iso 9001

melmdoost

عضو جدید
سلام به همه جامعه مهندسی iran-eng
تو این تاپیک از کسایی که در این رشته کار کردن می خوام ، اطلاعاتشون اهم از جمع اوری اطلاعات ،تشکیل فرمها ،پردازش ،بهبود و ...در نهایت کسب مجوز ایزو برای یک واحد صنعتی رو دراختیار علاقمندان قرار بدن .
با تشکر
 

ramin_mo66

عضو جدید
بستگی داره تو چه زمینه ای میخوای کار کنی ...
به عنوان یک ممیز یا یک مشاور
بیشتر راهنمایی کن تا کمک کنیم:)
 

melmdoost

عضو جدید
اقای miepower من الان نیاز دارم در مورد iso سوال بپرسم چون احتیاج دارم .
شما هم اگه ناراحتی این بحث رو بزار تو اولویت بحث ها.

اقای ramin-mo66 در زمینه ممیزی یا مشاور پرسیده بودین
مشاور در مورد استقرار iso منظورم بود.

از بچه هایی که کار کردن و حاضرند رایگان تجربیاتشونو تو سایت بزار
متشکرم:redface:
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
ضمن خوشامد به کاربر جدید.
این بحث خوبه و به نظر من جاش همین جاست.
چون این یه سوال صرف نیست و خواهشا از کاربرای عزیز تالار میخوام که به کاربرای دیگه تذکر ندن.
اما در مورد راهبریه بحث بنده رو عفو کنید اما براش راهبر خوبی رو سراغ دارم به ایشون میگم و ایشالا شما هم به نتایج مورد نظرتون میرسین.
با تشکر
(در ضمن تمامی پست های نامربوط پاک میشه)
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
دوستان خوبم ، جناب علیرضا کیانی این بحث رو در پیش میگیرن.
بنده به نوبه ی خودم از راهبریشون تشکر میکنم.
 
آخرین ویرایش:

alirezakiani

عضو جدید
ISO 9000

ISO 9000

دوستان خوبم ، جناب علیرضا کیانی این بحث رو در پیش میگیرن.
بنده به نوبه ی خودم از راهبریشون تشکر میکنم.

با سلام خدمت تمامي دوستان و مدير محترم تالار مهندسي صنايع
مدير مهتابي عزيز از لطف شما ممنون انشاءاله بتونيم بحث خوبي داشته باشيم و حسابي از اطلاعات همديگر استفاده نماييم.
از تمامي دوستان ، كارشناسان و ساير صاحب نظران در اين حوزه درخواست ميكنم ما را در به فرجام رساندن اين بحث همراهي و ياري كنند.سعي خواهيم كرد بيشتر تا جايي كه امكان داره تجربي حرف بزنيمو و تجربيات خودمونو بيان كنيم.

دوست عزيز melmdoost
براي من فرقي نداره از كجا شروع كنيم ولي فكر ميكنم از ابتدا اصولي و پايه اي صحبت كنيم بهتره ، شايد ساير دوستان كه اطلاعات كمتري در اين زمينه ها داشته باشن ، بتونن استفاده بهتري ببرن و خودمون هم به نتايج بهتري برسيم .

به هر حال از هر مقطعي دوست داري بگو ، شروع ميكنيم.:gol:
 
آخرین ویرایش:

ramin_mo66

عضو جدید
(ISO) كهمقرآندرژنومیباشد, یكسازمانغیردولتیبینالمللیاستكهدر۲۴فوریهسال۱۹۴۷تاسیسیافت. اینسازمانمتشكلازموسسههایملیاستانداردكردن۱۳۰كشوربزرگوكوچك, صنعتیودرحالتوسعهازكلیهمناطقدنیامیباشد.




۱) (ISO) چیست؟
(ISO) كه مقر آن در ژنو می باشد, یك سازمان غیر دولتی بین المللی است كه در
۲۴فوریه سال ۱۹۴۷تاسیس یافت. این سازمان متشكل از موسسه های ملی استاندارد كردن ۱۳۰كشور بزرگ و كوچك, صنعتی و در حال توسعه از كلیه مناطق دنیا می باشد. وظیفه اصلی (ISO) توسعه استاندارد كردن و فعالیت های مرتبط در جهان با نگرشی تسهیل كننده نسبت به تبادلات بین المللی كالاها و خدمات, بهبود همكاری در محدوده علمی, فنی, اطلاعاتی و فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولید كننده و مصرف كننده می باشد. سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تدوین استانداردهای فنی و اختیاری را بر عهده دارد.
این استانداردها تقریباً شامل كلیه موارد مربوط به تكنولوژی می گردد و نیز كمك به ساخت وعرضه كالاها و خدمات موثرتر, ایمن تر و بهداشتی تر می نماید. استانداردهای (ISO) تجارت و بازرگانی بین كشورها را آسان تر و صحیح تر می كند و به طور كلی از مصرف كنندگان كالاها و خدمات حمایت كرده و زندگی آنها را سهل تر می نماید. به عبارت دیگر اقدامات (ISO) كه منتج به موافقت نامه های بین المللی گشته, نهایتا به صورت استانداردهای بین المللی چاپ می شود.
سازمان بین المللی استاندارد (ISO) از اعضای خود تشكیل شده است و سازمان های عضو (اعضای اصلی یا Member baby) نمایندگان مراجع استاندارد كردن در كشورهای متبوع خود می باشند, بنابراین فقط یك سازمان می تواند به عنوان نماینده از هر كشور عضویت یابد.از اعضای دیگر سازمان بین المللی استاندارد (ISO) عضو مكاتبه ای (Correspondent Member) می باشد كه معمولا سازمانی از یك كشور است كه تا به حال فعالیتی در ارتباط با استاندارد كردن و تدوین استاندارد نداشته است. این سازمان صرفاً در مواردی كه ذی نفع است اطلاعاتی كسب می نماید و در فعالیت های فنی مشاركتی ندارد.
عضو دیگر (ISO) عضو مشترك (Subscriber Member) است كه كشورهایی كه دارای اقتصادی خرد می باشند می توانند این عضویت را داشته باشند.
سازمان بین المللی استاندارد تا پایان ژانویه
۲۰۰۱دارای۱۳۸عضو شامل ۹۱عضو اصلی, ۳۶عضو مكاتبه ای و ۱۱عضو مشترك بوده است. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از جمله اعضای اصلی آن بوده و در تدوین استانداردهای بین المللی مشاركت دارد.
۲) كلمه (ISO) از چه مشتق شده است؟
تصور می شود كه كلمه (ISO) مخفف International Organization for Standardization
است, در حالی كه مخفف عبارت فوق می بایست به صورت (IOS) باشد. (ISO) در اصل از كلمه یونانی (isos) مشتق شده و به معنی (برابر) و ریشه پیشوند (iso) در انگلیسی است.
از ((برابر)) تا ((استاندارد)) علت انتخاب كلمه (ISO)به عنوان نام یك سازمان بین المللی به سهولت دانسته می شود. سازمان بین المللی استاندارد, در صورت توجه به زبان كشورهای عضو, در انگلیسی به صورت (IOS) و در فرانسه به صورت (OIN) در می آید ولی به طور كلی بدون در نظر گرفتن زبان كشور خاص, نام سازمان بین المللی استاندارد به صورت (ISO) خلاصه می شود.
۳) چرا نیاز به استانداردهای بین المللی است و تدوین استانداردهای بین المللی چگونه انجامی می گیرد؟
به طور كلی استانداردها توافق نامه های مستند شده, متضمن ویژگی ها, مشخصات فنی یا سایر ضوابط دقیق جهت استفاده به عنوان قوانین, راهنما یا شرح مشخصات به منظور حصول اطمینان از مناسبت مواد, كالاها, فرآیندها و خدمات با اهداف مورد نظر می باشد وجود استانداردهای ناهماهنگ برای تكنولوژی های مشابه در كشورها و مناطق مختلف منجر به ایجاد (موانع فنی فراراه تجارت) می گردد.
صنایع صادرات گرا نیاز به قبول كردن استانداردهای بین المللی, به منظور منطقی كردن فرآیند تجارت بین المللی را حس كرده اند و این امر از دلایل اصلی تاسیس (ISO) بشمار می رود.
صنایع مختلف در دنیا نیاز به استاندارد خاص را به موسسه استاندارد ملی كشور متبوع اعلام می نمایند و تدوین استانداردها می تواند از اعضای اصلی به سازمان بین المللی استاندارد انعكاس یابد. استانداردهای بین المللی برای بسیاری از تكنولوژی ها مانند ارتباطات, فرآیندهای اطلاعاتی, نساجی, بسته بندی, توزیع, تولید و مصرف انرژی, ساخت كشتی, بانكداری و خدمات اقتصادی تهیه می شوند و دلایل عمده تهیه آنها عبارتند از :
۱) پیشرفت جهانی در آزاد سازی تجارت
۲) تداخل بخش های مختلف صنایع
۳) سیستم های ارتباطات جهانی
۴ ) نیاز كشورهای در حال توسعه
۵) رشد و شكوفایی تكنولوژی
كار فنی (ISO) كاملا غیر متمركز و در چارچوب تشكیلات
۲۸۵۰كمیته فنی, زیر كمیته و گروههای كاری انجام می گیرد. در این كمیته ها نمایندگان متخصصین صنعت, موسسه های تحقیقاتی, صاحب نظران دولتی, سازمان های مصرف كننده و سازمان های بین المللی از كلیه نقاط دنیا به عنوان شركای واحد حل مشكلات جهانی استاندارد كردن گرد هم می آیند. به طوری كه در اجلاسیه های (ISO) در هر سال حدود ۳۰۰۰۰متخصص شركت می نمایند.
كمیته های فنی (ISO) متشكل از اعضای فعال (P-member) و اعضای ناظر (O-member) می باشد كه وظیفه دارند تدوین استانداردهایی را كه ضروری به نظر می رسد, بررسی و مطرح نمایند. پس از موافقت اعضا با موضوع پیشنهادی, مدارك علمی و فنی مربوط (Draft Committee) تهیه و بین اعضا توزیع می گردد كه پس از انجام اصلاحات لازم به صورت پیش نویس نهایی استاندارهای بین المللی ( Draft International Standard) در می آیند. پیش نویس های مذكور مجدداً برای اعضا فرستاده می شوند تا پس از انجام آخرین اصلاحات بعمل آمده و تصویب نهایی به صورت استانداردهای بین المللی ایزو به چاپ رسد.
به طور كلی دامنه كار (ISO) به یك شاخه اختصاصی محدود نمی شود و شامل كلیه موضوعات و رشته های فنی به غیر از مهندس الكتریكی و الكترونیكی كه از مسولیت های كمیته IEC ( International Electrical Commission) است, می گردد.
تاكنون حدود
۱۲۰۰۰استاندارد بین المللی به زبان های انگلیسی و فرانسه تهیه گردیده است كه فهرست كلیه استانداردها در كاتالوگ (ISO) موجود می باشد.
۴) تضمین كیفیت و استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰
از دیدگاه عمومی و بر پایه اصول علمی, (تضمین كیفیت) شواهدی را فراهم می آورد تا بر اساس آنها كلیه اشخاص ذیربط (از جمله مدیران, كاركنان و مشتریان) اعتماد داشته باشند كه تمامی فعالیت های مرتبط به كیفیت به طور موثر و كارا به اجرا در می آید.
در استانداردهای سری ایزو
۹۰۰۰به ممیزی سیستم كیفیت تاكید شده است, به وطوری كه انجام توام با هدف و برنامه آن ابزاری موثر برای تضمین كیفیت در هر سازمان طالب كیفیت,استمرار كیفیت و بهبود مستمر محسوب می شود.
استانداردهای سری ایزو
۹۰۰۰در واقع تعیین كننده, ویژگی ها و یا مشخصات فنی برای محصول نیستند بلكه استانداردهایی می باشند كه بر فرآیند و عملكرد تمامی فعالیت هایی كه بر كیفیت محصول یا خدمت نهایی تاثیر گذار است, توجه دارد و به همین دلیل برای هر صنعتی دارای كاربرد است.
استانداردهای سری ایزو
۹۰۰۰استانداردهایی مدیریتی بوده و به این نكته تاكید دارد كه كیفیت باید در فرآیند تولید و در تمامی بخش های یك سازمان (كارخانه یا شركت) از جمله بخش طراحی, بخش تداركات, بخش تولید, بخش كنترل كیفیت, بخش آموزش و غیره بوجود آید.
▪ استانداردهای سری ایزو
۹۰۰۰به طور كلی در سه طبقه, قرار می گیرند :
الف ) استانداردهای مربوط به مدیریت كیفیت و عناصر سیستم كیفیت (سری ایزو
۹۰۰۴)
ب ) استانداردهای مربوط به الگوهای تضمین كیفیت (ایزو
۹۰۰۱, ۹۰۰۲, ۹۰۰۳)
پ ) سایر استانداردهای راهنما و حمایت كننده (ایزو
۸۰۴۲, سری ایزو ۹۰۰۰و سری ایزو ۱۰۰۰۰)
استانداردهای ایزو
۹۰۰۱, ۹۰۰۲, ۹۰۰۳ (۱۹۹۴) كه معادل با استانداردهای ایران – ایزو ۹۰۰۱, ۹۰۰۲و۹۰۰۳ (۳۱۷۴) هستند, تحت عنوان الگوهای تضمین كیفیت, پذیرفته شده اند و صدور گواهینامه برای سیستم های كیفیت بر حسب انطباق با یكی از این استانداردها صورت می گیرد. لازم به ذكر است كه در ویرایش سال ۲۰۰۰فقط یك استاندارد ISO ۹۰۰۱, جایگزین استانداردهای ۸۴۰۲و ISO ۹۰۰۱و ISO ۹۰۰۲و ISO ۹۰۰۳گردیده است.
▪ عناوین كامل این استانداردها بدین صورت است:
۱) استاندارد ایران – ایزو ۹۰۰۱ (۱۳۷۴) – سیستم كیفیت – الگو برای تضمین كیفیت در طراحی, توسعه, تولید, نصب و ارایه خدمات
۲) استانداردهای ایران – ایزو ۹۰۰۲ (۱۳۷۴) – سیستم كیفیت – الگو برای تضمین كیفیت در تولید, نصب و ارایه خدمات
۳) استانداردهای ایران – ایزو ۹۰۰۳ (۱۳۷۴) – الگو برای تضمین كیفیت در بازرسی و آزمون نهایی
از جمله استانداردهای راهنما - استاندارد ایران – ایزو
۸۴۰۲ (۱۳۷۴) می باشد كه در برگیرنده ۶۷اصطلاح و تعریف در هر یك از زمینه های كیفیت, سیستم كیفیت, مدیریت كیفیت و ابزار و فنون مرتبط است.
استانداردهای معرفی شده فوق را می توان از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و یا مدیریت استاندارد و تحقیقات صنعتی استان ها تهیه كرد.
 

ramin_mo66

عضو جدید
من از جناب علیرضا و melmdost میخوام اگه میشه این تاپیک رو بعده امتحانات ادامه بدیم تا همه بتونن حضور فعال داشته باشن ;)
 

leanthinker

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
خواستم بگم من هم تا حدودي (2 سال) تجربه مشاوره ايزو تي اس دارم اگه بتونم كمكي بكنم در خدمتم.
به نظر من يه تاپيك تخصصي تر هم تشكيل بشه براي كساني كه به اشكالاتي در زمينه عملي بر خورد ميكنن و مي خوان تبادل نظر كنن تا اين تاپيك شلوغ نشه و از نوشته صرف از جايي با كپي پيست خودداري بشه و تجربيات واقعي مطرح بشه بهتره چون اگر يك كتاب راهنما بخرين ميشه تعاريف اوليه رو دونست اما در عمل خيلي تفاوت در اجرا بنا بر مقتضيات هست.
من در زمينه بست business Plan و خط مشي كيفي كه مهمترين سند سازمان و تعهد مديريت به كيفيت و راهبر سازمان هست مي تونم كمك كنم.

اميدوارم بحث خوبي بشه
ياعلي
 

alirezakiani

عضو جدید
ISO 9000

ISO 9000

من از جناب علیرضا و melmdost میخوام اگه میشه این تاپیک رو بعده امتحانات ادامه بدیم تا همه بتونن حضور فعال داشته باشن ;)

سلام دوست عزيز
من در اين مورد با مدير سايت صحبت ميكنم و نتيجه و تاريخ شروع بحث را به اطلاعتون ميرسانم .
 
آخرین ویرایش:

alirezakiani

عضو جدید
ISO 9000

ISO 9000

سلام دوستان
خواستم بگم من هم تا حدودي (2 سال) تجربه مشاوره ايزو تي اس دارم اگه بتونم كمكي بكنم در خدمتم.
به نظر من يه تاپيك تخصصي تر هم تشكيل بشه براي كساني كه به اشكالاتي در زمينه عملي بر خورد ميكنن و مي خوان تبادل نظر كنن تا اين تاپيك شلوغ نشه و از نوشته صرف از جايي با كپي پيست خودداري بشه و تجربيات واقعي مطرح بشه بهتره چون اگر يك كتاب راهنما بخرين ميشه تعاريف اوليه رو دونست اما در عمل خيلي تفاوت در اجرا بنا بر مقتضيات هست.
من در زمينه بست business Plan و خط مشي كيفي كه مهمترين سند سازمان و تعهد مديريت به كيفيت و راهبر سازمان هست مي تونم كمك كنم.

اميدوارم بحث خوبي بشه
ياعلي

دوست خوبم سلام
از اينكه دعوت ما را قبول كرديد و به جمع ما پيوستيد ممنونم و در ادامه حتمن از حضور فعال شما بي بهره نخواهيم ماند.
 

امیر Amir

عضو جدید
سوال؟

در نمودار Turtle ( لاک پشتی) شما چجوری شاخص رو تعیین میکنید؟؟؟

من در جلسه آموزشی ایزو تنها شاخصی که برای برنامه ریزی تولید دادم این بود:

نسبت مقدار تولید واقعی به مقدار تولید اسمی*100

ایا درسته؟

و اینکه آیا این شاخص ها به همین صورت توافقی داده میشه و داده میشه دست ممیز؟؟؟


با احترام
 

bardinova

مدیر بازنشسته
سوال؟

در نمودار Turtle ( لاک پشتی) شما چجوری شاخص رو تعیین میکنید؟؟؟

من در جلسه آموزشی ایزو تنها شاخصی که برای برنامه ریزی تولید دادم این بود:

نسبت مقدار تولید واقعی به مقدار تولید اسمی*100

ایا درسته؟

و اینکه آیا این شاخص ها به همین صورت توافقی داده میشه و داده میشه دست ممیز؟؟؟


با احترام


من در زمینه ایزو تجربه ای ندارم . فقط چند بار بصورت داخلی و خارجی مورد ممیزی قرار گرفتیم !!! . چیزی که میدونم اینه که باید شاخص جامعی وجود داشته باشه که بشه روند دورهء جدید رو با دوره قبل مقایسه کرد و در موردش تحلیلی ارائه داد . حالا اینکه میخواد چند فرمول باشه یا یه فرمول ساده ، ارتباطی به ایزو نداره . چون فقط شما میفهمین که این فرمول میتونه بعنوان شاخص براتون مفید باشه یا نه . ایزو فقط به داشتن و استفاده از اون و اثبات استفاده از اون کار داره .
 

alirezakiani

عضو جدید
سوال؟

در نمودار Turtle ( لاک پشتی) شما چجوری شاخص رو تعیین میکنید؟؟؟

من در جلسه آموزشی ایزو تنها شاخصی که برای برنامه ریزی تولید دادم این بود:

نسبت مقدار تولید واقعی به مقدار تولید اسمی*100

ایا درسته؟

و اینکه آیا این شاخص ها به همین صورت توافقی داده میشه و داده میشه دست ممیز؟؟؟


با احترام

من در زمینه ایزو تجربه ای ندارم . فقط چند بار بصورت داخلی و خارجی مورد ممیزی قرار گرفتیم !!! . چیزی که میدونم اینه که باید شاخص جامعی وجود داشته باشه که بشه روند دورهء جدید رو با دوره قبل مقایسه کرد و در موردش تحلیلی ارائه داد . حالا اینکه میخواد چند فرمول باشه یا یه فرمول ساده ، ارتباطی به ایزو نداره . چون فقط شما میفهمین که این فرمول میتونه بعنوان شاخص براتون مفید باشه یا نه . ایزو فقط به داشتن و استفاده از اون و اثبات استفاده از اون کار داره .

با درود
همونطور كه دوست و مدير عزيزمون اشاره كردن وجود شاخص ها جهت پايش و اندازه گيري اثربخشي فرآيندها در ايزو لازم و ضروريه ولي ايزو شاخص به شما معرفي نميكنه ،بلكه اين شما هستيد كه با توجه به شناختي كه از فرآيند داريد اقدام به تعيين شاخص ميكنيد.
شايان ذكر است بگويم براي يك سري از فرآيندها در صنايع خاص شاخص هاي استاندارد و جامع وجود دارد كه در زير من به چند نمونه از آنها ، كه خود شما هم در فرآيند برنامه ريزي توليد گفتي اشاره ميكنم مثل شاخص هاي :RF,PF,UF,...

U.F = ساعات كاركرد به ساعات در دسترس
P.F = توليد واقعي به توليد اسمي
R.F = زمان كاركرد به (ساعات كاري + ساعات توقف اضطراري)
درصد تحقق برنامه هاي توليد
و............
اميدوارم مفيد واقع بشن، من در اين زمينه ها كار كردم (فرآيندها ، نگرش فرآيندي و ...) اگه تمايل داشتي بگو اطلاعات بيشتري برات ايميل كنم.
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
با توجه به اینکه دوستان خوب صنایعی هم اکنون مشغول امتحانا و تحویل پروژه هاشون هستن ، با صحبتی که با جناب کیانی داشتم به این نتیجه رسیدیم که بحث رو فعلا در این مقطع نگه داریم یا اینکه فقط پاسخگوی سوالات مربوط به اون باشیم تا بعد از امتحانا یعنی حدودا 12-13 تیر شروع به بحث جامعی در این ارتباط داشته باشیم.
امیدوارم که همگی در امتحاناشون موفق و بعد از اون در تالار فعال باشن.;)
 

امیر Amir

عضو جدید
با درود
همونطور كه دوست و مدير عزيزمون اشاره كردن وجود شاخص ها جهت پايش و اندازه گيري اثربخشي فرآيندها در ايزو لازم و ضروريه ولي ايزو شاخص به شما معرفي نميكنه ،بلكه اين شما هستيد كه با توجه به شناختي كه از فرآيند داريد اقدام به تعيين شاخص ميكنيد.
شايان ذكر است بگويم براي يك سري از فرآيندها در صنايع خاص شاخص هاي استاندارد و جامع وجود دارد كه در زير من به چند نمونه از آنها ، كه خود شما هم در فرآيند برنامه ريزي توليد گفتي اشاره ميكنم مثل شاخص هاي :RF,PF,UF,...

U.F = ساعات كاركرد به ساعات در دسترس
P.F = توليد واقعي به توليد اسمي
R.F = زمان كاركرد به (ساعات كاري + ساعات توقف اضطراري)
درصد تحقق برنامه هاي توليد
و............
اميدوارم مفيد واقع بشن، من در اين زمينه ها كار كردم (فرآيندها ، نگرش فرآيندي و ...) اگه تمايل داشتي بگو اطلاعات بيشتري برات ايميل كنم.

اکثر شرکت ها در خط مشی کیفیت خودشون قید میکنند بهبود مستر و از این همین حرف های که باعث مرگشون میشه;)
********************************************
منظور بنده رو متوجه نشدین.عرض کردم ممیز از ما سابقه میخواد.دست میزاره روی نقطه ای که ما نوشتیم بهبود مسترم.
سوابقش چی شد؟
عرض کردم شاخص, نگفتم شاخصی که ایزو به ما میده,ایزو شاخصی به ما نمیده,این دیگه ابتکار و سلیقه یا علم گروه مشاوره و مهندسی رو نشون میده.

من تا قبل از جلسه ایزو نه از از ایزو چیزی میدونستم و الان هم زیاد نمیدونم ولی
شاخصی که در بالاتر اشاره کرده بودم رو گفتم, حالا الان هم یک چیزی جدید یاد گرفتم که اون شاخص برای خودش یک اسم و مخفف داره چون سر جلسه مدرس(سر ممیز) خودش هم خیلی استقبال کرد(تعریف از خود:heart:[/B)]

نکته دیگه اینکه خط اخر صحبت شما روی صحبت و طرف گفتگوش چه کسی هست؟؟؟

به کی میخوایین ای میل بزنید؟؟
*************************************

امتحانا خوش بگذره.
 

alirezakiani

عضو جدید
اکثر شرکت ها در خط مشی کیفیت خودشون قید میکنند بهبود مستر و از این همین حرف های که باعث مرگشون میشه;)
********************************************
منظور بنده رو متوجه نشدین.عرض کردم ممیز از ما سابقه میخواد.دست میزاره روی نقطه ای که ما نوشتیم بهبود مسترم.
سوابقش چی شد؟
عرض کردم شاخص, نگفتم شاخصی که ایزو به ما میده,ایزو شاخصی به ما نمیده,این دیگه ابتکار و سلیقه یا علم گروه مشاوره و مهندسی رو نشون میده.

من تا قبل از جلسه ایزو نه از از ایزو چیزی میدونستم و الان هم زیاد نمیدونم ولی
شاخصی که در بالاتر اشاره کرده بودم رو گفتم, حالا الان هم یک چیزی جدید یاد گرفتم که اون شاخص برای خودش یک اسم و مخفف داره چون سر جلسه مدرس(سر ممیز) خودش هم خیلی استقبال کرد(تعریف از خود:heart:[/B)]



نکته دیگه اینکه خط اخر صحبت شما روی صحبت و طرف گفتگوش چه کسی هست؟؟؟

به کی میخوایین ای میل بزنید؟؟
*************************************

امتحانا خوش بگذره.

جناب اميراحمد
اگه اکثر شرکت ها در خط مشی کيفيت خودشون قيد ميکنند بهبود مستر و همين حرف ها باعث مرگشون ميشه علتش اينکه این مفاهیم را درست درک نکرده اند ، مگه وقتی میگی بهبود مستمر یعنی همین فردا باید نتیجه اش را ارایه بدی ، نه اصلا اینطوریام نیست .
اجازه بده در موردش صحبت کنیم
ببین اصلا بیا خیلی رک صحبت کنیم ، یا ما در مورد سازمانی حرف میزنیم که به قول خیلیا به این کاغذ اعتقادی نداره و فقط به خاطر استفاده های جانبی مثل تبلیغات ، شعار دادن و ... سراغ این سیستم ها میره و یا بلعکس در مورد سازمانی حرف میزنیم که واقعا برای اون چیزی که تو نفس این سیستم ها نهفته است به دنبال آنها میروند و یا حداقل یه اعتقاد نصفه و نیمه به اون دارن.
دسته اول که اصلا جای بحث نداره ، ارزش وقف تلف کردن ندارن ولی در مورد دسته دوم باید اشاره کنم که وقتی میگی : ممیز از ما سابقه میخواد.دست میزاره روی نقطه ای که ما نوشتیم بهبودمسترم همون موقع از شما نتیجه (بهبود) نمی خواهد .در دوره اول ممیزی (استقرار سیستم ) شما اقدام به شناسایی فرآیندهای سازمان مینمایید ، ها را تعیین کرده و فرآیند ها را مورد پایش و اندازه گیری قرار میدهید (تمام اینا خودش بهبوده ، چون قبلا نبوده) در مرحله بعد شما با در نظر گرفتن نتایج فرآیندها اقدام به تعیین نقاط قوت و نقاط قابل بهبود مینمایید و در آخر با توجه به این نقاط مذکور برنامه های بهبود را در سازمان تدوین نموده و برای آنها کنترل پیشرفت تعریف مینماییم.
با تکرار شش ماهه و یا سالیانه این چرخه و اجرای برنامه ها بهبود مستمر محقق خواهد شد. می بینی شما هیچ نتیجه بهبودی ارایه ندادی فقط برنامه دادی و این کافیه برای ممیز ولی برنامه ها باید محقق گردند (برای دورههای بعد)
جالبه بگم حتی زمانی که شما برای برنامه ها را تعیین میکنید باید با توجه به امکانات سازمان باشد ، که عملیاتی شدن آن را تضمین کند بنابراین این زمان میتواند باز تعریف گردد حتی 2 یا 3 ساله ، یعنی شما بعد از 2 یا 3 سال تعیین شده باید نتایج بهبود را ارایه کنید ، البته زمان برنامه ها بسته به نوع برنامه ، امکانات و حجم سازمان و . . . داره و ممیز اینا را در نظر داره (سو استفاده و سوبرداشت نشود خواهشا) در مورد : نکته دیگه اینکه خط اخر صحبت شما روی صحبت و طرف گفتگوش چه کسی هست؟؟؟ منظورم با شما و سایر دوستان علاقه مند به این مباحث بود
 
آخرین ویرایش:

melmdoost

عضو جدید
از دوستان عزیزی که تجربیات خودشونو در اختیار دیگزان از جمله بنده قرار دادن متشکرم
از اقایان lean thinker & alirezakiani خواهش میکنم مارا از نظریات و تجربیاتشان بی بهره نگذارند
همانطور که دوستان گفتن جدای از تعاریف بهتره از نقاط کلیدی و حساس قوانین ایزو که همگان با ان درگیرند صحبت بشه
 

alirezakiani

عضو جدید
ISO 9001:2000

ISO 9001:2000

اين يك مطلبي در مورد ويرايش سوم ISO 9000 ( از قول يكي از مجلات مرتبط ميباشد ) يعني ويرايش ISO 9001:2000 فكر كنم براي شروع مجدد بد نباشه، همانطور كه ميدانيد ويرايش چهارم نيز در راه است در ادامه به سراغ سيستم هاي مديريت كيفيت وتفاوت هاي ويرايش هاي مختلف آن آنها خواهيم پرداخت.
 

پیوست ها

  • ISOويرايش سوم.pdf
    91 کیلوبایت · بازدیدها: 0

melmdoost

عضو جدید
با تشکر از اقای lalirezakiani که زحمت کشیدن و این فایلو به اشتراک گذاشتن.
من یه سوالی دارم اونم اینه که
فکر کنین ما تونستیم سیستم ایزو رو جا بندازیم و مدرک اونو بگیریم
حالا یه کا رمی مونه اونم بهبود مستمره
به نظر شما در بهبود مستمر باید به چه چیزایی دقت کرد و اصلا برای اینکه ایزو در اون کارخونه یا محل صنعتی یا خدماتی به دست فراموشی سپرده نشه باید چی کار کرد؟
چگونه میتوان از اصل مفاهیم ایزو هم چنان بهره برد؟
 

alirezakiani

عضو جدید
ISO 9001:2000

ISO 9001:2000

با تشکر از اقای lalirezakiani که زحمت کشیدن و این فایلو به اشتراک گذاشتن.
من یه سوالی دارم اونم اینه که
فکر کنین ما تونستیم سیستم ایزو رو جا بندازیم و مدرک اونو بگیریم
حالا یه کا رمی مونه اونم بهبود مستمره
به نظر شما در بهبود مستمر باید به چه چیزایی دقت کرد و اصلا برای اینکه ایزو در اون کارخونه یا محل صنعتی یا خدماتی به دست فراموشی سپرده نشه باید چی کار کرد؟
چگونه میتوان از اصل مفاهیم ایزو هم چنان بهره برد؟


با درود
با اجازه شما من مطلب را به سه بحش تقسيم كردم (البته جهت كلاسه بندي موارد مرتبط)

اول از همه بايد اشاره كنم ، وقتي ميخواهيم سيستم استقرار بديم اصولا بايد برنامه هاي بهبود هم تدوين بشن ، چون بايد فرآيندها را شناسايي كرده ، توالي ، تعامل و KPI ها را تعيين كرده و نيز فرآيندها را مورد پايش و اندازه گيري (Monitoring&Mesurement) قرار دهيم.

بخش اول : به نظر شما در بهبود مستمر باید به چه چیزاییدقت کرد؟
شناسايي نقاط قابل بهبود و تقاط قوت ، مهمترين نكاتي هستند كه بايد در ارايه برنامه هاي بهبود مدنظر قرار گيرد. اين نقاط از طريق مميزي ها ، ارزيابي ها ،m&m فرآيندها ، نظام پيشنهادات ، ترازيابي(الگوبرداري ، مقايسه پردازي، بهينه كاوي، BenchMarking) ، اقدامات اصلاحي پيشگيرانه (CAR) و . . . قابل شناسايي است.
اجرايي بودن / عملياتي بودن برنامه هاي بهبود ، تخصيص و تامين منابع و امكانات لازم ، تعهد مديريت ارشد سازمان ، كنترل پيشرفت برنامه ها و مستندسازي و كنترل سوابق نيز نقش موثري در اين خصوص دارند.

بخش دوم : اصلا برای اینکه ایزو در اون کارخونه یا محل صنعتی یا خدماتی به دستفراموشی سپرده نشه باید چی کار کرد؟
به نظر من اگر مديريت ارشد به تعهدي كه داده پايبند باشه و سيستم نيز خوب (اصولي و براساس مفاهيم بنيادين) استقرار داده بشه هيچ وقت به دست فراموشي سپرده ميشه ولي بايد به اين نكته هم اشاره كنم كه متوليان اين سيستم نيز در سازمان نقش قابل توجهي دارند(ارتباطات مناسب و منطقي ).
از ديگر عوامل موثر بر اين موضوع ميتوان به مميزي هاي داخلي اثربخش ، جاري سازي اقدامات اصلاحي پيشگيرانه (سيستمي / فرآيندي) ، بازرسي هاي ادواري مدارك ، پايش و اندازه گيري مستمر فرآيندها و ارايه FeedBack هاي مناسب از نتايج به مالكان و مديران ارشد سازمان و . . . اشاره كرد.
بخش سوم : چگونه میتوان از اصل مفاهیم ایزو همچنان بهره برد؟
دوست عزيز تمامي مفاهيم ISO در 8 بند خلاصه شده است ، كه بند 1-5تعهد مديريته ، اگر مديريت اون تعهد لازم را داشته باشه 7 بند ديگه هم حل ميشه ولي اگر نه ، استقرار ISO موفقيت آميز نيست.
وقتي مديريت ارشد سازمان اعتقادي به اصول نداشته باشه و فقط به خاطر جنبه هاي ديگر مانند : تبليغات ، رقابت ناسالم ، چشم و هم چشمي با ساير كارخانه ها و . . . ISO استقرار بده ، نبايد انتظار داشت آن سيستم كارآ و كارامد باشه ، ISO تبديل ميشه به كاغذ بازي دست و پا گير و حرص همه رو در ميآره، همه هم بد و بيراه ميگن به ISO و تضمين كيفيت و مديرعامل و . . .
دوست عزيز اگر تمايل داشته باشي ميتوانيم در مورد تمام بندها و زير بندهاي ISO به تفصيل بحث كنيم و ببينيم چطور ميشه از تمام بندها و زيربندهاي ISO بهره كامل را برد.

با تقديم احترام
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
خوب دیگه فکر کنم اگه بسم الله بگیم و تاپیک رو راه بندازین خوبه.
البته میبینم که شروعش هم عالی بوده اما مداومش کنین تا منم تا جایی که میتونم و بلدم شرکت کنم.
با احترام
 

melmdoost

عضو جدید
با سلام خدمت همه
یه مدتیه که من سر میزنم به این تاپیک اما مثل اینکه دیگه کسی نظری نداره ولی تا جایی که یادمه خیلیا میخاستم تجربیاتشونو بگن
به هر حال من سراپا گوش هستم
یه سوالم دارم اونم اینه که چطوری میشه از ایزو برای بالا برد ن کیفیت یا ثابت نگهداشتن در حد نرمال استفاده کرد؟
 

alirezakiani

عضو جدید
با سلام خدمت همه
یه مدتیه که من سر میزنم به این تاپیک اما مثل اینکه دیگه کسی نظری نداره ولی تا جایی که یادمه خیلیا میخاستم تجربیاتشونو بگن
به هر حال من سراپا گوش هستم
یه سوالم دارم اونم اینه که چطوری میشه از ایزو برای بالا برد ن کیفیت یا ثابت نگهداشتن در حد نرمال استفاده کرد؟

با درود خدمت شما دوست عزيز

ضمن عذرخواهي از تاخير بوجود آمده در ارسال پاسخ شما بعلت مشكلات كاري خودم ، بايد بگم من هم با شما هم عقيده ام اين تاپيك خيلي فعال نيست فكر ميكنم علتش هم وقفه اي هستش كه به خاطر امتحانات بچه ها خورد ولي از امروز سعي ميكنم اونو فعال نگه داريم البته با همكاري شما و ساير دوستان.
در مورد مطلبي هم كه بيان كرديد بايد بگم همانطور كه اطلاع داريد هفت ابزار مديريت كيفيت وجود دارد كه با استفاده از هركدام از آنها ميتوان كيفيت را ارتقاء و يا در حد مطلوب ثابت نگه داشت (البته بسته به شرايط و محيط كار و ...).
شما وقتي ISO استقرار بدي بايد كنترل آماري فرآيند داشته باشي ، كنترل آماري فرآيند(SPC) به شما كمك ميكند تا وضعيت محصولات شما را در حدود مجاز(UCL,LCL) ، مطلوب و يا خواست مشتري(LSL,USL) ثابت نگه داري.
شما وقتي ISO استقرار بدي ، بايد بازرسي و كنترل مواد اوليه ورودي ، كنترل حين فرآيند و كنترل قبل از ارسال به مشتري انجام بدي اينا همش باعث ارتقا كيفيت محصولات ميشه و ...
 

javadazarakhsh

کاربر فعال
با سلام و احترام
اول یک توضیح کوتاه بدم و اون اینه که گرفتن گواهینامه ایزو یک بحثه و مفید بودن اون و اینکه از استقرار ایزو کسب فایده کردن چیز دیگه ای. یک بحث اساسی در ایزو وجود داره به نام PDCA که میشه ( Plan-Do-Check_Act)
طراحی اجرا کنترل و اقدام به بهسازی. کسی که ایزو رو مستقر میکنه باید همیشه در حال کنترل و اصلاح امور و بهسازی باشه. این از این.
اما دوم. اینجا چرا متوقف شده؟ چرا ادامه پیدا نکرده؟ اگر مایل هستین از ابتدای اشنایی با ایزو 9000 شروع کنیم نحوه استقار، ممیزی و .. رو ادامه بدیم و بعد سراغ سایر ایزو ها بریم و یک مرجع کامل در شان مهندسین صنایع عضو تهیه کنیم تا به عنوان یک مرجع علمی در تمام صنایع به اینجا رفرنس بدن. من هم به عنوان یک عضو کوچک در خدمت شما هستیم
پاینده باشید
 

ram33

عضو جدید
سلام

سلام

دوست عزیز من در استان کرمانشاه شرکت مهندسی مشاوره ایزو دارم یعنی مدیر عاملش هستم فرم تا دلت بخواد دارم اما چه فرمی می خوای بانک اطلاعاتی شرکت من کامله
 

ram33

عضو جدید
بررسی پروژه‌ها با استفاده از متدها

بررسی پروژه‌ها با استفاده از متدها

[h=2]در این قسمت من فکر کنم یه مقاله به درد بخور بچه ها دارم اگ هدوست داشتین ببینین
مقدمه[/h]یکی از مشکلات در بررسی میزان پیشرفت پروژه‌ها، معضل تهیه و تدوین گزارش‌های مناسب است. گزارش‌هایی که بتوانند اطلاعات مناسبی در خصوص وضعیت پروژه را به صورت موثری در اختیار قرار دهند. در این مقاله سعی می‌شود دسته‌ای از این گزارش‌ها که بر اساس متد ارزش بدست آمده قابل تهیه هستند معرفی و بررسی شوند. این روش‌ها بخصوص کمک می‌کنند تا روند پیشرفت پروژه در طول زمان مورد بررسی قرار گیرند و چگونگی استفاده از نمودارهایی نظیر نمودار Sبرای اینکار بررسی می‌شود.
برای توسعه استفاده عملی از این روش‌ها چگونگی استفاده از آنها در نرم‌افزار Microsoft Projectتوضیح داده می‌شود.
بیشتر
 

ram33

عضو جدید
دانلود فرمهای تجزیه و تحلیل فرآیندی مدل SIPOC

دانلود فرمهای تجزیه و تحلیل فرآیندی مدل SIPOC

یه سری فرم دارم که راج به ایزو هست شامل:
- خرید
- فروش
- برنامه ریزی و کنترل مواد
- برنامه ریزی تولید
- آموزش
- اقدام اصلاحی / پیشگیرانه
- پایش و اندازه گیری محصول
- تعمیرات و نگهداری
- بازنگری مدیریت
- ممیزی داخلی
اگه می خوایین اینجا کلیک کنید
با پوزش از مدیریت محترم اینترنتم دیال آپه سرعتم پایینه نمی تونم فایل هارو اتچ کنم هدفم تبلیغات نیست
 

asgari.farhad

عضو جدید
به نظر من بهتره بحث ايزو رو بصورت طبقه بندي شده و راهبردي تر پيش ببريم.اينطور كه هركدوم از اساتيد بيان و از يه گوشه كار بگن مطالب پراكنده و بي هدف ميشه.ممنون
 

ram33

عضو جدید
به کار گيري ايزو ٩٠٠٠ در تسريع روند تحول اداري

به کار گيري ايزو ٩٠٠٠ در تسريع روند تحول اداري

تحول اداري مدتي است آه شروع شده و ادامه دارد . در اين راستا مسلماً عوامل گوناگوني مانند نياز به تامين رضايت ارباب رجوع و تسريع در ادامه خدمات و بالا بردن آيفيت آن دلايل اصلي بوده اند . اين نياز به بهپويي در واقع مهمترين مولفه ا لگوهاي مديريتي ايزو ٩٠٠٠ بوده است و آنرا مناسب هر گونه تشكيلات سازماني اعم از توليدي و خدماتي يا دولتي وخصوصي دانسته اند .


منبع : www.tak11.tk
صفحه اصلی مقاله : http://www.tak11.fagig.com/120/ایزو-9000-و-تسریح-روند-اداری/
 

پیوست ها

  • LinkClick.zip
    149.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا