صنعت روانكاري و رويكرد به فناوري نانو
نويسنده: دكتر مناچم كنات
مترجم: مهندس مليكا حسن پور
از زمانيكه چرخ اختراع شد، نياز استفاده از روانكار نيز به وجود آمد. در دنياي صنعتي امروز، عملكرد ماشين ها در شرايط سرعت و بار بالا به همراه بازده بيشتر و مشكلات زيست محيطي كمتر، تأثير ويژه اي بر انتخاب روانكار مناسب گذاشته است. در اين راستا، يكي از نوآوري هاي شگرف، فناوري نانو است. اصولاً نانوذرات به ساختار موادي اطلاق مي شود كه اندازه آنها در حدود يك ميلياردم متر (يك هزارم قطر موي انسان) بوده و از كنار هم قرار گرفتن اتمها با خواص يكپارچه بدست مي آيد. اين مواد داراي خواص مكانيكي، نوري و الكتريكي عالي هستند كه در زمينه هاي مختلفي از جمله توليد روانكار، كاربردهاي فضايي و هوايي، خودروها، بيوپزشكي، مدارهاي الكترونيكي، پوشش ها، كاتاليستها و انباره هاي انرژي قابل كاربردند.
روانكارهاي جامد
اصولاً از روانكارها براي كاهش اصطكاك و سايش بين قطعات متحرك استفاده مي شود كه معمولترين آنها روغن و گريس است. در شرايطي كه استفاده از آنها غيرممكن باشد از روانكارهاي جامد استفاده مي شود. از اينگونه موارد مي توان به تجهيزات فضايي، شرايط خلاء، محيط هاي واكنش پذير، محيط هاي داراي تشعشع و يا ابزار بسيار كوچك اشاره كرد.
از اين دسته از روانكارها مي توان بصورت مستقيم با پاشش برروي تجهيزات و يا بصورت ماده افزودني موجود در روغن و گريس استفاده كرد. گفتني است مصرف روانكارهاي جامد با توجه به نياز بازار در بهبود خواص روانكارها روبه افزايش است. تركيبات گرافيته لايه اي، دي سولفيد موليبدن لايه اي و دي سولفيد تنگستن لايه اي از روانكارهاي جامد معمولي هستند. چنانچه در شكل1 مشاهده مي شود لايه هاي ملكولي به دليل لغزش برروي هم اصطكاك را بهتر كاهش مي دهند ولي مواد مركب لايه اي مانع حركت مي شوند. لبه هاي لايه ها طي واكنش هاي شيميايي تجزيه شده و شكاف بر مي دارند و به سطح فلزي مي چسبند. ذرات بزرگتر نمي توانند وارد دخل و خرج اجزاي فلزي شوند بنابراين با تجمع برروي سطح، به ماشين مي چسبند و در نهايت باعث كاهش قابليت روانكاري و سايش فلز- فلز مي شوند. بنابراين در چنين شرايطي نياز به روانكارهاي جامد پايدارتر و كوچكتر وجود دارد.
شكل1: »نانوذرات پايدار IF به شكل كروي با مكانيسم غلتش بهتر از روانكارهاي جامد معمولي لايه اي كه با مكانيسم لغزش اين كار را مي كنند اصطكاك را كاهش مي دهند.«
كارخانه ها، نيروگاهها و ديگر صنايع نياز به روانكارهاي پايداري دارند كه بتوانند به طور قابل ملاحظه اي اصطكاك و سايش را كاهش دهند. ايده آل آنها استفاده از روانكارهايي است كه در عين ايجاد سرعت و دقت بالا، محيط زيست را نيز آلوده نكنند. بخصوص در صنعت خودروسازي، تحقيقات وسيعي در زمينه استفاده از روغن و گريس هايي با طول عمر بسيار بالا و داشتن شرايط بالا انجام مي گيرد. دستيابي به روانكارهاي جامد بهتر در كاربردهايي نظير فضايي، حفاري، شكل دهي و استفاده از آنها به عنوان پوشش دهنده اجزاي ماشين براي روانكاري خود به خودي در تجهيزات ابزار دقيق، بيوپژشكي و كنترل هاي هوايي همواره مسئله مورد تحقيق دانشمندان است.
قدم نهادن در عرصه نانو تكنولوژي
روانكارهاي خشك (جامد) حاصل شده از نانو تكنولوژي بصورت ساختار غيرآلي و كروي هستند.(شكل2) هندسه ساختار آنها منسوب به fuller است و از اينرو عبارت Inorganic Fulleren- Like و يا به اختصار IF براي اين نانوذرات بكار گرفته مي شود. شكل گنبدي كروي آنها مانند طرح Buchminster Fuller است كه در قدرداني از زحمات وي اين نانوذرات به Fullerene معروف شده اند.
در مقايسه با روانكارهاي جامد معمولي با ساختار صفحه اي تخت كه از طريق لغزش روانكاري مي كنند، نانوذرات IF داراي ساختار ويژه اي از كره هاي هم مركز تودرتو هستند كه گاه تعداد اين گنبدهاي كروي به20 و يا بيشتر مي رسد. نانوذرات IF مانند بلبرينگ هاي نازك عمل مي كنند و در سراسر سطح مي غلتند و عمل روانكاري را انجام مي دهند. اين كره هاي تودرتو مانند حلقه هاي پياز بوده و به صورت متوالي و به دنبال هم كوچك مي شوند. اين ساختار چند ديواره داراي مزاياي زيادي است. زمانيكه بيروني ترين لايه در اثر مصرف از بين برود، لايه زيرين پوسته وظيفه آن را برعهده مي گيرد و اين تجديد شدن متوالي، روانكاري مطلوبي را ايجاد مي كند. نتايج ارزيابي چندين آزمايشگاه مستقل نشان داد كه نانو ذرات IF مي توانند اصطكاك، سايش و انواع خوردگي را به طور چشمگير در مقايسه با روانكارهاي جامد معمولي كاهش دهند. همچنين اين روانكارهاي جديد مي توانند بصورت مواد افزودني به روغن و گريس اضافه شده و نيز به عنوان پوشش هاي ضد اصطكاك بر روي اجزاي خود روانكار استفاده شوند.
بنياد علمي
اساس روانكارهاي خشك (جامد) حاصل شده از علم نانوتكنولوژي بريافته هاي علمي چهار پژوهشگر به نام هاي Tenne، Margulis، Genut، hodes در گروه علمي نانو در مؤسسه علمي Weizmann استوار است. آنها براي اولين بار كشف كردند كه تركيبات لايه اي غيرآلي خاصي مانند دي سولفيد تنگستن و دي سولفيد موليبدن وجود دارند كه مي توانند به ساختار Fuller (گنبدي شكل با كره هاي هم مركز) تبديل شوند. اين روانكارهاي بدست آمده داراي مزاياي زيادي هستند:
- كاهش اصطكاك حدود7 بار بيشتر از نوع معمولي آنها، بخصوص در شرايط بار بالا (شكل3)
- كاهش هزينه ها، حرارت، ارتعاش و سروصدا
- افزايش فاصله زماني تعويض و تعمير ماشين آلات
- سازگاري با محيط زيست
- ذخيره انرژي
استفاده از روغنهاي پايه گياهي مانند آفتابگردان و ديگر دانه هاي روغني در حال جايگزين شدن روغن هاي هيدروكربني معمولي است. با افزودن نانوذرات IF به روغنهاي گياهي مي توان سطح كارآيي لازم را ايجاد كرد كه در اينصورت مشكلات زيست محيطي نيز به حداقل خواهد رسيد.
اين نانو ذرات همچنين به دليل ساختار مناسب، داراي خاصيت تحمل بار بالا هستند. اولين بار پروفسور كروتو برنده جايزه نوبل از دانشگاه سا*** انگليس گزارش داد كه نانو ذرات دي سولفيد تنگستن در برابر فشار و شوكهاي بالا(210ton/cm2) نسبت به روانكارهاي جامد معمولي مقاومت بهتري دارد. به دنبال آن، اثر مقاومت اين ذرات در شفتهاي دنده ها زير فشار زياد مورد آزمايش قرار گرفت. نتايج آزمايش ها نشان داد كه اگر ميزان كمي از اين نانوذرات به روغنهاي دنده معمولي اضافه شود، اصطكاك و سايش به اندازه قابل توجهي كاهش يافته و طول عمر پيش بيني شده اجزاي متحرك ماشين آلات افزايش خواهد يافت. اين ذرات برروي سطوح نسبتاً زبر نيز عملكرد عالي دارند، به اين صورت كه مي توانند وارد خلل و خرج سطح شده و در طول عمليات به آساني از آن خارج شده و بدون آسيب رساندن به سطح، عمل روانكاري را انجام دهند.
منبع: نشريه Scientific
نويسنده: دكتر مناچم كنات
مترجم: مهندس مليكا حسن پور
از زمانيكه چرخ اختراع شد، نياز استفاده از روانكار نيز به وجود آمد. در دنياي صنعتي امروز، عملكرد ماشين ها در شرايط سرعت و بار بالا به همراه بازده بيشتر و مشكلات زيست محيطي كمتر، تأثير ويژه اي بر انتخاب روانكار مناسب گذاشته است. در اين راستا، يكي از نوآوري هاي شگرف، فناوري نانو است. اصولاً نانوذرات به ساختار موادي اطلاق مي شود كه اندازه آنها در حدود يك ميلياردم متر (يك هزارم قطر موي انسان) بوده و از كنار هم قرار گرفتن اتمها با خواص يكپارچه بدست مي آيد. اين مواد داراي خواص مكانيكي، نوري و الكتريكي عالي هستند كه در زمينه هاي مختلفي از جمله توليد روانكار، كاربردهاي فضايي و هوايي، خودروها، بيوپزشكي، مدارهاي الكترونيكي، پوشش ها، كاتاليستها و انباره هاي انرژي قابل كاربردند.
روانكارهاي جامد
اصولاً از روانكارها براي كاهش اصطكاك و سايش بين قطعات متحرك استفاده مي شود كه معمولترين آنها روغن و گريس است. در شرايطي كه استفاده از آنها غيرممكن باشد از روانكارهاي جامد استفاده مي شود. از اينگونه موارد مي توان به تجهيزات فضايي، شرايط خلاء، محيط هاي واكنش پذير، محيط هاي داراي تشعشع و يا ابزار بسيار كوچك اشاره كرد.
از اين دسته از روانكارها مي توان بصورت مستقيم با پاشش برروي تجهيزات و يا بصورت ماده افزودني موجود در روغن و گريس استفاده كرد. گفتني است مصرف روانكارهاي جامد با توجه به نياز بازار در بهبود خواص روانكارها روبه افزايش است. تركيبات گرافيته لايه اي، دي سولفيد موليبدن لايه اي و دي سولفيد تنگستن لايه اي از روانكارهاي جامد معمولي هستند. چنانچه در شكل1 مشاهده مي شود لايه هاي ملكولي به دليل لغزش برروي هم اصطكاك را بهتر كاهش مي دهند ولي مواد مركب لايه اي مانع حركت مي شوند. لبه هاي لايه ها طي واكنش هاي شيميايي تجزيه شده و شكاف بر مي دارند و به سطح فلزي مي چسبند. ذرات بزرگتر نمي توانند وارد دخل و خرج اجزاي فلزي شوند بنابراين با تجمع برروي سطح، به ماشين مي چسبند و در نهايت باعث كاهش قابليت روانكاري و سايش فلز- فلز مي شوند. بنابراين در چنين شرايطي نياز به روانكارهاي جامد پايدارتر و كوچكتر وجود دارد.
شكل1: »نانوذرات پايدار IF به شكل كروي با مكانيسم غلتش بهتر از روانكارهاي جامد معمولي لايه اي كه با مكانيسم لغزش اين كار را مي كنند اصطكاك را كاهش مي دهند.«
كارخانه ها، نيروگاهها و ديگر صنايع نياز به روانكارهاي پايداري دارند كه بتوانند به طور قابل ملاحظه اي اصطكاك و سايش را كاهش دهند. ايده آل آنها استفاده از روانكارهايي است كه در عين ايجاد سرعت و دقت بالا، محيط زيست را نيز آلوده نكنند. بخصوص در صنعت خودروسازي، تحقيقات وسيعي در زمينه استفاده از روغن و گريس هايي با طول عمر بسيار بالا و داشتن شرايط بالا انجام مي گيرد. دستيابي به روانكارهاي جامد بهتر در كاربردهايي نظير فضايي، حفاري، شكل دهي و استفاده از آنها به عنوان پوشش دهنده اجزاي ماشين براي روانكاري خود به خودي در تجهيزات ابزار دقيق، بيوپژشكي و كنترل هاي هوايي همواره مسئله مورد تحقيق دانشمندان است.
قدم نهادن در عرصه نانو تكنولوژي
روانكارهاي خشك (جامد) حاصل شده از نانو تكنولوژي بصورت ساختار غيرآلي و كروي هستند.(شكل2) هندسه ساختار آنها منسوب به fuller است و از اينرو عبارت Inorganic Fulleren- Like و يا به اختصار IF براي اين نانوذرات بكار گرفته مي شود. شكل گنبدي كروي آنها مانند طرح Buchminster Fuller است كه در قدرداني از زحمات وي اين نانوذرات به Fullerene معروف شده اند.
در مقايسه با روانكارهاي جامد معمولي با ساختار صفحه اي تخت كه از طريق لغزش روانكاري مي كنند، نانوذرات IF داراي ساختار ويژه اي از كره هاي هم مركز تودرتو هستند كه گاه تعداد اين گنبدهاي كروي به20 و يا بيشتر مي رسد. نانوذرات IF مانند بلبرينگ هاي نازك عمل مي كنند و در سراسر سطح مي غلتند و عمل روانكاري را انجام مي دهند. اين كره هاي تودرتو مانند حلقه هاي پياز بوده و به صورت متوالي و به دنبال هم كوچك مي شوند. اين ساختار چند ديواره داراي مزاياي زيادي است. زمانيكه بيروني ترين لايه در اثر مصرف از بين برود، لايه زيرين پوسته وظيفه آن را برعهده مي گيرد و اين تجديد شدن متوالي، روانكاري مطلوبي را ايجاد مي كند. نتايج ارزيابي چندين آزمايشگاه مستقل نشان داد كه نانو ذرات IF مي توانند اصطكاك، سايش و انواع خوردگي را به طور چشمگير در مقايسه با روانكارهاي جامد معمولي كاهش دهند. همچنين اين روانكارهاي جديد مي توانند بصورت مواد افزودني به روغن و گريس اضافه شده و نيز به عنوان پوشش هاي ضد اصطكاك بر روي اجزاي خود روانكار استفاده شوند.
بنياد علمي
اساس روانكارهاي خشك (جامد) حاصل شده از علم نانوتكنولوژي بريافته هاي علمي چهار پژوهشگر به نام هاي Tenne، Margulis، Genut، hodes در گروه علمي نانو در مؤسسه علمي Weizmann استوار است. آنها براي اولين بار كشف كردند كه تركيبات لايه اي غيرآلي خاصي مانند دي سولفيد تنگستن و دي سولفيد موليبدن وجود دارند كه مي توانند به ساختار Fuller (گنبدي شكل با كره هاي هم مركز) تبديل شوند. اين روانكارهاي بدست آمده داراي مزاياي زيادي هستند:
- كاهش اصطكاك حدود7 بار بيشتر از نوع معمولي آنها، بخصوص در شرايط بار بالا (شكل3)
- كاهش هزينه ها، حرارت، ارتعاش و سروصدا
- افزايش فاصله زماني تعويض و تعمير ماشين آلات
- سازگاري با محيط زيست
- ذخيره انرژي
استفاده از روغنهاي پايه گياهي مانند آفتابگردان و ديگر دانه هاي روغني در حال جايگزين شدن روغن هاي هيدروكربني معمولي است. با افزودن نانوذرات IF به روغنهاي گياهي مي توان سطح كارآيي لازم را ايجاد كرد كه در اينصورت مشكلات زيست محيطي نيز به حداقل خواهد رسيد.
اين نانو ذرات همچنين به دليل ساختار مناسب، داراي خاصيت تحمل بار بالا هستند. اولين بار پروفسور كروتو برنده جايزه نوبل از دانشگاه سا*** انگليس گزارش داد كه نانو ذرات دي سولفيد تنگستن در برابر فشار و شوكهاي بالا(210ton/cm2) نسبت به روانكارهاي جامد معمولي مقاومت بهتري دارد. به دنبال آن، اثر مقاومت اين ذرات در شفتهاي دنده ها زير فشار زياد مورد آزمايش قرار گرفت. نتايج آزمايش ها نشان داد كه اگر ميزان كمي از اين نانوذرات به روغنهاي دنده معمولي اضافه شود، اصطكاك و سايش به اندازه قابل توجهي كاهش يافته و طول عمر پيش بيني شده اجزاي متحرك ماشين آلات افزايش خواهد يافت. اين ذرات برروي سطوح نسبتاً زبر نيز عملكرد عالي دارند، به اين صورت كه مي توانند وارد خلل و خرج سطح شده و در طول عمليات به آساني از آن خارج شده و بدون آسيب رساندن به سطح، عمل روانكاري را انجام دهند.
منبع: نشريه Scientific