پنج گناه از گناهان کبیره:

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
1.دروغ:
خبر دادن از چيزي بر خلاف واقع. و ضدش راستي است. دروغ گفتن، نوشتن، با اشاره و نقل آن (بدون آگاهي دادن به دروغ بودن) و گوش دادن به آن، از گناهان كبيره و حرام است؛ چه براي امري كوچك باشد يا بزرگ. كلمه كذب (دروغ) با مشتقاتش، 282 مرتبه در قرآن مجيد آمده است كه به معناي دروغ گفتن، اتهام به دروغگوي، تكذيب و قبول نكردن رسالت پيغمبران عليهم اسلام و سخنان آنان، ادعاي دروغين و موارد ديگر كه در همه آنها معناي دروغ موجود مي باشد.
*آثار زيانبار دروغ:
1.بي ايماني
2.نفاق و درويي
3.ريا
4.بيوفايي
5.ظاهرسازي و فريبكاري
6.دنياگراي
7.بي اعتمادي
8.فراموشي و تناقض گويي
9.تشويق ذهني و فكري و اضطراب روحي
*انواع دروغ:
1.جدي كه حرام است.
2.شوخي كه دو صورت دارد: الف- شوخي بودن آن معلوم است كه حرام نيست ولي بايد به اندازه اي باشد كه باعث عادت به دروغ گويي نشود و آن كاري است بس مشكل.
ب-شوخي بودن آن معلوم نيست كه حرام است، مثل دروغ گفتن به فرد ساده لوح خوش باور.

2.ظلم و ستم:
ظلم و ستم يكي از شنيع ترين گناهان است بلكه با كمي دقت و تحليل عقلي، بايد گفت: زشتي و شناعت گناهان ديگر هم به مقدار ظلمي كه در آنهاست.
ظلم پديده ي زشت و ناپسندي است كه هيچ طبع سليمي آن را نمي پذيرد، چون برخلاف فطرت آدمي است و لذا كودك خردسالي كه هنوز خوب و بد را تشخيص نمي دهد، از ظلم متنفر است و نسبت به آن عكس العمل نشان مي دهد و از كسي كه به او ظلم روا داشته باشد تنفر دارد.
ظلم براساس معناي كه اهل لغت براي آن ارايه داده اند دامنه وسيعي دارد، گفته اند: ظلم، قرار دادن چيزي غير جاي خودش است يا در تعريفي كه طبع انسان آن را غير طبيعي احساس كند و مطابق طبع سليم صحيح انساني نباشد در واقع در محل اصلي قرار نگرفته و ظلم است.
ظلم در لغت قرار دادن هر چيز در غير جاي حقيقي خودش مي باشد و مترادف با كلمه ستم در فارس است و از جهت شخص مرتكب كم و زياد ميشود.
معناي اصطلاحي ظلم در منابع اسلامي به معناي: 1-گناه كردن 2-شرك به خداي متعال 3-ستم به ديگري اعم از نزديكان و غير نزديكان مثلا همسر ، خانواده اگر بداخلاق نباشد و يا خانواده را در مسير صحيح زندگي راهنمايي نكند، آن هم ظلم است. ستم به ديگري نه اينكه او را مورد ضرب و شتم قرار دهد يا به مال ديگري با عناوين مختلف تعدي كند بلكه ظلم به غير خود به معناي عامي است كه شامل هر نوع برخورد نامناسب ميشود.
3.تهمت:
معني اصطلاحي نسبت دادن عيب يا گناه و صفتي كه ديگري وجود ندارد و اين از گناهان بزرگي است كه دين مبين اسلامي به شدت آن را مذمت نموده است.
شخصي كه تهمت مي زند چندين گناه مرتكب مي شود. از طرفي دروغ مي گويد كه نسبت ناروا به ديگري مي دهد و از طرفي غيبت آن شخص را مي كند زيرا او را به چيزي كه كراهت دارد و راضي نيست متصف مي كند و از طرف ديگر انسان پاك و بيگناهي را متهم ساخته و آبرويش را مي برد با توجه به اين جهان كسي كه تهمت مي زند مرتكب گناه بزرگي ميشود، تهمت همانند تيري است كه به صرف اصابت به هدف، آن را متلاشي مي كند و شخصيت و آبروي متهم را بر باد مي دهد و قلب او را براي هميشه جريحه دار مي سازد. بنابراين شخصي كه مرتكب تهمت ميشود بار سنگيني از گناه بر دوش گرفته و عذاب دردناكي در انتظار خواهد داشت.
گرچه تهمت براي مدتي ممكن است موثر واقع شود اما مرور زمان و تحولات روزگار در پرتو رشد و آگاهيهاي جامعه مشت چنين دشمناني را باز خواهد نمود چنانكه تجارب زندگي اين واقعيت را به اثبات رسانده است و بي گناهي پاكان براي ديگران شده است.
4.ريا:
*تعريف ريا:
ريا عبارت است از اراده مقام و منزلت به وسيله خداوند متعال . بنابراين و به چنين عابدي مرائي رياكار و يا خودنما و به مردمي كه عابد، عبادتش را به آنها مي نماياند تا جايي در دل آنها پيدا كند مرائي و به عملي كه شخص ريا كار اظهار مي كند مرائي وسيله و به قصد اين شخص ريا مي گويند و به عبارت از تظاهر و خودنمايي و اظهار عمل به انگيزه جلب توجه و ستايش مردم است.
*ريا و بطلان عمل:
ريا اعمال انسان را نابود و تباه مي سازد. چنان كه در آيه 263 سوره بقره كه قبلا متذكر شديم خداوند انفاق ريايي را شبيه انفاق توام با آزار و منت، باطل مي شمارد و فقها و بزرگان سير و سلوك، هيچ چيز را در تباهي و خسران بدتر از ريا و تظاهر نمي دانند.
ريا مانند ميكروب جذام (خوره) ز درون عمل را مي پوساند و آن را بي محتوا مي سازد. اعمال ريايي مانند درخت بي ريشه اي است كه با يك باد بيخ و بن كنده مي شود. خدا را خدا را كه از ريا بپرهيزيد.
5.فحش و ناسزا:
*فحش چيست؟
فحش عبارت است از اينكه انسان امور بد و زشت را به واسطه كلمات صريح و در بعضي موارد ركيك و زننده بيان نمايد و لذا انسانهاي با شخصيت و شرافتمند چنين كاري را هرگز براي خود نمي پسندند. بلكه حتي در موقع ضرورت هم با كنايه و رمز به آن اشاره مي كنند.
*فحش و ناسزا در كلام نوراني خاندان رسالت(عليهم السلام):
منشاء فحاشي و بدگويي را به جرئت ميتوان پستي و خباثت نفس معرفي نمود به گونه اي كه در كلام معصومين عليهم السلام ريشه اين صفت را در آغاز شكل گيري انسان يعني نطفه جستجو مي كنند به گونه اي كه رسول مكرم اسلامي مي فرمايند خداوند بهشت را بر هر فحاش بي آبرو و كم شرمي كه باكي از آنچه گويد و آنچه به او گويند ندارد حرام كرده است. زيرا اگر درباره او كنجكاوي و بازرسي كني يا از زناست يا شيطان در نطفه او پدرش شريك شده است.
 

گزیزه

عضو جدید
مرسی ...این گناهان هر چند وقت یه بار به گوش آدم برسه ...بد نیست ...یه کم بیشتر رعایت میکنیم .......:gol::thumbsup2:
 

fatiostad

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
1.دروغ:
خبر دادن از چيزي بر خلاف واقع. و ضدش راستي است. دروغ گفتن، نوشتن، با اشاره و نقل آن (بدون آگاهي دادن به دروغ بودن) و گوش دادن به آن، از گناهان كبيره و حرام است؛ چه براي امري كوچك باشد يا بزرگ. كلمه كذب (دروغ) با مشتقاتش، 282 مرتبه در قرآن مجيد آمده است كه به معناي دروغ گفتن، اتهام به دروغگوي، تكذيب و قبول نكردن رسالت پيغمبران عليهم اسلام و سخنان آنان، ادعاي دروغين و موارد ديگر كه در همه آنها معناي دروغ موجود مي باشد.
*آثار زيانبار دروغ:
1.بي ايماني
2.نفاق و درويي
3.ريا
4.بيوفايي
5.ظاهرسازي و فريبكاري
6.دنياگراي
7.بي اعتمادي
8.فراموشي و تناقض گويي
9.تشويق ذهني و فكري و اضطراب روحي
*انواع دروغ:
1.جدي كه حرام است.
2.شوخي كه دو صورت دارد: الف- شوخي بودن آن معلوم است كه حرام نيست ولي بايد به اندازه اي باشد كه باعث عادت به دروغ گويي نشود و آن كاري است بس مشكل.
ب-شوخي بودن آن معلوم نيست كه حرام است، مثل دروغ گفتن به فرد ساده لوح خوش باور.

2.ظلم و ستم:
ظلم و ستم يكي از شنيع ترين گناهان است بلكه با كمي دقت و تحليل عقلي، بايد گفت: زشتي و شناعت گناهان ديگر هم به مقدار ظلمي كه در آنهاست.
ظلم پديده ي زشت و ناپسندي است كه هيچ طبع سليمي آن را نمي پذيرد، چون برخلاف فطرت آدمي است و لذا كودك خردسالي كه هنوز خوب و بد را تشخيص نمي دهد، از ظلم متنفر است و نسبت به آن عكس العمل نشان مي دهد و از كسي كه به او ظلم روا داشته باشد تنفر دارد.
ظلم براساس معناي كه اهل لغت براي آن ارايه داده اند دامنه وسيعي دارد، گفته اند: ظلم، قرار دادن چيزي غير جاي خودش است يا در تعريفي كه طبع انسان آن را غير طبيعي احساس كند و مطابق طبع سليم صحيح انساني نباشد در واقع در محل اصلي قرار نگرفته و ظلم است.
ظلم در لغت قرار دادن هر چيز در غير جاي حقيقي خودش مي باشد و مترادف با كلمه ستم در فارس است و از جهت شخص مرتكب كم و زياد ميشود.
معناي اصطلاحي ظلم در منابع اسلامي به معناي: 1-گناه كردن 2-شرك به خداي متعال 3-ستم به ديگري اعم از نزديكان و غير نزديكان مثلا همسر ، خانواده اگر بداخلاق نباشد و يا خانواده را در مسير صحيح زندگي راهنمايي نكند، آن هم ظلم است. ستم به ديگري نه اينكه او را مورد ضرب و شتم قرار دهد يا به مال ديگري با عناوين مختلف تعدي كند بلكه ظلم به غير خود به معناي عامي است كه شامل هر نوع برخورد نامناسب ميشود.
3.تهمت:
معني اصطلاحي نسبت دادن عيب يا گناه و صفتي كه ديگري وجود ندارد و اين از گناهان بزرگي است كه دين مبين اسلامي به شدت آن را مذمت نموده است.
شخصي كه تهمت مي زند چندين گناه مرتكب مي شود. از طرفي دروغ مي گويد كه نسبت ناروا به ديگري مي دهد و از طرفي غيبت آن شخص را مي كند زيرا او را به چيزي كه كراهت دارد و راضي نيست متصف مي كند و از طرف ديگر انسان پاك و بيگناهي را متهم ساخته و آبرويش را مي برد با توجه به اين جهان كسي كه تهمت مي زند مرتكب گناه بزرگي ميشود، تهمت همانند تيري است كه به صرف اصابت به هدف، آن را متلاشي مي كند و شخصيت و آبروي متهم را بر باد مي دهد و قلب او را براي هميشه جريحه دار مي سازد. بنابراين شخصي كه مرتكب تهمت ميشود بار سنگيني از گناه بر دوش گرفته و عذاب دردناكي در انتظار خواهد داشت.
گرچه تهمت براي مدتي ممكن است موثر واقع شود اما مرور زمان و تحولات روزگار در پرتو رشد و آگاهيهاي جامعه مشت چنين دشمناني را باز خواهد نمود چنانكه تجارب زندگي اين واقعيت را به اثبات رسانده است و بي گناهي پاكان براي ديگران شده است.
4.ريا:
*تعريف ريا:
ريا عبارت است از اراده مقام و منزلت به وسيله خداوند متعال . بنابراين و به چنين عابدي مرائي رياكار و يا خودنما و به مردمي كه عابد، عبادتش را به آنها مي نماياند تا جايي در دل آنها پيدا كند مرائي و به عملي كه شخص ريا كار اظهار مي كند مرائي وسيله و به قصد اين شخص ريا مي گويند و به عبارت از تظاهر و خودنمايي و اظهار عمل به انگيزه جلب توجه و ستايش مردم است.
*ريا و بطلان عمل:
ريا اعمال انسان را نابود و تباه مي سازد. چنان كه در آيه 263 سوره بقره كه قبلا متذكر شديم خداوند انفاق ريايي را شبيه انفاق توام با آزار و منت، باطل مي شمارد و فقها و بزرگان سير و سلوك، هيچ چيز را در تباهي و خسران بدتر از ريا و تظاهر نمي دانند.
ريا مانند ميكروب جذام (خوره) ز درون عمل را مي پوساند و آن را بي محتوا مي سازد. اعمال ريايي مانند درخت بي ريشه اي است كه با يك باد بيخ و بن كنده مي شود. خدا را خدا را كه از ريا بپرهيزيد.
5.فحش و ناسزا:
*فحش چيست؟
فحش عبارت است از اينكه انسان امور بد و زشت را به واسطه كلمات صريح و در بعضي موارد ركيك و زننده بيان نمايد و لذا انسانهاي با شخصيت و شرافتمند چنين كاري را هرگز براي خود نمي پسندند. بلكه حتي در موقع ضرورت هم با كنايه و رمز به آن اشاره مي كنند.
*فحش و ناسزا در كلام نوراني خاندان رسالت(عليهم السلام):
منشاء فحاشي و بدگويي را به جرئت ميتوان پستي و خباثت نفس معرفي نمود به گونه اي كه در كلام معصومين عليهم السلام ريشه اين صفت را در آغاز شكل گيري انسان يعني نطفه جستجو مي كنند به گونه اي كه رسول مكرم اسلامي مي فرمايند خداوند بهشت را بر هر فحاش بي آبرو و كم شرمي كه باكي از آنچه گويد و آنچه به او گويند ندارد حرام كرده است. زيرا اگر درباره او كنجكاوي و بازرسي كني يا از زناست يا شيطان در نطفه او پدرش شريك شده است.

:w27:
شرمنده ، تشکرهام تمام شده...:redface:
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اما خیلی از فیلسوفان معتقدن انسان در بهشت خواهد بود بیشترشون
فیلسوفان؟؟؟
بهتره راجب هر مسئله ای سراغ متخصصش بریم تا ذهنمون مغشوش نشه، اینکه عاقبت انسان ها چه خواهد بود به صراحت در آیات و روایات اومده که هم بهشتی هستند هم جهنمی....
 

SHRP

همکار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر متخصص برنامه نوی
کاربر ممتاز
متاسفانه اينا شده فعاليتهاي روزانه!
خيلي ها به راحتي هر 5 تا رو با هم انجام مي دن!
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر از ماسته؟ ! من فکر میکردم از دوغه...البته یکی میگفت از پنیره...بعدا کاشف به عمل اومد که از کشکه...:surprised:
:w25: کررو یادت رفت.

اما خیلی از فیلسوفان معتقدن انسان در بهشت خواهد بود بیشترشون
والا با این اوصاف و پاداش اعمالی که ما میبینیم اکثرا جهنمی هستن.
شاید بعد یه مدت که تو جهنم بودن یواش یواش برن بهشت
یه کتاب هست سرگذشت ارواح در برزخ نوشته اصغر بهبهانی خیلی جالبه،وقت کردی حتما بخونش.
آدم دیگه جرات نمیکنه گناه کنه. :cry:
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
اينارو بريز دور بالاترين گناه خيانته هميشه يادت باشه
کسی که خیانت میکنه چندتا گناهو با هم انجام میده
ریا میکنه
دروغ میگه
ظلمم میکنه
منشا خیانت ایناست
اینا نباشن خیانت معنی پیدا نمیکنه.
به همین سادگی :w16:
حالا کی بهت خیانت کرده؟
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فیلسوفان؟؟؟
بهتره راجب هر مسئله ای سراغ متخصصش بریم تا ذهنمون مغشوش نشه، اینکه عاقبت انسان ها چه خواهد بود به صراحت در آیات و روایات اومده که هم بهشتی هستند هم جهنمی....

فکر کنم متخصص دینی بود که شد استاد دانشگاه ما:surprised:
نگفته که کسی جهنم نمی ره
خالدین فی النار داریم
اما اکثریت حتی به درجات پایین بهشت میرن;)
ولی فیلسوفان دین به بررسی همین ایات قرآنی می پردازن.....اما عرفا باز میگفتم شاید یکم مشکوک میشد
 
آخرین ویرایش:

SHRP

همکار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر متخصص برنامه نوی
کاربر ممتاز
دروغ بدترين گناهانه
سرمنشاء همه بديهاست
حيف ما ايرانيها ظاهرا بيشتر دروغ مي گيم تا ساير كشورها!
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:w25: کررو یادت رفت.


والا با این اوصاف و پاداش اعمالی که ما میبینیم اکثرا جهنمی هستن.
شاید بعد یه مدت که تو جهنم بودن یواش یواش برن بهشت
یه کتاب هست سرگذشت ارواح در برزخ نوشته اصغر بهبهانی خیلی جالبه،وقت کردی حتما بخونش.
آدم دیگه جرات نمیکنه گناه کنه. :cry:

دیگه اون کتاب از سیاحت غرب بود فکر کنم (البته خیلی ها اصرار دارن قبر هستش که اون عده دیگه میگن همون غرب درسته:دی ) دیگه از این که بدتر نگفته:دی

اما میدونی....بحثی که پیش میاد هرکسی خطایی میکنه یه مقداری بخشیده میشه...یه مقداری نمیشه..... و ....
اما نیکویی اعمال خیلی شان و منزلت بالاتری داره

ولی هروقت مردم دوستان...ایشالا خدا بهم وقت بده تا بتونم روحم بتونه خیلی هارو از مرگ هم آگاه کنم که چطوره
ولی جالبه....شاید روح رو زیاد دیده باشین......
توی خواب ممکنه حتی روح بیاد نظر بده راجع به موضوعی (روح نزدیکان شما که فوت شدن)
اما هیچوقت در مورد مرگ چیزی نمی گن......برزخ چیه...... چی میشه توش.... و .....
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیگه اون کتاب از سیاحت غرب بود فکر کنم (البته خیلی ها اصرار دارن قبر هستش که اون عده دیگه میگن همون غرب درسته:دی ) دیگه از این که بدتر نگفته:دی

اما میدونی....بحثی که پیش میاد هرکسی خطایی میکنه یه مقداری بخشیده میشه...یه مقداری نمیشه..... و ....
اما نیکویی اعمال خیلی شان و منزلت بالاتری داره

ولی هروقت مردم دوستان...ایشالا خدا بهم وقت بده تا بتونم روحم بتونه خیلی هارو از مرگ هم آگاه کنم که چطوره
ولی جالبه....شاید روح رو زیاد دیده باشین......
توی خواب ممکنه حتی روح بیاد نظر بده راجع به موضوعی (روح نزدیکان شما که فوت شدن)
اما هیچوقت در مورد مرگ چیزی نمی گن......برزخ چیه...... چی میشه توش.... و .....
سیاحت غرب نه فیلمشو دیدم نه کتابشو خوندم :eek: متاسفانه
خوب اینم هست، بعد از اینکه مجازاتشو کشید همینطور از گناهاش کم میشه و بلاخره تموم میشه
در مورد مرگم یا اون دنیا که میگن حق ندارن چیزی بگن،ممنوعه
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تالار گفتگوی آزاد داره تبدیل میشه به سایت حوزه علمیه.
یکی بیاد این جهنم و بهشت رو اثبات بکنه بعد ببینیم اوضاع چی میشه.
همش حرفشو میزنند ولی در عمل بر عکس رفتار میکنند.
من تو عمرم مسلمانی را ندیده ام که مرتکب این اعمال نشود. حتما چیز های دیگری هم هست که به ما نمیگن. والا اگه این چیزا راست باشه که خودشون مرتکبش نمیشن. حتما یه راههای در رو بلدند که اینقدر راحت گناه میکنند. شاید هم واقعیت چیز دیگری است. من که اعتقادی به بهشت و جهنم و این چیزا ندارم. چون اگه بود که مسلمانان اینهمه گناه نمیکردند و میترسیدند.
 

ITDeveloper

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر از ماسته؟ ! من فکر میکردم از دوغه...البته یکی میگفت از پنیره...بعدا کاشف به عمل اومد که از کشکه...:surprised:

الان چی گفتی شما!
آخر از چی شد؟

متاسفانه اينا شده فعاليتهاي روزانه!
خيلي ها به راحتي هر 5 تا رو با هم انجام مي دن!

موافقم
راستی آقا بابک گناهای خوبی رو بازگو کردی
قلب ما رو جریحه دار کردی
دردمون گرفت
آخ!
:eek:
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سیاحت غرب نه فیلمشو دیدم نه کتابشو خوندم :eek: متاسفانه
خوب اینم هست، بعد از اینکه مجازاتشو کشید همینطور از گناهاش کم میشه و بلاخره تموم میشه
در مورد مرگم یا اون دنیا که میگن حق ندارن چیزی بگن،ممنوعه

پس ببین...البته نحلیلش اینه که خالی بندی هم کرده:دی
اما بد نیست
اون که بله.....زجر میکشی تا اینکه.......

همون دیگه..کاش ممنوع نبود.....روح که میاد....همه چیز میاره..خوب اینم بگو دیگه:دی
 

Similar threads

بالا