کمک در رابطه با پیاده راه

mahsa nik

عضو جدید
مهندسان عزیز لطفا اگر اطلاعاتی در رابطه با پیاده راه میدان امام حسین تا میدان شهدا دارید بهم کمک کنید. ممنون از تمامی دوستان
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، پروژه بهسازی و ساماندهی میدان امام حسین (ع) و ایجاد گذر آیینی در حدفاصل این میدان تا میدان شهدا را به یک سمفونی ملی و انقلابی تشبیه کرد که در آن گروه‌های مختلف شهرسازی و معماری و هنری فعالیت می‌کنند و گفت: این پروژه نقطه عطفی در تاریخ شهرسازی بعد از دوره صفویه به حساب می‌آید.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، شاپور دیوسالار معاون فنی و طرح‌های شهری این سازمان افزود: یکی از اقداماتی که در سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد این بود که شهرداری به جای اقدامات شتاب زده، کمیت‌گرا و لجام گسیخته که فقط به نیازهای آنی شهر و شهروندان پاسخ می‌داد، شهری بسازد تا انسان پیاده در آن تعریف شده و بتواند برای لذت بردن از فضای شهری زمان و مکان داشته باشد.

وی تصریح کرد: به‌این منظور تلاش کردیم طی مطالعات گسترده نقاطی را در شهر شناسایی کنیم که از این ظرفیت برخوردار باشند؛ بنابراین چند نقطه در شهر برای اجرای چنین طرح‌هایی انتخاب شدند که یکی از آن‌ها میدان امام حسین (ع) بود.

دیوسالار با بیان اینکه این میدان می‌تواند به عنوان یک «پلازا» یا محیط شهری در دل شهر تهران مطرح شود افزود: از سوی دیگر میدان شهدا در جنوب میدان امام حسین (ع) به عنوان حصار شرقی تهران در دوره ناصری مطرح بود بنابراین قرار شد فاصله این دو میدان که 1260 متر است به یک پیاده راه استاندارد تبدیل شود که هم اکنون مراحل اجرایی آن در دست اجراست.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه میدان امام حسین (ع) برای تبدیل شدن به یک محیط پیاده‌راه از ظرفیت حداقلی برخوردار بود، اظهار داشت: در این مکان امکانات زندگی پیاده مانند مراکز خرید، سینما و مکان‌های مذهبی وجود داشت اما در حد ایده‌آل وجود نداشت؛ به همین دلیل از لحاظ پرداخت معماری کار سازمان زیباسازی دشوار است.

دیوسالار پروژه امام حسین (ع) را یک نقطه عطف در تاریخ شهرسازی ایران دانست که بعد از ساخت میدان نقش جهان اصفهان در دوره صفوی چنین اتفاقی رخ نداده است، گفت: وضعیت کنونی میدان امام حسین (ع) و شهدا سنخیتی با نام این دو میدان ندارد. به همین دلیل پروژه ضمن آنکه می‌تواند این محل را تبدیل به یکی از اماکن آیینی کند، در طول سال هم می‌تواند پاسخگوی نیازهای یک انسان مدرن شهری باشد.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به بزرگ بودن مقیاس این پروژه از نظر معماری و شهرسازی تصریح کرد: در این پروژه طرح و اجرا را توأمان دیدیم. یعنی معمار شهری در کنار شهرساز، طراح شهری و مجسمه‌ساز توأمان کار می‌کنند که کار بسیار سختی است. ما به دنبال یک هماهنگی میان تمام این اجزا هستیم و احساس می‌کنیم در این پروژه یک سمفونی ملی و انقلابی نواخته می‌شود که گروه‌های مختلف باید کنار هم باشند.

دیوسالار همچنین با اشاره به مشکلات زیربنایی این پروژه افزود: از لحاظ ارتفاع، ترافیک شرق به غرب مسیر میدان امام حسین (ع) و وجود تأسیسات مختلف قدیمی‌ مثل معارضات آب، برق، خطوط تلفن و اینترنت مشکلات زیادی بر سر راه این پروژه وجود داشت.

وی در حداقل بودن محصورات فضای میدان امام حسین (ع) را از دیگر مشکلات پروژه عنوان و اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات میدان امام حسین (ع) جداره‌های آن است؛ به همین دلیل بحث جداره سازی در این پروژه را نیز دنبال می‌کنیم.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی تهران از بازسازی یکسری از ساختمان‌های مسیر این پروژه که متعلق به دوران تهران مدرن است خبر داد و افزود: بازار واقع در ضلع جنوب شرقی میدان امام حسین (ع) و برخی ساختمان‌های همجوار این پروژه که چهره شهر را مخدوش کرده‌اند نیز مشمول بهسازی قرار می‌گیرند.

‌سازمان زیباسازی شهر تهران، از بهمن ماه سال گذشته فاز نخست بهسازی و ساماندهی میدان امام حسین (ع) را با همکاری سازمان‌ها، دستگاه‌ها و چند شهرداری منطقه آغاز کرده است. در این پروژه با تعریض زیر گذر، مسیر حرکت خودروها سهولت بیشتری پیدا می‌کند و مسیر هم سطح میدان تا میدان شهدا تبدیل به پیاده راه می‌شود.

از آنجا که میدان امام حسین (ع) مزین به نام یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های عالم تشیع است، و از سویی میدان شهدا محل کشته شدن حدود 4 هزار شهید در واقعه خونین 17 شهریور است، قرار است این مسیر تبدیل به یک گذر آیینی برای شهروندان شود.

با طراحی مهندسان و هنرمندان در این پروژه، مسجد میدان امام حسین (ع) که در حاشیه میدان قرار دارد، با تمهید خاصی دید مناسبی پیدا می‌کند. سینما و بانک‌های ضلع شمالی میدان بهسازی می‌شود و بازار ضلع جنوب شرقی میدان از نظر زیباسازی سامان پیدا می‌کند.

همچنین در میدان شهدا یک مسجد و حسینیه که در کنار هم قرار دارند ادغام شده و مسجد «خَیِر» در معماری جدید به عنوان نماد مذهبی
 
بالا