همایش ها و کنفرانس های معماری

mahsa jo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 1-سوال 19


نظریه پرداز سبک معماری نوگرای ایرانی که ساختمان دانشگاه بوعلی را در شهر همدان طراحی کرد, کیست؟
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مرحله 1-سوال20
در بناهای ایرانی از چه فرمی به عنوان حوض استفاده نمی شد به چه علت؟؟؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

somayeh_63

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال جالبیه......ولی نظر شخصی من اینه که توجه صرف به محل تولد نمی تونه معیار درستی برای هویت یه انسان باشه.......درسته که شیخ بهائی در لبنان به دنیا اومده ولی در ایران رشد کرده و آموزش دیده......اون چیزی که شیخ بهائی آموخته از معلمین و استادان ایرانیشه.......موندنش در ایران و دربار صفوی و خدمت و تلاش برای رشد این کشور هم نشون از اینه که شیخ بهائی هم خودش رو جزئی از این آب و خاک میدونسته.....

حالا اینکه آیا شیخ بهائی در معماری اونقدر تبحر داشته که روز تولد ایشون رو به عنوان روز معمار انتخاب بشه بحث دیگه ایه ....که در این مورد هم فک می کنم معمار قبل از اینکه یه طراح خیلی خوب باشه باید یک مدیر طراز اول باشه.معماری می تونه ایده هاشو به واقعیت وتبدیل کنه که بتونه بین همه افرادی که تو یه پروژه نقش دارند مدیر یت درستی داشته باشه.........اگر مسجد جامع عباسی اصفهان امروز جهانیه برای اینه که همه کسانی که تو یه ساخت اون مسجد نقش داشتند کارشونو درست انجام دادن از کاشی کار و کارگر و..گرفته تا طراح .........و این فقط و فقط به این دلیله که راس هرم کمارشو بلد بوده.........شیخ بهائی یک مدیر معمار بوده........فضای شهری امروز اصفهان اینو خیلی خیلی خوب نشون میده.........
پیشنهاد می کنم فقط نحوه ساخت و کارحمام شیخ بهائی رو بررسی فنی کنید.......ما امروز می تونیم چهارتاقی و گنبد دوپوسته بسازیم (ضمن احترام کامل به ابداع کننده هاشون) ولی نمی تونیم حمامی بسازیم که مثل حمام شیخ بهائی کار کنه.......چرا؟؟!!
 

mahsa jo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 1-سوال21


توضیحات زیر در مورد کدام بنا میباشد؟


در شهر اسبانبار در ساحل خاوری رود دجله و از مهمترین سازه های دوران ساسانیان است.
بیشتر گمان می شود که در تیسفون جای دارد ولی تیسفون، اسبانبر و چند شهر کوچک دیگر مانند بغداد، روی هم شهرگان یا مدائن را تشکیل می دادند.

طاق اصلی این کاخ بلندترین طاق خشتی ساخته شده به دست انسان می باشد. بلندای این طاق ۳۵ متر، پهنایش ۲۵ متر و درازایش ۵۰ متر است
 
آخرین ویرایش:

alipiroozz

عضو جدید
مرحله 1-سوال21


توضیحات زیر در مورد کدام بنا میباشد؟


در شهر اسبانبار در ساحل خاوری رود دجله و از مهمترین سازه های دوران ساسانیان است.
بیشتر گمان می شود که در تیسفون جای دارد ولی تیسفون، اسبانبر و چند شهر کوچک دیگر مانند بغداد، روی هم شهرگان یا مدائن را تشکیل می دادند.

طاق اصلی این کاخ بلندترین طاق خشتی ساخته شده به دست انسان می باشد. بلندای این طاق ۳۵ متر، پهنایش ۲۵ متر و درازایش ۵۰ متر است

طاق كسري نيست ؟
ارتفاعش 30 هست نه 35 .:)
ايوان بزرگ مياني هم در طرح مستعطيلي به اندازه 24 در 40 گز ساخته شده .

* هر گز معادل 106.666 سانتي متر هست .

اگه درسته سوال بعديو بگم :

تنها باغ ساخته شده در دل كوير ؟
 

mahsa jo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
باغ گلشن، بهشت کوچکی است در دل کویر ایران. این باغ زیبا در بخش شرقی شهر طبس، از شهرستان‌های شمال شرقی استان یزد و در کنار کویر لوت است. این باغ به دستور میرحسن خان، سومین فرمانروای طبس، از سلسله خان‌هایی که به وسیله‌ی نادرشاه به فرمانروایی برگزیده شدند، ساخته شد. نهرهای آب شهر از میان آن می‌گذرد و درختان سرو و نارنج و پلیکان‌های زیبایش دیدنی است.

درسته؟؟
 
آخرین ویرایش:

alipiroozz

عضو جدید
باغ گلشن، بهشت کوچکی است در دل کویر ایران. این باغ زیبا در بخش شرقی شهر طبس، از شهرستان‌های شمال شرقی استان یزد و در کنار کویر لوت است. این باغ به دستور میرحسن خان، سومین فرمانروای طبس، از سلسله خان‌هایی که به وسیله‌ی نادرشاه به فرمانروایی برگزیده شدند، ساخته شد. نهرهای آب شهر از میان آن می‌گذرد و درختان سرو و نارنج و پلیکان‌های زیبایش دیدنی است.

درسته؟؟

چه جالب اينم ميتونه باشه .من نميدونستم .در هر صورت درسته .

باغ شاهزاده ماهان هم هستش .

سوال بعديو بگيد !
 

FROM_HELL

کاربر بیش فعال
بحث خوبی هست...
اما مشکل اساسی جای دیگست...
تاریخ معماری ایران...تاریخی هست که از زبان هرودوت و گیرشمن و ....اول نقد و تعریف شده...بعد ها دکتر پیر نیا و معماریان و ...اومدن یه مقدار تحقیقات رو زیاد کردن , تاریخ معماری ایران رو مدون تر کردن....
نیاز به تحقیق بیشتر و معرفی اشخاص هست ....:)
قسمت اعظم تاریخ نگاری ها تو حمله های اعراب و مغولها از بین رفته...اما باز هم میشه مستندات رو پیدا کرد و دنبال معرفیشون بود...
شاید عدم معرفی و آشنایی با معمارهای بزرگ باعث شده که ما این روزها جسارت کمتری رو تو معمارهای این روزهای کشورمون میبینیم...و این که هیچ نقطه عطف و اوجی واسشون وجود نداره....
فقط فرانک گهری ها و لوید رایت .و برامانته و.....غیره رو ما رو میشناسیم....
همین موضوع باعث هرج و مرج تو اصل معماری شده...:)
همین که امروز خیلی ها هیچ فرقی واسشون نداره روز تولد قوام الدین شیرازی روز معمار باشه یا روز وفات شیخ بهایی....نشون از این میده که میزان آشنایی خیلی پائینه...;)
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مرحله1-سوال 23 مسجد گوهر شاد مشهد متعلق به کدام شیوه معماری ایران است ؟
مسجد گوهرشاد، یکی از بناهای باشکوه عهد تیموری است.شیوه معماری این مسجد به سبک معماری مساجد چهار ایوانی ایران است. سبک ان به شیوه معماری آذری
 

farzaneh*memary

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام، من متاسفانه به اندازه ی بقیه ی دوستانی که اینجا هستن، در مورد معماری ایران مطالعه نکردم و اطلاعاتی ندارم که بخوام بگم شیخ بهائی معمار بوده یا نه... ولی به عنوان یه دانشجوی معماری، فکر می کنم بهتره به جای اینکه روز معمار، بزرگداشت یه شخصیت خاص باشه، هر سال متعلق به یه معمار ایرانی یا معماری یه منطقه/دوره ی تاریخی خاص باشه و تو اون سال معماری اون منطقه/معمار/ دوره بیشتر بررسی و معرفی شه، مشابه همین کارایی که به صورت جهانی انجام می شه مثلا تو همین تاپیک گفته شد یه سال، سال نجوم و شیخ بهائی بوده، یا من خودم یادم هست که چند سال پیش سال مولانا بود و برنامه های مختلفی -مثل سمینارا و... تو کشورای مختلف برای معرفی مولانا و تحلیل آثارش تدارک دیده می شد... تو ایران انگار این کار فقط تو بعد سیاسی اجرا می شه (البته شاید در مورد رشته های دیگه هم باشه و من بی اطلاع باشم) ولی اگه تو همه ی ابعاد علمی و ادبی و... این اتفاق بیفته به نظرم خیلی مفید تره... من خودم تو معماری در حالت کلی با معرفی معماری مناطق بیشتر موافقم تا معرفی یه معمار یا دوره ی خاص، چون در مورد صاحب اثر یا زمان دقیق شکل گیری اون همیشه اختلاف پیش میاد و گاهی حاشیه ی بحث از اصلش پررنگ تر می شه اما مکان یه موضوع ثابته و هیچ بحث خاصی در موردش پیش نمیاد و این طوری تمرکز روی خود آثار بیشتر می شه...
این تظر من بود. حالا در مورد اینکه حالا چه روزی از سال هم به عنوان مبدا انتخاب شه من نظر خاصی ندارم ولی فکر می کنم بهتره به یه مسئله ی عمومی ربط داشته باشه تا به یه فرد/گروه/زمان خاص... مثل همون روز اسکان بشر که اول تاپیک گفته شد کنگره ی جهانی معماران این روزو انتخاب کردن، حالا اگه یه مناسبت این شکلی ایرانی هم برای روز معمار ایرانی انتخاب شه فک کنم بهتر باشه...
 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز


سوالات :



آن چیزی که مسلم است ، نه تنها در تاریخ معماری ِ ما ، بلکه در تاریخ ِ معماری هر نقطه ای از دنیا ، هرگز و هرگز نمی بینیم که خالی از معماران بزرگ باشد.اما چیزی که قطعیت دارد این است که در هر برهه ای ، و در هر موقعیتی ، یک نقطه ی اوج و طلایی وجود دارد ، که در آن برهه و موقعیت ، یک "جریان ِ خاص" (که در این بحث، معماری مد ِ نظر است ) ، به اوج اعتلاء و شکوفایی خویش می رسد ؛
با یک مثالِ ملموس که برای همگان قابل درک است ، منظور خویش را واضح تر عرض می کنم :
ما در تاریخ مذهبِ خود(یعنی تشیع) ، انسان های بزرگواری داشته ایم(ائمه اطهار) که تاریخ ، همه جوره بر نیک بودن و عصمت و عظمت آنان گواهی می دهد.اما می بینیم که برای نامگذاری مذهب تشیع ، ان را به امام جعفر صادق (ع) نسبت می دهند ؛
حال آیا باید بپرسیم که به جز ایشان ، امام ِ بزرگتر و معروفتری نداشته ایم که مذهب را به ایشان نسبت دهیم؟!!!
مسلما چنین نیست؛
اما طبق همان اصلی که عرض کردم ، ممکن است که در یک برهه و موقعیت ِ به خصوص ، یک " جریان " به اوج و اعتلای خویش برسد،و در آن برهه یک شخصِ خاص، نقطه ی عطفی در تاریخ ِ آن باشد .
قدری " کوتاه سخن تر " بحث را پی می گیریم .

[FONT=&quot] به[/FONT][FONT=&quot] نظرم این مثالت قیاس مع الفارق بود. قرار نیست هر نقطه اوجی برای ابد ثبت بشه تو تاریخ. به نظر من درستش اینه که اگر قراره نامی از کسی بمونه یا نامی به کسی نسبت داده بشه باید تاثیر اون فرد بر اون جریان رو در نظر گرفت. چه بسا معمارای بزرگی که یک کاری انجام دادن که اثرش خیلی بیشتر از صد تا تعیین جهت قبله توی معماری ارزش و موندگاری داشته[/FONT]


نمی توان گفت که اعتبار و اشتهار شیخ ِ بهایی ، به واسطه ی یک گرمابه (که البته کار ِ بزرگی است) یا تعیین یک قبله و ... است .
به نظر ِ من ، در مباحثی که به تاریخ استناد می شود ، باید تمام جوانب را سنجید و همه چیز را به طور ِ همزمان بررسی کرد ؛ برای مثال وقتی که می خواهیم یک اثر معماری تاریخی را بررسی کنیم، همزمان باید به چندین و چند آیتم از قبیل فرهنگ، مذهب ، اقتصاد ، سیاست ، و...و...و... توجه داشته باشیم .
به بحثی که در اوایل این نوشتار عرض کردم ، گریزی میزنم ؛
آیا همگی قبول داریم که معماری ِ دوران صفویه ، (دورانی که شیخ بهایی آثار معماری را خلق می کرد)، یکی از با شکوه ترین و پر رونق ترین دورانهای معماری ِِ ایران عزیز است؟؟
و آیا قبول داریم که آثاری که شیخ بهایی خلق کرده اند ، از بی نظیرترین آثار معماری ایران ، و ای بسا جهان است؟؟
[FONT=&quot] در این که شیخ بهایی خدمات ارزنده ی زیادی به معماری ایران کردن شکی نیست ولی به نظرتون بهتر نیست به جای اینکه تسلیم شرایط زمانه بشیم اونا رو به نفع خودمون تغییر بدیم؟ قبول دارم که امکانات تو هر دوره ای تاثیر داره ولی هنر به نظرم اینه که با کمبودها بشه شاهکار خلق کرد[/FONT]


1- شما اگر در موضع ِ قدرت بودید ، و صلاحیت ِ انتخاب داشتید ، چه روزی را برای روز ِمعمار نامگذاری می کردید؟

[FONT=&quot]حالا که من فعلا نه در موضع قدرتم و نه صلاحیت انتخاب دارم[/FONT]:D[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ولی خارج از شوخی من اگه بودم احتمالا همون قوام الدین شیرازی رو انتخاب میکردم[/FONT]
2- آیا روز ِ معمار ، حتما باید روز تولد ِ کسی باشد که از او چند آثار معماری باقیمانده است یا پیشنهاد ِ دیگری دارید؟

[FONT=&quot]نه صرفا تولد اون شخص ، به نظرم میتونه تاریخ ساخت شاخص ترین بنای اون معمار باشه[/FONT]

3- به نظر ِ شما ، اگر سوم اردیبهشت ، به عنوان روز ِ جهانی ِ معمار انتخاب شود ، چه تاثیراتی در معماری ِ این سرزمین دارد؟
[FONT=&quot] صد در صد خیلی تاثیرات مهم و مفیدی خواهد داشت. باعث معرفی بیشتر و بهتر معماری ما به جهان میشه که این خودش میتونه پلی باشه برای تبادل و ارتباط هر چه بهتر و در نتیجه پیشرفت درست معماری این سرزمین[/FONT]


 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام بر دوستان ،از اینکه دوستان پیشینه موضوع (برای روز معمار) را بررسی کردند بسیار سپاس گذارم،اما این سوال مطرح می شود که آیا تاریخ معماری ایران که زمان کنونی رو هم شامل می شود خالی از مفاخر ایرانی است؟،بله درست است که همه ما کم و بیش راجع به استاد و فخر معماری خودمان جناب آقای شیخ بهایی (فیلسوف،معمار،ریاضی دان و....)اطلاعاتی در دست داریم ،اما در حال حاضر چه باید گفت؟ روز معمار برای ما در حال حاضر می تواند چه مفهومی داشته باشد؟

اولا آقا نیما مرسی که شرکت میکنی تو بحث
روز معمار نه تنها برای دانشجوهای این رشته بلکه بیشتر از اون برای متولیان امر و اونایی که سهم عمده ایی از اجرا دارن میتونه مثل یه تلنگر باشه که یادشون بندازه این مرز و بوم یه روزی چه معمارها و چه معماری هایی داشته و ما چقدر سهیم هستیم تو حفظ ، احیا و ادامه ی اون معماری.


بررسی معماری گذشته در این روز لازم است، اما آیا کافی است؟

قطعا کافی نیست . به قول یکی از اساتیدمون لیسانس های معماری همه شون تئوریسین های خوبی هستن ولی مهم اینه که بتونن به اون تئوریها عمل کنن. حالا تو این بحث هم مهم اینه که به نتایجی که از این بررسی ها گرفته میشه عمل بشه.
پس وظیفه و مسولیت ما در این روز چه تعریفی دارد؟آیا ما فقط دنبال احیای معماری گذشته و سنتی خودمان هستیم یا می خواهیم پشت معماری گذشته یمان پنهان شویم؟
فکر کنم درباره وظیفه معمارها زیاد بحث شده. مسئله اینجاست که هر کس واقعا به قدر خودش به وظیفش عمل میکنه یا نه؟ ماها وقتی از دانشگاه فارغ التخصیل میشیم تعداد زیادیمون اوایل کار مشعول طراحی خونه های مسکونی میشیم. ولی چه تعدادیمون واقعا سعی میکنیم به وظیفمون در قبال کسی که باید حافظ معماری مملکتش باشه عمل میکنیم؟چند نفرمون سعی میکنیم حواسمون به طراحی نما باشه؟ به همخوانی نما با اقلیم و فرهنگ اون شهر ، به منظر شهری که اون ساختمون ایجاد میکنه ، به خط آسمونش، به متریالاش ، واقعا چند نفرمون سعی میکنیم تسلیم خواسته های نابجای کارفرما نشیم و معماری برامون مهمتر از هر چیزی باشه؟ اینا چیزاییه که اگر رعایت بشه کمترین کاریه که هر معماری انجام داده برای معماری کشورش.
 

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان عزیز فکر میکنم برای شروع لازم هست یک مقدار بحث رو بازتر کنم ؛


اشاره:

به نظرم از مطالعه این گرایش در ابتدا شاید به دلیل کمتر شناخته شدن در نزد عموم و کم بودن بناهای شاخص اجرا شده ( به خصوص در ایران که فاقد نمونه موردی خاص و شاید نمونه فرم های بیونیک و الهام گرفته از طبیعت را در عناصر معماری گذشته ایران بتوان یافت) , این سبک نیز یکی از گرایش های افراطی و رادیکال معماری ( چون رکوکو و گوتیک ) به نظر آید ولی آینده معماری به این سو و هماهنگی با طبیعت خواهد بود چرا که مشکلات طراحی معماری پیش از این در طبیعت حل شده و فرم های طبیعی تکامل یافته اند .

البته برای شکوفا شدن این گرایش نیز مشکلاتی نیز هست چون کمبود مصالح مناسب ( به خصوص در ایران) و فرهنگ و میزان پذیرش عمومی در جامعه که شاید به همین دلایل لازم است برای گسترش و نهادینه شدن ابتدا مقداری در استفاده از فرم های بیونیک تعدیل کرد ....
با حرف شما کاملا موافقم مدیر عزیز
سایر گرایشهای معماری بناهای ملموس و شاخصی برای لمس خطوط فکریشون دارن ولی تا این لحظه معماری بیونیک در حد پروژه های فرضی خیلی پیش رفته ولی در عمل هنوز جایگاه خودش رو نداره. به همین خاطر شروع این بحث در اولین سری نشریه مصداق قورت دادن قورباغه ست و بنظر من ایده ی بسیار خوبیه
چون ما به دلیل کاهش منابع باید طرح هامون رو به سمتی ببریم که بیشترین همسازی رو با طبیعت داشته باشه تا بتونیم نقش خودون رو در حفظ سلامت بشر و زمین ایفا کنیم
ممنونم:gol:
 

architect110

کاربر بیش فعال
سومین دوره فشرده مشترک آكادمی داموس ایتالیا و دانشگاه تهران

سومین دوره فشرده مشترک آكادمی داموس ایتالیا و دانشگاه تهران

درباره دوره فشرده تخصصی طراحی نمایشگاهی آكادمی داموس ایتالیا و دانشگاه تهران:

دوره فشرده تخصصی طراحی نمایشگاهی آكادمی داموس ایتالیا و دانشگاه تهران، به همت قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، در تابستان 1391 در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
در این دوره آقای «انریکو پینا» از اساتید برجسته آكادمی داموس ایتالیا، وظیفه نظارت بر پروژه های عملی شركت كنندگان این دوره را برعهده خواهند داشت.
این دوره بصورت كاملا عملی با متدولوژی خاص آموزش دیزاین آكادمی داموس و با موضوع طراحی نمایشگاهی برگزار خواهد شد و در انتهای آن مدرك بین المللی دوره های فشرده آكادمی داموس به شركت كنندگان دوره اعطاء خواهد شد.

زمان و مكان برگزاری دوره:

شنبه 11 تا پنج شنبه 16 شهریور 1391، از ساعت 9 تا 13 و 15 تا 17، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبای دنشگاه تهران

ویژگی های شركت كنندگان:

این دوره ویژه معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی و رشته ها و زمینه های مرتبط با طراحی نمایشگاهی برنامه ریزی شده است و آشنایی با مبانی هنر و طراحی برای شركت كنندگان دوره ضروری است. لازم به توضیح است از متقاضیان دارای مدرک تحصیلی در رشته هایی غیر از هنر و طراحی ثبت نام به عمل نخواهد آمد.

زبان دوره:

مباحث این دوره به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد و ترجمه همزمان به فارسی نیز صورت خواهد گرفت.

مهلت ثبت نام: یکشنبه 31 اردیبهشت 1391

با توجه به تجربه برگزاری دو دوره گذشته و محدودیت در ظرفیت شرکت کنندگان دوره (25نفر)، انتخاب لیست نهایی شرکت کنندگان دوره بر اساس اولویت ثبت نام آنان صورت خواهد گرفت و از مابقی متقاضیان ثبت نام به عمل نخواهد آمد.

شهریه دوره:

مبلغ 13.500.000 ریال

رایانامه:

info@ceat.ir

تلفن:

61112458

آدرس:

خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده معماری، قطب علمی فناوری معماری
 

DDDIQ

مدیر ارشد
DDDIQ عزیز
ممکنه مجله های معمار را هم در سایت قرار دهید؟
تشکر

سلام دوست عزیزم
حتما خانم مهندس سعی خواهم کرد تا جایی که امکانش هست شماره های نشریه معمار رو قرار بدم
ولی خب به میران استقبال ( دانلود هر نشریه - مشخص شدن بهتر نیاز و علاقمندی اعضا ) و همراهی و همکاری دیگر دوستان( اشتراک گذاشتن نشریه های معماری فارسی که دارند و دیگر فایل های مفید) هم بستگی داره ؛ ولی چشم حتما این مساله رو مد نظر خواهم داشت دوس خوبم

صدیق هستم
سپاس از توجه تون
:gol:
 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
گروه طراحي اس او ام (skidmore,owings and merrill)

مهندس سازه : فضلور رحمان خان
دوستان شرمنده اسپم میکنم ولی قانون اینجا و همچنین تاپیک تصویر شناسی اینطوریه که هر کس جواب درست داد باید سوال بعدی رو هم مطرح کنه. پس مهندس فرهیخته سوال بعدی با شماست;)
 

سگگ

عضو جدید
مقالات

مقالات

سلام
میشه لطفا مقالات خارجی معماری هم بزارید در رابطه با مباحث درسی مقطع ارشد و دروس روانشناسی محیط و......
ممنون
 

Similar threads

بالا