عمل برای خدا ( یا ریــــــــــــــا !!!)

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
وجود مقدّس خاتم انبیاء محمّد مصطفی(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بیان می‌فرمایند: «أَنَّ أَوَّلَ مَنْ یُدْعَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ رَجُلٌ جَمَعَ الْقُرْآنَ وَ رَجُلٌ قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ رَجُلٌ کَثِیرُ الْمَالِ» عجیب است این سه گروه، اوّل کسانی هستند که فردای قیامت آن‌ها را صدا می‌زنند. یک گروه آن کسانی که قرآن را جمع کردند. و دومین گروه کسانی هستند که در راه خدا کشته شده اند. سومین شخص یا گروه آن کسی که اموال زیادی جمع کرده است. یک دلیل و برهان زیبایی را بعضی از خصّیصین حضرت حق، اولیاء خدا، بیان کرده‌اند، از جمله آیت‌الله العظمی بهاءالدّینی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) که چرا پروردگار عالم، اوّل این سه گروه را فرا می‌خوانند؟ آن که قرآن را در سینه‌اش جمع کرده، آن که در راه خدا کشته شده است و آن مرد ثروتمند. خیلی زیبا تبیین می‌فرمایند، می‌فرمایند: معلوم می‌شود حساب این‌ها خیلی طولانی است.

آن که قرآن در سینه‌اش بود، قاری خوش صدا، با الحان متفاوت می‌خواند. حضرت حق، ذوالجلال و الاکرام است، خطاب می‌کند، می‌فرماید: «أَ لَمْ أُعَلِّمْکَ مَا أَنْزَلْتُ عَلَى رَسُولِی فَیَقُولُ بَلَى یَا رَبِّ فَیَقُولُ مَا عَمِلْتَ فِیمَا عَلِمْتَ» عجیب است، پروردگار عالم اوّل بیان می‌فرمایند: آیا می‌دانی این‌ها را من بر رسول خودم نازل کردم؟ این آیات همه بر رسولم نازل شد «أَ لَمْ أُعَلِّمْکَ مَا أَنْزَلْتُ عَلَى رَسُولِی» جواب می‌دهد: بله! پروردگار من، «بَلَى یَا رَبِّ». حضرت حق سؤال می‌فرمایند: «مَا عَمِلْتَ فِیمَا عَلِمْتَ» مگر نمی‌گویی می‌دانم این‌ها بر رسولم نازل شده است؟ چه عملی انجام دادی با آنچه که می‌دانی؟ «فَیَقُولُ یَا رَبِّ قُمْتُ بِهِ فِی آنَاءِ اللَّیْلِ وَ أَطْرَافِ النَّهَارِ» خدا! من قیام می‌کردم، آیات الهی را چه در شب و چه در روز، می‌خواندم. در دل شب می‌خواندم؛ در ایّام روز می‌خواندم. «فَیَقُولُ اللَّهُ کَذَبْتَ» تا پروردگار عالم می‌فرماید: دروغ گفتی. «وَ تَقُولُ الْمَلَائِکَةُ کَذَبْتَ» همین که خدا می‌گوید دروغ می‌گویی، ملائکه هم بلافاصله بعد از پروردگار عالم بیان می‌کنند دروغ می‌گویی. چرا؟ حضرت حق ادامه می‌دهد: «وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى إِنَّمَا أَرَدْتَ أَنْ یُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ فَقَدْ قِیلَ ذَلِکَ» تو اراده‌ات این بود، قصدت این بود که بگویند فلانی قاری است. چقدر قشنگ قرآن می‌خواند؟ چقدر قشنگ آیات الهی را با صوت خوب با قرائت خوب، می‌خواند. «إِنَّمَا أَرَدْتَ أَنْ یُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ» می‌خواستی بگویی، دیگران بگویند: عجب قاری خوبی! این گرفتاری است. «فَقَدْ قِیلَ ذَلِکَ»، خوب این هم که گفته شد. این هم که در زبان مردم افتاد؛ فلانی قاری خوب است. فلانی عالم خوب است؛ اگر برای دین باشد. فلانی تاجر خوب است. فلانی استاد خوب است، فلانی … .سه گروه را اوّل خدا می‌خواند، دیگر خوارتر و ذلیل‌تراز این نمی شود که انسان را با این حال رسوا کنند؛ هم پروردگار عالم بیان بفرماید: «کَذَبْتَ» و هم ملائکه بیان کنند: «کَذَبْتَ»، دروغ می‌گویی. درد است.آن‌قدر ریا پیچیده است که جدّی انسان می‌ترسد.

حال با این مقدمه به بررسی این موضوع میپردازیم.

منابع : 1 2 3 4
 
آخرین ویرایش:

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
نشانه های ریاکاران




حضرت محمّد مصطفی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرمایند: ریاکاران عالم نشانه‌هایی دارند ، چهار علامت بیان فرمود.

مورد اول اینکه در حضور افراد، در حضور دیگران، خود را حریص به عمل در راه خدا نشان می‌‌دهد، دعایش، چه دعایی! نمازش، چه نمازی! عبادتش، چه عبادتی! اعلان حمایت از دینش، چه حمایتی! جلوی دیگران خود را بر طاعت الهی حریص می‌داند.

امّا دوم موقعی که تنها می‌شود کسل است. قرآن کریم و مجید الهی یکی از نشانه‌های منافقین را هم همین می‌داند که منافقین وقتی در خلوت هستند، کسانی اند که کسل در عمل و عبادت هستند، حال عبادت ندارند، نمازشان را نمی‌خوانند، نماز خوب نمی‌خوانند، دعایشان دیگر دعا نیست، در حالی که اولیاء الهی در خلوت غوغایند، در خلوت محشرند. آن چه که در جلوت است، چندین برابرش در خلوت است. ببینید چه عرض می‌کنم، آنچه که در جلوت هستند، چندین برابرش در خلوت! این‌طور ناله، این‌طور فغان!

و علامت دیگر این است، هر کاری که در آن ستایش باشد شیفته آن می‌شود. بگویند: به به! فلانی را ببین! از او تقدیر کنند! از او تشکّر کنند! اسمش را بیاورند! بگویند: فلانی هم در این امر خیر شریک بود! او را ستایش کنند! در آن کار سریع جلو می‌آید. بگویند: فلانی را ببین چقدر دست خیر است! امّا اگر یک بار اسمش را اعلان نکنند، مکدّر می‌شود، من بودم زحمت کشیدم، من بودم برای انقلاب چه کردم، دائم من من می‌کند!

امّا آخرین که چهارمین مطلب باشد، حضرت می‌فرمایند: عملش را ظاهرسازی می‌کند. یعنی در ظاهرسازی تلاش زیاد می کند که ظاهر خوبی نشان دهد. اولیاء ما باطنشان هزار برابر از ظاهر بهتر است.البته یک موقع فریب نخوریم، شیطان فریب می‌دهد،یک موقعی از این روایت استفاده می‌کند، چه می‌گوید؟ می‌گوید: اگر ظاهرت، ظاهر انسان‌های مؤمن باشد، می‌گویند: تو اهل ریا هستی. شیطان فریب می‌دهد. می‌گوید: عیبی ندارد قلبت پاک باشد، اگر ظاهرت هم چنین و چنان بود، اشکال ندارد. این فریب شیطان ملعون است.منظور روایت این نیست که انسان ظاهرش را طور دیگری کند، خیر، بلکه منظور این روایت شریفه این است: باطنت باید بهتر از ظاهرت باشد و إلّا انسان باید ظاهرش را ظاهر دین قرار بدهد. آنچه که پیغمبر اکرم، خاتم رسل، محمّد مصطفی(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) و حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین)، بیان کردند ،آن گونه باشد، هر چه دین می‌گوید، نوع پوشش، نوع صورتش، نوع راه رفتنش، نوع نشست و برخاستش، همه باید بوی دین بدهد.یک موقع فریب شیطان ملعون را نخوریم که بگوید: ببین این روایت هم بیان فرمود که یک عدّه از نشانه‌های اهل ریا این است که ظاهر خوبی دارند، خیر، ملاک این است: آن‌هایی که ظاهرشان را خوب نشان می‌دهند امّا خدای ناکرده باطنشان بهتر از آن ظاهر نیست، ملاک این است وإلّا ظاهر انسان باید بسیار عالی و دینی باشد.

 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز

بیاییم از ریا توبه کنیم
بیاییم در این ماه شعبان اعمال گذشته‌مان را اگر برای غیر از خدا بوده بشوییم. آیت‌الله قاضی آن عارف عظیم‌الشّأن شاگرد آیت‌الله ملّا حسینقلی همدانی به نقل از ایشان فرمودند: اگر یک مقدار پرده بالا زده شود ببینی در عمل برای خدا چه ثوابی برایتان نهاده‌اند. گفتند: اگر این پرده یک مقدار بالا برود از شوق جان به جان آفرین تسلیم می‌کنیم. زنده نمی‌مانیم! چه خبر است چه اجری، چه مزدی، چه می‌دهند؟! ارزش دارد این عمل برای خدا را انسان با عمل برای مردم معامله کند و بفروشد؟ آن هم با صورت بکشند و انسان خوار و ذلیل به جهنّم وارد شود؟ عمل برای خدا این است عمل برای خدا دنیایت را نورانی می‌کند عمل برای خدا آخرتت را نورانی‌تر از دنیایت می‌کند. عمل برای خدا عزّت‌آور است. در دنیا و آخرت عمل برای دیگران ارزشی ندارد. چون دیگران که در قبر نیستند. تنهاییم. دیگران رفیق نیمه راهند، رفیق تا قبرند...
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
ريا در قرآن


واژۀ "ريا" در قرآن پنج مرتبه تكرار شده است كه سه مرتبه بصورت مصدر و دو بار بصورت فعلي و معناي آن به همان معناي اصطلاحي مي‌باشد.

1- ريا در انفاق:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَ الأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَ لاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ »(بقره/264)
«اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! بخشش‌هاي خود را با منّت و آزار باطل نسازيد همانند كسي كه مال خود را براي نشان دادن به مردم، انفاق مي‌كند و به خدا و روز رستاخيز ايمان نمي‌آورد.»


2- ريا در رفتن به جنگ با دشمنان:
«وَ لاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَ رِئَاء النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ »(انفال/47)
«و مانند كساني نباشيد كه از روي هوي پرستي و غرور و خود نمايي در برابر مردم، از سرزمين خود را به سوي ميدان بدر بيرون آمدند و (مردم را) از راه خدا باز مي‌داشتند.»خداوند در اين آيه، غرور و ريا را از آفات قدرت در جبهه‌هاي جنگ به شمار مي‌آورد.


3- ريا بطور مطلق:
«الذينَ هُم يَرَاءُون »(مائون/6)
«همان كساني كه ريا مي‌كنند.»

ريا كاران از نظر قرآن چه كساني هستند:

1- كساني كه ايمان به خدا و روز قيامت ندارند:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَ الأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَ لاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ»(بقره/264)
با توجه به تفسيري كه در مورد اين آيه آمده است افرادي را كه صدقه مي‌دهند و به دنبالش منّت مي‌گذارند و اذيّت مي‌كنند تشبيه به افراد رياكار بي‌ايمان كرده كه صدقاتشان باطل و بي‌اجر است.
[3] يعني عمل شخص رياكار از ابتداي عملش باطل است چون چنين شخصي اصلاً ايمان به خدا و روز جزا ندارد كه از او كاري پذيرفته شود.
2- منافقان:
«إِنَّ الْمُنَافِقِينَ ... يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَ لاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلاً » (نساء/142)
«منافقان... هنگامي كه به نماز بر مي‌خيزند با كسالت برمي‌خيزند و در برابر مردم ريا مي‌كنند و خدا را جز اندكي ياد نمي‌نمايند.»

3- تكذيب كنندگان روز جزا:
«أرَأيتَ الَذي يُكَذِّبُ بِالدِين... الَذينَ هُم يُراؤُون»(ماعون/1و6)
«آيا كسي كه روز جزا را پيوسته انكار مي‌كند ديدي؟!... همان كساني كه ريا مي‌كنند.»

هم‌نشينان شيطان:
« وَ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَـاء النَّاسِ وَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ لاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَ مَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاء قِرِينًا »(نساء/38)
«و آنها كساني هستند كه اموال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق مي‌كنند و ايمان به خدا و روز بازپسين ندارند (چرا كه شيطان رفيق و هم نشين آنهاست) و كسي كه شيطان قرين او باشد بد همنشين و قريني است.»


مَثل اعمال ريا كارانه در قرآن:

« ... فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لاَّ يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَ اللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ »(بقره/264)
«(كار ريا كار يا منت گذار ) همچون قطعه سنگ صافي است كه بر آن، (قشر نازكي از) خاك باشد (و بذرهايي در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاكها و بذرها را بشويد) و آن را صاف (و خالي از خاك و بذر) رها كند، آنها از كاري كه انجام داده‌اند، چيزي به دست نمي‌آورند و خداوند جمعيّت كافران را هدايت نمي‌كند.»

اين آيه وجه شباهت ريا كار را به سنگي كه قشر نازكي از خاك روي آن را پوشانده بيان مي‌كند و آن، بي‌اثر و سست بودن عمل است .هم چنان كه خاكي كه روي سنگِ صاف قرار دارد با باراني از بين رفته و نمي‌تواند اثر داشته باشد، ريا كاران نيز از اعمالشان هيچ گونه بهره‌اي نمي‌برند.

 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
پيامدهاي ريا كاري

1- باطل شدن انفاق:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ...» (بقره/264)
«اي كساني كه ايمان آورده‌ايد بخششهاي خود را با منّت و آزار باطل نسازيد! همانند كسي كه مال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق مي‌كند...»


2- محروميّت از محبّت خدا:‌
« ...إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا...و َالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَـاء النَّاسِ... » (نساء/36-38)
«خداوند كسي را كه متكبر و فخر فروش است دوست نمي‌دارد...و آنها كساني هستند كه احوال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق مي كنند...»


3- ريا، موجب همدمي با شيطان:
«وَ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَـاء النَّاسِ وَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ لاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَ مَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاء قِرِينًا » (نساء/38)
«و آنها كساني هستند كه احوال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق مي‌كنند و ايمان به خدا و روز باز پسين ندارند (چرا كه شيطان، رفيق و همنشين آنهاست) و كسي كه شيطان قرين او باشد، بد همنشين و قريني است.»


4- شرك خفي:
از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده:
«كُلُّ رئاءٍ شِرْكٌ إنَّه مَنْ عَمِلَ لِلنّاسِ كان ثَوابُهُ عَلَي النّاسِ و من عَمِلَ للهِ كان ثوابُهُ عَلَي اللهِ»
«هرگونه ريايي شرك است، هر كس براي مردم كار كند پاداشش به عهدۀ مردم است و هر كس براي خدا كار كند ثوابش بر خداست.»







 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]درمان بیماری ریا[/h]همان طور که بیان شد سبب ریا آن است که انسان همیشه دوست دارد از لذت ستایش برخوردار شود و از رنج نکوهش در امان باشد.برخی از علمای اخلاق برآنند که علاج این بیماری آن است که انسان به مضرات آن معرفت پیدا کند و بداند که خسران دنیا و آخرت را در پی دارد.انسان اگر بداند، تا خدا نخواهد مذمت دیگران به حال او ضرری نخواهد داشت ونیازی به مدح دیگران هم ندارد، قطعاً تنها برای رضای خدا عمل خواهد کرد و نه خوشایند مردم.اگر نیت انسان خالص نباشد کل عبادات و کارهای نیکی که برای خوشایند این و آن انجام داده، ضایع و تباه می گردد و لذا انسان باید ریشه ریا را در خود بخشکاند.
اگر می‌خواهید مبتلای به ریا نشوید یاد بیاورید آن‌هایی که می‌خواهید برایشان این عمل را انجام بدهید، یک روزی از شما جدا می‌شوند. تمام شد. پس عمل را برای کسی انجام بدهیم که جدا که نمی‌شویم، هیچ، بلکه می‌خواهیم پیشش برویم «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» .
قیامت را یاد آورید که هر کس مشغول به خود است. فردای قیامت کسی، کسی را نمی‌بیند.

اخلاقیون برآنند که پوشیده داشتن عبادت و در واقع مسدود کردن درها برای ریا، و عادت دادن نفس به صداقت و عمل خالصانه به دور از تظاهر، داروی مفیدی برای این بیماری است که گرچه در ابتدا دشوار است.اما اگر مدتی به تکلف برآن صبر کند به تدریج بر او آسان شود.
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پناه بر خدا

خیلی ترسناک هست

خدا توفیق بازگشت به سمت خودش را قبل از اینکه ما را فرا بخواند به سمت خویش نصیبان کند

داشتم به این فکر می کردم که باید در تالار اسلام باشگاه رو گل بگیرند (مشکل کم بصیرتی)

اما ...

ممنون
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون بابت تاپیک
باید مواظب باشیم به خاطر اینکه ریا نشه کارهای خوب رو فراموش نکنیم
یه زمانی شده به خاطر اینکه میترسن ریا بشه میگن تو خنه نماز میخونیم شاید تو مسجد ریا بشه
به دیگران کمک نمیکنن میترسن ریا بشه
کارهای خوب رو انجام نمیدن میترسن ریا بشه
 

M A S III

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خیلی خیلی عالی بود دوست خوبم.................
ممنونم:gol:
 
بالا