گام به گام براي مهندسين ناظر تاسيسات مكانيك ساختمان - پروانه نظام مهندسي پايه 3!!!

4532mr

عضو
سلام دوستان تازه پایه 3 نظارت و طراحی گرفتم خیلی دوست دارم از تجربیاتتون استفاده کنم راستش هنوز اونقدرا به تاسیسات وارد نیستم که مطلبی بذارم
ایشالله بتونم عنصر مفیدی برای این انجمن باشم
 

babakv

عضو جدید
سلام دوستان . سوال قبلی من رو که کسی جواب نداد
کسی از دوستان طراحی مبدل کار کرده ؟
واسه فضای سقف کاذب میخوایم هوا رو از بیرون تا دمای 24 درجه گرم کنیم و به داخل سقف کاذب بدمیم .
حجم فضا 3000 متر مربع
کسی میتونه کمک کنه ؟
 

mahdip

عضو جدید
سلام دوستان . سوال قبلی من رو که کسی جواب نداد
کسی از دوستان طراحی مبدل کار کرده ؟
واسه فضای سقف کاذب میخوایم هوا رو از بیرون تا دمای 24 درجه گرم کنیم و به داخل سقف کاذب بدمیم .
حجم فضا 3000 متر مربع
کسی میتونه کمک کنه ؟

سلام مهندس عزيز
چون شما ميخواي دما رو روي 24 درجه ثابت نگه داري چه در زمستان و چه در تابستان ميبايست از فن كويل دو كويله به همراه شير سه راه موتوري استفاده كني كه دما چه در تابستان و چه در زمستان روي يك عدد ثابت باشد البته اين راه ارزانترين روش است
البته ميتواني از هواساز مالتي زون هم استفاده كني
حال مبدل را براي كجا ميخواي نميدونم.
موفق باشي
 

respina_518

کاربر فعال
مهندس در جواب سوالتون باید بگم که عصایی رو پشت به بادقرار بدین تا بتونه حین وزش باد خوب مکش کنه. در استان تهران چون باد غالب از سمت جنوب غرب به سمت شمال شرق هستش بهتره که عصاییت تو این مسیر باشه اما پشت به باد
 

4532mr

عضو
سلام دوستان سؤالات زیادی برام ایجاد میشه که میخوام بپرسم هرچند میدونم اگه تو گوگل بگردم مطالبی پیدا میکنم ولی قصدم اینه این موضوعات به بحث گذاشته بشه تا از تجربیات دوستان استفاده کنم. سوالات رو میخواستم تو چندتا تاپیک بنویسم ولی ترجیح دادم یه جا مطرح کنم تا دوستان راحتتر جواب بدن
1- پکیج های بزرگ که برای گرمایش و سرمایش استفاده میشه چطوری کار میکنه و کلا چطوره؟
2- کلا می خوام بدونم سیستمهای سرمایشی و گرمایشی موجود چطوری کار میکنن چه مزایا و معایبی داره در چه شرایط آب و هوایی خوبه برای چه مساحتهایی به درد می خوره و ...
3- ایرواشر و دمنده و هواساز چطورند؟ کارشون چیه؟ و ...
4- برای هوای تازه فن کوئل کدوم سیستم بهتره؟
5- انواع اسپیلیت ها ؟ داکت اسپیلیت چیه؟ ایا به صرفه اقتصادی هست یا نه؟ کجاها این سیستم پیشنهاد میشه؟
6- فن کوئلهای کاستی یا دیواری یا زمینی از لحاظ کاری کدومشون بهتره؟
7- چه موقع موتورخانه برای یک پروژه صرفه اقتصادی پیدا میکنه؟
 

4532mr

عضو
دوستان اگه میتونن از دستگاه های آزمایش نشتی آب و فاضلاب عکس قرار بدن و بگن چه نکاتی رو باید ناظرین در موقع تست توجه کنن؟
کانال هوا و ونت ها چطور تست میشن اگه میشه تمامی مراحل رو با عکس ابزارهای ازمایش توضیح بدید ممنون میشم
 

4532mr

عضو
همانطور که میدونید نظارت برق رو هم باید بلد باشیم لطفا در این مورد هم بحث کنید
از جمله نحوه اجرا و تست کلید و پریز و سیستم ارت و روشنایی و فیوز ها و ...
چطور جنس خوب و بد رو تشخیص بدیم؟
در تاسیسات مکانیکی هم چطور اجناس خوب و بد رو تشخیص بدیم؟
 

4532mr

عضو
در مورد طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی اگه دوستان تجربیاتی دارن به اشتراک بذارن ممنون میشم مثلا همون موردی که دوستمون گفته بود کانال با دیوار برشی تداخل داشت
لطفا این تجربیات رو به ما تازه کارها هم آموزش بدید ممنون میشم
با تشکر
 

mahdip

عضو جدید
سلام دوستان سؤالات زیادی برام ایجاد میشه که میخوام بپرسم هرچند میدونم اگه تو گوگل بگردم مطالبی پیدا میکنم ولی قصدم اینه این موضوعات به بحث گذاشته بشه تا از تجربیات دوستان استفاده کنم. سوالات رو میخواستم تو چندتا تاپیک بنویسم ولی ترجیح دادم یه جا مطرح کنم تا دوستان راحتتر جواب بدن
1- پکیج های بزرگ که برای گرمایش و سرمایش استفاده میشه چطوری کار میکنه و کلا چطوره؟
2- کلا می خوام بدونم سیستمهای سرمایشی و گرمایشی موجود چطوری کار میکنن چه مزایا و معایبی داره در چه شرایط آب و هوایی خوبه برای چه مساحتهایی به درد می خوره و ...
3- ایرواشر و دمنده و هواساز چطورند؟ کارشون چیه؟ و ...
4- برای هوای تازه فن کوئل کدوم سیستم بهتره؟
5- انواع اسپیلیت ها ؟ داکت اسپیلیت چیه؟ ایا به صرفه اقتصادی هست یا نه؟ کجاها این سیستم پیشنهاد میشه؟
6- فن کوئلهای کاستی یا دیواری یا زمینی از لحاظ کاری کدومشون بهتره؟
7- چه موقع موتورخانه برای یک پروژه صرفه اقتصادی پیدا میکنه؟

سلام دوست من
اينجور سوال پرسيدن شما = يك شبه ره صد ساله رفتن است
و واقعيت اين است كه شايد كسي وقت نكنه تمام سوالات شما رو يكجا جواب بده چون خيلي پراكندگي داره و بنابراين از سوال شما ميگذره،پيشنهاد ميكنم سوالات رو يكي يكي بپرس و تا جواب نگرفتي سراغ سوال بعدي نرو چون اينجوري باب ميشه كه كسي به سوالات پراكنده شما جواب نده (البته كه يه پيشنهاده)
موفق باشي
 

4532mr

عضو
سلام باشه دوست عزیز
ابتدا از دستگاههای آزمایش شروع میکنم
لطفا از دستگاه های آزمایش نشتی آب و فاضلاب عکس قرار بدین و بگین چه نکاتی رو باید ناظرین در موقع تست توجه کنن؟

کانال هوا و ونت ها چطور تست میشن اگه میشه تمامی مراحل رو با عکس ابزارهای آزمایش توضیح بدید ممنون میشم
 

100daraje azadi

عضو جدید
سلام به مهندسین عزیز. خسته نباشی به آقا مهدی و رضای عزیز . خیلی خوبه که ذکات علمو با آموختنش میدید.
تاپیکو کامل خوندم تا رسیدم به اینجا.
سوالات اساسی هستش که به نوبت خدمتتون میگم.
 

100daraje azadi

عضو جدید
سلام منم یه سال فارغ التحصیل مهندسی مکانیک گرایش تاسیساتم،حدود سه ماه به عنوان ناظر نقشه های تاسیساتی تو نظام مهندسی مشغول شدم اما حقوقش خیلی کمه ،به هرحال میگن سابقه کار برام منظور میشه البته هفته ای چهار ساعت میرم،راستش اول کار هیچی به صورت تجربی بلد نبودم اما حالا یخورده راه افتادم ،خودم هم طرح میدم هم نظارت،راستش زیاد تو اجرا رعایت نمیشه،از کسای که تو این زمینه سابقه فعالیت دارن تقاضای مشورت دارم. بازم ممنون

سلام مهندس . چطور مشغول شدی؟ منظورم اینه که نوشتی "هفته ای 4 ساعت" !
یعنی داری اونجا کارآموزی میکنی؟
 

mahdip

عضو جدید
سلام باشه دوست عزیز
ابتدا از دستگاههای آزمایش شروع میکنم
لطفا از دستگاه های آزمایش نشتی آب و فاضلاب عکس قرار بدین و بگین چه نکاتی رو باید ناظرین در موقع تست توجه کنن؟

کانال هوا و ونت ها چطور تست میشن اگه میشه تمامی مراحل رو با عکس ابزارهای آزمایش توضیح بدید ممنون میشم

سلام دوست عزيز
1-تست نشتي آب و فاضلاب با تحت فشار قرار دادن انجام ميشود البته در لوله هاي آب مصرفي نياز به يك پمپ يا تلمبه داريد كه لوله ها را تحت فشار حداقل 10 بار و به مدت 1 ساعت قرار بدهيد (طبق مقررات ملي مبحث 16 صفحه 65 و 66 چاپ 1391) و لوله هاي فاضلاب و آب باران فقط از آب پر شده و تحت فشار استاتيك قرار ميگيرند و حداقل بايد 3 متر ارتفاع داشته باشد جهت اطلاعات دقيق به همان كتاب صفحه 88 مراجعه كنيد.
2-در مورد كانال هوا به اين صورت است كه يا با دود تست ميكنند و يا cfm اول خط با مجموع cfm هاي كل خط با حدود 2 تا 5 درصد نشتي قابل قبول است ولي عموما كانال و ونت تست نميشود فقط حين ساخت بازديد ميشود كه حتما از نخ نسوز بين فلنچ هاي كانال استفاده شده باشد و حتما ونت شيب داشته باشد جهت اطلاع دقيق از ساخت كانال به نشريه 3-128 مراجعه كنيد
دوتا عكس از تلمبه تست لوله آب و پر كردن دستي لوله فاضلاب از نوع پوش فيت01062010481.jpg190920091186.jpg
 

4532mr

عضو
سلام دوست عزیز مرسی جوابمو دادی
شنیدم بعضی از پیمانکاران میگن تست 10 بار برای لوله های پنج لایه زیاده و به اتصالاتش آسیب میزنه حتی باعث باد کردن اونها میشه
یا میگن تو کل دوران عمر لوله حتی یک بار هم اتفاقی نمی افته که فشار 6 بار درون لوله داشته باشیم پس با این فشار تست کنیم
آیا میپیچونن یا ...؟
 

4532mr

عضو
چندتا سوال دیگه در مورد فاضلاب؟
شیب ونت باید چطور باشد؟
آیا میتونیم فاضلاب روشویی و سینک و لباسشویی و توالت و حموم و ... رو با هم به یک رایزر بزرگتر مثلاً 6 اینچ در ساختمونهای 4 یا 5 طبقه وصل کنیم یا حموم ها رو جدا توالت ها رو جدا و آشپزخونه رو جدا هر کدوم رو به رایزرهای 4 اینچ وصل کنیم؟
آیا می توان برای اجرای ونت فقط از آخرین چشمه یک ونت گرفت و بقیه چشمه هارو ونت نداد؟
ونت برای کفشوی ضروریه؟ کجاها میتونیم ونت نگذاریم و کجاها باید و لازمه که ونت بذاریم؟(نشریه رو خوندم ولی بعضی مواقع در اجرا شاید نتونیم بذاریم یا کف بیاد بالا در این موارد کجاها میتوان چشممون رو ببندیم و سیستم دچار مشکل نمیشه؟)
دریچه بازدید و سیخ زن کجاها لازم و ضروریه؟
آیا اگه فاضلاب روی کف اجرا بشه سیخ زن یا دریچه بازدید میتونیم بگذاریم؟
 
آخرین ویرایش:

4532mr

عضو
از تجربیات بقیه میگم:
در ساختمونهای بلند در طراحی فاضلاب می توان فاضلاب طبقه همکف و اول رو از بقیه طبقات جدا کرد تا در مواقع گرفتگی در طبقات بالا در طبقات پایین فاضلاب بالا نزند.
بهتر است اول لوله های فاضلاب کار شود سپس نرمه سیمان و ایزوگام شود سپس دوباره نرمه سیمان کشیده شده و سپس لوله های آبرسانی کار شود تا اگر جایی نشتی داد بقیه طبقات سالم بمونه.
نظر دوستان چیه؟
 

4532mr

عضو
چندتا سوال درمورد دودکش آبگرمکن و پکیج های خانگی؟
شنیدم لوله های آزبستی ممنوع شده چقدر صحت داره ؟ اگه درسته باید از لوله های فولادی بدون درز 6 اینچ استفاده کرد؟
آیا می توان اگه جایی مجبور شدیم و جا نداشتیم لوله دودکش رو افقی برد و به داکت رساند؟
میتوان جای افقی با کمی شیب اینکار را کرد؟
سایز لوله ورودی آب به پکیج باید سه چهارم باشد یا یک دوم؟
ببخشید اینقدر سوال یکجا میپرسم ولی میخوام هم اطلاعاتم زیاد بشه هم سوالا یادم نره و هم بچه ها کمی فعال بشن
با تشکر
 

reza_esi13

عضو جدید
سلام دوست عزیز مرسی جوابمو دادی
شنیدم بعضی از پیمانکاران میگن تست 10 بار برای لوله های پنج لایه زیاده و به اتصالاتش آسیب میزنه حتی باعث باد کردن اونها میشه
یا میگن تو کل دوران عمر لوله حتی یک بار هم اتفاقی نمی افته که فشار 6 بار درون لوله داشته باشیم پس با این فشار تست کنیم
آیا میپیچونن یا ...؟

فشار تست جهت لوله هاي پنج لايه را توي تاپيك هاي قبلي توضيح داده ايم... كه طبق استاندارد توليد لوله هاي پليمري مي شه 1/5 برابر حداكثر فشار كاركرد شبكه كه به عبارتي 15بار فشار به مدت دو فشار نيم ساعته و يك فشار دو ساعته ( كه البته توضيحاتش قبلا ارائه شده )
و يا اينكه بر اساس مبحث 16 ساختمان حداقل 2 روز سيستم را پر از آب نگه داشته و در فشار 10 بار به مدت يك ساعت سيستم تست فشار گردد.
 

**Morteza**

عضو جدید
کلیه مطالب دوستان رو تا اینجا خوندم. به نظرم بحث ها بسیار جالب و آموزنده هستند. گاهی نکاتی که دوستان اشاره میکنن شاید کسانی مثل خودم باشند که خیلی دقیق بهشون توجه نکرده باشن..ممنون از دوستان صاحبنظر. امیدوارم همچنان بحثها پرانرژی ادامه پیدا کنه..یا حق
 

**Morteza**

عضو جدید
فشار تست جهت لوله هاي پنج لايه را توي تاپيك هاي قبلي توضيح داده ايم... كه طبق استاندارد توليد لوله هاي پليمري مي شه 1/5 برابر حداكثر فشار كاركرد شبكه كه به عبارتي 15بار فشار به مدت دو فشار نيم ساعته و يك فشار دو ساعته ( كه البته توضيحاتش قبلا ارائه شده )
و يا اينكه بر اساس مبحث 16 ساختمان حداقل 2 روز سيستم را پر از آب نگه داشته و در فشار 10 بار به مدت يك ساعت سيستم تست فشار گردد.
همینطور که دوست خوبمون آقا رضا گفتن فشار تست تا حداکثر 1/5 برابر فشار کاری سیستم می باشد. به نظر من این روش تست برای لوله های 5لایه مناسبه و اگه درست یادم باشه شرکت آرین پایپ هم این روشو برای تست لوله هاش پیشنهاد داده که آقا رضا هم توی پستهای قبل بهش اشاره کردن:
الف - فشار سيستم را به 10 بار میرسونیم به مدت 30 دقيقه ،میزان افت فشار مجاز 1 بار
ب - بعد از 15 دقيقه استراحت سيستم ، فشار را به 10 بار رسانده به مدت 30 دقيقه ،میزان افت فشار مجاز 0.6 بار
ج - بلافاصله پس از تاييد حالات فوق ، فشار سيستم را به 10 بار رسانده به مدت 2 ساعت و میزان افت فشار مجاز كمتر از 0.2 بار
 

reza_esi13

عضو جدید
همینطور که دوست خوبمون آقا رضا گفتن فشار تست تا حداکثر 1/5 برابر فشار کاری سیستم می باشد. به نظر من این روش تست برای لوله های 5لایه مناسبه و اگه درست یادم باشه شرکت آرین پایپ هم این روشو برای تست لوله هاش پیشنهاد داده که آقا رضا هم توی پستهای قبل بهش اشاره کردن:
الف - فشار سيستم را به 10 بار میرسونیم به مدت 30 دقيقه ،میزان افت فشار مجاز 1 بار
ب - بعد از 15 دقيقه استراحت سيستم ، فشار را به 10 بار رسانده به مدت 30 دقيقه ،میزان افت فشار مجاز 0.6 بار
ج - بلافاصله پس از تاييد حالات فوق ، فشار سيستم را به 10 بار رسانده به مدت 2 ساعت و میزان افت فشار مجاز كمتر از 0.2 بار

بله... شركت آرين پايپ تنها شركت توليد پنج لايه مي باشد كه گفته لوله هاي من را با فشار 15 بار تست كنيد... اون هم به خاطر جوش آلومينيوم لب به لب اون هست كه باعث شده ضخامت آلومينيوم بيشتر اون هست كه از 320 ميكرون شروع ميشه...
به نظر من بهترين لوله پنج لايه اي كه در ايران در حال حاضر توليد ميشه ، مربوط به همين شركت آرين پايپ هستش ، به خاطر ضخامت آلومينيوم بالا و خط توليد اون هست كه هر لايه جداگانه تزريق ميشه و فرآيند توليد را در نقطه به نقطه مي تواني كنترل كني...
من تقريبا 2 سال در همين شركت آرين پايپ در واحد مهندسي فروش مشغول به كار بودم
 

reza_esi13

عضو جدید
همینطور که دوست خوبمون آقا رضا گفتن فشار تست تا حداکثر 1/5 برابر فشار کاری سیستم می باشد. به نظر من این روش تست برای لوله های 5لایه مناسبه و اگه درست یادم باشه شرکت آرین پایپ هم این روشو برای تست لوله هاش پیشنهاد داده که آقا رضا هم توی پستهای قبل بهش اشاره کردن:
الف - فشار سيستم را به 10 بار میرسونیم به مدت 30 دقيقه ،میزان افت فشار مجاز 1 بار
ب - بعد از 15 دقيقه استراحت سيستم ، فشار را به 10 بار رسانده به مدت 30 دقيقه ،میزان افت فشار مجاز 0.6 بار
ج - بلافاصله پس از تاييد حالات فوق ، فشار سيستم را به 10 بار رسانده به مدت 2 ساعت و میزان افت فشار مجاز كمتر از 0.2 بار

البته يه توضيح ديگه بدهم كه لوله هاي تك لايه PPRC ( لوله سبز خودمون ) هم طبق فرم تست شركت ها به روش فوق تست و تاييد مي شوند...
اما به طور كلي اين مراحل را بايد مجري تاسيسات انجام دهد و مهندس ناظر همان شيوه مبحث 16 مد نظرش هست و تست را بر آن اساس تاييد مي كند.
 

**Morteza**

عضو جدید
بله... شركت آرين پايپ تنها شركت توليد پنج لايه مي باشد كه گفته لوله هاي من را با فشار 15 بار تست كنيد... اون هم به خاطر جوش آلومينيوم لب به لب اون هست كه باعث شده ضخامت آلومينيوم بيشتر اون هست كه از 320 ميكرون شروع ميشه...
به نظر من بهترين لوله پنج لايه اي كه در ايران در حال حاضر توليد ميشه ، مربوط به همين شركت آرين پايپ هستش ، به خاطر ضخامت آلومينيوم بالا و خط توليد اون هست كه هر لايه جداگانه تزريق ميشه و فرآيند توليد را در نقطه به نقطه مي تواني كنترل كني...
من تقريبا 2 سال در همين شركت آرين پايپ در واحد مهندسي فروش مشغول به كار بودم
بله مهندس جان کاملا تایید میشه..اما خب در مورد بهترین بودنش مارکهای دیگه ای هم هستن که از لحاظ کارکرد خوب و مناسب میباشن. اتفاقا خود من در پروژه ای از لوله های آرین استفاده کردیم اما متاسفانه تعداد زیادی از اتصالات مشکل داشتن و زمان تست دچار نشتی شد و کارشناس خود شرکت هم بعد از بازدید تایید کرد و خسارت داده شد.. ولی هیچ کدوم ازین موارد باعث نمیشه به خوب بودن جنس این لوله ها شک کرد..
 

**Morteza**

عضو جدید
از دوستان کسی در مورد لوله های سه لایه PPRC-Al-PEX تولیدی شرکت آ.اس اطلاعاتی داره؟
 

reza_esi13

عضو جدید
بله مهندس جان کاملا تایید میشه..اما خب در مورد بهترین بودنش مارکهای دیگه ای هم هستن که از لحاظ کارکرد خوب و مناسب میباشن. اتفاقا خود من در پروژه ای از لوله های آرین استفاده کردیم اما متاسفانه تعداد زیادی از اتصالات مشکل داشتن و زمان تست دچار نشتی شد و کارشناس خود شرکت هم بعد از بازدید تایید کرد و خسارت داده شد.. ولی هیچ کدوم ازین موارد باعث نمیشه به خوب بودن جنس این لوله ها شک کرد..

بله... قبول دارم ... شركت هاي ديگري هم هستند كه جنس با كيفيت دارند... مثلا لوله فرشيد در توليدات تك لايه PPRC كيفيت بالايي دارد ، البته قيمتشم بالاست...
آرين هم جنس لوله خوبي داره ، اما اتصالاتش نه...
 

reza_esi13

عضو جدید
از دوستان کسی در مورد لوله های سه لایه PPRC-Al-PEX تولیدی شرکت آ.اس اطلاعاتی داره؟

اين لوله ها استاندارد نداره و يه جور من در آري مي شه... البته توي كشور هاي ديگه اينجوري محصول دارند ، اما توي ايران استاندارد يا گواهينامه فني ندارند...
ضمنا لايه آلومينيوم علاوه بر جلوگيري از نفوذ نور و اكسيژن ، در بحث نگهداري حالت لوله هاي 5لايه نقش مهمي دارد ، و در خصوص اين لوله ها مي توان با قرار دادن لايه مشكي رنگ از جنس فايبرگلاس و يا هر جنس ديگه در حين تزريق اين لوله ها ، همان كار جلوگيري از نفوذ نور و اكسيژن را انجام دهد.
و نكته ديگري كه هست ، اتصالات اين لوله ها همان اتصالات تك لايه PPRC مي باشد كه نفوذ نور و اكسيژن را همراه خود دارند.
 

**Morteza**

عضو جدید
اين لوله ها استاندارد نداره و يه جور من در آري مي شه... البته توي كشور هاي ديگه اينجوري محصول دارند ، اما توي ايران استاندارد يا گواهينامه فني ندارند...
ضمنا لايه آلومينيوم علاوه بر جلوگيري از نفوذ نور و اكسيژن ، در بحث نگهداري حالت لوله هاي 5لايه نقش مهمي دارد ، و در خصوص اين لوله ها مي توان با قرار دادن لايه مشكي رنگ از جنس فايبرگلاس و يا هر جنس ديگه در حين تزريق اين لوله ها ، همان كار جلوگيري از نفوذ نور و اكسيژن را انجام دهد.
و نكته ديگري كه هست ، اتصالات اين لوله ها همان اتصالات تك لايه PPRC مي باشد كه نفوذ نور و اكسيژن را همراه خود دارند.
خود من شخصا فکر میکنم با توجه به وجود لایه آلومینیوم و PEX موجود در این نوع لوله و هم اینکه میزان نفوذ نور و اکسیژن از اتصالات PPRC به علت ضخامت زیاد و فشردگی اونا کمه برای پروژه هایی که وضعیت مالی براشون مهمه قابل استفاده است و موردی نداشته باشه هر چی باشه جزو مصالح جدیدی هست که ارائه شده و باید معایب و مزایاش ثابت بشه..البته نصاب باید مهارت زیادی داشته باشد تا اتصالات دچار نشتی نشه
 

behnam_mech1987

عضو جدید
چندتا سوال درمورد دودکش آبگرمکن و پکیج های خانگی؟
شنیدم لوله های آزبستی ممنوع شده چقدر صحت داره ؟ اگه درسته باید از لوله های فولادی بدون درز 6 اینچ استفاده کرد؟
آیا می توان اگه جایی مجبور شدیم و جا نداشتیم لوله دودکش رو افقی برد و به داکت رساند؟
میتوان جای افقی با کمی شیب اینکار را کرد؟
سایز لوله ورودی آب به پکیج باید سه چهارم باشد یا یک دوم؟
ببخشید اینقدر سوال یکجا میپرسم ولی میخوام هم اطلاعاتم زیاد بشه هم سوالا یادم نره و هم بچه ها کمی فعال بشن
با تشکر

مهندس من حس و میل به دانستنت رو تشویق می کنم.اما این طور که پیش میری کسی جواب نمیده.اگه می خوای یاد بگیری یک به یک بپرس تا به جواب هات برسی. اما جواب سوال هات: لوله دودکش آزبستی ممنوع نیست و خیلی هم بهتر از نوع فلزی هست اما اگر بصورت نری و مادگی و نه لب به لب بکار ببریم و آن هم نه برای پکیج و آبگرم کن فن دار،چه با دودکش تک جداره و چه دو جداره. دودکش های فلزی فقط از نوع گالوانیزه آن هم طبق شرایط مبحث 17 قابل قبول خواهد بود"ضخامت و عایق کاری و .....".دودکش آزبستی نبایست افقی کار شود .خوب دلیلش هم تقطیر بخار ها و گاز های احتراقی می باشد که دیگر دفع نخواهند شد .حداقل شیبدار بهتر است از افقی. به عنوان یک توصیه همه جا را مجبور نیستیم لوله کشی گاز کنیم مگر شرایط استاندارد برای آن را داشته باشد. لوله آب پکیج تا جایی که من می دونم 1/2 اینچ هست که باز دوستان کامل کنند خواهشا".
 

mahdip

عضو جدید
مهندس من حس و میل به دانستنت رو تشویق می کنم.اما این طور که پیش میری کسی جواب نمیده.اگه می خوای یاد بگیری یک به یک بپرس تا به جواب هات برسی. اما جواب سوال هات: لوله دودکش آزبستی ممنوع نیست و خیلی هم بهتر از نوع فلزی هست اما اگر بصورت نری و مادگی و نه لب به لب بکار ببریم و آن هم نه برای پکیج و آبگرم کن فن دار،چه با دودکش تک جداره و چه دو جداره. دودکش های فلزی فقط از نوع گالوانیزه آن هم طبق شرایط مبحث 17 قابل قبول خواهد بود"ضخامت و عایق کاری و .....".دودکش آزبستی نبایست افقی کار شود .خوب دلیلش هم تقطیر بخار ها و گاز های احتراقی می باشد که دیگر دفع نخواهند شد .حداقل شیبدار بهتر است از افقی. به عنوان یک توصیه همه جا را مجبور نیستیم لوله کشی گاز کنیم مگر شرایط استاندارد برای آن را داشته باشد. لوله آب پکیج تا جایی که من می دونم 1/2 اینچ هست که باز دوستان کامل کنند خواهشا".

سلام مهندس بهنام عزيز
فرمايش شما كاملا درسته
لوله ورودي و خروجي آب مصرفي پكيج 1/2 اينچ است و سايز لوله هاي مدار گرمايش (رادياتورها) 3/4 اينچ است
دوستان ميتوانند به آدرس سايت شركت ايران رادياتور مراجعه كنند: http://www.iranradiator.ir/Default.aspx?tabid=90
موفق باشيد
 

reza_esi13

عضو جدید
در خصوص دودكش ... در حال حاضر در اصفهان براي هر پكيج دوعدد دودكش كار مي شود ، مكش هوا و دمش دود ...سوال اينگونه است:
1. آيا بايد در خصوص ارتفاع دو دودكش كه كنار هم كار مي شوند و فاصله 70سانتي كه از هم بايد داشته باشند و در عرض و يا در ارتفاع... حال واسه اين دو دودكش هوا و دود هم بايد فاصله ارتفاعي 70 سانتي رعايت شود؟
2. آيا جنس دودكش هاي اين پكيج ها سيماني تنها بوده و يا مي توان جنس لوله بخاري گالوانيزه اي استفاده كرد؟
3. در اينجا براي ارتباط دو دودكش روي هم نري و مادگي استفاده نمي شه ،‌و دو دودكش را روي هم قرار مي دهند و با رابط فلزي محكم مي كنند . آيا اين روش درست است و يا روش ديگري وجود دارد؟
4.دودكش بايد حتما در ديوار اجرا شود و بايد محل آن در بتن سقف در نظر گرفته شود و يا مي توانند بعد از اجرا چند سقف ، سوراخكاري كنند؟

تشكر مي كنم بابت جواب به اين سوال ها...
 
بالا