شهدای مهندس چه کسانی بودند؟؟؟؟ چقدر میشناسیدشون؟؟؟

shayesteh-namvar

عضو جدید
سلام....
این تایپیک رو زدم تا هرکسی این فرصت رو داشته باشه و شهدای فامیل یا منطقه خودش رو معرفی کنه...به خصوص شهدای مهندس رو..
من آذربایجانی نیستم ولی از آذربایجان شروع میکنم...
لطفا ادامه دهنده این سلسله باشید........................................ ................................
ارومیه میاندوآب شهید مهندس مهدی باکری
وصیت نامه شهید مهندس مهدی باکری


یا الله،‌یا محمد،یا علی،‌یا فاطمة زهرا،‌یا حسن،یا حسین،‌یا مهدی (عج) و تو ای روح الله و شما ای پیروان صادق شهیدان.
خدایا چگونه وصیت نامه بنویسم در حالی كه سراپا گناه و معصیت و نافرمانی ام. گرچه از رحمت و بخشش تو ناامید نیستم ولی ترسم از این است كه نیامرزیده از دنیا بروم. می ترسم رفتنم خالص نباشد و پذیرفته درگاهت نشوم. یا رب العفو، خدایا نمیرم در حالی كه از ما راضی نباشی. ای وای كه سیه روز خواهم بود.خدایا چقدر دوست داشتنی و پرستیدنی هستی! هیهات كه نفهمیدم. یا ابا عبدالله شفاعت! آه چقدر لذت بخش است انسان آماده باشد برای دیدار ربّش ، و چه كنم كه تهیدستم،خدایا تو قبولم كن.
سلام بر روح خدا، نجات دهنده ما از عصر حاضر، عصر ظلم وستم، عصر كفر و الحاد،‌عصر مظلومیت اسلام وپیروان واقعی اش. عزیزانم شبانه روز باید شكرگزار خدا باشیم كه سرباز راستین صادق این نعمت شویم و باید خطر وسوسه های درونی ودنیا فریبی را شناخته و بر حذر باشیم كه صدق نیت وخلوص در عمل ،تنها چاره ساز است.
ای عاشقان اباعبدالله بایستی شهادت را در آغوش گرفت،گونه ها بایستی از شوقش سرخ شود و ضربان قلب تندتر بزند. بایستی محتوای فرامین امام را درك و عمل نمائیم تا بلكه قدری از تكلیف خود را در شكر گزاری بجا آورده باشیم.
وصیت به مادرم وخواهران و برادرانم و اهل فامیل بدانید اسلام تنها راه نجات و سعادت ماست،همیشه بیاد خدا باشید و فرامین خدا را عمل كنید،‌پشتیبان و از ته قلب مقلد امام باشید،‌اهمیّت زیاد به دعاها و مجالس یاد اباعبدالله و شهدا بدهید كه راه سعادت و توشه آخرت است. همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت آنها را رسالت خود بدانید وفرزندان خود را نیز همانگونه تربیت كنید تا سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح وارث حضرت ابولفضل برای اسلام ببار آیند. از همه كسانی كه از من رنجیده اند و حقی بر گردن من دارند طلب بخشش دارم و امید دارم خداوند مرا با گناهان بسیار بیامرزد.
خدایا مرا پاكیزه بپذیر
مهدی باكری


به سال 1333 ه.ش در شهرستان میاندوآب در یك خانواده مذهبی و باایمان متولد شد. در دوران كودكی، مادرش را – كه بانویی باایمان بود – از دست داد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ارومیه به پایان رسانید و در دوره دبیرستان (همزمان با شهادت برادرش علی باكری به دست دژخیمان ساواك) وارد جریانات سیاسی شد.
مهندس مکانیک در دانشگاه تبریز
فعال انقلابی
دادستان دادگاه انقلاب ارومیه
شهردار ارومیه
فرمانده عملیات سپاه ارومیه
عملیات های فتح المبین .. بیت المقدس..خیبر ... بدر(فرمانده گردان عاشورا)
محل شهادت :شرق دجله ، عملیات بدر در تاریخ25/11/63،
هنگامی كه پیكر مطهرش را از طریق آب های هورالعظیم انتقال می‌دادند، قایق حامل پیكر وی، مورد هدف آرپی‌جی دشمن قرار گرفت و قطره ناب وجودش به دریا پیوست. و به پاکی پیوست...
بیانات شهید قبل از شروع عملیات بدر

همه برادران تصمیم خود را گرفته‌اند، ولی من به خاطر سختی عملیات تاكید می‌كنم. شما باید مثل حضرت ابراهیم(ع) باشید كه رحمت خدا شامل حالش شد، مثل او در آتش بروید. خداوند اگر مصلحت بداند به صفوف دشمن رخنه خواهید كرد. باید در حد نهایی از سلاح مقاومت استفاده كنیم.
هرگاه خداوند مقاومت ما را دید رحمت خود را شامل حال ما می‌گرداند. اگر از یك دسته بیست و دو نفری، یك نفر بماند باید همان یك نفر مقاومت كند و اگر فرمانده شما شهید شد نگویید فرمانده نداریم و نجنگیم كه این وسوسه شیطان است. فرمانده اصلی ما، خدا و امام زمان(عج) است. اصل، آنها هستند و ما موقت هستیم، ما وسیله هستیم برای بردن شما به میدان جنگ. وظیفه ما مقاومت تا آخرین نفس و اطاعت از فرماندهی است.
تا موقعی كه دستور حمله داده نشده كسی تیراندازی نكند. حتی اگر مجروح شد سكوت را رعایت كند، دندان ها را به هم بفشارد و فریاد نكند.

با هر رگبار سبحان‌الله بگویید. در عملیات خسته نشوید. بعد از هر درگیری و عملیات، شهدا و مجروحین را تخلیه كرده و با سازماندهی مجدد كار را ادامه دهید.
حداكثر استفاده از وسایل را بكنید. اگر این پارو بشكند، به جای آن پاروی دیگری وجود ندارد. با همین قایق ها باید عملیات بكنیم. مهدی در شب عملیات وضو می‌گیرد و همه گردان ها را یك یك از زیر قرآن عبور می‌دهد. مداوم توصیه می‌كند:
برادران! خدا را از یاد نبرید نام امام زمان(عج) را زمزمه كنید. دعا كنید كه كار ما برای خدا باشد.
از پشت بی‌سیم نیز همه را به ذكر «لاحول و لاقوه الا بالله» تحریض و تشویق می‌كند.
لشكر عاشورا در كنار سایر یگان های عمل كننده نیروی زمینی سپاه، در اولین شب عملیات بدر، موفق به شكستن خط دشمن می‌شود و روز بعد به تثبیت مواضع در ساحل رود می‌پردازد.
در مرحله دوم عملیات، از سوی لشكر عاشورا حمله‌ای نفس‌گیر به واحدهایی از دشمن كه عامل فشار برای جناح چپ بودند، آغاز می‌شود. حمله‌ای كه قلع و قمع دشمن و گرفتن انتقام و قطع كامل دست دشمن از تعرض به نیروها در جناح چپ ثمره آن بود
همواره راهت را ادامه میدهیم مهدی جان...
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از تاپیک زیباتون .
ممنون از فعالیت درباره شهداء
ممنون از گذاشتن پست زیباتون
اما
دوست خوبمون vahide_hse تاپیکی به عنوان گلستان شهدای باشگاه مهندسان راه اندازی کردن که همون راه شماست...

با نظر خودتون تاپیک قفل خواهد شد و پستتون به اونجا منتقل میشه.
با تشکر
موفق باشید.:)
 

fmosif

عضو جدید
ممنون از تاپیک زیباتون .
ممنون از فعالیت درباره شهداء
ممنون از گذاشتن پست زیباتون
اما
دوست خوبمون vahide_hse تاپیکی به عنوان گلستان شهدای باشگاه مهندسان راه اندازی کردن که همون راه شماست...

با نظر خودتون تاپیک قفل خواهد شد و پستتون به اونجا منتقل میشه.
با تشکر
موفق باشید.:)

سلام. جسارتا به نظر من ماهیت این تاپیک با تاپیک گلستان شهدا ... متفاوت هست. اینجا فقط شهدایی که تخصص فنی داشتند رو معرفی می کنیم . این باعث می شه که هر کس توی فیلد تخصصی خودش الگو گیری کنه و تخصصش رو در اختیار انقلاب قرار بده. به نظر من خیلی خوبه که ببینیم افرادی بودندکه مثل ما مهندس بودند ولی تخصصشون رو در اختیار جنگ و انقلاب گذاشتند و به مقام والای شهادت رسیدند.

البته شما صاحب اختیارید
 

shayesteh-namvar

عضو جدید
ممنون از تاپیک زیباتون .
ممنون از فعالیت درباره شهداء
ممنون از گذاشتن پست زیباتون
اما
دوست خوبمون vahide_hse تاپیکی به عنوان گلستان شهدای باشگاه مهندسان راه اندازی کردن که همون راه شماست...

با نظر خودتون تاپیک قفل خواهد شد و پستتون به اونجا منتقل میشه.
با تشکر
موفق باشید.:)
منم خواهش میکنم اینکار رو نکنین ..آخه من منظورم واقعا آرمان ها و اهداف متعالی مهندسانی مثل خودمونه که جونشون رو فدا کردن نه همه شهدا ... بزارید تخصصی تر به موضوعات فکر کنیم....
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهید مصطفی چمران

شهید مصطفی چمران


مصطفی چمران ساوجی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در خیابان پانزده خرداد تهران، بازار آهنگرها، محلهسرپولکمتولد شد. او فرزند حسن چمران ساوجی بود که ازروستای چمران ساوه به تهران مهاجرت کرد.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار ، گذراند و دوران متوسطه را در دارالفنون و البرز طی کرد. به سال ۱۳۳۲ در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی در دانشکاه تهران پذیرفته شد. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۳۶، یک سال را به تدریس در دانشکدهٔ فنی پرداخت. وی در کنکور رتبۀ ۱۵ کشوری را کسب کرد.

وی در تمام دوران تحصیل و نیز دورهٔ کارشناسی در دانشگاه تهران، شاگرد اول بود که از استاد خود مهدی بازرگان نمره بیست و دو (۲۲) را در درس ترمودینامیک دریافت کرد. چمران در ریاضیات و هندسه، آنقدر توانا بود که حریفی نداشت. در درس‌های آن روز رایانه آنالوگ، جزو مهم ترین و سخت ترین درسها بود که چمران از آن نمره ۲۰ گرفت.
منبع :
http://fa.wikipedia.org/wiki/مصطفی_چمران
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
k7d4jq4sh242sn76lke3.jpg13901023000059_PhotoL.jpgممنون از اینکه ب ما یاد اوری کردین که باید 1روزی جواب چه خون های باکی رو بدیم .فقط میتونم بهشون بگم شرمنده ام شرمنده.حتما دنبال مطالبی برای شهدای مهندس میگردم جالب بود
 
آخرین ویرایش:

shayesteh-namvar

عضو جدید
ممنون از مطرح کردن شهید چمران...خیلی دوست داشتم خاطرات همسر این شهید رو بزارم... اینقدر زیباست که میشه باهاش یه فیلم کاملا عاشقانه و عارفانه ساخت...چه موجودی بوده این بشر(چمران رو میگم) یه مهندس تمام عیار شدیدا احساساتی و عاشق خدا...چون خاطراتش زیاده فقط لینکش رو میزارم هرکس مایل بود بخونه و بهره ببره..
ممنون از استقبالتون:gol:



دست نوشته ای از شهید چمران!!!!!!!!!!!!!!!...
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ممنون که موضوع مهمی را مطرح کردید من واقعیتش در مورد شهدای مهندس اطلاع کاملی ندارم ولی اینقدر در مورد شهید عالی قدر میدونم در سن کم فرمانده عملیات شده و به راستی نخبگان واقعی این بزرگوارن هستند
 

shayesteh-namvar

عضو جدید
سلام ممنون که موضوع مهمی را مطرح کردید من واقعیتش در مورد شهدای مهندس اطلاع کاملی ندارم ولی اینقدر در مورد شهید عالی قدر میدونم در سن کم فرمانده عملیات شده و به راستی نخبگان واقعی این بزرگوارن هستند
واسه شما که مهندس نفتی...
محمدجواد تندگویان
۲۶ خرداد ۱۳۲۹
تهران، ایران
۲۵ دی ۱۳۷۰
عراق
دانشکده نفت آبادان (کارشناسی مهندسی پالایش)
مرکز مطالعات مدیریت ایران (کارشناسی ارشد مدیریت)
وزير نفت ايران

محمدجواد تندگویان (۲۶ خرداد ۱۳۲۹ ) وزیر نفت ایران در کابینه محمدعلی رجایی بود که در سال ۱۳۵۹ توسط نیروهای ارتش عراق اسیر شد و پس از سال‌ها اسارت کشته شد.
لینک خاطرات همسرش رو هم میزارم اگه دوست داشتین مطالعه کنین...
http://mohan21.blogfa.com/cat-33.aspx
اینم لینک فیلم مستندی درباره شهید..
http://mov.tebyan.net//hozeh/filmgallery/documentary/tondgoyan01.wmv
 
آخرین ویرایش:

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز

نام :
عبدالکریم نام خانوادگی : ذاکری

تاریخ تولد : 1338 محل تولد : قائم شهررشته تحصیلی : مهندسی شیمی تاریخ شهادت:1361/5/2 عملیات : شلمچه

زندگینامه مهندس شهید عبدالکریم ذاکری


عبدالكريم‌ در سال‌ 1338 در روستاي‌ ارطه‌ از توابع‌ قائمشهر در خانواده‌اي‌ روحاني‌ ديده‌ به ‌جهان‌ گشود. او از همان‌ كودكي‌ همزمان‌ با تحصيل‌ در كار كشاورزي‌ نيز به‌ پدرش‌ كمك‌ مي‌كرد. شجاعت‌، ايمان‌، صداقت‌، ساده‌ زيستي‌ و صفاي‌ او سرمشقي‌ براي‌ همه‌ دوستانش‌ بود. وي‌ پس‌ از اخذ ديپلم‌ در سال‌ 1356 در رشته‌ مهندسي‌ شيمي‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ اصفهان‌ پذيرفته‌ شد. قبولي‌ وي‌ در دانشگاه‌ مصادف‌ با دوران‌ انقلاب‌ و مبارزه‌ با رژيم‌ طاغوت‌ و تعطيلي‌ دانشگاه‌ بود. او زندگي‌ را عقيده‌ و جهاد در راه‌ خدا مي‌دانست‌ و هرگز دست‌ از مقاومت‌ و جهاد برنداشت‌. پس ‌از پيروزي‌ انقلاب‌، در يكي‌ از مدارس‌ شهر به‌ تدريس‌ مشغول‌ شد و پس‌ از بازگشايي‌ دانشگاهها دوباره‌ راهي‌ دانشگاه‌ شد. وي‌ بارها به‌ جبهه‌ عزيمت‌ نمود و رفتن‌ به‌ جبهه‌ را وظيفه‌ شرعي‌ والهي‌ خود مي‌دانست‌ و جبهه‌ را محلي‌ براي‌ تزكيه‌ و پاك‌ شدن‌ قلمداد مي‌كرد. در تاريخ‌ 1361/4/21 به‌ عنوان‌ امدادگر به‌ جبهه‌ اعزام‌ شد و در تاريخ‌ 1361/5/2 در كربلاي‌ شلمچه‌ در اثر اصابت ‌تركش‌ توپ‌ دشمن‌ به‌ درجه‌ رفيع‌ شهادت‌ نايل‌ گرديد.

گوشه ای از وصیتنامه مهندس شهید عبدالکریم ذاکری

اينجانب‌ عبدالكريم‌ ذاكري‌ وصيتم‌ را به‌ شما برادران‌ و خواهران‌ به‌ نام‌ خدا و عمل‌ به‌ دستورات‌ قرآن‌ و اطاعت‌ از دستورات‌ ائمه‌ معصومين‌ و پيشوايان‌ عدالت‌گستري‌ كه‌ آخرين‌ آنها منجي‌ عالم‌ بشريت‌ (امام‌ زمان‌) است‌ آغاز مي‌كنم‌. برادران‌ و خواهرانم‌، بدانيد كه‌ من‌ آگاهانه‌ در اين‌ راه‌ قدم‌ نهادم‌ چرا كه‌ خون‌ سرخ‌ شهيدان‌ از هابيل‌ تا حسين‌ (ع‌) و از حسين‌ (ع‌) تا شهداي‌ كربلاي‌ جنوب‌ و غرب‌ ايران‌ صدايم‌ مي‌زنند كه‌ چيست‌ تو را؟ براي‌ چه‌ نشسته‌اي‌، آخر ما شيعه‌ علي‌ هستيم‌، آن‌ امام‌ بزرگواري‌ كه‌ يار مظلومان‌ و دشمن‌ ستمكاران‌ و كافران‌ و منافقان‌ بود بايد به ‌نداي‌ (هل‌ من‌ ناصر ينصرني‌) حسين‌ (ع‌) زمان خمینی كبير (ره) لبيك‌ گفت‌.
مادر عزيزم‌; بعد از من‌ سرپرستي‌ بچه‌ها به‌ عهده‌ شما خواهد بود هر چند خود نتوانستم ‌سرپرست‌ خوبي‌ برايشان‌ باشم‌.
خدايا وقتي‌ مرا به‌ خاك‌ مي‌سپارند به‌ يادم‌ باش‌، چرا كه‌ در زندگي‌ام‌ هميشه‌ به‌ ياد تو بودم‌.خدايا شهادت‌ نصيبم‌ گردان‌ و دل‌ پردرد پاسداران‌ اسلام‌ را با فتح‌ و پيروزي‌ بر كافران‌، خوشحال ‌گردان‌. خدايا در هنگام‌ رفتن‌ از دنيا يا در هنگام‌ دل‌ كندن‌ از اين‌ بودنها يادم‌ باش‌. خدايا خميني‌ را حفظ كن‌، او را نصرت‌ ده‌ تا خون‌ شهيدان‌ اين‌ مكتب‌ را به‌ ثمر نهايي‌ برساند و با گسترش‌ حكومت‌ عدل‌ ظهور آن‌ مهدي‌ منتقم‌ (عج‌) را فراهم‌ سازد.

« روحش شاد و یادش گرامی باد »
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
زندگینامه مهندس شهید حمیدرضا شب بوئی

نام : حمیدرضا
نام خانوادگی : شب بوئی
تاریخ تولد : 1345
محل تولد : فسا
رشته تحصیلی : مهندسی مکانیک
تاریخ شهادت : 1365/10/4
محل شهادت : ام الرصاص (عملیات کربلای4)



حميد رضا، در سال‌ 1345 در شهرستان‌ فسا از توابع‌ استان‌ فارس‌ به‌ دنيا آمد. او از كودكي‌ علاقه‌ زيادي‌ به‌ جلسات‌ مذهبي‌ داشت‌ و كودكي‌ تيزهوش‌ و با استعداد بود.
حميد در سال‌ 1364 موفق‌ به‌ اخذ ديپلم‌ رياضي‌ - فيزيك‌ شد و بلافاصله‌ پس‌ از اخذ ديپلم‌ دررشته‌ مهندسي‌ مكانيك‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ اصفهان‌ پذيرفته‌ شد. او از جمله‌ افرادي‌ بود كه‌ در دادن ‌خمس‌، بسيار تأكيد داشت‌ و در مسجد محل‌، يك‌ صندوق‌ قرض‌ الحسنه‌ داير كرده‌ بود. اعضاي ‌اين‌ صندوق‌ ابتدا خيلي‌ كم‌ بودند ولي‌ كم‌كم‌ توسعه‌ پيدا كرد و هنوز هم‌ به‌ فعاليت‌ خود ادامه ‌مي‌دهد. هيچ‌گاه‌ نماز شب‌ را فراموش‌ نمي‌كرد و اغلب‌ اوقات‌ تا پاسي‌ از شب‌ مشغول‌ عبادت‌ بود. او از قاريان‌ ممتاز قرآن‌ بود. در هفته‌ يك‌ روز را به‌ ديد و بازديد از خانواده‌هاي‌ شهدا اختصاص‌ مي‌داد و به‌ تدريس‌ رزمندگان‌ دانشجو مي‌پرداخت‌. سرانجام‌ در راه‌ اعتلاي‌ كلمه ‌توحيد و دفاع‌ از عزت‌ و سربلندي‌ كشور در تاريخ ‌1365/10/4 در عمليات‌ قهرمانانه‌ كربلاي‌ 4 در «ام‌الرصاص‌» بر اثر اصابت‌ تركش‌ خمپاره‌ دشمن‌ جان‌ به‌ جانان‌ تسليم‌ كرد و به‌ ديدار معبود خويش‌ شتافت‌.


گوشه‌اي‌ از وصيت‌ نامه‌ حميد رضا

ياد آن‌ روزي‌ باشيد كه‌ عده‌اي‌ سر افكنده‌ و پشيمانند و آن‌ روز نه‌ مال‌ و نه‌ فرزند برايشان‌ كارساز نيست‌ و آن‌ روز است‌ كه‌ تنها قلب‌ سليم‌، قلبي‌ كه‌ مطيع‌ به‌ فرمان‌ خدا بوده‌، قلبي‌ كه‌ ازمصائب‌ شكايت‌ نداشته‌ بلكه‌ رضايت‌ داشته‌ و آن‌ قلبي‌ كه‌ در برابر هر چه‌ بر آن‌ رسيده‌، چرا نگفته‌، آن‌ قلب‌ است‌ كه‌ باعث‌ سربلندي‌ و سعادت‌ است‌.
روزي‌ را به‌ ياد آوريد كه‌ هيچكس‌ بار كسي‌ را به‌ دوش‌ نخواهد گرفت‌ پس‌ به‌ حال‌ خود بينديشيد و دلسوزي‌ كنيد. سعي‌ كنيد در مسائل‌ مذهبي‌ زحمت‌ زيادتري‌ بكشيد. به‌ نماز اهميت ‌فراوان‌ دهيد كه‌ بسيار لذت‌بخش‌ است‌ در وقت‌ نماز و در لحظه‌ اذان‌، خانه‌ خالي‌ باشد و همگي ‌در خانه‌ خدا ميهمان‌ باشند. علاقه‌ خود را به‌ مسجد زياد كنيد و بدانيد كه‌ اين‌ علاقمندي‌ از طريق ‌دوستان‌ خوب‌ و هم‌ مسجدي‌هاي‌ با صفا پيدا مي‌شود.
مسأله‌ دوم‌ اخلاق‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ «مُدارَاةُ‌ النّاسِ‌ نِصفُ‌ الايمان‌ وَ الرِفقُ‌ بِهِم‌ نِصفُ‌ العَيشِ‌ » مدارا با مردم‌ نصف‌ ايمان‌ است‌ و رفاقت‌ و خوش ‌اخلاقي‌ با ايشان‌ نصف‌ زندگي‌.« تحف العقول ص 42 از رسول ا... و جار جلد 75 ص 440 »
پس‌ در اين‌ كانون‌ گرم‌ خانوادگي‌ رعايت‌ اخلاق‌ و برخوردهاي‌ سازنده‌ را زياد كنيد، به‌ يكديگر احترام‌ بگذاريد، يكديگر را عفو كنيد و از هم‌ درگذريد.

« شادی روح شهداء صلوات »




 

shayesteh-namvar

عضو جدید
زندگینامه مهندس شهید حمیدرضا شب بوئی

نام : حمیدرضا
نام خانوادگی : شب بوئی
تاریخ تولد : 1345
محل تولد : فسا
رشته تحصیلی : مهندسی مکانیک
تاریخ شهادت : 1365/10/4
محل شهادت : ام الرصاص (عملیات کربلای4)



حميد رضا، در سال‌ 1345 در شهرستان‌ فسا از توابع‌ استان‌ فارس‌ به‌ دنيا آمد. او از كودكي‌ علاقه‌ زيادي‌ به‌ جلسات‌ مذهبي‌ داشت‌ و كودكي‌ تيزهوش‌ و با استعداد بود.
حميد در سال‌ 1364 موفق‌ به‌ اخذ ديپلم‌ رياضي‌ - فيزيك‌ شد و بلافاصله‌ پس‌ از اخذ ديپلم‌ دررشته‌ مهندسي‌ مكانيك‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ اصفهان‌ پذيرفته‌ شد. او از جمله‌ افرادي‌ بود كه‌ در دادن ‌خمس‌، بسيار تأكيد داشت‌ و در مسجد محل‌، يك‌ صندوق‌ قرض‌ الحسنه‌ داير كرده‌ بود. اعضاي ‌اين‌ صندوق‌ ابتدا خيلي‌ كم‌ بودند ولي‌ كم‌كم‌ توسعه‌ پيدا كرد و هنوز هم‌ به‌ فعاليت‌ خود ادامه ‌مي‌دهد. هيچ‌گاه‌ نماز شب‌ را فراموش‌ نمي‌كرد و اغلب‌ اوقات‌ تا پاسي‌ از شب‌ مشغول‌ عبادت‌ بود. او از قاريان‌ ممتاز قرآن‌ بود. در هفته‌ يك‌ روز را به‌ ديد و بازديد از خانواده‌هاي‌ شهدا اختصاص‌ مي‌داد و به‌ تدريس‌ رزمندگان‌ دانشجو مي‌پرداخت‌. سرانجام‌ در راه‌ اعتلاي‌ كلمه ‌توحيد و دفاع‌ از عزت‌ و سربلندي‌ كشور در تاريخ ‌1365/10/4 در عمليات‌ قهرمانانه‌ كربلاي‌ 4 در «ام‌الرصاص‌» بر اثر اصابت‌ تركش‌ خمپاره‌ دشمن‌ جان‌ به‌ جانان‌ تسليم‌ كرد و به‌ ديدار معبود خويش‌ شتافت‌.


گوشه‌اي‌ از وصيت‌ نامه‌ حميد رضا

ياد آن‌ روزي‌ باشيد كه‌ عده‌اي‌ سر افكنده‌ و پشيمانند و آن‌ روز نه‌ مال‌ و نه‌ فرزند برايشان‌ كارساز نيست‌ و آن‌ روز است‌ كه‌ تنها قلب‌ سليم‌، قلبي‌ كه‌ مطيع‌ به‌ فرمان‌ خدا بوده‌، قلبي‌ كه‌ ازمصائب‌ شكايت‌ نداشته‌ بلكه‌ رضايت‌ داشته‌ و آن‌ قلبي‌ كه‌ در برابر هر چه‌ بر آن‌ رسيده‌، چرا نگفته‌، آن‌ قلب‌ است‌ كه‌ باعث‌ سربلندي‌ و سعادت‌ است‌.
روزي‌ را به‌ ياد آوريد كه‌ هيچكس‌ بار كسي‌ را به‌ دوش‌ نخواهد گرفت‌ پس‌ به‌ حال‌ خود بينديشيد و دلسوزي‌ كنيد. سعي‌ كنيد در مسائل‌ مذهبي‌ زحمت‌ زيادتري‌ بكشيد. به‌ نماز اهميت ‌فراوان‌ دهيد كه‌ بسيار لذت‌بخش‌ است‌ در وقت‌ نماز و در لحظه‌ اذان‌، خانه‌ خالي‌ باشد و همگي ‌در خانه‌ خدا ميهمان‌ باشند. علاقه‌ خود را به‌ مسجد زياد كنيد و بدانيد كه‌ اين‌ علاقمندي‌ از طريق ‌دوستان‌ خوب‌ و هم‌ مسجدي‌هاي‌ با صفا پيدا مي‌شود.
مسأله‌ دوم‌ اخلاق‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ «مُدارَاةُ‌ النّاسِ‌ نِصفُ‌ الايمان‌ وَ الرِفقُ‌ بِهِم‌ نِصفُ‌ العَيشِ‌ » مدارا با مردم‌ نصف‌ ايمان‌ است‌ و رفاقت‌ و خوش ‌اخلاقي‌ با ايشان‌ نصف‌ زندگي‌.« تحف العقول ص 42 از رسول ا... و جار جلد 75 ص 440 »
پس‌ در اين‌ كانون‌ گرم‌ خانوادگي‌ رعايت‌ اخلاق‌ و برخوردهاي‌ سازنده‌ را زياد كنيد، به‌ يكديگر احترام‌ بگذاريد، يكديگر را عفو كنيد و از هم‌ درگذريد.

« شادی روح شهداء صلوات »




صباحت جان ممنونم ازتون ... فقط عکسی ندارید از این شهیدان عزیز...وصیت نامه هاشون خیلی قشنگه ، یه دنیا درسه..بازم ممنون
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. خواهش می شه .انجام وظیفس.

خیلی سرچ کردم فقط عکس انداز سه در چهار دارن... ایشالا همونو هم از دفعه بعد میذارم.

اره وصیت نامه هاشون معرکس همش کلاس انسانیته .گاهی فک می کنم با اینکه سن و سال خیلی هاشون هم از ما (من ) کمتر بوده اما چقدر بصیرت داشتند.

خوش به حالشون. ایشالا شفیع همه ما بشن.

اگه پستی مشکل داره حتما بهم بگید. ممنون
 

shayesteh-namvar

عضو جدید
مهندس شهید علیرضا رفیعیان
علی رضا در سال 1340 در اصفهان متولد شد. او تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان هدایت طی نمود و ...
مهندسین شهید بازدید:۱۵ ۸:۴۲ ۱۳۹۰/۱۲/۶ ادامه
[FONT=&quot]نام :[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]علیرضا [/FONT][FONT=&quot]نام خانوادگی : [/FONT][FONT=&quot]رفیعیان[/FONT] [FONT=&quot]تاریخ تولد : 1340 محل تولد : اصفهان[/FONT] [FONT=&quot]رشته تحصیلی : مهندسی صنایع[/FONT] [FONT=&quot]تاریخ شهادت:[/FONT][FONT=&quot] 1360/7/8 عملیات : ثامن الائمه
[/FONT]
[FONT=&quot]گوشه ای از وصیتنامه مهندس شهید علیرضا رفیعیان[/FONT] [FONT=&quot]خدايا آنچنان‌ شهادتي‌ نصيب‌ من‌ كن‌ كه‌ مستقبلين‌ من‌، انبياء تو و چهارده‌ معصوم‌ و شهيدان ‌راه‌ تو از صدر اسلام‌ تا اين‌ زمان‌ باشند و در كنار شهيدان‌ مظلوم‌ بهشتي‌ و رجائي‌ و باهنر و ديگر شهيدان‌ انقلاب‌ باشم‌. خدايا تو از درون‌ من‌ آگاهي‌ و مي‌داني‌ كه‌ اگر چيزي‌ گرانبهاتر از جان‌ خودداشتم‌ در راه‌ تو مي‌دادم‌.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]به‌ همه‌ دوستان‌ و آشنايان‌ سفارش‌ مي‌كنم‌ كه‌ دست‌ از ياري‌ امام‌ خميني‌ برنداريد و از قول‌ من‌ به‌ امام‌ بگوييد به‌ كوري‌ چشم‌ دشمنانت‌ تا آخرين‌ لحظه‌ براي‌ تو كه‌ فرستاده‌ انبياء هستي ‌مي‌جنگم‌ و تو هم‌ در مقابل‌ از خدا بخواه‌ كه‌ سرباز ناقابلت‌ را قبول‌ نمايد.[/FONT] [FONT=&quot]و پيام‌ من‌ به‌ منافقين‌ اين‌ است‌ كه‌ تعصبات‌ خود را كنار گذاشته‌ بدون‌ غرض‌ فكر نماييد كه‌ اگر دست‌ از اين‌ كارهاي‌ خود برنداريد روزي‌ گرفتار خشم‌ اين‌ ملت‌ از زير بار ستم‌ آزاد شده‌، رنجديده‌ و مستضعف‌ مي‌شويد و به‌ شما بگويم‌ با اين‌ ترورها، گور خود را تندتر مي‌كنيد و بدانيد كساني‌ كه‌ بزرگترين‌ آرزوي‌ خود را شهادت‌ مي‌دانند و هر لحظه‌ آماده‌ شهادتند و ملتي‌ كه ‌آماده‌ هرگونه‌ حادثه‌ايي‌ مي‌باشد از اين‌ ترورها نمي‌ترسد و بدانيد كه‌ هيچ‌ ضرري‌ به‌ انقلاب‌ نمي‌توانيد وارد سازيد بلكه‌ چراغي‌ سر راه‌ انقلاب‌ اضافه‌ مي‌نماييد و از خداوند مي‌خواهم‌ كه‌ اين‌ ناقابل‌ را جزو چراغهاي‌ كشتي‌ نجات‌ مسلمين‌ قرار دهد.[/FONT] [FONT=&quot]و شما اي‌ پدر و مادر عزيزم‌ كه‌ سالها براي‌ من‌ زحمت‌ كشيده‌ايد، اميدوارم‌ كه‌ اجرتان‌ رابتوانم‌ در محضر پيغمبر اكرم‌ (ص‌) با روسفيدي‌ بگيرم‌. شما كه‌ همگي‌ با روحيه‌ من‌ آشنا هستيد مي‌دانيد كه‌ من‌ موقعي‌ خوشحالم‌ كه‌ شما خوشحال‌ باشيد. پس‌ بعد از شهادتم‌ بي ‌تابي‌ نكنيد هميشه‌ به‌ ياد علي ‌اكبرحسين‌ (ع‌) باشيد و بدانيد كه‌ من‌ عزيزتر از ايشان‌ نيستم‌ و خدا را قسم ‌بدهيد كه‌ اين‌ هديه‌ ناقابل‌ را از شما، پس‌ از اين‌ همه‌ زحمت‌ قبول‌ نمايد كه‌ اين‌ بالاترين‌ درجه ‌براي‌ شما و اين‌ حقير مي‌باشد. همانطور كه‌ مي‌دانيد اين‌ دنياي‌ مادي‌ آخر روزي‌ به‌ پايان‌ مي‌رسد و ما بايستي‌ جان‌ بدهيم‌ ولي‌ ما كه‌ درس‌ از آقايمان‌ حسين ‌(ع‌) گرفته‌ايم‌ و مرگ‌ با عزت‌ را بهتر از زندگي‌ ننگين‌ مي‌دانيم‌، هر لحظه‌ شهادت‌ پرافتخار را آرزو مي‌كنيم‌.[/FONT] [FONT=&quot]از برادر و خواهرانم‌ مي‌خواهم‌ كه‌ راهم‌ را با استواري‌ ادامه‌ دهيد و تا آخرين‌ لحظه‌ پيام‌ خونم‌ را به‌ گوش‌ مردم‌ برسانيد و از قول‌ من‌ از تمام‌ دوستان‌ و آشنايان‌ حلاليت‌ طلبيده‌، به‌ آنها بگوييد كه‌ راهم‌ را تا آخرين‌ نفس‌ ادامه‌ دهند، دست‌ از دامان‌ امام‌ خميني‌ برندارند و پيرو راه‌ روحانيت‌ و رهبر باشند.[/FONT]
[FONT=&quot]« روحش شاد و یادش گرامی باد »[/FONT]
 

shayesteh-namvar

عضو جدید
مهندس شهید سیاوش رادمنش
او در عملیات فتح خرمشهر نقش مهمی داشت و از اولین کسانی بود که بر بام مسجد جامع خرمشهر ندای تکبیر سرداد.
مهندسین شهید بازدید:۱۴ ۹:۱۵ ۱۳۹۰/۱۲/۶ ادامه
[FONT=&quot]نام :[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سیاوش [/FONT][FONT=&quot]نام خانوادگی : [/FONT][FONT=&quot]رادمنش[/FONT] [FONT=&quot]نام پدر : کریم تاریخ تولد : 1338 [/FONT] [FONT=&quot]محل تولد : فریدن رشته تحصیلی : مهندسی عمران[/FONT] [FONT=&quot]تاریخ شهادت:[/FONT][FONT=&quot] 1361/6/8 محل شهادت : مریوان[/FONT] [FONT=&quot]از این شهید گرامی فقط دفتر خاطراتش در دسترس است که من فقط بخشی از آن را خدمتتان ارائه میکنم....

[/FONT]
[FONT=&quot]جمعه‌ 7 خرداد 61[/FONT] [FONT=&quot]امروز تصميم‌ گرفته‌ شد كارهاي‌ راهسازي‌ به صورت‌ نيمه‌ تعطيل‌ درآيد; چون‌ در واقع‌ كاري ‌وجود ندارد. لذا من‌ تصميم‌ گرفتم‌ به‌ اصفهان‌ برگردم‌ و قرار شد چند تن‌ از دوستان‌ كارهاي‌ باقيمانده‌ را به‌ پايان‌ برسانند. با كليه‌ دوستان‌ خداحافظي‌ كردم‌. خداحافظ دوستان‌ خوب‌ من‌ خداحافظ برادران‌ مهربان‌ و ايثارگر خداحافظ رزمندگان‌ دلاور اسلام‌ خداحافظ قلب‌هاي‌ تپنده ‌تاريخ اميدهاي‌ مستضعفين خداحافظ خرمشهر شهر غرور و افتخار، خداحافظ شلمچه‌ خداحافظ سرزمين‌ گرم‌ و پاك‌ خوزستان‌، سرزميني‌ كه‌ بر هر وجب‌ خاكت‌ كه‌ خون‌ سرخ‌ شهيدان ‌ريخته‌ شده‌ و به‌ زودي‌ بر آن‌ لاله‌هاي‌ سرخ‌ مي‌رويد. خداحافظ دانشگاه‌ بزرگ‌ من‌ دانشگاهي‌ به ‌وسعت‌ تمامي‌ دانشگاه‌هاي‌ جهان‌ دانشگاهي‌ كه‌ در آن‌ عشق‌ تدريس‌ مي‌شود و دانشجويانش ‌امتحان‌ خود را با شهادت‌ مي‌دهند، خداحافظ خداحافظ [/FONT]
[FONT=&quot]« روحش شاد و یادش گرامی باد »[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]

 

shayesteh-namvar

عضو جدید
مهندس شهید محمد شاهینی
محمد در پنجم خردادماه سال 1345 در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود.

نام :محمد نام خانوادگی : شاهینی تاریخ تولد : 1345/3/5 محل تولد : قم رشته تحصیلی : مهندسی معدن محل شهادت : 1365/10/22 محل شهادت : شلمچه (عملیات کربلای5)
گوشه‌اي‌ از وصيت‌ نامه‌ محمد شاهینی اي‌ نفس‌ كثيف‌ شايد كمي‌ به‌ اميال‌ خود رسيده‌ باشي‌ ولي‌ هرگز موفق‌ نگشته‌اي‌ كه‌ فطرتم‌ را همراه‌ خود به‌ منجلاب‌ كثافات‌ ببري‌ و آن‌ روح‌ خداييم‌ را به‌ گناه‌ آلوده‌ گرداني‌. اين‌ خطاب‌ به‌ نفس‌ ولي‌ در رابطه‌ با جنگ‌ است‌ جنگي‌ كه‌ هنوز تمام‌ نگشته‌ و تا زمان‌ ظهور آن‌ محبوب‌ و معشوق‌ يعني‌ امام‌ زمان‌ (عج‌) ادامه‌ خواهد داشت‌ و اين‌ ما هستيم‌ كه‌ بايد وظيفه ‌خودمان‌ را تا آخرين‌ لحظه‌ حيات‌ انجام‌ دهيم‌.
« شادی روح شهداء صلوات »



 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
سلام!!

ممنون از استارتر محترم ...

واقعا ممنوم ازتون!

.
.
.



انشالله در اولین فرصت در این تاپیک مطلب میزارم ...
 

shayesteh-namvar

عضو جدید
مهندس شهید احمد صنیع زاده
احمد در اول دیماه سال 1337 در اصفهان دیده به جهان گشود. او ...


نام :احمد نام خانوادگی : صنیع زاده تاریخ تولد : 1337/10/1 محل تولد : اصفهان رشته تحصیلی : مهندسی عمران محل شهادت : 1362/7/29 محل شهادت : مریوان (عملیات والفجر4)
گوشه‌اي‌ از وصيت‌ نامه‌ احمد صنیع زاده بر من‌ و شماست‌ تا با هوشياري‌ و شناخت‌ و معرفت‌، جزء به‌ جزء مراحل‌ امتحاني‌، كه‌ مي‌توان‌ به‌ يقين‌ گفت‌ تمامي‌ لحظات‌ جنگ‌ را در بر مي‌گيرد را پشت‌ سر بگذاريم‌. حال‌ با توجه‌ به ‌تجربه‌ اندك‌ خود به صورت‌ اختصار و فهرست‌وار نكاتي‌ را يادآور مي‌شوم‌: 1- اطاعت‌ كامل‌ و همه‌ جانبه‌ و بدون‌ درنگ‌ از حكم‌ و امر ولايت‌ (امام‌) و بدنبال‌ آن‌ پيروي ‌كامل‌ از دستورات‌ فرماندهي‌ در تمام‌ امور. 2- رعايت‌ دقيق‌ نظم‌، آداب‌ و كردار و اخلاق‌ اسلامي‌ چه‌ در مقابله‌ با ياران‌ و چه‌ دشمنان‌ 3- حفظ و حراست‌ دلسوزانه‌ از نعمات‌ الهي‌ و عدم‌ اسراف‌ چه‌ در ابزار و آلات‌ جنگي‌ و چه‌ مواد غذايي‌، پوشاكي‌ و رفاهي‌ كه‌ اكثرا هداياي‌ مردم‌ ايثارگر مي‌باشد. 4- برقراري‌ و ايجاد رابطه‌ كاملا وسيع‌ و گسترده‌ توسط قرآن‌، نماز، دعا و مطالعه‌ احكام‌ اسلام‌ با پروردگار جهان‌ و در نتيجه‌ محو و نابود كردن‌ همه‌ رذائل‌ اخلاقي‌ كه‌ در طول‌ زندگي‌ كسب‌ شده‌ و استغفار و همچنين‌ كسب‌ تمامي‌ كمالات‌ اسلامي‌، انساني‌ و اخلاقي‌ جهت‌ رسيدن ‌به‌ سرحد رشد و كمال‌ كه‌ همانا توفيق‌ شهادت‌ في‌ سبيل‌ ا... است‌، ان‌ شاءالله‌ تعالي‌ و من ‌ا... التوفيق‌ در انتها مطالب‌ خود را به‌ صورت‌ شعار بيان‌ مي‌كنم‌ كه‌: اطاعت‌ را، اطاعت‌ را، اطاعت‌ را، نظم‌ را، نظم‌ را، نظم‌ را، اخلاق‌ را، اخلاق‌ را، اخلاق‌ را.
« روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد »




 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا