برداشت آزاد...قضاوت آزاد...

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
برگشت چيزى كه از قوه بفعليت رسيده، دوباره قوه شدن آن محال است، ولى زنده شدن مردگان، و همچنين مسخ، از مصاديق اين امر محال نيستند.


سلام.

آیا واقعا اینطوریه؟ میشه توضیح بدی بزرگوار

سلام.
بله همین طور است به نظر بنده. البته بی ادبی نشه، شما «سیّد» ما هستی امّا اگه بخوام توضیح بدم، باید «حرکت جوهری ملاصدرا» رو توضیح بدم که هم بسیار بسیار سنگین هست و هم شاید اگه مقدماتی رو ندونید، و حتی شاید کمی بیشتر از مقدمات هم ندونید، متوجه نشوید.

امّا بخاطر اینکه بی جواب نمونه :
در قالب مثال: ببینید وقتی که در سیر پیدایش انسان الی الابد نگاه کنید، اوّل نطفه هست بعد علقه بعد مضغه و ... . علقه هیچگاه نمیتواند برگردد و نطفه شود چون به فعلیّت رسیده، مضغه هیچگاه نمیتواند برگردد و علقه شود و ....لازمه اش « انقلاب» است. ای بابا دوباره رفتم سراغ اصطلاحات. بی خیال شید.:smile:

***********
اگه علاقه دارید و وقت، بنده یک سیر مطالعات فلسفی عرض میکنم، هر کسی خواست استفاده کنه(توی یک تاپیک دیگه یک سیر مطالعاتی کلام و اعتقادات دادم که به نظرم شیرینیش بیشتر از فلسفه هست) :

1- منطق1و2 (آقای منتظری)
2- منطق مظفر
3- آموزش فلسفه (آقای مصباح)
4- بدایة الحکمة ( علامه طباطبایی)
6- نهایة الحکمة ( علامه طباطبایی)
7- ....

البته بنده خودم هم رشته ام فلسفه نیست امّا از دور دستی بر آتش داشتیم (هرچند چیزی بلد نیستم).
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست خوبم بزن تخصصی...
بحث تخصصی شده...
راحت باش و هر چی لازم میدونی بگو...
مرسی...
 
آخرین ویرایش:

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوشحالم که بالاخره عقب نشینی کردید و چنین موضعی در مورد این داستان گرفتید.چرا که پیش از این مطالب دیگری از شما خوانده بودیم:



در اینجا چنین داستان بی پشتوانه و بی سندی که به قول خودتان حتی ساختار خبری نداشت و به یک شایعه پر شاخ و برگ شبیه است را نه تایید می کنید نه تکذیب! و با پرسیدن سوال از طرف مقابل توپ را به زمین او انداختید.

و بعد یک بحث اعتقادی در مورد مسخ را به میان می کشید و صحبت از این می کنید که شاید مجسمه ها را از روی این دختر مسخ شده درست کرده باشند:



و در اینجا هم به صورت کاملا تصادفی باز نه تنها صحبتی از خود داستان و شباهتش به یک شایعه و نداشتن ساختار خبری و شاخ و برگ دادن های بیهوده نمی کنید(حتما یادتان رفته) بلکه با پیش کشیدن بحث اعتقادی مثل مسخ درنهایت نتیجه گیری می کنید که اطلاعات دقیقی لازمه و نمیشه همین طوری قضاوت کرد!

به هرحال همینکه سرانجام از موضع انفعالی و سکوت و ماست مالی و همینطوری قضاوت نکردن بیرون آمدید و موضعی در برابر این داستان گرفتید خوب است.



بررسی صحت و سقم این داستان حاصل چند دقیقه تحقیق و جستجو در گوگل برای یافتن منبع خبر است.حاصل مراجعه به خبر سایت آفتاب است که خودش هم می گوید خبرش را تایید نمی کند و آن را از یک سایت ناشناس ترکی گرفته.قرار نیست ساعتها و روزها برایش وقت بگذارید

اما بررسی و پیگیری این داستان ها مهم است چرا که اگر درست باشد می تواند به عنوان معجزه ای برای حقانیت اسلام و تبلیغ اسلام شناخته شود و مسلمانان با غرور و افتخار از آن یاد کنند و کمک کند تا عده بسیاری به حقیقت دست یابند و اگر اشتباه باشد باید مردم غیرمسلمان از آن اگاهی یابند تا به خاطر یک داستان دروغین و جعلی و ساخته و پرداخته ذهن عده ای تغییری در افکارشان ایجاد نشود و مسلمانان هم باید بدانند تا عقاید و باورهایی خردپذیر و قابل دفاع داشته باشند.همیشه شناخت دروغ و راست بخصوص در خصوص مسائل اعتقادی مهم است.


باید قشر زخیم خرافات و موهومات و جعلیات را پاک کرد و عوام فریبی را کنار گذاشت و به مردم کمک کرد تا عقاید و باورهایی مدلل و خردپذیر داشته باشند .به خوبی به یاد دارم که این داستان چطور در زمان خودش همه گیر شده بود و مردم ساده لوح برای یکدیگر تعریف می کردند و من هم به عنوان یک دانش آموز بی اطلاع که صرفا باور و ایمان قلبی به اسلام داشتم تحت تاثیر قرار گرفته بودم.متاسفانه بسیاری از مردم نمی اندیشند و عده ای هم با سکوت شان در برابر این داستان ها به خوبی از جهل مردم سوء استفاده می کنند.

حالا که به آن روزها نگاه می کنم به ساده لوحی خودم می خندم و ننگ می فرستم بر افرادی که چنین شایعات متعفنی را از طریق رسانه های مختلف در جامعه منتشر می کنند.

جالب است کسی که نام کاربرفعال تالار اسلام را یدک می کشد اینقدر بیخیال با این داستان ها که اعتقادات مردم را نشانه می رود برخورد می کند.

بنده بنا به دغدغه ی شخصی خودم به مطرح کردن ابهامات و سوالات در مورد هر موضوع و داستان مشکوکی که برای خودم محل اشکال و ایراد است می پردازم و در معرض مطالعه دیگران بگذارم تا اگر پاسخی وجود دارد بازگو شده و اگر ابهام بنده بدون جواب است این سوال و ایراد منتشر شده و در اختیار سایرین قرار گیرد.
پر واضح است که نتیجه ی تحقیق هر چه باشد(چه اثبات مدلل و چه انکار مدلل) از وضعیت اولیه (پذیرفتن یا انکار کورکورانه) پسندیده تر و خرد پذیرتر است.

در پست هایم روی سخن با افرادی است که قصد گفتگو و مطالعه و تحقیق معقولانه و روشمند و واقعگرایانه و غیر متعصابه و غیر ایمانگرایانه را دارند نه افرادی که دنبال ماله کشی و حاشیه پردازی و تجاهل و طنز پردازی و از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن هستند.
مخاطب من کسی است که دغدغه حقیقت را دارد و به دنبال داشتن عقاید و باورهایی مدلل در هر زمینه ای است نه کسی که هیچ علاقه و نیاز و رغبتی به تفکر آزاد و علمی در اینمورد احساس نمیکند و بی تفاوت با آن برخورد می کند.

من همچنان میگم که داستان به شکلی که سایت افتاب نقل کرده ارزش دنبال کردن و بحث نداره اما اینکه اون مجسمه از یک فرد مسخ شده واقعی بوده یا نه باید برایش مدرک و دلیلی وجود داشته باشه .
اگر به تاپیک نگاه دوباره ای بیندازید میبینید که برای ادعای مطرح شده در ابتدای تاپیک هیچ منبعی نیاورده غیر از یک سری عکس.
شما فقط از همین تاپیک چطور متوجه میشوید که اصل قضیه چی بوده؟

این جمله من بود:

این مجسمه را هم باید دید مال چه زمانیه
منظورم این است که فرض کنیم مسخی اتفاق افتاده باشه
در اون صورت ممکنه این مجسمه را از اون موجود ساخته باشند.

در ضمن شما اولش میگید آیا این احتمال بدون آوردن دلایل و شواهد خردپذیر احتمال قابل قبول و شایسته بررسی است؟
آیا این احتمال به صرف یک ادعا ما را دچار شک و تردید می کند؟

بعد که من میگم نه باباجون من بررسیش نکردم از اون در ، در میآیید که شما بیخیالی و فلان...
بحث بیخیالی نیست .
من بعید میدونم توی دوستان این باشگاه کسی این جور خبرها رو باور کنه و بخواد اثری روی اعتقادش بگذاره.
این جمله شما اینجا مصداق زیادی نداره:

متاسفانه این کودن فریبی ها بارها تکرار شده و مردم ساده اندیش هم براحتی بدون هیچ تحقیق و جستجویی تحت تاثیر قرار می گیرند.


به هرحال من فکر میکنم مسیری که الان دوستمون در پیش گرفتن یعنی بررسی اینکه مساله مسخ چیه و آیا میتونه ظاهری هم اتفاق بیفته خیلی هم خوبه و میشه ازش چیزی یاد گرفت.
وگرنه این که حرفهای بدون سند و مدرک و نپذیریم درس تازه ای نیست و سالهاست که داره تکرار میشه.

اگر هدف شما اینه مشکلی وجود نداره.
منم با این جمله موافقم.


 
آخرین ویرایش:

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب دوستان دوباره سلام...
بهتره یه بار دیگه از اول بحث رو دوره کنیم...
سوالات من
اگر کسی جوابی واسش داره ممنون میشم در اختیارم بزاره:
1: آیا مسخ به صورت ظاهری اتفاق میفته؟
یا باطنی؟
و یا هر دو...
بیشتر منظورم آیات قرآنی مربوط به مسخه...
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب دوستان دوباره سلام...
بهتره یه بار دیگه از اول بحث رو دوره کنیم...
سوالات من
اگر کسی جوابی واسش داره ممنون میشم در اختیارم بزاره:
1: آیا مسخ به صورت ظاهری اتفاق میفته؟
یا باطنی؟
و یا هر دو...
بیشتر منظورم آیات قرآنی مربوط به مسخه...

من به پاسخ سوال هام رسیدم...
از همه ی کسایی که شرکت کردن و کسایی هم که شرکت نکردن تشکر میکنم.....
 

Similar threads

بالا