╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]تصاویر خیره کننده عبور شهاب سنگ از آسمان روسیه[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91120502566
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱











یک عکاس حرفهای روس حین ثبت تصاویر یک محیط آرام روستایی توانسته عبور جنجالبرانگیز شهابسنگی را که هفته گذشته باعث آسیب دیدن هزاران شهروند روسی و آسیب دیدن ساختمانها شد، به تصویر بکشد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «مارات آخمتالیف» 31 ساله در ابتدا با تصور اینکه یک بمب اتمی در آسمان منفجر شده است، این تصاویر را ثبت کرده بود.


وی در اوایل صبح که برای ثبت مناظر طبیعت در یک روستای آرام رفته بود، با نصب سه پایه دوربین خود ناگهان متوجه درخشش عجیبی در آسمان شد که درست در مسیر دوربین وی قرار داشت.



این تصاویر تنها دقایقی پیش از انفجار این شهابسنگ ثبت شدهاند که از نیروی برابر با 30 بمب هیروشیما برخوردار بوده است.

برخورد این شهابسنگ با جو زمین روز جمعه (27 بهمن) در آسمان شهر چلیابینسک روسیه رخ داد.
اگرچه این جسم سماوی بطور مستقیم با این شهر 1.13 میلیونی برخورد نداشت، اما با درخشش نور بسیار زیاد آن در آسمان باعث انتشار هراس عمومی در خیابانهای شهر شد.


به ادعای دانشمندان، این شهابسنگ 16.7 متری بزرگترین سنگی است که در بیش از یک قرن گذشته به زمین نزدیک شده است. این سنگ آسمانی در نهایت با ایجاد یک سوراخ بزرگ در یک دریاچه یخی غرق شد.

دانشمندان تاکنون بیش از 50 تکه از این شهابسنگ را کشف کردهاند که به آنها در کشف اطلاعات بیشتر درمورد محتویات آن کمک خواهد کرد.





ثبت تصویر برخورد شهابسنگ با آسمان روسیه

ثبت تصویر برخورد شهابسنگ با آسمان روسیه

دنباله ویرانی: عبور سنگ آسمانی 100 هزار تنی از آسمان روسیه

ثبت تصویر برخورد شهابسنگ با آسمان روسیه

ثبت تصویر برخورد شهابسنگ با آسمان روسیه

ثبت تصویر برخورد شهابسنگ با آسمان روسیه

ثبت تصویر برخورد شهابسنگ با آسمان روسیه

گودال یخی 15 متری باقی مانده از شهابسنگ در دریاچه منجمد چلیابینسک

برخی از خرابی ایجاد شده در پی انفجار شهابسنگ در آسمان روسیه

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] ثبت نخستین تصویر دقیق از سطح اسرارآمیز «عطارد»
[/h]
اسرارآمیزترین سیاره منظومه شمسی برای اولین بار با جزئیات کامل در تصاویر جدید ناسا که توسط کاوشگر مسنجر ثبت شده، به نمایش درآمده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیاره عطارد که معمولا از زمین به شکل یک نقطه قهوه‌ای راکد مشخص است،‌ در تصاویر رنگی کاذب فضاپیمای مسنجر ناسا به نمایش درآمده که تمام سطح این سیاره را با جزئیات بسیار دقیق نقشه‌برداری کرده است.

نتایج ماموریت این کاوشگر که پس از 30 سال از این داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی بازدید کرده، در نشست سالانه آکادمی پیشرفتهای علمی آمریکا در بوستون رونمایی شده که در آن اولین تصویر 360 درجه وضوح بالای سطح سیاره عطارد به نمایش درآمده است.

دانشمندان از هزاران تصویر جمع‌آوری شده توسط کاوشگر مسنجر طی ماموریت یک ساله آن برای نقشه‌برداری از کل سطح سیاره عطارد برای اولین بار استفاده کرده‌اند.

این تصاویر با استفاده از *****هایی برای تقسیم نور خورشید بازتاب شده از سیاره به هشت رنگ، ترکیبات مختلف سنگ را در سطح سیاره نشان می‌دهند.

مناطقی از این سیاره که بیشتر از رنگ نارنجی برخوردار بوده، عمدتا شامل دشتهای گدازه آتشفشانی بوده، در حالیکه مناطق به رنگ آبی تیره بیشتر از مواد معدنی مات مانند سولفید آهن یا سولفید کلسیم برخوردارند.

این تصاویر همچنین پژوهشهای قبلی در مورد وجود یخ در قطبهای این سیاره را تائید کرده‌اند که نور خورشید هیچگاه به آنها نرسیده و دمای آن تا منفی 200 درجه سانتیگراد می‌رسد.

این تصاویر رنگ کاذب با وضوح یک کیلومتر بر پیکسل گرفته شده و همچنین تصاویر واضحتر سیاه‌وسفید نیز با وضوح و دقت بیشتر 200 متر بر پیکسل به نمایش جزئیات سیاره عطارد پرداخته است.










دهانه‌های سیاره عطارد با جزئیات دقیق در تصاویر جدید کاوشگر مسنجر ناسا
منبع
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


اینجا ۱۵۰۰ درجه از سطح خورشید خنک‌تر است / عکس


نجوم - ویلیو نایلوند، عکاس فنلاندی این تصویر زیبا را از لکه خورشیدی AR1532 ثبت کرده است. لکه خورشیدی به‌دلیل میدان مغناطیسی شدیدی که دارد، 1500 درجه از سطح 5800 درجه سانتی‌گرادی خورشید خنک‌تر است.


به دلیل همین دمای کمتر، تابش لکه‌های خورشیدی نیز کمتر است و در مقایسه با سطح درخشان خورشید، تیره به نظر می‌رسند؛ این درحالی است که اگر همین لکه‌ها به تنهایی در آسمان و در همان فاصله خورشید از زمین قرار داشته باشد، از ماه بدر نیز پرنورتر خواهد بود.
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

Click here to view the original image of 730x622px.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصویر جدید هابل از سحابی چرخش آتشین

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91121308454
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷



در مقابل یک پس زمینه از ستارگان درخشان، سحابی سیاره‌یی ESO456-67‌ با رنگ زنگ زده در صورت فلکی قوس (کماندار) در جنوب آسمان دیده می‌شود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود عنوان سحابی سیاره‌یی، این اشیاء هیچ مناسبتی با سیارات ندارند و انتخاب این نام تنها به یک قرن پیش باز می گردد که اخترشناسان از تلسکوپ های نه چندان پیشرفته استفاده می کردند و در این شرایط سحابی، یک شئ آسمانی کوچک، جمع و جور و شبه سیاره دیده می شد.
وقتی یک ستاره شبه خورشید به پایان عمر نزدیک می شود، مواد خود را به شتاب به فضا پرتاب می کند؛ سحابی سیاره‌یی یک پوسته درخشان و پیچیده از گاز و گرد و غبار است که تحت فشار شدید از یک ستاره به فضا پرتاب می شود.
در مرکز سحابی نیز بقایای ستاره اصلی باقی می ماند که یک کوتوله سفید کوچک و متراکم است.
در جدیدترین تصویری که توسط تلسکوپ فضایی هابل از سحابی سیاره‌یی ESO456-67‌ ارسال شده است، لایه های مختلف مواد پرتاب شده از مرکز ستاره دیده می شود؛ این لایه های گازی با رنگ های قرمز، نارنجی، زرد و سبز در قلب سحابی قابل مشاهده هستند.
تاکنون درک کاملی از چگونگی شکل گیری چنین طیف گسترده ای از اشکال و ساختارها توسط سحابی های سیاره‌یی به دست نیامده است؛ برخی از این سحابی ها کروی شکل، برخی بیضی، برخی با پرتاب مواد از مناطق قطبی، شبیه یک انفجار بسیار بزرگ یا شبیه شکل عدد 8‌ هستند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] استخر آموزشی ناسا
[/h]
استخر عظیم ناسا برای آموزش فضانوردان به راه رفتن در شرایط بی وزنی ساخته شده است. این استخر 23 میلیون لیتری دارای 62 متر طول و 31 متر عرض و عمق 12 متر میباشد




















 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] زیباترین تصاویر نجومی رصدخانه جنوب اروپا

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91121610472
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۲



علیرغم این که تنها چند ماه از سال 2013 می‌گذرد، تلسکوپهای مختلف رصدخانه جنوب اروپا تاکنون تصاویر بسیار جالبی را از فضا ارائه کرده‌اند؛ از مهدهای ستاره‌ای غبارآلود گرفته تا خوشه‌های ستاره‌ای غول‌پیکر.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این گزارش به معرفی بهترین تصاویر 2013 این رصدخانه تاکنون پرداخته است.
سحابی خرچنگ

- سحابی خرچنگ
این تصویر مادون قرمز که توسط تلسکوپ ویستا ثبت شده، مهد ستاره‌ای NGC 6357 را به نمایش گذاشته است. این تصویر یک نمای جدید از این جسم را از ورای ابرهای غبار که تصاویر نور مرئی را نامفهوم می‌کنند، ارائه کرده است. این نمای نزدیک به نمایش ابرهای درخشان گاز و غبار و درخشش ستارگان جوان پرداخته که از میان آنها شکل می‌گیرند.
این سحابی در فاصله 8000 سال نوری در صورت‌فلکی خرچنگ قرار داشته وحاوی سه مورد از بزرگترین ستارگان منظومه شمسی است.
مارمولک کیهانی

- مارمولک کیهانی
این تصویر از دوربین حوزه گسترده در تلسکوپ 2.2 متری در رصدخانه لاسیلا در شیلی به نمایش ابر تاریک مارمولک مانند برنارد 86 در نزدیکی خوشه ستاره‌ای درخشان NGC 6520 پرداخته است.
این دو جسم کیهانی در ابر بزرگ ستاره‌ای کمان که دارای برخی از درخشانترین ستارگان کهکشان راه شیری بوده، قرار دارند.
این تصویر، شکل سحابی تاریک و جدا شده بارنارد 86 بوده که به بوک گلبول نیز موسوم است. ادوارد امرسون بارنارد، کاشف این سحابی آن را یک قطره جوهر در آسمان درخشان توصیف کرده است.
بالهای سحابی مرغ دریایی

- بالهای سحابی مرغ دریایی
در این تصویر که توسط تلسکوپ 2.2 متری MPG/ESO ثبت شده، بخشی از سحابی IC 2177 به نمایش درآمده که یکی از بالهای مرغ دریایی را شکل می‌دهد. این تصویر ترکیبی از ابرهای قرمز و تیره را نشان می‌دهد که در اطراف ستارگان درخشان قرار دارند.
تصور می‌شود که سحابی مرغ دریایی بیشتر از گاز هیدروژن ساخته شده و رنگ قرمز تصویر نشان‌دهنده وجود هیدروژن یونیزه شده است. در مناطق هیدروژنی مانند این، ستارگان داغ درون ابرها شکل گرفته، تابش فرابنفش را بوجود می‌آورند که منجر به درخشش گاز می‌شود.
یک مهدکودک ستاره‌ای غبارآلود

- یک مهدکودک ستاره‌ای غبارآلود
تصویر دیگر این تلسکوپ 2.2 متری از ابر لوپوس 3 است که یک مهد ستاره‌ای حاوی ممیزان انبوهای از غبار سرد کیهانی است. این محدوده از جمله مناطق شکل‌گیری محسوب می‌شود که خورشید نیز حدود چهار میلیارد سال پیش در آنجا شکل گرفته است.
این ابر حدود 600 سال نوری در صورت‌فلکی عقرب قرار داشته و طول آن پنج سال نوری است. ستارگان در سمت راست این ابر احتمالا از مواد مشابه لوپوس 3 شکل گرفته‌اند و بنظر می‌رسد کمتر از یک میلیون سال سن دارند.
خوشه ستاره‌ای توکانا 47


- خوشه ستاره‌ای توکانا 47
این تصویر از خوشه ستاره‌ای توکانا 47 توسط تلسکوپ ویسکا به ثبت رسیده است. این خوشه حاوی میلیونها ستاره قدیمی است که با نیروی گرانش در کنار هم قرار داشته و در فاصله 15 هزار سال نوری قرار دارد. با وجود فاصله زیاد، وسعت این خوشه با طول 120 سال نوری آنرا تقریبا به اندازه ماه نشان می‌دهد.
NGC 104 در مرکز کهکشان راه شیری چرخیده و شامل شماری از ستارگان غیرعادی و جالب از جمله ستارگان خون‌آشام، منابع پرتو ایکس و ستارگان کوچک مرده موسوم به تپ‌اختر است که با سرعت بسیار زیاد می‌چرخند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصویر سه بعدی ناسا از کانال آب باستانی در مریخ

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91122012769
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۶



کانال های آب باستانی بر سطح سیاره سرخ با استفاده از تصاویر سه بعدی کاوشگر اکتشافی مریخ (MRO) بازسازی شده‌اند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصاویر سه بعدی از کانال های باستانی بر سطح مریخ، شواهدی از جریان آب بر سطح سیاره سرخ در 500 میلیون سال قبل را نشان می دهد.
در تصاویر سه بعدی کاوشگر اکتشافی مریخ (MRO) جریان آب بر سطح این سیاره به بزرگی جریان مواد مذاب باستانی در شمال غرب اقیانوس آرام دیده می شود.
«گرت مورگان» از زمین شناسان مرکز تحقیقات زمین و سیارات در موزه ملی هوافضا واشنگتن تأکید می کند: این تصاویر میزان دقیق فرسایش که باعث ایجاد این کانال ها شده اند را نشان می دهد و مشخص می کند که عمق کانال ها دست کم دو برابر بیشتر از محاسبات قبلی است.
این کانال های باستانی در بخش Elysium Planitia‌ بعنوان یک دشت وسیع در امتداد خط استوای مریخ و منطقه آتشفشانی جوان سیاره دیده می شود.
فعالیت آتشفشانی گسترده در طول چندین میلیون سال گذشته، بخش وسیعی از منطقه Elysium Planitia را با مواد مذاب پوشانده و سیستم کانال های آب Marte Vallis بطول 997 کیلومتر را مدفون کرده است.
ناسا برای تهیه نقشه سه بعدی این کانال ها از رادار سطحی مدارگرد مریخ (SHARAD)‌ استفاده کرده است که دو فاز مختلف شکل گیری را نشان می دهد؛ فاز نخست شامل مجموعه ای از شاخه های کوچک تر هستند که در حال حاضر در نزدیکی کانال اصلی قرار دارند و فاز دوم شامل کانال هایی عمیق و پهن است.
«لین کارتر» از محققان مرکز پوراز فضایی گودارد ناسا خاطر نشان می کند: رادار سطحی با بازتاب امواج رادیویی امکان مشاهده لایه های چند گانه عمقی را فراهم کرده است؛ تهیه این نقشه سه بعدی، اهمیت رادارهای مداری برای بررسی میزان جریان آب بر سطح مریخ و مناطق فراتر از دو قطب را نشان می دهد.
انتهای پیام
تصویر سه بعدی کاوشگر اکتشافی مریخ

تصویر سه بعدی از کانال‌های آب باستانی بر سطح مریخ
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با گذشت حدود یک‌سال از پرتاب ماهواره سنجش پرتوی زمینه کیهانی پلانک، تصاویری شگفت از اجرام کهکشان نیز آشکار شده است. نقشه پلانک از تابش زمینه کیهانی، اطلاعات کاملی از آغاز جهان را به همراه خواهد داشت.

تلسکوپ فضایی پلانک که از ماه می نقشه‌برداری از سراسر آسمان را در چهار جهت متفاوت آغاز کرده، به تازگی اولین مرحله این مأموریت را به پایان رسانده است.

به گزارش وایرد، پلانک که در مدار حرکت می‌کند، آسمان را به شکل نوارهای باریکی رصد خواهد کرد، برای درک بهتر این حرکت و شکل نقشه‌برداری این ماهواره، باید حرکت دستی را در نظر بگیرید که دارد سیبی را به شکل نواری باریک و ممتد پوست می‌کند، البته در جهت معکوس!


Click here to view the original image of 660x588px.

این تصویر که از اسکن تهیه‌شده توسط این ماهواره گرفته شده، ساختار و شکل ابرهای حاصل از غبار کیهانی را در فاصله حدود 500 سال نوری از ستاره خورشید نشان می‌دهد. نوار روشنی که این تصویر فروسرخ دور را به دو قسمت تقسیم کرده، صفحه مارپیچ کهکشان راه شیری است. بالای این نوار روشن، می‌توانید غبار سرد را مشاهده کنید که دارد به شکل قوسی به سمت بالا حرکت می‌کند. ترکیب رنگ‌ها در اینجا کمی غیرمتعارف است: طیف سرخ غبار سردتر را نشان می‌دهد و هر چقدر به سمت رگه‌های سفید پیش می‌رویم دما بالاتر خواهد رفت.

مأموریت ماهواره پلانک که توسط آژانس فضایی اروپا «اسا» به آسمان پرتاب شده، تهیه دقیق‌ترین نقشه تابش زمینه کیهانی جهان است که به زمان انفجار بزرگ، یعنی حدود 13.7 میلیارد سال پیش برمی‌گردد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز



يك عكاس آمريكايي پس از سفرهاي طولاني براي كشف يك مكان مناسب موفق به ثبت يك تصوير خارق‌العاده و بيادماندني از خورشيدگرفتگي ناقص 20 مه(اول خرداد) شده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كالين پينسكي 27 ساله از خانه خود در كلورادو يكك مسفت حدود 600 كيلومتري را به نيومكزيكو براي ثبت اين حلقه زيباي درخشان در اطراف يك انسان طي كرده بود.

وي اين تصوير را از فاصله 2.5 كيلومتري از پسربچه‌اي گرفته شده كه بر روي يك بلندي در برابر خورشيد ايستاده است.

پينسكي براي خلق اين تصوير از يك لنز سوپر تله بر روي يك كنون 7D به همراه يك آينه داغ براي حفظ حسگر دوربين و *****هاي كاهنده نور استفاده كرد.
اين تصوير در شهر آلبوكركي نيومكزيكو گرفته شده است.

خورشيد و ماه در پديده نادر روز 20 مه، در يك كسوف ناقص با هم در آسمان بخشهايي از آسيا و آمريكاي شمالي همتراز شدند كه در آن براي مدت كوتاهي خورشيد تبديل به يك حلقه آتش شد.

يك مجموعه خاص از ديناميك مداري منجر به ايجاد اين رويداد نادر و جالب مي‌شود. در اين زمان مدار ماه در دورترين جايگاه خود از زمين و نزديكترين مكان به خورشيد قرار مي گيرد كه به ماه اجازه مي‌دهد در زمان همترازي، بيش از 90 درصد از چهره خورشيد را از منظر زمين بپوشاند.



تصوير جالبي از محصور شدن يك پسربچه در حلقه خورشيدگرفتگي


Click here to view the original image of 758x580px.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]بهترین تصاویر نجومی هفته[/h]


به کمک لنزهای پر قدرت خود، تلسکوپ فضایی هابل توانسته است تا این عکس را از کهکشان مارپیچی M77 تهیه کند؛ گروه بزرگی از ستارگان که در فاصله 45 میلیون سال‌نوری از زمین قرار دارند. نواحی قرمز و آبی‌رنگ عکس بیانگر مناطقی هستند که ستارگان جدید کهکشان در آنجا شکل می‌گیرند. درخشش کلی کهکشان نشان دهنده این است که کل این سامانه سرشار از گاز یونیزه شده است.





پس از اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه گذشته برای تحویل تدارکات، کپسول فضایی دراگون اسپیس‌ایکس در تاریخ 26 مارس / 6 فروردین با موفقیت از ایستگاه جدا شد تا به زمین باز گردد. اسپیس‌ایکس نخستین شرکت خصوصی است که با موفقیت توانسته است به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود.



آبگذرهای موجود بر روی مریخ که به احتمال فراوان در اثر ذوب شدن دی‌اکسید کربن منجمد ایجاد شده‌اند، نشان دهنده سرنخ‌هایی از گذشته و حضور آب بر سطح این سیاره هستند؛ آبی که شاید زمانی روی سطح مریخ جریان داشته است. دانشمندان ناسا این عکس و تصاویر مشابه آن را به کمک دوربین تفکیک بالای موسوم به HiRISE که بر روی مدارگرد شناسایی مریخ نصب شده است تهیه می‌کنند.



ماهواره Aqua ناسا در حین عبور از فراز اقیانوس هند در روز 21 مارس / 1 فروردین توانست تصویری از ابرهای بالای اقیانوس را که از شمال غربی به سوی جنوب شرقی می‌رفتند ثبت کند. ماهواره آکوا در سال 2002 / 1381 و به عنوان بخشی از ماموریتی جاه‌طلبانه برای مطالعه چرخه آب بر روی زمین به فضا پرتاب شده است. هم‌زمان با گردش به دور زمین، این ماهواره به مشاهده اقیانوس‌ها، لایه‌های ابرها، یخ‌ها و همچنین اندازه‌گیری رطوبت خاک و میزان بخار جو می‌پردازد.



اواخر زمستان فرصت مناسبی برای مشاهده شفق شمالی یا نور شمالگان در نروژ است. هم‌زمان با رسیدن زمین به نقطه اعتدال بهاری در روز 20 مارس / 30 اسفند که بیانگر فرا رسیدن بهار در نیمکره شمالی و آغاز سال نو ایرانی است؛ عکاس نجومی مشهور کشورمان، بابک امین تفرشی، این عکس زیبا را بر فراز آبدره‌ای (Fjord) در دریای نروژ و نزدیک ترومسو ثبت کرده است.




این عکس نمای نزدیک که توسط مریخ‌نورد کیوریاسیتی گرفته شده است، صخره‌ای کوچک و چند پاره را نشان می‌دهد که نام Tintina روی آن گذاشته شده است. دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل ماده سفید روشن روی سطح این صخره را شناسایی کنند.



رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) این عکس را در تاریخ 16 ماری / 26 اسفند گرفته است؛ زمانی‌که یک پیش‌آمدگی خورشیدی هزاران کیلومتر بالاتر از سطح خورشید از هم پاشیده است. این عکس که در نور فرابنفش گرفته شده است، ابری از ذرات را به تصویر می‌کشد که قبل از محو شدن درون فضا در نزدیکی محل فوران بر بالای خورشید شناور هستند. پیشامدگی‌های خورشیدی که توسط خطوط میدان مغناطیسی خورشید هدایت می‌شوند، می‌توانند پیش از فوران چندین روز یا هفته در بالای سطح خورشید شناور باشند. فوران آنها نیز از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامد.



هم‌زمان که بهار و تابستان گرما را به ورقه‌های یخی گرینلند می‌آورد، استخرهای آبی‌رنگ حاصل از یخ ذوب شده در این منطقه پدیدار می‌شوند که در نهایت نیز راه خود را به سوی اقیانوس پیدا می‌کنند. این عکس که هفته گذشته منتشر شده است، توسط ماهواره مشاهداتی زمین شماره 1 (EO-1) گرفته شده است؛ ماهواره‌هایی که برای گرفتن تصاویر جغرافیایی تفصیلی طراحی شده‌اند. این برکه و شکاف‌های عظیم ناشی از آنها به دانشمندان کمک می‌کند تا شتاب ذوب شدن ورقه‌های یخی و یخزایی یخچال‌های طبیعی را اندازه‌گیری کنند​




 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]یک اسب دیگر در عمق آسمان[/h]
چیزی که دارید می بینید، سحابی نامدار کله اسبی در صورت فلکی شکارگر (جبار، شکارچی) نیست، بلکه یک سحابی کم‌نورتر است که تنها در عکاسی های با نوردهی های بیشتر به این شکل آشنا دیده می شود.

این تصویر یک مجموعه ابر مولکولی را نشان می دهد که بخش اصلی آن یک سحابی بازتابی با عنوان IC ۴۵۹۲ است. سحابی های بازتابی در واقع از غبار بسیار ریز و نرمی درست شده اند که سرشتشان تیره است و تاریک دیده می شوند ولی اگر نور ستارگان پرانرژی نزدیکشان را بازبتابانند، می توانند کاملن به رنگ آبی دیده شوند.

اینجا، سرچشمه ی بیشتر نوری که از روی این توده غبار بازتابیده، ستاره ایست که در جای چشم این اسب قرار دارد. این ستاره بخشی از سامانه ی ستاره ای نو-کژدم (Nu Scorpii)، یکی از درخشان ترین سامانه های ستاره ای در صورت فلکی کژدم یا عقرب است.

در بالا، سمت راست مرکز این چشم انداز هم سحابی بازتابی دیگری با عنوان IC ۴۶۰۱ دیده می شود که دو ستاره را در بر گرفته است.






 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92011804022
یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱



تصور رایج در مورد گلوله چیز زیبایی نیست اما یک عکاس آمریکایی مجموعه‌ای از تصاویر نمای نزدیک از سوراخهای گلوله را ثبت کرده که بسیار شبیه زیباترین کهکشان‌هاست.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دبوراه بِی، اهل تگزاس، این مجموعه را با عنوان «انفجار بزرگ»، با استخدام کارشناسان سلاح گرم کالج هوستون، برای شلیک به سوی صفحات پلکسی‌گلاس که یک جایگزین سبک و ضد خوردشدگی است، بوجود آورده است.
وی سپس از عکاسی ماکرو برای ثبت تصاویر از فرو رفتن گلوله‌ها در این صفحات استفاده کرده که منظره‌ای از تنش میان ذات مخرب سلاح و زیبایی شکننده آسیب برجا مانده توسط آنها است.
نتیجه این فرآیند، مجموعه‌ای از تصاویری است که به گفته این عکاس، زیبایی جواهر مانند و مخرب بودن ذاتی پرتابه‌های تکه تکه شده را نمایش می‌دهد.
برای ثبت تصاویر نمای نزدیک، این عکاس گاهی اوقات باید چندین تصویر از یک سوراخ گلوله را برای دستیابی به عمق میدان کافی ترکیب می‌کرد.
رنگ قابل مشاهده در این تصاویر از مواد معدنی در باروت و از نورهای رنگی و ژلهایی است که بِی در استودیوی خود از آنها بهره برده است.
انتهای پیام
تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله

تصاویر نمای نزدیک از پرتاب کهکشانی شکل گلوله


71401
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصویری جدید از یک ستاره در حال مرگ

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92012307873
جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴



ستاره‌شناسان اروپایی تصویری از یک ستاره در حال مرگ را مخابره کرده‌اند که در حال به نمایش‌گذاشتن نور و رنگ خود است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ستاره سه هزار و 300 سال نوری از زمین فاصله دارد.
این تصویر که توسط «تلسکوپ خیلی بزرگ» متعلق به «رصدخانه جنوبی اروپا» در شیلی رصد شده است، یک ابر سبزرنگ درخشان از گاز موسوم به «سحابی سیاره‌ای» را نمایش می‌دهد.
این سحابی بخشی از پایان چرخه حیات تمامی ستارگان به اندازه خورشید یا بزرگ‌تر است.
آن‌چه مشاهده می‌شود یک ستاره کهنسال است که خودش را در درون فضا منفجر کرده و هم‌اکنون توسط حباب عظیمی از گاز درخشان محاصره شده است.
گفته می‌شود خورشید نیز در چند میلیارد سال آینده چنین رفتاری را از خود بروز خواهد داد.
اکسیژن رنگ سبز را به این حباب گازی اعطا کرده، در حالی که درخشش آبی-سفید در کنار ابر سبز، مرکز بسیار داغ ستاره است که به تدریج خنک می‌شود و می‌میرد.
ستاره در حال مرگ نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم رصد شد و تصویر جدید در واقع، از شیئی ارائه شده که کمتر مطالعه شده است.
انتهای پیام
تصویری از ستاره در حال مرگ
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصویری خیره‌کننده از سحابی اوریون

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92012307627
جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱



یک عکاس نجومی آلمانی موفق به ثبت تصویر خیره‌کننده‌ای از سحابی اوریون از حیاط خانه خود شده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رینولد ویتیچ این تصاویر رنگین را از رصدخانه خانه خود با استفاده از یک تلسکوپ 12 اینچی نیوتن f/4 گرفته است.
این تصویر گردابهایی از رنگهای زنده را در منطقه ستاره‌ساز سحابی به نمایش گذاشته که با انتشار گازهای اکسیژن و هیدروژن ایجاد شده‌اند.
اگرچه این تصویر بسیار تحسین‌برانگیز است اما ویتیچ اذعان کرد که این رنگها با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای از جمله فتوشاپ و PixInsight پردازش شده‌اند.
سحابی اوریون موسوم به M42 یک سحابی پراکنده در جنوب کمربند اوریون در صورت فلکی اوریون است. این جسم سماوی 1500 سال نوری با زمین فاصله داشته و بنظر می‌رسد که 24 سال نوری گسترده باشد.
این سحابی که با چشم غیرمسلح در نزدیکی صورت فلکی اوریون قابل مشاهده است، نزدیکترین ناحیه بزرگ شکل‌گیری ستاره نزدیک به زمین بوده و از جرم 2000 برابر خورشید برخوردار است.
سحابی اوریون یکی از جذابترین سوژه‌های عکاسی در آسمان شب بوده و اطلاعات زیادی را در مورد چگونگی شکل‌گیری ستارگان از ابرهای فروپاشیده گاز و غبار ارائه داده است.
انتهای پیام
تلسکوپ نیوتون f/4



 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز


تصویری از پدیده نادر «کمان سرخ» بر فراز اروپا


رصدخانه ASIAGO‌ ایتالیا موفق به تهیه تصاویری از پدیده نادر کمان سرخ در قاره اروپا شده است.کمان سرخ (red arcs)‌ با توجه به طول موج خاص نور سرخ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و تنها در یونوسفر شکل می گیرد.

به گزارش تازه هاي نجومي به نقل از ايسنا کمان سرخ (red arcs)‌ با توجه به طول موج خاص نور سرخ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و تنها در یونوسفر شکل می گیرد.
در تصاویر تهیه شده توسط رصدخانه ASIAGO‌ ایتالیا پدیده نادر کمان سرخ در بخشی از مناطق اروپا از ایرلند تا بلاروس دیده می‌شود.
به نظر می‌رسد که فعالیت پدیده کمان سرخ در جو زمین از دیگر همتای خود، شفق قطبی (نورهای شمالی) بیشتر است؛ دانشمندان امیدوارند با ترکیب داده های بدست آمده توسط رصدخانه ایتالیا و ترکیب آنها با داده های جمع آوری شده از آمریکا و اقیانوس آرام، دید بهتری نسبت به تأثیر توفان‌های خورشیدی بر جو زمین بدست بیاورند.
نتایج مطالعات رصدخانه ASIAGO‌ در مجله Space Weather‌ منتشر شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف ستاره غول‌پیکر آبی رنگ



» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92012508422
یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۸



یک دانشمند هندی به همراه همکار تایوانی‌اش یک ستاره بسیار غول‌پیکر آبی‌رنگ را در مجمع‌الکواکب برج سنبله (Virgo) کشف کرده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزار دانشجویان ایران (ایسنا)، این دو دانشمند که دکتر آناندا هوتا و دکتر یویچی اویاما نام دارند، در مطالعاتشان بر روی رهگیریIC 3418 با هدف کشف امکان شکل‌گیری ستاره جدید متمرکز شده بودند.

این دو اظهار کردند که این ستاره در محیطی کاملاً وحشی شکل گرفته و با پلاسمای شدیداً داغ و بادهای توفانی که با چهار میلیون کیلومتر در ساعت می‌دمیدند، احاطه شده بود.

این ستاره 55 میلیون سال از زمین فاصله دارد و دوردست‌ترین ستاره رصدشده در جهان لقب گرفته است و کشف آن دانشمندان هندی را در کانون توجه جوامع علمی قرار داده است.

آناندا از سال 2009 تاکنون در حال رهگیری این ستاره بوده و پس از بررسی‌های گسترده، جدیداً وجود این شیء کیهانی را تایید کرد.

به گفته این تیم علمی، خوشه Virgo یک آزمایشگاه ایده‌آل برای مشاهده سرنوشت گاز گرفته‌شده از پیکره اصلی کهکشان‌هاست که در محیط داخلی خوشه ریخته شده است.

به منظور درک کهکشان‌ها، هوتا از سال 2006 تاکنون در حال مطالعه تلسکوپ‌های چندگانه بوده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] طوفان گل رز در مریخ + عکس
[/h] فضاپیمای کاسینی ناسا تصویری از یک طوفان شدید و بزرگ در سطح مریخ گرفته که در نگاه اول شبیه یک گل رز بزرگ است که برگهای اطرافش سبز هستند، اما در واقع طوفانی است که 20 برابر هر طوفان معمولی در زمین وسعت دارد.



Click here to view the original image of 490x326px.





Click here to view the original image of 490x326px.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویر فضایی غم‌انگیز از مرگ تدریجی دریاچه ارومیه


» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92022214537
یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱



این تصاویر فضایی، یورش و پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت از سال 1984 تاکنون را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از دهه 1980،«یخچال کلمبیا» واقع در آلاسکا شروع به عقب‌نشینی کرده و طول آن از 41 مایل به 36 مایل در سال 1995 رسید. اولین تصویر فضایی نشان‌دهنده این عقب‌نشینی است.

این تصاویر بخشی از پروژه گوگل و تایم (TIME) هستند.

گوگل این کلکسیون را جامع‌ترین تصاویر از مجموعه‌ای از تصویرها می‌داند که بین سال‌های 1984 و 2012 به عنوان بخشی از برنامه «لندست»، رصد شده‌اند.

برنامه لندست یک پروژه‌ مشترک ماهواره‌ای بین ناسا و مرکز «تحقیقات زمین‌شناسی» ایالات متحده است.

در این پروژه از آغاز دهه 1970 تاکنون تصاویری از سطح زمین شکار شده‌اند.

موتور جستجوی Google Earth بیش از دو میلیون تصویر را برای یافتن واضح‌ترین تصاویر از هر نقطه کره زمین تهیه و انیمیشن قابل بروز HTML5 را برای تمامی زمین خلق کرد که هر تصویر از سال 1984 نشان‌دهنده هر سال است.

یکی از این تصاویر چگونگی تغییر جنگل آمازون را طی 28 سال گذشته نشان می‌دهد.

همچنین طی چند دهه گذشته دریاچه ارومیه در ایران، بزرگ‌ترین دریاچه خاورمیانه، در حال خشک شدن بوده است.

دیگر تصاویر رشد دبی را نشان می‌دهند و نقاط سبزرنگ، زمین آبیاری‌شده در عربستان سعودی را به نمایش می‌گذارند.

انیمیشن تعاملی تمامی این تصاویر در وب‌سایت Google Timelapse قابل مشاهده است.

انتهای پیام



تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت



تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت



تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت



تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت



تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]کامل ترین تصویر جهان با ۴۳ هزار کهکشان [/h]

نارنجی: این کامل ترین تصویری است که بشر تا حال حاضر از جهان هستی به دست آورده است. حاصل ۱۰ سال جمع آوری اطلاعات یک تصویر سه بعدی است که شامل ۴۳ هزار کهکشان است و تا ۳۸۰ میلیون سال نوری گسترش دارد. ‏

جهت گیری سه بعدی کهکشان ها و اجرام آسمانی نیز در این نقشه مشخص شده بنابراین با اطلاعات خام موجود می توانید یک نسخه سه بعدی از جهان را هم تولید کنید. هر چند شاید نقشه ده سال دیگر چندین برابر شده باشد. چرا که احتمالا هنوز اطلاعات ما از جهان هستی بسیار ناکامل است. اما فعلا تا ۴۳ هزار کهکشان بعدی را بلدیم! ‏



اگر می خواهید بدانید ما کجا هستیم باید بدانید که کهکشان راه شیری تقریبا یک نقطه کوچک در وسط های نقشه محسوب میشود. فکر منظومه شمسی را هم نکنید چون که خیلی کوچک تر از آن است که در این تصویر قابل دیدن باشد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]در تصاویر جدید «هابل»
[/h]
[h=1] شیرینی حلقوی فضایی، دونات ژله‌یی شد!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92030401718
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵





برای سالها تصور می‌شد که سحابی حلقه که یک ابر میان‌ستاره‌ای از غبار، هیدروژن، هلیوم و گازهای دیگر است از شکلی مانند شیرینی حلقوی برخوردار است اما تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هابل نشان داده که این جسم سماوی بیشتر شبیه یک دونات ژله‌یی است چرا که مواد در وسط آن پر شده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان دانشگاه وندربیلت از تلسکوپ هابل و تلسکوپ‌های زمینی دیگر برای دستیابی به بهترین نما از این سحابی نمادین استفاده کردند.
تصاویر به دست آمده نشان داد که این سحابی از ساختار پیچیده‌تری نسبت به آنچه ابتدا ستاره‌شناسان تصور می‌کردند داشته و به محققان اجازه داد تا دقیقترین مدل سه بعدی از آنرا بسازند.
سحابی حلقه در فاصله 2000 سال نوری از زمین قرار داشته و حدود یک سال نوری مساحت دارد.
این جسم گازی که در صورت‌فلکی شلیاق قرار داشته، هدف مشهوری برای ستاره‌شناسان آماتور محسوب می‌شود.
مشاهدات قبلی توسط چندین تلسکوپ نشان‌دهنده ماده گازی در منطقه مرکزی این حلقه بود اما تصویر جدید دوربین دقیق دید گسترده 3 هابل، ساختار این سحابی را با جزئیات بیشتر نشان داده است.
به گفته ستاره‌شناسان، این حلقه در اطراف یک ساختار توپی شکل آبی پیچیده شده است. هر انتهای ساختار از سمت متضاد حلقه بیرون آمده است.
از آنجایی که این سحابی به سمت زمین شیب دارد ستاره‌شناسان می‌توانند آن راه از روبرو ببینند.
در تصویر هابل، ساختار آبی‌رنگ نشان دهنده درخشش هلیوم است. تابش ستاره کوتوله سفید که یک نقطه سفید در مرکز حلقه است، باعث درخشش هلیوم شده است.
این کوتوله سفید، باقی مانده یک ستاره خورشید مانند است که از تمام سوخت هیدروژن خود استفاده کرده و لایه‌های خارجی گاز خود را نمایش داده است.
محققان با تصاویر هابل از گره‌های تاریک و غیرمنظم گاز متراکم درون لبه حلقه که شبیه پره‌های چرخ دوچرخه بوده، بسیار شگفت‌زده شدند.
این شاخکهای گازی زمانی شکل گرفتند که گاز داغ منبسط که به درون گاز سرد کشیده شده از این ستاره منتشر شد.
این گره‌ها به نظر نمی‌رسد که با نور فرابنفش منتشر شده از ستاره فرسایش یافته باشند.
این تصاویر هابل به دانشمندان اجازه داده تا گره‌ها را با پره‌های نور اطراف حلقه اصلی و درخشان که یک تاثیر سایه‌ای دارند مطابقت دهند.
ستاره شناسان گره‌های مشابه را در دیگر سحابی‌های سیاره‌یی شناسایی کرده‌اند.
بررسی سرنوشت سحابی حلقه می‌تواند بینش جدیدی را از مرگ خورشید در شش میلیارد سال آینده ارائه کند.
انتهای پیام
تصویر ترکیبی سحابی حلقه توسط هابل و تلسکوپ دو چشمی بزرگ

سحابی حلقه و اطراف آن از منظر بررسی دیجیتالی آسمان
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عکس های آسمان از نگاه شاتل ...



Click here to view the original image of 700x511px.


Click here to view the original image of 700x532px.

Click here to view the original image of 700x416px.

Click here to view the original image of 700x487px.

Click here to view the original image of 700x503px.
 

Amirali_31

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلسکوپ Hinode تصاویر شگفت‌انگیزی را از خورشیدگرفتگی سالانه هفته گذشته شکار کرد.از دیدگاه این تلسکوپ، ماه در حال بلعیدن خورشید است.

به گزارش تازه هاي نجومي به نقل از ايسنا این تلسکوپ که حول زمین می‌چرخد، خورشید را با طول‌موج‌های فوق‌بنفش بی‌نهایت، نوری و اشعه ایکس رصد می‌کند و چندین نمای زیبا از این رویداد کیهانی را مخابره کرده است.
از دیدگاه این تلسکوپ، ماه در حال بلعیدن خورشید است.
پدیده خورشیدگرفتگی جزئی روز پنج شنبه (19 اردیبهشت) که به حلقه آتش معروف بود، بخشی از ابرهای سفید درخشان شمال شرق استرالیا را در تاریکی فرو برد. این پدیده در ساعت 23:30 به وقت گرینویچ توسط فضاپیمای ترای ناسا ثبت شد.
در کسوف حلقوی، ماه به طور مستقیم از مقابل خورشید عبور می‌کند، اما مقابل آن را به طور کامل مسدود نمی‌کند که این امر، باعث ایجاد یک حلقه آتش در لبه‌های آن می‌شود.
مسیر سایه که از آن می‌توان حلقه آتش را مشاهده کرد، طولانی ولی باریک و در گسترده‌ترین نقطه آن حدود 172 کیلومتر بود؛ اما بخش بزرگتری از زمین از جمله سایر بخش‌های استرالیا، نیوزلند و بسیاری از جزایر اقیانوس آرام شاهد یک خورشید‌گرفتگی جزئی بودند.

تصویری زیبا از خورشیدگرفتگی اخیر
 

mahyarSAMSUNG

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کسی میدونه خورشید گرفتگی بعدی تو ایران کی هست؟ آیا عمرمون کفاف میده شاهد باشیم؟
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

Similar threads

بالا