درخواست راهنمایی در رابطه با منوریل

samira-71

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان ممنون میشم اگه کسی در رابطه با موضوعات زیر اطلاعاتی داره مطرح کنه.

1) تاریخچه پیدایش منو ریل.
2)مزایا و معایب منو ریل.
3)ترکیب منو ریل با سایر فضاهای شهری.
 

Checkmate

کاربر فعال تالار مهندسی شهرسازی ,
کاربر ممتاز
مونوريل قطار شهري است كه روي تك ريل حركت مي‌كند و براي جابجايي مسافر در شهرها و حمل بار در كارخانجات خصوصاً معادن استفاده مي‌شود. اين وسيله نقليه عمومي در ابعاد و اشكال مختلف ساخته شده است. سيستم حركت مونوريل در حال حاضر براساس يكي از تكنولوژي‌هاي ذيل استوار است:
الف- سيستم آلوگ كه كابين حمل مسافر روي چرخ‌هاي از جنس لاستيك فشرده حركت مي‌كند.
ب- سيستم ترانس راپيد كه كابين بدون چرخ و تنها به وسيله نيروي مغناطيس به صورت معلق و بدون اصطكاك با بستر مسير يا ريل حركت مي‌كند.
اختراع مونوريل در سال1821 ميلادي در اروپا به ثبت رسيد و براساس نقشه?هاي ثبت شده اين اختراع اولين مونوريل جهت حمل آجر و موزائيك در 25 ژوئن 1825 ميلادي در انگلستان مورد بهره?برداري قرار گرفت. بهره?برداري واقعي از سيستم مونوريل پس از چند دهه آزمايش و كاربرد در صنايع و معادن، نهايتاً از دهه 50 ميلادي به بعد در شهرها آغاز شد و در دهه 80 و 90 ميلادي به اوج خود رسيد.
از مشخصه?هاي مثبت مونوريل مي?توان به عدم برخورد با ترافيك شهري و يا توقف در تقاطع خيابان?ها، امكان اتوماسيون سيستم تا هر اندازه?اي كه صلاح است، شكل ظاهري مناسب و زيبا و هزينه ساخت كه بطور نسبي پايين? است، اشاره كرد. همچنین احداث مطلوب آن در اراضي ناهموار يا صعب?العبور، با توجه به قطعات پيش ساخته، در زمان نسبتاً كوتاهي ميسر است.
كارشناسان از جمله مشخصه?هاي منفي مونوريل را گران بودن سيستم تغيير مسير (سوزن) و همچنين سرعت محدود مونوريل?ها خصوصاً سيستمي كه از چرخ?هاي لاستيكي جهت حركت استفاده مي?كنند، نام مي?برند. اين محدوديت?ها باعث شده كه از اين وسيله نقليه براي مسيرهاي نسبتاً كوتاه و به عنوان يكي از سيستم?هاي مكمل براي مترو استفاده شود.
طولاني?ترين مسير مونوريل در اروپا مسير 3/13 كيلومتري شهر وپرتال (آلمان)، در آسيا مسير 8/23 كيلومتري شهر اوزاكا (ژاپن) و در آمريكا مسير 7 كيلومتري شهر جكسون ويل است.
البته مسير 30 كيلومتري ترانس راپيد در شانگهاي جزء طولاني?ترين مسير قطارهاي تك?ريلي محسوب مي?شود ولي به خاطر تكنولوژي خاص آن و اهداف ديگري كه براي آن در نظر گرفته شده، در فرصت ديگري به آن پرداخته شد.
برخي از خطوط مونوريل براي مدت خاصي نصب و سپس جمع?آوري شده?اند. اين خطوط بيشتر در محوطه وسيع پارك?ها و نمايشگاه?ها و... احداث شده?اند، نظير نمايشگاه گل و گياه گلزكرشن آلمان در سال1997 ميلادي، نمايشگاه گل و گياه مانهايم در سال 1975، بازل سوئيس در سال 1980 ميلادي و ... كه براي مدت كوتاهي نصب و استفاده شدند

------------------------------------------------------

سابقه حمل و نقل ریلی در زمینه احداث اولین راه آهن به منظور حمل مسافر درون شهری به سال 1825 میلادی و شهر لندن باز می گردد که در زمینه مسافرت بین شهری اولین راه آهن ایالات متحده بین ایالات بالتیمور و اورهایو در سال 1830 میلادی مورد بهره برداری قرار گرفت.اولین راه آهن زیرزمینی جهان در سال 1863 میلادی در شهر لندن و اولین راه آهن متحرک در بالاتر از سطح زمین در سال 1868 میلادی در شهر نیویورک افتتاح شدند. در سال 1882 میلادی اولین تراموای برقی در شهر برلین مورد بهره برداری قرار گرفت. اولین راه آهن ایران در سال 1888 میلادی با عرض یک متر بین تهران و حرم حضرت عبدالعظیم و اولین راه آهن ایران با عرض استاندارد در سال 1914 بین تبریز و جلفا افتتاح گردید. در سال 1999 میلادی اولین راه آهن سریع السیر ایران بین تهران و کرج آغاز به جابجایی مسافر نمود و در سال 2000 میلادی اولین راه آهن زیرزمینی ایران (بخشی از خط 2 متروی تهران) افتتاح گردید. در طی چهار دهه گذشته و در رابطه با جابجایی مسافرین درون شهری سه گزینه عمده مطرح بوده‌اند : مترو، LRT و قطار هوایی.
 

DDDIQ

مدیر ارشد
دوست خوبم میتوانید در تاپیک جامع منوریل مقالات زیر رو هم دریافت بفرمائید
[h=1]تاپیک: منوریل[/h] تحليل و بررسي عملكرد سيستم هاي منوريل و منوريل هاي هيبريدي
بحران در منوريل و بررسي وضعت آن ( مطالعه موردي مونوريل استان قم)
سيستمهاي منوريل مسافري برونشهري
 
بالا