◄تعریف IT,خدمات, کاربردها و مشاغل مربوط به آن►

R-Quantum

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب از کجا شروع کنم؟
همیشه گفتن مهم شروع کار هستش . استارت کار همیشه سخت هستش. خیلی کلی پرسیدید. اول بگید چیکار کردید؟؟چیکار دوست دارید انجام بدید؟؟چیا بلدید؟؟چیا دوست دارید یاد بگیرید؟؟
جواب سوال شما اینه که فقط تو زمینه ای که دوست دارید مطالعه کنید. حالا جواب سوالای بالا رو بدید تا بهتر راهنمایی بگیرید. موفق باشید
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
همیشه گفتن مهم شروع کار هستش . استارت کار همیشه سخت هستش. خیلی کلی پرسیدید. اول بگید چیکار کردید؟؟چیکار دوست دارید انجام بدید؟؟چیا بلدید؟؟چیا دوست دارید یاد بگیرید؟؟
جواب سوال شما اینه که فقط تو زمینه ای که دوست دارید مطالعه کنید. حالا جواب سوالای بالا رو بدید تا بهتر راهنمایی بگیرید. موفق باشید
منم با دوست عزیزم موافقم شما اول باید ببینید به چی علاقه دارید و کاملا در مورد گرایش ها تحقیق کنید بعد اون زمینه رو بگید تا من یا دوستان راهنمایی کنیم موفق باشید
 

parnian82

عضو جدید
بازار مهندسی فناوری اطلاعات

بازار مهندسی فناوری اطلاعات

سلام
به همه دوستانی که می خوان بدونن که رشته فناوری اطلاعات چیست و بازار كارش به چه صورته پیشنهاد میدم که این مقاله رو بخونن
فناوری اطلاعات یا IT كه مخفف information Technology می‌باشد, رشته‌ای است كه تمام رشته‌های دانشگاهی را می‌تواند پوشش دهد. منتها از نظر عملیاتی یك رشته میان رشته‌ای, بین كامپیوتر و صنایع برق است كه در این میان امور مربوط به تولید, پردازش, نگاهداشت و عرضه اطلاعات به مباحث كامپیوتری مرتبط می‌شود, بحث‌های مدیریت اطلاعات و فرآیندهای آن از سلسله بحث‌های رشته صنایع و رشته برق است و به خصوص گرایش مخابرات, انتقالات مرتبط با اطلاعات و داده‌ها را برعهده دارد.IT را می‌توان استفاده بهینه از اطلاعات برای كاربردهای مختلف دانست, یعنی متخصص این رشته باید بتواند اطلاعات را جمع‌آوری, دسته‌بندی و پردازش كرده و به موقع از آن استفاده نماید از همین رو كارشناس این رشته باید مبانی كامپیوتر را بلد باشد. به عبارت دیگر هسته اصلی این رشته همان هسته اصلی مهندسی كامپیوتر است، منتها چون یكی از توانمندی‌های اصلی كارشناسی این رشته بهره‌وری به موقع و صحیح از اطلاعات است؛ دانشجوی IT باید دارای اطلاعات جنبی در زمینه‌های مختلف باشد.برای مثال, فردی كه می‌خواهد از این تكنولوژی در تجارت الكترونیكی استفاده كند باید مدیریت بداند یا فردی كه می‌خواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد, باید با روش‌های آموزش آشنا باشد.
توانایی‌های لازم :
با توجه به ماهیت میان رشته‌ای مهندسی فناوری اطلاعات. دانشجوی این رشته لازم است كه به دو مبحث علوم مدیریت و كامپیوتر علاقه‌مند باشد. همچنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. زیرا به گفته "الكساندروف", - ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی - علم ریاضی كاربرد فراوانی در سایر دانش‌ها, صنعت و در همه زمینه‌های مربوط به زندگی بشری دارد.برخی از استادان این رشته معتقدند كه آزمون این رشته باید به صورت نیمه‌متمركز برگزار گردد تا علاقه‌مندترین و مستعدترین داوطلبان وارد این رشته گردند. داوطلبانی كه پیش از ورود به دانشگاه, با كامپیوتر آشنایی داشته و در این زمینه توانمند باشند.
موقعیت شغلی در ایران :
اینجا یك شهر الكترونیكی است. شهری كه آموزش, تفریحات, خرید و فروش و بخش قابل توجهی از ارتباطات آن الكترونیكی می‌باشد. در این شهر, فارغ‌التحصیلان IT حضوری فعال دارند. زیرا از سوار شدن به مترو و تاكسی تا خرید از فروشگاهی كه در آن فروشنده‌ای حضور ندارد, به صورت الكترونیكی انجام می‌گیرد.این تصویری از آینده تمامی كشورهای جهان از جمله كشور ایران است. تصویری كه بیانگر وجود فرصت‌های شغلی فراوان برای فارغ‌التحصیل IT است. البته یك مهندسی IT نه تنها در آینده, بلكه در حال حاضر نیز فرصت‌های شغلی فراوانی دارد.برای مثال, در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است كه سیستم تجارت ایران را مثل كشورهای پیشرفته, الكترونیكی كند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی كه اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار كار شوند, باز هم پاسخگوی نیاز این پروژه و پروژه‌های مشابه نخواهند بود. حتی در كارهایی ساده‌تر مثل مكانیزه شدن سیستم یك اداره, نیاز به متخصص این رشته است. كاری كه در بعضی از سازمان‌ها آغاز شده اما هنوز سیستم هیچ سازمانی به طور كامل مكانیزه نشده است. به عبارت دیگر در حال حاضر همه چیز به سمت IT پیش می‌رود و به همین دلیل فارغ‌التحصیل این رشته اگر توانمند باشد, بیكار نخواهد ماند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه :
ریاضی, معادلات دیفرانسیل , آمار و احتمالات مهندسی , فیزیك , كارگاه عمومی.
دروس اصلی:
ساختمان‌های گسسته , مبانی كامپیوتر و برنامه‌سازی , زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم, ساختمان داده‌ها, مدارهای منطقی, معماری كامپیوتر, برنامه‌سازی پیشرفته , سیستم‌های عامل, پایگاه داده‌ها, طراحی الگوریتم‌ها, مهندسی نرم‌افزار , شبكه‌های كامپیوتری, مبانی الكترونیك دیجیتال, هوش مصنوعی, اصول و مبانی مدیریت, مبانی اقتصاد مهندسی, آزمایشگاه شبكه, آزمایشگاه پایگاه داده‌ها, شیوه ارائه مطالب علمی و فنی, زبان تخصصی, آزمایشگاه سیستم عامل.
دروس تخصصی :
مبانی فناوری اطلاعات , مهندسی فناوری اطلاعات, تجارت الكترونیكی, مدیریت و كنترل پروژه‌های فناوری اطلاعات , برنامه‌ریزی استراتژیك فناوری اطلاعات, آموزش الكترونیكی, محیط‌های چند رسانه‌ای, پروژه‌ فناوری اطلاعات, كارآموزی IT

موقیعت های شغلی موجود جهت دارندگان مدرک بین المللی IT چه مدارکی می باشند؟
گرچه تعداد بیشماری شغل های متنوع در زمینه IT در بازارکار موجود می باشد ، اما 5 دسته بندی عمده در زمینه بازار کارIT شاخص تر و قابل بررسی می باشد .اگر اهداف مورد نظر شما در زمینه IT با یکی از این دسته بندی ها که در زیر عنوان می گردند مطابقت نمی نماید نگران نشوید. بررسی و تحقیق بیشتری انجام دهید ، این دسته بندی ها را عمیق تر بشناسید و با توجه به نیازهای دنیای فناوری اطلاعات جهت استخدام افراد ، اهداف خود را مورد بررسی قرار دهید .این دسته بندی ها با بالاترین ایده آل ها عنوان شده در نتیجه به این امر توجه داشته باشید که دست یابی به این ایده آل ها مشکل اما با کار و پشتکار فراوان قابل دستیابی می باشد اگر چه نیاز به زمان ، هزینه و کار فراوان خواهد داشت.
اما موقعیتهای شخصی موجود :

1- تکنیسین PC:

این افراد پشتیبانی اصلی ساختار IT و یا فرایند ها و سرویس های Desktop را به عهده دارند .آنها هر آنچه در این زمینه موجود می باشد از سخت افزار و نرم افزار گرفته تا برنامه ها و سرویس های خانگی را پوشش می دهند . رایج ترین مدرک بین المللی در زمینه تکنیسین PC مدارک A+ شرکت کامپتیا و مدرک MCDST مایکروسافت می باشد .

2- مدیر شبکه :
مدیران شبکه از طریق نصب ، راه اندازی و مدیریت Desktop ها و سرورها به امر پشتیبانی فراساختار IT می پردازند . آنها در حقیقت مسئولیت نصب و راه اندازی و عیب یابی شبکه و ایجاد سرویس های رایج شبکه از جمله دسترسی به فایل ، پرینت ، فکس و اینترنت را عهده دار می باشند . مدیران شبکه با تخصص های بالاتر ممکن است برنامه ها و سرویس های در سطح گسترده و Enterprise از جمله سیستم های حسابداری و سیستم های کنترل منابع انسانی (ERP) و محیط های پایگاه های داده ها را نیز مدیریت نمایند . مدارک بین المللی رایج جهت مدیران شبکه شامل MCSE,MCSA ( در زمینه مایکروسافت ) MCNE,CNE ( در زمینه ناول ) می باشند .

3- متخصص امنیت شبکه :
متخصصین امنیت شبکه با آنالیز و ارزشیابی شبکه ها و سیستم ها از زاویه امنیت از آنها پشتیبانی می نمایند .این افراد به طور معمول مسئوول بررسی ، مستند سازی ، اجرا و مدیریت سیاست های امنیتی ارگان ها از تمامی جهات می باشند و این بدان معنی می باشند که آنها مسئوول کار با روترها ، فایروال ها ، Gateway ها و سیستم های Intrusion Detection ، مسائل مربوط به ویروس ها و .... می باشند . متخصصین امنیت شبکه در درون سازمان ها جایی که معمولا به نوعی هسته IT مرکزی تعلق دارند یا در خارج سازمان ها به عنوان مشاور امنیتی به کار مشغول می باشند .
مدارک رایج جهت این دسته از متخصصین شامل مدارک MCSE Security ، MCSA Security CCSP،CISSP و + Security و چندین مدرک دیگر در این زمینه می باشد .

4- متخصص ارتباطات درون شبکه ای (Internetworking) :
این افراد وظیفه مدیریت ساختارهای پیچیده شبکه که معمولا براساس TCP/IP و امور روتینگ ، Name Services ، ساختار های امنیتی و غیره می باشند را به عهده دارند . چه یک سازمان به اینترنت متصل باشد یا از شبکه درونی (Intranet) و یا بخشی از یک شبکه بیرونی (Extranet) استفاده نماید ، متخصصین ارتباطات درون شبکه ای باعث ایجاد ارتباطات صحیح بین شبکه های دورنی و بیرونی می گردند .مدارک رایج در این زمینه شامل مدرک CCNA,CCNP,CCIE سیسکو می گردد.

5- متخصص برنامه نویسی :
برنامه نویسان ایجاد برنامه های تحت وب و تحت ویندوز ، سیستم های داخلی و نرم افزارهای پیچیده شامل پایگاه های داده و سیستم های ERP را به عهده دارند . به طور خلاصه برنامه نویسان با استفاده واحد های ساختمانی ایجاد کننده اکثر محیطهای پیشرفته IT و کنار هم قراردادن این اجزاء و تغییر آنها، پروسه های منحصر به فرد ویژه سازمان ها را ایجاد می نمایند . مدارک رایج جهت این زمینه مدرک MCSD مایکروسافت ، مدارک Sun Java و اوراکل می باشد .
به یاد داشته باشید که این مدارک عمده ترین و رایج ترین مشاغل مربوط به IT بوده و بسیاری از افراد در این زمینه ها مشغول به کار می باشند ، با توجه به اینکه افراد بسیاری این راه ها را پیش از شما طی نموده اند ، رسیدن به این مراتب برای شما نیز باید امکان پذیر و میسر باشد ، مطمئن باشید این راه ها نیاز به شجاعت خاص یک قهرمان برای دستیابی به هدفی که قبلا کسی به آن دست نیافته است نمی باشد . اگر دیگران توانسته اند ( که توانسته اند !) شما هم می توانید !
بازار کار رشته مهندسی فناوری اطلاعات
مطالعه، بررسی و امکان سنجیدن سخت افزار، شبکه ونرم افزارمورد نیاز
جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات
ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزارجستجوی اطلاعات فارسی
طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
مطالعه و بررسی سیستم‌های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفادهاز اطلاعات مانند سیستم‌های عامل و سیستم‌های بانک اطلاعاتی
مطالعه وشناسایی شیوه‌های جدید برای اطلاع رسانی


  • بازار کار رشته امنیت
تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری
دیوار آتش ( fire walls )
سیستمهای کنترل نفوذ ( Honey pots )
سیستمهای تشخیص نفوذ ( IDS & IPS )
سیستمهای پالایش ( Filters)
فراهم سازی امنیت لازم برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها

فعالیت در مراکز داده و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت برای تامین امنیت سرورها


  • بازار کار رشته مهندسی شبکه
مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
مطالعه و بررسی سرعت و کیفیت شبکه‌های موجود
ارتقا کیفیت شبکه های موجود
ایجاد شبکه های کامپیوتری


  • بازار کار رشته تجارت الکترونیک
فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک
بانکداری اینترنتی
بانکداری از طریق موبایل
ایجاد سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک


  • مکان‌هایی که در ایران می توان در آن‌ها مشغول به کار شد
شرکت‌های نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش داده‌ها

شرکت‌های سخت افزاری مانند صا ایران
شرکت‌های ارتباطی و شبکه مانند همکاران سیستم و ارتباطات دیتا
شرکت‌های مخابراتی مانند ایرانسل و شرکت مخابرات ایران
شرکت‌های تجاری مانند بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری
البته همانطور که میدونید این مطالب کامل نیست ولی تا حدودی میتونه ذهن آدمو باز کنه...
-------------------------------------------------------------------------------------
بازار کار در خارج از کشور
پیش از هر چیز شایان ذکر است که به دلیل نزدیکی میدان‌های فعالیت در هر دو رشته مهندسی کامپیوتر و IT، بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی نیز در این دو رشته بسیار به یکدیگر نزدیک است و داوطلبین کار در خارج نه بر اساس یکی از این دو رشته تحصیلی بلکه بر پایه توانایی‌های فردی می‌توانند گوی سبقت را جهت در اختیار گرفتن شغل (مسلما مرتبط با کامپیوتر) بربایند.
رشته‌های مهندسی سخت افزار، نرم افزار و IT (آنچه به عنوان IT در کشور ما تدریس می‌شود) در خارج از این مرزها به عنوان مجموعه‌ی مهندسی کامپیوتر شناخته می‌شوند که این مجموعه طبق آمارگیری‌های اخیر (تاریخ آمارگیری: 11 July 2007 ) پر درآمدترین رشته دانشگاهی محسوب می‌شود که بیشترین درآمد را عاید فارغ التحصیلان خود می‌کند. رقم تخمینی 104 هزار دلار در سال برای افراد با سابقه کاری 10 سال به بالا گواه بر این نکته است که دانشجویان این رشته با تلاش و پشتکار می‌توانند آینده موفقی را برای خود در خارج از کشور رقم بزنند. آمار بیکاری در این رشته نیز نسبت به بسیاری از رشته‌ها بسیار کمتر است و حتی طبق آمار اعلام شده دانشجویانی که هنوز تحصیل خود را نیز به پایان نرسانده‌اند هم می‌توانند در حین تحصیل، شاغل یکی از میدان‌های کاری مرتبط با این رشته شده و به بهبود وضع اقتصادی خود در کنار فرآگیری این علوم، بپردازند. کشورهای آلمان و آمریکا از جمله بزرگترین پذیرندگان مهندسین کامپیوتر و کشورهای هند و ژاپن هم بزرگترین صادرکنندگان آن‌ها محسوب می‌شوند. این در حالیست که بعد از آلمان کشورهای غرب اروپا، اسکاندیناوی و خاورمیانه گزینه‌های مناسب و دردسترس‌تری برای دانشجویانی که قصد عزیمت از کشور جهت کار و فعالیت در کشورهای دیگر را دارند، است.

 

yagmur.t

عضو جدید
همیشه گفتن مهم شروع کار هستش . استارت کار همیشه سخت هستش. خیلی کلی پرسیدید. اول بگید چیکار کردید؟؟چیکار دوست دارید انجام بدید؟؟چیا بلدید؟؟چیا دوست دارید یاد بگیرید؟؟
جواب سوال شما اینه که فقط تو زمینه ای که دوست دارید مطالعه کنید. حالا جواب سوالای بالا رو بدید تا بهتر راهنمایی بگیرید. موفق باشید

سلام اول از اینکه دیدم تنهای تنها نیستم کمی امیدوار شدم
من شبکه خیلی دوست دارم یاد بگیرم .نصب و....
بعد برنامه نویسی و طراحی سایت دوست دارم
فقط لطف کنید از اول اولش راهنماییم کنید فکر کنید صفر کیلومترم:love:
میخوام وارد بازار کار بشم ولی نتونستم بخاطر همینم میخوام از صفر شروع کنم.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
سلام اول از اینکه دیدم تنهای تنها نیستم کمی امیدوار شدم
من شبکه خیلی دوست دارم یاد بگیرم .نصب و....
بعد برنامه نویسی و طراحی سایت دوست دارم
فقط لطف کنید از اول اولش راهنماییم کنید فکر کنید صفر کیلومترم:love:
میخوام وارد بازار کار بشم ولی نتونستم بخاطر همینم میخوام از صفر شروع کنم.

من دقیقا متوجه نشدم.تو الان کار برات یه ضرورت هست یا فکر میکنی دیگه مدرکمو گرفتم حالا برم سر کار؟
اگه ضرورته که خب دیگه دوست دارم و اینا توش نیست! باید ببینی چه کاری گیرت میاد (که خب با این وضعی که میگی حتما کارآموزی هم خواهی داشت و ملزوماتش رو بهت یاد میدن).
اگه هم ضرورت نیست باز هم دوست دارم و اینا توش نیست!! باید ببینی چی به دردت میخوره و روی اون تمرکز کنی.شبکه و طراحی سایت دوتا بحث جدا هستن.
البته نمیگم الان دیگه حق نداری بری دنبال علایقت،برو اما روی خود کار هم باید تمرکز کنی.
اون چیزی که فکر میکنی به دردت میخوره (یا میتونی توی آگهی ها نگاه کنی ببینی بیشتر چی رو لازم دارن) رو برو کلاس،توش مهارت پیدا کن و توی رزومه ات اضافه کن.به همین سادگی!
این رو هم قبلا توی گفتگو نوشته بودم ولی پاک شد (ارسال نشد) : واسه شروع خیلی هم سخت نگیر.اگه کار دولتی گیرآوردی که بحثش جداس،اما واسه خصوصی گیر نده که آی من مهندسم این پشتیبان میخواد،گیر نده که حقوقش باید فلان باشه و بیسار باشه،.اینا خودش واست میشه تجربه،میشه سابقه کار.

اینو میخواستم اول پست بنویسم گفتم میخوره توی ذوقت! اما قرار نیست ما چیزی رو تصور کنیم.اگه تو توی این چهارسال هیچ چیزی نخوندی،هیچ مهارتی پیدا نکردی،هیچی یاد نگرفتی توصیه میکنم اصلا نرو دنبال کار،واسه چته؟ تو که به هیچی علاقه نداری و هیچ نشانه ای از تلاش و خواستن نشون نمیدی میخوای بری چیکار کنی؟!!
اینکه میگی شبکه دوست دارم یاد بگیرم،فقط دوست داشتن بوده یا نمود عینی هم داشته؟ مثلا چیزی خوندی؟ دوره ای رفتی؟ در مورد برنامه نویسی و طراجی سایت چطور؟ پایگاه داده چی؟
میگی نتونستی وارد بازارکار بشم،یعنی چی؟ چندتا رزومه فرستادی؟ به کجا؟ (نمیخوام اسم شرکتو بگی،مثلا بگو یه شرکت که کار ERP میکرد) چقدر گذشته از ارسال رزومه؟ مصاحبه رفتی تا حالا؟
 

yagmur.t

عضو جدید
1.تو که به هیچی علاقه نداری و هیچ نشانه ای از تلاش و خواستن نشون نمیدی میخوای بری چیکار کنی؟!!
2.اینکه میگی شبکه دوست دارم یاد بگیرم،فقط دوست داشتن بوده یا نمود عینی هم داشته؟ مثلا چیزی خوندی؟ دوره ای رفتی؟ در مورد برنامه نویسی و طراجی سایت چطور؟ پایگاه داده چی؟

سلام Drago جان اولا از پست مفیدت خیلی ممنون
1.ببین عزیر علاقه رو نمی دونم چطوری باید نشون داد قبول دارم تنبلی کرد ولی این تلاش رو که میگی ندونستم از کجا باید شروعش کنم.:redface:
2.یه دوره تئوری شبکه گذروندم ولی عملی هیچ کاری نتونستم انجام بدم برا برنامه نویس هم بنظرت کدوم زبان بهتره؟(رفتم به جایی گفتم این زبانارو بلدم تحویلم بگیرن)
بازم ممنون
 

MOHANDES Asal20

عضو جدید
راستش فکر میکنم هر کس یک تعریف از آی تی برا خودش داره. شاید درست باشه و شایدم نادرست.
از نظر من آی تی وظیفه تعیین نحوه جمع آوری، ذخیره سازی، توزیع و به کارگیری اطلاعات رو برعهده داره. (یک تعریف مختصر و مفید)
بر همین اساس هم واحدهای درسی ما تعیین شدن. مثلاً ما مدیریت میخونیم تا بدونیم در توزیع اطلاعات چه اطلاعاتی باید به چه سطحی برسه. پایگاه داده میخونیم تا نحوه ذخیره سازی درست و اصولی اطلاعات رو یادبگیریم. مهندسی نرم افزار میخونیم تا بتونیم ابزار انجام اون وظایف رو داشته باشیم .اینم بگم که شاید وظیفه بکارگیری اطلاعات از همشون مهمتر باشه. اینکه از اطلاعات موجود چطور استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم. مثلاً در همین راستا تجارت الکترونیک می خونیم یا داده کاوی یاد میگیریم.
ما با بچه های مهندسی نرم افزار و سخت افزار فرق داریم. مهندسی نرم افزار و سخت افزار ابزارهای ما رو برای انجام وظایفمون در اختیار ما می ذارند. پس آی تی و اونا مکمل هم هستن.

خیلی ممنون طاهاجان.اطلاعاتی که دادین واقعا مفید بودن...من همیشه حرفای مفید و خوبی رو که میشنوم حالا درهر زمینه ای تو یه دفترچه مینویسم.اینم به اسم شما تو دفترچم ثبت شد.خیلی ممنونتم مهندس:gol::gol::gol::gol:

۱.نظر من اینه :
توی سطح کاربردی :
مهندس نرم افزار خیلی آدم خوبیه،آدم فنیه،میتونه یه نرم افزار رو تحلیل،طراحی و پیاده سازی کنه اما چندان با ساختار سازمانی هماهنگ نیست،اقتصاد نمیدونه،مدیریت نمیدونه.
مدیر هم آدم خوبیه (عمرا!!) ، برنامه ریزی بلده،رهبری بلده، میدونه چطور بودجه بگیره،میدونه چطور مشتری رو نگه داره، میتونه چطور شرکت رو به سمت بهتر شدن هدایت کنه،اما فنی نیست.نمیدونه چه تکنولوژی به درد کدوم پروژه میخوره.نمیدونه مثلا زمانبندی واسه فلان پروژه باید چقدر باشه.
مهندس آی تی این وسطه.مهندس آی تی سر از ریزپردازنده در نمیاره،اما با تحلیل نرم افزار آشناست.از اون طرف حسابداری بلد نیست،اما زنجیره ارزش رو می‌شناسه.نیازهای فناوری رو میدونه،محدودیت های مدیریتی رو هم بلده.
مدیر میگه ما انقدر بودجه داریم،انقدر نیرو داریم،انقدر زمان،شروع کنید! مهندس نرم افزار میگه ما این امکانات نرم افزاری/سخت افزاری رو داریم،تکنولوژی های a و b و c رو ساپورت میکنیم،متدهای ۱ و ۲ و ۳ رو انجام میدیم.آی تی باید این وسط حرف هرکدوم رو به اون یکی بفهمونه!

اما در سطح تئوریک و آکادمیک :
مهندس نرم افزار به توسعه الگوریتم های جدید فکر میکنه،به متودولوژی جدید مهندسی نرم افزار.
مدیر به بالابردن بهره وری فکر میکنه،مدیریت خلاق،ارتباط با مشتری.
مهندس آی تی این وسطه! اینکه متودولوژی جدید که توسط مهندس نرم افزار ساخته شده چقدر قابل انطباق با شیوه‌ی مدیریتی جدید که توسط مدیر ساخته شده است.
--------------------------------
چیزی که من میبینم اینه که مهندسین آی تی شروع کارشون در کنار مهندسین نرم افزاره (اول به عنوان برنامه نویس و غیره استخدام میشن) و بعد از کسب تجربه و مهارت و غیره در بهترین حالت در گروه مدیران ارشد (مثلا CIO) قرار میگیرن.

۲.What You See is All You Get.


1.آقای دراگو نظرتون جالب انگیزه...:biggrin:
وای دعوام نکنیدا...شوخی کردم.خودم میدونم جالب انگیز کلمه ی صحیحی نیست.نظرتون جالب بود.خیلی کامل توضیح دادین.کاش شما تو ترم 1 استاد مبانی فناوری اطلاعات ما بودین.:smile:نظر شمارم ثبت کردم .ممنون:gol::gol::gol::gol:

کافی اطلاعاتتون رو زیاد کنید ..

توی ایران در مقطع کارشناسی آی تی تقریبا 70درصد مطالبش با کامیپوتر (گرایش نرم) یکی هست پس اگر شماها بخواین با هم بحث کنید اگر در مقطع کارشناسی بخواین حرف بزنین هیچ کدومتون موفق نمیشین

بیایین بالاتر .. در مقطع ارشد گرایش ها مشخص میشه .. فکر کنم برای شما که ابتدای راه هستین همین که بدونین چه گرایش هایی در ارشد داریم و در مورد هر کدوم دو خط بدونین بتونین با همون دوستان بحث کنید و بقول خودتون پیروز هم بشین :smile:

اینکه کامپیوتر زیر شاخه آی تی هست اشتباه هست ..

آی تی یه رشته نیست .. بلکه تلفیقی از چند رشته هست و بهتره بهش "میان رشته ایی " گفته بشه
تعریفهای زیادی هست از آی تی .. (که امیر عزیز در پست بالای من شفاف گفت)

در واقعا با این رشته شما میتونین در بیشتر رشته ها تاثیر گذار باشید .. مثل این میمونه شما یه دنیای جدید میخواین بسازید با زیرساخت های جدید با روش ارتباطی جدید با سیستم تجارت جدید و ...

کامپیوتر بنظر من در مقابل آی تی رشته ایی محض هست .. یعنی اینکه راهشون مشخصه و طبق چارچوبی معین جلو میرن ولی آی تی ها دنیاشون کمی پویاتر هست و با اغلب هم با بکارگیری کامپیوتر در رشته های دیگه تاثیر میگذارند

مرسی مهندس جان...وای خداجون کاش منم به اندازه شماها اطلاعات داشتم.:redface:به خدا اگه یه شرکت داشتم از همتون دعوت به کار میکردم:gol::gol::gol::gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrshad67

کاربر فعال
زندگی واقعی با خیلی از توهمات کاری تو دوران دانشجویی متفاوته ... :cool:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
R هاست کد ارائه دهنده خدمات وب سایت مهندسی فناوری اطلاعات 0

Similar threads

بالا