تاپیک سوالات قدرتی

Behzad nejati

عضو جدید
سیم نول

سیم نول

با سلام من يك ديزل ژنراتور سه فاز 42 كاوا خريداري نمودم تعدادي الكتروموتور سه فاز دارم كه موردي نيست ولي تعدادي مصرف كننده تك فاز دارم در حدود 25 امپر جريان ميكشند براي نول تكفاز چه بايد كرد؟ نولي وجود ندارد ؟
اگر اتصال یکی از الکترو موتور های شما ستاره باشه میتونی از مرکز اتصال ستاره به عنوان نول استفاده کنی چون پتانسیل اون نقطه صفره(مانند نول)
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام من میخوام مداری طراحی کنم که با زدن یک شستی تعدادی لامپ روشن و با زدن دوباره اون شستی لامپ ها خاموش بشن لطفا کمک کنید


مداری که شما میخواین یه مدار استپ استارت حافظه ای خیلی سادست که تو همون انجمن یادمه بحث شد .
سرچ کنی پیدا میشه.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اگر اتصال یکی از الکترو موتور های شما ستاره باشه میتونی از مرکز اتصال ستاره به عنوان نول استفاده کنی چون پتانسیل اون نقطه صفره(مانند نول)

پتانسیل اون نقطه به شرط وجود بارهای متعادل صفر خواهد بود .
به همین دلیل بهتره اون نقطه رو هم زمین کنیم .
بهترین راه برای این دوستمون استفاده از نول شهری و یا استفاده از چاه ارت هست.
 

Behzad nejati

عضو جدید
پتانسیل اون نقطه به شرط وجود بارهای متعادل صفر خواهد بود . به همین دلیل بهتره اون نقطه رو هم زمین کنیم . بهترین راه برای این دوستمون استفاده از نول شهری و یا استفاده از چاه ارت هست.
با توجه به اینکه الکتروموتور ها به صورت سیمیتریک سیم پیچی میشن لذا امپدانس سیم پیچ ها برابر میباشد به همین جهت پتانسیل اون نقطه صفره البته این روشی که شما اشاره فرمودین عملی و بهتر میباشد اما با توجه به اینکه روش من بدون هزینه و در کمترین زمان ممکن قابل اجراست در زمانی که احتیاج فوری به نول باشد میتوان از این روش استفاده کرد
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با توجه به اینکه الکتروموتور ها به صورت سیمیتریک سیم پیچی میشن لذا امپدانس سیم پیچ ها برابر میباشد به همین جهت پتانسیل اون نقطه صفره البته این روشی که شما اشاره فرمودین عملی و بهتر میباشد اما با توجه به اینکه روش من بدون هزینه و در کمترین زمان ممکن قابل اجراست در زمانی که احتیاج فوری به نول باشد میتوان از این روش استفاده کرد

این دوستمون فرمودند قرار بارهای متفاوتی رو تغذیه کنند . یعنی علاوه بر موتور مصارف دیگه ای هم دارند .
در مورد الکتروموتور هم که فرمودید تنها وقتی امپدانس گروه کلافهای هر فاز موتور برابر هستند که موتور ما سه فاز باشه و یا از سه موتور تکفاز کاملا مشابه و اونهم بطور همزمان استفاده کنیم .
بنابراین من حدس میزنم توان درخواستی طوری هست که از هر فاز ژنوراتو جریانهای مختلفی عبور خواهد کرد . بنابراین اون نقطه نمیتونه نول قابل اعتمادی باشه .
- مثلا مثل وقتی که بخواهیم با اون ژنوراتور یه موتور سه فاز و دو موتور تکفاز رو بکار ببریم . در این حالت نقطه ی خنثی چنانچه به زمین وصل نباشه کمی برقدار میشه .
وقتی هم که نقطه ی حنثی برقدار بشه ولتاژ فاز میاد پایین و همچنین ولتاژ خط ژنوراتور و در هنهایت کاهش توان و راندمان دستگاه .
 

kuchuluu

عضو جدید
توان راکتیو

توان راکتیو

سلام به همه
میخوام بدونو توان راکتیو دقیقا" چیه و چکار می کنه و اگه نباشه چه مشکلی پیش میاد؟ممنون از همه
 

ac54

عضو جدید
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و مدیران سایت
من دانشجوی رشته برق هستم ودر رشت زندگی میکنم . باید یک تحقیق همراه با کنفرانس در مورد اصلاح ضریب قدرت و رگولاتورهای خازنی به استاد تحویل بدم از دوستانی که در این مورد اطلاعات یا مقاله دارند خواهش میکنم در اختیار من قرار بدند . ممنون میشم اگه کسی در این ضمینه کمکم کنه.
با تشکر
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
سلام به همه
میخوام بدونو توان راکتیو دقیقا" چیه و چکار می کنه و اگه نباشه چه مشکلی پیش میاد؟ممنون از همه
قبلا سوالی مشابه این سوال مطرح شده بود که به راحتی از فهرست میشه پیدا کرد.

75- فایده توان راکتیو در مدار های قدرت چیه؟ (جواب دوم) (جواب سوم) (جواب چهارم) (جواب پنجم)
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام به همه
میخوام بدونو توان راکتیو دقیقا" چیه و چکار می کنه و اگه نباشه چه مشکلی پیش میاد؟ممنون از همه

توان راکتیو از اسمش پیداست یعنی توانی که کار انجام نمیده .
در واقع ما فقط در مقاومت خالص هست که تنها و تنها توان اکتیو داریم یعنی P=S
ولی در عمل بارهای ما همیشه مقاومتی خالص نسیتند . حتی مقاومتهای خالص هم در فرکانس های بالا خاصیت خازنی پیدا میکنند .
وقتی بار مقاوتی خالص نباشه بحثی تحت عنوان توان غیر حقیقی یا راکتیو بوجود میاد . که توان ظاهری میشه جمع برداری توان اکتیو و راکتیو اون مصرف کننده .
یعنی همون مثلث توان .
در واقع در برق سعی ما بر این هست که این توان راکتیو رو هر چه کمتر کنیم تا راندمان بالا بره . چرا راندمان ؟ چون راندمان رابطه ی مستقیم با توان خروجی داره و توان خروجی هم رابطه مستقیم با کسینوس فی و فی هم اختلاف زاویه ی بین ولتاز و جریان هست . این اختلاف رو اون بار راکتیو ایجاد میکنه که میتونه سلفی یا خازنی باشه .

اینکه اگه توان راکتیو نباشه چی میشه سوال خیلی کلی هست .
میتونیم بگیم تقریبا غیر ممکن هست که نباشه . همیشه هست ( چون هیچوت ما بار مقاومتی ایده ال نداریم) . وقتی میگیم نیست یعنی خیلی خیلی در برابر بار مقاومتی کمتره .
توان راکتیو هم مثل اکتیو هم میتونه تولید بیا مصرف بشه . مثل توانهای اکتیو . یعنی ما وقتی یه موتور داریم که بخاطر داشتن سیم پیچ بار سلفی میخواد مصرف کنه . تولید کننده باید این توان رو تحویل بده .
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته تو خطوط انتقال در حالت بی باری در انتهای خطوط، برای اینکه vs از vr بیشتر نشه جبران ساز توان راکتیو نصب میشه. یعنی تو این مورد خاص توان راکتیو نیاز هست.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
البته تو خطوط انتقال در حالت بی باری در انتهای خطوط، برای اینکه vs از vr بیشتر نشه جبران ساز توان راکتیو نصب میشه. یعنی تو این مورد خاص توان راکتیو نیاز هست.

بله درسته .
از بانک های سلفی استفاده می کنند . بخاطر خاصیت خازنی که خطوط با هم و با زمین ایجاد می کنند .
در واقع برای از بین بردن خاصیت راکتیو سلف از خاصیت خازن و برای راکتیو خازنی از سلف استفاده می کنند .
بهمین خاطر که تو کارخونه ها بخاطر تعدد موتورهای الکتریکی که باز سلفی ایجاد میکنند از بانک خازنی استفاده میشه.

خلاصه اینکه حتی در خطوط هم راکتیو چیز خوبی نیست. بهمین دلیل اونرو با سلف حنثی میکنند.
 

amintahghighi

عضو جدید
سلام خدمت همه دوستان

من یک سوال در زمینه عایق و فشار قوی داشتم خواستم ببینم جزوه ای یا کتابی در این زمینه هم اگه وجود داره معرفی کنید.

و اما سوال :

تاثیر نوع ولتاژ و فرکانس در شکست عایقها ( جامد و مایع ) را به طور کامل شرح دهید.

ممنون میشم اگه کسی بتونه منو در این زمینه راهنمایی کنه ( با معرفی کتاب ی جزوه )

با تشکر
موید باشید.

سلم مجدد

ببخشید سوال رو اصلاح می کنم

تاثیر نوع ولتاژ و فرکانس در ولتاژ شکست عایقها ( جامد و مایع و گاز ) را به طور کامل شرح دهید؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

tnt5124

عضو جدید
دوستان کسی در مورد اصلاح کننده های دینامیکی اطلاعاتی داره؟
 

kuchuluu

عضو جدید
ارت

ارت

سلام به همه
ميخوام بدونم جايي که يه سري کابل برق براي مصرف کننده هاي 400 ولت از زير زمين و توي لوله رد شدن مي تونم کابل ارت را هم توي همون لوله و کنار کابلهاي برق بزارم و رد کنم يا نه؟چرا؟در ضمن کابل ها آرمر دار هستند.ممنون از همه
 

amintahghighi

عضو جدید
سلام به همگی

قریب به 5 روز از سوال عایق و فشار قوی من گذشت....

مثله اینکه اشتباهی تو این تاپیک نوشتم شاید اگه تو قسمت مهندسی کامپیوتر مطرح می کردم لااقل یک مرجع به من معرفی می کردن.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
سلام به همگی

قریب به 5 روز از سوال عایق و فشار قوی من گذشت....

مثله اینکه اشتباهی تو این تاپیک نوشتم شاید اگه تو قسمت مهندسی کامپیوتر مطرح می کردم لااقل یک مرجع به من معرفی می کردن.
دوست عزیز کتابهای فشار قوی دکتر محسنی (دانشگاه تهران) و دکتر هوشمند (دانشگاه چمران) بهترین کتابها در این زمینه هستند.
 

amin1139

عضو جدید
کمک

کمک

سلام من در حال تحقیق روی چگونگی کار درایوهای acآسنکرون صنعتی هستم دو تا سوال دارم و خوشحال میشم کمکم کنید
1.در موتور آسنکرون وقتی نسبت v/fتبت هست گشتاور هم نیز ثابت این دقیقا مطمئن هستم و سوالم این که اگه گشتاور تابت پس چطور در صورت افزایش بار سرعت جبران میشه یعنی اگه مثلا به علت زیاد شدن بار سرعت از 1500بیاد 800 با وجود گشتاور ثابت چطور سرعت برگردونیم به روی 1500من یکم گیج شدم؟
2. اگه در مورد پارامتر هایی که باید به یک درایو صنعتی بدیم راه بیفته کسی چیزی میدونه ممنون میشم برام توضیح بدین؟
3.آرزوی موفقیت و سربلندی برای دوستان عزیز
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

44004

عضو جدید
کمک گرفتن از مهندسین

کمک گرفتن از مهندسین

سلام مصطفی هستم دنبال یه موضوع خوب واسه بایان نامه میگردم
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
البته تو خطوط انتقال در حالت بی باری در انتهای خطوط، برای اینکه vs از vr بیشتر نشه جبران ساز توان راکتیو نصب میشه. یعنی تو این مورد خاص توان راکتیو نیاز هست.
فکر کنم منظور شما Vr از Vs بود.
Vr>Vs
Vs: ولتاژ تولیدی
Vr: ولتاز بار
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر کنم منظور شما Vr از Vs بود.
Vr>Vs
Vs: ولتاژ تولیدی
Vr: ولتاز بار
شما من رو به شک انداختید.
منظور من اینه که به خاطر خاصیت خازنی خطوط انتقال در حالت بی باری، ولتاژ انتهای خط اندکی از ولتاژ ابتدای خط بیشتر میشه.
باز من بررسی می کنم ببینم علتش دقیقا اینه ؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شما من رو به شک انداختید.
منظور من اینه که به خاطر خاصیت خازنی خطوط انتقال در حالت بی باری، ولتاژ انتهای خط اندکی از ولتاژ ابتدای خط بیشتر میشه.
باز من بررسی می کنم ببینم علتش دقیقا اینه ؟
منظور شما کاملادرسته
منظور من این بود که جای ولتاز منبع یا سورس رو با ولتاژ تغذیه اشتباه درج فرموده بودید
 

alib2000

عضو جدید
[FONT=&quot]سلام
لطفا به این دو سوال جواب بدین برای امتحان وزارت نیرو لازم دارم
کدام یک از موارد زیر در مورد ترانس های توزیع صحیع است:[/FONT]

1) [FONT=&quot]ترانس توزیع همواره در راندمان ماکزیمم کار می کند[/FONT]
2) [FONT=&quot]ترانس های توزیع دارای اتصال ستاره – ستاره می باشند[/FONT]

3) [FONT=&quot]ترانس های توزیع در کمتر از راندمان ماکزیمم کار می کنند[/FONT]
4) [FONT=&quot]ترانس های توزیع بدلیل بارگیری بیشتر از بار نامی بایستی در راندمان بیشتر از ماکزیمم کار کنند.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]در ترانس های توزیع مقدار راکتانس نشتی در مقایسه با ترانس های انتقال :[/FONT]
1- [FONT=&quot]کمتر است 2- بیشتر است 3- فرق نمی کند 4- بستگی به ظرفیت ترانس دارد [/FONT]
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
لطفا به این دو سوال جواب بدین برای امتحان وزارت نیرو لازم دارم
کدام یک از موارد زیر در مورد ترانس های توزیع صحیع است:


1) ترانس توزیع همواره در راندمان ماکزیمم کار می کند
2) ترانس های توزیع دارای اتصال ستاره – ستاره می باشند

3) ترانس های توزیع در کمتر از راندمان ماکزیمم کار می کنند
4) ترانس های توزیع بدلیل بارگیری بیشتر از بار نامی بایستی در راندمان بیشتر از ماکزیمم کار کنند.

در ترانس های توزیع مقدار راکتانس نشتی در مقایسه با ترانس های انتقال :
1- کمتر است 2- بیشتر است 3- فرق نمی کند 4- بستگی به ظرفیت ترانس دارد

جریانی نشتی دردی از جریان وردی است حدود 3% این سه در صد همون جریان تحریک هست که جریان نشتی رو هم شامل میشه.
با توجه به ولتاز بسیار بالای خطوط انتقال با توجه به ثابت بودن توان جریان ناچیزی داریم
اما در ترانس های توزیع به به همون دلیل بالا جریان بییشتری در ترانس جاری میشه بنابراین اون 3% مقدار بیشتری خواهد شد .

ترانس های توزیع همواره در راندمان ماکزیمم نیستند . جون راندمان با توان خروجی رابطه ی مستقیم داره . توان خروجی هم به جریان خروجی و در نهایت جریان خرجی به امپدانس یا بار بستگی داره . با توجه به متغییر بودن بار در ساعات مختلف شبانه روز ( فاصله کف تا پیک بار ) راندمان نیز متغییر خواهد بود . بنابراین گزینه های 4 هم بنظر من نمی تونه درست باشه .
در مورد گزینه ی 2 هم درست نیست . اتصال ستاره ستاره همیشه قابل اجرا نیست . بسته به کاری که انجام میده میتونه تغییر کنه . میتونه زیگزاگ یا ورودی مثلث باشه . اما در خروجی معمولا ستاره هستند با نقطه ی جنثی زمین شده .

بحث قشنگی هست . دوستان لطفا همکاری کنند
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جریانی نشتی دردی از جریان وردی است حدود 3% این سه در صد همون جریان تحریک هست که جریان نشتی رو هم شامل میشه.
با توجه به ولتاز بسیار بالای خطوط انتقال با توجه به ثابت بودن توان جریان ناچیزی داریم
اما در ترانس های توزیع به به همون دلیل بالا جریان بییشتری در ترانس جاری میشه بنابراین اون 3% مقدار بیشتری خواهد شد .

ترانس های توزیع همواره در راندمان ماکزیمم نیستند . جون راندمان با توان خروجی رابطه ی مستقیم داره . توان خروجی هم به جریان خروجی و در نهایت جریان خرجی به امپدانس یا بار بستگی داره . با توجه به متغییر بودن بار در ساعات مختلف شبانه روز ( فاصله کف تا پیک بار ) راندمان نیز متغییر خواهد بود . بنابراین گزینه های 4 هم بنظر من نمی تونه درست باشه .
در مورد گزینه ی 2 هم درست نیست . اتصال ستاره ستاره همیشه قابل اجرا نیست . بسته به کاری که انجام میده میتونه تغییر کنه . میتونه زیگزاگ یا ورودی مثلث باشه . اما در خروجی معمولا ستاره هستند با نقطه ی جنثی زمین شده .

بحث قشنگی هست . دوستان لطفا همکاری کنند
در مورد راکتانس نشتی کمی مشکوکم .... :que:
 

jajarm

عضو جدید
منم خیلی دنبال آموزش نرم افزار atpمیگرم اگه پیدا کردید برام ایمیل کنید. منم اگه پیدا کرم ایمیل میکنم

منم خیلی دنبال آموزش نرم افزار atpمیگرم اگه پیدا کردید برام ایمیل کنید. منم اگه پیدا کرم ایمیل میکنم

QUOTE=m-tlb;3456660]خواهش می کنم به من کمک کنید .[/QUOTE]
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

1hamedhbo

عضو جدید
لطفا جواب بدین.
انواع ماشین ها سنکرون سه فاز از نظر ساختار
1. ارمیچر روی استاتور - تعدیل روی رتور
2. ارمیچر روی روتور - تهدیل روی استاتور
3. استادمون گفت یک نوع دیگم هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

hamed 33

عضو جدید
سلام
آيا ترانس تكفازي هست كه اختلاف ولتاژ هاي اوليه و تانويه اون به غير از 0 يا 180 باشه؟
مثلا اگه بخواهيم يه ترانس تك فاز با اختلاف ولتاژ هاي اوليه و ثانويه 30 درجه طراحي كنيم امكانش هست ؟ اگه هست چطوري ؟ آيا بايد از مدارات الكترونيكي براي ايجاد اختلاف فاز استفاده كرد؟
با تشكر
من اين سوالا مجددا گذاشتم نمي دونم چي شد كه از روي تاپيك پاك شد چون چند روزي بود ولي ................
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
آيا ترانس تكفازي هست كه اختلاف ولتاژ هاي اوليه و تانويه اون به غير از 0 يا 180 باشه؟
مثلا اگه بخواهيم يه ترانس تك فاز با اختلاف ولتاژ هاي اوليه و ثانويه 30 درجه طراحي كنيم امكانش هست ؟ اگه هست چطوري ؟ آيا بايد از مدارات الكترونيكي براي ايجاد اختلاف فاز استفاده كرد؟
با تشكر
من اين سوالا مجددا گذاشتم نمي دونم چي شد كه از روي تاپيك پاك شد چون چند روزي بود ولي ................

از استادم سوال کردم
می گفت از لحاظ الکتریکی نمیشه
اما از لحاظ الکترونیکی و با استفاده از مدارات سوئیچینگ میتونیم .
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
من اين سوالا مجددا گذاشتم نمي دونم چي شد كه از روي تاپيك پاك شد چون چند روزي بود ولي ................
دوست عزیز سوالات رو در یه جا مطرح کنید، یه تاپیک هم در این مورد زدین که موجوده.
پرسیدن یه سوال به دفعات باعث جواب گرفتن نمیشه، اگه کسی در این مورد اطلاعاتی داشته باشه حتما کمک میکنه.
 

Similar threads

بالا