گفتمان معماری ...

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام متاسفانه چنین مسائلی توی رزومه کاری و سابقه ای که از نمونه های اجرایی خودشون ارائه میدن خیلی همه گیر شده ! مثلا خیلی از افرادی ه با توانایی محدود برای کار به دفاتر معماری میرن چند تا پروژه از این طرف و اونطرف به کارشون اضافه میکنن که واقعا درک نمیکنم خب وقتی بعدا ازت کاری در سطح رزومه ای که ارائه دادی بخوان و نتونی ارائه بدی اون وقت هست که خودش خجالت زده میشه هر چند دیگه خجالت و شرم و اخلاق حرفه ای در کار کم رنگ شده ! علنی کار رو به اسم خودشون میزنن با تعصب مدعی میشن ...
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ضعف و مشکل عمده مخصوصا فارغ تحصیل های رشته آشنا نشدن با اصول اجرا هست و نیاموختن اینکه چطور چیزهایی که توی دانشگاه آموختن رو توی محیط کار میتونن استفاده کنن

در همین نظر سنجی این واقعیت به خوبی مشخصه که انگار اصلا دانشگاه ها به جز همون چند واحد مسائل اجرائی که آموزش اونم تئوری هست و معلوم نیست با چه کیفیتی آموزش داده میشه و پاس میشه
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام فکر میکنم اشتباه هست که انتظار تاثیر داشته باشیم از چنین همایش های اکثرا بی کیفیت که در خیلی اوقات تنها با هدف پز دادن و مطرح کردم اسم ها هست و اینکه فلان دانشگاه و فلان نهاد و سازمان بگه بله ما بودجه رو داریم درست مصرف میکنیم!
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ... خیلی علاقه دارم که بدونم چند نفر از کسانی که در این چند سال هدف های خودشون رو نوشتن به چهره ای که از خودشون ترسیم کرده بودن رسیدن و آیا شرایط همونطوری که انتظار داشتن پیش رفت یا نه

امیدوارم که همگی به هدف هاشون رسیده باشن و در مسیری که میخواستن قرار داشته باشن به هر حال فکر نمیکنم کسی که وارد این رشته میشه هدفی جز یک معمار خوب بودن داشته باشه
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام شاید عوامل زیادی رو در دوره معاصر از سومدیریت و دانشگاه ها و نحوه آموزش و معماران و پیمانکاران و دولت و سرمایه داران بشه نام برد ولی یکی از عمده مسائلی که هست نحوه آموزش معماران ایران در گذشته یا همون روش شاگرد و استادی هست الان به جز چند کتاب در چند دهه اخیر نوشته شدن و همگی میشناسیم متن مدونی وجود نداره از گذشته و همین کتابهای نو هم خیلی کلی گویی هست و به روشنی دیتیل های ایرانی و روش کار رو به خوبی نتونستیم یاد بگیریم که بخوایم حالا با معماری امروز هماهنگش کنیم بله تلاشهایی شده اما بیشتر در حد یک پوسته و نمای ظاهری بوده و نه استفاده درست و اصولی از مفاهیم یک معماری

بدیهی هست که وقتی از مساله ای شناخت خوب و کاملی نباشه نتیجه ای که حاصل میشه نمیتونه مطلوب باشه
در زمینه مطالعات معماری ایران واقعا ضعف داریم
 
  • Like
واکنش ها: mpb

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خانه خاطرات مردم کرمان را تخریب می‌کنند!

خانه خاطرات مردم کرمان را تخریب می‌کنند!


معاون عمرانی استاندار کرمان، ۲۰ روز به شورای شهر فرصت داد تا «خانه – شهر» کرمان را برای تخریب تخلیه کند، خانه‌ای که محل خاطرات جمعی مردم کرمان است؛ براین اساس قرار است ورودی استانداری کرمان جای این خانه باز شود!
به گزارش ایسنا، «علی‌اصغرخان اصفهانی»، از اولین گروه معماران ایرانی و هم‌دوره با پیرنیا بود که اوایل سال ۱۳۴۸ «خانه - شهر»ِ کرمان را در میدان فلسطین، خیابان شورا برای کرمانی‌ها ساخت، خانه‌ای برای همه مردم کرمان که مردم شهر ماهانه ۱۵ ریال برای ساختش هزینه می‌کردند، اما حالا استانداری کرمان نقشه‌ای ریخته که برای اجرایی شدن‌اش باید این خانه را نیز تخریب کرد.
سیف‌الهی، معاون عمرانی استاندار کرمان این دستور را به شهرداری داده تا« در۲۰ روز آینده اقدام به تخریب بنای خانه شهر کند، وگرنه بخشی از اعتباراتی که قرار بود از طرف استانداری به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد، برگشت می‌خورد.»
«خانه – شهر کرمان» را چطور در وسط شهر ساختند؟
مصطفی هندوزاده کرمانی، دوستدار میراث فرهنگی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا این طور توضیح می‌دهد: زمانی که هیچ اعتبار دولتی برای ساخت این بنا نبود، کمیته‌ای از بزرگان معتمد و هنرمندان و شهردار شهر برای نظارت و ساخت این بنا تشکیل شد و این شورا سه نفر از میان خود به نام‌های دکتر «عیسی خان ضیا ابراهیمی»، «محمدعلی یاسایی»، «حاج اصغر نخعی» را به عنوان نمایندگان خود انتخاب کردند و قرارشد همه‌ی هزینه‌ها و مراحل ساخت «خانه شهر» زیر نظر این افراد انجام شود.
او ادامه می‌دهد: هزینه‌های اولیه این بنا از طریق عوارض شهر و نیز مبلغی به عنوان کمک بلاعوض استاندار تهیه و سفارش تهیه نقشه‌های آن به معمار کرمانی علی اصغر اصفهانی سپرده شد. او نیز با بهره‌گیری از دانش روز و تلفیق هنر سنتی ایرانی و آموزه‌های اسلامی با هنر معماری روز دنیا مجموعه خانه شهر را در دو طبقه شامل طبقه اول سالن اجتماعات، آشپزخانه، دفتر کار، نگهبانی، تالار پذیرایی و طبقه دوم شامل سالن کنفرانس، اتاق‌های مخصوص توقف و استراحت افراد و شخصیت‌ها طرح‌ریزی کرد و ساخته شد، اما در اواسط ساخت بنا و با توجه به اینکه سرمایه اولیه‌ای که برای آن تهیه شده بود، کفاف پایان ساختمان را نمی‌داد با نظر خواهی از مردم شهر، کمیته پیشنهادی را به انجمن شهر و شهردار کرمان ارایه داد و با تصویب انجمن شهر قرار شد از هر کنتور آب مبلغ ۱۵ ریال ماهانه گرفته شوده و این پول صرف هزینه‌های تکمیل ساختمان «خانه- شهر» شود، بنابراین همه‌ی مردم کرمان ماهیانه همراه با فیش آب خود مبلغ ۱۵ریال برای ساخت خانه شهر کرمان پرداخت می‌کردند، پس مردم هم شریک ساخت این بنا شدند.
وی با بیان این‌که در این بنای تاریخی، مصالح ساختمانی و تزیینی مانند سنگ، کاشی‌های رنگی، شیشه‌های الوان استفاده شد و تالار اجتماعات آن با طراحی استاندارد و قابل توجه از لحاظ آکوستیک صدا و سیستم سرمایش و گرمایش هنوز هم به عنوان مجهزترین سالن شهر محسوب می‌شود، می‌گوید: این بنای تاریخی تا سال ۱۳۹۰ نیز مورد استفاده بوده و امسال نیز دو اجرای آئینی در آن برگزار شد.
به گفته‌ی هندوزاده‌ی کرمانی، براساس طرحی که در دهه ۸۰ برای ساختمان جدید استانداری کرمان تهیه و در دست اجرائی شدن است؛ مشاوران طرح ورودی اصلی استانداری کرمان را به جای ساختمانی در پشت این بنای قدیمی و ارزشمند تعبیه کرده‌اند که برای استفاده از آن نیز باید این خانه – شهر تخریب شود.
این کارشناس مرمت بناهای تاریخی با اشاره به برگزاری نشست استانی کنگره معماری و شهرسازی در استان کرمان در چند روز گذشته و حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در این کنگره دو روزه؛ از بررسی‌های معاون میراث فرهنگی سازمان درباره‌ی این خانه‌ی تاریخی خبر می‌دهد و می‌گوید: این مقام مسئول پس از انجام بررسی‌ها درباره‌ی این خانه‌ی تاریخی و برگزاری جلساتی با استانداری و مدیر کل میراث‌فرهنگی استان کرمان اعلام کرده است که براساس قول استانداری کرمان؛ قرار است هر گونه اقدامی تا پایان بررسی‌های میراث فرهنگی درباره‌ی ارزش این خانه‌ی قدیمی و با اهمیت برای مردم کرمان متوقف شود.
فضای داخلی خانه شهر کرمان​
او ادامه داد: براساس صحبت‌های انجام شده، یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در حال حاضر، بررسی مستندات این مکان است که می‌توان آن را محل خاطرات جمعی مردم شهر کرمان نامید، چون نخست باید ارزش‌های معنوی و مادی این بنا بررسی شود.
این کارشناس مرمت بناهای تاریخی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای دیگر با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه بیان می‌کند: در آن جلسه قرار شد تا کارگروهی از مهندسان مشاور استانداری و میراث فرهنگی تشکیل شود و پس از آن ارزش‌های خانه بررسی و تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود.
هندوزاده کرمانی می‌افزاید: براین اساس قرار است هر کس از مردم یا مسئولان شهری و دوستداران میراث فرهنگی هر سند یا شاخصه‌ای از این بنای قدیمی و ارزشمند دارد برای بررسی به میراث فرهنگی ارائه شود.
به گزارش ایسنا، کمال جوانمرد، عضو شورای شهر کرمان روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان این‌که «شورای شهر کرمان مخالف تخریب خانه شهر است»، گفت:«مسئولین باید به خانه شهر با دید مهربانی بنگرند، خانه شهر فرزند ناخلفی نیست، بلکه خانه شهر فرزند بسیار خلف این شهر است.»
وی، خانه شهر را بنای نوستالوژیک، هویت و سرمایه شهر کرمان دانست و عنوان کرد: «خانه شهر» المان شهر کرمان است و با توجه به اینکه همه شهرها برای خود اصالت درست می‌کنند و این خارج از انصاف است، بنایی که نوستالوژیک و ارزش تاریخی دارد را تخریب کنیم.
همچنین محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس، نیز در گفت‌وگو با ایسنا؛ «خانه - شهر»، کرمان را هویت شهری کرمان دانست و گفت: برای رونق گردشگری نیازمند مرمت، حفظ و نگهداری بناهای تاریخی هستیم.
این در حالی است که جواد سلاجقه، نایب رئیس سازمان نظام مهندسی کرمان درباره‌ی این خانه گفته است؛ « مگر سوله آن هم در چشم شهر ارزش نگه داری دارد؟ »
جداره خانه شهر کرمان و ساختمان در دست احداث استانداری در مجاور این بنای ارزشمند و هویتی کرمان
 
  • Like
واکنش ها: mpb

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
زندگی قبل از معماری و بعد از معماری

زندگی قبل از معماری و بعد از معماری

photo_2017-06-26_17-48-05.jpg
....................................................​


photo_2017-06-26_18-13-21.jpg
 
آخرین ویرایش:
سلام.میشه پلان ومدارک دانشگاه الزهرا وشریعتی رو بزارین.خیلی نیاز دارم برای پایان نامه ام

سلام.میشه پلان ومدارک دانشگاه الزهرا وشریعتی رو بزارین.خیلی نیاز دارم برای پایان نامه ام

به نام خدا
سلام...


دوست عزیز دانشگاه بانوان خیلی وقته تاسیس شده(دانشگاه الزهرا و بعد هم شریعتی)اما قیاس مع الفارغتون بیشتر جنبه طعنه داره.خصوصا که ظاهرا همونطور که از وجود دانشگاه مختص بانوان در کشورمون آگاهی ندارین از وضعیت خارج از کشور هم بی اطلاع هستید کما اینکه جدا فکر می کنید در خارج استخرها به صورت مختلط هستند؟!خلاف شما تصور می کنم این اعمال به امنیت خانم ها در جامعه کمک شایانی می کنند و البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که مثلا اینهمه پارک یا دانشگاه مختلط وجود داره چطور یک پارک یا دانشگاه تفکیک شده(که صرفا برای کسانی هستند که خودشان مایلند)اینهمه موجب نگرانی شما می شود؟با این تفکر خوب است فردا کلیساهای ارامنه را هم خراب کنیم که در برابر هزاران مسجد ما بدجوری توی چشم می زنند!!!



اما به طور كلي عرض کنم که به دلیل فضای محدودتری که در همه جهان برای خانم ها وجود داره(به این دلیل که همچنان در تمام جهان وظیفه کار بیشتر بر عهده آقایان می باشد و خانه به عهده خانمها)جوایز مختص به اونها هم ایجاد شده به طور مثال جایزه روس لیلتل ساتر[1] که هر دو سال یکبار برگزار میشه و برنده امسالش خانم مریم میرزاخانی از کشورمون بودند.اما از آنجایی که برخی از خانمها ظاهرا به شدت در انکار جنسیتشون هستند(به این دلیل که خودشون پذیرفتند که خانمها دارای محدودیت هستند و همین جنبه خودارضایی این نوع کارها رو تقویت می کنه.)متاسفانه این تقسیم بندی رو توهین به خودشون تلقی می کنند.در حالیکه مثلا برگزاری جوایز به طور خاص در یک رقابت نابرابر کمک زیادی به شهرت و کشف قابلیتهاشون می کنه.به طور مثال جایزه پریتزکر رو در نظر بگیرین از 37 نفر تنها دو خانم آن هم در چند سال اخير برنده شده اند.فرضا اين جايزه به ايران محدود شود جدا چند خانم معماري براي خودش شانسي قايل اند كه اين جايزه در خيل عظيم معماران مرد به دست آورند؟(كما اينكه در جايزه معمار تا به امسال هيچ خانمي به تنهايي در هيچ رشته اي اول نشده)به همین منوال فکر می کنم در هر بیست یا سی سال شاید یک خانم بتواند اما آیا این کافیست؟
آیا میتوان در عرصه معماری طبقه بندی جنسیتی قائل بود؟
خیر.به این دلیل واضح که هر اثر به طور مستقل از صاحبش مورد ارزیابی قرار می گیرد.و در زمانه فعلی مرزهای قابل تفکیک بیشتر از همیشه شکسته شده اند.اما به هر حال در طول طراحی و ساخت اثر افراد درگیر تا حدی با این تفکیک سر و کار دارند اما در شکل نهایی اثر این تفکیک عملا غیرممکن است مگر آنکه شخص خاصی سبک خاصی داشته باشد.
آیا زنان معمار نیاز به گروهی جدا برای رقابت دارند؟
قطعا وجود جوایز و جشنواره های تک جنسیتی به نفع خانم ها خواهد بود اما این به این معنا نیست که تمام جوایز اینگونه شوند.
آیا ایجاد شرایطی برابر ( اگر وجود ندارد ) برای حضور حرفه ای زنان معمار از طریق برگزاری کنفرانس و نظرسنجی برای معرفی را میپسندید و آن را به نفع زنان معمار ایرانی برای حضور پررنگ تر میدانید؟
برگزاری کنفرانس و نظرسنجی برای ارزیابی آنچه هست که تا به حال صورت گرفته نه قدم اول.به عبارتی این اعمال به اضافه مسابقه در آخرین مرحله قرار دارند.مرحله اول آموزش صحیح است و پس از آن شکلگیری روابط مرکز علمی با بازار کار که به اعتماد صنعت به نهاد علمی و در مرحله بعد افراد برخاسته از این نهادها منجر شود.اما نکته حائز اهمیت آن است که خانمها نباید به دنبال یک رقابت جنسیتی باشند.بلکه باید سهم خود را از بازار بخواهند.این نکته مثل سهم خواهی قومیست.به طور مثال ما یک نمره ای می دهیم بالای 90.ممکن است 8 مرد و 2 زن در معماری به این نمره برسند خب این یک نتیجه کاملا طبیعیست و اتفاقا اگر پنج پنج باشد غیر طبیعی می شود.چرا که تمام مردان جهان در آینده شان نیاز به کار دارند و تمام برادران حاضر در انجمن هم در آینده به معماری می پردازند(و بعضیهایشان خوب می شوند برخی متوسط برخی هم بد)در حالیکه این مسئله درباره خواهران صادق نیست و در مرحله از زندگی تعدادیشان از دور خارج می شوند.و در نهایت تعداد اندکی می مانند که بتوانند تمام وقت به رقابت با تمام مردان که همه شان تمام وقت کار می کنند بپردازند.آنوقت این جدال می شود مثل جدال مثلا کشورمان با چین در المپیک.یا لاکپشت با خرگوش که تنها در قصه ها برنده اش لاکپشت است.
نظر شما در رابطه با نحوه ارزیابی فعالیت حرفه ای معماران زن این لیست از طریق رای گیری در نظرسنجی چیست؟
به دلیل آنکه ارزیابی جدی معماری یک کار تخصصی به شمار می رود اینگونه نظرسنجی ها عامیانه نمی توانند معیار مناسبی برای ارزیابی فعالیت حرفه ای به شمار روند.اما در مجموع با آنکه خنثی هستند بودنشان بهتر از نبودنشان است.بهرحال گاهی داوری های حرفه ای هم دارای نقص و خطا هستند.
[1]Ruth Lyttle Satter
یا علی...
من به پلان ومدارک این دوتا دانشگاه الزهرا وشریعتی برای پایان نامه ام خیلی نیاز دارم.میشه کمکم کنید
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام
گاها اشتباهاتی که در طراحی یک بنا یا اجرا و ساخت آن میبینیم میتواند آموزنده بوده و بررسی آن به تکرار نشدن چنین اشتباهاتی توسط دیگران کمک کند ؛ اگر شما هم تصاویری از چنین خطاهایی در زمینه طراحی معماری یا ساخت آن دارید در این تاپیک به اشتراک بگذارید
 

DDDIQ

مدیر ارشد
بادبند !

بادبند !

قطع شدن بادبند !


http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=263725&d=1529658493

http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=263724&d=1529658480​
 

پیوست ها

  • 16230939_246478332459563_3691140708598546432_n.jpg
    16230939_246478332459563_3691140708598546432_n.jpg
    51.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 15802478_1643432869284809_1862453834232627200_n.jpg
    15802478_1643432869284809_1862453834232627200_n.jpg
    43.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
اشتباهات طراحی و اجرا دستگاه پله - 1

اشتباهات طراحی و اجرا دستگاه پله - 1

به صورت مختصر باید اشاره کنم که در بحث اجرا ، همیشه دستگاه پله ، جزء سخت ترین آیتم های اجرایی ساختمان هست و دارای حساسیت های زیادی هست . به خصوص زمانی که معمار در طراحی و محاسبه ی پله دچار اشتباه بشه ، این اشتباهات در اجرا فاحش تر میشه . فلذا اکثر اشکالات و اشتباهات اجرایی در پروژه ها ، در حوزه ی ساخت و اجرای دستگاه پله هست . یعنی پله ، سهم بیشتری از اشتباهات اجرایی رو به خودش اختصاص میده .

توجه شما رو به تصاویر زیر جلب می کنم :


3038.jpg
.
.
.
13951208103940584397643.jpg
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
بله خیلی از اوقات طراحی مشکلی نداره . ولی به سبب اینکه مهندس ناظر هیچگونه نظارتی بر اجرا نداره ، کارگران در بحث تراز و کد ارتفاعی خطا مرتکب میشن و نتیجه اش همون پله ای که عکسشو گذاشتم میشه .

اگه ناظر کار خودشو خوب بلد باشه ، ایرادات طراحی ( چه معماری چه سازه ) رو تشخیص میده و در جهت رفع اونا با طراح تعامل میکنه
 

هیراد

کاربر فعال
دوستان سلام با تشکر: تاپیک فوق (با عنوان ضد معماری) تداخلی با تاپیک اشکالان اجرایی معماری نداره. آیا؟
 

AmirAhmadinasab

عضو جدید
دوستان عزیز معماری و یا هر نمد فرهنگی دیگری در همه جای دنیا دارای یک چشم انداز و ویژن جامع هست که توسط متخصصین به صورت کلان مطرح میشه و به طور مستقیم بر تمام جزییات تاثیر میزاره اعم از آموزش، هدایت سلیقه ها، کنترل مصرف و تولید و.... ما چشم انداز و طرح جامع کلی برای معماری کشور نداریم همین میشه که یه ضوابطی برای تهران تعریف میکنن (60 درصد و بالکن 120 و ...) بعد به همه شهر ها کپی میفرستن ... آخه تو رشت تو یزد یا تو تبریز مگه ممکنه ساختمان با یه ضوابط مشترک درت عمل کنه؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

MAT ARCHITECT

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوستان عزیز معماری و یا هر نمد فرهنگی دیگری در همه جای دنیا دارای یک چشم انداز و ویژن جامع هست که توسط متخصصین به صورت کلان مطرح میشه و به طور مستقیم بر تمام جزییات تاثیر میزاره اعم از آموزش، هدایت سلیقه ها، کنترل مصرف و تولید و.... ما چشم انداز و طرح جامع کلی برای معماری کشور نداریم همین میشه که یه ضوابطی برای تهران تعریف میکنن (60 درصد و بالکن 120 و ...) بعد به همه شهر ها کپی میفرستن ... آخه تو رشت تو یزد یا تو تبریز مگه ممکنه ساختمان با یه ضوابط مشترک درت عمل کنه؟

ضوابط شهرسازی به کنار مقررات ملی ساختمان ( مرجع اصلی طرح و کنترل ساخت و ساز ) ما هم همین مشکل رو داره . حالا از قدیمی بودنش بگذریم .
 

MAT ARCHITECT

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ولی به نظر من اصلی ترین مشکل معماری معاصر ما دانشگاه های معماری و اساتید و دانشجویانش هستن . وقتی چیزی برای یاد دادن به معمارها نداریم یا چیزهایی که داریم برای سالهای گذشته است ( هم برنامه آموزشی . سرفصل ها و ... ) نمیشه توقعی داشت . البته از دو سه تا دانشگاه خوب فاکتور بگیرید . هرچند سبک فرهنگی جامعه ما هم دچار مشکل شده و شاید یکی از نمود هاش معماری باشه .
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کارت تبریک ولنتاین به روایت معمارانه!

کارت تبریک ولنتاین به روایت معمارانه!












چندی پیش وب سایت آرک دیلی از کاربران خود خواست تا به مناسبت روز ولنتاین (14 فوریه)، کارتی با موضوع معماری و ولنتاین طراحی و ارسال نمایند. بنابر اعلام این وب سایت 250 کارت روز ولنتاین از سوی

کاربران به این وب سایت ارسال شد که 31 کارت منتخب بر روی سایت قرار گرفتند. کارت های طراحی شده جالب و خلاقانه هستند. از تغییر جملات مشهور گرفته تا استفاده از ابزارآلات معماری و .... . از شما

دعوت می کنیم نگاهی به این کارت ها بیاندازید.































 
  • Like
واکنش ها: mpb

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کارت تبریک ولنتاین به روایت معمارانه!

کارت تبریک ولنتاین به روایت معمارانه!





















منبع: arel.ir
 
  • Like
واکنش ها: mpb

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کارت تبریک ولنتاین به روایت معمارانه!

کارت تبریک ولنتاین به روایت معمارانه!




































 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
درمانگاه امام رضا فلکه نمازی شیراز
عدم هماهنگی آرشیتکت و مهندس سازه که باعث قرار گرفتن بادبندها در پنجره ها شده و وجود همچین ایراداتی در نما کاملا توی ذوق میزنه
مکان یابی نامناسب و بدون پارکینگ مناسب برای مراجعه کنندگان در شلوغترین محل و نقطه گرهی شهری !و...
http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=264348&d=1549523841

http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=264347&d=1549523770​
 

پیوست ها

  • 01.jpg
    01.jpg
    33.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 06.jpg
    06.jpg
    34.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Like
واکنش ها: mpb

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
برج میلاد در نمای مسکونی !:d
http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=264349&d=1549523954​
 

پیوست ها

  • bulding-frontage-8.jpg
    bulding-frontage-8.jpg
    68.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوستان سلام با تشکر: تاپیک فوق (با عنوان ضد معماری) تداخلی با تاپیک اشکالان اجرایی معماری نداره. آیا؟


سلام دوست عزیز به نظر من تاپیک خوبیه میتونه با ایرادهایی طراحی که این روزها کم هم نیستن معماری امروز ما , تاپیک ادامه پیدا کنه و توی پست اول تاپیک هم گفتن که اشتباهات در طراحی معماری که محوریت موضوعش با اون تاپیک فرق داره
 
  • Like
واکنش ها: mpb

MAT ARCHITECT

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
این شاهکار بعد از تخریب پلاک مجاور رو شده . وجود این بی وجدانی ها باعث صدمات جبران ناپذیری میشه .
 

پیوست ها

  • photo_2018-11-30_17-11-21.jpg
    photo_2018-11-30_17-11-21.jpg
    49.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
با عرض سلام حضور دوستان محترم . . .

دبی میزبان نمایشگاه جهانی "اکسپو"در سال ۲۰۲۰ میلادی است. اخیرا شرکت کردن ايران در اکسپوی۲۰۲۰ با نقد ها و بازخوردهای متفاوتی مواجه شد و معماران، طراحان و مسئولان با در نظر داشتن دلایلی چون دغدغه‌هاي اقتصادي با توجه به بازه کوتاه شش‌ ماهه اکسپو، عوامل زيست‌ محيطي و عدالت اجتماعي، مخالف یا موافق حضور ایران در این اکسپو بودند. حال قصد داریم به گفتگو و بررسی این موضوع پرداخته و نظرات شما همراهان عزیز را جویا شویم. در ادامه توضیحاتی در مورد این موضوع در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در آغاز به توضیح مفهوم نمایشگاه اکسپو می پردازیم:

نمایشگاه اكسپو بیشتر جنبه نمایشی داشته و در آن بیشتر به اهداف انسانی و اجتماعی و فرهنگی پرداخته می شود و بر اساس موضوعی كه انتخاب می گردد، كشور ها و مشاركت كنندگان به طراحی و ساخت غرفه اقدام می نمایند و عمدتا کوشش می كنند بر اساس سوژه و تم نمایشگاه توانمندی علمی، فنی، معماری، فرهنگ و تاریخ و … خود را به نحوی مقتضی و زیبا، ارائه نمایند. این نمایشگاه هر پنج سال یکبار برگزار می گردد و برای تمام فناوری های جهانی غرفه وجود دارد. در اهمیت این نمایشگاه باید گفت که بعد از جام جهانی و المپیک سومین رویداد مهم جهانی است. به این نمایشگاه، نمایشگاه فرهنگ ملل نیز می گویند.


معرفی اکسپو 2020 دبی:

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی از ۲۹ مهر ۱۳۹۹ الی ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در شهر دبی کشور امارات متحده عربی، برای اولین بار در منطقه خاورمیانه برگزار می گردد. این نمایشگاه بی نظیر شش ماه طول می کشد و حدود ٢٥ ملیون نفر از آن دیدن خواهند کرد. اکسپو رویداد مهم و فرصتی عظیم برای شرکت ها در جهان است. باتوجه به نام عربی الوصل دبی (الوصل)، که به معنی “اتصال” است، اکسپو دبی ۲۰۲۰ با موضوعی بلندپروازانه تحت عنوان “اتصال ذهن، ایجاد آینده” برگزار خواهد شد. سه تم اصلی اکسپو دبی ۲۰۲۰ شامل: فرصت (گشودن قفل امکانات جدید برای مردم و جوامع برای تبدیل شدن به همکاران موفق در آینده با تمرکز بر روی مردم و اتصال کسب و کار به عنوان یک عامل برای توسعه اجتماعی و اقتصادی در جهان)، تحرک (ایجاد ارتباطات فیزیکی و مجازی دقیق و سازنده تر است. تمرکز بر روی مردم، کالاها و استراتژی تحرک داده، دستگاه، و زیرساخت) و پایداری (پیشرفت بدون به خطر انداختن نیازهای نسل های آینده. به ویژه با تمرکز بر تولید پایدار و مصرف انرژی و آب، دو نقطه ای که، از طرق مختلف، تاثیرگذاری بسیاری در اقتصاد و زندگی روزمره مردم دربسیاری از کشورهای عربی دارند.) می باشد.


در راستای بحث شرکت نکردن ایران در این اکسپو،مهندس علیرضا امتیاز در یادداشتی در رابطه با این موضوع در صفحه خود با عنوان همدلي ملي؛ اكسپو يا بخاري این چنین نوشت :

شهر دبي در فروردين ماه ۱۴۰۰، نخستين شهري در خاورميانه است كه اكسپوي جهاني در آن برگزار مي شود. در اهميت اكسپو بايد گفت كه بعد از جام جهاني و المپيك سومين رويداد بزرگ جهاني است كه پيش بيني مي شود ٢٥ ميليون نفر در طول شش ماه برگزاري از اين رويداد بازديد كنند. هدف اكسپو آشنايي مردمان كشورهاي مختلف با فرهنگ و پيشرفت هاي تكنولوژي يكديگر و ايجاد گفت وگو و همدلي ميان آنان است كه با برپايي پاويون هايي از كشورهاي شركت كننده شكل مي گيرد. ايران در سال ٢۰۱٥ و در بحبوحه مذاكرات اتمي كه منجر به امضاي برجام شد، با يك پاويون اختصاصي در اكسپوي ميلان شركت كرد در آن سال ساخت پاويون ايران شش ميليون يورو هزينه در برداشت كه حدودا همين مقدار نيز براي بودجه جاري شش ماه برگزاري اكسپو هزينه شد. برگزاري اكسپوي جهاني در سال هاي اخير با انتقادات بسياري از سوي معماران و فعالان محيط زيست و همچنين فعالان اجتماعي روبه رو شده است. ازجمله اين انتقادات ساخت بسيار پرهزينه پاويون ها و بهره برداري بسيار كوتاه مدت شش ماهه از آنهاست. همچنين از حمل ونقل ٢٥ ميليون نفر و ميزان كربن مصرف شده براي انتقال اين تعداد مسافر و ايجاد زيرساخت هايي كه پس از اكسپو بدون استفاده رها مي شوند، بسيار انتقاد شده است.

طبق تحقيقات يك نهاد مدني مستقل در اروپا، هزينه انجام شده در اكسپوي ميلان ٢.٥ ميليارد يورو برآورد شده كه براي ريشه كني بي سوادي در آفريقا كفايت مي كرد. همچنين با هزينه دفع زباله و مصرف انرژي در اكسپو ميلان برق دائم ٥۰ ميليون نفر را مي توان تامين كرد. از سوي ديگر فعالان اجتماعي به تبعيض دسترسي به اطلاعات در اكسپو اعتراض دارند. در واقع اين اطلاعات تنها در دسترس درصد ثروتمندي از جامعه جهاني كه امكان مسافرت و بازديد از اكسپو را دارند، قرار دارد و امكان تساوي در دسترسي به اطلاعات در اكسپو ناديده گرفته مي شود. فعالان اجتماعي اعتقاد دارند اگر همين هزينه در بستر اينترنت انجام شود، علاوه بر عدالت اجتماعي در دسترسي به اطلاعات تعداد مخاطبان اكسپو بسيار بيشتر خواهد بود. اما گروه فرانسوي برگزاركننده اكسپو هاي جهاني بدون توجه به اين انتقادات كماكان به ترويج پارادايم قرن نوزدهمي اكسپو در سطح جهاني مي پردازد و بر اجراي اكسپوي جهاني به سياق كلاسيك خود اصرار دارد. اين روزها در ايران شايد در شركت نمايشگاه هاي بين المللي به عنوان مجري اكسپو يا در ميان معماران بحث بر سر چگونگي شركت در اكسپوي دوبي مطرح باشد.
اينكه چگونه به طرح نهايي پاويون ايران برسيم و چه مراحلي را بايد طي كنيم. ليكن اين يادداشت به بحث در باره چرايي شركت در اكسپو مي پردازد كه بيشتر از طرف دستگاه ديپلماسي بايستي مورد توجه قرار گيرد. مطمئنا دولت درك مي كند كه كشور به اجبار در شرايط پسابرجام قرار گرفته است و نياز دولت به فراخواندن مردم به مقاومت و استقامت در اين دوران بايد به وسيله همدلي دولت با مردم تقويت شود. نزديك ترين سويه ها و نشانه هاي همدلي دولت مي تواند حذف هزينه كرد بودجه در جاهاي بي اثر يا كم اثر يا مصرف هوشمندانه بودجه باشد. مسلما تمامي نكات مثبتي كه در شركت ايران در اكسپو نهفته است، بارها گفته شده و شناختن فرهنگ ايران به جهانيان و ايجاد باب گفت وگو هميشه براي ايران لازم و مفيد بوده است.
ليكن در فضاي اجتماعي - سياسي كه جامعه فشار اقتصادي را در تمامي سطوح تجربه مي كند، به نظر مي رسد شركت ايران در اكسپو مي تواند همدلانه مورد ترديد قرار گيرد و به گزينه هاي بهتري براي اين گونه خرج كرد انديشيد. چندي پيش وزير آموزش وپرورش در مصاحبه اي گفت با توجه به اعتباري كه دولت و آموزش دارد، حذف بخاري از مدارس تا هفت، هشت سال ديگر ممكن نيست. ۱۲۰هزار كلاس آموزش وپرورش سيستم گرمايشي استاندارد ندارد. اين تعداد كلاس درس حدود سه ميليون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را در خود جاي داده است. اگر قيمت هر بخاري استاندارد 600 هزار تومان باشد، با هزينه پاويون ايران در ميلان مي شد تمام اين ۱۲۰ هزار كلاس درس را استاندارد كرد و با هزينه احتمالي پاويون ايران در اكسپوي دوبي نيز. گاهي مسئله همدلي تنها انتخاب درست اولويت هاست.

در یادداشت دیگر مهندس علیرضا امتیاز این موضوع را با عنوان همدلي ملي؛ هم اكسپو، هم بخاري این چنین ادامه داده است:
در يادداشت پيشين در روزنامه «شرق» تأثيرات و دلايل شرکت ايران در اکسپوی دوبي را با تجهيز ۱۲۰ هزار کلاس به بخاري استاندارد مقايسه کردم و شرکت ايران در اکسپوی ۲۰۲۰ را ضروري ندانستم. در پي انتشار آن يادداشت با بسياري از معماران و طراحان و مسئولان که موافق يا مخالف اين حرکت بودند، به گفت‌وگو پرداختم. جامعه تخصصي معماري و مسئولان برگزاري همچنان که همدلانه به دغدغه آتش‌سوزي‌هاي مکرر دانش‌آموزان مي‌انديشيدند، بر نقش اکسپو در ارتقاي گفت‌وگوي بين ملت‌ها و شناسايي ايران باور داشتند. در ابتدا شايد اين دو موضوع نامربوط به يکديگر و هر يک مربوط به اهداف يک وزارتخانه و با بودجه‌هاي مشخص به نظر مي‌رسيد ولي از زاويه ديد ديگري اين دو در لايه‌هاي عميقي به هم پيوند دارند. ‌کشورها در اکسپو سعي بر آن دارند که دستاوردهاي خود را در عرصه‌هاي مختلف به نمايش بگذارند. شايد يکي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي تاريخي فرهنگ ايراني کنشگري فعالانه اجتماعي باشد که قرن‌ها در فرهنگ سنتي با رسومي همچون بخشش، وقف و خيرات خود را در کالبد معماري نشان مي‌داده‌؛ کنشي اجتماعي که در درون خود معناي دوستي انسان و بخشش را گسترش مي‌داده است. نمونه‌اي بازانديشي‌شده از کنشگري همدلانه اجتماعي مي‌تواند به عنوان دستاورد تاريخي ايرانيان در اکسپو به جهانيان معرفي شود. به عنوان يک طراح فکر مي‌کنم توان تخصصي و بلوغ اجتماعي جامعه معماري و طراحي ايران امروز به نقطه‌اي رسيده است که بتوانيم هر دو هدف را با هم ميسر کنيم. طراحان هر روز با چالش‌هايي از اين‌گونه مواجه هستند که منابع محدود را بايد به‌درستي و هوشمندانه هزينه کنند. معماران متناسب با هر پروژه يک روند کاملا جديد و خلاقانه در پيش مي‌گيرند که جواب‌گوي نيازهاي متفاوت و دائما در حال تغيير جامعه است. به نظر مي‌رسد چالش بدنه معماري کشور با همسويي مديران دولتي مي‌تواند بررسي برگزاري مسابقه‌اي باشد که در آن به صورت سيستماتيک، شفاف، هدفمند و با بودجه محدود اکسپو، کنشي اجتماعي و فراگير خلق شده و از اکسپو، به عنوان بستر ارائه و نمايش اين کنش به جهانيان استفاده شود.

جامعه طراحان ايران امروز مي‌داند که تجربه کاربري مخاطب در اکسپو چيزي فراتر از طراحي عملکرد و فرم است. خلق و نمايش کنش اجتماعي به عنوان محتوايي معنادار و ارزشمند، داراي تعامل حسي با کاربر، قابليت ارائه صورت مسئله و راهکار حل مسئله و همچنين داشتن خط داستاني مشخص و قابل بازگويي، به اثربخشي تجربه اکسپو براي بازديدکنندگان مي‌انجامد.
از ديگر سو، موضوع اکسپوي دوبي؛ (اتصال افکار، خلق آينده) قرار داده شده است. اين پاويون مي‌تواند نماد قدرت تفکر همدلانه معماران و مسئولان ايراني در تلاشي هوشمندانه براي از پيش‌پابرداشتن يک مشکل در جامعه و از آن مهم‌تر، ايجاد الگويي جديد از پارادايم طراحي همه‌جانبه‌نگر و همدلانه براي حل مشکلات ديگر باشد.
شرکت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به عنوان بخشي از دولت که مسئوليت برپايي اين اکسپو را بر عهده دارد؛ مي‌تواند در رويکردي محتوا محور نسبت به فعليت‌ درآمدن اين تفکر پيشگام شود. مي‌توان همدلي پوياي اجتماعي و نمايش آن در اکسپو را به عنوان پديده‌اي در هم‌تنيده و کنشگرانه از اتصال افکار جهت خلق آينده، به مسابقه گذاشت. از نگاه من،‌ موضوع پاويون ايران، بخاري نيست، بلکه همدلي است. من تجهيز مدارس به بخاري را به عنوان مثالي براي کنش اجتماعي برگزيدم و هر طراحي مي‌تواند کنش اجتماعي ديگري را براي نمايش در اکسپو پيشنهاد دهد. پاويون ايران مي‌تواند نماد توانايي همکاري، هماهنگي و همدلي يک ملت باشد؛ نماد فرهنگ ملتي که در طول قرن‌ها توانسته پارادايم‌هاي متفاوتي را براي پايداري فرهنگي هويتي خود خلق کند. پاويون ايران در اکسپو مي‌تواند نشانه وحدتي باشد که ديگران در پي خدشه‌دارکردن آن هستند. بگذاريم اکسپو بهانه‌اي باشد براي نمايش وحدت ملي و براي من بخاري نماد کنش اجتماعي آن است؛ نمادي از جريان عادلانه و همدلانه زندگي براي همه ايرانيان.


حال نظر شما چیست؟
1-حضور ایران در چنین عرصه هایی چقدر حائز اهمیت است؟
2- با توجه به مباحث مطرح شده توسط معماران و صاحب نظران، در مورد شرکت کردن در اکسپو و یا صرف هزینه های آن برای رفع کمبود های مدارس نظر شما چیست؟
و...
.
.
.

پیشاپیش از حسن توجه شما دوستان عزیزم، صمیمانه سپاسگزاری می کنم.
موفق و پیروز باشید ... :gol:

____________________________________________
گفتگوهای پیشین از این سری گفتگوهای معماری :

گفتگوی شماره 1: ضوابط و استانداردهای طراحی ؛ معیاری برای هماهنگی و یا مانعی برای خلاقیت و ایده های نو ؟

گفتگوی شماره 2: تخریب گسترده میراث تاریخی و ملی
گفتگوی شماره 3 : روز معمار ؛ بزرگداشت شیخ بهایی! آیا تاریخ معماری ایران خالی از مفاخر ایرانی است !؟
گفتگوی شماره 4 : نظر شما در رابطه با کرکسیون و نقد پروژه در دانشگاه ها و فضای مجازی

گفتگوی شماره 5 : شیوه ی برخورد ِ شما ، با یک بنای معماری !

گفتگوی شماره 6 : مشاهیر معماری ؟

گفتگوی شماره 7 : شیـوه های مطالعـات ِ معمـاری !

گفتگوی شماره 8 : کپی کاری در معماری !!

گفتگوی شماره 9 : آیا ما صاحب معماری خودمان هم نبوده ایم ؟ !

گفتگوی شماره 10 : نقش معماران در بهبود سلیقه عمومی مردم !

گفتگوی شماره 11 : معماری اسیر فرم های غالب ؟!! ( بررسی نمونه موردی طرح بازسازی مسجدالحرام )

گفتگوی شماره 12: لــزوم گرفـتن مـــدرک تحصیـــلی بـالاتـــر در معمــاری!؟
گفتگوی شماره 13 : معماری جنسیتی ؛ معماری زنانه - معماری مردانه ؟

گفتگوی شماره 14 : بازار معماری مسکن ؛ چشم انداز آینده ساخت و ساز !؟

گفتگوی شماره 15: مسابقه معماری غرفه ایران در اکسپو میلان
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا