
در این آموزش خواهیم دید که چرا عکس های شما تار می شوند، چرا تاریک تر یا روشن تر از حالت مورد انتظار می شوند و یا چرا ترکیب بندی عکس شما جالب نیست. همچنین تعدادی از اشتباهات در تنظیمات دوربین و خطاهای عکاسی که شما را کلافه می کنند، جمع آوری کرده ایم.
اگر کار با دوربین را به تازگی آغاز کرده اید و یا در کار با دوربین کهنه کار هستید، راهنمایی های مفیدی برای کمک به شما در رفع مشکلات چرخه کاری شما تدارک دیده ایم تا به درک درستی از امکانات دوربین خود دست یابید و اگر همچنان سوالی دارید در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح نمایید.

۱
[h=2]به دست نگرفتن کنترل نقطه فوکوس خودکار (AF)[/h]اینکه نقطه فوکوس کجای تصویر باشد را به دست دوربین نسپارید. دوربین شما نمی داند هدف شما شارپ کردن کدام قسمت از صحنه است و اگر چیزی در جلوی سوژه اصلی قرار داشته باشد و یا اگر پس زمینه دارای جزئیات زیاد باشد، یا اگر کنتراست قابل توجهی میان سوژه اصلی و ما بقی تصویر وجود نداشته باشد، ممکن است دوربین بر روی اشیای دیگری جز سوژه اصلی فوکوس را انجام دهد.اگر به دوربین بگویید که می خواهید روی کدام قسمت از کادر تصویر فوکوس کنید، نتایج دقیق تری خواهید گرفت. برای داشتن نهایت دقت، فوکوس اتوماتیک تک نقطه ای را انتخاب کنید. نقطه فوکوس مرکزی بیشترین حساسیت را دارد، ولی معمولا در ترکیب بندی های پویا این نقطه بهترین مکان فوکوس نیست.
برای فوکوس روی اشیائی که در مرکز کادر نیستند، لازم است از تکنیک فوکوس و ترکیب بندی مجدد استفاده کنید. به این صورت که نقطه فوکوس مرکزی را بر روی سوژه قرار دهید، شاتر را تا نیمه بفشارید، سپس مجددا کادربندی کنید و شاتر را کامل فشار دهید.
روش دیگر برای این کار استفاده از نقاط فوکوس غیر مرکزی است.
اگر در فاصله نزدیک به سوژه عکاسی می کنید روش دوم کارا تر است چرا که اگر به روش فوکوس و ترکیب بندی مجدد عمل کنید، تکان دادن دوربین باعث می شود نقطه ای که فوکوس را رویش قفل کرده اید اکنون در فاصله متفاوتی نسبت به موقعیت حسگر قرار بگیرد که باعث تار شدن سوژه می شود.

۲
[h=2]توجه نکردن به سرعت شاتر[/h]قانونی که برای سرعت شاتر در حالت عکاسی دوربین در دست (بدون سه پایه) وجود دارد اینست که سرعت شاتر باید مساوی یا بیشتر از معکوس فاصله کانونی شما باشد. به طور مثال اگر با فاصله کانونی ۵۰ میلیمتری عکاسی می کنید، از سرعت ۱/۵۰ sec و در حالتی که در فاصله کانونی ۴۰۰ میلیمتری عکاسی می کنید، از سرعت شاتر ۱/۴۰۰ sec استفاده کنید.لنزهای با قابلیت کاهش لرزش (Vibration Reduction) می توانند در سرعت های پایین شاتر موثر باشند، ولی بر روی اجسام متحرک هیچ تاثیری ندارند.
اگر شک دارید می توانید از سرعت شاتر دو برابر سریع تر از مقدار ذکر شده استفاده کنید. ممکن است در این صورت لازم باشد ISO را بالاتر ببرید، چون داشتن تصویری شارپ و نویز دار بهتر از عکسی تار است.
اگر سوژه شما متحرک است، حتی اگر قادرید لرزش دوربین را به خوبی بگیرید، ممکن است نیاز باشد سرعت شاتر را حتی بیشتر کنید. چرا که اگر سرعت شاتر به قدری زیاد نباشد که حرکت را متوقف (freeze) کند، سوژه شما تار خواهد شد.

۳
[h=2]بدون دست عکاسی نکردن[/h]برای داشتن عکس هایی واضح و شارپ در سرعت شاتر پایین، بهترین روش، استفاده از سه پایه است. اما حتی مستحکم ترین سه پایه ها نیز در صورتی که دوربین به طور کامل، پایدار نباشد، ممکن است باعث شوند جزئیات لکه دار شوند.عمل فشردن دکمه شاتر روی دوربین ممکن است باعث لرزش آن شود. بنابراین بهتر است از ریموت کنترل شاتر یا از تایمر خودکار (self-timer یا exposure-delay) برای عکس هایی که از نظر زمانی حساس نیستند استفاده کرد.
لرزش ایجاد شده توسط حرکت آینه نیز می تواند باعث به وجود آمدن عکس های مات شود. برای رفع این مشکل می توان از حالت قفل آینه (mirror lock) استفاده کرد. همچنین حالت نمای زنده (live view) به دلیل اینکه آینه در این حالت از سر راه کنار می رود، گزینه مناسبی است.

۴
[h=2]استفاده نکردن از دیافراگم بهینه[/h]با اینکه در برخی موقعیت ها که می خواهید سوژه خود را توسط تار کرن پس زمینه از آن جدا کنید از دیافراگم باز استفاده می کنید، در موارد بسیاری لازم است کل صحنه شارپ شود.در این موارد استفاده از کوچکترین دیافراگم موجود برای عکاسی وسوسه بر انگیز است، اما در این حالت به علت پدیده انکسار (diffraction)، عکس شما کاملا شارپ نخواهد شد- در واقع پرتوهای نور به علت برخورد به تیغه های دیافراگم منحرف می شوند. این پدیده در دیافراگم های کوچک بیشتر دیده می شود.
در اینگونه موارد لازم است اندکی از عمق میدان را قربانی کنیم تا جزئیات شارپ تری داشته باشیم. این حالت معمولا در میانه بازه دیافرگم به وجود می آید. – معمولا در f/8 تا f/11. البته بسته به نوع لنز این اعداد متفاوت هستند.