آماده سازی بستر راه :
منظور از بسترسازي در راه، برداشت های خاك نباتي و نامرغوب و گل و لاي و لجن از اراضي باتلاقي و لجنزار در بستر راه و نيز انجام تراكم روي آن ميباشد. عمل پاككردن و ريشه كني بستر و حريم راه را در اصطلاح فنّي راهسازي، دكاپاژ ميگويند
- قبل از شروع عمليات خاكي، پاك كردن و ريشه كني بستر و حريم راه بايد شروع شده و پايان يابد
- برداشت های خاك نباتي در حد تا 10سانتي متر طبق دستور كار مهندس مشاور و اضافه برآن با تصويب كارفرما انجام و هزينه آن، بر اساس خاكبرداري در خاك نرم پرداخت میشود.
- پس از انجام دكاپاژ و تنظيم بستر پاك شده به وسيله گريدر، دستور آبپاشي و غلتك زني بستر و ميزان كوبيدگي لازم، توسط مهندس ناظر به پيمانكار ابلاغ خواهد شد
بدنه سازی راه :
منظور از بدنه سازي، خاكبرداري از ها برش و حمل به خاك و ريز خاكريز ي در بستر پي سازي شده راه ميباشد تا جسم راه طبق نيمرخ طولي تا زير روسازي (سطح سابگريد ) ساخته شود
____________
ساب گرید l بستر روسازی l آخرین لایه خاکریزی l Sab Grade l
سازه روسازی راه كه بر روي آخرين لايه متراكم شده خاك زمين طبيعي موجود يا اصلاح شده، خاك ها ريزي ، يا كف ها برش ي خاكي و يا سنگي كه به طور كلي بستر روسازي یا ساب گرید ناميده ميشود، قرار ميگيرد
-پي سازي راه از اين قرار است كه پس از آماده شدن بستر راه از لحاظ تسطيح با گريدر، بوته كني، دكاپاژ، لجن برداري و ريختن مصالح مناسب به جاي آن، بستر راه را با غلتك مناسب (استوانهاي، فلزي، پاچه بزي، لاستيكي، لرزشي و )... ميكوبند به طوري كه تا عمق 15 سانتيمتري زمين كوبيده شود
-پس از آماده شدن و كوبيده شدن بستر راه و پس از اعلام نتايج مورد نظر آزمايش تراكم، مصالح خاكريز ي را از ترانشه حمل و در بستر راه، پخش كرده و طبق مشخصات فني، رطوبت كافي داده، مخلوط ميكنند و غلتك ميزنند
-تذكر : در زمين طبيعي و يا در ترانشه هاي سنگي نامرغوب، مانند مارن يا گچ، كف ترانشه ها را به ميزان 30 سانتيمتر، اضافه بر رقوم تعيين شده براي پي روسازي، برداشته و با مصالح منتخب خاكريزي، آبپاشي و كوبيده ميشود تا همواري و مقاومت لازم براي سطح بستر روسازي حاصل گردد .
-تذكّر : در برش های سنگي، معمولاً كف ترانشه ها داراي مقاومت كافي ميباشد، ليكن به دليل ناهمواري حاصل و غيرقابل نفوذ بودن سنگ، بستر راه با انجام يك قشر از مصالح منتخب، به ضخامت 15 سانتيمتر آماده ميشود و به عبارتي كف ترانشه بايد حداقل به ميزان 15 سانتيمتر، اضافه بر رقوم تعيين شده براي پي روسازي، برداشته شود
-ضخامت لايه هاي كوبيده در خاك ريز معمولي نبايد به طور كلي از 20 سانتي متر تجاوز نمايد. استفاده از ضخامت بيشتر مشروط به استفاده از مصالح مناسب ،دانه درشت كه به هرحال نبايد از 30 سانتي متر تجاوز نمايد .
-در مواقعي كه امكان استفاده از غلتكهاي مكانيكي به دليل محدوديت مانور آنها وجود ندارد، خاكريزها بايد در قشرهاي موازي با خط پروژه كه ضخامت كوبيده آنها از 10 سانتيمتر تجاوز نكند، اجرا گردد. اين خاكريز ها بايد با كوبندههاي مكانيكي - ارتعاشي دستي متراكم شود
- [ راکفیل (سنگریزی) ]سنگريزي بايد در لايه هاي موازي خط پروژه و با ضخامتهاي معين احداث شده و حداكثر به ترازي خاتمه يابد كه تا رقوم نهايي خاك ( ريز بستر روسازي راه ) يك متر و يا بيشتر فاصله داشته باشد . به عبارت ديگر چنان چه ارتفاع خاك ريز حدود يك متر و يا كمتر باشد ن ميتوان از سنگريزي استفاده كرد . ضخامت لايه هاي خاك ريز سنگي بسته به حجم قطعات سنگي، از حداكثر معادل تر بزرگ ين بعد قطعات سنگي و تا 60 سانتي متر متغير است
-حداقل درصد تراكم براي كليه خاك ها ريزي ، بستر روسازي ، بسترهاي زمين طبيعي و كف ترانشه هاي خاكي به شرح جدول زير است .

منبع : وبلاگ تخصصی راهدار
برگرفته شده از کتاب راهنمای مهندس ناظر راهسازی
منظور از بسترسازي در راه، برداشت های خاك نباتي و نامرغوب و گل و لاي و لجن از اراضي باتلاقي و لجنزار در بستر راه و نيز انجام تراكم روي آن ميباشد. عمل پاككردن و ريشه كني بستر و حريم راه را در اصطلاح فنّي راهسازي، دكاپاژ ميگويند
- قبل از شروع عمليات خاكي، پاك كردن و ريشه كني بستر و حريم راه بايد شروع شده و پايان يابد
- برداشت های خاك نباتي در حد تا 10سانتي متر طبق دستور كار مهندس مشاور و اضافه برآن با تصويب كارفرما انجام و هزينه آن، بر اساس خاكبرداري در خاك نرم پرداخت میشود.
- پس از انجام دكاپاژ و تنظيم بستر پاك شده به وسيله گريدر، دستور آبپاشي و غلتك زني بستر و ميزان كوبيدگي لازم، توسط مهندس ناظر به پيمانكار ابلاغ خواهد شد
بدنه سازی راه :
منظور از بدنه سازي، خاكبرداري از ها برش و حمل به خاك و ريز خاكريز ي در بستر پي سازي شده راه ميباشد تا جسم راه طبق نيمرخ طولي تا زير روسازي (سطح سابگريد ) ساخته شود
____________
ساب گرید l بستر روسازی l آخرین لایه خاکریزی l Sab Grade l
سازه روسازی راه كه بر روي آخرين لايه متراكم شده خاك زمين طبيعي موجود يا اصلاح شده، خاك ها ريزي ، يا كف ها برش ي خاكي و يا سنگي كه به طور كلي بستر روسازي یا ساب گرید ناميده ميشود، قرار ميگيرد
-پي سازي راه از اين قرار است كه پس از آماده شدن بستر راه از لحاظ تسطيح با گريدر، بوته كني، دكاپاژ، لجن برداري و ريختن مصالح مناسب به جاي آن، بستر راه را با غلتك مناسب (استوانهاي، فلزي، پاچه بزي، لاستيكي، لرزشي و )... ميكوبند به طوري كه تا عمق 15 سانتيمتري زمين كوبيده شود
-پس از آماده شدن و كوبيده شدن بستر راه و پس از اعلام نتايج مورد نظر آزمايش تراكم، مصالح خاكريز ي را از ترانشه حمل و در بستر راه، پخش كرده و طبق مشخصات فني، رطوبت كافي داده، مخلوط ميكنند و غلتك ميزنند
-تذكر : در زمين طبيعي و يا در ترانشه هاي سنگي نامرغوب، مانند مارن يا گچ، كف ترانشه ها را به ميزان 30 سانتيمتر، اضافه بر رقوم تعيين شده براي پي روسازي، برداشته و با مصالح منتخب خاكريزي، آبپاشي و كوبيده ميشود تا همواري و مقاومت لازم براي سطح بستر روسازي حاصل گردد .
-تذكّر : در برش های سنگي، معمولاً كف ترانشه ها داراي مقاومت كافي ميباشد، ليكن به دليل ناهمواري حاصل و غيرقابل نفوذ بودن سنگ، بستر راه با انجام يك قشر از مصالح منتخب، به ضخامت 15 سانتيمتر آماده ميشود و به عبارتي كف ترانشه بايد حداقل به ميزان 15 سانتيمتر، اضافه بر رقوم تعيين شده براي پي روسازي، برداشته شود
-ضخامت لايه هاي كوبيده در خاك ريز معمولي نبايد به طور كلي از 20 سانتي متر تجاوز نمايد. استفاده از ضخامت بيشتر مشروط به استفاده از مصالح مناسب ،دانه درشت كه به هرحال نبايد از 30 سانتي متر تجاوز نمايد .
-در مواقعي كه امكان استفاده از غلتكهاي مكانيكي به دليل محدوديت مانور آنها وجود ندارد، خاكريزها بايد در قشرهاي موازي با خط پروژه كه ضخامت كوبيده آنها از 10 سانتيمتر تجاوز نكند، اجرا گردد. اين خاكريز ها بايد با كوبندههاي مكانيكي - ارتعاشي دستي متراكم شود
- [ راکفیل (سنگریزی) ]سنگريزي بايد در لايه هاي موازي خط پروژه و با ضخامتهاي معين احداث شده و حداكثر به ترازي خاتمه يابد كه تا رقوم نهايي خاك ( ريز بستر روسازي راه ) يك متر و يا بيشتر فاصله داشته باشد . به عبارت ديگر چنان چه ارتفاع خاك ريز حدود يك متر و يا كمتر باشد ن ميتوان از سنگريزي استفاده كرد . ضخامت لايه هاي خاك ريز سنگي بسته به حجم قطعات سنگي، از حداكثر معادل تر بزرگ ين بعد قطعات سنگي و تا 60 سانتي متر متغير است
-حداقل درصد تراكم براي كليه خاك ها ريزي ، بستر روسازي ، بسترهاي زمين طبيعي و كف ترانشه هاي خاكي به شرح جدول زير است .

منبع : وبلاگ تخصصی راهدار
برگرفته شده از کتاب راهنمای مهندس ناظر راهسازی
آخرین ویرایش: