گام به گام براي مهندسين ناظر تاسيسات مكانيك ساختمان - پروانه نظام مهندسي پايه 3!!!

z.msv

عضو جدید
سلام
دوستان اگه موافقيد راجع به اجراي لوله كشي گاز در ساختمان هم كمي صحبت كنيم
دوستاني كه موافقند نظر خود را اعلام كنند تا شروع كنيم


سلام، من خیلی موافقم، چون میخوام دوره بازرسی گاز شرکت کنم و از اونجایی که شنیدم موضوع بازرسی گاز نسبت به نظارت،بازرسی های دیگه خیلی حساس تره، واجبه که خود ناظر مقررات طراحی و اجرا رو کامل بدونه. ممنون مهندس
 

Reza753

اخراجی موقت
ممنون

ممنون

سلام آقا مهدی و آقا محسن،ممنون
من عکس مورد نظر رو در ضمیمه علامت گذاری کردم که چند تا سوال کنم:
1.الان این نواحی قرمز رنگ چی هستن؟بست هست؟ برای مشخص کردن لوله ونت از فاضلاب هستش؟کدومشون ونت و کدومشون فاضلاب هستش؟ممنون میشم لوله ها رو مشخص کنین هر کدروم واسه چی هست؟(لوله ها رو شماره گذاری کردم که راحت توضیح بدین)
2.نواحی زرد رنگ همون سوکت هست؟
3.الان فرض کنیم لوله شماره 5 لوله ونت باشه،و مسیر بو از پایین به بالا باشه،در نتیجه اینطور قرار گیری لوله اشتباه هست،چون امکان خروج بو از درزهای لوله افزاریش میابد،درست فهمیدم یا غلط؟
لوله ها رو علامت گذاری کردم که اگه خواستین توضیح بدین راحت باشین،چون بدون علامت گذاری فهمیدن حرفاتون سخته.

 

پیوست ها

  • DSC00536.jpg
    DSC00536.jpg
    36.8 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:

mahdip

عضو جدید
سلام آقا مهدی و آقا محسن،ممنون
من عکس مورد نظر رو در ضمیمه علامت گذاری کردم که چند تا سوال کنم:
1.الان این نواحی قرمز رنگ چی هستن؟بست هست؟ برای مشخص کردن لوله ونت از فاضلاب هستش؟کدومشون ونت و کدومشون فاضلاب هستش؟ممنون میشم لوله ها رو مشخص کنین هر کدروم واسه چی هست؟(لوله ها رو شماره گذاری کردم که راحت توضیح بدین)
2.نواحی زرد رنگ همون سوکت هست؟
3.الان فرض کنیم لوله شماره 5 لوله ونت باشه،و مسیر بو از پایین به بالا باشه،در نتیجه اینطور قرار گیری لوله اشتباه هست،چون امکان خروج بو از درزهای لوله افزاریش میابد،درست فهمیدم یا غلط؟
لوله ها رو علامت گذاری کردم که اگه خواستین توضیح بدین راحت باشین،چون بدون علامت گذاری فهمیدن حرفاتون سخته.


سلام
آفرين رضاي عزيز-خيلي با سليقه كار كردي- خوشحالم يه نفر با اين دقت كار كرده-
اول بايد بگم كليه لوله ها به عنوان دودكش استفاده ميشند چون از جنس آزبست سيماني هستند -
منطقه قرمز دقيقا بست ميباشد براي مهار لوله ها-نقاط زرد هم دقيقا همون سوكت يا سركاسه هستند كه به صورت نر و ماده داخل هم ميرند و در خطوط 1 الي 4 در طبقات ديگر قرار گرفته و در اين عكس قابل مشاهده نيست چون اين لوله ها معمولا در متراژ 3 ساخته ميشوند-
درست متوجه شدي،لوله 5 لوله دودكش ميباشد كه از پائين به بالا حركت ميكند جهت هوابند بهتر است برعكس اجرا شود و دور لوله ها به رابيتس و خاك نسوز پوشانده ميشودتا هم هوابند شود و هم گچ روي ديوار را نسوزاند
 

mahdip

عضو جدید
سلام آقا مهدی و آقا محسن،ممنون
من عکس مورد نظر رو در ضمیمه علامت گذاری کردم که چند تا سوال کنم:
1.الان این نواحی قرمز رنگ چی هستن؟بست هست؟ برای مشخص کردن لوله ونت از فاضلاب هستش؟کدومشون ونت و کدومشون فاضلاب هستش؟ممنون میشم لوله ها رو مشخص کنین هر کدروم واسه چی هست؟(لوله ها رو شماره گذاری کردم که راحت توضیح بدین)
2.نواحی زرد رنگ همون سوکت هست؟
3.الان فرض کنیم لوله شماره 5 لوله ونت باشه،و مسیر بو از پایین به بالا باشه،در نتیجه اینطور قرار گیری لوله اشتباه هست،چون امکان خروج بو از درزهای لوله افزاریش میابد،درست فهمیدم یا غلط؟
لوله ها رو علامت گذاری کردم که اگه خواستین توضیح بدین راحت باشین،چون بدون علامت گذاری فهمیدن حرفاتون سخته.

سلام
دوستان نكته ديگه اي كه روي اين عكس قابل بحثه اينه كه اگر اين لوله ها ،لوله هاي سرد و گرم و يا تهويه مطبوع بودند اجازه نداشتيم لوله ها را روي هم كار كنيم ميبايست فضاي دسترسي براي تعويض لوله ها و تعمير احتمالي آنها و باز و بسته كردن بست ها داشته باشيم -اگر به عكس خوب توجه كنيد پشت لوله ها ساپورت كشي شده است با دو نبشي نمره 3 يا 4-در لوله هاي تاسيساتي (سرد گرم و تهويه مطبوع)از يك نبشي و يك تسمه استفاده ميكنند تا از قسمت بالا آچار بتواند وارد پشت ساپورت شده و پيچ پشت بست قابل باز كردن باشد(كساني كه كار عملي نكردند درك اين موضوع يه كمي سخته بايد حتما ديده باشيد)
 
آخرین ویرایش:

hasan_w

اخراجی موقت
سلام
آفرين رضاي عزيز-خيلي با سليقه كار كردي- خوشحالم يه نفر با اين دقت كار كرده-
اول بايد بگم كليه لوله ها به عنوان دودكش استفاده ميشند چون از جنس آزبست سيماني هستند -
منطقه قرمز دقيقا بست ميباشد براي مهار لوله ها-نقاط زرد هم دقيقا همون سوكت يا سركاسه هستند كه به صورت نر و ماده داخل هم ميرند و در خطوط 1 الي 4 در طبقات ديگر قرار گرفته و در اين عكس قابل مشاهده نيست چون اين لوله ها معمولا در متراژ 3 ساخته ميشوند-
درست متوجه شدي،لوله 5 لوله دودكش ميباشد كه از پائين به بالا حركت ميكند جهت هوابند بهتر است برعكس اجرا شود و دور لوله ها به رابيتس و خاك نسوز پوشانده ميشودتا هم هوابند شود و هم گچ روي ديوار را نسوزاند

سلام ممنون

در مورد خاک نسوز و رابیتس یه توضیحی میدین؟چی هست و از چه موادی تشکیل شده هست؟؟

ممنون با تشکر:gol:
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام
دوستان نكته ديگه اي كه روي اين عكس قابل بحثه اينه كه اگر اين لوله ها ،لوله هاي سرد و گرم و يا تهويه مطبوع بودند اجازه نداشتيم لوله ها را روي هم كار كنيم ميبايست فضاي دسترسي براي تعويض لوله ها و تعمير احتمالي آنها و باز و بسته كردن بست ها داشته باشيم -اگر به عكس خوب توجه كنيد پشت لوله ها ساپورت كشي شده است با دو نبشي نمره 3 يا 4-در لوله هاي تاسيساتي (سرد گرم و تهويه مطبوع)از يك نبشي و يك تسمه استفاده ميكنند تا از قسمت بالا آچار بتواند وارد پشت ساپورت شده و پيچ پشت بست قابل باز كردن باشد(كساني كه كار عملي نكردند دريك اين موضوع يه كمي سخته بايد حتما ديده باشيد)

سلام
بله خیلی سخته:(
 

Reza753

اخراجی موقت
سلام
بله خیلی سخته:(

سلام شیما خانم

درسته سخته،ولی چون آقا مهدی خوب مینویسن(از نظر املایی و نگارشی،و این تو انجمن خیلی مهمه،چون ما گفتاری ارتباط نداریم ما نوشتاری ارتباط داریم پس باید سعی کنیم خوب بنویسیم،تا افرادی مثل من که تازه کارن بهتر بفهمن)،با کمی دقت تو تک تک جملات و کلمات و همچنین با دقت زیاد روی تصویر میشه فهمید،من خودم سه بار این نوشته ایشون رو خوندم و تصویر رو نگاه کردم تازه فهمیدم قضیه چیه!!!
 

mahdip

عضو جدید
سلام ممنون

در مورد خاک نسوز و رابیتس یه توضیحی میدین؟چی هست و از چه موادی تشکیل شده هست؟؟

ممنون با تشکر:gol:

سلام مهندس حسن عزيز
يه سر به مصالح فروشي محل بزن ببين اين دو مصالح چه شكلي هستند-رابيتس مثل سيم توري يا همون توري مرغي ريزه كه دور كانال يا جائي ميپيچند تا وقتي مصالح مثل كچ يا سيمان زده ميشه از روي اون سر نخوره بريزه-خاك نسوز هم مثل خاك رس ميمونه كمي سرخ تر -اما اينكه از چه موادي تشكيل ميشه بايد يا از بچه هاي معدن بپرسي يا شيمي-من نميدونم
موفق باشي
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام شیما خانم

درسته سخته،ولی چون آقا مهدی خوب مینویسن(از نظر املایی و نگارشی،و این تو انجمن خیلی مهمه،چون ما گفتاری ارتباط نداریم ما نوشتاری ارتباط داریم پس باید سعی کنیم خوب بنویسیم،تا افرادی مثل من که تازه کارن بهتر بفهمن)،با کمی دقت تو تک تک جملات و کلمات و همچنین با دقت زیاد روی تصویر میشه فهمید،من خودم سه بار این نوشته ایشون رو خوندم و تصویر رو نگاه کردم تازه فهمیدم قضیه چیه!!!
سلام
بله حق با شماست
منم دو بار متن رو خوندم و البته سوالای شما رو
اما یه اصطلاحاتی توی حرفاتون هست که فک میکنم فقط به تجربه مربوط میشه و دیدن از نزدیک
از ابراز هم دردیتون ممنونم
در اینکه جناب مهندس همه چی رو خوب توضیح میدن هیچ شکی نیست
 
آخرین ویرایش:

mahdip

عضو جدید
سلام
دوستان در مورد اجراي لوله كشي گاز توضيح ميدم البته اين روند كار مربوط به نظام مهندسي استان تهرانه و فكر ميكنم در استان هاي ديگه (بخصوص استان هاي شمالي و البرز)با اندك تغييرات مشابه ميباشد
مراحل كار اجرا و نظارت به اين صورت ميباشد:
ابتدا دفاتر نظام مهندسي تعدادي كار و پرونده به مهندسين ارجاع ميدهند كه اين پرونده شامل فرم 1(به پيوست ميباشد) فرم 2- فرم 5 و فرم 6 و پيش نقشه ها ميباشد.(بعدا در مورد تك تك فرم ها در جاي خود توضيح ميدهم)
مهندس موظف است ابتدا با شماره تماس نوشته شده روي فرم 1 با مجري تماس بگيرد و اجازه تماس با مالك را ندارد- با هماهنگي از ملك بازديد به عمل مي آورد-آنچه كه در بازديد اول بسيار مهم است :مسير لوله كشي،جنس لوله و شير آلات و نوار عايق و مسير دودكش ها و نوع مصرف كننده ها است در مورد هر يك به ترتيب در اين تايپيك و تايپيك هاي بعدي توضيح ميدم:
جنس لوله ها:طبق مقررات ملي مبحث 17:لوله هاي تو كار و روكار ميتواند هم درزدار و هم بي درز باشد اما وزن لوله بايد مطابق استاندارد نوشته شده باشد مثلا 1 متر لوله "1/2 بايد 1/22 كيلوگرم وزن داشته باشد با تلرانس مشخص و ...
اتصالات توكار ميبايست حتما بي درز باشد -دوستان از تائيد لوله هاي چيني و اوكرايني دوري كنيد-بهترين لوله موجود در بازار با مارك API ميباشد كه APIمارك نيست استاندارد لوله است كه به اين اسم مشهور شده و روي لوله حك شده است و مربوط به سپاهان اصفهان و اهواز ميباشد البته سپاهان كمي ضعيفتر و ارزانتر از اهوازي است-
شير آلات بايد استاندارد باشد بهترين شير هاي گازي امين-نگين-حقيقي آذر و ... ميباشد شير گازي به اسم سارا را تائيد نكنيد زود ميتركد-
نوار پرايمر دور لوله بهترين مارك قبلا آلتن بود اما همه چيني ميباشد و تقلبي بهترين مارك نيا شيمي ايراني و توليد داخل است(دقت كنيد بهترين اجناس گاز توليد داخل ميباشد)
مورد مصرف نوار پرايمر:زماني كه لوله بخواهد از داخل ديوار يا كف عبور كند(تو كار) نياز به عايق رطوبتي يا همون نوار پرايمر دارد
دوستان براي اينكه حوصلتون سر نره بقيه موارد در تايپيك بعدي
موفق باشيد
 

پیوست ها

  • فرم 1-1.jpg
    فرم 1-1.jpg
    44.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

mahdip

عضو جدید
سلام
در اين تايپيك ميخوام از تجهيزاتي كه ميتوان نصب كرد صحبت كنم:
شير قطع كن داخل واحد: شيري كه اگر 2 مصرف كننده و بيشتر داشته باشيد بايد جلوي درب ورودي نصب شود تا هنگام خطر و خروج از درب اصلي مثلا آپارتمان قابل دسترسي و قطع كردن باشد،از تائيد شير قطع كن داخل آشپزخانه، توي جالباسي جلوي درب و .. بپرهيزيد.
دوستان سعي كنيد از تائيد روشنائي خوداري كنيد،يك وسيله ناكارآمد و مضر است و اكثر نشتي ها از همين لوله مسي يا آلومينيومي اين مصرف كننده است و در نهايت به جاي جالباسي مورد استفاده قرار ميگيرد ،معمولا مجري يا پيمانكار براي اينكه متراژ لوله كشيش زياد بشه روشنائي اجرا ميكنه اما ميتوان صاحب خانه(بساز و بفروش) را مجاب كرد كه هزينه اجراي يك روشنائي با متعلقاتش حدود 200هزار تومان ميشود،اما اگر خواستيد تائيد كنيد دقت كنيد روبروي دريچه كولر نباشد اگر بود حداقل 3 متر فاصله داشته باشد ،از پرده و ديوار جانبي 1 متر فاصله داشته باشد ،ارتفاع نصب شير روشنائي 180 سانتيمتر از كف است و حداقل از سقف بايد 70 سانتيمتر فاصله داشته باشد بنابراين در مكان هاي با سقف كمتر از 2/5 متر نميتوان نصب كرد،در مكاني كه سقف چوبي دارد نبايد روشنائي نصب كرد-
تا مصرف كننده بعدي.
موفق باشيد
 
آخرین ویرایش:

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام
در اين تايپيك ميخوام از تجهيزاتي كه ميتوان نصب كرد صحبت كنم:
شير قطع كن داخل واحد: شيري كه اگر 2 مصرف كننده داشته باشيد بايد جلوي درب ورودي نصب شود تا هنگاه خطر و خروج از درب اصلي مثلا آپارتمان قابل دسترسي و قطع كردن باشد،از تائيد شير قطع كن داخل آشپزخانه، توي جالباسي جلوي درب و .. بپرهيزيد.
دوستان سعي كنيد از تائيد روشنائي خوداري كنيد،يك وسيله ناكارآمد و مضر است و اكثر نشتي ها از همين لوله مسي يا آلومينيومي اين مصرف كننده است و در نهايت به جاي جالباسي مورد استفاده قرار ميگيرد ،معمولا مجري يا پيمانكار براي اينكه متراژ لوله كشيش زياد بشه روشنائي اجرا ميكنه اما ميتوان صاحب خانه(بساز و بفروش) را مجاب كرد كه هزينه اجراي يك روشناوي با متعلقاتش حدود 200هزار تومان ميشود،اما اگر خواستيد تائيد كنيد دقت كنيد روبروي دريچه كلر نباشد اگر بود حداقل 3 متر فاصله داشته باشد ،از پرده و ديوار جانبي 1 متر فاصله داشته باشد ،ارتفاع نصب شير روشنائي 180 سانتيمتر است و حداقل از سقف بايد 70 سانتيمتر فاصله داشته باشد بنابراين در مكان هاي با سقف كمتر از 2/5 متر نميتوان نصب كرد،در مكاني كه سقف چوبي دارد نبايد روشنائي نصب كرد-
تا مصرف كننده بعدي.
موفق باشيد
خیلی مرسی جناب!!!
روشنایی چیه؟اونجا که فرمودین از تایید روشنایی خودداری کنیم
 

mahdip

عضو جدید
خیلی مرسی جناب!!!
روشنایی چیه؟اونجا که فرمودین از تایید روشنایی خودداری کنیم

روشنائي يعني چراغ توري روشنائي-همون چراغ زنبوري قديميه كه بهش توري ميبندند و با گاز زماني كه برق ميره روشن ميكنند.اما بجاش بهتره از چراغ هاي LED شارژي كه بعضي هاش 8 ساعت روشنائي ميده و ساخت برادر چين هم هست استفاده كرد هم شكيله هم قيمتش مناسبه هم ايمنه
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان.

اول از همه عیدتون مبارک،و نماز روزه هاتون قبول.

میبینم که خیلی ترکوندین،من از کسانی بودم که اوایل این تاپیکو حمایت میکردم که پیش بره،ولی یه اتفاقاتی افتاد نشد بیامو پیگیری کنم.

خیلی خوشحالم این تاپیک داره میره جلو.

موفق باشین مهندسین.منم به کلاستون اضافه میشم.یاعلی
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
روشنائي يعني چراغ توري روشنائي-همون چراغ زنبوري قديميه كه بهش توري ميبندند و با گاز زماني كه برق ميره روشن ميكنند.اما بجاش بهتره از چراغ هاي LED شارژي كه بعضي هاش 8 ساعت روشنائي ميده و ساخت برادر چين هم هست استفاده كرد هم شكيله هم قيمتش مناسبه هم ايمنه

خیلی متشکرم جناب!!!;)
منو از ابهام در آوردین:)
 

mahdip

عضو جدید
با سلام
مصرف كننده مهم بعدي پكيج ميباشد،پكيج از معضلات مهندسين جهت تائيد ميباشد،تا پيش از اين در ساختمان هاي زير 60 متر مربع نصب پكيج و آبگرمكن ديواري ممنوع بود مگر اينگه هواي تازه مناسب تامين ميشد و چون اين كار انجام نميشد مهندسين از تائيد آن خودداري ميكردند تا اينكه پكيج هاي فن دار دوجداره عرضه شد،به اين صورت كه پكيج ه به صورت كاملا بسته ميباشد و دودكش آنها دو جداره است كه از يك جدار اكسيژن از هواي آزاد جهت سوخت وارد پكيج شده و از جدار ديگر دود خارج ميشود و اكيژن جهت سوختن از داخل ساختمان تامين نميشود -اين نوع پكيج ميتواند در هر متراژي نصب شود و ميبايست (حتما) دودكش به نما بخورد و چون فن دار ميباشد تا 3 متر پرتاب دود به جلو دارد-دقت شود دودكش حتما با بست به ديوار فيكس شود و حتما به اندازه حداقل 5سانتيمتر از لبه نما خارج شود و در انتها يك نازل نصب ميشود تا لبه نما را سياه نكند-اين نوع پكيج معمولا در تراس نصب ميشود كه در اين صورت نياز به دودكش دوجداره ندارد و فقط بايد فن دار باشد.مصرف پكيج در خانه هاي زير 120مترمربع 2/5مترمكعب در ساعت است كه با ازاء هر 100 متر مربع 1 مترمكعب بر ساعت بر مصرف گاز اضافه ميشود-در نقشه ها دقت شود حتما نوع پكيج قيد شود و اگر فن دار بود ميبايست قبل از تائيد نهائي نصب شده به رويت مهندس ناظر برسد و شماره سريال پكيج حتما در نقشه قيد شود(خيلي مهم) و كپي برگه گارانتي نصاب معتبر ضميمه نقشه ها و مدارك شود.
لازم به ذكر است دودكش پكيج فن دار دوجداره كه داخل ساختمان نصب ميشود نبايد به دودكشي كه تا پشت بام رفته وصل شود زيرا وقتي پكيج از جدار دوم ميخواهد اكسيژن به داخل پكيج بمكد دود را كه داخل دودكش است به داخل ميمكد و باعث خفگي پكيج ميشود.
دودكش پكيج فن دار نميتواند به داخل نور گير منتهي شود-
 

ali-gold

کاربر فعال
سلام آقا مهدی یواش تر پبیش برین من عقب موندم

یه خورده کار پیش آمد.یواش یواش برین جلو یادگیری بهتر میشه!

با تشکر:gol::gol::gol:
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
با سلام
مصرف كننده مهم بعدي پكيج ميباشد،پكيج از معضلات مهندسين جهت تائيد ميباشد،تا پيش از اين در ساختمان هاي زير 60 متر مربع نصب پكيج و آبگرمكن ديواري ممنوع بود مگر اينگه هواي تازه مناسب تامين ميشد و چون اين كار انجام نميشد مهندسين از تائيد آن خودداري ميكردند تا اينكه پكيج هاي فن دار دوجداره عرضه شد،به اين صورت كه پكيج ه به صورت كاملا بسته ميباشد و دودكش آنها دو جداره است كه از يك جدار اكسيژن از هواي آزاد جهت سوخت وارد پكيج شده و از جدار ديگر دود خارج ميشود و اكيژن جهت سوختن از داخل ساختمان تامين نميشود -اين نوع پكيج ميتواند در هر متراژي نصب شود و ميبايست (حتما) دودكش به نما بخورد و چون فن دار ميباشد تا 3 متر پرتاب دود به جلو دارد-دقت شود دودكش حتما با بست به ديوار فيكس شود و حتما به اندازه حداقل 5سانتيمتر از لبه نما خارج شود و در انتها يك نازل نصب ميشود تا لبه نما را سياه نكند-اين نوع پكيج معمولا در تراس نصب ميشود كه در اين صورت نياز به دودكش دوجداره ندارد و فقط بايد فن دار باشد.مصرف پكيج در خانه هاي زير 120مترمربع 2/5مترمكعب در ساعت است كه با ازاء هر 100 متر مربع 1 مترمكعب بر ساعت بر مصرف گاز اضافه ميشود-در نقشه ها دقت شود حتما نوع پكيج قيد شود و اگر فن دار بود ميبايست قبل از تائيد نهائي نصب شده به رويت مهندس ناظر برسد و شماره سريال پكيج حتما در نقشه قيد شود(خيلي مهم) و كپي برگه گارانتي نصاب معتبر ضميمه نقشه ها و مدارك شود.
لازم به ذكر است دودكش پكيج فن دار دوجداره كه داخل ساختمان نصب ميشود نبايد به دودكشي كه تا پشت بام رفته وصل شود زيرا وقتي پكيج از جدار دوم ميخواهد اكسيژن به داخل پكيج بمكد دود را كه داخل دودكش است به داخل ميمكد و باعث خفگي پكيج ميشود.
دودكش پكيج فن دار نميتواند به داخل نور گير منتهي شود-

باسلام
خیلی مرسی جناب!!
دوستان اگه کسی هست که عکس هایی از این مطالب گفته شده داره بذاره ممنون میشم,خصوصا قسمت دودکش دوجداره
و یه سوال اینکه فن ها کار اصلیشون توی این پکیج چیه؟و اینکه دوجداره میگن واقعا دوتا جداره داره:surprised:؟که مثلا دوتا لوله با دو قطرمتفاوت توی همن و یکی اکسیژن رو به داخل میاره و اون یکی برعکس؟;)
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
بچه ها اینی که دیدم چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:cool:
 

Asghar_

عضو جدید
سلام
در اين تايپيك ميخوام از تجهيزاتي كه ميتوان نصب كرد صحبت كنم:
شير قطع كن داخل واحد: شيري كه اگر 2 مصرف كننده و بيشتر داشته باشيد بايد جلوي درب ورودي نصب شود تا هنگام خطر و خروج از درب اصلي مثلا آپارتمان قابل دسترسي و قطع كردن باشد،از تائيد شير قطع كن داخل آشپزخانه، توي جالباسي جلوي درب و .. بپرهيزيد.
دوستان سعي كنيد از تائيد روشنائي خوداري كنيد،يك وسيله ناكارآمد و مضر است و اكثر نشتي ها از همين لوله مسي يا آلومينيومي اين مصرف كننده است و در نهايت به جاي جالباسي مورد استفاده قرار ميگيرد ،معمولا مجري يا پيمانكار براي اينكه متراژ لوله كشيش زياد بشه روشنائي اجرا ميكنه اما ميتوان صاحب خانه(بساز و بفروش) را مجاب كرد كه هزينه اجراي يك روشنائي با متعلقاتش حدود 200هزار تومان ميشود،اما اگر خواستيد تائيد كنيد دقت كنيد روبروي دريچه كولر نباشد اگر بود حداقل 3 متر فاصله داشته باشد ،از پرده و ديوار جانبي 1 متر فاصله داشته باشد ،ارتفاع نصب شير روشنائي 180 سانتيمتر از كف است و حداقل از سقف بايد 70 سانتيمتر فاصله داشته باشد بنابراين در مكان هاي با سقف كمتر از 2/5 متر نميتوان نصب كرد،در مكاني كه سقف چوبي دارد نبايد روشنائي نصب كرد-
تا مصرف كننده بعدي.
موفق باشيد

سلام ممنون.

1.این شیر قطع کن داخل واحد که گفتین منظورتون شیر قطع کن روشنایی بود دیگه؟؟

2.یعنی این طور که شما میگین باید برای هر اتاقی که بیش از دو مصرف کننده داشته باشه باید براش روشنایی بزاریم دیگه.درسته؟
3.شیر قطع کن روشنایی هم باید کنار درب هر اتاق(منظورم اتاقی که روشنایی براش لازم باشه) باشه،درست فهمیدم؟
 
آخرین ویرایش:

ali_pishtaz

عضو جدید
با سلام
مصرف كننده مهم بعدي پكيج ميباشد،پكيج از معضلات مهندسين جهت تائيد ميباشد،تا پيش از اين در ساختمان هاي زير 60 متر مربع نصب پكيج و آبگرمكن ديواري ممنوع بود مگر اينگه هواي تازه مناسب تامين ميشد و چون اين كار انجام نميشد مهندسين از تائيد آن خودداري ميكردند تا اينكه پكيج هاي فن دار دوجداره عرضه شد،به اين صورت كه پكيج ه به صورت كاملا بسته ميباشد و دودكش آنها دو جداره است كه از يك جدار اكسيژن از هواي آزاد جهت سوخت وارد پكيج شده و از جدار ديگر دود خارج ميشود و اكيژن جهت سوختن از داخل ساختمان تامين نميشود -اين نوع پكيج ميتواند در هر متراژي نصب شود و ميبايست (حتما) دودكش به نما بخورد و چون فن دار ميباشد تا 3 متر پرتاب دود به جلو دارد-دقت شود دودكش حتما با بست به ديوار فيكس شود و حتما به اندازه حداقل 5سانتيمتر از لبه نما خارج شود و در انتها يك نازل نصب ميشود تا لبه نما را سياه نكند-اين نوع پكيج معمولا در تراس نصب ميشود كه در اين صورت نياز به دودكش دوجداره ندارد و فقط بايد فن دار باشد.مصرف پكيج در خانه هاي زير 120مترمربع 2/5مترمكعب در ساعت است كه با ازاء هر 100 متر مربع 1 مترمكعب بر ساعت بر مصرف گاز اضافه ميشود-در نقشه ها دقت شود حتما نوع پكيج قيد شود و اگر فن دار بود ميبايست قبل از تائيد نهائي نصب شده به رويت مهندس ناظر برسد و شماره سريال پكيج حتما در نقشه قيد شود(خيلي مهم) و كپي برگه گارانتي نصاب معتبر ضميمه نقشه ها و مدارك شود.
لازم به ذكر است دودكش پكيج فن دار دوجداره كه داخل ساختمان نصب ميشود نبايد به دودكشي كه تا پشت بام رفته وصل شود زيرا وقتي پكيج از جدار دوم ميخواهد اكسيژن به داخل پكيج بمكد دود را كه داخل دودكش است به داخل ميمكد و باعث خفگي پكيج ميشود.
دودكش پكيج فن دار نميتواند به داخل نور گير منتهي شود-

سلام اقا مهدی ممنون.

منظورتون از نما در جملات زیر چیه؟

""اين نوع پكيج ميتواند در هر متراژي نصب شود و ميبايست (حتما) دودكش به نما بخورد و چون فن دار ميباشد تا 3 متر پرتاب دود به جلو دارد

دقت شود دودكش حتما با بست به ديوار فيكس شود و حتما به اندازه حداقل 5سانتيمتر از لبه نما خارج شود و در انتها يك نازل نصب ميشود تا لبه نما را سياه نكند""

و اگه میشه یه تصویر هم بزارین ببینیم این فن دقیقا در کجا قرار داره....ممنون میشم.واقعا ممنون
 

hasan_w

اخراجی موقت
سلام آقا مهدی ممنون از اطلاعاتتون.ممنون از دوستان که واقعا دارن اینجا فعالیت میکنن و با پرسشهاشون به سوالای ما هم جواب داده میشه.ممنون.

چند تا سوال داشتم:

پکیج منظورتون همون آب گرم کن هست دیگه؟درمورد پکیج مختصر و مفید توضیح میدین که از چه اجزایی درست شده؟

اصلا فرقی با آب گرم کنهای معمولی داره؟
 

mahdip

عضو جدید
باسلام
خیلی مرسی جناب!!
دوستان اگه کسی هست که عکس هایی از این مطالب گفته شده داره بذاره ممنون میشم,خصوصا قسمت دودکش دوجداره
و یه سوال اینکه فن ها کار اصلیشون توی این پکیج چیه؟و اینکه دوجداره میگن واقعا دوتا جداره داره:surprised:؟که مثلا دوتا لوله با دو قطرمتفاوت توی همن و یکی اکسیژن رو به داخل میاره و اون یکی برعکس؟;)

سلام توي عكسي كه توي تايپيك 230 گذاشتي عكس بالائي دودكش فن دار دوجداره با نازل مربوطه است و عكس پائيني دودكش پيكج فن دار معمولي ميباشد
اگه به دقت بخوني نوشتم در پكيج هاي فن دار دود تا 3 متر جلوتر پرتاب ميشود يعني كار آن مكش دود از محفظه پكيج و پرتاب به بيرون است!!!!!
نه شوخي ميكنند ميگند دوجداره!!!!!!!!خوب دوتا جداره داره يكي ورود اكسيژن ديگري خروج دود
تايپيك رو بدقت بخون-چند بار
 

mahdip

عضو جدید
سلام ممنون.

1.این شیر قطع کن داخل واحد که گفتین منظورتون شیر قطع کن روشنایی بود دیگه؟؟

2.یعنی این طور که شما میگین باید برای هر اتاقی که بیش از دو مصرف کننده داشته باشه باید براش روشنایی بزاریم دیگه.درسته؟
3.شیر قطع کن روشنایی هم باید کنار درب هر اتاق(منظورم اتاقی که روشنایی براش لازم باشه) باشه،درست فهمیدم؟

سلام
تمام موارد رو اشتباه متوجه شدي
1- هر وسيله خودش يك شير دارد اما شيري كه جهت قطع كليه وسايل به طور يكجا باشد را شير قطع كن اصلي ميگند كه بايد جلوي درب نصب شود-شير قطع كن روشنائي كه زير خود روشنائي وصل ميشه-
2-اصلا اينطور نيست-ميگم روشنائي اصلا تائيد نكنيد!!!!!!!براي هر واحد(نه اتاق) 2 و بيش از دو مصرف كننده ،علاوه بر شير خود مصرف كننده ها نياز به شير قطع كن اصلي جلوي درب ميباشد.
3-جواب اين سوال هم توي جواب هاي قبليه
يك بار ديگه كل تايپيك رو دقيق بخون
 

mahdip

عضو جدید
سلام اقا مهدی ممنون.

منظورتون از نما در جملات زیر چیه؟

""اين نوع پكيج ميتواند در هر متراژي نصب شود و ميبايست (حتما) دودكش به نما بخورد و چون فن دار ميباشد تا 3 متر پرتاب دود به جلو دارد

دقت شود دودكش حتما با بست به ديوار فيكس شود و حتما به اندازه حداقل 5سانتيمتر از لبه نما خارج شود و در انتها يك نازل نصب ميشود تا لبه نما را سياه نكند""

و اگه میشه یه تصویر هم بزارین ببینیم این فن دقیقا در کجا قرار داره....ممنون میشم.واقعا ممنون

سلام
منظور نماي ساختمان است كه يا سنگ ميشود يا آجر 3سانتي يا هر چيز ديگه-يعني بدنه خارجي ساختمان.
فن پكيج از خارج ان ديده نميشود داخل بدنه خود دستگاه است به سايت يكي از شركت هاي سازنده مراجعه كنيد
 

mahdip

عضو جدید
سلام آقا مهدی ممنون از اطلاعاتتون.ممنون از دوستان که واقعا دارن اینجا فعالیت میکنن و با پرسشهاشون به سوالای ما هم جواب داده میشه.ممنون.

چند تا سوال داشتم:

پکیج منظورتون همون آب گرم کن هست دیگه؟درمورد پکیج مختصر و مفید توضیح میدین که از چه اجزایی درست شده؟

اصلا فرقی با آب گرم کنهای معمولی داره؟
سلام
وظيفه پكيج هاي گازسوز خانگي هم تهيه آب گرم مصرفي جهت سيكل باز است(يعني حمام و توالت و ...) هم تهيه آب گرم جهت گرمايش ياختمان و سيكل بسته(يعني راداتور و ...)
آبگرمكن فقط آبگرم مصرفي توليد ميكند نه آب گرم جهت گرمايش خونه.
يكبار سيكل باز و بسته رو توي مباحث بخوني دستگيرت ميشه
موفق باشي
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام توي عكسي كه توي تايپيك 230 گذاشتي عكس بالائي دودكش فن دار دوجداره با نازل مربوطه است و عكس پائيني دودكش پيكج فن دار معمولي ميباشد
اگه به دقت بخوني نوشتم در پكيج هاي فن دار دود تا 3 متر جلوتر پرتاب ميشود يعني كار آن مكش دود از محفظه پكيج و پرتاب به بيرون است!!!!!
نه شوخي ميكنند ميگند دوجداره!!!!!!!!خوب دوتا جداره داره يكي ورود اكسيژن ديگري خروج دود
تايپيك رو بدقت بخون-چند بار

خیلی مرسی جناب;)
حالا چرا عصبانی میشین:(
قسمت دوجداره رو مزاح فرمودم

ببخشید دیگه تکرار نمیشه
 
آخرین ویرایش:

Reza753

اخراجی موقت
سلام بر اقا مهدی و بقیه دوستان که در این تاپیک زحمت میکشن و فعالیت دارن.

چند تا سوال داشتم:

1.من میخواستم بدونم شیر اطمینان برای چی هست؟و کارش چیه؟یه ابگرمکن داریم که شیر اطمینان داره،بعد تو پکیج هم شیر اطمینان هست؟

2.آبگرمکن فن دار و با دودکش دو جداره هم وجود داره؟آبگرمکنی که ما دارین تو فضای حیاط هست و یه اتاقک براش درست کردیم و ابگرمکن رو داخلش قرار دادیم و دودکش رو از بالای اتاقک عبور دادیم،خواستم بدونم این کار ما استاندارد هست؟؟؟چون کار دیگه ای نمیتونستیم بکنیم،جا نداشتیم،ممنون میشم توضیح بدین دوستان.آبگرمکن ایران شرق هستش و بزرگ.
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
میدونم شاید خیلیاتون با پکیج آشنایی داشته باشین اما این عکس مخصوص خودمونیاس که اول راهن!!!;)
این یه عکس از دودکش دوجداره است


اینم پکیج







مشخصات این نوعی که اینجا زدم به این شکله:

مشخصات فنی Calda Venezia 24KIS

شرحواحدمقدار
ظرفیت حرارتی ورودیkW26.3
ظرفیت حرارتی ورودیkCal/hr23,000
ظرفیت حرارتی خروجیkW24
ظرفیت حرارتی خروجیKCal/hr21,000
حداکثر دمای آب مدار گرمایش°C90
حداکثر دمای آب مدار آب گرم°C60
حداقل فشار آب راه اندازbar0.15
حداکثر ارتفاع پمپm.w.c5
ظرفیت منبع انبساطL8
قطر لوله های مدار گرمایشinch3/4
قطر لوله های مدار آب سرد و گرمinch1/2
قطر لوله ورودی گازinch3/4
قطر دودکشcm6 لوله داخلی
10 لوله خارجی
وزن خالصkg34
ابعاد
عرض
ارتفاع
عمق
mm
mm
mm
400
740
332

اما من بازهم میگم اگه کسی از مهندسین گرام هست که عکسی از نصب شدنش داره بذاره ممنون میشم:gol::gol::gol:
 
بالا