╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بزرگترین عکس جهان از سراسر آسمان/ نمایی از همه آسمان در یک عکس اخترشناسان بزرگترین تصویر رنگی از تمامی آسمان که از ترکیب هفت میلیون عکس 125 میلیون پیکسلی تشکیل شده را به نمایش گذاشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، تیم اکتشاف دیجیتالی آسمان "اسلون" تصاویر خود را ویژه اخترشناسان حرفه ای و غیر حرفه ای منتشر می کند که این تصاویر در شناسایی میلیونها جرم کیهانی کمک بزرگی به شمار می روند.


بزرگترین تصویر از کل آسمان در دویست و هفدهمین نشست سالانه انجمن اخترشناسی آمریکا به معرض نمایش گذاشته شد. "مایکل بلنتون" فیزیکدان دانشگاه نیویورک که این تصویر را ارائه کرد می گوید امکان ندارد بتوان درباره وسعت اطلاعاتی که "اسلون" جمع آوری می کند اغراق کرد.
به گفته وی تا کنون بیش از سه هزار و 500 مقاله بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پروژه نگاشته شده است که چند نمونه از آنها در حال حاضر ارائه شده اند. همچنین تا به حال با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط این تیم بیش از نیم میلیارد ستاره و کهکشان کشف و معرفی شده اند و تصویر جدید نیز می تواند به اندازه ای قابل توجه حجم این داده ها را افزایش دهد.
در عین حال از اطلاعات نجومی این تیم در تکمیل اطلاعات برنامه آسمان گوگل نیز استفاده می شود، برنامه ای که به کاربران خود امکان می دهد در میان آسمانها سفر کرده و بخشهای مختلف آن را بررسی کنند.
اطلاعات ارزشمند تیم اسلون توسط دوربینی 125 میلیون پیکسلی بوده که برای سالها رکورد دار تنها دوربین جهان با بالاترین وضوح تصویری بوده است، این دوربین اکنون بازنشسته شده و تجهیزات طیف نگاری متعددی جایگزین آن خواهند شد.
بر اساس گزارش بی بی سی، به گفته اخترشناسان، تصویر جدید از آسمان اثری است که تا پنجاه سال آینده نیز اهمیت خود را از دست نخواهد داد و اخترشناسان می توانند از آن به عنوان مرجعی برای مقایسه استفاده کنند.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
زيباترين تصاوير نجومي هفته

زيباترين تصاوير نجومي هفته

جزاير رويايي، گرد و غبار كيهاني و مريخ لاجوردي از جمله زيباترين تصاوير نجومي است كه مجله نشنال جغرافي دسته بندي و منتشر كرده است.

سياهرگ هاي فيروزه اي

اين تصوير را كه ناسا منتشر كرده عكسي است كه از ايستگاه فضايي بين المللي گرفته شده است. در اين تصوير سياهرگهاي فيروزه اي جريانهاي آبي عميق در باهاماس ديده مي شود. حدود 700 جزيره كوچك بخشي از رسوبات رسي كرانه هاي بزرگ و كوچك باهاماس را تشكيل مي دهند.




مريخ لاجوردي

ماهوتهاي لاجوردي بر روي يك پس زمينه مايل به سرخ مريخ ثمره تصويري است كه كاوشگر مريخ گرد Mars Reconnaissance Orbiter ناسا در رنگهاي جعلي گرفته است. اين رنگ لاجوردي تمركز ذرات گرد و غبار معلق در هواي مريخ را نشان مي دهد.

در حالي زمستان مريخ به پايان خود نزديك مي شود لايه هاي عميق تر فصلي دي اكسيد كربن منجمد شروع به بخار شدن مي كنند و گازهايي كه از لايه هاي يخي خارج مي شوند به سطح مي آيند. ذرات سنگين تر در جهت بادهاي سطحي نوعي حركت گردابي را ايجاد مي كنند در حالي كه ذرات سبكتر به صورت معلق باقي مي مانند.


سحابي مرداب

يك جريان تاريك از ذرات گرد و غبار از طريق گازهاي نوراني سحابي مرداب در فاصله حدود 5 هزار سال نوري از زمين عبور مي كند. اين تصوير را تلسكوپ "ويستا" در رصدخانه جنوبي اروپا در شيلي (اسو) گرفته است. هدف از تهيه اين عكس ايجاد دقيق ترين نقشه ممكن از منطقه مركزي راه شيري است.

از آنجا گرد و غبار در نور مرئي ديده نمي شوند ستاره شناسان براي رويت اجرام آسماني در طيف مادون قرمز مطالعات خود را انجام مي دهند. براي مثال در سحابي مرداب، تصاوير مادون قرمز در پنج سال گذشته انفجار تولد ستارگان جديد را نشان داده است.


گرداب سوزان

كهكشان آندرومدا همانند يك گرداب آتش در تازه ترين عكسي كه از اين كهكشان كه همچنين با عنوان "مسيه 31" نيز شناخته مي شود به نمايش درآمده است. اين دقيقترين تصويري است كه تاكنون از كهكشان همسايه گرفته شده است. اين تصوير را تلسكوپ فضايي هرشل آژانس فضايي اروپا در طيف مادون قرمز گرفته است.

هرشل در طيف مادون قرمز حداقل پنج حلقه را كه از گرد و غبارهاي نسبتا سرد تشكيل شده اند نشان مي دهد. در اين حلقه ها ستارگان آندرومدا مي توانند تشكيل شوند. يكي از اين حلقه ها كه در مركز كهكشان مي چرخد مي تواند در طول برخورد اخيري كه آندرومدا با كهكشان ديگري داشته است تشكيل شده باشد.


ايستگاه فضايي بين المللي در مقابل كسوف

نترسيد! اين شيء كوچكي كه از مقابل خورشيد در طول خورشيدگرفتگي هفته گذشته عبور مي كند فضاپيماي بيگانگان فضايي جنگهاي ستاره اي نيست بلكه ايستگاه فضايي بين المللي است.

در اين عكس كه در عمان گرفته شده است خورشيد در فاصله 150 ميليون كيلومتري از زمين، ماه در فاصله 400 هزار كيلومتري و ايستگاه فضايي در فاصله 400 كيلومتري قرار دارد.


خورشيدگرفتگي در دود

به گزارش مهر،‌ دودهاي يك دودكش در "نووسيبريسك" در روسيه كه خورشيدگرفتگي جزئي 4 ژانويه 2011 را تاريك مي كند. اين خورشيدگرفتگي در بخش وسيعي از اروپا، شمال آفريقا، خاورميانه و آسياي مركزي ديده شد.


ارسال كننده:محمد كوشكي
منبع:وبلاگ علمي فيزيكال
 

اخبار

ربات
تصویر دیدنی ناسا از كهكشان «سیگار» و همسایه انفجاری آن!

تصویر دیدنی ناسا از كهكشان «سیگار» و همسایه انفجاری آن!

كاوشگر تحقیقاتی پهنه آسمانی مادون قرمز ناسا (WISE) تصویر جدیدی از دو كهكشان همسایه تهیه كرده كه با وجود نزدیكی بسیار با هم متفاوت هستند.

بيشتر...
 

arastoomahdi

عضو جدید
تصويري از شفق قطبی بسيار جالب

تصويري از شفق قطبی بسيار جالب

تصویری از شفق قطبی کمیاب​
شفق قطبی پدیده ای آسمانی است که در اثر برخورد الکترونها و پروتون ها در اتمسفر زمین ایجاد شده و منظره ای از هاله های رنگارنگ را در آسمان تاریک به نمایش می گذارد.
به گزارش مهر، در تصویر اولین روز از ماه فوریه می توان قلمرو شفق قطبی را بر فراز یک برج بلند مخابراتی مشاهده کرد.
شفقها به ندرت در ارتفاع زیر 60 کیلومتر دیده می شوند و معمولا تا هزار کیلومتر وسعت می یابند. نورهای درخشان و رنگارنگ موجود در این پدیده زیبا ناشی از برخورد الکترون ها و پروتون های پر انرژی است که در اتمسفر زمین با یکدیگر برخورد می کنند.


شفق قطبی
زمانی که این پدیده از فضا مشاهده شود به شکل دایره ای به دور یکی از میدانهای مغناطیسی زمین مشاهده خواهد شد. شفقی که در تصویر مشاهده می شود به دلیل رنگ بنفش روشن از گروه شفق های کمیاب و نادر است که در کشور نروژ رخ داده است
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویری از برخورد نزدیک کاوشگر مارس اکسپرس با قمر مریخ کاوشگر مدارگرد اسا با انجام یک پرواز نزدیک برفراز فوبوس، بزرگترین قمر مریخ تصاویر و اطلاعات جدیدی درباره این قمر سیاره سرخ به دست آورد. به گزارش خبرگزاری مهر، 9 ژانویه گذشته کاوشگر مدارگرد "مارس اکسپرس" آژانس فضایی اروپا یک پرواز از نزدیک را بر فراز قمر "فوبوس" انجام داد.
در این برخورد نزدیک، این کاوشگر اسا موفق شد با استفاده از دستگاه HRSC خود از دره ها و حفره های بزرگ و کوچک بر روی سطح بزرگترین قمر مریخ تصاویری تهیه کند و یک تپه بزرگ در منطقه جنوبی این قمر را نشان دهد.
کاوشگر مارس اکسپرس در سال 2003 با هدف مطالعه بر روی سیاره سرخ پرتاب شد. این کاوشگر اسا یک ماهواره مکعبی به ابعاد حدود 1.5 در 1.9 در 1.5 متر و دو آنتن هر یک به طول 18.30 متر است.
این تصاویر زمانی گرفته شده اند که کاوشگر با سرعت 2.3 کیلومتر بر ثانیه تنها از فاصله 100 کیلومتری از فوبوس در حال عبور بوده است.
این سرعت به کاوشگر اجازه داد که در زمان کوتاهی به نیمکره جنوبی بزرگترین قمر مریخ برسد و شکل نامتقارن و نامنظم این نیمکره را نشان دهد.
در این عکسها که برخی از آنها به صورت سه بعدی گرفته شده اند می توان محل فرود کاوشگر روسی "فوبوس- گرانت" را مشاهده کرد.
براساس گزارش یونیورس تودی، ماموریت روسی فوبوس- گرانت در سال 2013 برای نمونه برداری از سنگهای این قمر مریخ بر روی آن فرود می آید.
سیاره سرخ دو قمر به نامهای فوبوس و دیموس دارد. مریخ در فاصله 78 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد اما می تواند به فاصله 55.7 میلیون کیلومتری زمین نیز برسد.


این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
به دلیل پرواز از نزدیک مارس اکسپرس، در این تصویر تنها بر روی بخشی از "فوبوس" فوکوس شده و این تصویر سه بعدی به دست آمده است
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
بر روی این تصویر 7 کانال سوپر وضوح تصویر دیده می شود که جزئیات بیشتری از سطح قمر را نشان می دهند
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
محل فرود کاوشگر روسی "فوبوس- گلانت" در سال 2013- دایره قرمز محل فرودی که قبلا پیش بینی شده بود و دایره آبی محل فرودی
که درحال حاضر پیش بینی شده است را نشان می دهد
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
یک تصویر رایانه ای از نمای کاوشگر مارس اکسپرس و سیاره سرخ. این کاوشگر اسا در سال 2003 پرتاب شد
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویری از کهکشانی به شکل حرف S / فضا هم صاحب "سوپرمن" شد! ستاره شناسان با کمک تلسکوپ VLT در شیلی موفق شدند تصویری از کهکشان NGC 157 تهیه کند که نشان می دهد که این جرم آسمانی به شکل حرف انگلیسی S است. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندانی که در رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) در شیلی فعالیت می کنند موفق شدند با دوربین HAWK-I که بر روی تلسکوپ VLT نصب شده است تصویری از کهکشان NGC 157 تهیه کنند که نشان می دهد این کهکشان ظاهری شبیه به حرف انگلیسی S دارد.
این کهکشان S- مانند درست شبیه نماد سوپرمن است و به همین علت دانشمندان این کهکشان را "سوپر- گلکسی" یا "ابَر- کهکشان" نامگذاری کردند.
دستگاه HAWK-I در نور مادون قرمز از گازها و گرد و غبارهای این کهکشان که در نور مرئی قابل رویت نیستند تصویربرداری کرده است.
براساس گزارش یونیورس تودی، کهکشان NGC 157 ستارگان خود را 4.5 میلیارد سال قبل اینکه کهکشان راه شیری ستارگانی چون خورشید را تشکیل دهد، ایجاد کرده است.
NGC 157 یک کهکشان کم نور با قدر نوری 11 است اما می توان آن را با تلسکوپهای آماتوری بزرگ رصد کرد. این کهکشان در صورت فلکی نهنگ (هیولای دریایی) واقع شده است.
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهره جدید یک ستاره دنباله‌دار+ عــــــــــــــــــــــــ ــــکــــــــــــــــــــ ـــــس

چهره جدید یک ستاره دنباله‌دار+ عــــــــــــــــــــــــ ــــکــــــــــــــــــــ ـــــس

فضاپیمای «استراداست» ناسا پس از اندکی تاخیر توانست در حدود 72 عکس از سطح ستاره دنباله دار تمپل 1 را به لابراتوار JPL ناسا در پاسادنا ارسال کند، این دومین باری است که یکی از فضاپیماهای ناسا از فاصله‌ای نزدیک از این ستاره عبور می‌کند.



به گزارش خبرگزاری مهر، اولین تصاویر توسط فضاپیمای «استارداست» ناسا و از فاصله دو هزار و 188 کیلومتری از سطح ستاره دنباله دار به ثبت رسیده است. تیم هدایت این پروژه امیدوار بودند بتوانند در ابتدا تصویر لحظه نزدیکترین عبور را از ستاره دنباله دار تمپل دریافت کنند اما به دلیل نقص فنی تصاویر دریافت شده به ترتیب ارسال شده و به تدریج به زمین می‌رسند، به بیانی دیگر تصاویر به ترتیبی که به ثبت رسیده اند به زمین رسیده اند.



نزدیکترین عبور از سطح تمپل از فاصله 180 کیلومتری بوده و تیم هدایت فضاپیما امیدوار بودند استارداست بتواند تصاویری با جزئیات بالا را از بدنه یخی تمپل 1 برای زمین ارسال کند.



این اولین باری است که دو فضاپیما از یک ستاره دنباله دار دیدن می‌کنند، اولین فضاپیمایی که به دیدار این ستاره دنباله دار رفت فضاپیمای Deep Impact ناسا بود که در سال 2005 از نزدیکی این ستاره دنباله دار عبور کرد. این فضاپیما یک جسم مسی به اندازه یک ماشین لباسشویی را به سوی این ستاره دنباله دار پرتاب کرد و نتایج این برخورد توسط خود فضاپیما و تلسکوپهای زمینی مورد بررسی قرار گرفتند.



دانشمندان امیدوارند با دوبار مشاهده یک ستاره دنباله دار دو دوره‌ای 6 ساله بتوانند چگونگی تغییرات ستاره‌ای دنباله دار را حین حرکت در مدار خورشید دریابند و البته توجه ویژه‌ای نیز نسبت به حفره‌ای دارند که توسط فضاپیمای Deep Impact بر روی تمپل به وجود آمده است تا بدانند این حفره از دید استراداست به چه شکل خواهد بود.



تیم هدایت فضاپیمای استراداست پس از مشاهده تصاویر دریافتند حفره‌ای که بر روی تمپل به وجود آمده بود به شکل شگفت انگیزی کمرنگ تر شده و این به آن معنی است که حفره به نوعی خود را ترمیم کرده است، همچنین گمان می‌رود پس از برخورد، حفره به واسطه ذراتی که در اثر برخورد به بالا پرتاب شده، دوباره پر شده است.



بر اساس گزارش دیسکاوری، استراداست در حدود 72 عکس از پرواز از نزدیک ستاره دنباله دار تمپل 1 به ثبت رسانده و به علاوه اطلاعات زیادی را در ارتباط با پرتوهای ستاره و غبارهای در برگیرنده آن جمع آوری کرده است.


















 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
موج سواری در خورشید+عکس

موج سواری در خورشید+عکس

کشف پدیده‌های مشابه زمین در خورشید / عکس
دانشمندان با تحلیل تصاویر فرابنفش بدست‌آمده از رصدخانه دینامیک خورشیدی توانستند شباهت‌های بی‌نظیری بین محیط فوق‌العاده داغ تاج خورشید با پدیده‌های جوی و آبی در زمین کشف کنند.
به گزارش خبر به نقل از ساینس‌دیلی، تصاویر ارسالی رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا که در محدوده فرابنفش گرفته شده، بخشی از تاج خورشید را نشان می‌دهد که در حال پرتاب‌کردن توده‌های عظیم گاز به فضا است. تاج خورشیدی خارجی‌ترین بخش جو خورشید است که به‌دلیل تعامل میدان‌های مغناطیسی، دمای آن به 11 میلیون درجه سانتی‌گراد می‌رسد و این درحالی است که دمای سطح خورشید حدود 5500 درجه سانتی‌گراد است.

بعضی وقت‌ها براثر برخورد خطوط میدان مغناطیسی، انرژی عظیمی در تاج خورشید آزاد می‌شود که موجب پرتاب توده‌های گاز به فضای خارج از خورشید می‌شود. این پدیده که فوران تاج خورشیدی (سی.ام.ای) خوانده می‌شود، طوفانی از ذرات باردار پرانرژی را در منظومه شمسی منتشر می‌کند که اگر در جهت زمین قرار بگیرد، شفق قطبی را در مناطق قطبی زمین به راه می‌اندازد.
اما آن‌چه در این تصویر توجه دانشمندان را به خود جلب کرد، نوعی بی‌ثباتی در فوران تاج خورشیدی بود که پیش از این در حرکت ابرها و امواج اقیانوس زمین نیز مشاهده شده بود. این پدیده که بی‌ثباتی کلوین-هلمهولتز خوانده می‌شود، نوعی بی‌ثباتی مرزی است که به صورت دورانی در مرز اجسامی که با سرعت‌های متفاوت درحرکتند، ظاهر می‌شود. از قرار معلوم، در توده‌های فوران‌یافته نیز تفاوت انرژی و میدان مغناطیسی منجر به تفاوت سرعت لایه‌های مختلف گاز شده و این بی‌ثباتی را پدید آورده است.

ابرهای زیبا و کمیاب کلوین-هلمهولتز در زمین، یکی دو دقیقه بیشتر دوام نمی‌آورند و به سرعت در پهنه آسمان محو می‌شوند. تصویر امواج شکسته‌ای که با فاصله از یکدیگر قرار گرفته‌اند، حاصل تغییر جهت باد است. زمانی که یک تکه ابر در مرز میان لایه‌های سردتر هوا در زیر و لایه‌های گرم‌تر در بالا قرار گیرد و لایه بالایی سریع‌تر از لایه پایینی حرکت کند، شکاف بین این دو می‌تواند ابرها را به شکل موج‌های جدا از هم درآورد. اگر تفاوت میان سرعت حرکت هوای سرد و گرم، مثبت باشد؛ سر موج‌ها به داخل بدنه آنها هل داده می‌شود و در نتیجه تصویری بسیار زیبا از امواج، شبیه لحظه‌های موج سواری خواهیم داشت.
 

polsar

عضو جدید
کاربر ممتاز
salam va khaste nabashid kasi inja hast ke tafavote setare va ajrame mesiye ro vazeh va sade ba man tozih bede mamnon
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
salam va khaste nabashid kasi inja hast ke tafavote setare va ajrame mesiye ro vazeh va sade ba man tozih bede mamnon

سلام دوست عزیز
ممنون
به اجرام آسمانی که از خود نور ساطع می کنند ستاره می گویند.
اجرام میسه، 110 جرم می باشند که آقای مسیه ستاره شناس فرانسوی آنها را کشف کرده است و در بین این اجرام ستاره، سیاره و کهکشان وجود دارد. این اجرام را با M01 تا M110 نامگذاری کرده اند.
 

polsar

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز
ممنون
به اجرام آسمانی که از خود نور ساطع می کنند ستاره می گویند.
اجرام میسه، 110 جرم می باشند که آقای مسیه ستاره شناس فرانسوی آنها را کشف کرده است و در بین این اجرام ستاره، سیاره و کهکشان وجود دارد. این اجرام را با M01 تا M110 نامگذاری کرده اند.

mamnon az pasokheton . ye soale dige bad in ajram mitonan jozve sovare falaki ham bashand mamnon
 

Similar threads

بالا