[گرافیک] - اطلاع رسانی و گرافیک

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اينفوگراف‌ها يا المان های گرافيكی اطلاع رسان، نمايشگر تصويری اطلاعات و داده‌ها هستند.


اين نگاره‌ها در جاهايي كه نياز به توضيح ساده و يا سريع داده‌ها است، استفاده مي‌شوند. مثل نقشه‌ها، علائم و تابلوها، پوسترهاي آموزشي وروزنامه‌ها.
همچنين رياضيدانان و متخصصان آمار و كامپيوتر نيز از اين ابزار براي به تصوير كشيدن مفاهيم پيچيده بهره مي‌برند. شايد بتوان اينفوگراف‌ها را قديمي‌ترين ابزار برقراري ارتباط بشر خواند.
استفاده از گرافيك‌هاي اطلاع رسان باعث مي‌شود بيننده با نگاهي كوتاه حجم قابل توجهي از اطلاعات را كه شكل نوشتاري آن ممكن است مقاله بلند بالايي را تشكيل دهد، به سادگي از طريق بصري دريافت كند و حتي آن را به خاطر بسپارد.


تولد گرافيك اطلاع رسان

اولين خالق گرافيك‌هاي اطلاع رسان انسان‌هاي اوليه‌اي بودند كه در عصر ماقبل تاريخ مي‌زيستند. آنها آثاري مانند نقاشي‌هاي ديوار غارها وسپس نقشه هارا خلق مي‌كردند. طراحي نقشه هزاران سال پيش از خط به وجود آمد و چندي بعد استفاده از سمبل‌ها براي نشان دادن اشيا و حيوانات مرسوم شد.
در سال 1662 كريستوفر شينر منجم، براي به تصوير كشيدن نتايج تحقيق‌اش درباره حركت خورشيد از تعداد زيادي نگاره گرافيكي استفاده كرد و حدود صد سال بعد اولين گراف در كتاب اطلس سياسي و تجاري ويليام سيلوستر مورد استفاده قرارگرفت. اين كتاب توسط هيستوگرام‌ها و چارت‌هاي ميله‌اي، اقتصاد انگلستان قرن 18 را توضيح داده بود.
در سال1861 چارلز ژوزف مينارد اينفوگراف ابتدايي حمله ناپلئوني فرانسه به روسيه را طراحي كرد كه يك اينفوگراف دو بعدي و چهار متغيره بود. در اين طرح مسير حركت سربازان، مكانهاي توقف آنها، تعداد نيروهاي كشته شده بر اثر سرما و گرسنگي و درجات مختلف دما در طول مسيرشان مشخص شده بود.

موارد استفاده امروزي‌

امروزه گرافيك اطلاع رسان همه جا مشاهده مي‌شود ،ازنشريات گرفته تا علائم راهنمايي و رانندگي. معمولا اطلاعاتي كه به تحرير آوردنشان سخت و غير قابل فهم است را مي‌توان در يك طرح گرافيكي اطلاع رسان مختصر به تصوير كشيد.
در روزنامه‌ها از اين نوع گرافيك مي‌توان براي نشان دادن آب و هوا، اخبار حاوي آمار، نقشه و چارت استفاده كرد. معمولا كتاب‌هاي كودكان هم مملو از گرافيك اطلاع رسان است.

نمونه‌هاي زيادي هم دركتاب‌هاي علمي مشاهده مي‌شود؛ مثل سيستم‌هاي فيزيكي، نمودارها و تصاوير ميكروسكوپي.
نقشه هاي مدرن به ويژه نقشه راهها براي مسيرهاي ترانزيت و نشانه‌هاي راهنمايي رانندگي اتكاي زيادي بر گرافيك اطلاع رسان دارند. همچنين در بيشتر صفحات دفترچه‌هاي راهنماي استفاده بسياري از ابزار و لوازم فني نمودارها و تصاوير استاندارد هشدار، خطر يا ديگر علائم به چشم مي‌خورد.

عناصر گرافيك اطلاع رسان

مصالح اوليه يك گرافيك اطلاع رسان اطلاعات و داده هايي هستند كه توسط طرح‌هاي گرافيكي ارائه مي‌شوند. در اينفوگراف داده‌ها، طراح ممكن است از نرم افزارهاي طراحي استفاده كند و داده‌ها را در قالب خطوط، پيكان‌ها، سمبل‌ها و پيكتوگرام‌هاي مختلف به تصوير كشد.


چرا از گرافيك اطلاع رسان استفاده مي‌‌‌‌‌‌‌كنيم؟

مغز ما علاقه زيادي به تحليل و ذخيره اطلاعات به صورت بصري دارد. حتي ارتباط ميان اشيا و اطلاعات را به شكل بصري ذخيره مي‌كند نه لغوي. براي مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلويزيون فكر كنيد- چه چيز اول به ذهنتان مي‌آيد؟ آيا به حروف تشكيل دهنده اين لغات فكر مي‌كنيد يا به شكل فيزيكي آنها؟ پس همانطور كه مشاهده مي‌كنيد درك و يادگيري صورت فيزيكي و بصري داده ها و اطلاعات براي مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شكل نوشتاري آنها است. به همين دليل گرافيك اطلاع‌رسان يكي از بهترين شيوه هاي انتقال مطالب نو و يا پيچيده به شمار مي‌آيد.


منبع:
graphicnet.ir
 
بالا