخورد کرده، انرژی را منتقل کرده و ملکولهای هوایی براقی تولید می کنند.
رنگ سبز چون این تصویر در نتیجه برخورد ذرات با اکسیژن است. رنگهایی که قرمزی بیشتری دارند در نتیجه برخورد ذرات با نیتروژن ایجاد می شوند.
انعکاس شفقی
شفقهای قطبی در دریاچه سنت چارلز نزدیک شهر کبک کانادا منعکس شده اند.
فرانسیس آدت عکاس این تصویر در یک بعداز ظهر تماشایی مدت زمانی را در کنار این دریاچه سپری شود تا این انعکاس قابل مشاهده شود و سپس اقدام به گرفتن این تصویر کرده است.
رقص نور
دریاچه مینه وانکا در پارک ملی بانف کانادا از اماکن مشهور ایجاد شفقهای قطبی است.
پل زیزکا عکاس این تصویر اظهار داشت: اکثر اوقات این پدیده با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما اکنون مادر طبیعت آن را به نمایش گذاشته که از دست دادن آن بسیار دشوار است.
قدرت خورشید
طوفان خورشیدی که در تاریخ 6 ژوئیه (16 تیرماه) به اوج خود رسید از عوامل ایجاد شفقهای قطبی اخیر شمرده می شود، طولانی ناگهانی که به دنبال آن آزاد شدن انرژی مغناطیسی صورت گرفته است.
اگر ذرات از سمت خورشید که رو به زمین است به ما برسد این احتمال وجود دارد که ذرات به اتمسفر زمین برخورد کند.
انعکاس شیشه ای
انعکاس شیشه ای شفق قطبی روی دریاچه سوپریور پیش از شدت گرفتن طوفان خورشیدی در این تصویر قابل مشاهده است.
پل نلسون این شفق را بسیار شفاف و قابل مشاهده توصیف کرده بود به رغم این حقیقت که ماه تقریبا بدر کامل بود.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


نور جنوبگان / عکس


نجوم - طوفان خورشیدی هفته گذشته نمایش زیبایی از شفق‌های قطبی را بخصوص در قطب جنوب زمین به راه انداخت؛ طوری‌که جو آکابا، از سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی که این تصور را گرفته، آن را بی‌نظیر توصیف کرد.


آکابا این تصویر را یک‌شنبه هفته گذشته 15 جولای/25 تیرماه گرفته و به تازگی در سایت ناسا آپلود کرده است. او در توصیف این پدیده می‌گوید: «واقع بی‌نظیر بود. چند ساعتی در حال راه‌پیمایی فضایی بودم و در زمان استراحت که به داخل ایستگاه برگشتم، متوجه شدم در پرواز شبانگاهی ایستگاه از نیم‌کره جنوبی زمین عبور می‌کنیم. چند دقیقه‌ای کار خودم را به تعویق انداختم، تمام چراغ‌های بخش3 را خاموش کردم و در عرض چند دقیقه، چشم‌اندازی چنان زیبا در برابر چشمانم پدیدار شد که نمی‌شد آن را باور کرد.... چند دقیقه‌ای به تنهایی از این منظره لذت بردم، بعد دیگر سرنشینان ایستگاه فضایی را خبر کردم که بیایند و ببینند... چند عکس هم گرفتم که بازوی روباتیک کانادا2 هم در آن‌ها مشخص است، اما دوباره در سکوت و تاریکی این سازه پیشرفته نشستم و با حیرت به تماشای آن‌چه بیرون از پنجره اتفاق می‌افتاد، نگاه کردم... سیاره و منظومه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم واقعا شگفت‌انگیز است...»برای تماشای عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهترین تصاویر فضایی هفته / گزارش تصویری


نجوم - در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از سحابی کدر و رمل‌های مریخی گرفته، تا بازگشت فضاپیمای سایوز به زمین و گرداب قطبی تایتان.


نمایش اسلاید



زیر نور خورشید: این نمای از بالای جزیره فرانسوی مونت سنت مایکل توسط ماهواره پلیدایس (ثریا) تهیه شده است. تا اواخر قرن نوزدهم، هیچ پلی بین این جزیره و سرزمین اصلی فرانسه وجود نداشت؛ به همین دلیل این جزیره کوچک تنها هنگام جزر قابل دسترسی بود. در این تصویر که اخیرا توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده است، محل تلاقی آب و نواحی پست ساحلی به همراه کانال‌های درون گل و لای مشاهده می‌شود.


















زیر نور خورشید: این نمای از بالای جزیره فرانسوی مونت سنت مایکل توسط ماهواره پلیدایس (به معنی خوشه پروین) تهیه شده است. تا اواخر قرن نوزدهم، هیچ پلی بین این جزیره و سرزمین اصلی فرانسه وجود نداشت؛ به همین دلیل این جزیره کوچک تنها هنگام جزر آب قابل دسترسی بود. در این تصویر که اخیرا توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده است، محل تلاقی آب و نواحی پست ساحلی به همراه کانال‌های درون گل و لای مشاهده می‌شود.

سحابی کدر: جایی در فاصله 1400 سال نوری از زمین، سحابی VdB 152، در انتهای یک سحابی تاریک و یخ‌زده با پوششی از غباری چنان ضخیم که باعث کدر و مات شدن آن می‌شود، در حال درخشش است. رشته‌های قرمز ظریف سمت راست این ابر روح‌مانند همگی بقایای یک ابرنواختر هستند، که ممکن ظرف سال‌های بعد با این سحابی برخورد کند.

پیچش زمان: در این تصویر از بابک امین‌تفرشی که به تازگی به مجموعه عکس‌های سایت نجومی جهان در شب (TWAN) اضافه شده است، رد ستارگان که در اثر نوردهی طولانی‌مدت عکاسی و چرخش زمین ایجاد می‌شود، سنگ نوشته‌های دره تیمره واقع در منطقه گلپایگان ایران را روشن کرده است. این قلم‌زنی شکارچیان و شکار که حداقل 6000 سال قدمت دارد، تنها یکی از حدود 20 هزار سنگ‌تراشی این دره است.

رمل‌های مریخی: این عکس که چیزی بین چشم‌اندازهای جنگ ستارگان و بازی نقطه‌خور است، منطقه تپه‌های شنی قطب شمال مریخ را به تصویر می‌کشد که توسط دوربین HiRISE مدارگرد شناسایی مریخ تهیه شده است.
بازگشت به خانه: دریچه اتصال فضاپیمای سایوز TMA-03M روز 1 جولای / 11 تیرماه باز و این فضاپیمای روسی پس از یک توقف شش ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی از آن جدا شد. ساعاتی پس از گرفتن این عکس، فضاپیما در حالی‌که سه کیهان‌نورد درون آن به خانه باز می‌گشتند، با موفقیت در قزاقستان به زمین نشست.

احساس آبی: این تصویر که توسط رصدخانه ملی نجوم اپتیکی آمریکا منتشر شده است، سحابی VdB 24 با نوری آبی‌رنگ در حال درخشش در صورت فلکی برساوش مشاهده می‌شود. علاوه بر ستاره XY Per که سحابی را روشن کرده است، غبار قهوه‌ای رنگی که با نام سحابی LDN 1442 شناخته می‌شود در سمت چپ تصویر خودنمایی می‌کند.

گرداب قطبی: تُنالیته قهوه‌ای این تصویر مه‌آلود از قمر زحل، تیتان، ناشی از ایراد دوربین نیست. این تصویر رنگ واقعی که توسط فضاپیمای کاسینی ناسا گرفته شده است، نمای موج‌دار توده گازی چرخنده‌ای را نشان می‌دهد که با نام گرداب قطب جنوب تیتان شناخته می‌شود. هم‌زمان با تغییرات فصلی آهسته زحل، قطب جنوب این قمر -که در حال حاضر عکاسی از آن به مراتب آسان‌تر از قطب شمال تیتان است- در حال انتقال به تاریکی است.نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان
 

Similar threads

بالا