[کارگاه های هنری] - کارگاه آموزش فتوشاپ،تکنیک ها،براشها و...

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ایجاد پوستر های و ترسناک در فتوشاپ[/h]
سلام سلام دوستای عزیز شهر گرافیک
میخوام امروز براتون آموزش ساخت پوستر یا عکس یا هرچیز دیگه ای که شما اسمشو میذارید رو آماده کنم
خیلی ساده و کاملا طبیعی بدون حتی کوچک ترین اشتباه
میدونم که خوشتون میاد پس با ما هم راه باشید با آموزش ایجاد پوستر های و ترسناک در فتوشاپ


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

ابزار پیشنهادی


  • دوربین DSLR تان (من از کنون XTI استفاده کردم)
  • یک لنز (هر لنزی کار می کند، من می خواستم از یک لنز ۸۵mm با دیافراگم ۱٫۸f استفاده کنم ولی عکس ها بیشتر از آنچه من لازم داشتم کراپ می شدند پس از لنز کیت استاندارد ۱۸-۵۵ استفاده کردم. این عالی بود)
  • یک فلاش، مثل فلاش canon 580EX II (من از ۴۳۰EX برای کارم استفاده کردم)
  • فرستنده و گیرنده وایرلس برای فلاش تان (من یک جفت Yongnuo RF-602 دارم)
  • یک سه پایه برای فلاش
  • شما همچنین می توانید یک سه پایه برای دوربینتان بیاورید ولی من این کار را نکردم چون در زمان عکاسی فقط یک سه پایه داشتم.
  • ادوبی فتوشاپ CS5 ، CS6
دوستان عزیز دور از همه ی این ابزار ها میتونید از عکس های با کیفیت توی اینترنت هم استفاده کنید .

مکان
اولین چیزی که لازم است انجام دهیم پیدا کردن یک مکان خوب است. من این خانه متروکه را به دلیل نمایی که برای شبه معلقم در نظر داشتم انتخاب کردم. اگر من نزدیک یک دره زندگی می کردم این عکاسی را لبه ی یک دره انجام می دادم. اگر عکس به درستی گرفته می شد به نظر می رسید که سوژه بر روی دره در حال پرواز است. پس بیرون بروید و به دنبال یک موقعیت مناسب بگردید و آماده شوید تا ابزارتان را تنظیم کنید.
برنامه ریزی برای عکاسی

ایده پشت عکس، ایجاد نور حاشیه ای نسبتا قابل توجه بر روی سوژه است. این نور حاشیه ای توهمی از هاله یا بدن شبح مانند در حال ظاهر شدن در نور را ایجاد می کند. اول از همه جهت و فاصله ی مناسب برای ثبت صحنه و جزئیات لازم را پیدا کنید.
اگر شما دو سه پایه دارید (یا یک سه پایه و یک پایه فلاش) دوربینتان را بر روی سه پایه قرار دهید تا فراموش نکنید کجا ایستاده بودید. حالا فلاشتان را ۶۰ سانتی متر پشت سوژه قرار دهید. پایه را بالا بیاورید تا سر فلاش به نیمه کمر سوژه برسد و سر آن کمی به سمت بالا باشد.
توجه کنید که در این مرحله فلاشتان را روشن نکنید. ابتدا به مرحله بعد بروید.
نوردهی را درست تنظیم کنید
سوژه را در جایی که مد نظرتان است قرار دهید و از او بخواهید تا چند عکس تست می گیرید در آنجا بایستد. از این عکس های تست استفاده کنید تا سرعت شاتر و دریچه دیافراگم را تنظیم کنید. من توصیه می کنم اگر ممکن است از ایزو ۱۰۰ استفاده کنید البته اگر نشد زیاد مهم نیست.
همچنین توصیه می کنم از یک دیافراگم کوچک، f8 تا f22، استفاده کنید تا مطمئن شوید هم سوژه و هم پس زمینه در عمق میدان قرار دارند. شما می توانید از حالت دستی یا تقدم دیافراگم (AV) استفاده کنید.
وقتی در مورد دیافراگم تصمیم گرفتید، سرعت شاتری را انتخاب کنید که کمی عکستان را underexpose (کم نور) کند. مطمئن شوید که سرعت شاترتان به اندازه ای سریع هست که سوژه را ثابت ثبت کند ولی نه آنقدر سریع که وقتی از فلاش استفاده می کنید تصویرتان نیم- سیاه ثبت شود.
من سرعت شاتری بین ۱/۶۰ تا ۱/۲۰۰ را توصیه می کنم. اگر به دلایلی نمی توانید سرعت شاتری بین این ها را انتخاب کنید، گشودگی دیافراگم را تغییر دهید. وقتی بدون استفاده از فلاش به نوردهی مناسبی رسیدید، حالا وقت روشن کردن آن است.
در مقدمه ذکر کردم که دو تکنیک ویرایش مختلف را خواهیم داشت. یکی از ابزار clone stamp و دیگری از لایه ی ماسک استفاده می کند. بسته به صحنه تان می توانید انتخاب کنید که از هر یک از این دو یا هر دو استفاده کنید.
اگر خود صحنه قسمت ثابتی دارد که سوژه شما می تواند روی آن بایستد از clone stamp استفاده کنید ولی اگر باید چهارپایه یا نردبانی بگذارید بهتر است layer mask را به کار بگیرید.
وقتی از تکنیک چهارپایه یا نردبان استفاده می کنید، مطمئن شوید که عکسی از صحنه تان بدون سوژه و نردبان، بعد از تنظیم نوردهی گرفته اید. بدون این عکس اضافی شما مجبورید از همان ابزار clone stamp استفاده کنید.
تنظیم نور حاشیه ای
حالا که نوردهی تاریکی را تنظیم کرده اید، می توانیم تست نور حاشیه ای (زمینه ای) را شروع کنیم. کل ایده ی پشت نور حاشیه ای، دادن حالت هاله ای است که قبلا توضیح دادیم. ما نمی خواهیم واحد فلاش را ببینیم چرا که اگر دیده شود به صورت یک نقطه نورانی خیره کننده خواهد بود. سوژه ما بین دوربین و فلاش می ایستد تا تشعشع نور را از پشت او داشته باشیم.
فلاشتان را روشن کنید و حالت آن را روی دستی قرار دهید. در آغاز قدرت را روی ۱/۱۶ قرار دهید و مطمئن شوید دستگاه آماده است و خوب کار می کند. عکسی بگیرید و از نمایشگر دوربین استفاده کنید تا نورپردازی را ببینید. هیچ درخششی بر لبه های سوژه تان می بینید؟ اگر نه قدرت را به ۱/۸ یا ¼ افزایش دهید و دوباره امتحان کنید.
اگر وقتی عکس ها را مرور می کنید، تنها چیزی که می بینید درخشش نور های اطراف سوژه است قدرت فلاش را کم کنید. همیشه تعدادی عکس با هر درجه اختلاف در فلاش بگیرید. ممکن است وقتی عکس ها را در خانه در کامپیوتر دیدید نسبت به آنچه در نمایشگر دوربین دیده اید تفاوت وجود داشته باشد.
بهترین بهترین شان را بردارید
از نرم افزار مدیریت خود استفاده کنید و به میان همه ی عکس ها بروید . آن یکی که از همه بیشتر دوستش دارید را بردارید؛ چه به خاطر نور حاشیه ای عالیش باشد، چه به خاطر زاویه ای که انتخاب کردید یا چه به خاطر جزئیات خوب، آنرا در فتوشاپ باز کنید.
اگر RAW عکاسی کرده اید با تنظیم کردن عکس در camera RAW شروع کنید. من تنظیمات دقیق عکس خود را به شما نمی گویم ولی اشاره هایی خواهم کرد. بر اساس اینکه چه قدر نوردهی عکس خوب شده باشد من exposure را جوری تنظیم می کنم تا عکس کمی تاریک شود، سپس کمی روشنایی را کاهش داده و کنتراست را افزایش می دهم تا سایه ها مشخص تر شوند و حالتی از ترس و تاریکی ایجاد شود.
سپس می توانید بروید و اشباع (saturation) را کاهش یا افزایش دهید. اگر عکستان مشکل تعادل رنگ دارد خوب است همینجا آنرا رفع کنید.

شیوه clone stamp
(برای مشاهده layer mask به مرحله ۱۳ رجوع کنید) می دانیم که عکس درستی از سوژه را در فتوشاپ باز داریم. عادت کنید همیشه با تهیه دو نسخه از فایل اصلی شروع کنید. این تضمین می کند همیشه نسخه سالمی از فایل اولیه را داریم. بیایید با ابزار clone stamp شروع کنیم. من فکر میکنم این ابزار بیشتر یک قلمو است تا یک استامپ، به هر حال هر دو کار را می کند.
ابزار clone stamp را از نوار ابزار سمت چپ انتخاب کنید (به عکس زیر نگاه کنید). اگر قلمو سایز مناسبی ندارد می توانید تا رسیدن به اندازه مطلوب، آنرا تغییر دهید.
این ابزار با انتخاب منطقه ای که میخواهید کپی شود کار می کند و همین طور که شما با قلمو می کشید، ناحیه انتخابی کپی خواهد شد. این کار را در مسیری مشابه با موستان انجام دهید. می دانم که این گیج کننده به نظر می رسد ولی به راحتی یادش می گیرید.
با Alt + Click ناحیه ای که می خواهید کپی شود را انتخاب می کنید. از اینجا تنها کاری که باید بکنید، کلیک و کلیک و کشیدن برای شروع نقاشی است. بروید و این را روی عکس تان امتحان کنید، فقط شلوغ کاری و آزمون و خطا کنید. البته مطمئن شوید که ابتدا آنرا ذخیره کرده باشید.
وقت شروع کار
امیدوارم دیدی کلی نسبت به ابزار clone stamp پیدا کرده باشید. اگر نه، تمرین را ادامه دهید. می دانم من هم اوایل کار، بسیار بد بودم – البته که هنوز هم حرفه ای نیستم!
بیایید با لبه های چیزی که سوژه بر آن ایستاده است شروع کنیم. برا من آن، تکه چوبی بود که او روی آن ایستاده بود (عکس زیر). مطمئن شوید که یک لایه ایجاد کرده اید و بر روی کپی لایه ها کار می کنید.
سعی کنید و باز هم سعی کنید
پس زمینه پشت سوژه را انتخاب کنید تا clone بر اساس آن انجام شود. اگر می خواهید از سمت راست شروع کنید، سمت راست پس زمینه را انتخاب کنید، پس شما به سمت چپ کار خواهید کرد. اشاره گر موس را به لبه راستی نزدیک کنید و شروع به نقاشی نمایید.
نکته: کلید کار با clone stamp، انتخاب مکرر منطقه جدیدی از عکس است که به منبع دهی یا نمونه برداری معروف است. با این کار منطقه clone شده دقیقا مثل تکه ای از بالا یا پایین آن به نظر نمی رسد و می توانید این حقیقت که از clone استفاده کرده اید را کتمان کنید.
(وقتی بر روی موقعیت دشواری مثل این کار می کنید، مطمئن شوید قلمو خود را کوچک کرده اید. فراموش نکنید که دائما نمونه برداری کنید به خصوص وقتی که جسمی مثل این درب را دارید.)

بقیه ی راه
بقیه روند clone stamp کاملا تکراری و خسته کننده است. به سادگی، فقط دائما نمونه گیری کنید و قلمو را روی جاهایی (سه پایه، چیزی که سوژه روی آن ایستاده) که نمیخواهید وجود داشته باشند بکشید. وقتی به جاهای محدود و مشکل رسیدید (مثل سه پایه) قلمو را کوچک کنید و به همان روند ادامه دهید.
اگر عکس زیر را چک کنید می بینید که من کار محو سازی را به طور کامل انجام داده ام، اما از آنجا که نورپردازی من بر روی پس زمینه به طور یکسان نبوده، من با ابزار clone رنگ اشتباهی به خانه داده ام. لایه جدیدی بسازید و نام آن را «fix ups» قرار دهید. از اول به سراغ clone stamp بروید و بیشترین سعیتان را بکنید تا رنگ و بافت صحیحی انتخاب کنید.
اگر تصویر زیر را ببینید، متوجه می شوید که من اصلاحاتم را انجام داده ام و حالا آنها بسایر تاریک اند، ولی مشکلی نیست. مرحله ۱۱ آنها را درست می کند.
(من این را زیاد تاریک کرده ام)

اصلاحات
خوشبختانه ما اصلاحاتمان را در لایه ی جدیدی قرار دادیم که این به ما فوق العاده کمک می کند. بر روی تصویر کوچک لایه «fix ups» کلید های Ctrl + Click را بزنید. این کار پیکسل های درون این لایه را انتخاب می کند.
به windows -> Adjustments بروید تا جعبه ابزار Adjustment Layer ظاهر شود. بر روی تنظیمات روشنایی و کنتراست کلیک کنید تا این تغییرات با استفاده از یک لایه ماسک بر روی لایه «fix ups» اعمال شوند.
به آسانی کار تنظیم روشنایی و کنتراست را ادامه دهید تا جایی که اشتباهات مرحله قبل شروع به محو شدن کنند. اگر این کار به شما جواب نداد، همیشه می توانید از adjustment Layer دیگری استفاده کنید. به یاد داشته باشید این ها لایه های تنظیم اند پس همیشه می توانند حذف شوند و دوباره اعمال گردند.
(روشنایی و کنتراست را تنظیم کنید تا اصلاحاتتان شروع به ترکیب با پس زمینه کنند.)
(با افزایش روشنایی به ۳۲ بهتر به نظر می رسد.)

پایان تغییرات
برای پایان کار، ما یک Radial Gradient بر روی همه چیز اضافه می کنیم تا مرکز تصویر (که نور از آن منتشر می شود) روشن تر از لبه های تصویر به نظر برسد.
برای این کار بین لایه اصلی دست نخورده و لایه کپی شده یک لایه ایجاد کنید و با رنگ سیاه پرش کنید. روی نسخه ی کپی شده (که الان درست بالای لایه ی سیاه قرار دارد) یک لایه ماسک ایجاد کنید و ابزار Gradient را انتخاب نمایید.
یک gradient سیاه به سفید بردارید (که رنگ سیام در سمت چپ باشد). سپس روی تصویر کوچک لایه ماسک کلیک کنید و shift را نگه دارید و از مرکز آن تا بالا کلیک کنید و بکشید. نباید gradient را تا لبه ی لایه بکشید، تا حدود دو سوم کافی است. چند بار امتحان کنید تا چیزی که می خواهید را به دست بیاورید.
اکنون دیگر کارتان تمام است (اگر ابزار clone stamp را انتخاب کرده بودید!) اگر صحنه شما نیاز به layer mask دارد به سراغ مرحله بعد بروید.
تکنیک لایه ماسک
خوشبختانه برای شما، این تکنیک در مرحله ویرایش بسیار آسان تر است و نتیجه بهتری هم دارد. اجازه دهید تا تصویری از آن را شرح دهم. ما عکسمان را بدون اینکه سوژه را در آن قرار داده باشیم می گیریم و در فتوشاپ باز می کنیم. سپس عکسمان را همراه با سوژه و نورپردازی می گیریم و در لایه ی بالاتری قرار می دهیم. خب سپس یک لایه ماسک ایجاد می کنیم و سوژه مان را بر روی صحنه نقاشی می کنیم. بیایید شروع کنیم.

افزودن عکس ها
مرحله اول بسیار ساده است – تصویر خالی را بدون هیچ تغییری در فتوشاپ باز کنید. از آنجایی که ما از دو عکس استفاده می کنیم ویرایش ها باید کاملا یکسان باشند و گرنه سوژه با صحنه ادغام نمی شود.
تصویر دوم که همراه با سوژه و نورپردازی است را دوباره بدون هیچ تغییری باز کنید. Ctrl + A را بزنید تا همه ی تصویر انتخاب شود سپس با Ctrl + C آنرا کپی کنید و به عکس خالی بروید و Ctrl +V را بزنید تا کل تصویر در یک لایه جدید قرار بگیرد.
لایه ماسک
اکنون باید دو لایه داشته باشید، لایه پایین، تصویر خالی و لایه بالا تصویر پر است. یک لایه ماسک با کلیک راست کردن و انتخاب Add Vector Mask بر روی لایه ی بالایی ایجاد کنید. تصویر زیر را ببینید. این یک ماسک وکتور بر لایه ی بالایی شما ایجاد می کند با این حال که شما تغییری احساس نمی کنید.
D را بزنید تا رنگ پیش زمینه (در ابزار ها) به سیاه و رنگ پس زمینه به سفید تغییر کند و سپس Alt + Delete را بزنید تا ماسک وکتور با سیاه پر شود. اکنون باید فقط تصویر خالی را ببینید.
سوژه تان را برگردانید
به آسانی بر روی تصویر کوچک ماسک وکتور سیاه در جعبه لایه ها کلیک کنید. کلید X را بزنید تا رنگ های پیش زمینه و پس زمینه (در ابزار ها) با هم جابجا شوند. یک قلمو با سایز مناسب بر اساس بزرگی سوژه تان بردارید. بر روی تصویرتان جایی که فکر می کنید سوژه باشد شروع به نقاشی کنید. اگر درست بود به آرامی ادامه دهید تا سوژه برگردد.
مطمئن شوید که تمام سوژه را تا آخرین سانتی مترش نقاشه کرده اید. وقتی تمام شد می توانید از قلموی سیاه استفاده کنید تا جزئیاتی که نمیخواهید از جمله سه پایه و … را حذف کنید. بعد از این کار می توانید یک جفت adjustment layer ایجاد کنید (مطمئن شوید که هر دوی آنها روی یک لایه ایجاد نشده اند) و تنظیماتی که می خواهید را به آن اعمال کنید.
پایان!
تمام شد! اگر تکنیک لایه ماسک را انتخاب می کنید، آنرا بسیار آسان تر میابید. روش clone stamp بسیار سخت تر است ولی اگر به خوبی انجامش دهید، نتیجه واقعا خیره کننده ای به دست خواهید آورد. به هر حال، از خواندن این مقاله متشکرم، و امیدوارم از تجربه این تکنیک لذت ببرید!
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ساخت نوشته های چوبی در فتوشاپ[/h]
سلام به دوستای عزیزم
امروز مثه همیشه با یه آموزش دیگه با شما همراه هستیم
آموزش امروز ساخت نوشته های چوبی در فتوشاپ

آموزش که خیلی جالب و مفیده برای یادگیری فتوشاپ میگید چطور !؟
برای این که کار این آموزش بیشتر با لایه ها و ریزه کاری های که باعث میشه نکته های
که تا به حال بهشون دقتی نداشتید رو بفهمید خیلی ساده و راحت ، پس با ما همراه باشید ..


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

گام ۱:
یک داکیومنت جدید در فتوشاپ ، با تنظیمات زیر ایجاد کنید …

گام ۲:

بر روی لایه بکگراند دوبار کلیک کنید و OK کنید تا از حالت قفل خارج بشه …
روی لایه کلیک راست کرده و Blending Options را انتخاب کنید …
تنظیمات رو مانند شکل زیر انجام بدید:

گام ۳:

ابزار Rounder Rectangle رو فعال کنید ، و شعاع رو برابر ۴۰ px بزارید و یکی از اضلاع رو بکشید … فعلاً رنگ مهم نیست ، در مراحل بعدی با استفاده از layer style رنگ رو تغییر میدیم…

گام ۴:

بر روی لایه کلیک راست کره و Blending Options را انتخاب کنید …
ابتدا color overlay رو به قهوه ای تغییر بدید …
سپس bevel and emboss به لایه اضافه کنید :

در آخر هم drop shadow اضافه کنید :

گام ۵:

دکمه های ctrl+T را بزنید تا ابزار transform فعال بشه … سپس ضلع رو بپرخونید و دکمه enter رو بزنید …

گام ۶:

تکسچر wooden surface رو وارد صفحه کنید و در لایه ای ، بالای لایه ضلع، قرار بدید … تکسچر رو هم بچرخونید …
در تصویر زیر من opacity لایه تکسچر چوب رو کاهش دادم تا بتونم موقعیت ضلع رو ببینم …

گام ۷:

زمانی که روی لایه تکسچر چوب هستید، دکمه ctrl رو بگیری و بر روی vector mask ضلع کلیک کنید تا پیکسل هاش انتخاب بشه…
سپس از پایین پنجره لایه ها “add layer mask” رو انتخاب کنید، تصاویر زیر کمکتون می کنه…

گام ۸:

لایه تکسچر چوب رو انتخاب کنید و blending mode لایه رو به soft light تغییر بدید …این کار باعث میشه افکت هایی که به لایه دادیم، قابل دیدن بشه …
سپس فیلتــــر sharpen رو اعمال می کنیم تا جزئیات چوب بهتر دیده شه … (Filter>Sharpen>Sharpen)

گام ۹:

همین مراحل رو تکرار کنید و یک چوب جدید بسازید …
تنها تفاوت در این قسمت رنگ color overlay هستش … که در اینجا قهوه ای روشنه .. (#d5864d)

گام ۱۰:

حال wooden background رو در فتوشاپ باز کنید …
با استفاده از ابزار elliptical marque بالای میخ رو انتخاب کنید …

گام ۱۱:

قسمت انتخاب شده رو در داکیومنت اصلی کپی (ctrl+C) و سپس پیست (ctrl+V) کنید .. و آن را در محل اتصال دو چوب قرار بدید …

گام ۱۲:
کمه های shift+ctrl+U رو بزنید و سپس emboss رو اعمال کنید …


در اینجا آموزش به پایان میرسه .

 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ساخت افکت میدان دید در فتوشاپ[/h]
توی این پست قصد داریم تا آموزش ساخت افکت میدان دید

یا ساده تر بگم ( پس زمینه مات ) رو توی فتوشاپ بهتون آموزش بدم .
عکاسی با دریچه دیافراگم باز ( ضریب f )های کوچک تر عمق میدان کم و زیبایی که می خوایم
رو ایجاد می کنه و تمرکز چشم بیننده رو روی سوژه اصلی می بره .
اما همه مدل های دوربین (لنز های متفاوت) و دوربین های کامپکت معمولی
یا دوربین موبایل ها این عمق میدان کم رو به ما نمیده .
اما ماسک لایه های (Layer Masks) فتوشاپ این امکان را به شما می دهند
تا حتی عکس هایی که با دریچه خیلی کوچکی از دیافراگم چون f/22 گرفته شده اند، مانند f/1.2 شوند.


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت
ماسک ها این امکان را می دهند تا بدون خراب کردن لایه اصلی قسمت هایی از لایه را ناپدید کنیم. با استفاده از گزینه Add Layer Mask یک ماسک جدید ایجاد کنید.
اگر به پنل لایه ها نگاهی بیاندازید ماسک جدید خود را که با رنگ سفید پر شده مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید تا با رنگ کردن (نقاشی) بر روی قسمت های آن بخش های عکس را ناپدید یا پدیدار کنید. رنگ سیاه برای ناپدید کردن و رنگ سفید برای پدیدار کردن است.
این تکنیک ساده به ما اجازه می دهد تا به راحتی یک کپی از لایه عکس بگیریم، آن را مات کرده و قسمت هایی که می خواهیم واضح باشند را روی ماسک خود با مشکی نقاشی کنیم.

چگونه یک عمق میدان کم در فتوشاپ ایجاد کنیم

لایه عکس را کپی و مات کنید
از لایه عکس اصلی خود یک کپی بگیرید (Duplicate) و آن را با طی کردن این مراحل Filter>Gaussian Blur مات نمایید.مقدار ماتی بستگی به عکس شما و ترکیب بندی آن دارد. پس هر چقدر لازم می دانید، این لایه را مات کنید.
یک ماسک ایجاد کنید
در حالی که لایه مات شده را انتخاب نموده اید، روی آن یک ماسک ایجاد نمایید. ماسک شما به شکل مربعی سفید رنگ کنار لایه شما پدیدار خواهد شد.
قسمت هایی که می خواهید شارپ باشند را نقاشی کنید
با استفاده از قلم مو (Brush tool) روی قسمت هایی از عکس که نیاز است واضح و شارپ باشند را با رنگ سیاه نقاشی کنید (روی ماسک ایجاد شده).
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش تغییر رنگ لباس در فتوشاپ[/h]
سلام دوستای عزیز
امیدوار که حالتون خوب باشه امروز آموزش تغییر رنگ لباس در فتوشاپ رو براتون آماده کردم .
توی این آموزش میتونید رنگ لباس های ه توی عکس دارید رو به سادگی عوض کنید
خب بریم سر وفق آموزشمون ..


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

خب اموزشو شروع میکنیم
حالا تصویر مورد نظر رو در برنامه باز میکنیم
حالا با استفاده از ابزار polygonal lasso tool بر روی لبه های تی شرت کلیک میکنیم

( برای تمیز بود کار میتوانید عکس رو زوم کنید تا لبه ها بهتر دیده بشن )

بر لبه های تی شرت کلیک میکنیم تا به انتهای حلقه برسیم
( با نگه داشتن کلیم SHIFT میتونید در کنار قبلی یک انتخاب دیگه هم داشته باشین )

شاید برای شما پیش بیاد که کارتون بیرون زدگی یا انتخاب های ناخواسته داشته باشین اشکالی نداره ما میتونیم به تعمیر اون قسمت ها بپردازیم
در حالی که تی شرت ما در حال انتخاب است مانند تصویر زیر
بر روی دکمه quick mask کلیک میکنیم . quick mask دقیقاً زیر ابزار رنگ واقع شده.
با کلیک بروی quick mask منطقه های انتخاب نشده به رنگ قرمز تغییر رنگ میده .
حالا براش رو انتخاب میکنیم و اندازه قلمو رو به ۱۳ تغییر میدهیم
نکته : اگر رنگ قلمو سیاه باشه به ناحیه ی انتخابی اضافه میشه واگه رنگ قلمو سفید باشه از ناحیه انتخابی کم میکنه
حالا رو تصویر زوم میکنیم
اگر اندازه قلم مو بسیار بزرگ است ، سایزشو کم میکنیم تا قلمو کوچک تر بشه تا به راحتی به مناطق ریز دسترسی پیدا کنیم
حالا بر روی دکمه quick mask کلیک کرده تا تصویر به حالت عادی برگرده
خب اگه باز مناطقی ار انتخابتون جا موند باز به حالت quick mask رفته و اشتباهاتونو درست کنید
درحالی که عکس در حال انتخاب هست
به قسمت لایه ها رفته و بر روی Hue and Saturation. کلیک کنید…

با بازی کردن رنگ ها میتوانید رنگ مورد نظرتونو پیدا کنید
و همچینین میتوانید میزان روشنایی و تاریکی عکس رو شخص کنید

نکته : راه دیگری هم برای تغییر رنگ هست به مسیر زیر رفته و قسمت انتخاب شده را رنگ امیزی کنید
Image » Adjustments » Variation.

 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از براش و نحوه بالا اوردن آن در فتوشاپ[/h]
سلام دوستان عزیز
امیدوارم که حالتون خوب باشه
بنا به درخواست یکی از دوستان آموزش امروز رو اختصاص دادیم
به استفاده از براش و نحوه ی بالا آوردن اون در فتوشاپ
آموزششو به صورت خیلی ساده براتون آماده کردم که بتونید راحت بادش بگیرید
بریم سر وقت آموزشمون ..


طراحی و آموزش از : پگاه سعادت

مرحله اول :
خب وقتی براش هارو دانلود کردید برید توی پوشه ی براش ها و روشون دبل کلیک کنید یا کلیک راست کرده و دکمه ی Open را بزنید مثه عکس زیر :
با این کار براش خودش به صورت خودکار میره توی فتوشاپمرحله دوم :طریقه ی بالا آوردن براش توی فتوشاپبین ابزار سمت چپ فتوشاپ ابزار Brush Tool رو انتخاب کنید .
خیلی ساده بود نه نیاز به آموزش حرفه ای داره و نه زیاد گیج کنندس برای تنظیمات براش هم وقتی براش رو انتخاب کردید میتونید روی عکستون راست کلیک کنید تا پنجره تنظیمات براش براتون باز بشه و براش مورد علاقه خودتون رو انتخواب کنید
لغزنده اول برای سایز و اندازه براش و لغزنده دومی برای محو کرده براشه .امیدوارم که مفید بوده باشه براتون و بتونید نهایت استفاده رو ببرید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از layer mask در فتوشاپ[/h]

سلام دوستای عزیز
امروزم با یه آموزش کار بردی و مفید دیگه مارو همراهی کنید
آموزش در مورد استفاده از layer mask در فتوشاپ میدونم کسانی که با فتوشاپ کار میکنن
حتما چند باری با اسم layer mask مواجه شدن خب ما آموزشش رو براتون آماده کردیم
امیدوارم نهایت استفاده رو ببرید ..




طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت



گام ۱:

در فتوشاپ تصویرتون رو باز کنید و از لایه ی بکگراند یک کپی بردارید و یه اسم مناسب واسش انتخاب کنید .

گام ۲:

مطمئن بشید که لایه ی جدید، highlight هستش(فعال ) … به مسیر زیر برید:Image » Adjustments » Threshold.و مقدار رو که به صورت پیشفرض بر روی ۱۲۸ هستش رو افزایش بدید .. مثلاً من ۱۵۱ گذاشتم …


گام ۳:

به مسیر زیر برید و تنظیمات رو مثل تصاویر انجام بدید:
Filter » Stylize » Diffuse



گام ۴:

در نوار menu به قسمت زیر برید:
Select » Color Rangeبا استفاده از قطره چکان ، قسمت سیاه رو برای نمونه بردارید…سپس لغزنده ی Fuzziness رو برو روی ۲۰۰ بزارید …



گام ۵:
به مسیر زیر برید:Select » Save Selectionواسه قسمت انتخاب شده یه اسمی تعیین کنید و سپس با استفاده از Ctrl+D ، از حالت انتخاب خارج شید …


گام ۶:یک لایه ی جدید بالای همه ی لایه ها ایجاد کرده و ابزار Paint Bucket رو انتخاب کنید …یک پترن با رنگ دلخواهتون انتخاب کرده و لایه رو پر کنید …


این هم پنجره ی لایه ها ، پس از اتمامه

گام ۶ :


گام ۷:

یک لایه ی جدید بالای همه لایه ها ایجاد کنید و با رنگ سفید پرش کنید …با استفاده از دکمه ی layer mask در پایینه پنجره ی لایه ها ، یک layer mask به این لایه اضافه کنید ..

گام ۸:

به مسیر زیر بروید:Select » Load Selectionو از پنجره ی باز شده ، سلکشنی که قبلاً ایجاد کردیم رو انتخاب کنید …


گام ۹:

به مسیر Edit » Fill برید و ناحیه ی انتخابی رو با رنگ مشکی پر کنید …هرچند لایه رو با مشکی پر کردید ولی نباید تصویرتون سیاه شده باشه …Ctrl+D رو بزنید تا تصویر از حالت انتخاب خارج بشه …
پنجره ی لایه ها در انتهای گام ۹:





گام ۱۰ :
لایه ی mask layer رو فعال کنید و سپس یه براش بزرگ و سخت ،

( مثلاً ۱۹) رو انتخاب کنید …رنگ قلم رو سفید بزارید و سپس بر روی ماسک با براش بکشید.( بر روی نقاطی که بهشون نیاز ندارید بکشید


گام ۱۱:
ابزار Text tool رو انتخاب کرده و فونت مورد علاقه تون رو انتخاب کنید و هر چی دوست دارید بنویسید!
من از فونت Porky’s استفاده کردم .
گام ۱۲:
از منو Select » Load Selection را انتخاب کنید.و سپس بر روی OK کلیک کنید. الان دور متنتون باید به حالت انتخاب در بیاد!
گام۱۳:
لایه ی متنتون رو مخفی کنید ( با استفاده از چشم کوچک کنار لایه) . متن مخفی میشه ولی نقطه های دور متن باقی می مونن.
گام۱۴:
بر روی mask layer کلیک کنید و مطمئن بشید که قسمت ماسک فعاله.
به مسیر Edit » Fill بروید و رنگ مشکی رو انتخاب کنید.
با استفاده از دکمه های Ctrl+D تصویر رو از حالت انتخاب در بیارید.پالت لایه هاتون باید اینجور شده باشه


و این هم نتیجه نهایی:
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش دستکاری عکس و طراحی صورت در حال تجزیه شدن[/h]
سلام دوستان عزیز
بازم با یه آموزش زیبا و دوست داشتنی از سایت شهر گرافیک با شما هستیم
آموزش امروز طراحی صورتی هست که در حال تجزیه شدنه با افکت های رعد و برق و ستاره و دیواره بتنی و ..
ما با دستکاری های که روی عکس مورد نظر انجام میدیم یه عکس ساده رو تبدیل میکنیم به عکسی انتزایی و زیبا


طراحس و جمع آوری از : پگاه سعادت

در این جا اثر نهایی آموزش را مشاهده می کنید ..
خوب بیایید شروع کنیم ..

[h=3]گام ۱[/h]یک سند جدید به اندازه ی ۸۶۰px * 1130px با پس زمینه ی سیاه ایجاد نمایید. یک لایه ی جدید ایجاد کنید و استفاده کنید از یک براش نرم با رنگ خاکستری روشن برای کشیدن یک نقطه روشن از مرکز بوم شبیه تصویر زیر.
تصویر مدل را در فتوشاپ بازکنید، بخش سر را انتخاب کنید و در سند جدید مان بچسبانید، تغییر اندازه و موقعیت آن را در مرکز همانند تصویر زیر انجام دهید:
[h=3]گام ۲[/h]از یک پاک کن نرم برای حذف کردن استفاده کنید/ محو و نرم کردن لبه های اطراف صورت همانند تصویر زیر:
لایه های تنظیم زیر را به عنوان clipping masks به این لایه مدل اضافه کنید:
پنجره ی تنظیمات Black and White
پنجره ی تنظیمات Levels
لایه های ماسک را روی این سطح ها مث تصویر زیر ایجاد نمایید و تنظیم لایه بروی آن:
تنظیمات Curves برای لایه ایجاد شده با ماسک:
و تا اینجا اثر کنونی ما اینگونه می باشد:
[h=3]گام ۳[/h]حالا ما می توانیم برخی از ناهمواری ها را با بافت سنگ به صورت اضافه کنیم. بیاید از ابزار Lasso tool استفاده کنیم برای انتخاب یک بخش همانند تصویر زیر:
کپی و چسباندن انتخاب روی تصویر مان (ctrl+j)، گذاشتن لایه بر روی لایه های قبلی و آن را به عنوان یک clipping mask بر روی لایه ی مدل استفاده می کنیم.
تغیر حالت ترکیب (blending mode) لایه به “Vivid Light” برای لایه بافت سنگ، با شفافیت ۷۰%
لایه ماسک را روی لایه بافت سنگ مث زیر ایجاد کنید :
و اثر کنونی ما تا اینجا:
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش دستکاری عکس و طراحی صورت در حال تجزیه شدن-2

آموزش دستکاری عکس و طراحی صورت در حال تجزیه شدن-2

گام ۴

ما می توانیم برخی از ابر ها را در اطراف مدل با cloud filter، یا با یک براش cloud اضاف نماییم

همچنین ما می توانیم ابر را پیچ و تاب دهیم برای اضافه کردن اثر برخی از حرکات به تصویر همانند زیر:


شما می توانید بررسی کنید خارج از این آموزش زیر (شروع از ۵:۱۵) برای پیدا کردن نتیجه چگونگی انجام دادن پیچ و تاب ابر، حالا ما می توانیم برخی از پس زمینه های فضا را به تصویرمان اضافه نماییم. تصویر فضا را در فتوشاپ بازکنید و یک تکّه را انتخاب نمایید همانند تصویر زیر با ابزار lasso tool و ۴۰px feather

کپی و چسباندن بخش روی سند مان و گذاشتن لایه ی جدید زیر لایه ی مدل

تکرار لایه ی فضا یک باردیگه و درخواست تنظیمات ctrl + l” levels”

تغییر حالت ترکیب این لایه تکراری به حالت “Screen”

کاهش دادن اندازه این لایه ی فضا تکراری با ابزار free transform tool، و شما خواهید داشت اثر زیر را:

ما می خواهیم روند را تکرار کنیم و اضافه کردن بافت فضای بیشتر بر روی اطراف تصویر، همانند تصویر زیر:

گام ۵

ما می خواهیم شروع کنیم به درست کردن orbs.بیایید بگیریم رنگ سفید را برای برس جامد و رنگ نقطه را به عنوان زیر نشان داده شده است.

سپس با استفاده از یک پاک کن نرم با یک اندازه بزرگتر،با چند کلیک به بخشی از دایره انجام بدین تا همانند تصویر زیر شود:

سپس، با استفاده از یک براش سفید نرم برای کشیدن یک نقطه در موقعیت نشان داده شده تصویر زیر، و شما خواهید داشت اثر زیر را!:

 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش دستکاری عکس و طراحی صورت در حال تجزیه شدن-3

آموزش دستکاری عکس و طراحی صورت در حال تجزیه شدن-3

که آن برای ساخت گوی است! تکرار این روند و کمی orbs های بیشتر اضافه کنید مانند تصویر زیر:
گام ۶

ما می خواهیم اضافه کنیم برخی از اثر ها برق را در اطراف orb. تصویر رعد و برق را در فتوشاپ بازکنید. با استفاده از ابزار Lasso Tool با مقدار feather 30 برای انتخاب یک بخش مانند تصویر زیر:
کپی و چسباندن بخش بالا بر روی تصویر، سپس تنظیمات تصویر زیر را برای آن انجام دهید:
تغییر، حالت ترکیب لایه به “Vivid Light”
لایه رعد و برق را دو بار کپی کرده و آن ها را به orbs وصل کنید، و اینجا است تصویری که خواهید داشت!:
مرحله ۷

کار ما تقریباً تموم شده! برای اضافه کردن برخی از رنگ ها به تصویرمان، اضافه کنید تنظیمات لایه های زیر را به تصویر:تنظیمات Selective Color
تنظیمات Curves
اختیاری؛ شما می توانید استفاده کنید از یک براش ذرات برای کشیدن برخی ذرات اطراف تصویر:
من اضافه کردم برخی اثر روشنایی درخشان بیشتر در اطراف تصویر، و اینجا هست اثر نهایی ما
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش تغییر دادن رنگ مو در چند ثانیه

آموزش تغییر دادن رنگ مو در چند ثانیه

[h=1]آموزش تغییر دادن رنگ مو در چند ثانیه[/h]
سلام دوستای عزیز
آموزش امروز تغییر مو در چند ثانیه است
حتما تعجب میکنید که چجور توی چند ثانیه این کار ممکنه
باشه ‍‍‍‍‍‍پس با ما همراه باشید ..


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

ابتدا عکس مورد نظر خود را در فتوشاپ باز کنید.



یک براش نرم انتخاب کنید.

کلید “Q” را فشار دهید تا quick mask mode فعال شود. سپس با براش روی موها را نقاشی کنید. لازم نیست این کار را خیلی دقیق انجام دهید.


کلید “Q” را فشار دهید تا quick mask mode غیر فعال شود. حالا یک انتخاب در دور مو دارید. به مسیر Select > Invert بروید.


حالا مو را رنگ می کنیم. با رفتن به مسیر Layer > New Fill Layer > Solid Color یک Fill Layer ایجاد کنید. سپس mode این لایه را به Soft Light تغییر داده و روی دکمه OK کلیک کنید. حالا رنگ موی جدید را انتخاب کنید. برای مثال رنگ قرمز.


کار ما در اینجا به پایان رسید!

دیدید در کمترین زمان ممکن شد انجامش بدیم


 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش کار با فیلتر camera raw filter مقدماتی

آموزش کار با فیلتر camera raw filter مقدماتی

[h=1]آموزش کار با فیلتر camera raw filter مقدماتی[/h]
سلام
آموزش امروز در مورد فیلتر camera raw filter
قصد داریم با یکی دیگه از فیلترهای فتوشاپ کار کنیم
که دارای کاربرد بسیار فراوانیه و با ارتقاع فتوشاپ قدرت و هوش مصنوعی اون بیشتر شده
و دقت و کنترل بالایی رو تصاویر گرفته شده با دوربین های دیجیتال و عکس های دارای رزلوشن رو دارا شده
با این فیلتر شما می تونید کاراهای بسیار زیادی کنید که ما در این آموزش و مباحث بعدی حتما به اون می پردازم


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت
[h=3]کاربرد این ابزار رو می تونیم توی چند مورد خلاصه کنیم[/h]• تنظیم و کنترل رنگ
• حذف قرمزی چشم
• تنظیم سیاه و سفیدی عکس
• دادن جلوه های زیبا
• حذف و ترکیب نقطه مخدوش ، ناهمانگ با قسمت های دیگه ی تصویر
• تنظیم و کنترل سایه ها
• روتوش فوق العاده سریع و کاربردی

• و سایر گزینه ها که بهش اشاره خواهیم کرد
[h=3]مشخصات آموزش[/h]سطح : حرفه ای
زمان : نامحدود – تمرکز بیشتر – نتیجه ی بهتر
نرم افزار : اخرین نسخه ی فتوشاپ سی سی
[h=3]مرحله ی اول[/h]گام نخست یک تصویر را وارد فتوشاپ می کنیم تصویر زیر می تونه الگوه ی خوبی برای شروع باشه
سپس این تصویر رو وارد فتوشاپ کنید. تصویر رو دانلود به فتوشاپ درگ کنید تا وارد محیط فتوشاپ بشه
خب برای اینکه بدونید این فیلتر چه کاری می کنه یک کپی از این تصویر بگیرید برای کپی کردن یکبار کلید های زیر رو بزنید.
Ctrl+j
خب سپس به مسیر زیر برید. تنبل ها به مسیر زیربرند
و حوصله دار ها یکبار کلید زیر رو بزنن تا به همون مسیر بالا برن یاد گرفت میانبر ها خیلی به شما در فتوشاپ کمک می کنه
Shift+ctrl+A
حالا شما وارد محیطی شدید به شکل زیر(با توجه به کیفیت تصویر و قدرت پردازنده ی سیستم شما ممکن کمی طول بکشه)
این فیلتر که با اسم “Camera-raw-filter”ایجاد شده بسیار کاربرد های فراوانی داره می تونید با تنظیم هریک از فیلتر و افکت های وجود به یک تصویر فوق العاده زیبا دست پیدا کنید.من در این آموزش می خوام به صورت جزیی کار کنم و معرفی کامل اون رو به دوست خوبم سعید واگذار میکنم چون ایشون با دوره آموزشی که برگذار می کنه این فیلتر رو هم به صورت حرفه ای به شما آموزش بدن و در چهار چوب قالب ویدئویی می تونید با کارها و هریک از گزینه ها آشنا بشید.این فیلتر خودش می تونه یک محبث از آموزش رو بگیره و حداقل بالای بیست دقیقه زمان رو از شما بگیره تا با مباحث مقدماتی اون آشنا بشید و اگر هم فرصتی بود بنده خودم کامل این فیلتر رو برای شما دوستان حتما آموزش میدم
خب برای شروع کار در قسمت سمت راست این فیلتر تغییراتی اعمال می کنم که شما می تونید این تغییرات رو با توجه به تصویر زیر تغییر بدید.
Temperature:
به شما این امکان رو میده تا شدت سختی رنگ رو تنظیم کنید رنگ های این فیلتر از خود عکس گرفته میشه یعنی عکس شما توش رنگ زرد باشه با زیاد کردن اون می تونید شدت رنگ زرد موجود در تصویر رو بیشتر کنید و بلعکس…
جزییات بیشتر رو می ذاریم در قسمت های بعدی توضیح بدیم
در تصویر بالا دو فلش رو مشخص کردم ابتدا روی فلش اول کلیک کنید …فلش دوم به شما امکان روتوش تصویر به زیبایی ممکن میده میده
تصویر شما تا الان باید این شکلی شده باشه
می تونید با خاموش کردن چشمک لایه تفاوت رو احساس کنید اگه از محیط فیلتر خارج شدید باز هم به همون مسیر برید.
[h=3]مرحله ی دوم[/h]الان می خوایم یک کار فوق العاده سریع و آتلیه ای انجام بدیم که حتما بیشتر شما عاشق این قسمت می شید
در پنجره ی فیلتر یکبار کلید” jرو بزنید حالا با ابزاری که بهتون میده قسمت مرکزی تصویر رومانند تصویر زیر انتخاب کنید.
حالا این تغییرات رو با تصویر زیر یکی کنید و بهترین بخش آموزش رو ببنید.توجه کنید اگه هر تغییری اعمال کنید تصویر خارج از محیط انتخاب تغییر میکنه …
ببنید که چقد زیبا میشه این محیط رو سیاه کرد

اسکرول موس رو روی تنظیمات سمت راست بچرخونید کاری به سایر گزینه ها نداشته باشید و فقط فیدر روی ۸۰ درصد تنظیم کنید
به همین راحتی تصویر زیر بدست میاد…
نه شلوغ کاری داریم اینجا نه این همه لایه ی ماسک و براش داریم حالا باز می خوایم یکی دیگه از گزینه های این فیلتر رو امتحان کنید باز وارد محیط فیلتر بشید..
حالا این سری کلید” G“رو بزنید سپس باز یه گزینه ای دارید که مثل گزینه ی قبلی به شما امکاناتی فوق العاده میده که می تونید روی تصویرتون اعمال کنید همین طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید می تونید تغییرات رو به تصویر اعمال کنید.
و سپس اوکی کنید.
و به این شکل شما می تونید با داشتن خلاقیت ترکیب تصاویر یک تصویر هنری خلق کنید….مانند تصویر زیر
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش طراحی عکس های زیبا در فتوشاپ

آموزش طراحی عکس های زیبا در فتوشاپ

[h=1]آموزش طراحی عکس های زیبا در فتوشاپ[/h]
سلام دوستای عزیز
بازم فتوشاپ خودمون خب امروز میخوام یه عکس زیبا براتون طراحی کنم
با یه طرح قدیمی البته نه اون قدیمی که شما فکر میکنید طرح پوکه یا حباب رنگی که زیاد تو طراحی به کار رفته
نور هایی که در فوکوس نیستند و در عکس به صورت محو ثبت می شوند را معمولاً بوکه (Bokeh) می نامند .
بوکه ها معمولاً در شب و در تاریکی به وجود می آیند،
وقتی که از چراغ های خیابان، پنجره ها و ماشین ها عکس می گیرید،
در صورتی که چراغ ها محو باشند به صورت رنگهای دایره ای زیبا ثبت می شوند.


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت
اینکه بوکه ها به چه شکلی ظاهر شوند به چند چیز بستگی دارد. دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله تا سوژه هر کدام تأثیر خاص خودش را بر روی ساخت بوکه می گذارد، همچنین کیفیت لنز و شکل تیغه های دیافراگم.

در حالی که گرفتن بوکه با دوربین خیلی رضایت بخش تر از ساخت آن است اما ثبت بوکه با دوربین به مکان و جزئیات پس زمینه بستگی دارد که همیشه امکان ساخت آن وجود ندارد. پس می توانید این بوکه ها را با استفاده از Photoshop Elements و به طریقی که آموزش می دهیم بسازید.

با این کار شما می توانید هر جایی که می خواهید بوکه ها را قرار دهید و رنگ آن را با توجه به سوژه طوری انتخاب کنید که جلوه بیشتری به عکس بدهد. تمام این پروژه با استفاده و تجربه از تنظیمات مختلف بدست می آید.

اندازه، رنگ و روشنایی دایره ها را تغییر دهید، و سپس مقدار محوی متفاوتی به هر کدام بدهید. به جای اینکه هر کدام از دایره ها را به صورت جداگانه رنگ کنید به شما یاد خواهیم داد که چگونه چند دایره با رنگهای مختلف را به صورت همزمان تولید کنید، و چگونه از یک لایه به راحتی لایه دیگری بسازید…

Photoshop Elements

این نسخه از Photoshop یک نسخه ارزان قیمت تر با کمی امکانات کمتر نسبت به نسخه های کامل Photoshop یعنی CS قدیم و CC جدید است. این نسخه از Photoshop تقریباً همه تنظیمات و امکانات CS را در زمینه عکاسی شامل می شود، اما در زمینه هایی مثل چاپ کردن، ذخیره عکس با فرمت رنگی CMYK را ندارد. بنابراین هیچ کاری نیست که در Photoshop Elements بتوان انجام داد و در Photoshop CS یا Photoshop CC قابل انجام نباشد، فقط در ظاهر این نسخه ها و شاید در بعضی موارد در جای گیری گزینه ها و امکانات تفاوت هایی وجود داشته باشد.



تنظیم قلم
به قسمت Window -> Layer بروید و Create New Layer را بزنید. ابزار قلم مو را انتخاب کنید و بر روی عکس قلم مو کلیک کنید تا امکانات و قابلیت های بیشتری برای شما نشان داده شود. مقدار Fade را ۵۵۰۰، Hue Jitter را ۷۰%، Scatter را ۷۰%، Spacing را ۱۸۰% و Hardness را ۷۰% قرار دهید.


نقش هایی بر روی عکس بکشید
بر روی رنگ پیش زمینه تعریف شده در فتوشاپ کلیک کنید و با استفاده از قطره چکان رنگی که می خواهید را از تصویرتان نمونه بردارید. حال موس را بر روی پس زمینه حرکت دهید و هر جایی که می خواهید را رنگ کنید. با توجه به تنظیماتی که انجام دادیم باید دایره هایی با اندازه ها و رنگ ها و روشنایی های مختلف در پس زمینه ایجاد شوند.


دایره بسازید
لایه جدیدی بسیازید و رنگ مختلفی انتخاب کنید. دوباره به قسمت تنظیمات قلم مو بروید مقدار Scatter را ۰ کنید و یک دایره بکشید. حال لایه را از طریق Blend Mode در بالای قسمت لایه ها به حالت Linear Dodge تغییر دهید. و همچنین Opacity لایه را ۸۰% کنید.


چند کپی از آن بسازید
ابزار Move را از بالای قسمت ابزار انتخاب کنید و مطمئن شوید که گزینه Show Transform Controls تیک خورده است. دکمه Alt را نگه داشته و روی لایه دایره ها کلیک کنید و آن را بکشید تا لایه دیگری از آن ساخته شود. این کار را آنقدر تکرار کنید تا تعداد دایره های تان به اندازه ای که می خواهید برسد. حال لایه ها را آنطور که می خواهید در صفحه بچینید.



جلوه بوکه ها را تقویت کنید
با استفاده از مربعی که بعد از انتخاب دایره در دور آن ظاهر می شود می تواند اندازه آن را تغییر دهید و مقدار روشنایی هر بوکه را تغییر دهید تا نظم کمتری داشته باشند ( این کار را می توانید با استفاده از اعداد به سرعت انجام دهید، با زدن دکمه ۱ Opacity 10%، زدن ۲ Opacity 20% و به همین صورت با فشردن ۹ Opacity 90% می شود). دوباره مرحله ۳ را تکرار کنید تا رنگهای بیشتری داشته باشید. به بوکه ها با تغییر دادن تنظیمات لایه ای و دایره ها و… جلوه بیشتری بدهید.



بوکه ها را محو کنید
لایه دایره های تان را انتخاب کنید و به قسمت Filter -> Blur -> Gaussian Blur بروید. مقدار Radius را ۱۰px قرار دهید و دایره های این لایه را محو کنید. بقیه لایه ها را انتخاب کنید و با فشردن دکمه Ctrl+F این لایه ها را هم مانند لایه قبل محو کنید. در آخر لایه Photo Filter Adjustment Layer در بالای لایه های بوکه بسازید و تنظیمات آن را روی Sepia تنظیم کنید. یک لایه Brightness/Contrast Adjustment Layer بسازید و مقدار Brightness را ۲۰ و Contrast را ۱۳ بگذارید.
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش کاهش نویز عکس با فتوشاپ[/h]
سلام دوستان عزیز
امروزم با یه آموزش جدید در خصوص فتوشاپ و عکاسی با شما همراه هستیم
گاهی اوقات تحت شرایطی خاص ، تصویری که با DSLR شما گرفته میشه
اطلاعات زیادی در خود داره و در عکس نویز و نقطه نقطه های مصنوعی ایجاد میشه .
این به خصوص زمانی به عنوان یک مشکل مطرح میشه
که می‌خواهید در شب و/یا با ISO بالا در شرایط کم نور مشابه ، عکس بگیرید …
فتوشاپ توانایی مورد نیاز شما را دارد و اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیره ، حجم زیادی از نویز عکس ، قابل حذف است .
در ادامه به بیان این روش می پردازیم ..


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

مرحله ۱
فیلتر کاهش نویز یک ابزار عالی برای حذف نویز نامطلوب از عکس شما است که با ISO بالا گرفته شده است. از طریق آن شما روی روشنایی (luminance) و نویز رنگی کنترل خواهید داشت و همچنین می‌توانید مشکلات نویز را در کانال های مجزا بر طرف کنید. در اینجا چگونگی انجام کار توصیف شده است. به منظور شروع عکس خود را باز کنید و روی ابزار زوم دو بار کلیک کنید تا تصویر به اندازه ۱۰۰ درصد (Ctrl+1) درآید. همواره هنگام ویرایش از زوم ۱۰۰% استفاده کنید تا درست ببینید روی عکس چه تغییری ایجاد می کنید.

مرحله ۲
در جدول لایه‌ها روی لایه راست کلیک کنید و گزینه Convert to Smart Object را انتخاب کنید. با تبدیل لایه به شی هوشمند، کیفیت و رزولوشن عکس حفظ خواهد شد. پس اگر عکس را تغییر دهید (مانند چرخاندن عکس (Rotate) و تغییر اندازه آن (Scale) و سایر کار هایی که در منو EDIT > TRANSFORM انجام می شوند) فتوشاپ هیچی از اطلاعات پیکسل ها، که گاهی حین این عملیات از بین می روند را دور نمی اندازد. این حفظ پیکسل ها تا وقتی که مثلا لایه ها را ترکیب (Merge) می کنید ادامه دارد.

مرحله ۳
سپس به بخش filter > noise > reduce noise مراجعه کنید. در پنجره جدید حول عکس بچرخید و ناحیه‌ای را که نیاز به حذف نویز در آن دارید پیدا کنید و قدرت (Strength) را افزایش دهید. از این طریق نویز نوری را حذف خواهید کرد. البته بهتر است که Preserve Details را نیز افزایش دهید چرا که نمی‌خواهید جزئیات عکس خود را از دست بدهید. در هر صورت اگر عکس خیلی نویز داشته باشد ممکن است مجبور شوید که جزئیات را از دست بدهید. سپس نشانگرهای Reduce Color Noise و Sharpen Details را به قدری جابجا کنید که بهترین نتیجه را مشاهده کنید. گزینه Reduce Color Noise تلاقی رنگ‌های خال خال را که می‌بینید کاهش خواهد داد. همیشه آن را زیر ۵۰ درصد نگه دارید چرا که در غیر این صورت احتمالا رنگ پریدگی در عکس خود مشاهده خواهید کرد. اگر واقعا نیاز دارید آن را به میزانی بیشتر از ۵۰ درصد ببرید، تنظیمات جدیدی روی Hue/Saturation انجام دهید تا اشباع رنگ لایه را برگردانید. گزینه Sharpen Details… در خصوص این مورد بسیار دقت کنید چرا که ممکن است اگر آن را زیادی بالا ببرید عکس لبه های شارپ مصنوعی و نا خوشایند پیدا کند. اگر با تصاویر با وضوح پایین JPEG کار می‌کنید، با دکمه Remove JPEG Artifacts می توانید قسمت های نا خوشایند بلوک شکل و/یا هاله مانند را حذف کنید. این پدیده به JPEG Artifacts معروف است که طی فشرده سازی بخشی از اطلاعات عکس از دست می رود در نتیجه برخی از نقاط عکس مات و با نویز دیده می شوند.

مرحله ۴
اگر نویز سر سختی دارید، باید به هر کانال نویزی جداگانه دسترسی داشته باشید. روی دکمه Advanced کلیک کنید و بین کانال‌های قرمز، سبز و آبی حرکت کنید. این مورد مهم است چرا که کانال آبی معمولا مملو از نویز‌های نوری (luminance noise) زیادی است. در عکس شب با ISO بالا یا با نویز نوردهی، باید کانال‌های قرمز و سبز را دستکاری کنید چرا که آنها بیشتر در تاریکی آسمان شب و در سایه‌ها خود را نشان می‌دهند. چیزی که در مورد استفاده از حالت پیشرفته (Advanced) باید به خاطر داشته باشید، این است که روی سایر تغییرات شما اعمال می‌شود. پس حواستان باشد به چه ترتیبی تغییرات را اعمال می‌کنید.

قبل و بعد از کاهش نویز
جمع‌ بندی
ما عموما به حذف نویز در تمام عکس‌ها تمایل داریم و به دلیل ماهیت عکاسی دیجیتال، تقریبا هر عکسی مقداری نویز دارد که باید حذف شود. فیلتر حذف نویز (Noise Reduction) برای این کار ایده‌آل است پس بهتر است بیشتر با آن آشنا شوید.
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از جعبه ابزار[/h]
همواره پس از اجرای فتوشاپ جعبه ابزار در صفحه قابل مشاهده است و بطور معمول نیز در سمت چپ و بالا قرار دارد. در فرایند ویرایش یک تصویر بطور مداوم و برای انتخاب انواع ابزار مورد نیاز به این جعبه ابزار مراجعه خواهید کرد.در این کار عملی با ابزارهای موجود در نوار ابزار و همچنین نحوه دسترسی به آنها آشنا خواهید شد جعبه ابزار باید بطور اتوماتیک در هنگام اجرای فتوشاپ در صفحه نمایان شود. در صورت بسته بودن آن می‌توانید از گزینه Tools از منوی Window برای باز کردن آن استفاده کنید.انتخاب یک ابزار
برای انتخاب یک ابزار فقط کافی است روی آن کلیک کنید. در صورتی که در گوشه سمت راست و پایین ابزار انتخابی شما مثلث کوچکی دیده ‌شود می‌توانید از طریق منوی کشویی آن به ابزارهای دیگری نیز دسترسی یابید. ابزار را کلیک کرده و دکمه ماوس را پائین نگه دارید تا منوی کشویی آن نمایان شود. سپس ماوس را بر روی ابزار مورد نظر جابجا کرده و رها کنید تا ابزار مربوطه انتخاب شود. باز کردن جعبه ابزار ImageReady
به محض فعال شدن این برنامه جعبه ابزار ImageReady نمایان می‌شود. همانند محیط فتوشاپ در صورت بسته بودن جعبه ابزار در این برنامه نیز می‌توانید آن را با انتخاب گزینه Tools از منوی Window فعال کنید. انتخاب یک ابزار در ImageReady
در این برنامه نیز همانند فتوشاپ برای انتخاب یک ابزار کافی است تا آن را کلیک کنید و در صورتی که در گوشه سمت راست و پایین ابزار مورد نظر شما مثلث کوچکی وجود داشته باشد با کلیک بر روی آن و پائین نگه داشتن دکمه ماوس و سپس حرکت ماوس بر روی ابزار مورد نظر، می‌توانید به سایر ابزارهای آن قسمت دسترسی پیدا کنید.جابجا شدن بین Photoshop و ImageReady
برای جابجایی بین دو برنامه Photoshop و ImageReady کافی است تا دکمه Jump To را که در پائین جعبه ابزار هر دو برنامه وجود دارد را کلیک کنید. این تکنیک بیشتر در مواردی کاربرد دارد که یک فایل باز دارید و مایلید از قابلیت‌های هر دو برنامه بر روی آن فایل استفاده کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه‌Jump to از منوی File و بعد گزینه PhotoshopیاImageReady از منوی File یا فشار دادن همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + M در ویندوز یا انتخاب کلیدهایz + Shift + M در مکینتاش بین این دو برنامه جابجا شوید.
*توجه *
Adobe در اینترنت دکمه Adobe Online را که در بالای جعبه ابزار قرار دارد کلیک کنید (آیکون پر در فتوشاپ) تا به وب سایت آن (Adobe.com) دسترسی یابید. همچنین می‌توانید از نوار منو گزینه Help\Adobe Online را انتخاب کنید
ساختاربندی دکمه Jump Toبطور پیش‌فرض با انتخاب دکمه Jump To امکان جابجایی بین دو برنامه Photoshop و ImageReady به یکدیگر وجود دارد.کاربران مکینتاش می‌توانند با ایجاد یک میان‌بر یا اسم مستعار برای برنامه موردنظر و کشیدن آن به این محل به ویرایشگرهای HTML یا ویرایشگرهای گرافیکی دیگر دستیابی پیدا کنید:Adobe\Photoshop CS\Helpers\Jump To Graphics Editor
در ویندوز با باز کردن برنامه Windows Explorer میانبری به برنامه مورد نظر ایجاد کنید. نام برنامه را راست کلیک کرده و از منوی زمینه گزینه Create Shortcut را انتخاب کنید. سپس میانبر را به آدرس زیر بکشید:program Files\ Adobe\ Photoshop CS\ Helpers \ Jump To Graphics Editor.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از مرورگر فایل‌ها[/h]
File Browser یا مرورگر فایل‌ها در واقع پنجره و پالتی شناور است که امکان مشاهده سریع فایل‌ها را به شما می‌دهد و منبع و محلی برای دسترسی به فایل‌های تصویری موجود در سیستم یا سرور می‌باشد. این قسمت از برنامه فتوشاپ به شما امکان مرور گرافیکی چندین فایل تصویری و پوشه را می‌دهد و حتی اگر نام فایل‌های شما نامشخص بوده و یا تعداد بیشماری از فایل‌های تصویری در یک پوشه قرار داشته باشد، باز هم به سرعت قابل مشاهده خواهند بود.
برای باز کردن File Browser آیکون آن را در نوار Options کلیک کنید. البته از طریق منوی Window نیز این مرورگر قابل دسترسی است و با انتخاب گزینه Window\File Browser فعال می‌شود.مشاهده محیط‌ مرورگر فایل
پنجره مرورگر فایل‌ها از ۴ قسمت مجزا و مرتبط با هم تشکیل شده است. لیست فایل‌ها، محیط پیش‌نمایش تصویر و مشخصات مربوط به فایل در ستون سمت چپ و در ستون سمت راست نیز عکس‌های کوچک فایل‌ها نشان داده می‌شوند.دسترسی به یک پوشه از تصاویر
منوهای درختی را در لیست فایل مرور کنید تا به پوشه مورد نظر که تصاویر در آن قرار دارد برسید. بر روی نام پوشه کلیک کنید تا انتخاب شود. انجام چنین کاری سبب بارگذاری سریع تصاویر کوچکی از فایل‌ها در محیط سمت راست می‌شود.انتخاب یک تصویر
برای مشاهده تصویر بزرگتر کافی است بر روی عکس کوچک آن کلیک کنید. در این حالت اطلاعات مربوط به اندازه فایل انتخاب شده، پسوند، تاریخ‌های تغییر و دیگر موارد در قسمت مشخصات فایل قابل دسترسی است. باز کردن یک تصویر
بر روی عکس کوچک مورد نظرتان دو بار کلیک کنید تا فایل باز شود. در صورتی که می‌خواهید فایل‌های دیگری را نیز باز کنید روی File Browser کلیک کرده و سپس مجدداً فایل مورد نظرتان را دو بار کلیک کنید. همچنین می‌توانید با پائین نگاه داشتن کلید Shift در هنگام کلیک کردن تصاویر، چندین عکس را انتخاب کرده و در نهایت با دو بار کلیک مجموعه تصاویر انتخاب شده را باز کنید.
* توجه *
حافظه پنهانی فایل‌ها فایلهایی که شما برای اولین بار در File Browser مشاهده می‌کنید در حافظه پنهانی (Cache) تصاویر ذخیره می‌شوند. این کار باعث افزایش سرعت مشاهده این فایلها در مراحل بعدی می‌شود. در صورتی که فایل یا پوشه‌ای را به پوشه قبلی اضافه کردید باید اطلاعات این حافظه را با انتخاب گزینه View\Refresh از File Browser بروزرسانی کنید
چرخش فایل‌ها و تصاویر کوچک در برخی موارد یک فایل عکس دوربین دیجیتالی یا یک عکس اسکن شده، نیاز به چرخش دارد. در پنجره مرورگر فایل و بعد از منوی View در بالای پنجره، دکمه‌های Rotate در دو جهت واقع شده است که می‌توانید با انتخاب یک عکس و سپس کلیک بر روی این دکمه‌ها در جهت عقربه‌های ساعت، یا در جهت عکس عقربه‌های ساعت تصویر را ۹۰ درجه بچرخانید. هنگامیکه شما فایل را باز می‌کنید، فتوشاپ چرخش نشان داده شده در عکس کوچک را بطور اتوماتیک اعمال می‌کند.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ذخیره فایل در فرمت‌های مختلف[/h]
در نگاه اول، تغییر قالب‌بندی یک فایل می‌تواند پیچیده و گیج کننده به نظر برسد. مخصوصاً اگر با کلمات مخفی که در کادرهای مربوط وجود دارد، آشنایی نداشته باشید. واقعیت آن است که بر خلاف نگاه اولیه، این کار آن چنان هم پیچیده و سخت نیست. فتوشاپ تقریباً ۲۰ نوع قالب‌بندی مختلف را به یکدیگر تبدیل می‌کند و می‌توانید هر کدام را که مایلید انتخاب کنید. انتخاب گزینه File\Save as
صرفنظر از نوع فرمت و قالب‌بندی فایل جاری، می‌توانید از طریق کادر محاوره‌ای Save as فرمت دیگری را برای فایل انتخاب کنید. برای باز کردن این کادر گزینه File\Save as را انتخاب نمائید.تغییر نام فایل و انتخاب فرمت مورد نظر
در صورت تمایل، نام فایل جاری را در فیلد Name پاک کرده و در فیلد Save as یک نام فایل جدید برای آن وارد کنید. از طریق منوی کشویی Format نیز نوع قالب‌بندی مورد نظرتان را انتخاب کنید تعیین محل ذخیره فایل
در صورت تمایل، از منوی کشویی بالای کادر محاوره‌ای استفاده کرده و به پوشه جدید مورد نظرتان که مایل به ذخیره فایل در آن جا هستید بروید کپی تکراری از فایل
در صورت نیاز می‌توانید در قسمت Save کادر محاوره‌ای Save As، با انتخاب گزینه As a Copy یک کپی تکراری از فایل را ایجاد کنید. انتخاب این گزینه به شما اطمینان می‌دهد که فایل اصلی‌تان رونویسی نخواهد شد و کپی دیگری از آن ایجاد می‌شودذخیره فایل در قالب JPEG
هنگامیکه می‌خواهید فایل را در قالب JPEG ذخیره کنید، با کلیک کردن بر روی OK، کادر محاوره‌ای JPEG Options فعال می‌شود. در قسمت Image Options و Format Options تنظیمات مورد نظرتان را تعیین کرده و سپس OK را کلیک نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به کار عملی ۵ بخش ۱۲ همین بخش مراجعه کنیدذخیره فایل در قالب PDF
هنگامیکه نوع فرمت فایل را بصورت PDF انتخاب می‌کنید، کلیک کردن OK، کادر محاوره‌ای PDF Options را فعال می‌کند. در محیط Encoding گزینه JPEG یا ZIP را انتخاب کنید. در صورتی که JPEG را انتخاب کنید، باید میزان فشرده سازی آن را نیز تعیین کنید. هر گزینه دیگری که مایلید انتخاب کرده و OK را برای اتمام کار کلیک کنید.ذخیره فایل در قالب TIFF
هنگامیکه نوع فایل را بصورت TIFF ذخیره می‌کنید با کلیک کردن بر روی OK در کادر محاوره‌ای Save As ، کادر مربوط به تنظیمات این نوع قالب بندی با عنوان TIFF Options نمایان می‌شود. در این قسمت تعیین می‌کنید که خروجی شما باید با سیستم Mac (مکینتاش) یا PC سازگار باشد. بعلاوه می‌توانید کادر مقابله‌ای LZW Compression را نیز فعال کنید. انجام این کار بدون تغییر در کیفیت تصویر، حجم فایل را کوچکتر می‌کند. در این قسمت شما می‌توانید بین یکی از حالت‌های فشرده‌سازی RLE و ZIP یکی را انتخاب کنید. انتخاب RLE فایل را کمتر فشرده می‌کند ولی زمان ذخیره و بارگذاری فایل زیاد می‌شود و با انتخاب نوع ZIP فایل بیشتر فشرده شده اما سرعت ذخیره و بارگذاری فایل بیشتر می‌شود.ذخیره کانال‌های Alpha
هنگام ذخیره یک فایل می‌توانید محافظت و نگهداری از کانال Alpha را نیز در آن تعیین کنید. کانال‌های Alpha، کانال‌های جداگانه‌ای هستند که برای ذخیره ناحیه‌های انتخابی و ایجاد پوشش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین منظور گزینه Alpha Channels قسمت Save Options از کادر محاوره‌ای Save As را فعال کنید. در صورتی که در فایل مورد نظر شما هیچ کانال آلفایی وجود نداشته باشد، یا اگر فایل انتخاب شده شما از کانال‌های آلفا پشتیبانی نمی‌کند، این گزینه بصورت خاکستری و غیرفعال است.ذخیره لایه‌ها و توضیحات فایل
هنگام ذخیره یک فایل، می‌توانید هر لایه یا توضیحات ضمیمه شده به فایل تصویری را بطور جداگانه ذخیره کنید. برای ذخیره لایه‌ها، گزینه Layers را در قسمت Save Options از کادر محاوره‌ای Save As انتخاب کنید. برای حفظ هر ضمیمه صوتی یا متنی نیز کادر مقابله‌ای Annotations را در این قسمت انتخاب نمائید. در صورتی که فایل شما بدون هیچ لایه یا ملحقاتی باشد یا اگر فایل انتخاب شده از لایه‌ها پشتیبانی نمی‌کند، این گزینه‌ها غیرفعال و خاکستری رنگ خواهند بود.ذخیره رنگ‌های موضعی
هنگام ذخیره یک فایل می‌توانید هر کانال رنگ موضعی را در کنار خود فایل ذخیره کنید. برای حفظ یک رنگ موضعی در فایل در قسمت Save Options کادر محاوره‌ای Save As، گزینه Spot Colors را انتخاب کنید. در صورتی که کانال‌های رنگ موضعی ضمیمه به فایل وجود نداشته باشند، این گزینه غیرفعال می‌باشدبرای تعیین گزینه‌های رنگ
هنگام ذخیره یک فایل می‌توانید هر گزینه رنگ‌بندی نمونه مربوط با آن را انتخاب کنید. برای ذخیره نمونه جاری برپا شده گزینه Use Proof Setup را در بخش Colors گزینه Save As فعال کنید. ذخیره فایل هنگامیکه گزینه‌های مورد نظرتان را تعیین کردید، برای ذخیره آنها گزینه Save را کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Save As بسته شده و فایل شما ذخیره شود.
*توجه*
JPEG، PDF، یا TIFFاگر تصویر عکسی دارید که قصد دارید از آن تنها به عنوان مشاهده (همانند محیط وب) استفاده کنید می‌توانید فایل را در قالب JPEG ذخیره کنید. قالب‌بندی PDF برای اسناد وبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌خواهید طرح‌بندی آنها را حفظ کرده و نسخه چاپی از آنها ایجاد کنید. قالب‌بندی TIFF نیز برای مواردی استفاده می‌شود که برش‌های مسیر در فایل شما وجود دارد و قصد استفاده از فایل نتیجه در برنامه‌هایی همچون IIIustrator، Page Maker یا InDesign را دارید. در صورتی که مایلید تا از ویژگی‌های انعطاف‌پذیری فایل‌ها استفاده کنید و کنترل کاملی بر روی آبجکت‌های مختلف طرح داشته‌ باشید، باید فایل را در قالب‌بندی فتوشاپ ذخیره کنید.
ذخیره و بارگذاری آهسته فایل‌ها در LZWذخیره یک فایل TIFF بصورت LZW یک مشکل و نقطه ضعف محسوب می‌شود. در واقع استفاده از چنین حالتی در فایل بدلیل استفاده از حالت فشرده‌سازی، در هنگام بستن و از فشرده خارج کردن فایل در هنگام باز کردن آن مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. برای فایل‌های کوچکتر این مدت زیاد نیست اما در فایل‌های بزرگی که بیشتر از ۲۰ MB فضا به آنها اختصاص داده شده است سعی کنید از این شیوه استفاده نکنید.
دقت در ذخیره فایل‌های JPEGکیفیت تصویر یک فایل JPEG در صورت ذخیره متناوب فایل در قالب JPEG تحلیل می‌رود. به عبارت دیگر فشدده‌سازی آنها یکبار صورت نمی‌گیرد و هر زمان که فایل را ذخیره می‌کنید این عمل صورت می‌گیرد. به همین دلیل تنها در انتهای کار و پس از دست یافتن به نتیجه نهایی باید فایل را در این قالب‌بندی ذخیره کنید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]استفاده از پالت‌های Photoshop و ImageReady[/h]
در برنامه‌های Photoshop و ImageReady از سیستمی متشکل از ۱۹ پالت شناور که شامل گروهی از آیتم‌ها و کنترل‌ها همانند گزینه‌های ابزار و قلم‌ها است، استفاده شده است. برای بهینه‌سازی فضای کاری مورد استفاده در این برنامه‌ها می‌توانید پالت‌ها را در صورت لزوم بسته یا باز کنید، به آسانی آنها را کوچک کرده یا بزرگ کنید.بررسی یک گروه از پالت‌ها
برای باز کردن یک پالت در ImageReady یا Photoshop ابتدا باید منوی Window را کلیک کنید. در حالیکه منوی مزبور فعال است مکان‌نمای ماوس را بر روی نام پالت مورد نظر برده و کلیک کنید. برای استفاده بهینه از فضای کاری نیز برنامه چندین پالت را در یک پنجره و بصورت جدا از هم با برچسب‌های مختلف در دسترس کاربران قرار داده است. در صورتی که پالت مورد نظر شما مشاهده نمی‌شود می‌توانید با کلیک کردن برچسب نام، آن را فعال کنید.کوچک کردن و بزرگ کردن یک پالت
برای جمع کردن یا توسعه یک پالت در ویندوز، تنها کافی است بر روی دکمه Minimize یا Maximaiz کلیک کنید. در سیستم‌های مبتنی بر مکینتاش برای جمع کردن پالت دوبار بر روی دکمه Resize موجود در گوشه چپ بالای پالت کلیک کنید و برای توسعه آن نیز تنها کافی است که یکبار بر روی این دکمه کلیک کنید تغییر اندازه ابعاد یک پالت
برای تغییر اندازه اغلب پالت‌ها (برخی از پالت‌ها را نمی‌توان تغییر اندازه داد) کافی است که در گوشه راست پائین آنها کلیک کرده و سپس در حالیکه دکمه ماوس را پائین نگه داشته‌اید آن را جابجا کنید تا به اندازه دلخواه تغییر یابد. برای برگرداندن یک پالت به وضعیت پیش فرض آن، دکمه Minimize یا Maximize (در ویندوز) و یا دکمه Resize (در مکینتاش) را کلیک کنید.نوار Tools و Options
بسته به نوع ابزار انتخاب شده در Photoshop یا ImageReady گزینه‌های در دسترس نوار Options مختلف می‌باشد. بطور پیش فرض نوار Options در بالای صفحه و در زیر نوار منو واقع شده است. در صورت بسته شدن آن می‌توانید با انتخاب گزینهwindow\Options یا دو بار کلیک روی یک ابزار در جعبه ابزار آن را فعال کنید.
در منوی Palette گزینه‌های کاربردی مربوط به آن پالت لیست شده‌اند. برای باز کردن هر منوی Palette کافی است تا مثلث سیاه‌رنگ‌گوشه راست بالای هر پالت را کلیک کنید. سپس برای انتخاب یکی از موارد موجود در لیست پالت کافی است تا آن را انتخاب نمائید
در قسمت پائین برخی پالت‌ها دکمه‌های میانبری برای دسترسی سریع به فرامین مورد نظر، قرار گرفته‌اند. برای آنکه دریابید وظیفه هر دکمه چیست و چه کاری انجام می‌دهد ابتدا مطمئن شوید که گزینه Show Tool Tips در قسمت Options کادر (Edit\Preferences\General) General Preferences انتخاب شده است و سپس نشانه‌گر ماوس را بر روی دکمه مورد نظر قرار دهید تا متن و شرح مربوطه نمایان شود. (برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به درس ۹ که در خصوص نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ است مراجعه کنید)
*توجه *
گروهی کردن پالت‌هابرای جابجا کردن یک پالت به داخل پالت‌های گروهی دیگر، برچسب نام پالت مورد نظر را کلیک کرده و در حالیکه دکمه ماوس را پائین نگه داشته‌اید آن را به سمت پنجره پالت گروهی مورد نظرتان بکشید. برای جداسازی یک پالت بصورتی که بتوان آن را در یک پنجره جداگانه مشاهده کرد، برچسب نام آن را کلیک کرده و آن را به یک محیط خالی از صفحه بکشید.
هنگامیکه پالتی را باز کرده و تغییر موقعیت می‌دهید فتوشاپ آخرین محل قرارگیری پالت را در حافظه نگه می‌دارد و ذخیره می‌کند. برای بازگرداندن وضعیت پالت‌ها به حالت اولیه و پیش فرض می‌توانید گزینه Edit\Preferences\General را انتخاب کنید و در کادر General Pereferences نمایان شده گزینه Save Palette Locations را انتخاب نمائید. دفعه بعد که برنامه فتوشاپ را باز می‌کنید، پالتها در محل پیش‌فرض و استاندارد خود قرار خواهند داشت.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش آشنایی با برنامه Photoshop[/h]
در این قسمت بطور مقدماتی با برنامه Photoshop و ImageReady آشنا می‌شویم، سپس هر دو برنامه را اجرا کرده و محیط کاری عمومی آنها را ارزیابی می‌کنیم اجرای فتوشاپ
Programs\Adobe\Adobe Photoshop CSبرای اجرای این برنامه در ویندوز، ابتدا دکمه Start را کلیک کرده و سپس با انتخاب گزینه‌ زیر برنامه را اجرا نمائید.کاربرانی که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کنند می‌توانند پوشه Adobe Photoshop CS را باز کرده و روی آیکون
Adobe Photoshop CS دو بار کلیک کنند . درصورتی که برنامه فتوشاپ را اجرا کردید به شما توصیه می‌کنیم تا ویژگی هموار کردن فونت‌ها را برای اندازه‌ فونت‌های ۸ و پائین‌تر غیرفعال کنید. همچنین گزینه‌ای جهت اعمال تغییر در تنظیمات رنگ در صفحه نمایان می‌شود، با توجه به اینکه امکان اعمال تغییر در این تنظیمات در آینده نیز وجود دارد به شما توصیه می‌کنیم تا در این مرحله از انجام تغییر این تنظیمات صرفنظر کنید.صفحه‌خوشامدگویی Photoshop
صفحه خوشامدگویی برنامه فتوشاپ یا Welcome Screen که شکل آن را در زیر مشاهده می‌کنید امکان دسترسی آسان به آموزش‌ها، نکات و اسنادی که به مباحث ویژگی‌های جدید فتوشاپ می‌پردازند را فراهم کرده است. برای انتخاب هر موضوع می‌توانید روی آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای بسته شدن این پنجره و اجرای صفحه اصلی برنامه فتوشاپ، دکمه Close را کلیک کنید. در صورتی که نمی‌خواهید پس از هر بار اجرای برنامه با این پنجره مواجه شوید گزینه Show this dialog at startup را غیرفعال کنید. در صورت تمایل می‌توانید با انتخاب گزینه Help/Welcome Screen مجدداً این پنجره را فعال کنید.نمای اولیه Photoshop
بعد از بسته شدن پنجره ویزارد با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که کنترل‌های برنامه فتوشاپ در آن به نحو مرتبی چیده شده‌اند. جعبه ابزار (Toolbox) که در سمت چپ صفحه قرار دارد و شامل تمام ابزار فتوشاپ می‌باشد. تمامی پالت‌های (Palettes) برنامه در طرف راست صفحه دیده می‌شوند و نوار منو (menubar) نیز در بالای صفحه قرار گرفته است. نوار گزینه‌ها (optionsbar) که در پائین نوار منو واقع شده و شامل ابزارهای کنترلی است که مطابق با نوع ابزار انتخابی شما تغییر می‌کنند.اجرای ImageReady
برای اجرای ImageReady در ویندوز، ابتدا روی دکمه Start کلیک کرده و سپس از منوی Programs\Adobe گزینه ImageReady CS را انتخاب کنید. کاربرانی که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کنند نیز می‌توانند با باز کردن پوشه Adobe Photoshop CS و دو بارکلیک آیکون Adobe ImageReady CS، برنامه را اجرا کنند.صفحه خوشامدگویی ImageReady
به محض اجرای برنامه ImageReady صفحه خوشامدگویی همانند آنچه در مرحله دوم این کار عملی عنوان شد، نمایان می‌شود. برای انتخاب موضوعات موجود در لیست بر روی آنها کلیک کنید و در صورتیکه مایلید خود برنامه را اجرا کنید بر روی دکمه Close موجود در این صفحه کلیک نمائید در صورتیکه نمی‌خواهید در هر بار اجرای برنامه Adobe ImageReady CS با این پنجره مواجه شوید، گزینه‌ Show this dialog at Startup که در گوشه چپ پائین این صفحه قرار دارد را غیرفعال کنید. همانند برنامه فتوشاپ، برای فعال کردن مجدد این صفحه می‌توانید گزینه Help\Welcome Screen را انتخاب نمائید.نمای اولیه ImageReady
پس از اجرای ImageReady با محیط کاری بسیار مشابه فتوشاپ مواجه خواهید شد. البته با دقت بیشتر درخواهید یافت که برخی از آیکون‌های جعبه ابزار و پالت‌های آن متفاوت با فتوشاپ هستند، از جمله پالت‌های Slice، Table و Image Map که در گوشه چپ پائین صفحه دیده می‌شوند.
*توجه*
رفتن از Photoshopبه ImageReady فعال کردن برنامه ImageReady در داخل فتوشاپ به آسانی و با انتخاب دکمه Jump To که در پائین جعبه ابزار قرار دارد امکان‌پذیر می‌باشد. اگر در برنامه فتوشاپ باشید با انتخاب این دکمه، برنامه ImageReady فعال می‌شود.(اگر تا به حال این برنامه را اجرا نکرده‌اید دکمه مزبور را فشار دهید تا ImageReady اجرا شود). همچنین هنگامیکه دکمه Jump To را در داخل ImageReady انتخاب کنید، فتوشاپ باز می‌شود.کاربرانی که از مکینتاش استفاده می‌کنند برای جابجایی از یکی از این برنامه‌ها به دیگری باید کلیدهای z+ Shift + M را بطور همزمان فشار دهند. در ویندوز با انتخاب همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + M می‌توان از یک محیط به محیط دیگر جابجا شد.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید.
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از نوار منو[/h]
نوار منو در Photoshop و ImageReady همانند نوارمنوهای سایر برنامه‌ها عمل می‌کند و کارایی یکسانی دارد. کلیک کردن نام منو سبب باز شدن کشوی مربوطه و امکان دسترسی به گزینه‌های زیر‌مجموعه آن می‌شود. برای انتخاب یک گزینه بر روی آن کلیک کنید، همچنین انتخاب گزینه‌هایی که یک فلش کوچک در سمت راست خود دارند سبب نمایان شدن گزینه‌‌های دیگری می‌شود که در واقع زیرمجموعه گزینه اصلی هستند. همچنین انتخاب گزینه‌هایی که در انتهای آنها سه نقطه (…) قرار دارد سبب فعال شدن یک کادر محاوره‌ای می‌شود. برای انتخاب هر گزینه کافی است تا آن را کلیک کنید. در این قسمت از کار عملی، مجموعه‌‌ای از منوهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند تا به شما در استفاده صحیح و عملی‌تر از منوها کمک کنند.
برای انجام کارهای اولیه‌ای همچون بازکردن، بستن و ذخیره کردن فایل‌ها از منوی File استفاده می‌شود. همچنین امکان Import (وارد) و یا export (صادر) کردن فایل‌ها در این قسمت وجود دارد. انجام اعمال اتوماتیک، تنظیمات برنامه، تنظیمات رنگ‌های کلی برنامه از جمله دیگر قابلیت‌های موجود در این منو می‌باشد. همچنین فرمان Exit (همان فرمان Quit در مکینتاش) که سبب بسته شدن برنامه Photoshop می‌شود در پائین این منو قرار گرفته است.منوهای Edit و Image در Photoshop
از منوی Edit و Image برای تعیین تغییرات عمومی استاندارد بر روی یک فایل باز استفاده می‌شود. دستورات کنترل کننده‌ای همچون Cut و Paste بعلاوه دستور Transform، Fill ، Stroke و Define Pattern در منوی Edit قرار دارند. در منوی Image نیز گزینه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید رنگ و اندازه یک تصویر را تغییر داده و به شکل مورد نظر تبدیل کنید. همچنین گزینه‌های مربوط به تعیین حالت رنگ فایل، اندازه تصویر، اندازه کادر تصویر و تنظیمات عمومی رنگ یک فایل که از طریق Adjustments امکان‌پذیر می‌باشد نیز در این منو قرار دارند. منوی Layer در Photoshop
در منوی Layer تمامی گزینه‌های مربوط به لایه بندی تصاویر وجود دارد. ایجاد و حذف لایه‌ها، ادغام چند لایه در هم، اعمال افکت‌ها به لایه‌ها یا گروهی کردن چند لایه. البته اکثر این گزینه‌ها از طریق پالت Layers نیز قابل دسترسی هستند.منوی Select در Photoshop
می‌توانید برای کنترل گزینه‌های انتخابگر برنامه از منوی Select استفاده کنید. از جمله دسترسی به فرامین Inverse، Feather، Modify، Save Selection و Load Selection .منوی Filter در Photoshop
منوی Filter در فتوشاپ دربردارنده فیلترهای مختلفی است که در ۴ گروه اصلی جداگانه و ۱۴ زیرگروه طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین فیلترهایی که توسط سایر شرکت‌های گرافیکی ارائه می‌شوند نیز قابل نصب و استفاده در این قسمت می‌باشد و می توانید با قرار دادن فیلترهای مورد نظر در پوشه Plug-Ins موجود در محل نصب فتوشاپ و از طریق این منو به آنها دسترسی پیدا کنید.منوهای View و Window
برای کنترل وضعیت پیش نمایش و بزرگنمایی و کوچکنمایی فایل‌های گرافیکی و نیز فعال کردن خط‌کش و خطوط راهنما‌ی تصویر از منوی View استفاده می‌شود. منوی Window نیز امکان باز و بسته کردن ۱۷ پالت موجود در فتوشاپ را فراهم کرده است. بعلاوه لیست تمام فایل‌های باز در فتوشاپ از طریق این منو قابل مشاهده و دسترسی است.منوهای Help در Photoshop و ImageReady
از طریق منوی Help در هر دو برنامه Photoshop و ImageReady امکان دسترسی موضوعی به توضیحات بخش‌هایی که با آنها دچار مشکل هستید وجود دارد. همچنین امکان دسترسی به یاری‌رسان تصویری نیز در این منو وجود دارد. از طریق گزینه‌های About منوی Help نیز می‌توانید به اطلاعات مربوط به نسخه نرم‌افزار و Plug – In های نصب شده در سیستم دسترسی یابید.منوی File در ImageReady
از منوی File در ImageReady برای باز کردن، بستن و ذخیره یک فایل استفاده می‌شود. بعلاوه برای ذخیره فایل‌ها با پسوند gif و jpg در وضعیت بهینه شده نیز از این منو استفاده می‌شود. همچنین از طریق این منو می‌توان به عناوین و دستوراتی همانند Import ، Export ، Preview in Browser و Recent دسترسی پیدا کرد. البته در منوی فایل گزینه دیگری به نام Exit نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان برنامه را بسته و از آن خارج شد.منوهای Edit و Image در ImageReady
برای کنترل تغییرات عمومی استاندارد مربوط به یک فایل در ImageReady از منوی Image و Edit استفاده می‌شود. دستوراتی همچون Cut ، Copy و Paste بعلاوه گزینه‌های مربوط به تغییر شکل ((Transformation ، Fill ، Stroke ، Pattern Define و تنظیمات (Preferences) نیز از دیگر فرامین قابل دسترس این منو هستند. منوی Image در این برنامه نسبت به منوی موجود در فتوشاپ محدودتر است و فرامین مربوط به تعیین اندازه تصویر، اندازه کادر تصویر و یکسری تنظیمات عمومی مربوط به رنگ فایل‌ها از طریق این منو قابل دسترسی هستند.منوی Layer در ImageReady
تمامی گزینه‌های لایه‌بندی از طریق منوی Layer در اختیار شما می‌باشد. از جمله ایجاد، حذف، ادغام کردن، گروهی کردن و اعمال افکتهای مختلف به لایه‌ها و همچنین گزینه‌های کنترل کننده مربوط به نقشه تصویر (از طریق انتخاب گزینه Options Layer)، قرارگیری دقیق لایه‌ها و قفل کردن آنها. برخی از این کنترل‌ها از طریق پالت Layers نیز قابل دسترسی هستند.منوی Slices در ImageReady
منوی Slices مدیریت تکه‌های تصویری را برعهده دارد. در واقع ImageReady جهت بهینه‌سازی و نمایش بهتر تصویر در یک جدول HTML آن را به چند تکه تقسیم می‌کند. Slice نیز در واقع تکه‌ای از تصویر است. از طریق این منو نحوه ایجاد، تغییر، تعیین لینک و نیز حذف تکه‌های تصویری امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین از طریق این منو می‌توانید تصاویر دوحالته جاوا اسکریپت (Rollovers) و تکه‌های لینک شده را تعیین و مشاهده کنید.منوی Select در Image Ready
برای کنترل گزینه‌های انتخابگر در ImageReady از منوی Select استفاده می‌شود. دستوراتی همچونInverse ، Feather، Modify، Selection Load و Save Selection از جمله دستورات این منو هستند.منوی Filter در ImageReady
منوی filter در برنامه ImageReady شامل ۱۰۱ فیلتر مختلف است که در ۱۴ دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. همچنین با نصب فیلترهای طراحی شده توسط سایر شرکت‌ها می‌توانید از طریق این منو به آنها دسترسی پیدا کنید و از آنها نیز در طراحی‌های خود استفاده کنید.منوهای View و Window در ImageReady
برای کنترل بزرگنمایی و کوچکنمایی و پیش نمایش فایل‌های طراحی شده و نیز فعال یا غیرفعال کردن خطوط راهنمای تصویری و خط‌کش از منوی View استفاده می‌شود. منوی Window نیز امکان فعال یا غیرفعال کردن ۱۸ پالت موجود در ImageReady را به شما می‌دهد. بعلاوه امکان مشاهده لیست تمامی فایل‌های باز موجود در برنامه و انتخاب هر یک، در این منو فراهم است.
*توجه*
چرا برخی از منوها خاکستری هستند؟فرامین موجود در منوها عبارات حساسی هستند، به این معنی که تنها زمانی در دسترس هستند که بطور عملی قابل استفاده باشند. از این رو اگر فرمانی به رنگ خاکستری و غیرقابل کلیک کردن است، بدین معنی است که در وضعیت موجود نمی‌توان از آن فرمان استفاده کرد.پیگیری اخبار تکنیکی پشتیبانی فتوشاپ این امکان را فراهم کرده است که کاربران به آسانی به اخبار، رویه‌ها و مطالب تکنیکی از طریق لینک‌ها و پیوندهای فتوشاپ دست یابند. برای مشاهده لیستی از نکات تکنیکی فتوشاپ می‌توانید گزینه Help/Photoshop Online را انتخاب کنید. با انجام این کار شما از طریق مودم به سایت وب Adobe دسترسی پیدا می‌کنید. برای دسترسی به صفحه دریافت نسخه‌های به روز رسانی شده نیز می‌توانید گزینه Help/Updates را انتخاب کنید.
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از خط‌کش‌ها[/h]
خط‌کش‌ها و خطوط راهنما در فتوشاپ cs نسبت به نسخه‌های قبلی خود از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند. خطوط راهنما در واقع خطوط همتراز کننده‌ای هستند که توسط کاربران تعریف می‌شوند. صفحه شبکه‌ای یا شطرنجی نیز متشکل از مجموعه خطوطی است که می‌توان برای همتراز کردن تمامی آیتم‌‌ها در صفحه از آنها استفاده کرد که بیشتر برای همترازی متون مورد استفاده قرار می‌گیرند و این فرایند را آسان‌تر می‌کند.در مجموع طراحانی که صفحات وب را در فتوشاپ یا ImageReady ایجاد می‌کنند ضرورتاً از خطوط راهنما و شبکه‌های شطرنجی برای هماهنگی فضا و همترازی اجزای صفحه استفاده می‌کنند.تعیین تنظیمات خط‌کش‌ها (Rulers)
برای باز کردن پنجره تنظیمات مربوط به خط‌کش و واحدهای اندازه‌گیری (Units & Rulers) گزینه Edit/Prefrences/Units & Rulers را انتخاب نمائید. در منوی کشویی Units واحد اندازه‌گیری مورد نظرتان را انتخاب کرده و سپس OK را کلیک کنید. البته نیازی به بستن و راه‌اندازی مجدد فتوشاپ نیست و این تغییرات بلافاصله بعد از تأیید شما به برنامه اعمال می‌شود.فعال کردن خط‌کش‌ها
برای آنکه بتوانید از وجود خط‌کش‌های فتوشاپ در طراحی صفحه‌تان بهره‌مند شوید، می‌توانید گزینه View\Rulers را انتخاب کنید. در این حالت در اطراف لبه‌های چپ و بالای صفحه طراحی خط‌کش‌ها قابل رویت خواهند بود
برای باز کردن پنجره تنظیمات مربوط به صفحه شطرنجی، خطوط راهنما و تکه‌های تصویری (Guids, Grids & Slices)، گزینه Edit/Prefrences/Guids, Grids & Slices را انتخاب نمائید. در این پنجره می‌توانید متناسب با سلیقه‌تان رنگ و سبک خطوط راهنما و خطوط شطرنجی را تعیین کنید. بعلاوه می‌توانید فاصله بین خطوط را در حالت شطرنجی تعیین کنید. بر روی نمونه رنگ کلیک کنید تا پنجره انتخاب رنگ فعال شود یا از منوی کشویی Color برای انتخاب رنگ مورد نظر استفاده کنید. همچنین می‌توانید نوع رنگ قسمت‌ها و تکه‌های کوچک تصویری را انتخاب نمائید و از گزینه Show Slice Numbers برای تعیین نمایش یا عدم نمایش شماره تکه‌ها استفاده کنید.ایجاد و فعال کردن خطوط راهنما
برای ایجاد خطوط راهنما کافی است به روی خط‌کش موجود در اطراف صفحه کلیک کنید و در حالتی که ماوس را پائین نگه داشته‌اید آن را به داخل محیط صفحه بکشید. بسته به محیطی که خط‌کش را از آنجا کشیده‌اید یک خط راهنمای افقی یا عمودی، در صفحه نمایان می‌شود. البته امکان افزودن هر تعداد خطوط راهنما بر روی صفحه و طرح‌تان وجود دارد. همچنین با انتخاب گزینه View\New Guide می‌توانید مختصات و موقعیت خط راهنمای مورد نظرتان را در کادر محاوره‌ای که نمایان می‌شود وارد کنید.تعیین پارامترهای Snap-To
برای آنکه هنگام کشیدن و جابجایی عناصر، بطور دقیق با خطوط راهنما و صفحه شطرنجی همتراز شوند می‌توانید View\Snap To\Guides و یا View\Snap To\Grid را انتخاب کنید. برای غیرفعال کردن این ویژگی نیز می‌توانید مجدداً روی همین گزینه‌ها کلیک کنید تا علامت تیک کنار آنها غیرفعال شود.قفل کردن خطوط راهنما
برای قفل کردن خطوط راهنما در یک محل، گزینه View\Lock Guides را انتخاب کنید. هنگامیکه یک خط راهنما قفل شود، از جابجایی و تغییر مکان تصادفی آن جلوگیری به عمل می‌آید. مخصوصاً هنگامیکه از خطوط راهنمای زیادی در صفحه‌ استفاده می‌کنید، این کار بسیار مفید خواهد بود.
* توجه*
اندازه‌گیری دقیق در وب هنگامیکه بر روی یک طرح وب کار می‌کنید واحد اندازه‌گیری صفحه را در قسمت Units & Rulers بر مبنای Pixel تعیین کنید. سپس در امتداد خط‌کش تصویر را بالا و پائین ببرید تا ناهمگونی‌های عناصر صفحه را دریابید. البته استفاده از ابزار Measure برای اندازه‌گیری محیط‌های داخل یک تصویر، روش دیگری برای اندازه‌گیری می‌باشد.استفاده از خطوط راهنما برای همتراز کردن دقیق متون هنگام تعیین موقعیت چندین عنصر متنی یا چندین پاراگراف بهتر است برای اطمینان از همترازی دقیق آنها از ویژگی خطوط راهنما استفاده کنید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش انتخاب یک رنگ[/h]
در درس ۵ شیوه استفاده از Color Picker برای انتخاب یک رنگ بیان شد. در این قسمت نیز روش‌های دیگر تعیین و انتخاب رنگ در فتوشاپ بررسی می‌شوند. شیوه‌های توضیح داده شده در این قسمت ترکیبی از بکارگیری Picker Color، انتخاب رنگ‌ها از تصاویر و استفاده از نمونه‌های از پیش تعیین شده می‌باشند انتخاب یک رنگ پیش زمینه
در نمونه رنگ پیش زمینه موجود در نوار ابزار کلیک کنید تا پنجره Color Picker فعال شود. از مراحل موجود در کار عملی ۵ پیروی کنید تا رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.انتخاب یک رنگ پس زمینه
در نمونه رنگ پس زمینه جعبه ابزار کلیک کنید تا پنجره Color Picker فعال شود. از مراحل کار عملی ۵ پیروی کنید تا رنگ مورد نظرتان انتخاب شود.انتخاب یک رنگ از یک تصویر
ابزار قطره‌چکان را در جعبه ابزار انتخاب کنید. سپس آن را در تصویر بر روی رنگ مورد نظر جابجا کرده و کلیک کنید تا رنگ مربوطه انتخاب شود. در این حالت رنگ انتخابی شما به عنوان رنگ کادر پیش زمینه تعیین می‌شود. (به رنگ نمونه در جعبه ابزار دقت کنید). برای انتخاب رنگ پس‌زمینه نیز می‌توانید بر روی رنگ دلخواه خود راست کلیک کنید (در ویندوز) یا در حالیکه بر روی رنگ کلیک می‌کنید، کلید Option را پائین نگه دارید (در مکینتاش).استفاده از پالت Color
برای باز کردن پالت Color گزینه Window\Color را انتخاب کنید. سپس هر یک از نوارهای لغزنده R، G و B را جابجا کنید تا رنگ مورد نظرتان شکل یابد. رنگی که توسط شما ایجاد می‌شود در مربع سمت چپ پالت نشان داده می‌شود. همچنین از طریق منوی پالت Color می‌توانید مدل‌ها و گزینه‌های رنگ دیگری را انتخاب کنید. همچنین در صورتی که ترکیباتی از رنگی خاص را به صورت عددی در اختیار دارید می‌توانید با تغییر اعداد موجود در جداول سمت راست پالت Color، آن رنگ خاص را بوجود آورید. به عنوان مثال نوعی رنگ سبز در سیستم RGB ترکیبی از ۹۰=R، ۱۷۳=G، ۷۵=B می‌باشد، با اعمال این تغییرات رنگ سبز گفته شده را بوجود بیاورید.استفاده از نمونه رنگ‌های موجود
برای باز کردن پالت Swatches گزینه Window\Swatches را انتخاب نمائید. این پالت شامل مجموعه‌ای از نمونه رنگ‌های از پیش تعیین شده است. روی رنگ مورد نظر کلیک کنید تا انتخاب شود این کار سبب انتخاب رنگ مزبور در قسمت رنگ پیش زمینه جعبه ابزار نیز می‌شود. همچنین برای آنکه رنگ پیش زمینه موجود را به مجموعه نمونه رنگ‌های از پیش آماده شده این پالت اضافه کنید، می‌توانید مکان نما را به محیط خالی از پالت جابجا کرده تا اینکه مکان‌نما به شکل سطل رنگ تبدیل شود، سپس کلیک کنید تا رنگ مزبور به عنوان یکی از نمونه رنگ‌های پالت Swatches ذخیره و نگهداری شود
*توجه*
جابجایی بین رنگ‌ها برای جابجایی بین رنگ پس زمینه و پیش زمینه دکمه Switch Color را کلیک کنید. البته می‌توانید با کلیک کردن آیکون که در کنار مربع‌های مربوط به رنگ پیش‌زمینه و پس‌زمینه قرار دارد و یا فشردن دکمه X از صفحه کلید نیز بین نوع رنگ پس زمینه و پیش زمینه جابجا شوید.
بازگشت به رنگ سیاه و سفید دکمه Default Color موجود در جعبه ابزار را کلیک کنید(مربع سیاه رنگ که در بالای مربع سفید رنگ موجود در سمت چپ نمونه پس زمینه قرار دارد) تا رنگ پس زمینه و پیش زمینه به سیاه و سفید پیش فرض تبدیل شوند. البته با فشردن کلید D نیز امکان تعیین رنگ سیاه و سفید برای قسمت پیش زمینه و پس زمینه وجود دارد.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ترسیم اشکال گرافیکی[/h]
هنگامیکه تصاویر را ویرایش می‌کنید، گاهی اوقات نیاز به ترسیم یک شکل هندسی همواره و صاف همانند یک مربع یا دایره دارید، یا ممکن است بخواهید یک محیط برای افزودن متن، ساخت یک بخش برای وب، یا یک تصویر مختلط و ترکیبی ایجاد کنید. اشکال گرافیکی از یکسری قواعد اصلی پیروی می‌کنند. در فتوشاپ CS می‌توانید اشکال گرافیکی را بصورت برداری ترسیم کنید.
از منوی File گزینه Open را انتخاب کرده و فایل مورد نظرتان را در فتوشاپ باز نمائید. انتخاب رنگ شکل
در نمونه رنگ پیش زمینه جعبه ابزار کلیک کنید تا صفحه انتخابگر رنگ نمایان شود. سپس رنگ مورد نظرتان که قصد ترسیم شکل با آن را دارید، انتخاب کرده و OK را کلیک نمائید.
شکل مورد نظرتان را از طریق ابزار Shape جعبه ابزار فتوشاپ انتخاب کنید. در دکمه Shape کلیک کرده تا منوی کشویی ابزار نمایان شود. در این منو می‌توانید ابزار مستطیل (Rectangle)، منحنی (ellips)، چند ضلعی (Polygon)، خط (Line) یا اشکال آماده (Custom) را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با پائین نگه داشتن کلید Shift در هنگام انتخاب شکل‌های مستطیل و بیضی، می‌توانید اشکال مربع و دایره رسم کنید.تعیین نوع شکل
در نوار Options شکل انتخاب شده، روشی که برای ترسیم شکل مد نظر دارید را انتخاب کنید. آیکون Fill Pixels را برای ایجاد یک ناحیه هموار در لایه فعال جاری انتخاب کنید. آیکون Shape Layers یک لایه جداگانه را برای شکل ایجاد می‌کند. آیکون Paths نیز یک خط سیر توخالی را ایجاد می‌کند.ترسیم شکل
برای ترسیم شکل مورد نظر در تصویر کلیک کرده و نمایشگر ماوس را به اطراف بکشید. در صورت لزوم می‌توانید از حالت Blend و تغییر میزان Opacity نیز استفاده کنید. در صورتی که گزینه Shape Layers را در قسمت ۴ انتخاب کنید، یک لایه جدید در پالت Layers نمایان می‌شود. در صورتی که گزینه Paths را انتخاب کردید، یک خط سیر خالی در لایه جاری ایجاد می‌شود. ویرایش شکل
در صورتی که با حالت‌های Paths یا Shape Layers اقدام به ترسیم شکلی کنید، می‌توانید آن را مجدداً ویرایش نمائید. پس از ترسیم اولین شکل، گزینه‌های ویرایش فعال می‌شوند که به شما امکان ترکیب اشکال را در حالات مختلف می‌دهند. با استفاده از این گزینه‌ها می‌توانید اشکال بعدی را بکشید.

* توجه*
تنظیم گزینه‌‌های اشکال هر یک از ابزار Shape دارای یک منو از گزینه‌هایی است که چگونگی و نحوه ترسیم شکل را تنظیم می‌کنند. برای باز شدن منوی Geometry Options فلش جهت داری که در انتهای گروه دوم آیکون‌های نوار Options و در کنار آیکون Custom Shape قرار دارد را کلیک کنید.استفاده از ابزار Custom Shapeابزار Custom Shape به شما امکان ترسیم اشکال منحصربفردی را از طریق پالت اشکال از پیش تعریف شده می‌دهد. برای تعریف یک شکل جدید که خودتان آن را ترسیم کرده‌اید
گزینه Edit\Define\Custom Shape را انتخاب کرده و یک نام برای آن شکل وارد کنید. در این زمان شکل در لیست Shape منوی Options وارد می‌شود. برای ترسیم اشکالی با ابعاد متناسب باید گزینه Fixed Size را در منوی Geometry Options نوار Options انتخاب کنید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از ابزار Clone Stamp[/h]
ابزار Clone Stamp که Robber Stamp نیز نامیده می‌شود، محیطی از یک تصویر را عیناً بازسازی می‌کند و قادر به استفاده از آن بافت در محیط‌های دیگر هستید. از این شیوه برای محیط‌هایی با یک بافت یا رنگ و یا برای تکرار یک قسمت در تصویر استفاده می‌شود. البته برای شروع کار با این ابزار نیاز به تعیین منبع و مرجعی در تصویر دارید و سپس آن مقدار به قسمت‌های دیگر تصویر اعمال می‌شود.
فایل مورد نظرتان را در فتوشاپ باز کرده و سپس Clone Stamp را از جعبه ابزار انتخاب نمائید
در نوار لغزنده Opactiy منوی Options، میزان شفافیت و یا ماتی افکت را تعیین کنید. برای مثال اگر می‌خواهید بخشی از تصویر را انتخاب کرده و آن را با همان حالت در محیط دیگر از تصویر تکرار کنید میزان Opacity را ۱۰۰ قرار دهید و در صورتی که می‌خواهید محیط تکرار شده شفاف تر از محیط اصلی باشد مقدار ۵۰ را برای آن تعیین کنید.
در صورتی که مایلید هنگام جابجایی ماوس نقطه منبع نیز جابجا شود، گزینه Aligned را انتخاب کنید. برای مثال اگر نقطه مرجع و منبع را ۵۰ پیکسل در چپ و پائین موقعیت جاری قلم انتخاب کنید، نقطه منبع همواره در ۵۰ پیکسلی سمت چپ و پائین نقطه‌ای که نقاشی می‌کنید قرار دارد و اگر می‌خواهید هر زمانی که در تصویر کلیک می‌کنید نقطه منبع اولیه تکرار شود این گزینه را غیرانتخابی کنید. (اندازه محیط به اندازه قلم‌ انتخابی شما بستگی دارد).انتخاب یک قلم
یک قلم با اندازه مناسب و ویژگی و حالت دلخواه را انتخاب کنید. در این مثال می‌خواهیم تصویر کلاه را بازسازی کنیم. یک قلم با اندازه متوسط و نرم گزینه مناسبی برای کپی تصویر کلاه و بازسازی آن است. برای تنظیم میزان نرمی قلم می‌توانید از نوار لغزنده Flow استفاده کنید.تعیین نقطه منبع
نمایشگر ماوس را در داخل پنجره تصویر جابجا کرده و آن را در نقطه منبع مورد نظر قرار دهید. برای تعیین نقطه منبع در حالیکه کلید Alt (در ویندوز) یا Option (در مکینتاش) را پائین نگه داشته‌اید کلیک کنید. نقطه منبع در واقع محل و نقطه شروع محیطی است که قصد بازسازی آن را دارید.کپی کردن تصویر در موقعیت جدید
پس از انتخاب نقطه منبع، ماوس را به موقعیت جدید برده و در حالیکه دکمه آن را پائین نگه داشته‌اید به اطراف بکشید توجه داشته باشید که با این کار یک کپی از وضعیت مقادیر پیکسل‌های نقطه منبع در محیط تکرار می‌شود.
* توجه *
نمونه‌برداری از تمام لایه‌ها در صورتی که می‌خواهید پس از تعیین نقطه منبع تمامی لایه‌ها بازسازی شوند، گزینه Use All Layers را در نوار Options انتخاب کنید. این کار روش مناسبی برای یکپارچه کردن چندین لایه در داخل یک لایه است.
Pattern Stampبا استفاده از ابزار Pattern Stamp که در منوی کشویی Clone Stamp قرار دارد می‌توانید یک طرح و بافت از پیش تعریف شده را در تصویر نقاشی کنید. بدین منظور در حالیکه ابزار Pattern Stamp انتخاب شده است یک بافت را از پالت pattern نوار Options انتخاب کنید، یک قلم با اندازه مناسب انتخاب کرده و بافت انتخابی را در داخل تصویر کپی کنید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


[h=1]آموزش استفاده از History Brush[/h]
History Brush به شما امکان می‌دهد تا بطور انتخابی و همانطور که در پالت History نشان داده می‌شود. تکراری از وضعیت قبلی تصویر را نقاشی کنید. History Brush به شما امکان دسترسی به وضعیت‌های قبلی یک فایل را می‌دهد. پالت History تنها تعداد محدودی از وضعیت‌های تعیین شده در کادر General Preferences را نگه می‌دارد. هنگامیکه وضعیت‌ها را به پالت اضافه می‌کنید، می‌توانید یک وضعیت را برای حفظ آن مرحله به یک Snapshot تبدیل کنید.
در حالیکه فایل تصویر باز است، ابزار History Brush را از جعبه ابزار انتخاب کنید. دقت داشته باشید که تمام وضعیتهای فایل که در پانل History ذخیره می‌شوند، در هنگام بسته شدن فایل پاک می‌شوند. بنابراین بر روی فایلی کار کنید که از زمان باز شدنش، روی آن تغییراتی انجام داده باشید. تعیین میزان ماتی
در نوار لغزنده Opacity نوار Options می‌توانید میزان شفافیت یا ماتی ضربات قلم را تعیین کنید. برای مثال کاهش مقادیر Opacity سبب شفافیت در ضربات قلم می‌شود. انتخاب یک قلم
یک اندازه قلم و افکت مربوطه را از منوی Brush نوار Options انتخاب کنید.تعیین منبع
برای باز کردن پالت History گزینه Window\History را انتخاب کنید. مراحل و وضعیت‌های مختلف موجود در آن را مقایسه کنید و برای قرار دادن آیکون منبع، در ستون چپ مرحله مورد نظر کلیک کنید.
دکمه ماوس را پایین نگه داشته و نمایشگر ماوس را روی قسمتهایی از تصویر که می‌خواهید تغییرات انجام شده در آن لغو شود، بکشید.
در این مثال، تصویر بوسیله یک فیلتر تغییر یافته است. تصویر اولیه و نهایی در کنار یکدیگر نشان داده شده‌اند بطوریکه می‌توانید تفاوت‌های آنها را مشاهده کنید.

*توجه *
History Brushنقاشی در اصلاحات یک ابزار قدرتمند برای تصحیح رنگ در داخل یک تصویر است. یکی از فرامین اصلاح رنگ فتوشاپ را انتخاب کرده و به تصویر اعمال کنید و سپس از پالت History وضعیت قبلی را انتخاب نمائید، تا افکت به وضعیت قبلی خود باز گردد. در حالیکه هنوز در پالت History هستید، در ستون چپ یکی از فرامین اصلاح رنگ کلیک کنید تا آیکون منبع History Brush تعیین شود. History Brush را انتخاب کرده و سپس به درستی در داخل محیطی که می‌خواهید نقاشی کنید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش استفاده از Pattern Maker[/h]
Pattern Makerطرح‌های تصادفی تولید می‌کند که می‌توان برای اعمال در یک تصویر و یا ذخیره آن به عنوان یک طرح از پیش تعریف شده از آنها استفاده کرد. این ابزار به شما امکان ذخیره طرح‌ها را می‌دهد و به شما در ایجاد طرح‌‌های سفارشی که می‌توانید برای تولید و توسعه الگو‌ها و زمینه‌های انتزاعی شگفت‌آور از آنها استفاده کنید، کمک می‌کنند.
برای تولید یک طرح می‌توان از هر تصویری استفاده کرد. برای باز کردن فایل مورد نظر، گزینه File\Open را انتخاب کنید. برای توضیح شیوه کار Pattern Maker ، از یک تصویر که تنها یک کاراکتر در آن قرار دارد استفاده می‌کنیم.
برای باز شدن پنجره Pattern Maker گزینه Filter\ Pattern Maker را انتخاب کنید. ابزار Rectangular Marquee را که در گوشه بالایی سمت چپ پنجره قرار دارد انتخاب کرده و ماوس را بکشید تا محیط نمونه مورد استفاده برای تولید طرح مورد نظر انتخاب شود.تولید اولین طرح
دکمه Generate را برای ایجاد اولین طرح کلیک کنید. Pattern Maker بطور اتوماتیک پنجره را با یک طرح تصادفی تولید شده از محیط نمونه پر می‌کند. برای ایجاد طرح‌های دیگر، دکمه Generate Again را کلیک کنید. تنظیم اندازه و همترازی
در بخش Generation Tile پنجره Pattern Maker ، در فیلدهای Width و Height مقادیر دیگری وارد کنید تا نسبت‌های طرح تغییر کند. برای تنظیم کردن همترازی، از منوی کشویی Offset گزینه Vertical یا Horizontal را انتخاب کرده و درصد آن را نیز در فیلد Amount وارد کنید و برای تولید طرح جدید، دکمه Generate Again را کلیک کنید. تنظیم میزان صافی و هموارسازی
برای تغییر صافی و همواری طرح یکی از مقادیر ۱،۲ یا ۳ را از منوی کشویی Smoothness انتخاب کنید. برای کنترل مقدار جزئیات موجود در طرح، یک مقدار را در فیلد Sample Detail وارد کنید. برای مشاهده نتیجه تغییرات انجام شده، دکمه Generate Again را کلیک کنید.اعمال یا ذخیره طرح
برای اعمال طرح به تصویر جاری گزینه OK را کلیک کنید. همچنین می‌توانید آیکون Save Preset Pattern که در پائین قسمت Tile Historty قرار دارد را انتخاب کنید تا طرح کاشی بعنوان یک طرح از پیش تعیین شده، ذخیره شود.

*توجه*
استفاده از Clipboard برای یک نمونه از داده‌های تصویر ذخیره شده در حافظه موقت Clipboard می‌توانید بعنوان منبع یک طرح استفاده کنید. برای انجام چنین کاری یک تصویر یا بخشی از آن را به حافظه کپی کرده و کادر مقابله‌ای Use Clipboard as Sample را در قسمت Tile Generation پنجره ایجاد طرح انتخاب کنید و برای مشاهده نتیجه دکمه Generate را کلیک کنید.
پیش نمایش‌ها و مرور مقادیر تمامی طرح‌‌های تولید شده در یک وضعیت در قسمت Tile History، جهت مشاهده مجدد ذخیره و نگهداری می‌شود. از دکمه‌های جلو و عقب برای مرور و مشاهده طرح‌های تولید شده مختلف استفاده کنید. می‌توانید پس از انتخاب طرح مورد نظر آن را ذخیره کرده یا به تصویر اعمال نمائید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


[h=1]آموزش ساخت یک قلم[/h]
قابلیت طراحی و نقاشی در فتوشاپ CS بطور چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود یافته است. در فتوشاپ قابلیت ایجاد قلم‌های سفارشی مختلفی با ویژگی‌های گوناگون را دارید. این گزینه‌ها از طریق پالت Brushes کنترل و تنظیم می‌شوند. در این پالت، قلم‌های از پیش ترسیم شده در سمت راست و در بالای نوار لغزنده Master Diameter دیده می‌شوند و لیست کاملی از گزینه‌های مربوط به تنظیمات در سمت چپ نمایان می‌شوند.ایجاد یک صفحه آزمایشی
گزینه File\New را برای ایجاد یک صفحه جدید انتخاب کنید. پس زمینه آن را سفید (White) انتخاب کرده و پارامترهایی که در کادر محاوره‌ای ظاهر می‌شوند را تنظیم کنید. از این فایل برای آزمایش نتایج استفاده از قلم ساخته شده استفاده می‌شود.باز کردن پالت Brushes
بطور پیش فرض، پالت Brushes در نوار Options و در بالای صفحه فتوشاپ قرار دارد. برای باز کردن آن کافی است تا در برچسب Brushes کلیک کرده یا از منوی Window گزینه Brushes را انتخاب نمائید.تعیین شکل قلم
برای بارگذاری گزینه‌های مربوط به شکل قلم، گزینه Brush Tip Shape که در ستون سمت چپ قرار دارد را انتخاب کنید. برای تعیین اندازه قلم مورد استفاده از نوار لغزنده Diameter استفاده کنید. تنظیمات Hardness,Angle,Roundness را بصورت مورد نظرتان انجام دهید. شکل ایجاد شده در فیلد پیش نمایش پائین پالت قابل مشاهده است. همچنین با تغییر مقدار فیلدهای Angle و Roundness نیز می‌توانید میزان گردی و یا زاویه قلم را تنظیم کنید. برای مشاهده دقیق نتیجه تنظیمات انجام شده، با قلم در فایل نمونه‌ای که ایجاد کردیم بکشید.تنظیم گزینه‌های Shape Dynamics
در پالت Brushes گزینه Shape Dynamics را از لیست سمت چپ انتخاب کنید تا گزینه‌های مربوطه بارگذاری شوند. در این قسمت گزینه‌های مختلفی مربوط به ضربات قلم‌ وجود دارد که با عنوان jitter مشخص شده‌اند. اندازه، زاویه و میزان گردی را می‌توانید با استفاده از نوارهای لغزنده‌ موجود تعیین کنید. منوی Control موجود در زیر هر نوار لغزنده به شما امکان تعیین شیوه و حالت مربوط را می‌دهد. همچنین می‌توانید حداقل درصد ضخامت و گردی قلم‌ها را نیز تعیین کنید. برای کسب نتیجه دقیق و دلخواه با قلم در فایل نمونه آزمایشی کلیک کرده و بکشید.تعیین میزان پراکندگی
در پالت Brushes گزینه Scattering را انتخاب کنید. Scatter در واقع به شیوه و حالت پخش شدن ضربات قلم در هنگام کلیک و کشیدن ماوس اشاره دارد. بطور پیش فرض، نوار لغزنده Scatter میزان پراکندگی عمودی را تعیین می‌کند. در صورتی که مایلید پراکندگی ضربات قلم هم در جهت عمودی و هم افقی وجود داشته باشد، گزینه Both Axis را فعال کنید. نوار Count میزان غلظت و تراکم مربوط به قلم را کنترل کرده و نوار لغزنده Count jitter نیز جریان داخلی را کنترل می‌کند. برای تعیین شیوه کنترل نیز می‌توانید از منوهای کشویی Control که در قسمت پائین هر نوار لغزنده قرار دارند استفاده کنید. برای مشاهده نتیجه در صفحه کلیک کرده و ماوس را به اطراف بکشید.تنظیمات حالت بافت (Texture)
در پالت Brushes گزینه Texture را انتخاب کرده تا صفحه تنظیمات مربوط به آن باز شود. برای انتخاب بافت مورد نظر در نمونه‌های موجود کلیک کنید. همچنین می‌توان اندازه، میزان آمیختگی، عمق و متغیرهای مربوط به عمق را تعیین کرد. برای مشاهده نتیجه حاصله در صفحه آزمایشی کلیک کرده و ماوس را به اطراف بکشید.تنظیمات حالت قلم دوگانه (Dual Brush)
برای ایجاد قلمی که تنظیمات مربوط به دو قلم را در خود دارد، گزینه Dual Brush نوار Brushes را انتخاب کنید. ابتدا با استفاده از منوی Blend Mode و پالت اشکال از پیش تعیین شده، شیوه و شکل قلم را برای دومین قلم انتخاب کنید. سپس ضخامت، تراکم، پراکندگی و مقدار ضربات قلم را تعیین کنید. توجه داشته باشید که این تنظیمات تنها در قلم دوم موثر هستند و فتوشاپ این تنظیمات را با تنظیمات مربوط به قلم اول ترکیب می‌کند.تنظیمات رنگ قلم
برای کنترل متغیرهای مربوط به رنگ قلم گزینه Color Dynamics را در پالت Brushes انتخاب کنید. این تنظیمات به شما امکان می‌دهند تا آمیختگی و غلظت رنگ‌های پس زمینه و پیش زمینه ضربات قلم را تعیین کنید و نیز میزان متغیرهای مربوط به hue ، saturation ، brightness و purity را تعیین کنید. برای مشاهده نتیجه در صفحه کلیک کرده و ماوس را به اطراف بکشید.گزینه‌های قسمت Other Dynamics
برای تنظیم شفافیت و نرمی قلم ایجاد شده، گزینه Other Dynamics را از پالت Brushes انتخاب کنید. برای مشاهده نتایج حاصل از این تغییرات، با قلم ایجاد شده در صفحه شروع به نقاشی کنید.تنظیم مشخصه‌های نقاشی
گزینه‌های موجود در قسمت پایین لیست سمت چپ پالت Brushes به شما امکان فعال یا غیرفعال کردن ویژگی‌های همچون Noise ، Wet Edges ، Airbrush ، Smoothing و Protect Texture را می‌دهند. این گزینه‌ها میزان نرمی و نوع بافت قلم‌ها را کنترل می‌کنند. برای دستیابی به افکت مورد نظرتان گزینه‌های مزبور را تغییر دهید.بکارگیری قلم‌مو پالت Brush را بسته و از قلم ایجاد شده در محیط کاری‌تان استفاده کنید. در صورتی که بخواهید از قلم ایجاد شده بعدها نیز استفاده کنید می‌توانید آن را ذخیره نمائید.
*توجه*
تنظیمات مربوط به صفحات طراحی حساس به فشار در صورتی که از یک قطعه سخت افزاری ورودی که از ویژگی‌های Pen Pressure ، Pen Tilt یا Thumbwheel پشتیبانی می‌کند استفاده می‌کنید، حتماً تنظیمات مربوط را در منوهای Control موجود در هر قسمت، انجام دهید.
بکارگیری قلم‌های سفارشی از پیش تعیین شدتوجه داشته باشید که تنظیمات تعیین شده برای قلم‌ را ذخیره کنید. همچنین توجه داشته باشید که تنظیمات و گزینه‌های قلم به ابزار نقاشی انتخاب شده بستگی دارد.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ایجاد طیف‌های سفارشی[/h]
ساخت یک طیف سفارشی بر اساس تعریف تعدادی رنگ‌ به علاوه تعیین نحوه محو شدن و تغییر رنگ صورت می‌گیرد. همچنین امکان تغییر شفافیت در طیف وجود دارد. که در این حالت با قرار دادن یک طیف در لایه فوقانی امکان مشاهده تصویر موجود در لایه زیرین نیز وجود دارد. طیف‌ها مشابه قلم‌های سفارشی بوده و می‌توانید آنها را برای هر تصویر سفارشی کنید. فتوشاپ برای دسترسی آسان، به شما امکان ایجاد و ذخیره طیف‌های سفارشی و افزودن آنها به لیست از پیش تعریف شده را می‌دهد. بعد از ایجاد یک طیف می‌توانید از آن با هر یک از طرح‌های موجود در نوار Options استفاده کنید.
ابزار Gradient را از در جعبه ابزار انتخاب کنید. در نوار Options نمونه طیف را کلیک کنید. کادر مقابله‌ای Gradient Editor فعال می‌شود.انتخاب یک طرح از پیش تعریف شده
اگر قصد استفاده از طیف‌های از پیش تعریف شده را بعنوان نقطه شروع دارید، یکی از آنها را از پالت‌ بالایی کادر محاوره‌‌ای انتخاب کنید. در صورتی که بخواهید برخی از پارامترها را از قبل تعریف کنید انتخاب یک طرح از پیش تعیین شده، ایده و نظر مناسبی است.انتخاب رنگ شروع
در رنگ سمت چپ نوار رنگ موجود در کادر Editor Gradient، دو بار کلیک کنید تا کادر انتخابگر رنگ فعال شود. رنگی که قصد دارید در ایجاد طیف از آن به عنوان رنگ نقطه شروع استفاده کنید را انتخاب کرده و سپس OK را کلیک کنید تا کادر انتخابگر رنگ بسته شود، رنگ جدید در سمت چپ نوار رنگ نمایان می‌شود و نوار طیف رنگ نیز بر مبنای انتخاب شما به روز رسانی می‌شود.انتخاب رنگ انتهایی
در رنگ سمت راست نوار رنگ کادر محاوره‌ای Gradient Editor دو بار کلیک کنید تا پنجره انتخابگر رنگ باز شود. رنگ دومی که می‌خواهید در طیف استفاده کنید را انتخاب کرده سپس OK را کلیک کنید. رنگ جدید در سمت راست نوار ظاهر شده و نوار طیف رنگ نیز به روز رسانی می‌شود.تعیین نقطه جدایی رنگها
نقطه جدایی در واقع محل و میزان ترکیب دو رنگ را تعیین می‌کند. بطور پیش فرض این شکستگی رنگ از وسط صورت می‌گیرد. اما شما می‌توانید با کشیدن لوزی کوچک موجود در زیر نوار مکان این نقطه را تغییر دهید. با تنظیم این نقطه می‌توانید به یک رنگ نسبت به رنگ دیگر، برتری دهید.افزودن رنگ‌های دیگر
در بخش زیرین نوار رنگ دو بار کلیک کنید. انجام چنین کاری سبب فعال شدن کادر انتخابگر رنگ می‌شود. رنگ سوم مورد نظر را انتخاب کنید تا به نوار اضافه شود. سپس OK را کلیک کنید. موقعیت رنگ جدید را در نوار جابجا کنید تا به حالت مورد نظر دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید که یک لوزی کوچک بین هر دو کنترل رنگ موجود در نوار رنگ قرار دارد ذخیره طیف ایجاد شده
برای ذخیره طیف ایجاد شده می‌توانید گزینه New را کلیک کنید تا طیف مزبور ذخیره شده و به نمونه‌های موجود در پالت اضافه شود. OK را کلیک کنید تا Gradient Editor بسته شود. در صورت تمایل می‌توانید برای ذخیره طیف، دکمه Save را کلیک کنید تا بعنوان یک فایل جداگانه ذخیره شود. با انجام چنین کاری کادر محاوره‌ای Save As فعال می‌شود و شما می‌توانید نام و محل طیف را تعیین کنید.
*توجه*
استفاده از شفافیت برای مشاهده و دیدن طرح‌های موجود در لایه‌های زیرین می‌توانید از طیف به همراه شفافیت استفاده کنید. می‌توانید در کادر نمونه رنگ موجود در بالای نوار رنگ در کادر محاوره‌ای Gradient Editor کلیک کنید تا فیلد Opacity فعال شود. سپس مقدار مورد نظرتان را در این فیلد وارد کنید. برای کنترل میزان شفافیت می‌توانید این کنترل را به اطراف جابجا کنید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


[h=1]آموزش ایجاد متون سه‌ بعدی[/h]
۳D Textیا متون سه بعدی به حالتی اشاره دارد که از سایه یا مدل برای ایجاد یک افکت سه بعدی در صفحه یک تصویر استفاده می‌شود. این افکت‌ها شامل drop shadow ، embossing و… می‌باشند. در این کار عملی به شیوه ایجاد این متون می‌پردازیم.
از مراحل عنوان شده در کار عملی ۱ برای ایجاد یک لایه متنی استفاده کنید. پس از ایجاد آن با انتخاب گزینه Window\Layers بررسی کنید که آیا لایه مزبور فعال است یا خیر.انتخاب افکت‌های Bevel and Emboss
گزینه Layer\Layer Style\Bevel and Emboss را برای باز شدن کادر محاوره‌ای Layer Style انتخاب کنید. مطمئن شوید که گزینه Preview فعال است.انتخاب سبک Bevel
از منوی Style قسمت Structure کادر محاوره‌ای، سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید. این گزینه‌ها عبارتند از : Outer Bevel، Inner Bevel ، Emboss ، Pillow Emboss و Strok Emboss . از آنجا که کادر محاوره‌ای Preview فعال است می‌توانید با انتخاب هر گزینه نتیجه حاصله را نیز در پنجره اصلی تصویر مشاهده کنید.تعیین عمق
نوار لغزنده Depth میزان ضخامت شیب و زاویه را تعیین می‌کند. ضخامت مورد نظر به اندازه فونت انتخاب شده و میزان بزرگنمایی تصویر بستگی دارد. نوارهای لغزنده Size و Soften میزان پراکندگی و پخش شدن افکت و تیزی لبه‌های آن را کنترل می‌کنند. برای کاهش و یا افزایش این مقادیر می‌توانید در نوار لغزنده کلیک کرده و ماوس را به چپ یا راست بکشید. تعیین زاویه
گزینه Angle زاویه نور تابیده شده را تعیین می‌کند. در واقع تغییر زاویه، میزان سایه و روشن افکت متن را تعیین می‌کند. در بخش Shading در داخل دایره Angle کلیک کرده و برای تغییر جهت نور، ماوس را به اطراف بکشید. همچنین می‌توانید مقدار زاویه مورد نظرتان را در کادر متنی Angle وارد کنید.رنگ سایه‌ها و برجستگی‌ها
در صورت نیاز می‌توانید رنگ سایه و روشن افکت‌های سه بعدی را تغییر دهید. در نمونه رنگ قسمت Shading کادر محاوره‌ای Layer Style کلیک کنید تا انتخابگر رنگ فعال شود. سپس رنگ جدید مورد نظرتان را انتخاب کنید. از منوهای کشویی نوع Shadow و Highlight را انتخاب کرده و از طریق نوار لغزنده میزان شفافیت را متناسب با هر یک تعیین کنید. گزینه OK را کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای بسته شده و افکت به آن اعمال شود.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ساخت افکت‌های فیلتری متون[/h]
به جای قرار دادن متون بصورت کاراکترهای صاف و مستقیم می‌توانید از متون تیره یا روشن در تصاویرتان استفاده کنید. یا می‌توانید از افکت‌های بافت دار برای ترسیم کاراکترهای متنی استفاده کنید. در این کار عملی از فیلترها برای ایجاد تغییر در یک متن معین و یکی کردن زمینه با آن استفاده می‌شود. علاوه بر فیلترها می‌توانید از تغییر رنگ، میزان تغییرات کنتراست و افکت‌های بافت‌دار در هنگام اعمال تکنیک‌های فیلتری استفاده کنید. کپی برداری از لایه مقصد
تصویر را باز کرده و سپس لایه‌ای که بعنوان پس زمینه افکت بکار می‌رود را انتخاب کنید. در پالت Layers، لایه را انتخاب کرده و سپس گزینه Duplicate Layer را از منوی پالت انتخاب نمائید. بعد از باز شدن کادر محاوره‌ای Duplicate Layer یک نام برای لایه ایجاد شده وارد کرده و سپس OK را کلیک نمائید. انتخاب ابزار Horizontal Type Mask
از جعبه ابزار گزینه Horizontal Type Mask را انتخاب کنید. در فتوشاپ پوشش‌گذاری به فرایند تعیین یک محیط خاص برای انتخاب یا ایجاد تغییرات مشخص اشاره دارد. در این مورد ما محیطی را به شکل حروف متون انتخاب می‌کنیم. تعیین نقطه شروع تایپ متن
مکان نما را در داخل محیط تصویر جابجا کرده و در آن کلیک کنید تا نقطه شروع متن تعیین شود. یک نقاب رنگی مربوط به تایپ پس از انجام این کار در صفحه نمایان می‌شود که تعیین کننده کاراکترهای متنی برگزیده است. بسته به ساختاربندی Quick Mask فتوشاپ، ممکن است پس زمینه پوشش‌دار شده و کاراکترهای متنی برعکس بدون پوشش شوند.تنظیم پارامترها
در نوار Options ویژگی‌ها و نوع فونتی را که قصد اضافه کردن آن را به متن دارید تعیین کنید. برای افکت‌های متنی فیلتردار، طرح حروف ضخیم و توپر و نسبتاً بزرگ (۲۰ پوینت یا بزرگتر) خوب کار می‌کنند.وارد کردن متن
متن را در تصویر تایپ کنید. پس از پایان تایپ متن موردنظر، آیکون موجود در سمت راست نوار Options را برای اعمال تغییرات کلیک کنید و در صورتیکه اندازه فونت، نوع فونت و… مناسب نیست، برای پاک شدن متن، دکمه Cancel را در سمت راست نوار Options کلیک کنید و یا دکمه ESC را فشار دهید. برای تغییر موقعیت متن از ابزار Move موجود در جعبه ابزار استفاده کرده و به آسانی متن را جابجا کنید.اعمال یک فیلتر
از ابزار Move می‌توانید برای انتخاب متن نیز استفاده کنید. سپس از منوی Filter نوار منو، یکی از فیلترهای فتوشاپ را انتخاب نمائید. در این مثال از فیلتر Halftone Pattern (Filter\Sketch\Halftone Pattern) استفاده شده است.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش ایجاد طرح سبک‌های چاپی[/h]
ابزارهای استانداردی که در کار عملی ۶ بخش ۲ مورد بررسی قرار گرفتند، در ایجاد طرح سبک‌های مبتنی بر متن بسیار موثر هستند که به مدیریت طرز کار تایپ در طرح‌های چاپی و وب کمک می‌کنند. طرح سبک‌ها کنترل کاملی بر روی تمامی پارامترهای تایپ از جمله فونت، همترازی، گزینه‌های فاصله گذاری و … دارند. فتوشاپ حتی امکان ضمیمه کردن یک رنگ خاص به یک طرح از پیش تنظیم شده را می‌دهد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید به آسانی ابزار تایپی برای سرصفحه و ابزار دیگری را برای عنوان، متن اصلی یا هر قالب‌بندی دیگری در پروژه تعیین کنید
یکی از ابزارهای Horizontal Type یا Vertical Type را از جعبه ابزار انتخاب کنید.انتخاب پارامترهای فونت
برای تعیین تنظیمات اولیه فونت از جمله نوع فونت، اندازه و تیزی لبه‌های آن و جهت فونت از نوار Options استفاده کنید. تعیین فاصله خط و کاراکتر
برای باز شدن پالت Character، گزینه Window\Character را انتخاب کنید. فاصله کشیدگی افقی یا عمودی بین حروف، فشردگی افقی یا عمودی و نیز حرکت به سمت بالا یا پائین یا چپ به راست متون نسبت به خط مبنا را در این قسمت می‌توانید تنظیم کنید.تعیین همترازی
گزینه Window\Paragraph را برای باز شدن پالت Paragraph انتخاب کنید. سپس تنظیمات مربوط به همترازی و فاصله بین خطوط و نیز میزان تورفتگی را تعیین نمائید. انتخاب رنگ فونت
در صورتی که مایلید تا یک رنگ خاص را در طرح از پیش تنظیم شده‌تان تعیین کنید، در نوار Options و در نمونه رنگ مربوط به فونت یا در پالت Character کلیک کنید. هنگامیکه صفحه انتخابگر رنگ فعال شد، رنگ مورد نظرتان را جهت اعمال به متن انتخاب نمائید.ذخیره طرح ایجاد شده
گزینه Window\Tool Presets را برای باز شدن پالت Tool Presets انتخاب کنید. گزینه Tool Preset New را از منوی پالت انتخاب کرده و در کادر محاوره‌ای که نمایان می‌شود نام مورد نظرتان را وارد کنید. سپس OK را جهت ذخیره کلیک کنید. از این به بعد و در صورت نیاز می‌توانید از این پارامترها جهت استفاده در متون مختلف استفاده کنید.

*توجه *
استفاده از ویژگی انحراف متون در تنظیمات مربوط به طرح‌های تعریف شده متون می‌توانید از تنظیمات انحراف در متون (همانطور که در کار عملی ۵ این بخش توضیح داده خواهد شد) قبل از ذخیره طرح استفاده کنید.از اینکه با ما بودید ممنون و امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید
 

Similar threads

بالا