انسان گياهخوار است يا گوشتخوار؟!!!؟

عليرضا1361

عضو جدید
کاربر ممتاز
انسان گوشتخوار و انسان گياهخوار

از دوستان عزيز تقاضا مي کنم در تدقيق اين دلايل کمک کنند و در صورتي که دلايلي عليه اين نظريه نيز وجود دارد ارائه دهند شايد راهي باشد به سوي ، سلامت و طول عمر بيشتر

به نظر مي رسد که در دين ما هم مکانيسم ها و تويه هايي براي کاهش استفاده از گوشت حيوانات وجود د اشته باشد از جمله محدود کردن حيواناتي که قابل خوردن هستند و آئين نامه هاي لازم الاجرايي که براي ميراندن و استفاده از گوشت حيوانات وضع شده است.
تا نظر دوستان چه باشد

دلايل و شواهد زير بخشي از دلايل بسيار زيادي است که ثابت مي کند انسان بطور حتم جزء گياهخواران مي باشد و اشتباهاً از روي حرص، شايد هم بخاطر اجبار در دوراني که يخبندان سطح کره زمين را پوشانده بود به اين تغذيه غلط روي کرد و تا به کلي دست از اين عادت مضر بر ندارد روي سلامت و آرامش را نخواهد ديد. آنچه مسلم است در طبيعت هر چيز در جاي خاص خودش قرار دارد. يک گياه براي مرداب درست شده و ديگري براي بيابان. ساختمان دهان يک جانور براي چريدن است و ديگري براي دريدن. انسان موجودي نيست که ساختمان بدنش چيزي مغاير با قوانين طبيعت باشد. او نيز زاده طبيعت است و وابستگي نزديکي به طبيعت داد. هر گاه او را رو يهمرفته با ساير جانوران مقايسه کنيم مي بينيم نه شبيه است به جانوران درنده و نه به حيوانات چرنده. بلکه ساختمان بدن او بسيار نزديک است به ساختمان ميمون هاي ميوه خوار

دليل اول

در طبيعت آن دسته از پستانداران که آب را هنگام نوشيدن ليس مي زنند مثل گربه، ببر، خرس و گرگ، گوشتخوار هستند و هر کدام که آب را مي مکند يا هورت مي کشند مانند گاو، فيل و انسان گياهخوار مي باشند .

دليل دوم

انسان و بقيه گياهخواران قادرند آرواره پائين خود را بدون تکان دادن سر علاوه بر بالا و پائين به طرفين نيز تکان دهند در حاليکه درندگان از حرکات جنبي فکين که جهت آسياب کردن دانه به گياهخواران داده شده عاجز مي باشند.

دليل سوم

آرواره جانوران گوشتخوار داراي دندانهاي شمشيري شکل هست که به دو دندان نيش بزرگ براي پاره کردن مجهز است اين آرواره ها بسيار پر قدرت و خرد کننده مي باشند، اما در گياهخواران دندانها صاف و مسطح هستند و دندانهاي کلبي همسطح بقيه دندانهاست، آرواره ها ضعيف هستند و براي فشارهاي شديد طراحي نشده اند. نوع دندانهاي انسان او را جزو لاينفک گروه گياهخواران قرار مي دهد. (اين تفاوت حتي در ميناي دندانها هم مشاهده مي شود) .

دليل چهارم

در ساختمان بدن گوشتخواران بعلت قابليت فساد پذيري سريع گوشت طول روده ها کوتاه است تا حيوان بتواند هر چه زودتر آنرا دفع نمايد. زيرا غذاهاي گوشتي پس از هضم در روده محيط بسيار مناسبي براي رشد باکتريهاي مواد آلي از هم پاشيده و فاسد شده بوجود مي آورد. گياهخواران منجمله انسان داراي روده هاي درازي مي باشند براي اينکه مواد غذايي به آهستگي مواد مغذي را پس مي دهند، و از اينجاست که تغاير غذاي يک گوشتخوار با گياهخوار مشهود مي گردد. تبديل و هضم غذاي گياهخواران به وسيله انفعالات تخميري با همراهي دسته هاي مختلف ميکروبهاي گياهي انجام مي گيرد. با اين تفاوت که آن دسته از ميکربها که براي گوشتخواران مناسب است براي گياهخواران مناسب نيست. حتي اگر بدن براي تعديل آن کوشش کند. اين ثابت مي کند گوشت يک غذاي اشتباه و مضر برگياهخواران مي باشد .

دليل پنجم

معده انسان و عضلات آن بسيار ظريف و حساس است و به هيچ وجه قادر به هضم کامل غذاهاي گوشتي نيست در حاليکه معده خشن گوشتخواران با عضلات پولادينش کار اصلي هضم را انجام مي دهد. اين اساسي ترين دليل براي هضم نکردن غذا، يبوست و دل درد در آدمهائيست که از گوشت براي خوراک استفاده مي کنند .

دليل ششم

ترشح غده هاي معده و لوزالمعده انسان و بقيه حيوانات گياهخوار به بافتهاي گوشت بسيار کم اثر است و نمي توانند قادر باشد مانند ترشحات غدد يک درنده، گوشت (و همچنين استخوان حيوانات) را نرم و حل کنند.

دليل هفتم

گوشت داراي ازت زيادي است که دفع آن از عهده کبد جانوران گياهخوار ساخته نيست و همين علت اصلي امراضي چون نقرس و ناراحتيهاي کبديست که بکرات نزد افراد گوشتخوار ديده مي شود، بوي بد دهان و بعضي از انواع سردردها و سرگيجه ها نيز زائيده همين سبب است .

دليل هشتم

انسان قادر نيست مانند حيوانات گوشتخوار از جسد حيوانات بطور کامل و طبيعي استفاده کند. وقتي شير، روباه يا هر حيوان ديگري طعمه اش را شکار مي کند فقط گوشتهاي ران و سر و سينه آنرا نمي خورد بلکه گوشت، پوست و استخوان را با هم مي بلعد و با اين کارش تعادلي از نقطه نظر احتياجات گوناگون بدن به مواد مختلف غذايي بر قرار مي کند .

دليل نهم

چاک دهان گوشتخواران بسيار عريض است بطوريکه مي توانند هنگام بلعيدن آنرا بحد زيادي بازنمايند، چاک کوچک دهان انسان دليل محکم ديگري بر ميوه خوار بودن اوست .

دليل دهم

چربيهاي موجود در گوشت حيوانات به زحمت از بدن گياه خواران دفع مي گردد و اغلب بصورت پيه در ناحيه هاي شکم، ران، باسن و غبغب مردم گوشتخوار ذخيره مي شود، همين چربيهاست که در جدار داخلي رگها جمع شده و حرکت خون را نامنظم مي سازد
سکته هاي قلبي حاصل اين تغذيه اشتباه و شکم پرستانه است. مصرف چربيهاي گياهي مثل روغن زيتون، آفتابگردان و غيره هيچوقت ديده نشده که عارضه اي ايجاد کند .

دليل يازدهم

حيوانات گوشتخوار مي توانند به سرعت بدوند و شکار خود را در حال گريز بگيرند اما انسان چون ميوه خوار است، قادر به اين کار نيست و در عوض به راحتي دانه از گياهان بر مي چيند يا از درختان بالا ميرود و براي خوراکش ميوه مي کند .

دليل دوازدهم

چشم گوشتخواران بر خلاف چشم انسان و ديگر جانوران گياهخوار که نامتغيير مي باشد قادر است در تارکي ببيند و مردمکش کوچک و بزرگ شود.

دليل سيزدهم

پروتئين حاصله از گوشت براي جذب شدن، معده انسان را به يک کار طاقت فرسا وامي دارد در حاليکه پروتئين هاي نوع گياهي راحت تر جذب شده و بدن انسان و ديگر حيوانات گياهخوار آنها را آسان تر قبول مي کند.

دليل چهاردهم

حيوانات گوشتخوار مي توانند بوي جانوران ديگر را از خيلي دور استشمام کنند. انسان اصلاً قادر به اين کار نيست.

دليل پانزدهم

تمام گوشتخواران قادرند براي بچنگ آوردن شکار، خود را اگر لازم باشد، ساعتها (بي حرکت) پنهان کنند و بطور غريزي حيله هاي گوناگوني را براي فريب دادن طعمه مي دانند، انسان نه مي تواند چند دقيقه جائي بند شود و نه قادر است در جائيکه هموار نيست راه برود .

دليل شانزدهم

طبع انسان چون ميوه خوار است، همانگونه که گوشتخواران از ديدن اجساد خون آلود اشتهايشان تحريک مي شود او نيز از ديدن، بوئيدن و چشيدن ميوه ها و سبزيجات لذت مي برد و خوشش مي آيد و در مقابل از ديدن اجساد خون آلود و دل و روده در آمده حالش بهم مي خورد و غمگين و ناراحت مي شود. (درضمن گياهخواران و از جمله انسان بسيار علاقه مند اند که ميوه ها را به صورت خام بخورند، اين در حاليست که خوردن گوشت خام براي انسان تهوع آور و غير قابل قبول مي باشد.- انسان طبيعتاً از گشتن و خون گريزان است.)

دليل هفدهم

ميوه جات و سبزيجات خام از خاصيت شديد شفا بخشي و دفع ميکروب برخوردارند که براي سلامت انسان بسيار ضروريست. برعکس ميوه ها و سبزيجات ، گوشت اکثر اوقات ناقل ويروس ها و ميکروبهاي خطرناک است، بخصوص انواع و اقسام کرمها معمولاً از راه گوشت به انسان منتقل شده در جدار روده مي چسبند و شخص گوشتخوار را مبتلا به کم خوني، زردي، رنگ پريدگي، لاغري، ضعف بنيه، پر خوابي و بي حوصلگي مي کنند. هر چند پختن تا حدودي اين کرمها را از بين مي برد ولي تصور از بين بردن تمام اين موجودات خطرناک از راه پختن يک راه اساسي نيست زيرا که خيلي از آنها مي توانند درجه حرارتهاي بسيار شديد را نيز تحمل کنند و تازه آنهائي که از بين مي روند مواد زائد سمي خود را همچنان باقي مي گذارند و آن اکثريتي که از بين نمي روند در بدن بسرعت رشد کرده و زندگي را بر شخص گوشتخوار تنگ مي گردانند. اگر شما نيز گوشتخوار هستيد چه بسا که مبتلا به اين کرما، ويروسها و انگلها بوده، ولي خودتان از آن خبر نداشته باشيد.

دليل هجدهم

بزاق انسان و ديگر گياهخواران جهت آماده کردن مواد نشاسته اي براي هضم در دهان، داراي آميلاز است، اما بزاق دهان گوشتخواران فاقد اين ماده مي باشد .

دليل نوزدهم

قسمتهاي مختلف گوشت بطور وحشتناکي از اسيد ئوريک (اوره) برخوردار است مثلا يک کيلو گوشت گوساله داراي 30 گرين و يک کيلو جگر بيش از 40 گرين اسيد ئوريک دارد، در وضعيکه تمام اسيد ئوريکي که بدن خود مي سازد و دفع مي کند در روز از طريق کليه ها فقط 6 گرين مي باشد و اضافه بر اين مقدار کاري دشوار براي کليه ها بوجود آورده شخص را به امراض گوناگون سخت که ناشي از تراکم اسيدئوريک در بدن باشد مبتلا مي سازد. اين بيماريها تا وقتي مريض به خوردن گوشت ادامه مي دهد هرگز ديده نشده که علاج قطعي داشته باشد .

دليل بيستم

چرندگان و پرندگان گياهخوار همديگر را مي شناسند و به مهرباني در کنار يکديگر مي توانند زندگي کنند، مرغ و خروسها لابلاي دست و پاي گاو گوسفند بدون آنکه ترسي به خود راه بدهند مي لولند و دنبال دانه مي گردند، اما همينکه گرگ يا روباهي نزديک شود به طور غريزي از آنجا مي گريزند اين حالت در انسان هم ديده شده که از حيوانات درنده فرار کند .

دليل بيست و يکم

دستهاي انسان که به گروه گياهخواران تعلق دارد براي دريدن ساخته نشده است انگشتان دست او نشان ميوه خوار بودن اوست، والا مي بايست از پنجه هائي برنده و تيز بر خوردار باشد .

دليل بيست و دوم

کنترل حرارت بدن به دو طريق انجام مي گيرد. يکي با عرق کردن و ديگري با آويختن زبان از دهان و تنفس هاي سريع. کليه گياهخواران از طريق اول با استفاده از مجراهاي موجود در روي پوست خود و تمامي گوشتخواران به طريق دوم با در آوردن زبان و تنفس سريع اينکار را انجام مي دهند مثل سگ و گرگ .
عرق کردن در گياهخواران باعث دفع طبيعي سموم احتمالي موجود در گياهاني که گياهخوار خورده خواهد شد و چنانچه انساني از خوراک گوشتي استفاده کرده باشد چون ميزان سموم و مواد زائد از ميزان طبيعي بالاتر مي رود، عرق تن او بد بود و متعفن خواهد گرديد .

دليل بيست و سوم

گوشتخواران تقريباً ده برابر گياهخواران جوهر نمک (اسيد هيدروکلوريک) در بدن خود توليد مي کنند که بيشتر در هضم قسمتهاي استخواني گوشت بکار گرفته مي شود. و با توجه به ميزان جوهر نمک در بدن آدمي هرگز نمي شود او را يک گوشتخوار به حساب آورد .

دليل بيست و چهارم

انسان مي تواند در رژيم غذايي خود گوشت را به سادگي حذف کند و در اين راستا ادعا مي شود که رو به سلامت بيشتر هم خواهد گذاشت، ولي او هيچگاه نمي تواند غذاي طبيعي خود را که گياهان مي باشد حذف کند و به زندگي ادامه دهد. اين در حاليست که گوشتخواران مي توانند بدون خوردن گياه زندگي کنند و سالم باقي بمانند

دليل 25
گوشت گرون شده و بهتره سبزي بخوريد تا بتونيد زنده تر بمونيد.
:biggrin::biggrin::biggrin:
 

کاپلو

عضو جدید
کاربر ممتاز
از نظر علمی
گونه انسان ابتدا گیاه خوار بوده ولی گونه انسان به خاطر نابودی چرخه گیاهی در افریقا مجبور به روی اوردن به گوشت خواری در یک روند تکاملی شد و اصلا یکی از بزرگترین دلایل پیشرفت هوش انسان همین گوشت خوار شدن بود به چند دلیل
1:بدست اوردن گوشت خلاقیت و هوش بیشتری میخواد نسبت به یک درخت یا یک گیاه .چون باید شکار میکرد
2:گونه انسان توانایی بدنی ضعیفی داشت و به خاطر همین نمیتونست زیاد از فیزیک خودش برای شکار استفاده کنه و مجبور شد از هوشش استفاده کنه مثل تله گذاری و درست کردن نیزه و غیره.یعنی
دندون گرگ یا سرعت پلنگ یا عضله خرس را نداشته و اگر میخواست از نظر فیزیکی غذا تهیه کنه در مقابل موجودات دیگر شکست میخورد
3:گوشت خوردن با عث تغییر فیزیک فک و دندان و بزرگتر شدن سر شد که کمک بزرگی به رشد تکاملی هوش انسان کرد.

پس چیز بدی نبوده گوشت خوار شدن انسان.
البته بدن فعلی انسان نیاز به پروتئین داره ولی خوشبختانه این پروتئین ها در بعضی از گیاهان وجود داره و در کل میشه گفت انسان با استفاده از گیاهان با استفاده از چند نکته و خوردن گیاهان خاص که حاوی ویتامین هایی هستند که در درون گوشت هست.میتونه به راحتی گیاه خوار بشه
 

کاپلو

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند تا مشکل هست.
با دین در تناقض هست از نظر بعضی ها
مثلا یک چیز وجود داره مثل عید قربانی و قربانی کردن حیوانات.
در واقع یکی از مهمترین اهداف گیاه خواری حمایت از حیوانات و دادن حق حیاط به انها هست.
ولی مثلا یکی میتونه بگه اگر گیاه خواری خوب بود .یا خوردن گوشت حیوانات بد بود .چرا تو قران اتفاقا تشویق به خوردن میکنه و غیره.
یادم هست تو یک وبلاگ یک ولایتی خونده بودم که گیاه خواری را شیطان پرستی دونست و هدفش را تخریب اسلام و از این چرت و پرت ها میگفت


مشکل دوم این هست که میل و لذت گوشت خیلی زیاد هست.
یکی از شوخی هایی که دکتر های تغذیه میکنند این هست که وقتی یک نفر میگه چی بخورم .میگه که برو هر چی بدمزه هست را بخور و هر چی خوشمزه هست را نخور.
یکی از لذت های بشری و مادی همین غذا خوردن هست .یعنی حتی یک سگ بعضی از غذا ها را بیشتر از غذا های دیگه ترجیح میده .
کلا خوردن اکثر سبزیات اون لذت را نمیده .که البته این یک اشتباه هست.
چون به قدری تنوع غذایی در گیاه خواری وجود داره که و اینقدر جامعه گیاه خواری پیشرفت کرده که الان رستوران های گیاه خواری در بعضی از کلان شهر های جهان وجود داره که طول منوشون و تعداد غذاها و تنوع انها خیلی زیاد هست .ولی متاسفانه الان یک نفر بخواد تو ایران گیاه خواربشه و همچنان تغذیه سالمی داشته باشه و تنوع غذایی داشته باشه.خرجش خیلی بالا میره و حتی امکان پذیر شاید در بعضی از شهر های کوچک نباشه


مشکل بعدی این هست که ما باید از خودمون شروع کنیم.
یاد اون جوک میوفتم که یارو داشت ناهار میخورد و همزمان داشت تلویزیون میدید.تلویزیون داشت مستند نشون میداد و یک دفعه یک شکارچی به یک گوزن خوشکل شلیک کرد .در همون لحظه اون مرد شروع کرد به فحش دادن طرف و هر چی بد و بیراه به شکارچی گفت و نزدیک بود برای دردی که داشت گوزن میکشید گریه کنه .در حالیکه هنوز داشت غذایی را میجوید که از گوشت گوزن درست شده بود
 

Abolfazl_r

عضو جدید
کاربر ممتاز
من 3 ماه گیاهخواری رو تجربه کردم. از این رو به اون رو شدم. خیلی خوب بود. سیستم فیزیولوژیکی بدنم خیلی خوب شده بود. علاوه بر اینکه هم خواب راحتی داشتم و هم سر و حال بودم. ولی چون مدام این ور اون ور میرم نمیتونم بمونم. اعتیاد به گوشت مثل اعتیاد به مواد مخدره. کتاب فواید گیاهخواری صادق هدایت رو که بخونید دیگه از هرچی گوشته منزجر میشید.
 

کاپلو

عضو جدید
کاربر ممتاز
من 3 ماه گیاهخواری رو تجربه کردم. از این رو به اون رو شدم. خیلی خوب بود. سیستم فیزیولوژیکی بدنم خیلی خوب شده بود. علاوه بر اینکه هم خواب راحتی داشتم و هم سر و حال بودم. ولی چون مدام این ور اون ور میرم نمیتونم بمونم. اعتیاد به گوشت مثل اعتیاد به مواد مخدره. کتاب فواید گیاهخواری صادق هدایت رو که بخونید دیگه از هرچی گوشته منزجر میشید.

بدبختی این هست که تو ایران بها داده نمیشه..
 

someone-x

عضو جدید
کاربر ممتاز
من 3 ماه گیاهخواری رو تجربه کردم. از این رو به اون رو شدم. خیلی خوب بود. سیستم فیزیولوژیکی بدنم خیلی خوب شده بود. علاوه بر اینکه هم خواب راحتی داشتم و هم سر و حال بودم. ولی چون مدام این ور اون ور میرم نمیتونم بمونم. اعتیاد به گوشت مثل اعتیاد به مواد مخدره. کتاب فواید گیاهخواری صادق هدایت رو که بخونید دیگه از هرچی گوشته منزجر میشید.

اول این کتاب نوشته لا تجعلوا بطونکم مقابر الحیوانات...
این از قرآنه یا نه؟
 

Abolfazl_r

عضو جدید
کاربر ممتاز
بدبختی این هست که تو ایران بها داده نمیشه..

بها نخواستیم بابا. مسخرمون نکنن. مادر خودم تو همون مدت بهم میگفت گوسفند. :mad:

اول این کتاب نوشته لا تجعلوا بطونکم مقابر الحیوانات...
این از قرآنه یا نه؟

نمیدونم. :w20:

ممکنه حدیث باشه. ولی از صادق هدایت بعیده. خودم تا حالا به این نکته توجه نکرده بودم.
 

عیدی امین

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فوايد گياه خواري
واقعا هيچ راهي براي اين که از اهميت رژيم غذايي سالم صرف نظر کنيم وجود ندارد .نه تنها منبع انرژي براي زندگي ماست بلکه اساس و پايه موضوع طول عمر مي باشد .
براي بسياري از ما غذا خيلي بيشتر از يک منبع تغذيه اي نقش دارد .نوعي منبع راحتي ، نشان عشق و دوستي ، گذراندن اوقات فراغت ، يک ارتباط دهنده خانوادگي و اجتماعي و نوعي تکيه گاه براي ابراز عواطف گوناگون چون عصبانيت ، ترس ، اضطراب و افسردگي است .

در بين فوايد گياه خواري موارد زير بسيار اهميت دارند :
- غذا ، آب و اکسيژن مورد نياز سلولهاي بدن را تامين مي کنند تا آنها نيز بتوانند توليد مثل کرده ، پيام ها را انتقال دهند و آسيب ها را برطرف سازند .
- ذخيره سوختي مداومي را براي بدن تامين مي کند که موجب تثبيت عاطفي و ميزان انرژي بدن مي گردد .
- به شما کمک مي کند تا سموم و مواد زايد را دفع کنيد که در غير اين صورت خطر سرطان و ساير بيماريهاي کشنده را بالا مي برد .
- خطر سرطان ،آترواسکلروز ، فشار خون ، بيماري قلبي ، پوکي استخوان و افسردگي را کاهش مي دهد.
- ريتم هاي بدني را هماهنگ مي کند و به شما کمک مي کند تا از نظر فيزيکي ، رواني و هم عاطفي در حداکثر کيفيت باشيد .
- به طول عمر شما اضافه مي کند و آن را نيز سالم تر مي کند .

صحيح خوردن براي زندگي طولاني تر :
نبايد سمي باشد ، به اين معني که نبايد حاوي مواد افزودني ، نگهدارنده ، ميکروب کش ، هورمون هاي رشد ، ضد عفوني کننده ها ، رنگ هاي خوراکي ، طعم دهنده هاي مصنوعي و ساير موادي باشد که کبد ، سيستم گوارش و قلبتان را مسموم مي کند .
حاوي مواد غذايي و سوخت کافي براي تامين نيازهاي روزانه باشد ، هر چه بيشتر بتوانيد از منابع طبيعي شامل ميوه ها و سبزيجات تازه ، مواد غذايي مورد نياز را کسب کنيد به همان ميزان رژيم غذايي سالم تري خواهيد داشت .
اين رژيم بايد حاوي غذاهايي باشد که هضم آسان دارند و به آساني نيز جذب مي شوند ، شواهد نشان مي دهد که در زمانهاي قبل نيز انسان ها در اصل گياه خوار بودند .خوردن گوشت بعدها ايجاد شد . دستگاه گوارش ما اين فرضيه را اثبات مي کند زيرا گوشت را بسيار سخت تر از غذاهاي پر فيبر و کربوهيدرات هضم مي کند . شواهدي موجود است که خوردن گوشت موجب افزايش سرطان روده ، پانکراس ، سينه و ... مي شود .

مصرف چربي كم و سبزيجات زياد موثرترين روش براي كاهش وزن در زنان است
يك رژيم غذايي حاوي چربي اندك و عموما برپايه سبزيجات در كمك به زنان براي كاهش وزن و بهبود حساسيت انسولين در بدن خيلي موثرتر از رژيم همه چيز خواري است. در مطالعاتي كه در اين زمينه صورت


گرفته، 59 زن مبتلا به اضافه وزن و يائسه مورد بررسي و آزمايش قرار گرفتند. اين زنان به دو گروه تقسيم شدند كه نيمي از آنها رژيم گياه خواري را دنبال كردند و نيمي ديگر يك رژيم غذايي كنترل شده از همه چيزخواري را در پيش گرفتند.

پس از مدتي معلوم شد زناني كه از رژيم گياهخواري پيروي كردند، در حالي كه از مصرف نامحدود ميوه‌ها و سبزيجات كليدي غلات و ساير مواد غذايي به طور سالم صحيح لذت مي‌بردند توانستند وزن خود را بدون هيچ گونه احساسي گرسنگي ناراحت كننده كاهش دهند.

از اين‌رو با آغاز مشاهده‌ي تاثيرات مثبت در اين روش كه تمركز آن بر روي مصرف ميوه‌ها و سبزيجات است به تدريج تمايل اين گروه به دنبال كردن اين نوع رژيم غذايي برپايه‌ي گياه خواري افزايش پيدا كرد.

چاقي و اضافه وزن از افرادي كه رژيم گياه خواري دارند بسيار دور است، در حالي كه در مطالعات اخير بر روي بيش از 55 هزار زن سوئدي نشان داد كه 40 درصد از اين زنان كه رژيم غذايي گوشتي دارند مبتلا به چاقي يا اضافه وزن هستند، در صورتي كه اين رقم در ميان گياه خواران كاهش يافته و به 25 تا 29 درصد مي‌رسد. به گفته‌ي كارشناسان جمعيت گياه خواران در سراسر جهان كمتر به بيماري‌هاي قلبي ديابت فشار خون بالا و ساير امراض تهديد كننده‌ي زندگي مبتلا مي‌شوند.

همچنين در پاره‌اي از پژوهش‌هاي جديد كه نتايج آن در مجله‌ي اورولوژي در آمريكا منتشر شده مشخص شده است كه رژيم غذاي حاوي چربي اندك و سبزيجات بيشتر احتمال ابتلا به سرطان پروستات را كاهش مي‌دهد.

چرا برخی افراد رژیم گیاهخواری را برمی گزینند؟
مردم به دلایل مختلف از جمله دلیل اخلاقی ، فلسفی ، مذهبی ، اقتصادی ، فرهنگی و یا بیماری این رژیم را انتخاب می کنند. از دید مذهبی بعضی افراد كشتن حیوانات را گناه می دانند و برخی افراد به دلیل فقر مادی گیاه خوار می شوند. در بین بودائیان و هندوان گیاه خواری بسیار شایع است. گروهی دیگر جهت حفظ سلامتی بدن یا خوش اندام شدن ، این رژیم را برمی گزینند.
شاید مهم ترین دلیل آن تمایل به دریافت غذای سالم تر ، ابراز مخالفت با سوء رفتار با حیوانات اهلی و صدمه زدن به محیط زیست باشد.
رژیم گیاهخواری در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی، عدم افزایش فشار خون و عدم بازگشت دیابت مفید است.
بارها و بارها شنیده ایم كه مصرف كمتر گوشت احتمال حمله قلبی را تا 50 درصد كاهش می دهد و رژیم غذایی یک فرد گیاهخوار تا 90 درصد موجب کاهش حمله قلبی می شود.
همچنین رژیم غذایی گیاهی احتمال بیماری های مربوط به اِشرشیا كُلی ( یك باكتری روده ای ) و باكتری هایی را كه اغلب طی بازرسی گوشت از آنها غفلت می شود ، كاهش می دهد. سالانه بسیاری از افراد در اثر مصرف گوشت آلوده بیمار می شوند.
گیاهخواران معتقدند برای تهیه محصولات غذایی ، حیوانات را در بدترین شرایط نگهداری كرده ، آنها را با آهن داغ مارك دار نموده و در نهایت بی رحمی می كشند.
تغدیه نامناسب ، تزریق آنتی بیوتیک های مضر و وادار نمودن آنها به رشد سریع، از دیگر شرایط نگهداری این حیوانات است.
اكنون گیاهخواری بعنوان یك رژیم غذایی بیشتر از گذشته به جوامع راه یافته است. لازم به ذكر است كه رژیم گیاهخواری تنها به خوردن سالاد محدود نمی شود و از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و از لحاظ كیفیت غذائی نیز اطمینان لازم را به مصرف كننده می دهد.



حال به برخی مواد غذایی که در رژیم غذائی گیاهخواری مصرف می شوند و مواد مغذی موجود در آنها اشاره می کنیم..
مواد مغذی موجود در رژیم گیاهخواری و منابع غذایی آنها:

* آهن :
این عنصر به دو شكل آهن گوشتی یا هِمی (HEME) و غیر گوشتی یا غیر هِمی (NON-HEME) وجود دارد. آهن گوشت متصل به رنگدانه هِم است و در غذاهای حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی، مرغ ، جگر و... وجود دارد . آهن غیر گوشتی فاقد رنگدانه هِم می باشد و در زرده تخم مرغ، غلات ، هلو ، انجیر ، هویج، حبوبات ، سبزیجات ، میوه‌جات ، سیب‌زمینی و سایر غذاهای گیاهی وجود دارد.
اما نكته مهم این است كه نوع غیر گوشتی كمتر از نوع گوشتی جذب بدن می شود. جذب آهن از غذاهای گیاهی 10-1 درصد و از غذاهای حیوانی 20-10 درصد می باشد. به همین جهت برای افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی ، مصرف همزمان یکی از منابع غذایی ویتامین C مانند آب پرتقال و سایر مرکبات ، سبزیجات دارای برگ تیره ، گل كلم ، گوجه فرنگی و کیوی با غذا به گیاهخواران توصیه می شود.
منابع عمده آهن در رژیم گیاهخواری عبارتند از : باقلای خشك ، اسفناج ، سبزیجات برگ دار ، سبزیجات تیره ، دانه ها ، انواع نان، تخم مرغ ، حبوبات به ویژه عدس و لوبیای قرمز، زردآلو و انجیر ، آجیل و خشکبار مثل انواع برگه میوه ها ( برگه زردآلو و هلو و ... ).
* روی :
انواع دانه ها ، نان گندم ، حبوبات ، آجیل ، تخم مرغ ، عدس ، مخمر آبجو ، سبزیجات، جوانه گندم .
* ویتامین B12 :
محصولات لبنی ، برخی انواع مخمرهای غذایی و سبزیجات دریایی .
* كلسیم :
كلم ، بروكلی ، كلم پیچ ، محصولات لبنی كم چرب ، شلغم ، كنجد ، مغز بادام ، عصاره سویای غنی شده ، دانه ها ، آجیل ، بنشن ، جوانه ها ، تخمه آفتاب گردان ، میوه های خشک.
* پروتئین :
عدس ، محصولات لبنی كم چرب، دانه ها ، انواع نخود ، آجیل.
در گیاهخواران به ویژه گروه LACTO-OVO VEGETARIAN ( علاوه بر غذاهای گیاهی از شیر و تخم مرغ هم استفاده می کنند (پروتئین مورد نیاز با مصرف انواع دانه ها مانند دانه كنجد ، تخمه آفتاب گردان، انواع آجیل مثل بادام و بادام زمینی ، حبوبات ها مانند عدس و باقلا ، ماکارونی ، غلاتی مانند گندم ، جو دوسر، ذرت ، برنج ، چاودار ، انواع تخمه ها و محصولات لبنی تامین می شود.
گیاهخواران باید توجه داشته باشند ، پروتئینی كامل است كه تمام اسید آمینه های ضروری را دارا باشد . در غیر اینصورت كامل نیست و اكثر محصولات گیاهی فاقد پروتئین كامل هستند ، بنابراین باید انواع آنها مصرف شود تا این اسید های آمینه تامین گردد.
* پتاسیم :
بهترین منبع پتاسیم موز است. گرچه اسفناج و سیب زمینی نیز منابع گیاهی خوبی برای آن هستند.
خوردن غذاهای گیاهی و كم چرب و پرهیز از مصرف چربی ها بویژه چربی های اشباع كه به مقدار زیاد در غذاهای حیوانی یافت می شوند ، سالهاست که توسط متخصصین بهداشت و سلامتی به افراد توصیه می شود.
اما از طرفی هم ، مصرف هر دو نوع گروه مواد غذائی اعم از گیاهی و حیوانی، البته در مقادیر متفاوت ، فواید خاص خود را دارند و توصیه می شوند.
بدین معنی كه مصرف غذاهای گیاهی اعم از سبزیجات ، میوه ها، نان ، حبوبات ، و... در وعده های بیشتر و مصرف غذاهائی با منشا حیوانی از جمله گوشت ، تخم مرغ و... در وعده های كمتر برای تامین مواد مورد نیاز بدن لازم است.
برای مثال گوشت و جگر منبع غنی از آهن هستند و برای كودكان و نوجوانان مفیدند ، اما مصرف آنها باید با دقت نظر و به میزان كافی و نه بیش از اندازه صورت گیرد.
علاوه بر اینكه برای برخی افراد بویژه بزرگسالان و سالمندان، استفاده كمتر از این نوع غذاها و مصرف بیشتر غذاهای حاوی فیبر ، سبزیجات و میوه ها توصیه می شود.
همچنین نقش مصرف غذاهای گیاهی و میوه ها كه محتوی فیبر هستند و كاهش مصرف غذاهای چرب و گوشت قرمز در جلوگیری از انواع سرطان به اثبات رسیده است.
این حقیقت كه گیاهخواری یا افزایش وعده های غذائی گیاهی نسبت به غذاهای حیوانی ، از بروز چاقی، افزایش فشار خون، كلسترول خون و... جلوگیری می كند، نیز بر كسی پوشیده نیست.
اما باید توجه داشت كه رژیم غذائی هر چه محدود تر شود ، كسب همه عناصر مغذی مورد نیاز بدن دشوارتر خواهد شد.
اگر كسی رژیم گیاهخواری را برمی گزیند ، باید دقت زیادی كند که برنامه ریزی مناسبی را اتخاذ نماید. برای مثال گروهی كه لبنیات یا گوشت نمی خورند با بزرگترین خطر تغذیه ای مواجه هستند چرا كه بسیاری عناصر غذائی مهم از جمله انواع ویتامین ها عمدتا یا تقریبا به میزان فراوان در غذاهای حیوانی موجودند.
لذا به این افراد توصیه اكید می شود كه در رژیم غذائی خود از انواع مواد با منشا گیاهی كه در متن بالا از آنها نام برده شد، استفاده كنند.
برخی محققین معتقدند گیاه خواری در صورتی كه كامل و متعادل باشد ، تامین كننده مواد مورد نیاز بدن بوده و رژیم سالمی محسوب می گردد ، اما گروهی دیگر با این نظر مخالف هستند.
به هر حال محققان ، مصرف انواع غذاهای گیاهی را به گیاهخواران توصیه می كنند تا بدین وسیله مواد مورد نیاز بدنشان تامین شود و آنها را از مصرف فقط یك یا چند نوع غذای محدود بر حذر می دارند​
 

عیدی امین

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پس غذای گوشتی خوردن خلاف سیره بزرگان میشه نه؟
اگه خلاف سیره وسنت بود اینهمه قاعده درموردذبح واین چیزا نداشتیم ....البته توی عرب اون زمان ارزش حیوانات زیاد بوده وترجیحا"تا زمان لازم از ذبحشون خودداری میکردن خرما وشیر و ...این چیزا قوت غالبشون بوده ...
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شکل دندونای انسان نشون میده که گوشت خوار نباید باشه. اما هوش او باعث شده که گوشت رو بپزه و بخوره. البته در کنار گوشت سیرابی و قلوه و جگر و کله پاچه حیوون رو هم میخوره که این دیگه از اون کاراست. اما بطور کلی شواهد نشون میده که انسان بیشتر شبیه خام خواران است.
 

عیدی امین

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شکل دندونای انسان نشون میده که گوشت خوار نباید باشه. اما هوش او باعث شده که گوشت رو بپزه و بخوره. البته در کنار گوشت سیرابی و قلوه و جگر و کله پاچه حیوون رو هم میخوره که این دیگه از اون کاراست. اما بطور کلی شواهد نشون میده که انسان بیشتر شبیه خام خواران است.
فک نمیکنم اینجوری باشه چون اکثر کیاه خوارها نشخوار کننده هم هستن ولی آدم ....قبلا" هم نشخوار نمیکرده ولی نمیدونم اسب نش خوارمیکنه؟؟؟
 

Abolfazl_r

عضو جدید
کاربر ممتاز
فک نمیکنم اینجوری باشه چون اکثر کیاه خوارها نشخوار کننده هم هستن ولی آدم ....قبلا" هم نشخوار نمیکرده ولی نمیدونم اسب نش خوارمیکنه؟؟؟

انسان در اصل میوه خوار هست. سیستم گوارش و دندان ها شبیه حیوانات میوه خواره. صادق هدایت تو کتابش به صورت علمی اثبات میکنه که انسان میوه خواره. حتی دست ها و انگشتان انسان برای چیدن میوه طراحی شده.
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انسان در اصل میوه خوار هست. سیستم گوارش و دندان ها شبیه حیوانات میوه خواره. صادق هدایت تو کتابش به صورت علمی اثبات میکنه که انسان میوه خواره. حتی دست ها و انگشتان انسان برای چیدن میوه طراحی شده.
من موافق نیستم. میوه چیزی نیست که همیشه موجود باشه.
طبیعی ترین غذا برای انسان غذایی است که توش خون نباشه. یعنی جاندار نه. ولی حبوبات و همه ریز مغذی ها و نان و بقیه خوردنی ها با ذائقه انسان همخوانی داره. بجر حیوان و هر چیزی که خون داشته باشه.
 

کاپلو

عضو جدید
کاربر ممتاز
من موافق نیستم. میوه چیزی نیست که همیشه موجود باشه.
طبیعی ترین غذا برای انسان غذایی است که توش خون نباشه. یعنی جاندار نه. ولی حبوبات و همه ریز مغذی ها و نان و بقیه خوردنی ها با ذائقه انسان همخوانی داره. بجر حیوان و هر چیزی که خون داشته باشه.

انسان اول تو جنگل ها و درخت ها زندگی میکردهو ماموران بالای درخت بوده.همون چیز هایی تغذیه میکردیم که الان شامپانزه ها تغذیه میکنند.ولی به خاطر تغییر در هوای و از بین رفتن درختان در افریقا مجبور شدن خودشون را با شرایط جدید وقف بدن.
البته تغییرات فک و دندان های انسان از اون به بعد برای وقف دادن انجام شده.
شامپانزه ها و میمون سانان بیشتر میوه خوار هستند
 

Abolfazl_r

عضو جدید
کاربر ممتاز
من موافق نیستم. میوه چیزی نیست که همیشه موجود باشه.
طبیعی ترین غذا برای انسان غذایی است که توش خون نباشه. یعنی جاندار نه. ولی حبوبات و همه ریز مغذی ها و نان و بقیه خوردنی ها با ذائقه انسان همخوانی داره. بجر حیوان و هر چیزی که خون داشته باشه.

چرا میوه همیشه وجود نداره؟

اولا که تو همه فصل ها میوه موجوده. البته توی تابستون بیشتره. ولی اکثر میوه های تابستونی رو میشه توی آفتاب خشک کرد و برای زمستون ذخیره کرد که سرشار از کالری هم هست. کاری که خیلی از حیوانات انجام میدن.
 

عیدی امین

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا میوه همیشه وجود نداره؟

اولا که تو همه فصل ها میوه موجوده. البته توی تابستون بیشتره. ولی اکثر میوه های تابستونی رو میشه توی آفتاب خشک کرد و برای زمستون ذخیره کرد که سرشار از کالری هم هست. کاری که خیلی از حیوانات انجام میدن.
آره برخی ازحیوانات لواشک آلو هم درست میکنن ...
 

Abolfazl_r

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظرم آدمهای این دوره آدمخوارند....

اتفاقا صادق هدایت در قسمتی از کتاب فواید گیاهخواری میگه با اینکه گرگ خونخوار ترین و درنده ترین موجود زمین به حساب میاد ولی گرگ گرگخوار نداریم در حالی که آدم آدمخوار داریم.
 

mahan0111

عضو
یکی از شوخی هایی که دکتر های تغذیه میکنند این هست که وقتی یک نفر میگه چی بخورم .میگه که برو هر چی بدمزه هست را بخور و هر چی خوشمزه هست را نخور.
یکی از لذت های بشری و مادی همین غذا خوردن هست .یعنی حتی یک سگ بعضی از غذا ها را بیشتر از غذا های دیگه ترجیح میده .
کلا خوردن اکثر سبزیات اون لذت را نمیده .که البته این یک اشتباه هست.
چون به قدری تنوع غذایی در گیاه خواری وجود داره که و اینقدر جامعه گیاه خواری پیشرفت کرده که الان رستوران های گیاه خواری در بعضی از کلان شهر های جهان وجود داره که طول منوشون و تعداد غذاها و تنوع انها خیلی زیاد هست .ولی متاسفانه الان یک نفر بخواد تو ایران گیاه خواربشه و همچنان تغذیه سالمی داشته باشه و تنوع غذایی داشته باشه.خرجش خیلی بالا میره و حتی امکان پذیر شاید در بعضی از شهر های کوچک نباشه
 

Similar threads

بالا