◄تعریف IT,خدمات, کاربردها و مشاغل مربوط به آن►

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
مسلمه که هست.
البته نمیگم همه اش ولی خب خیلی هاش به راحتی امکان پذیره.
مثلا مدیر/تحلیلگر/توسعه دهنده پایگاه داده چیز خیلی غیر ممکنی نیست.
CTO و CIO و VP of ITهم همون معاون امور انفورماتیک میتونه باشه (Chief Technilogy Officer و Chief Information Officer و Vice president)
مدیر/ادمین/تکنسین شبکه هم که فکر میکنم برای همه آشنا هستن
مثال های دیگه هم وبمستر و توسعه دهنده وب میتونه باشه...

البته ابنا که من مثال زدم چیزایی بود که جلو چشمم اومد و به نظرم رسید وگرنه لیست مشاغلی که توی ایران میتونی داشته باشی به اینا منتهی نمیشه.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
سلام من عضو جدید هستم لطفا من رو هم راهنمایی کنید
با تشکر:smile:
سلام.
خوش اومدید.اگه مایل به بحث و گفتگو و آشنایی با اعضای تالار هستید از تاپیک "گفت و گوی خودمانی ... " استفاده کنید.
سوالی هم داشتید در تاپیک سوالات بپرسید تا در صورتی که بتونیم جواب بدیم.خودتون هم اونجا سر بزنین که اگه تونستین سوالای بچه ها رو جواب بدین!
 

young scientist

عضو جدید
بچه ها بیاین تو این تاپیک بیشتر گفتگو کنیمو نظر بدیم .جالبه!حداقل اینکه میتونیم یه تعریف جامعی از رشتمون ارایه بدیم,اگه کسی پرسید. که یه موقع اگه خواستن تو بانک مرکزی استخداممون کنن بخاطر ندونستن یه تعریف ردمون نکنن:biggrin:(برمیگرده به تاپیک خوداشتغالی در فناوری اطلاعات )البته من حق میدن که ردکنن!

واما اینکه itبانرم افزار اختلافشون از زمینه تا اسمون! در حقیقتکامپیوتر یه ابزاره برای این فناوری(یه ابزار بسیار مهم) و یک واسط. و هیچ ارتباطی بهم ندارن.
 

sasan hosseini

عضو جدید
فن آوری اطلاعات و ارتباطات ITC چیست نگاهی به تعاریف بنیادی فن آوری اطلاعات IT ؟؟؟؟؟/

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ITC چیست نگاهی به تعاریف بنیادی فن آوری اطلاعات IT ؟؟؟؟؟/

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ITC چیست نگاهی به تعاریف بنیادی فن آوری اطلاعات IT

فناوری اطلاعات
(IT) چیست؟
عبارت فناوری اطلاعات (IT) یا به تعبیر کاملتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مخفف عبارت انگلیسیInformation & Communication Technology است منظور از آن مجموعه ابزارها و روش های لازم برای تولید، پردازش، نگهداری، توزیع و انهدام سیستم های مبتنی بر اطلاعات به معنی فراگیر آن (شامل متن، صوت و تصویر) است و به مجموعه ای گفته می شود در فن آوری اطلاعات و ارتباطات 4 فرآیند نهفته ودرونی استاول: تولید، دوم ، پردازش ، سوم ذخیره ، چهارم بازیابی و پنجم انتقال اطلاعات که در ابتدا و قبل از حضور ارتباطات امروزین و با نبود مبحث انتقال اطلاعات تنها فن آوری به فن آوری اطلاعات موسوم بود

اجزای فن آوری اطلاعات و ارتباطات
ICT
که دارای یکی از اجزای زیر باشد
:
- سخت افزار (Hard ware) - نرم افزار (Software) - سیستم های ارتباطی (Communication Systems) در ابتدا چند واژه اصلی در مقوله فناوری اطلاعات، تعریف و تفاوت بین آنها را به منظور روش شدن بحث، تشریح می کنیم.

داده
data :
بر اساس تعاریف موجود در منابع،‌ می توان چنین داده یا دیتا DATA را تعریف نمود : داده ها گروهی از نمادها،‌کلمات، اعداد، نمودارها و حقایق گسسته و بی مفهومی هستند که رخدادها را نشان می دهند. داده ها حقایقی هستند که از طریق مشاهده و‌تحقیق بدست می آیند. مواد خامی که هنوز پردازش نشده اند مانند تاریخ و مقدار یک صورتحساب، تعداد پرسنل شرکت،‌ جزئیات لیست حقوق. در مثال ساده تر ؛ تاریخ تولد شما در ابتدا در برابر سن شما یک داده محسوب می شود که برای استفاده پس از پردازش و اعلان سن شما به اطلاعات بدل می شود

اطلاعات
Information
:
اطلاعات را بر اساس تعاریف موجود در منابع،‌ می توان چنین تعریف نمود : اطلاعات، داده های پردازش شده و حقایقی با مفهوم هستند که به توصیف و تعریف داده ها می پردازند و توسط گیرنده پیام درک و تفسیر می شوند. در واقع داده ها با افزودن۵ ویژگی شامل زمینه (Context) ، طبقه بندی (Categorization) ، محاسبه (Calculation) ، اصلاح (Correction) ، و جمع شدگی (Condensation) ، به اطلاعات تبدیل می شوند.

اصول تبدیل داده به اطلاعات
هنگام تهیه گزارش ها، باید از نیازها، تحصیلات و موقعیت کاربران و استفاده کنندگان در سازمان آگاه باشیم و داده ها را بر اساس نیاز آنان به اطلاعات مورد نظر تبدیل کنیم. همچنین اطلاعات باید دقیق و به روز باشند به طوری که باعث بهبود تصمیمات شوند.پارامترهای به موقع بودن، مناسبت، دقت، جزئیات، تکرار و قابلیت فهم به عنوان ویژگی های اصلی اطلاعات مطرح هستند. دانش: اطلاعات در مرحله بعدی این فرایند به وسیله پرسنل سازمان به دانش تبدیل می شود. برای تولید دانش در یک فرایند نیاز به اطلاعات، نیروی انسانی و مدیریت دانش داریم. دانش از مهمترین نتایج این فرایند است که باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می شود. امروزه دانش را به عنوان مهمترین منبع نوآوری، بهره وری انسانها و در نهایت رشد و بقای سازمان می شناسند. در منابع علمی معتبر نیز دانش را آمیخته ای از نظرات تجربیات، تئوری ها، الگوها، مهارت و سرمایه های اطلاعاتی تعریف می کنند.

طرح جامع فناوری اطلاعات
IT Master Plan
با توجه به رشد سریع فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف و نیاز و وابستگی روز افزون (به ویژه در سازمان های متوسط و بزرگ) به این فناوری، یکی از وظایف مهم مدیران IT در سازمانها، به هنگام کردن سازمان با این تغییرات روز افزون است. به طوری که با حداقل هزینه، بهترین انتخاب را داشته باشند. طرح جامع فناوری اطلاعات سندی است که در آن پس از انجام بررسی های کارشناسانه ابتدا وضعیت موجود سازمان و سپس نیازها و برنامه های سازمان به منظور تامین کلیه نیازهای اطلاعاتی به صورت هماهنگی با ماموریت و چشم انداز کلی سازمان تبیین می شود. با توجه به اینکه فناوری اطلاعات هزینه های زیادی را به سازمان تحمیل می کند مدیران فناوری اطلاعات، بایستی در طرح جامع فناوری اطلاعات خود، مسائل اقتصادی را به دقت تشریح و عواقب آن را مورد بررسی قرار دهند تا در نهایت بتوانند بهترین گزینه را برای سازمان خود انتخاب کنند و هماهنگ با سایر برنامه های سازمان در راستای ایجاد ارزش افزوده قرار گیرند.

آشنایی با مفاهیم بنیادی فرآیند فن آوری اطلاعات و ارتباطات

تبدیل اطلاعات
Conversionتبدیل اطلاعات یعنی تبدیل اطلاعات از داده به اطلاعات یا از شكلی از اطلاعات به شكل دیگر در کلیه ابتدا آغاز فرآیند موجود برای مثال اسكن كردن یك متن و تبدیل آن به یك فایل .

ذخیره سازی اطلاعات
Storage
ذخیره سازی اطلاعات
را می توان چنین برداشت نمود هرگونه عملیاتی که اطلاعات را برروی یک رسانه ذخیره کند معنا رسانه اینجا معنا خاص یک وسیله ایست که قدرت ذخیره و بازیابی وبعبارتی بازخوانی اطلاعات را داشته باشد.
برای مثال ذخیره كردن صدا بر روی CD یا ذخیره كردن اطلاعات عمل رایت موسیقی بر روی سی دی دخیره سازی اطلاعات بر روی رسانه Cd تعریف می شود

پردازش اطلاعات
Processing
هرنوع عملیات بر روی داده یا اطلاعات در مسیر فرآیند تولید، ذخیره و بازیابی و انتقال اطلاعات و یا تبدیل داده به اطلاعات را به گونه ای که اطلاعات موجود را با افزایش افزوده همراه سازد پردازش اطلاعات تعریف می کنند برای مثال محاسبه حقوق و دستمزد یا تهیه تراز مالی و یا محاسبه اقلام مورد نیاز برای خریداین مثالی از ایجاد ارزش افزوده اطلاعات است اما اگر تاریخ تولد من را بگیرید بعنوان داده و خروجی اتان سن من باشد اینهم پردازش تبدیل داده به اطلاعات محسوب می گردد

تبادل اطلاعات
Communication
هرنوع عملیاتی که برروی اطلاعات در مسیر فرآیند تولید، ذخیره و بازیابی اطلاعات انجام شود تبادل اطلاعات یا به تعبیر من انتقال اطلاعات محسوب می شودمانند ارسال یك یا چند فایل از كامپیوتری به كامپیوتر دیگر، مثالی عینی تر، همین اینترنت در آن انتقال اطلاعات از کامپیوتر مادر و سرور میزبان وبلاگ من به کامپیوتر و نرم افزار مرورگرشما انجام می شود.

فن آوری اطلاعات
در یک نگاه!!!!!!!!!!!
فن آوری مربوط به سخت افزار و نرم افزار كامپیوتر برای پردازش ، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات است.فن آوری اطلاعاتIT علم و مهارت های همه جنبه های محاسبات ، ذخیره سازی اطلاعات و ارتباطات است . آی تی IT مبحث جدیدی است كه به سرعت رشد كرده و تغییرات بنیادی در دنیای كنونی ایجاد می كند ، این تغییرات ناشی از انجام روش های تجاری جدید ، ایجاد تنوعات و سرگرمی های جدید و به وجود آوردن هنرهای جدید می باشد.تكنولوژی اطلاعات شامل موضوعاتی است كه به علم و تكنولوژی كامپیوتر ، طراحی ، توسعه ، نصب و پیاده سازی سیستم ها و نرم افزارهای اطلاعاتی مربوط می شود.فن آوری اطلاعات به طراحی و استفاده از كامپیوتر و ارتباطات برای حل انواع مختلف مسایل مربوط می شود. بسیار جالب توجه است كه كامپیوترهایی كه در ۵ سال پیش تولید شدند ، اكنون در تعداد زیادی از سازمان های بزرگ استفاده می شوند.ما پذیرفته ایم كه تقریبا تمام صورت حساب ها و پرداخت های ما از ادارات دولتی و سازمان های بزرگ توسط كامپیوتر چاپ می شوند و خدماتی مانند Bankcard و Medicare فقط به دلیل وجود آنكه كاربردهای كامپیوتر بسیار متنوع است ، از چاپ صورت حساب ها گرفته تا كنترل كوره های بسیار حساس ، همه آنها نیاز دارند كه اطلاعاتشان در كامپیوتر ذخیره شده و برنامه ها توسط كامپیوتر با مهارت اداره شوند.
 

sasan hosseini

عضو جدید
سيستم IT چيست ‍؟ و ابزار لازم براي I T چيست؟

سيستم IT چيست ‍؟ و ابزار لازم براي I T چيست؟

سيستم IT چيست ‍؟
يك سيستم ، مجموعه اي است از اجزاي مرتبط كه وظيفه جمع هوري ، پردازش ، ذخيره سازي و توزيع اطلاعات را بر عهده دارد. اين اطلاعات در جهت تصميم گيري ، كنترل ، تجزيه و تحليل و نظارت در سازمان استفاده ميشود.

الف- كسب اطلاعات :
جهت كسب اطلاعات ميبايست ارتباط كاملي با مجاري عرضه داده و اطلاعاتي وجود داشته باشد مانند : اينترنت ، مركز امار ، نرم افزارها و . . .

ب- پردازش اطلاعات :
جهت پردازش اطلاعات ميبايست امكانات ( سخت افزار ، نرم افزار و مغزهفزار يا انسان )اطلاعات و دستورالعملهاي لازم در جهت دسته بندي (sorting)،جداسازي (splitting)،تركيب (merging)و تحليل اطلاعات مفيد كسب شده مهيا باشد تا بتوان اقدام به تجزيه،تركيب،و تحليل اطلاعات نمود.

پ-توسعه :
عموما اطلاعات پردازش شده پس از مدتي كارايي و ارزش خود را به علت كهنه شدن اطلاعات اوليه (out of date)از دست ميدهند و از طرفي با رشد نيازها ،اطلاعات پردازش شده عملا ديگر نميتوانند جبران كننده نيازها باشند لذا ميبايست بندهاي الف و ب مجددا هراز گاهي با كمك اطلاعات قبلي اجرا گردد.

ج- كاربرد:
گاهي ممكن است اطلاعات كسب شده به طور خاص بسيار با ارزش ولي در عمل كارآيي مطلوبي نداشته باشند،در حقيقت پارامترهاي كاربردي در آنها لحاظ نشده باشد.چ - توليد :در حقيقت پس از پشت سر گذاشتن اين مراحل ،اطلاعات ما،هم از قابليت اطمينان و هم مقياس پذيري مناسبي برخوردار شده و توليد اطلاعات به طور كامل صورت ميگيرد.اما نكته مهمي كه در يك ساختار IT عمدتا از نظرها مخفي ميماند و توجه كافي به آن نميشود بخش پيش پردازش (preprocessing)است. در حقيقت نمونه سازي و بررسي اوليه و همچنين عمليات امكان سنجي (Fcasible Study) در اين بخش انجام نميشود

.
ابزار لازم براي I T چيست؟
ابزار و دانش فني نقش محوري و اساسي را در I T ايفا مي كنند كه اين ابزار شامل : الف) تجهيزات سخت افزاريكه شامل بخش هاي زير است :

1- رايانه ها :وظيفه اخذ ، جمع آوري ،محاسبات و پردازش اطلاعات را بر عهده دارند كه خود شامل دو گروه سرويس دهنده ها (servers) و سرويس گيرنده ها (clients) ميباشند.

2- رسانه هاي ذخيره اطلاعات :وظيفه ذخيره سازي اطلاعات را در حجم هاي بالا را بر عهده دارند. اين ابزار ميتوانند به صورت تجهيزات دروني (internal) و يا خارجي (external) در رايانه ها از فناوري هاي مختلف در جهت ذخيره سازي و محافظت اطلاعات سود ببرند

.
3- رسانه هاي ارتباطي :وظيفه ارتباط بين رايانه ها و رسانه هاي ذخيره ساز در جهت كسب و ارسال اطلاعات را بر عهده دارند. اين رسانه ها از انواع پورت ها و سيستم هاي انتقال داده مانند usb، optic ،fiber ، scsi تشكيل شده اند.

4- شبكه ها :اين بخش وظيفه به اشتراك گذاشتن منابع و اطلاعات ، مديريت ، نقل و انتقال اطلاعات و ايجاد تسهيلات لازم را بر عهده دارند كه خود از انواع سيستمهاي سخت افزاري و نرم افزاري در جهت ارتباط و مديريت خود سود ميبرند.

5- ابزار جانبي : وظيفه ورود و خروج اطلاعات را بر عهده دارند.مانند انواع صفحه كليدها ، چاپگرها ،پلاترها و . .

.
6- تجهيزات نرم افزاري
:
الف- سيستمهاي عامل اين سيستم بر اساس نوع كاربرد و حجم عمليات و مباحث امنيتي تعيين ميگردند. امروزه دولت ها سعي بر آن دارند كه از سيستمهاي عامل ساخت خود به دلايل امنيتي استفاده كنند تا دچار مشكلات جاسوسي اطلاعاتي و رخنه ساير كشورها به سيستم اطلاعاتي خود نگردند.

ب- سيستم پايگاه داده اي اين سيستم ها وظيفه مديريت پايگاه داده ها و اطلاعات را بر عهده دارند و تسلط كاملي به حجم و تراكنش هاي موجود بر روي اطلاعات دارند. امروزه از انواع سيستمهاي مديريت پايگاه اطلاعاتي و روش هاي پيشرفته در اين خصوص استفاده مي گردد.

ج- سيستم هاي امنيتي اين سيستم ها وظيفه حفاظت نرم افزاري از هرگونه دستكاري و يا تغيير اطلاعات به طور ناخواسته و غير مجاز را توسط افراد متفرقه به عهده دارند.امروزه ديوارهاي آتش با توجه به سرقت و حمله به مراكز اطلاعاتي نقش بسزا و حساسي را بر عهده دارند.

د- سيستم هاي هوشمنداين سيستم ها وظيفه تحليل اطلاعات و اعلام نتايج را بر عهده دارند و با استفاده از الگوها و روشهاي تصميم گيري ،هوش انساني ، نحوه استنتاج در شبكه هاي عصبي و شبيه سازي آنها در جهت انجام عمليات تصميم گيري در حداقل زمان و يافتن نزديكترين جواب با حداقل ضريب خطا مورد استفاده قرار ميگيرند كه به اين سيستم ها هوش مصنوعي يا artificial intellgence و به اختصار AL گفته ميشود

- مغز افزار در حقيقت مغز افزار يا همان نيروي متخصص ركن اساسي يك سيستم I T را تشكيل ميدهد كه شامل

:
1- برنامه نويسان: وظيفه برنامه نويسي و رمز گذاري را بر عهده دارند.
2- تحليل گران : وظيفه تجزيه و تحليل سيستم ها را بر عهده دارند
.
3- مديران : وظيفه مديريت پروژه ها ، شبكه ها و پايگاه هاي داده اي و دانش را بر عهده دارند.
4-
متخصصين : وظيفه تحقيق ، توسعه و بهبود سيستم موجود را بر عهده دارند

.
آيا اين همه ابزارها لازم است ؟
اين سؤال بستگي كامل به نوع نگرش ، نياز و حجم عمليات و تراكنش سيستم دارد. هرقدر كه حجم عمليات بالاترو حساسيت بيشتر باشد تفكيك در بخش ها بيشتر است و هر قدر سيستم كم حجم تر باشد سيستم مجتمع تر ميشود ،به طوري كه مثلا در مغز افزار ميتوان همه چهار گروه را يك يا دو نفر اجرا كنند.
 

sasan hosseini

عضو جدید
يك متخصص IT كيست ؟ و كاربردهاي IT چيست؟

يك متخصص IT كيست ؟ و كاربردهاي IT چيست؟

يك متخصص IT كيست ؟
يكي از جالبترين و در عين حال سخترين سِِؤالات همين است. به طور كامل هركس ميتواند با داشتن شرايط عمومي كه در ذيل به آنها ميپردازيم ،خود را يك فرد آشنا و توانمند در زمينه IT بنامند.

1- آشنايي و توانايي كار با كامپيوتر.
2- آشنايي و توانايي كار با اينترنت
.
3- آشنايي وتوانايي كار با نرم افزار ها و سيستم هاي عامل مختلف

با توجه به شرايط عمومي،افراد غير حرفه اي IT به راحتي ميتوانند در هر منطقه و ناحيه اي اقدام به تشكيل گروههاي كاري فعال نمايند.اما براي بخش هاي تخصصي ،موضوع كمي متفاوت ميگردد،چرا كه متخصص IT داراي مسِ‍ِؤليت و شرايط اجرايي و مديريتي خاص ميباشد، لذا ميبايد حداقل داراي شرايط زير باشد :

1-
تخصص و تحصيل در يكي از رشته هاي رايانه مانند نرم افزار ، سخت افزار ، علوم رايانه و . . .
2- تسلط كامل بر بندهاي 2و3شرايط عمومي
3- آشنايي و توانايي لازم در اجراي طرح هاي MIS ، IMS و سيستم هاي پايگاه داده اي
4-
آشنايي با شبكه ها و سيستم هاي ارتباطي
5- آشنايي عمومي با زبان انگليسي در حد رفع نيازهاي اوليه و تسلط بر زبان انگليسي تخصصي ،چرا كه بيشتر سيستم هاي نرم هفزاري و سخت افزاري به زبان انگليسي تهيه شده اند

در اين بين يك متخصص حرفه اي I T بايد داراي شرايط زير باشد:

1- تسلط كامل به بند 3 شرايط تخصصي
2- آشنايي با سيستم هاي مديريتي در سطوح مختلف
3- آشنايي به ساير علوم فني پايه

طبيعي
با توجه به شرايط ذكر شده فوق ،انتظارات و عملكردهاي زير براي يك متخصص IT مفروض است.

1-
يك متخصص IT يك تحليلگر است كه سعي دارد نظام سنتي را به نظام مدرن تبديل كند.
2- يك متخصص IT فردي است چند بعدي كه ميتواند در كليه علوم و فنون كسب اطلاع و دانش نمايد. در اين بين با ابزار IT اقذام به شناسايي محيط عملياتي ،بهينه سازي،توسعه و طراحي محيط عمليلتي جديد نمايد.
3-
يك متخصص IT فردي است كه با ابزار IT اقدام به كسب و مديريت اطلاعات نموده و پس از تحليل ،اقدام به ارايه مشاوره مينمايد.در حقيقت يك متخصص IT يك مشاور آماده و مسلط به حوزه اطلاعاتي خود است كه ميتواند با ارايه مشاوره و راهكارهاي مناسب سازمان مورد فعاليت خود را به سمت شفاف سازي و مديريت بهينه منابع ،اطلاعات و سرعت در چرخه فعاليت ها سوق دهد


كاربردهاي IT چيست؟
كاربردهاي
IT بسيار متنوع ميباشد كه از كوچكترين تجهيزات شخصي و خانگي ديجيتال مانند ساعت ها به تلوزيون ، گيرنده هاي ماهواره به تلفن هاي همراه تا مديريت پايگاه داده ها تجارت الكترونيك و آموزش الكتريكي را شامل ميگردد،به طور مثال كاربرد IT به شركت ها كمك ميكند تا از مزاياي زير بهره مند گردند.

1- صرفه جويي در هزينه و بهبود بخشيدن دقت اطلاعات
.
2- اجتناب از اشتباهات انساني به هنگامي كه وظايف تكراري و يا بسيار پيچيده اند
.
3- صرفه جويي مالي به علت كاهش خطا و زماني كه صرف انجام وظايف ميگردد.
4- ادغام و هماهنگي چند وظيفه در يك وظيفه
5- بهبود بخشيدن كارايي سازمان و اثر بخشي 6
- بهبود در انجام مسؤليت و كاهش فرايند هاي زايد از طريق تهيه اطلاعات مفيدتر.
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوب دوستان عزیز

اگر توضیحی دارید که بتونه تعریف IT رو کامل تر کنه بگید به یه جمع بندی برسیم و کاملش کنیم
همچنین اگر مثال های جدیدی از کاربرد IT توی ایران یا کشور های دیگه دارید که زندگی رو بیش از پیش ساده می کنی نام ببرید تا اون ها رو هم اضاف کنیم

همینطور در مورد مشاغل

اگر چیز جدیدی هم توی ذهنتون هست بگید

به نظر خودم مطلبی که توی سال های اخیر پیشرفت چشم گیری توی زمینه IT حساب می شه مبحث های
Cloud Computing و Virtualization هست که پیش بینی شده بیشترین مشاغل در آینده توی صنعت IT مرتبط با Virtualizaion خواهد بود

خوب بسم الله ...
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
من فکر میکنم در آینده شرکت های بزرگ بیشتر کارها رو به دست بگیرن و دپارتمان های IT سازمانها به نقش های مشاوره ای تنزل پیدا کنن.که این خودش باز هم نتیجه‌ی گسترش Cloud Computing هست البته.

نمیتونم بگم زندگی رو الزاما ساده تر میکنه،اما مثلا تکنولوژی هایی مثل واقعیت افزوده،در حین پیچیده کردن زندگی یه کاربردهای جدیدی هم بهش اضافه میکنن.

در مورد مشاغل فکر میکنم نسبت به وقتی که این تاپیک شروع به کار کرده وضع توی ایران خیلی بهتر شده (شاید هم من اطلاعاتم زیاد شده).شرکت های بزرگ همه سیستم های یکپارچه دارن،مباحثی مثل ERP و CRM و ... داره به سرعت گسترش پیدا میکنه.این به نظرم فرصت های شغلی خوبی رو برای فارغ التحصیل های این رشته ایجاد میکنه.
 

dzzv_13

مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
مدیر تالار
مبحث مجازی سازی که تاپ ترین موضوع در سال 2009 شناخته شد .. و از اون روز به بعد هم واقعا داره با سرعت بالایی خودش رو توی دنیای IT جا میکند .

یکمی تخصصی ترش هم بکنیم .. بیشتر کارمندان شرکت های معتبر چند سالی هست که رو به سوی امنیت در شبکه های کامپیوتری آورده اند .

من اگر بخوام از IT بگم .. اون رو اینطوری توصیف میکنم :

توی دنیا چند عامل هست که مانع از پیشرفتهای چشمگیر میشود ..
در واقع متخصصین IT بدنبال درست کردن دنیایی جدیدی هستند که در اون سرعت و فاصله , معنا و مفهومی غیر از این چیزی که در دنیای واقعی هست رو پیدا کند (و اینجا هست که مفهوم بین رشته ایی ملموس تر میشه)

هر کامپیوتری در دنیای IT همون نقش یک فرد در دنیای واقعی رو بازی میکند .. همچنین ایجاد بسترهای شبکه هم همون ارتباطات بین افراد در دنیای واقعی هست .. و با شاخه های تجارت و امنیت دنیای IT , ما در دنیایی که ساخته ایم به مبادلات تجاری می پردازیم (اختلاف بین تجارت در دنیای واقعی با دنیای IT تقریبا همون اختلاف بازار محلی و بازار جهانی هست) .. و همچنین از این دنیای که ساخته ایم حفاظت میکنیم (قدرت این رشته همین هست که مشکلات دنیای واقعی رو بر طرف میکنه)

وقتی بحث رو یکمی تخصصی کنیم به مشکلات زیادی بر میخوریم که وجود دارد و این هست که این رشته رو باید علمی نو پا (حداقل در کشورمون) بیان کنیم


با این جمله امیر (دراگو) یکمی مخالفم:
من فکر میکنم در آینده شرکت های بزرگ بیشتر کارها رو به دست بگیرن و دپارتمان های IT سازمانها به نقش های مشاوره ای تنزل پیدا کنن

البته با جمله اولش موافقم .. ولی اینکه گفته به نقش مشاوره ایی تنزل پیدا میکنه یکمی مخالفم
بنظرم اون چیزی که توی ایران جاش خیلی خالی هست .. وجود شرکتهای مشاوره ایی هست .. مثلا اگر شرکت هایی داشته باشیم که نقش مشاوره ایی رو بازی کنن خیلی عالی میشه
در واقع میشه همون نقش نظام مهندسی , که وقتی مهندسی طرحی رو امضا میکند و مسئولیت کار رو بر عهده میگیرد .. بعدا هم جوابگو باید باشد

پس نباید بگیم تنزل پیدا میکند .. بلکه باید بگیم شاخه ایی دیگه ایجاد میشود که کار انجام شده رو تضمین می کند

توی کشورمون وقتی مزایده ایی گذاشته میشه به کسی که کمترین مبلغ رو پیشنهاد بده کار رو میدهند .. و این خیلی خیلی بد هست .. چون روی مباحثی ( مثلا : QOS) نظارت کمتر میشه .. و این باعث میشه بعدها با مشکلات زیادی بر خورد بشیم (ببخشید میدونم دارم از موضوع اصلی دور میشم .. ولی واقعا این یکی از چالشهای بزرگ در کشور هست)
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
البته با جمله اولش موافقم .. ولی اینکه گفته به نقش مشاوره ایی تنزل پیدا میکنه یکمی مخالفم
بنظرم اون چیزی که توی ایران جاش خیلی خالی هست .. وجود شرکتهای مشاوره ایی هست .. مثلا اگر شرکت هایی داشته باشیم که نقش مشاوره ایی رو بازی کنن خیلی عالی میشه
در واقع میشه همون نقش نظام مهندسی , که وقتی مهندسی طرحی رو امضا میکند و مسئولیت کار رو بر عهده میگیرد .. بعدا هم جوابگو باید باشد

پس نباید بگیم تنزل پیدا میکند .. بلکه باید بگیم شاخه ایی دیگه ایجاد میشود که کار انجام شده رو تضمین می کند
منظورم از تنزل کم شدن گستره‌ی فعالیتشون و مخصوصا بخش عملیات هست.برای مشاوره،معماری سیستم،کنترل و ... مسلما فعالیت هاشون بیشتر میشه.عملیات برون سپاری میشه.

توصیفات قشنگ بود.
 

*shidrokh*

عضو جدید
سلام اگه میشه راجب مشاغل موجود در ایران برای یک مهندس آی تی توضیح بدین
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
سلام اگه میشه راجب مشاغل موجود در ایران برای یک مهندس آی تی توضیح بدین
سلام.
مشاغل موجود در ایران هم خیلی متفاوت با جاهای دیگه نیست.
مثلا بر اساس لیستی که psychic قبلا گذاشته بود (اینجا) به یه چیزهایی اشاره میکنم،البته اینا همه مشاغل ممکن و موجود نیست :
  • Help Desk Technician : همون پشتیبانی فنی خودمه دیگه.مثلا واسه ISP یا شرکت هایی که از نرم افزار خاصی استفاده میکنن.
  • Web Developer : که میتونه سطوح و کارکردهای مختلف داشته باشه.از سایت های کوچک تا توسعه سایت های عظیم.
  • Webmaster : اینترانت های شرکتها،سازمانها و ادارات (در ایران) حتما وبمستر نیاز دارن.
  • Network Administrator/Manager/Engineer/Technician معادل تمامش در ایران وجود داره و حتی رتبه شغلی خودشو داره.
  • Programmer هم که دیگه توضیح نمیخواد!
  • Database Administrator/Analyst/Developer حتما وجود داره.مخصوصا در ادارات و سازمانهایی که فعالیت های آرشیوی بیشتری دارن.البته باز هم محدود به اونا نیست،همه جای لازمه.
  • IT Manager

در ایران جدیدا خیلی مشاغل خوبی به وجود اومده.حتی بحث "شبکه ملی اطلاعات" به گسترده شدن بیشتر این موضوع دامن میزنه و مشاغل جدیدی هم ایجاد میکنه.مثلا با گسترش Data Center های داخلی (که جزئی از پروژه شبکه ملی اطلاعات هست) امکان کار زیادی برای فارغ التحصیل های این رشته فراهم میشه.
از طرف دیگه سازمانها و ادارات هم دیگه نمیتونن با شیوه های قدیمی ادامه بدن و مثلا علاوه بر سیستم هایی مثل اتوماسیون که تقریبا همه گیر شده،سیستم های پیشرفته تری مثل ERP و CRM و ... رو هم مجبور هستن و دارن استفاده میکنن،این سیستم ها هم طراح میخواد،توسعه دهنده میخواد،پشتیبان میخواد...
 

کنکوری 91

عضو جدید
منو راهنمایی کنییییییییییید

منو راهنمایی کنییییییییییید

سلام به همگی
دیگه عنوان واضح هست به اندازه کافی
شاید یکی از اساسی ترین سوالاتاتی باشه که یک دانشجوی IT و یا هر شخص دیگه ای که اسم IT رو شنیده داره


تعریف مهندسی IT : جمع آوری , طبقه بندی , سازمان دهی , حفظ امنیت و نشر هرگونه اطلاعات اعم از صوتی , تصویری متن و ... به وسیله ی ابزار کامپیوتر و تکنولوژی های جدید دیگر وظیفه ی یک مهندس IT هست.
در حقیقت
دسترسي سريع به اطلاعات و انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافيايي و فارغ از محدوديتهاي زماني محوري ترين دستاورد اين فناوري است.


خدمات IT :
1.به کاربردن فناوری اطلاعات محدودیت های زمانی و مکانی را ازبین می بیرد.(مثلا فروشگا های فیزیکی که یک شعبه هم در اینترنت دارند و 24 ساعته و در سطح بین و المللی خدمات می دن مثلا می تونم شرکت Walmart رو اینجا نام ببرم

2.کاربرد IT رشد اقتصادی و برابری اجتماعی رو به دنبال داره
مثلا : اونایی که در حومه های شهر ها زندگی می کنن در صورت دست رسی داشتن به اینترنت می تونن 24 ساعته از انواع خدمات شهری استفاده کنن)


3.امکان عرضه ی خدمات به مناطق محروم رو فراهم می کنه
4.بهبود بخشيدن كارايي سازمان و اثر بخشي


مثال هایی از خدمات IT در ایران
بعد از ذکر این مثال ها متوجه می شید که که حذف خدمات IT از زندگی , زنگی رو به طور غیر قابل تصوری دشوار می کنه :

1.اینترنت که یک شبکه از نوع Hybrid (شبکه ای که از طریق یک Backbone شبکه های مختلف Lan و WAN و ... را به هم متصل می کنه تا نهایتا اینترنت رو به وجود بیاره)

2.کلیه ی امور الکترونیکی مثل e-mail , باندکداری الکترونیک - اینترنت بانک که شما رو قادر می سازه در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته به هر حسابی پول واریز کنید یا قبض هاتون رو پرداخت کنید و یا ....

3. دستگاه های ATM و سیستم شتاب که به وسیله ی اون می تونید با هر کارتی از هر عابر بانکی پول دریافت کنید.

4.شبکه های بین سازمان ها ی داخلی یا همون LAN ها و شبکه های وسیع بین سازمانی که در سطح بین قاره ای مطرح هست یا همون WAN ها.

4.GPS یا سیستم جهت یابی که با تازگی وارد ایران شده و توسط اون شخص می تونه موقعیت خودش رو به طور دقیق در نقشه ی جغرافیایی مشخص کنه.(محدودیت زمانی مکانی ندارد)

5.پروژه ی کار سوخت که هر زمانی که استعلام بگیرید می تونید ببینید آخرین بار کی کجا و در چه ساعتی از کدوم پمپ چقدر بنزنین زدید یا



یک مهندس IT چه کارهای می تواند انجام دهد؟

یک فارغ و التحصیل رشته ی IT (البته به معنای واقعی) می تونه کارهای بسیار زیادی از جمله موارد زیر رو انجام بده :
ساخت کامپیوتر ها و سخت افزار های مدرن
طراحی و نصب و نگهداری سیستم ها و بانک های اطلاعاتی
بازرگانی و تجارت الکترونیک
طراحی و ایجاد انواع شبکه : سایت سازی , طراحی شبکه , نصب تجهیزات شبکه و مدیریت و نگهداری آن
ایجاد زیرساخت های مخابراتی شامل مراکز Switching , Micro wave و ماهواره و ...

طراحی و پیاده سازی وب ، web programming یا ...

مدیریت شبکه های مجازی ، مجازی سازی سیستم

با تشکر:gol:
من یه کنکوری 91ام .رتبم 545 منطقه 3و6000 کشوری شده/میخاستم ببینم دانشگاه امیر کبیر یا تهران قبول میشم.به این رشته علاقه مندم ولی میترسم که از پس درساش برنیام لطفا منو راهنمایی کنید:cry::cry:
 

IT Engineer2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من یه کنکوری 91ام .رتبم 545 منطقه 3و6000 کشوری شده/میخاستم ببینم دانشگاه امیر کبیر یا تهران قبول میشم.به این رشته علاقه مندم ولی میترسم که از پس درساش برنیام لطفا منو راهنمایی کنید:cry::cry:
تو سایت سازمان در مورد نرم افزار انتخاب رشته و بسته اون، یه صحبتهائی شده از اونجا کمک بگیرید بهتره.
البته دوستان اگر اطلاع داشته باشن در مورد سوالتون حتما راهنمائیتون میکنند.
 

mohammad.persia

عضو جدید
البته میشه گفت اینها نیمی از شغل های مرتبط با آی تی هستند
چون اگه دولت گام های محکمتری رو برای دولت الکترونیک بذاره
میشه گفت شغلی نمیمونه که به آی تی مربوط نباشه
 

in tec

عضو جدید
رشته IT و کار

رشته IT و کار

سلام
به نظرتون یه دانشجوی فارغ التحصیل در رشته ی فناوری اطلاعات وقتی میخواد بره سر کار تو چه زمینه هایی باید تخصص داشته باشه؟

یا تو چه زمینه هایی از آی تی باید تخصص داشته باشه؟
که برای کار خوب باشه؟
 

in tec

عضو جدید


یک فارغ و التحصیل رشته ی IT (البته به معنای واقعی) می تونه کارهای بسیار زیادی از جمله موارد زیر رو انجام بده :
ساخت کامپیوتر ها و سخت افزار های مدرن
طراحی و نصب و نگهداری سیستم ها و بانک های اطلاعاتی
بازرگانی و تجارت الکترونیک
طراحی و ایجاد انواع شبکه : سایت سازی , طراحی شبکه , نصب تجهیزات شبکه و مدیریت و نگهداری آن
ایجاد زیرساخت های مخابراتی شامل مراکز Switching , Micro wave و ماهواره و ...

طراحی و پیاده سازی وب ، web programming یا ...

مدیریت شبکه های مجازی ، مجازی سازی سیستم

با تشکر:gol:

آخه این کارایی که می فرمایین کجا تو دانشگاه یاد میدن؟
اگه هم بگن به درد این کارا نمیخوره.
حالا من چه کار کنم؟
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
سلام
به نظرتون یه دانشجوی فارغ التحصیل در رشته ی فناوری اطلاعات وقتی میخواد بره سر کار تو چه زمینه هایی باید تخصص داشته باشه؟

یا تو چه زمینه هایی از آی تی باید تخصص داشته باشه؟
که برای کار خوب باشه؟
خوب آی تیگرایش های زیادی داره اول باید زمینه ی تخصص رو مشخص کنه بعد مسلما باید کاری بره که با تخصص اش متناسب باشه شما گرایش رو بگید تا بیشتر راهنمایی کنیم
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
آخه این کارایی که می فرمایین کجا تو دانشگاه یاد میدن؟
اگه هم بگن به درد این کارا نمیخوره.
حالا من چه کار کنم؟
خوب شما در دانشگاه تخصص یاد نمی گیرین باید دوره تخصصی رو خودتون شروع کنین و گرنه اگه فقط به مطالب دانشگاه امید وار باشین تضمین 90% میدم کار پیدا نمی کنین ( البته به جز پارتی و حالت های خیلی خیلی استثنا ) پس بهتره از حالا به فکرش باشین موفق باشین
 

in tec

عضو جدید
منظورم تو اداره ها و سازمانه
ا هست
که اگه ازم سوال بشه جوابی داشته باشم
یا به نظرتون تو چه زمینه هایی تخصص داشته باشم
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
منظورم تو اداره ها و سازمانه
ا هست
که اگه ازم سوال بشه جوابی داشته باشم
یا به نظرتون تو چه زمینه هایی تخصص داشته باشم
جمله تون رو نفهمیدم اگه جمله تون سوالی بود به نظر من باید ببینین به چی علاقه دارین
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
R هاست کد ارائه دهنده خدمات وب سایت مهندسی فناوری اطلاعات 0

Similar threads

بالا