چگونه از دینمون دفاع کنیم؟

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
اولا من در پست های قبلی از هیچ دینی یا هیچ ایدئولوژی خاصی طرفداری نکردم. اگه تاپیکی راجع به سایر دین ها هم بود ضعف هاشون رو می گفتم و شاید ده برابر اسلام از اونها هم انتقاد می کردم.
ضمنا دین اسلام از بدو تولد با سیاست در هم آمیخته و یکی شدند. یعنی سیاست شما دین شماست.بنابراین اگر ذر سیاست مشکلی باشه در دین هم هست. :w12:

سلام،
درسته،شما طرفداری نکردی ولی اشکال که گرفتید.به اینکار به نظرم می گن جبهه گیری.
کسی هم یه جبهه رو انتخاب میکنه،مسلماً بی طرف نیست هر چند خودش فکر کنه بی طرفه.
در مورد سیاست هم،من نگفتم که جدای از دینه.گفتم نقص در عملکرد افراد از دین جداست وگرنه اسلام هم جنبه سیاسی داره هم اجتماعی و یه مطلب دیگه هم که گفتم این بود که قرار بر این بود توی این تاپیک مباحث اعتقادی و دینی حل و فصل بشه نه مسائل سیاسی.که حالا شما حکومت به قول خودت اینها... رو قبول نداری و ما بیام اونرو به شما بقبولونیم.

:w12:انتخاب راه باید به گونه ای باشه که دین های مختلف رو کنار هم قرار بدیم و از هرکدوم قوانینی رو که با منطق سازگاره انتخاب کنیم. نه اینکه فقط یک دین رو که نسبتا کاملتر از اون یکی هاست به طور یکجا به عنوان راه انتخاب کنیم.

وقتی که هر پیامبری دین پیامبر قبل از خودش رو تایید و تکمیل کرده و همه از سمت یک خدا فرستاده شدن فکر می کنید باز هم این حرف شما درسته؟ وقتی نوح آمده و ابراهیم رو تایید کرده،موسی آمده نوح و ابراهیم را تایید کرده،عیسی آمده و موسی،نوح و ابراهیم را تایید کرده و همگی این 4 پیامبر به آمدن پیامبر بعد از خود پیروانشون رو بشارت دادن باز هم فکر می کنید پیامبری که خاتم آنهاست دین ناقصی رو ارئه کرده و مباحثی در دین پیامبران قبلی بوده که از قلم افتاده؟
 

S_K_AZ

عضو جدید
سلام،
درسته،شما طرفداری نکردی ولی اشکال که گرفتید.به اینکار به نظرم می گن جبهه گیری.
کسی هم یه جبهه رو انتخاب میکنه،مسلماً بی طرف نیست هر چند خودش فکر کنه بی طرفه.
در مورد سیاست هم،من نگفتم که جدای از دینه.گفتم نقص در عملکرد افراد از دین جداست وگرنه اسلام هم جنبه سیاسی داره هم اجتماعی و یه مطلب دیگه هم که گفتم این بود که قرار بر این بود توی این تاپیک مباحث اعتقادی و دینی حل و فصل بشه نه مسائل سیاسی.که حالا شما حکومت به قول خودت اینها... رو قبول نداری و ما بیام اونرو به شما بقبولونیم.



وقتی که هر پیامبری دین پیامبر قبل از خودش رو تایید و تکمیل کرده و همه از سمت یک خدا فرستاده شدن فکر می کنید باز هم این حرف شما درسته؟ وقتی نوح آمده و ابراهیم رو تایید کرده،موسی آمده نوح و ابراهیم را تایید کرده،عیسی آمده و موسی،نوح و ابراهیم را تایید کرده و همگی این 4 پیامبر به آمدن پیامبر بعد از خود پیروانشون رو بشارت دادن باز هم فکر می کنید پیامبری که خاتم آنهاست دین ناقصی رو ارئه کرده و مباحثی در دین پیامبران قبلی بوده که از قلم افتاده؟
خب من قبول می کنم دین ها رفته رفته کاملتر شده اند ولی کاملترین اونها 100% کامل نیست.
ضمنا شما دفاع نمیکنید شما توجیه میکنید:w18:
 

ryhan

عضو جدید
در مورد انتخاب راه آدم باید دین های مختلف رو کنار هم بذاره و از هر کدوم بهترین قوانین رو انتخاب کنه. نه اینکه یک دینو که نسبتا کاملتر از اون یکی هاست رو برای خودش به عنوان دین انتخاب کنه.

سلام خدا خیرت بده قبول داری دین اسلام نسبتا کامل پس تو خیلی از مسائل با هم تفاهم

داریم

اما این که می گید نسبتا بخاطر شناخت نسبی شماست اگه شناختتون از دین کامل خدا

که اسلام هست کامل بشه شما هم انتخابتون رو خواهید کرد

دعای زیبایی هست که می گه

خدایا خودت را به من بشناسان که اگر تو را نشناسم رسولت را نمی شناسم

خدایا رسولت را به من بشناسان که اگر رسولت را نشناسم حجتت را نمی شناسم

خدایا جحتت را به من بشناسان که اگر حجتت را نشناسم در دینم گمراه می شم

این دعایی ایست که از جانب خدا به مسلمون ها گفته شده تا دعا کنن


در قرآن هم آیه ایی هست خداوند به پیامبر(ص)فرموده که دائم بگو خدایا بر علمم بیافزای

اینها یعنی اینکه هنوز خیلی چیز ها هست که ما نمی دونیم
هرچه بیشتر بدونیم بیشتر به کامل بودن دین اسلام پی می بریم
 

S_K_AZ

عضو جدید
سلام خدا خیرت بده قبول داری دین اسلام نسبتا کامل پس تو خیلی از مسائل با هم تفاهم

داریم

اما این که می گید نسبتا بخاطر شناخت نسبی شماست اگه شناختتون از دین کامل خدا

که اسلام هست کامل بشه شما هم انتخابتون رو خواهید کرد

دعای زیبایی هست که می گه

خدایا خودت را به من بشناسان که اگر تو را نشناسم رسولت را نمی شناسم

خدایا رسولت را به من بشناسان که اگر رسولت را نشناسم حجتت را نمی شناسم

خدایا جحتت را به من بشناسان که اگر حجتت را نشناسم در دینم گمراه می شم

این دعایی ایست که از جانب خدا به مسلمون ها گفته شده تا دعا کنن


در قرآن هم آیه ایی هست خداوند به پیامبر(ص)فرموده که دائم بگو خدایا بر علمم بیافزای

اینها یعنی اینکه هنوز خیلی چیز ها هست که ما نمی دونیم
هرچه بیشتر بدونیم بیشتر به کامل بودن دین اسلام پی می بریم
ببین دوست من همه فکر می کنن من با اسلام کاملا مخالفم که100% غلطه.
من خیلی در مورد دین ها تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که هر یک از دین هم نقاط قوت دارن هم نقاط ضعف. بنا بر عوض اینکه بیام از هر دین برای خودم بت درست کننم اومدم از هر دین مطالبی رو که به نظر من درست بودند رو برداشتم و الان تو زندگی شخصی خودم به کار می برم.
 

ryhan

عضو جدید
ببین دوست من همه فکر می کنن من با اسلام کاملا مخالفم که100% غلطه.
من خیلی در مورد دین ها تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که هر یک از دین هم نقاط قوت دارن هم نقاط ضعف. بنا بر عوض اینکه بیام از هر دین برای خودم بت درست کننم اومدم از هر دین مطالبی رو که به نظر من درست بودند رو برداشتم و الان تو زندگی شخصی خودم به کار می برم.

وقتی نوح آمده و ابراهیم رو تایید کرده،موسی آمده نوح و ابراهیم را تایید کرده،عیسی آمده و موسی،نوح و ابراهیم را تایید کرده و همگی این 4 پیامبر به آمدن پیامبر بعد از خود پیروانشون رو بشارت دادن

فرق ما به هم همینه من اگه می گم اسلام یعنی تمام ادیان ولی شما تفکیک می کنید


من به کامل بودن دینمون اعتقاد دارم و از خدا کمک می خوام میخوام بهم کمک کنه تا من هم در زندگی شخصیم به کار بندم و اگر هم به مشکلی بر خوردم یا ضعفی دیدم این ضعف

از من است نه از دین ما

دین کامله و من ناقصم و من به انداره فهمم ازش بهره می برم
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
ببین دوست من همه فکر می کنن من با اسلام کاملا مخالفم که100% غلطه.
من خیلی در مورد دین ها تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که هر یک از دین هم نقاط قوت دارن هم نقاط ضعف. بنا بر عوض اینکه بیام از هر دین برای خودم بت درست کننم اومدم از هر دین مطالبی رو که به نظر من درست بودند رو برداشتم و الان تو زندگی شخصی خودم به کار می برم.

اگر شما به اینکه تمام ادیان از طرف خدا فرستاده شده و به اینکه هر کدام دیگری رو کامل کرده و اسلام آخرین دینه اعتقاد داری پس:
معتقدی خدایی هست و اسلام از طرف اون فرستاده شده و قرآن از سوی خداست.
من نه توجیه می کنم نه دلیل میارم.از خود خدا برات نقل قول می کنم:

" إنّ الدِینَ عنـدَ اللهِ الإسلامُ و ما اختلف الذّین اوتوا الکتاب الّا من بعد ما جاءهم العلم بغیا بینهم و من یکفر بآیات الله فان الله سریع الحساب" آل عمران-آیه 19

دین در نزد خدا،اسلام است.وکسانیکه کتاب آسمانی به آنان داده شد،اختلافی (در آن) ایجاد نکردند مگر بعد از آگاهی و علم،آن هم به خاطر ظلم و ستم در میان خود. و هرکس به آیات خدا کفر ورزد،(خدا به حساب او می رسد،زیرا) خداوند سریع الحساب است.

" و من یبتغ غیر الأسلام دیناً فلَن یقبل منه و هو فِی الآخرة من الخاسرین" آل عمران-85
و هر کس جز ایلام آیینی برای خود انتخاب کند،از او پذیرفته نخواهد شد، و او از زیانکاران است

" ... الیوم أکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الإسلام دینا ..." مائده - 3
... امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را بعنوان آیین شما پذیرفتم..."

" و من اظلم ممّن افتری علی الله الکذب و هو یدعی الی الإسلام و الله لا یهدی قوم الظّلمین " صف-7
و چه کسی ظالم تر از آن کس است که بر خدا دروغ بسته در حالیکه دعوت به اسلام می شود؟خداوند گروه ستمکاران را هدایت نمی کند.
 
آخرین ویرایش:

hamidkareshki

عضو جدید
اولا من در پست های قبلی از هیچ دینی یا هیچ ایدئولوژی خاصی طرفداری نکردم. اگه تاپیکی راجع به سایر دین ها هم بود ضعف هاشون رو می گفتم و شاید ده برابر اسلام از اونها هم انتقاد می کردم.ضمنا دین اسلام از بدو تولد با سیاست در هم آمیخته و یکی شدند. یعنی سیاست شما دین شماست.بنابراین اگر ذر سیاست مشکلی باشه در دین هم هست.
سلام ایراد گرفتن و انتقاد کردن کارآسونیه و هر کسی می تونه این کارو انجام بده. حتی اگر چیزی ایراد نداشته باشه می شه ازش ایرادای بنی اسرائیلی گرفت ! (بنی اسرائیل حتی از پیامبرشون درخواست کردند خدارو بهشون نشون بده !!! )اما هنر اینه که حتی اگر از چیزی ایراد گرفتید یا انتقادی بیان کردید وقتی دیگران جواب می دند و جواب قانع کنندست شما بپذیرید . منظور از شما هر شخص نوعی هستش که در مورد هر موضوعی داره صحبت می کنه .
طرفداری نکردن از چیزی هم کار سختی نیست و هنر اینه که انسان به هر دلیل یا منطقی که حداقل برای خودش قابل پذیرشه از یک موضوع خاص دفاع کنه و البته با منطق و اگر به نتیجه رسید اون موضوع خاص (که در این جا دینه ) ایراد یا ایراداتی داره لجاجت رو کنار بگذاره و این ضعفو بپذیره .
:w18:انتخاب راه باید به گونه ای باشه که دین های مختلف رو کنار هم قرار بدیم و از هرکدوم قوانینی رو که با منطق سازگاره انتخاب کنیم. نه اینکه فقط یک دین رو که نسبتا کاملتر از اون یکی هاست به طور یکجا به عنوان راه انتخاب کنیم.

این جا چند مشکل وجود داره :
1-شما که می فرمایید "انتخاب راه باید به گونه ای باشه که دین های مختلف رو کنار هم قرار بدیم و از هرکدوم قوانینی رو که با منطق سازگاره انتخاب کنیم." مگر دین های مختلف تعارضی با هم دارند که می خوایید این کارو بکنید ؟دین خدا از آدم تا خاتم یکی بوده و در هر مقطع زمانی با توجه به توانایی بشریت در پذیرش دین خداوند دین رو تکامل داده و در کنار اون مسئولیت افراد افزایش پیدا کرده .برای مثال در مقطع خاصی از زمان اگر انسان فقط خدای یکتا رو قبول می کرد و دست از پرستیدن بت بر میداشت کافی بود . اما در زمان پیامبر اکرم (ص) مسئولیت شخص دین دار بسیار گسترده شده .مثلا نماز روزه خمس زکات حج و ... و اصولا فرد مسلمان شخصی مسئوله و اعتقاد داره در مقابل هر کاری که بکنه بعدا باید جوابگو باشه . الان هم موضوع همینه . مگر قراره شما بین چند چیز مختلف یکی رو انتخاب کنید ؟ شما تعارضی بین اسلام و مسیحیت می بینید؟در گذر زمان و با افزایش توانایی بشر در پذیرش دین اسلام همان مبانی رو گسترش داده و کاملتر کرده و مطمئننا نه در اسلام و نه در مسحیت ناب ضعفی وارد نیست . مگر تحریف که متاسفانه بسیار گریبان گیر مسحیت شده
2-شما می فرمایید "انتخاب راه باید به گونه ای باشه که دین های مختلف رو کنار هم قرار بدیم و از هرکدوم قوانینی رو که با منطق سازگاره انتخاب کنیم." منظورتون از منطق چیه ؟این واقعا برای من سواله . چطوری با منطق می شه فهمید مثلا آیا نماز خوندن منطقی هست یا نه و تاثیری در زندگی انسان داره یا نه؟ مگر اصول دین اسلام رو با منطق بپذیرد و بعد از اسلام آوردن نماز رو قبول کنید و به جا بیاوریم.انسان با منطق خودش چطور می تونه بفهمه هر کاری چه تاثیر مستقیمی بر روح و روانش داره؟اما با منطق اگر اصول دین رو بپذیریم و به اسلام بیاریم خیلی از مسائل رو فقط از خواندن قرآن می توانیم بفهمیم که بر گرفته از خداوند و از مقامی بسیار بالاتر از منطق بشریست.دوست عزیز در این قسمت فقط جواب سوالتون برام مهمه.
.3-چه چیز هایی دین های دیگه دارندکه اسلام نداره؟اگر امکان داره با ذکر مثال بفرمایید
 
آخرین ویرایش:

hamidkareshki

عضو جدید
ببین دوست من همه فکر می کنن من با اسلام کاملا مخالفم که100% غلطه.
من خیلی در مورد دین ها تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که هر یک از دین هم نقاط قوت دارن هم نقاط ضعف. بنا بر عوض اینکه بیام از هر دین برای خودم بت درست کننم اومدم از هر دین مطالبی رو که به نظر من درست بودند رو برداشتم و الان تو زندگی شخصی خودم به کار می برم.
دوست عزیز شما اگر خدا رو قبول دارید و قبول دارید باید خدارو پرستید آیا خودتون تعیین می کنید چطور خدا رو بپرستید؟ یا باید به شیوه ای که خود خدا گفته او رو پرستش کنیم؟

در ضمن به نظر من اگر انسان بین مطالبی رو که به نظر خودش درسته مطلبی رو انتخاب کنه ممکنه تصمیم گیری با توجه به مصالح شخصی صورت بگیره .
به نظر من شما که زحمت کشیدی و بین دین های مختلف تحقیق کردی اونی که به نظر خودت کاملتره رو انتخاب کن و مسئولیت قبول کن و از اون در زندگی شخصیت هم استفاده کن.اگر بعدا نظرت عوض شد و دیدی دین بهتری هست خوب بازم ضرری نکردی . به نظر من انسان نباید چشم گوش بسته چیزی رو انتخاب کنه و دین مهمترین موضوع زندگی انسانه .
حتی اگر از پدر و مادر دین اسلام به ما رسیده باید دربارش تحقیق کنیم و تا جایی که می شه شناخت کسب کنیم.
یه موضوعی هست که گاهی بهش فکر می کنم تنم می لرزه !
اگر ما بدونیم کل عالم وجود دست به دست هم داده تا ما امتحان بشیم و جوابگو رفتارمون باشیم چطور زندگی می کنیم؟
یعنی هر اتفاقی در دنیا می افتده برای اینه که عکس العمل ما در مقابلش سنجیده بشه ؟
در این صورت انسان خودش رو بی اهمیت و یک فرد از میلیاردها نفر نمی بینه . انسان خودش رو شخصی مسئول می بینه و دقیقا این اعتقاد اسلامه که هر فرد باید مسئول باشه .
برای هر کار دلیلی باید باشه و برای ثانیه ثانیه از وقتمون باید جواب پس بدیم .
 
آخرین ویرایش:

S_K_AZ

عضو جدید
خب بذارین اول اینو بگم که اعتقادات من خیلی با شما فرق داره. من معتقدم روح و جسم انسان مانند یک کامپیوتره که توسط یکی که خیلی بالاتر از ماست ساخته شده. زمانی که شما یک نرم افزار رو از حافظه کامپیوتر پاک می کنین اون نه به بهشت می ره و نه به جهنم.
مسئولیت هایی رو هم که شما انجام می دین و از من می خواین انجام بدم برای جمع کردن توشه ای برای آخرته که شما به به اون ایمان دارین.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
خب بذارین اول اینو بگم که اعتقادات من خیلی با شما فرق داره. من معتقدم روح و جسم انسان مانند یک کامپیوتره که توسط یکی که خیلی بالاتر از ماست ساخته شده. زمانی که شما یک نرم افزار رو از حافظه کامپیوتر پاک می کنین اون نه به بهشت می ره و نه به جهنم.
مسئولیت هایی رو هم که شما انجام می دین و از من می خواین انجام بدم برای جمع کردن توشه ای برای آخرته که شما به به اون ایمان دارین.

خوشم میاد ازت!هر دفعه یه بحثی رو رو میکنی که مثنوی هفتاد من کاغذه بعد تا قبلی رو نبستیم میزنی تو یکی دیگه!کلی بحث تو بحث کردیا!
"می تونیم با هم دوست تر (اگه نزنی تو برجک ما و نگی کی حالا با تو دوست بود؟)باشیم.بفرما آب نبات. :w12:"

من به دلیل اینکه فکر می کنم اطلاعاتم برای شرکت در بحث جسم و روح کافی نیست از شرکت در این بحث خودداری می کنم.به دوستان هم توصیه نمی کنم بحث رو گسترده کنند چون بحث روح و جسم یک بحث ماوراء الطبیعه است و با دلایل عقلانی شاید نشه توجیه و تفسیر بشه.

اما شما رو به مطلب این سایت در مورد حقیقت روح ارجاع میدهم: http://www.porsojoo.com/fa/node/7685

شاد و پیروز باشید
یا علی
Sparrow
 
آخرین ویرایش:

S_K_AZ

عضو جدید
همه این مسائل در هم تنیده س.بنابراین تقصیر من نیست که از یه موضوع به موضوعه می رسیم.
اختلاف نظر ما باعث دشمنی ما نمی شه.:w27:
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما تلاش میکنيد تا مفهوم اصلی دين را از مجريان آنها سوا کنيد !چند سوال؟
-پرسيدم وقتی نماز می خوانيد به قصد خلوتی با خدا رفته و با او راز و نياز می کنيد و به او می گوييد بگو خدا یکی است ؟ يعنی چه؟ به خودت داری می گی بگو خدا یکيست يا به خدا ميگی ؟
- آيا خلقت بر اساس سوره فصلت 6 روز است يا هشت روز؟ و يا بيشتر ؟(دو روز زمين را خلق کرديم و 4 روز کوه ها را بران استوار نموديم و دو روز آسمانها)
اگر شش روز خلقت تمام شده پس خلق کهکشانها که همين الان در شرف وقوع هستند چيست؟آيا خدا آسمان را امر کرد که بيا و امد و يا آنرا از دود ساخت؟
آيا خدا امر کرد که انسان ساخته شود و او ساخته شد و يا او را از چيز ديگری ساخت؟
آيا خدا برای ساخت چيزی به چيز ديگری نياز دارد و يا اينهایی که در قران آورده شده فقط تمثيلهایی هستند
آيا انسان در بهشت خلق شد يا در زمين؟(برای هر دوش آیه دارم).
آيا انسان از گل خشگ شده خلق شد يا از خون بسته و يا از آب ؟برای همش آيه دارم
آيا خلق حوا بر اساس قانون ژنتيکی بوده و يا انهم از خاک خلق شده؟
آيا ادم پدر همه انسانهاست؟ آيا ادم 6000 سال قبل خلق شده؟(منتهی الامال) يا انسان چندين ميليون سال قبل خلق شده؟
آيا ادم بدستور خدا عمل نکرد و به همين علت از بهشت رانده شد؟اگر ادم خلاف کرده چرا من بايد امتحان شوم؟
آيا پاداش کسی که در اين دنيا راه پرهيزکاری پيشه ميکند اين است که در اون دنيا به او حوری داده شود و در کنار نهر آبی از ميوه های بهشتی تناول کند؟آیا اين پاداشها غير مادی هستند؟اگر اينها هم مادی هستند چگونه است که پاداش نهی از امری همان امر است؟
شما به هر حال پذيرفتيد که چون در جنگ حلوا خيرات نميکنند پس بايد سر را بريد !و کسی که با خدا و رسولش ستيز می کند بايد دست و پای مخالف او را قطع کرد و يا کسی که دزدی می کند بايد انگشتانش را بريد و یا کسی که زنا ميکند بايد سگسار کرد و يا زنی که از شوهر متابعت نمیکند باید زد (مردان قوامين بر زنانند و اگر ............... پس بزنديشان ) اينها قوانين مصرحه در دين اسلام است و معتقديد اينها بهترين و دين را در عالی ترين مقام خود قرار می دهد و فقط بعضی از مجريان بر خلاف انها عمل می کنند و دين را از اصولش بدور میکنند.
بر اين اساس با شما موافقم منهم معتقدم که مسئولين دين را کاملا پياده نکرده اند نه در زمان پِیامبر و نه در زمان امروز و نه شايد در هيچ زمانی!؟
به اميد روزی که اسلام در سراسر کره زمين و ديگر کهکشانها قوانین اکملش را پياده کند و ما تنها موجوداتی نباشيم که از ان بهره می بريم .


آ،پسر را قربان! بحث همینه،این دین نیست که مشکل داره،مشکل از کساییه که از اون سوء استفاده می کنن.بحث قتل عام مردم ایران تو جنگ قادسیه،برخورد چکشی با بد حجابی و خیلی بحث های دیگه که اینجا مطرح شد،همشون نقطه اشتراکشون این بود که مجری بد بوده و یا سوء استفاده کرده.
بحث ما توی این تاپیک قرار بود چیز دیگه ای باشه . دفاع از اسلام و دین ولی انگار داره میره به سمت بحث سیاسی و مملکتی! :surprised: از حمید آقا که که تاپیک رو افتتاح کردن،من معذرت می خوام. :w30:
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
چون الان عجله دارم،فقط دو تا سوال اول رو جواب میدم،بقیه برای یه وقت دیگه:
1. نماز یعنی گفتگو با خدا نه اینکه فقط تو توی نماز حرف بزنی.وقتی تو نماز قرآن می خونیم یعنی خداست که داره با ما صحبت میکنه و وقتی ذکر می گیم یا قنوت می بندیم ماییم که با خدا صحبت می کنیم.

2.نه 6 روزه نه 8 روز بلکه 7 روز است اما 7 روز با کدام معیار؟ معیار ما؟ یا شاید معیار جهان دیگر.از آنجاییکه در قرآن این معلوم نشده و فقط گفته شده ما جهان را در 7 روز آفریدیم معلوم نیست این 7 روز تمام شده و خلقت جهان به آخر رسیده یا نه، هنوز جهان در دست خلقت است.
و باز هم عزیز برادر،احکام را بدون شروطش گفتی طوریکه انگار به هر کس اتهام زنا زدند(در مورد بقیه هم همینطوره) سر ضرب سنگسار می شود.سنگسار حکم یک نوع خاص است.شاهد می خواد،دلیل می خواد. خود اثباتش کلی مصیبته.

دیرم شد،تا بعد.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
میدونم در نماز داری با خدا صحبت میکنی سوال اینه که چرا بخدا میگی "بگو خدا یکیست"قل هواله و احد..ببین وقتی حمد رو تموم میکنی میگی " بگو خدا یکیست؟یعنی چه؟
ولی قران میگه " ما زمين و آسمان ر ا در شش روز خلق کرديم " فقط مسیحیت میگه 7 روز تازه روز هفتم رو استراحت میکنه.

سلام،
چون الان عجله دارم،فقط دو تا سوال اول رو جواب میدم،بقیه برای یه وقت دیگه:
1. نماز یعنی گفتگو با خدا نه اینکه فقط تو توی نماز حرف بزنی.وقتی تو نماز قرآن می خونیم یعنی خداست که داره با ما صحبت میکنه و وقتی ذکر می گیم یا قنوت می بندیم ماییم که با خدا صحبت می کنیم.

2.نه 6 روزه نه 8 روز بلکه 7 روز است اما 7 روز با کدام معیار؟ معیار ما؟ یا شاید معیار جهان دیگر.از آنجاییکه در قرآن این معلوم نشده و فقط گفته شده ما جهان را در 7 روز آفریدیم معلوم نیست این 7 روز تمام شده و خلقت جهان به آخر رسیده یا نه، هنوز جهان در دست خلقت است.
و باز هم عزیز برادر،احکام را بدون شروطش گفتی طوریکه انگار به هر کس اتهام زنا زدند(در مورد بقیه هم همینطوره) سر ضرب سنگسار می شود.سنگسار حکم یک نوع خاص است.شاهد می خواد،دلیل می خواد. خود اثباتش کلی مصیبته.

دیرم شد،تا بعد.
 

ryhan

عضو جدید
شما تلاش میکنيد تا مفهوم اصلی دين را از مجريان آنها سوا کنيد !چند سوال؟
-پرسيدم وقتی نماز می خوانيد به قصد خلوتی با خدا رفته و با او راز و نياز می کنيد و به او می گوييد بگو خدا یکی است ؟ يعنی چه؟ به خودت داری می گی بگو خدا یکيست يا به خدا ميگی ؟
- آيا خلقت بر اساس سوره فصلت 6 روز است يا هشت روز؟ و يا بيشتر ؟(دو روز زمين را خلق کرديم و دو روز کوه ها را بران استوار نموديم و دو روز دريا ها و دو روز آسمانها)
اگر شش روز خلقت تمام شده پس خلق کهکشانها که همين الان در شرف وقوع هستند چيست؟آيا خدا آسمان را امر کرد که بيا و امد و يا آنرا از دود ساخت؟
آيا خدا امر کرد که انسان ساخته شود و او ساخته شد و يا او را از چيز ديگری ساخت؟
آيا خدا برای ساخت چيزی به چيز ديگری نياز دارد و يا اينهایی که در قران آورده شده فقط تمثيلهایی هستند
آيا انسان در بهشت خلق شد يا در زمين؟(برای هر دوش آیه دارم).
آيا انسان از گل خشگ شده خلق شد يا از خون بسته و يا از آب ؟برای همش آيه دارم
آيا خلق حوا بر اساس قانون ژنتيکی بوده و يا انهم از خاک خلق شده؟
آيا ادم پدر همه انسانهاست؟ آيا ادم 6000 سال قبل خلق شده؟(منتهی الامال) يا انسان چندين ميليون سال قبل خلق شده؟
آيا ادم بدستور خدا عمل نکرد و به همين علت از بهشت رانده شد؟اگر ادم خلاف کرده چرا من بايد امتحان شوم؟
آيا پاداش کسی که در اين دنيا راه پرهيزکاری پيشه ميکند اين است که در اون دنيا به او حوری داده شود و در کنار نهر آبی از ميوه های بهشتی تناول کند؟آیا اين پاداشها غير مادی هستند؟اگر اينها هم مادی هستند چگونه است که پاداش نهی از امری همان امر است؟
شما به هر حال پذيرفتيد که چون در جنگ حلوا خيرات نميکنند پس بايد سر را بريد !و کسی که با خدا و رسولش ستيز می کند بايد دست و پای مخالف او را قطع کرد و يا کسی که دزدی می کند بايد انگشتانش را بريد و یا کسی که زنا ميکند بايد سگسار کرد و يا زنی که از شوهر متابعت نمیکند باید زد (مردان قوامين بر زنانند و اگر ............... پس بزنديشان ) اينها قوانين مصرحه در دين اسلام است و معتقديد اينها بهترين و دين را در عالی ترين مقام خود قرار می دهد و فقط بعضی از مجريان بر خلاف انها عمل می کنند و دين را از اصولش بدور میکنند.
بر اين اساس با شما موافقم منهم معتقدم که مسئولين دين را کاملا پياده نکرده اند نه در زمان پِیامبر و نه در زمان امروز و نه شايد در هيچ زمانی!؟
به اميد روزی که اسلام در سراسر کره زمين و ديگر کهکشانها قوانین اکملش را پياده کند و ما تنها موجوداتی نباشيم که از ان بهره می بريم .


با اینکه فکر می کنم شما راهتون رو انتخاب کردین و فایده ایی نداره من هم پاسخ یکی از سوالها تون رو می دهم

هو الذی خلقکم من طین

طین :گل (gel)

گل که حتما می دونید هم از آب تهیه شده و هم از خاک

و آفرینش آدم از گل بوده و آفرینش فرزندان آدم از خون بسته یا همون نطفه است


اگه واقعا شما دنبال جواب هستین نه بحث و جدال می تونم ایمیل یه دوست رو بهتون بدم

که به تک تک سوال هاتون پاسخ مفصل بدن

هر چند یه آدم عاشق هیچ وقت دنبال دلیل نمی گرده و فقط دنبال جلب رضایت یارش
اطاعت و سر سپردگی

ممنون از دعا یی که برای ظهور منجی عالم کردی

من هم برای شما و برای خودم و تمام دوستانم دعا می کنم که عاشق بشیم

:gol:
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
والتين و والزيتون و طور سيني ...
يعني چي قسم به انجير و زيتون ؟ طور سيني كجاست ؟
سوره البلد: چگونه به اين شهر مكه قسم نخورم حال اينكه تو در ان مقيمي. "منظورش چيه؟
و اگر بترسيد كه عدل نورزيد در يتيمان پس نكاح كنيد آنچه خوش آيد شما را از زنان دو سه و چهار پس اگر بترسيد كه عدالت نورزيد پس يكي يا آنچه را مالك باشيدبهتر است كه ميل نكنيد.
منهم ميخوام تسليم شم ولي خداوند امر به تدبر كرده نميدونم به دعاي شما متوصل شوم يا به امر خداوند؟​
با اینکه فکر می کنم شما راهتون رو انتخاب کردین و فایده ایی نداره من هم پاسخ یکی از سوالها تون رو می دهم

هو الذی خلقکم من طین

طین :گل (gel)

گل که حتما می دونید هم از آب تهیه شده و هم از خاک

و آفرینش آدم از گل بوده و آفرینش فرزندان آدم از خون بسته یا همون نطفه است


اگه واقعا شما دنبال جواب هستین نه بحث و جدال می تونم ایمیل یه دوست رو بهتون بدم

که به تک تک سوال هاتون پاسخ مفصل بدن

هر چند یه آدم عاشق هیچ وقت دنبال دلیل نمی گرده و فقط دنبال جلب رضایت یارش
اطاعت و سر سپردگی

ممنون از دعا یی که برای ظهور منجی عالم کردی

من هم برای شما و برای خودم و تمام دوستانم دعا می کنم که عاشق بشیم

:gol:
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
الحجر 25 - و به تحقيق افريديم انسان را از گل خشك شده (نه آبدار) از لاي ريخته شده .
نور بين 44 تا 45-و خدا افريد هر جنبنده اي را از اب
سوره 55 آيه13-افريد انسان را از گل خشك شده مانند سفال پخته شده
سوره 76 ايه 37-آيا نبود نطفه از مني ريخته شده
سوره 77 آيه 2-همانا افريديم انسان را از نطفه ممزوج
سوره 86 آيه 6-افريد انسان را از ابي جهنده
در مورد خلقت انسان كدومش درسته ؟
اعراف 11- شيطان به خدا مي گويد :مرا از اتش افريدي و ادم را از گل ظلماني
سوره گاو آيه 33-و گفتيم اي ادم ارام گير تو و جفتت در بهشت .
گاو 28-خدا به فرشته ها گفت من در زمين خليفه خلق كردم...
سوره 9 آيه 29 -بكشيد كساني را كه به خدا نمي گروند و قيامت را قبول ندارند ...(تدافعي است يا تهاجمي)
سوره 9 آيه 124-اي كساني كه ايمان اورديد بكشيد نرديكانتان را كه كافر شدند....

با اینکه فکر می کنم شما راهتون رو انتخاب کردین و فایده ایی نداره من هم پاسخ یکی از سوالها تون رو می دهم

هو الذی خلقکم من طین

طین :گل (gel)

گل که حتما می دونید هم از آب تهیه شده و هم از خاک

و آفرینش آدم از گل بوده و آفرینش فرزندان آدم از خون بسته یا همون نطفه است


اگه واقعا شما دنبال جواب هستین نه بحث و جدال می تونم ایمیل یه دوست رو بهتون بدم

که به تک تک سوال هاتون پاسخ مفصل بدن

هر چند یه آدم عاشق هیچ وقت دنبال دلیل نمی گرده و فقط دنبال جلب رضایت یارش
اطاعت و سر سپردگی

ممنون از دعا یی که برای ظهور منجی عالم کردی

من هم برای شما و برای خودم و تمام دوستانم دعا می کنم که عاشق بشیم

:gol:
 
آخرین ویرایش:

ryhan

عضو جدید
الحجر 25 - و به تحقيق افريديم انسان را از گل خشك شده (نه آبدار) از لاي ريخته شده .
نور بين 44 تا 45-و خدا افريد هر جنبنده اي را از اب
سوره 55 آيه13-افريد انسان را از گل خشك شده مانند سفال پخته شده
سوره 76 ايه 37-آيا نبود نطفه از مني ريخته شده
سوره 77 آيه 2-همانا افريديم انسان را از نطفه ممزوج
سوره 86 آيه 6-افريد انسان را از ابي جهنده
در مورد خلقت انسان كدومش درسته ؟
اعراف 11- شيطان به خدا مي گويد :مرا از اتش افريدي و ادم را از گل ظلماني
سوره گاو آيه 33-و گفتيم اي ادم ارام گير تو و جفتت در بهشت .
گاو 28-خدا به فرشته ها گفت من در زمين خليفه خلق كردم...
سوره 9 آيه 29 -بكشيد كساني را كه به خدا نمي گروند و قيامت را قبول ندارند ...(تدافعي است يا تهاجمي)
سوره 9 آيه 124-اي كساني كه ايمان اورديد بكشيد نرديكانتان را كه كافر شدند....

مراحل ساخت یه مجسمه رو تصور کن

مواد لازم کمی خاک و کمی آب که می شود گل

بعد که چیزی رو خواستی ساختی صبر می کنی تا خشک بشه مثل سفال پخته شده

بعد هم اگه خدا باشی می تونی بهش بدمی تا جون بگیره

و کشته می شوند کسانی که به خدا نمی گروند و قیامت را قبول ندارند

انبیا 105:و ما در زبور پس از تورات نوشته ایم زمین را بندگان صالح

من به میراث خواهند برد.

108 :بگو به من وحی شد که خدای شما خدایی است یکتا

آیا بدان گردن می نهید؟
109:پس اگر رویگردان شدند بگو:شما رو خبر دادم تا همه در آگاهی یکسان باشید

و من نمی دانم آنچه شما را وعده کرده اند نزدیک است یا دور .


انشا الله که نزدیک است و انشا الله که ما هم جز صالحان باشیم

باز هم می گم اگه واقعا به دنبال پاسخ هستین می تونم با معرفی شخصی کمکتون کنم

چون این شما نیستین که برای اولین بار این سوال ها رو مطرح می کنید
برای همشون پاسخ منطقی داده شده
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
شما تلاش میکنيد تا مفهوم اصلی دين را از مجريان آنها سوا کنيد !چند سوال؟
-پرسيدم وقتی نماز می خوانيد به قصد خلوتی با خدا رفته و با او راز و نياز می کنيد و به او می گوييد بگو خدا یکی است ؟ يعنی چه؟ به خودت داری می گی بگو خدا یکيست يا به خدا ميگی ؟

سلام،
میفتی رو دور، تخته گاز میری ها!
قل امر به رسول خداست که به تمام مکلفین بگو که اوست خدایی که عبادت و بندگی شایسته اوست. ( تفسیر المیزان-جلد 27-صفحه 366)
الف ) ذكر كلمه «قل » در آيات قرآن كريم ، براى حفظ اصالت قرآن و نقل عين كلماتى است كه بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)وحى شده است ، به عبارت ديگر ، نشان مى دهد كه حضرت هيچ گونه تغييرى در الفاظى كه برايشان وحى شده ، نمى دادند و حتى كلمه «قل » را كه خطاب پروردگار متعال به او است ، عيناً ذكر مى كردند و به همين دليل نيز كلمه «قل » جزء آيه محسوب مى شود .
ب ) خطابات قرآن كريم ، هر چند در ظاهر ، متوجه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) است ، ولى مفهوم عامى دارد كه شامل همه مسلمان ها مى شود ]جز موارد معدودى كه دليل بر اختصاص آن به حضرت وجود دارد[ و به آن ها ياد مى دهد كه چگونه به وظايف خود عمل نمايند .
بنابراين كلمه «قل » در نماز خطاب به هيچ كس نيست ; زيرا گوينده و نمازگزار از اين كلمه قصد «انشاء» و يا «اخبار» ندارد ، و در جايى مخاطب لازم است ، كه چنين قصدى در كار باشد ; بر اين اساسى كلمه «قل » صرفًا به عنوان قرائت ـ كه از واجبات نماز است ـ گفته مى شود(البته همراه با حضور قلب و توجه به معانى ) .


 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
!چند سوال؟

- آيا خلقت بر اساس سوره فصلت 6 روز است يا هشت روز؟ و يا بيشتر ؟(دو روز زمين را خلق کرديم و 4 روز کوه ها را بران استوار نموديم و دو روز آسمانها)
اگر شش روز خلقت تمام شده پس خلق کهکشانها که همين الان در شرف وقوع هستند چيست؟آيا خدا آسمان را امر کرد که بيا و امد و يا آنرا از دود ساخت؟

بحث از آفرينش آسمان و زمين در شش روز، در هفت مورد از آيات قرآن مجيد آمده است،[1] ولي در سه مورد علاوه بر آسمانها و زمين (ما بينهما) و آنچه ميان زمين و آسمان قرار دارد، نيز به آن اضافه شده است كه در حقيقت توضيحي است براي جمله قبل، زيرا همه اينها در معني آسمانها و زمين جمع است.
لفظ "يوم" كه مرادف آن در زبان فارسي كلمه "روز" است؛ در هر مقام و مناسبتي، معناي مخصوصي به خود مي گيرد. معمولاً اين لفظ در همان معناي روز كه ضد شب است به كار مي رود و در قرآن نيز اين معني زياد به كار رفته است. ولي گاهي همين لفظ به معناي، يك "دوران"[2] و "اوقات"[3] استعمال مي شود؛ به طوري كه اگر چيزي دورانهاي مختلفي داشته باشد، به هر دوراني "يوم" اطلاق مي گردد. مثلاً پيرمردي مي گويد: روزي كودك بودم، روزي هم جوان بودم، امروز ديگر پير شدهام؛ چون اين دورانها مانند حلقه هاي زنجير يكي به ديگري مانند سه روز معمولي وصل است. از اين نظر اين سه دوران مختلف زندگي را به لفظ روز تعبير مي كنند.
در قرآن از عالم رستاخيز به يوم القيامه تعبير شده است و اين نشان مي دهد كه مجموعه رستاخيز كه دوراني است بسيار طولاني، به عنوان روز قيامت شمرده شده است. راغب در مفردات مي گويد: يوم گاهي به مقدار زمان ميان طلوع و غروب آفتاب گفته مي شود و گاهي به مدتي از زمان، هر مقدار كه باشد.[4] در كتب تفسير نيز منظور از ايام را اوقات معني كرده اند.[5] در روايات و سخنان پيشوايان ديني نيز كلمة يوم به معني دوران بسيار آمده است. چنانكه حضرت علي (ع) مي فرمايند: "الدهر يومان يوم لك و يوم عليك"[6] روزگاري دو روز بيش نيست، روزي كه به نفع تو مي گردد و روزي هم به زيان توست. يعني انسان در طول زندگي خود دو دوران مختلف دارد، روزي در اوج قدرت است و روزي گرفتار مشكلات.
و يا به قول كليم كاشاني:[7]
بدنامي حيات دو روزي نبود بيش آن هم كليم با تو بگويم چسان گذشت
يك روز صرف بستن دل شد به اين و آن روز دگر به كندن دل زين و آن گذشت
در اينجا مسلماً منظور كليم از روز، دوران است.
روي اين بيان، مقصود از شش روز كه زمين و آسمان در آن آفريده شده است؛ شش دوران است كه بر زمين و آسمانها گذشته تا به صورت فعلي درآمده است. يعني اين وضع فعلي در زمين و اجرام آسماني، نتيجة يك سلسله تحولات پيدرپي است كه در آنها پديد آمده و در نتيجه، پس از طي اين مراحل، به صورت فعلي درآمده اند. حال ممكن است، مدت يك دوران، ده ميليون سال يا ده ميليارد سال بوده باشد.
1ـ روزي كه همه جهان به صورت توده گازي شكلي بوده كه با گردش به دور خود از هم جدا گرديده و كرات را تشكيل داده است.
2ـ اين كرات تدريجاً به صورت توده مذاب و نوراني و يا سرد و قابل سكونت درآمدند.
3ـ روز ديگر منظومه شمسي تشكيل يافت و زمين از خورشيد جدا شد.
4ـ روز ديگر زمين سرد و آماده ي حيات گرديد.
5ـ سپس گياهان و درختان، در زمين آشكار شدند.
6ـ سرانجام حيوانات و انسان، در روي زمين ظاهر گشتند.[8]
اما اينجا، سؤالي مطرح مي شود و آن اين كه چرا ذات باري تعالي تمام آنها را در يك لحظه خلق نكرده است؛ بلكه بطور تدريجي و در دورانهاي مختلف آن را ايجاد كرده است؟
پاسخ اين است كه: جهاني كه ما در آن زندگي مي كنيم، جهان ماده است و تكامل تدريجي، از آثار لاينفك موجود مادي به شمار مي رود و امور مادي باالطبع در طي زمان از صورتي به صورتي درآمده و مراحلي را طي مي كند، و در نتيجه يك پديده كامل مي شود. زمين و آسمانها نيز از اين قانون مستثني نيستند. شما هر كدام از پديده هاي مادي را كه در نظر بگيريد، ملاحظه خواهيد كرد كه تمام آنها تدريجاً از نردبان تكامل بالا مي روند: گياهان و درختان، پس از گذشت زمان، مثلاً به صورت يك بوته گل يا يك درخت برومند، در مي آيند. معادن و منابع تحت الارضي، با مرور زمان پس ازفعل و انفعالات زياد، متحول به يك ماده معدني مي شوند. حيوان و انسان تا دوران جنيني را در مدت مخصوصي به پايان نرساند، نمي توانند در جهان وسيعتري زندگي كنند و اين قانون در همه جا و همه چيز جهان ماده حكومت مي كند. به قول مولوي:[9]
با تاني گشت موجود از خدا تا به شش روز اين زمين و چرخها
ورنه قادر بود كز كن فيكون صد زمين و چرخ آوردي برون
اين تاني از پي تعليم تو است صبر كن در كار دير آي و درست
منابع جهت مطالعه ي بيشتر:
1ـ فلسفه وحي و نبوت، محمدي ري شهري، صص13-35.
2ـ قرآن ومعارف عقلي، جعفر سبحاني، صص63-66.
3ـ بهترين راه شناخت خدا، محمدي ري شهري.
4ـ در جستجوي خدا، مكارم شيرازي، صص195-221.
5ـ راز بزرگ رسالت، جعفر سبحاني، صص19-36.
6ـ اسلام و انسان معاصر، علامه طباطبايي، صص87-89.
7ـ پيدايش و تكامل جهان و انسان در قرآن، محمد علي تقويراد، صص12-26.
[1] . (اعراف/54)، (يونس/3)، (هود/7)، (فرقان/59)، (سجده/4)، (ق/38) و (حديد/4).
[2] . احمد بن فارس بن زكريا، معجم مقاييس اللغه، ج6، ص159، ناشر مكتب الاعلام الاسلامي، 1404.
[3] . فيومي، المصباح المنير، ج1و2، ص683، مؤسسه دار الهجره، چاپ دوم، 1414.
[4] . راغب اصفهاني، المفردات في غريب القرآن، ص553، ناشر كتاب فروشي مرتضوي، چاپ دوم، 1362.
[5] . مشهدي قمي، ميرزا محمد، كنز الدقائق، ج3، ص506، مؤسسه نشر اسلامي، چاپ اول، 1411.
[6] . سيد رضي، نهج البلاغه، نامه 73، نهج البلاغه نسخه المعجم المفهرس.
[7] . مكارم شيرازي و ساير همكاران، تفسير نمونه، ج6، ص202، ناشر دارالكتب الاسلاميه، چاپ نهم، 1317.
[8] . همان.
[9] . مثنوي معنوي به نقل از تفسير مواهب عليه (كمال الدين حسين واعظ كاشفي) ج1، ص449، نشر كتابفروشي اقبال، چاپ اول، 1317.

به نقل از http://www.andisheqom.com
 

S_K_AZ

عضو جدید
آيا خدا امر کرد که انسان ساخته شود و او ساخته شد و يا او را از چيز ديگری ساخت؟
آيا خدا برای ساخت چيزی به چيز ديگری نياز دارد و يا اينهایی که در قران آورده شده فقط تمثيلهایی هستند


آيا پاداش کسی که در اين دنيا راه پرهيزکاری پيشه ميکند اين است که در اون دنيا به او حوری داده شود و در کنار نهر آبی از ميوه های بهشتی تناول کند؟آیا اين پاداشها غير مادی هستند؟اگر اينها هم مادی هستند چگونه است که پاداش نهی از امری همان امر است؟


خداوند در مورد انسان می فرماید انسان اشرف مخلوقات است.یعنی بالاترین مخلوق خدا.
از طرفی میبینیم که به تازگی انسان می تونه یکی مثل خودشو با استفاده از تولید سلول های بنیادی به وجود بیاره که مورد نارضایتی بسیاری از علمای دین قرار گرفته.البته توجه شود که این با cloning فرق داره.پس انسان موجودی نا محدوده.

در مورد پاداش اخروی به نظر من تمام این وعده هایی که در قرآن آمده مربوط به وضعیت معیشتی مردم عربستان اون زمونه. با توجه به این که عربستان در اون زمان منطقه ای نسبتا خشک و فقیری بوده و مواردی که در بالا به اون ها اشاره شد بسیار نادر بوده, به همین علت قرآن با آوردن این وعده ها سعی کرد مردم رو به دین اسلام جذب بکنه.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
خداوند جهان را چگونه بوجود آورد؟

خداوند جهان را چگونه بوجود آورد؟

در اين باره از قرآن و نهج البلاغه بهره مي گيريم و در دو محور به نكاتي اشاره مي شود:
الف: قرآن كريم درباره آفرينش جهان مي گويد: بگو آيا اين شماييد كه واقعاً به آن كسي كه زميني را در دو هنگام آفريد كفر مي ورزيد و براي او همتاياني قرار مي دهيد؟ اين است پروردگار جهانيان، و در زمين از فراز آن لنگر آسا، كوهها نهاد و در آن خير فراوان پديد آورد و مواد خوراكي آن را در چهار روز اندازه گيري كرد كه براي خواهندگان درست و متناسب با نيازهايشان است. سپس آهنگ آفرينش آسمان كرد و آن بخاري بود. پس به آن و به زمين فرمود: خواه يا ناخواه بياييد. آن دو گفتند، فرمان پذير آمديم پس آنها را به صورت صفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسماني كار مربوطه به آن را وحي فرمود و آسمان اين دنيا را به چراغ آذين كرديم و آن را نيك نگاه داشتيم اين است اندازه گيري آن نيرومند دانا.[1] در تفسير اين آيات گفته شده: آيات فوق نمونه اي از آيات آفاقي و نشانه هاي عظمت و علم و قدرت خدا در آفرينش زمين و آسمان و آغاز خلقت موجودات است.
در اين آيات به چند نكته درباره آفرينش جهان تكيه شده:
1. مسئله توحيد و اين كه شايستگي پرستش را تنها كسي دارد كه خلقت و تدبير و مالكيت و حكومت جهان از آن اوست.
2. به آفرينش كوه ها، معادن و بركات زميني و مواد غذائي پرداخته شده.
3. اين آيات به خوبي روشن مي سازد كه گسترش زمين و جوشيدن چشمه ها و پيدايش درختان و مواد غذائي همه بعد از آفرينش آسمانها صورت گرفته است.
4. واژه (و هي دخان) در آيه نشان مي دهد كه آسمان ها در آغاز به صورت دود بوده است. پس در واقع آغاز آفرينش آسمان ها از تودة گازهاي گسترده عظيمي بوده است و اين با آخرين تحقيقات علمي در مورد آغاز آفرينش كاملاً هماهنگ است و هم اكنون نيز بسياري از ستارگان آسمان به صورت تودة فشرده اي از گازها و دخان است. آفرينش جهان كه ميلياردها سال به طول انجاميده در طي اين دوران ها ممكن است تحولات متعددي در تبديل گازها
به مايع و مواد مذاب و از آن به جامد صورت گرفته باشد. (براي اطلاع بيشتر از اين بحث به منبع ذيل مراجعه شود)[2]
ب: در نهج البلاغه درباره آفرينش جهان چنين آمده: خداوند سبحان آفرينش را آغاز كرد بي آن كه در كار آن از آزمايشي بهره ببرد... سپس گشادگي فضاها و پارگي اكناف و خلأهاي هوائي را پديد آورد و در آن آبي موج خيز و انبوه روان ساخت و آن را بر پشت بادي تند، بر نشاند، پس باد را فرمان داد تا آن آب را بازدارد و بر شدّت ريزش آن چيره گردد تا از مرز خود تجاوز نكند. هوائي گساده از زير و آب از فراز آن جهان بود، سپس خداي سبحان باد نازا پديد آورد و آنگاه چونان أبناني چرمين كه آن را به جنبش درآوردند سَرِ آب را به سوي پايانش برد و جوشش آن را به حالت آرامش در آورد تا آن كه كوهها برآورد و كفها بر سر پديد ساخت و جوش و خروش آن را به آرامش مبدل گردانيد، پس آن آب را در فراخناي هوا و گسترة فضا بالا برد و از آن هفت آسمان جدا كرد كه بخش زيرين آن موجي از حركت باز داشت و بخش زيرين آن سقفي محفوظ و تاركي افروخته و بي هيچ ستون بر شده و بي هيچ ميخ استوار مانده بود، آنگاه آسمانها را با ستاره هاي درخشان و كوكب هاي تابان بياراست و چراغ فروزان خورشيد و ماه تابنده را در چرخي گردنده و سقفي دور زننده و لوحي چرخان بر گردش درآورد، سپس ميانه آن آسمان ها زبرين را فراخ ساخت و از فرشتگان خودش انباشته فرمود... آنگاه خداوند از شِن زار زمين خاكي نرم چه شيرين و چه شور آن فراهم ساخت و آن را با آب مرطوب كرد تا خالص گرديد و چسبناك شد و از آن صورتي پديد آورد با اعضاء جدا از هم و بهم پيوسته، و آن را بخشكانيد تا خود را بگيرد و آن را سخت ساخت تا در زماني معيّن سفالي مانند شد و آنگاه از روح خود در او دميد تا بصورت آدمي در آمد با ذهني روشن فكري كه قدرت تصرّف دارد و اعضاي كه در خدمت وي بود و شناختي كه مايه تفكيك حق از باطل مي شد.[3]
براي مطالعه بيشتر:
1. ناصر مكارم، تفسير نمونه، ج 6، ص 191 تا 212، نشر دارالكتب الاسلاميه، تهران، چاپ 20، سال 1379 ش.
2. علامه طباطبائي، الميزان، ج 17، ص 362، نشر مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، 1393 ق.
آيا به شتر نمي نگرند كه چگونه آفريده شده و به آسمان كه چگونه برافراشته شده، و به كوه ها كه چگونه برپا داشته شده، و به زمين كه چگونه گسترده شده است.
سوره الغاشيه، آيه: 18، 19، 20

به نقل از http://www.andisheqom.com
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
اسلام دين خشونت ؟

اسلام دين خشونت ؟

دو نفری خوب می تازیدا! یکی یکی بابا! خوب این جواب یه سوال دیگه:
اشکال
چرا در قرآن بارها دستور قتل کافران داده شده تا آنجائييکه گفته شده : واقتلوهم حيث ثقفتموهم يعني بکشيد آنها را هر جا که آنها را يافتيد ( 191 / بقره ) آيا اين خشونت نيست ؟

جواب
خداوند در برابر آزار و اذيت مشرکين چهاردستور به پيغمبر و مومنين داده است
دستور اول : دستور به صبر >>> فاصبر علي ما يقولون يعني اي پيغمبر در برابر بدگوئي و زخم زبان آنان صبر پيشه کن ( طه / 130 )
دستور دوم : دستور به بخشش و ناديده گرفتن اذيت و آزار >>> فاعفوا و اصفحوا يعني بديهاي آنان را ببخشيد و اصلا ناديده بگيريد ( بقره / 109 )
دستور سوم : دستور به صبر در ريختن خون آنان >>> کفوا ايديکم يعني از ريختن خون مشرکين دست برداريد ( نساء /77 )
دستور چهارم : دستور به جهاد و ريختن خون آنان >>> اقتلوهم حيث ثقفتموهم يعني بکشيد آنها را هر جا که آنها را يافتيد ( بقره / 191 )
دستور چهارم به هنگامي صادر شد که مشرکين و کفار کار را به جائي رساندند که از هر نوع آزار و اذيتي در حق مسلمانان دريغ نکردند همچنانکه در خود آيات قران اين مطلب ديده ميشود مثلا در آيه 39 سوره حج ميگويد : اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا يعني به انها که قتال ميکنند اجازه داده شد چون به آنها ظلم شده بود .
اکثرکسانيکه اسلام را دين خشونت معرفي ميکنند تمسک به آيات جهاد کرده اند که درصدرآن همين آيه 191 سوره مبارکه بقره است .

بررسي آيه 191 سوره بقره
با بررسي آيه 190 و 191 سوره بقره فهميده ميشود که : اين دستور خداوند وقتي صادر شد که کفار مکّه بعضي از مسلمانان را کشتند و بعضي ديگر را از خانه هايشان بيرون کردند چرا که در اين دو آيه ميفرمايد : و قاتلوا في سبيل الله الذين يقاتلونکم يعني بکشيد در راه خدا آنهائي که عده اي از شما را کشتند . و همچنين ميفرمايد : اخرجوهم حيث اخرجوکم يعني آنها را از خانه هايشان بيرون کنيد بجهت آنکه آنها شما را از خانه هايتان بيرون کردند .
در ادامه آيه ، خداوند متعال افعال مشرکين اعم از قتل و اخراج مسلمانان از خانه هايشان را نوعي فتنه معرفي کرده و ميفرمايد : والفتنة اشدّ من القتل يعني فتنه ( کشتن مسلمانان و آزار و اذيت آنان ) بد تر است از قتل کفار و مشرکين يعني اگر قتل اين عده از مشرکين کار بدي باشد ، بدتر آنستکه اين عده مشرکين بر مسلمانان سيطره پيدا کرده و آنان را به قتل برسانند و بقيه را نيز از خانه هايشان بيرون کنند .
از تمام کسانيکه به اين آيات اشکال کرده و آن را نوعي خشونت معرفي ميکنند سوال ميکنيم که اگر عده اي نزديکانتان را به قتل برسانند و شما را از خانه هايتان بيرون کنند آيا شما دست روي دست خواهيد گذاشت تا اينکه حکم قتل شما را نيز صادر کنند يا اينکه در صدد دفاع بر خواهيد آمد ؟؟ و اگر دفاع کنيد خشونت به حساب مي آيد ؟؟

خلاصه : با بررسي آيات قرآن به اين نتيجه ميرسيم که دستور قتل کفار و مشرکين ، دستور ابتدائي نبوده بلکه اين دستور در پي کشته شدن عده اي از مسلمانان بدست مشرکيني صادر شده که از هيچ نوع آزار و اذيتي در حق مسلمانان اباء نداشتند . بنا بر اين آيه در صدد بيان دفاع مسلمانان از خود در برابر قتل و آزار و اذيت مشرکين است .
ماخذ :تفاسير الميزان و نمونه ذيل آيه 191 سوره مبارکه بقره

ملاحظه : متاسفانه عده اي سود جو با بيان قسمتي از اين آيات و چشم پوشي از قسمت ديگر ، اسلام را دين خشونت براي مردم معرفي ميکنند که در حال حاضر مبلغان مسيحي در اين امر تلاش وافري را مبذول داشته اند تا جائييکه رسما در شبکه هاي تلويزيوني ايالتي آمريکا مبلغان مسيحي با استفاده از قسمتي از آيات و چشم پوشي از قسمت ديگر ، اسلام را دين خشونت و خونريزي و کشور گشائي معرفي ميکنند که در مورد همين افراد زيبا گفته است :
به حقيقت آدمي باش و گرنه مرغ باشد
که همين سخن بگويد به زبان آدميت


آقا،این ملاحظه آخری رو به خودت نگیر،برای توضیح بیشتر گذاشتم بمونه.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
آفرينش انسان از خاك به چه معنى است؟

آفرينش انسان از خاك به چه معنى است؟

خداى متعال براى شناساندن خود در آيه 20 سوره «روم» به سراغ آفرينش انسان، كه اولين و مهمترين موهبت الهى بر او است، مى رود و مى گويد: «يكى از نشانه هاى او اين است كه شما را از خاك آفريد، سپس ناگهان شما انسان هائى شديد كه در روى زمين منتشر گشتيد» (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُراب ثُمَّ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ). در اين آيه به دو نشانه عظمت الهى اشاره شده: يكى، آفرينش انسان از خاك، كه ممكن است اشاره به آفرينش نخستين انسان، يعنى «آدم» بوده باشد، يا آفرينش همه انسان ها از خاك; چرا كه مواد غذائى تشكيل دهنده وجود انسان، همه مستقيماً يا به طور غير مستقيم از خاك گرفته مى شود.
ديگر تكثير نسل انسان و انتشار فرزندان «آدم» در سراسر روى زمين است، كه اگر ويژگى گسترش در «آدم» آفريده نشده بود، به زودى از ميان مى رفت و نسل او برچيده مى شد. راستى خاك كجا؟ و انسانى با اين ظرافت كجا؟
اگر پرده هاى ظريف چشم، كه از برگ گل هم لطيف تر و حساس تر و ظريف تر است، همچنين سلول هاى فوق العاده حساس و ظريف مغز را در كنار خاك بگذاريم، و با هم مقايسه كنيم، آن گاه مى فهميم كه آفريدگار جهان چه قدرت عجيبى به كار گرفته، كه از آن ماده تيره كم ارزش، چنين دستگاه هاى ظريف و دقيق و پر ارزشى را به وجود آورده است؟.
خاك در ظاهر نه نور دارد، نه حرارت، نه زيبائى و نه طراوت، و نه حس و نه حركت، ولى در عين حال خمير مايه انسانى شده است، داراى همه اين صفات، آن كس كه از چنين موجود مرده اى، كه كم ارزش ترين موجودات محسوب مى شود، چنان موجود زنده شگرفى بيافريند، شايسته هرگونه ستايش بر اين قدرت و علم و دانش بى حساب است: «تَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِيْنَ».(1)


منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
آفرينش انسان از آب به چه معنى است؟

آفرينش انسان از آب به چه معنى است؟

خداى متعال در آيه 54 سوره «فرقان» سخن از آفرينش انسان از آب، به ميان آورده مى گويد: «او كسى است كه از آب، انسانى را آفريد» (وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً). در اين كه: منظور از آب، در اينجا كدام آب است، در ميان مفسران گفتگو است:
جمعى معتقدند: منظور آبى است كه با خاك آدم مخلوط گشت; زيرا مراد از «بشر»، نخستين انسان، يعنى آدم(عليه السلام)است; چرا كه آفرينش او از «طين» يعنى معجونى از آب و خاك بود، به علاوه طبق بعضى از روايات اسلامى، نخستين موجودى كه خدا آفريد، آب بود و انسان را از آن آب آفريد. نكره بودن «بشراً» (انسانى را) گواه اين معنى است.
اما جمعى ديگر، معتقدند: منظور از «ماء» آب نطفه است كه همه انسان ها به قدرت پروردگار، توسط آن به وجود مى آيند، و با آميزش نطفه مرد «اسپرم» كه در آب شناور است، با «اوول» نطفه زن، نخستين جوانه حيات انسان يعنى اولين سلول زنده آدمى به وجود مى آيد.
از اين گذشته، بدون شك بيشترين قسمت وجود انسان را آب تشكيل مى دهد، به طورى كه مى توان گفت: ماده اصلى وجود هر انسانى آب است، و به همين دليل، مقاومت انسان در برابر كمبود آب، بسيار كم است، در حالى كه انسان در برابر كمبود مواد غذائى مى تواند روزها و هفته ها مقاومت كند.
البته، اين احتمال نيز وجود دارد كه: همه اين معانى در مفهوم آيه، جمع باشد، يعنى هم بشر نخستين از آب آفريده شده، و هم پيدايش تمام افراد انسان از آب نطفه است، و هم آب مهمترين ماده ساختمان بدن انسان را تشكيل مى دهد، آبى كه از ساده ترين موجودات اين جهان محسوب مى شود، چگونه مبدء پيدايش چنين خلق شگرفى شده است؟! اين دليل روشن قدرت او است.
و به راستى، صورتگرى كردن در آب، و چنين نقش بديعى را بر آب زدن دليل بر نهايت قدرت پروردگار يكتا نيست؟

منبع : سایت آیت الله مکارم شیرازی

فکر کنم برای امشب من بس باشه،تا فردا شب که جواب یه سری دیگه رو بذارم.
 

ryhan

عضو جدید
خداوند در مورد انسان می فرماید انسان اشرف مخلوقات است.یعنی بالاترین مخلوق خدا.
از طرفی میبینیم که به تازگی انسان می تونه یکی مثل خودشو با استفاده از تولید سلول های بنیادی به وجود بیاره که مورد نارضایتی بسیاری از علمای دین قرار گرفته.البته توجه شود که این با cloning فرق داره.پس انسان موجودی نا محدوده.

در مورد پاداش اخروی به نظر من تمام این وعده هایی که در قرآن آمده مربوط به وضعیت معیشتی مردم عربستان اون زمونه. با توجه به این که عربستان در اون زمان منطقه ای نسبتا خشک و فقیری بوده و مواردی که در بالا به اون ها اشاره شد بسیار نادر بوده, به همین علت قرآن با آوردن این وعده ها سعی کرد مردم رو به دین اسلام جذب بکنه.

شاید این طور باشه بهر حال قرآن دارای یه ظاهر است و یه باطن و ما هنوز اندر خم یک کوچه اییم

بله انسان در خیلی زمینه ها خیلی پیشرفت کرده و خداوند فرموده اند که همه چیز را به تسخیر انسان در می آورد

با این همه حتی ما از یه ثانیه دیگمون خبر نداریم؟!
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
طبق آيات قرآن خلقت انسان داراى چند مرحله است؟

طبق آيات قرآن خلقت انسان داراى چند مرحله است؟

قرآن مجيد در آيه 67 سوره «مؤمن»، به بخشى از «آيات انفسى»، پرداخته، مراحل تطور خلقت انسان را از خاك، و دوران جنينى، و دوران حيات در دنيا تا هنگام مرگ، در هفت مرحله بيان مى كند، تا هم عظمت قدرت و ربوبيت او روشن شود، و هم مواهب و نعمتهايش، بر بندگان. مى فرمايد: «او كسى است كه شما را از خاك آفريد، سپس از نطفه، بعد از علقه (چيزى شبيه به خون منعقد)، بعد شما را به صورت طفلى از شكم مادر بيرون مى فرستد، سپس به مرحله كمال و قوت و توانائى مى رسيد، بعد از آن به مرحله پيرى، هر چند گروهى از شما پيش از رسيدن به اين مرحله ، مى ميرند و هدف آن است كه به سرآمد عمر خود برسيد، شايد تعقل كنيد» (هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُراب ثُمَّ مِنْ نُطْفَة ثُمَّ مِنْ عَلَقَة ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخاً وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفّى مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلاً مُسَمًّى وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ).
به اين ترتيب، نخستين مرحله، مرحله «تراب و خاك» است كه اشاره به آفرينش آدم، جدّ نخستين ما از خاك مى باشد، و يا خلقت همه انسان ها از خاك، چرا كه مواد غذائى كه وجود انسان و حتى نطفه او را تشكيل مى دهد، اعم از مواد حيوانى و گياهى همه، از خاك مايه مى گيرد.
مرحله دوم، مرحله «نطفه» است كه، مربوط به همه انسان ها جز آدم و همسرش حوا است.
مرحله سوم، مرحله اى است كه «نطفه تكامل يافته»، و نمو قابل ملاحظه اى نموده، و به صورت يك قطعه خون بسته در آمده است.
بعد از اين، مرحله «مضغه» (چيزى شبيه به گوشت جويده)، مرحله ظهور اعضاء و مرحله حس و حركت است كه، قرآن در اينجا سخنى از اين سه مرحله به ميان نياورده، هر چند در آيات ديگر به آن اشاره كرده است.
در اينجا چهارمين مرحله را، مرحله «تولد جنين»، ذكر مى كند، و مرحله پنجم، را مرحله «تكامل قدرت و قوت جسمى»، كه بعضى آن را سن سى سالگى مى دانند كه، در آن حداكثر نمو قواى جسمانى، حاصل مى شود و بعضى آن را كمتر، يا بيشتر گفته اند، البته ممكن است در افراد متفاوت باشد، و قرآن از آن تعبير به «بلوغ اَشُدّ» كرده است.
از آن به بعد، مرحله عقب گرد و از دست دادن نيروها آغاز مى شود، و تدريجاً دوران پيرى كه مرحله ششم است فرا مى رسد.
سرانجام، پايان عمر، كه «آخرين مرحله» است فرا مى رسد، و انتقال از اين سرا به سراى جاويدان، تحقق مى يابد.
آيا با اين همه تغييرات و تطورات منظم، و حساب شده، باز هم جاى ترديد در قدرت و عظمت مبدأ عالم هستى، و الطاف و مواهب او وجود دارد؟(1)
 

Similar threads

بالا