پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

  • در مورد معماري باشد

    رای: 0 0.0%
  • در حد امكان در مورد كارهاي اجرايي باشد

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    0
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Mehr noosh

عضو جدید
پیشنهاد می‎شود مهندسان معمار در طراحی موارد زیر را رعایت کنند: 1- تخصیص محل مناسب برای نصب کنتور و تابلوی برق (قابل دسترسی برای مامور کنتورخوان اداره‌ی برق و دور از لوله‎های آب و گاز) 2- تخصیص محل مناسب برای حفر چاه یا چاه‎های ارت (Earthing) 3- تخصیص محل مناسب برای عبور کابل‎ها در زیر زمین ساختمان با استفاده از سینی کابل 4- تخصیص محل مناسب برای نصب تجهیزات تاسیساتی از قبیل دیگ‎های آب گرم یا بخار و چیلرهای تراکمی یا ابزوربشن و الکتروپمپ‎های سیرکولاسیون سختی‎گیر آب و منبع دو جداره یا منبع کویل‎دار و تابلوی برق و الکتروپمپ برگشت، با توجه به ظرفیت و حجم و سطح مورد لزوم و با در نظر گرفتن فضای مناسب برای تعمیر و بازسازی و تخصیص فضای مناسب در زیر زمین و همکف برای کپسول‎ها و جعبه‎های آتش‎نشانی و یا سنسورهای ضد دود (Smoke Detectors) و با همکاری و استفاده از اطلاعات مهندسان تأسیسات 5- تخصیص محل مناسب عبور کابل به طبقات، دور از لوله‎های آب و گاز به‎طوری که در هر طبقه قابل دسترسی برای کنترل و یا تعویض کابل باشد. 6- تخصیص محل مناسب در طبقات برای کپسول و سنسورهای ضد دود 7- تخصیص محل مناسب برای نصب تابلوی برق طبقات 8- تخصیص محل مناسب برای آنتن تلویزیون و کابل شبکه‎ی کامپیوتری و احتمالاً محل مناسب برای اتصال کامپیوترهای متصل به هم و سرور (Server) مربوطه در ساختمان‎های اداری 9- تخصیص محل مناسب برای عبور کانال‎های اگزوز و دستگاه‎ تهویه‎ی مطبوع و لوله‎های آب گرم و سرد و احتمالاً محل مناسب برای کولر یا هر نوع مبدل لازم به‎طوری که به‎راحتی قابل نصب و باز شدن و تعمیر باشند. 10- اتاق‎ها و راهروها از نور طبیعی کافی، خصوصاً نور خورشید برخوردار باشند. 11- تخصیص محل مناسب برای عبور کابل‎های تلفن و آیفون و مونیتورینگ و دوربین‎های کنترل و دربازکن‎های اتوماتیک 12- تخصیص محل مناسب برای آسانسور و چاهک و اتاقک آن، با در نظر گرفتن تهویه‎ی اتاقک، نصب موتور گیربکس و ضربه‎گیر و عبور وزنه‎ی تعادل و درب‎ها 13- تخصیص پله فرار فلزی با نرده مناسب، در بیرون ساختمان یا پله فرار داخل ساختمان، ایزوله شده از واحدهای قابل دسترسی به آتش 14- تخصیص محل مناسب برای نصب تجهیزات آتش نشانی با سیستم اسپرینکلر 15- تخصیص محل مناسب برای نصب الکتروفن‏های مکنده‎ی هوای تازه و تخلیه‎ی هوای زیر زمین‎ها 16- تخصیص محل مناسب برای نصب پکیچ‎ها و یا ایرواشرها و محل عبور کانال‎های قابل دسترس در طبقات 17- تخصیص محل مناسب برای نصب اگزوز فن‎های پشت‎بام 18- تخصیص محل مناسب برای نصب منابع انبساط و ذخیره‎ی سوخت 19- تخصیص محل مناسب برای نصب مخازن آب ذخیره 20- تخصیص محل مناسب برای نصب موتور ژنراتور برق اضطراری
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
:w05::w09:حالا چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قرار نیست اتفاق خاصی بی افته فقط ترافیک مارو دیونه می کنه.چیزی که برام خیلی جالبه اینکه چه طور ممکنه تو پروژه ای با این حجم اون هم جلو چشم این همه آدم همچین اتفاقی بیافته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

Mandan

عضو جدید
طبيعيه!
وقتي طرحها قبل از گرفتن بودجه و شروع فاز اجرايي كنترل نمي شه همين ميشه كه الان شده.
از اين ها گذشته به گفته ي استاداي دانشگاه گيلان اين روش پل سازي الان مدتهاست كه ديگه استفاده نمي شه!
وقتي تو اين شهر از نعمت مهندسان حرفه اي و اساتيد دانشگاه (اعم از مهندسين سازه و آرشيتكت )زيادي برخورداريم چطور ميشه كه مسئولين خودشون رو از كمك و راهنمايي اونها بي بهره مي دونن؟؟
 

Mandan

عضو جدید
مهندس عزيز
جناب كدخدا...
تا وقتي كه ناكارآمدي هاي بسياري در عرصه ي تابناك مهندسي كشورمون مشاهده مي شه و تا وقتي چشم هامون به جمال برج ميلاد _ كه مدعي بود يا شايد قرار بود!!! جاي شاهكار معماري معاصر، برج آزادي، اثر جاويدان و بي بديل استاد امانت، رو بگيره،روشنه....به نظر من هنوز خيلي زوده كه از اين پل كوچك در اين شهر كوچك به عنوان عجیب‌ترین اشتباه مهندسی کشور در رشت ياد كنيم...
مگه نه؟
 

کدخدا

مدیر بازنشسته
مهندس عزيز
جناب كدخدا...
تا وقتي كه ناكارآمدي هاي بسياري در عرصه ي تابناك مهندسي كشورمون مشاهده مي شه و تا وقتي چشم هامون به جمال برج ميلاد _ كه مدعي بود يا شايد قرار بود!!! جاي شاهكار معماري معاصر، برج آزادي، اثر جاويدان و بي بديل استاد امانت، رو بگيره،روشنه....به نظر من هنوز خيلي زوده كه از اين پل كوچك در اين شهر كوچك به عنوان عجیب‌ترین اشتباه مهندسی کشور در رشت ياد كنيم...
مگه نه؟

حقیقت اینه که از این اشتباها زیاد داریم همونجوری که گفتم توی چین هم این اتفاق افتاد البته پلش فلزی بود سازش کابلی طولشم یه کم بلند تر 1 کیلومتر!
ولی اونا به جای پرکردن و گل ریختن روی اتفاقی که اگه امروز همه نبینن فردا می بینن نشستن فکر کردن که چه کار کنیم و مشکل رو حل کردن.
منم این سوالو پرسیدم از همه دوستان که به نظرشون چینیها چی کار کردن و کسی تا الان جواب نداد حتی نظری هم در این مورد ندیدم.
این تاپیک با همین عنوان توی تالار مهندسی عمران هم بود ولی من اینجا هم اونا گذاشتم دلیلش این نبود که هممون بیایم ببینیم و کلی بخندیم و بگیم ببینید چه اشتباهی!دلیلش این بود که اگه ما اونجا بودیم چی کار می کردیم یعنی برای حلش راهی به جز مسخرشم هست؟
 

maryam_habibi

عضو جدید
ساختمان های اسکلت فلزی

ساختمان های اسکلت فلزی

نحوه ساخت و اجرای ساختمان های اسکلت فلزی
 

behnaz_arch

عضو جدید
دوستان لطفا این تاپیک رو ادامه بدید
منم می خوام شرکت کنم اما انقدر اطلاعاتم کمه که بهتره اصلا حرف نزنم و از نظر دوستان صاحبنظر استفاده کنم :smile:
 

Mandan

عضو جدید
آره موافقم.بايد بهش اينجوري نگاه كرد.حالا كه شده چه بايد كرد؟
راستش من با فنون و روشهاي ساخت و انواع سازه هاي كابلي و قاب و پوسته و... در مقام تئوري و ويژگي كم و بيش آشنام. اما با از روشهايي كه بشه اين مشكلات رو رفع كرد...
به نظرم بايد در هنگام ساخت بناها و تاسيسات شهري كه بودجه ي بسيار و وقت و هزينه ي چشمگيري رو صرف مي كنند، تا حدي توجه و ملاحظه صورت بگيره كه عملا اين مشكلات پيش نياد.تا جايي كه من مي دونم تلورانس و حد خطاي مجاز مهندسي از چند سانتي متر تجاوز نمي كنه...
 

Mandan

عضو جدید
استادي كه من باهاشون سازه هاي بتني رو گذروندم از فارغ التحصيلان شريف هستندو بسيار با سواد و پر تجربه.به شدت راغب شدم كه از ايشون در مورد راهكارهاي موجود پرس و جو كنم...
بهتره براي يه تمرين كوچيك بهتر ديدن و عميقتر پي گيري كردن همه ي ما كه اين تاپيك رو ديديم بريم و از اهل فن بپرسيم راه حل چيه؟.
اين بار از روي چنين مسئله اي سطحي نگذريم و سعي كنيم به جواب برسيم.شايد بعدها اين مشكل يه جايي براي ما پيش اومد يا از ما به عنوان يه مهندس پرسيدن كه حالا چه مي شه كرد...
 

Mandan

عضو جدید
سلام
خوشحالم چنين بخشي باز شده
آخه من عاشق تحليل و نقد بنام!
تو دانشگاه ما هم اينو از همه بهتر و بيشتر ياد مي دن!
آخه ما معمارا عاشق ايراد گرفتنيم!!!!!
 

Mandan

عضو جدید
بچه ها هر نقدي 2 بخش اصلي داره كه بايد جداگانه بهش پرداخته بشه و جمع بندي بشه
اين 2 بخش اصلي عبارتند از:
1. تجزيه
2.تحليل
بخش اول كه عموما ناديده گرفته ميشه(تجزيه) شامل نام بردن و ذكر مشخصات كلي بنا يا فضاي شهريه.
تو اين بخش به صورت بي طرفانه و بدون اظهار نظر تنها به اجزاي ساختمان پرداخته مي شه و ويژگي هاي بارز كار كه اون رو از بقيه ممتاز مي كنه ذكر مي شه.تو اين مرحله بايد بتونيم كه از كانسپت و ايده ي كلي طراح و اين كه اصولا در باره چنين سوژه ي طراحي اي چي فكر مي كنه سر در بياريم...
 

Mandan

عضو جدید
گام بعدي تحليله كه سربرگهاي كليش عبارتند از :
1.چگونگي برخورد بنا با محيط اطراف و عوارض سايت: اين قسمت بايد با كليت كار تحليل بشه.يعني كروكيهاي اين بخش شامل پلان نمي شه.تنها در حد نحوه ي جا نمايي و لكه گذاري طراح در سايت.
 

Mandan

عضو جدید
مي تونم ادامه بدم اما به نظرم اه ماري رو به عنوان نمونه انتخاب كنيم و روش اين مراحل رو انجام بديم خيلي مفيده.
چون تجزيه و تحليل يا به طور كلي نقدبايد از مهمترين توانايي هاي يه دانشجوي معماري باشه.
موافقيد؟
 

Mandan

عضو جدید
در مورد انتخاب سوژه فكر ميكنيم از بناهاي شاخص باشه بهتره.آخه مي شه كه همه حتي معمار كوچولو ها هم نظر بدن.
 

msn_syst3m

عضو جدید
این که مشکلی نداره
خوب وقتی قراره از اون زیر کشتی رد بشه این پله محترم میره بالا دیگه
اگه به هم وصل باشه نمیشه که
4 ساعته مارو تو این تاپیک میگردونید
من نمی دونم چه قدر IQ ها نابوده
:w25:
 

sayyah archi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر از این اتفاق ها نیفته باید تعجب کنیم بالاخره فرق کار باحساب کتاب با کاری که از همه طرفش زده میشه تا شکم بعضیا!!:razz:پر شه باید یه فرقی داشته باشه عزیزانم غصه نخورید
 

کدخدا

مدیر بازنشسته
این که مشکلی نداره
خوب وقتی قراره از اون زیر کشتی رد بشه این پله محترم میره بالا دیگه
اگه به هم وصل باشه نمیشه که
4 ساعته مارو تو این تاپیک میگردونید
من نمی دونم چه قدر IQ ها نابوده
:w25:
قرار نشدا!
توهین به .....
آخه شما که نمی دونی چرا می گی؟
حالا اشکال نداره می گم که بدونی مشکل این پل کجا بوده.
مشکلش اختلاف سطحشه در اصل که یه نیم متری بالا پایینه !
تا حالا با ماشین از پله رفتی پایین حالا فک کن تو یه پل پله گذاشتن.
 

yousef dashti

عضو جدید
ميدان نقش جهان اصفهان

ميدان نقش جهان اصفهان

ميدان نقش جهان اصفهان تنها فضاي شهري عمده است كه نسبتا" دست نخورده باقي مانده و تنها مثالي است كه به عنوان نمونه فضاي شهري در مقياس شهر مي تواند مورد بحث قرار گيرد. اصولا" در مقايسه با كشورهايي مانند ايتاليا و فرانسه فضاي شهري به صورت ميدان هاي عمومي چندان درشهرهاي ايران وجود نداشته است. حتي كشورهاي ايتاليا و فرانسه و بويژه ايتاليا از نظر فضاي شهري از ساير كشورهاي اروپايي مانند انگلستان غنيترند. اينكه چرا در كشوري فضاي شهري به معني فضاي عمومي از كشوري ديگر ضعيفتراست بحثي است كه ما در ادامه اين مطالعه به آن خواهيم پرداخت.
هر چند ميدان نقش جهان به علت عملكرد ويژه اش بسيار وسيع و فاقد خصوصيت محصور بودن است .به علت وجود عناصر مختلف مذهبي حكومتي و تجاري مانند مسجد شاه صفوي .مسجد شيخ لطف الله .عمارت عالي قاپو و سر در قيصريه اهميت خاصي پيدا كرده است بناي ميدان به اوائل قرن يازدهم هجري قمري باز مي گردد. اما ظاهرا" عناصري مانند كوشك و باغي به نام نقش جهان كه از نظر فضايي ميدان را با ادوار قديميتر مربوط مي كند در محل احداث ميدان وجود داشته است.
هانيس گو به معتقد است كه شاه عباس براي طرح اين ميدان ميدان كهنه اصفهان را الگو قرار داسته است. ميدان كهنه اصفهان امروز ديگر اثري از آن باقي نيست از عناصر اصلي شهر اصفهان در سده هاي ميانه بوده است. در اطراف ميدان كهنه عناصر مختلفي مانند مساجد . مدارس. كاخها. بازار. قيصريه و نقاره خانه قرار داشته اند. كه اغلب آنها ظاهرا" تا قرن هفدهم ميلادي پا بر جا بوده اند.
ميدان نقش جهان مستطيلي است به عرض 165 و طول510 متر.بدنه ميدان دو طبقه و به صورت دورديف طاق نماست. كه دور مي گردد. در طبقه همكف بدنه ميدان عمدتا" يك رديف دكان قرار دارد.سطح ميدان تا دوره پهلوي يكدست بوده. اما گفته مي شود در دوره صفوي رديفي از درختان چنار اطراف ميدان را مي پوشانده است. چنانكه تصويري كه ديولافوآ در سال 1887 ترسيم كرده ريدفي از درختان را كه دور مي گشته نشان مي دهد.
برخي جهت ميدان را معلول محدوديتهاي نحوه قرار گيري ساختمان هاي موجود در زمان احداث ميدان مي دانند و برخي ديگر بر جهات عبور و مرور در شهر واراسته بازارها و گذرها ي ميدان بيش از احداث آن تاكيد مي كنند.
يكي از عملكردهاي ميدان استفاده از فضاي آن به صورت بازار بوده است و بنا به نوشته شاردن فروشندگان چهار پايان. نجاران .چوبفروشان. چلنگران.سراجان.دست فروشان.پوست فرشان. حلاجان.مسگران.صرافان.طاران.قصابان و غيره در آن جمع مي شده اند و در راسته بازارهاي اطراف ميدان از جمله مسگران و آهنگران قرار داشته اند.
همانطور كه گفته شد چهار عنصر اصلي مسجد شاه صفوي و مسجد شيخ لطف الله و عمارت عالي قاپو و مدخل مسجد شيخ لطف الله بر بدنه هاي شرقي و غربي و به روي روي هم نزديك به محور واقع شده اند.
كاخ عالي قاپو در شش طبقه در ربع اول قرن يازدهم هجري ساخته شده است. خصوصيات معماري و تاريخي اين ماخ بويژه در گنجينه آثار تاريخي اصفهان آورده شده است.
ساختمان مسجد شيخ لطف الله در سال 1028 هجري به پايان رسيد. اين مسجد عبادتگاه و جايگاه برگزاري نماز و محل تدريس شيخ لطف الله روحاني بزرگ عصر بوده است. اين عنصر ارزشهاي فضايي ويژه اي دارد. كه در اين مطالعه بر آن اشاره شده است.
عنصر ديگر مسجد شاه صفوي است كه در زمان شاه عباس در سال 1025 هجري احداث شده است .ويژگي عمده فضايي مسجد تقابل و تباين و مناسبت فضاها و گردش مجموعه فضاهاي مدخل مسجد براي مطابقت فضاهاي اصلي به سوي قبله است. بي شك غالب ترين عنصر در مجموعه ميدان همين مسجد است. آندره گدار.پوپ.بوكهارت و ديگران ويژگيهاي معماري و كاشيكاريهاي مسجد را به تفضيل بيان كرده اند. رو به روي اين مسجد سر در قيصريه و بازار شاهي واقع شده كه تاريخ احداث آن 1014 هجري است.بنا به گفته هنرفر در دوره صفويه در طرفين جلوخان سر در قيصريه عمارتي به نام نقاره خانه وجود داشته كه عمده اي نقاره چي با طبل و دهل و بوق و كرنا در آن قسقه بودند و طلوع و غروب آفتاب را با نواختن موسيقي ايراني اعلام مي كردند. اين نقاره خانه ها تا اواخر دوره قاجار وجود داشته اند. سر در قيصريه به عنوان مدخل فضاي بازار بزرگ اصفهان در تمام اعصار اهميت داشته است. از جمله فضاهاي اجتماعات كه در اطراف ميدان نقش جهان قرار داشتند قهوه خانه بودند كه امروز از ميان رفته اند. در اين فضاها از بحث شعر و شاعري و حكايات و قصص و بازي و تفريح گرفته تا مدح علي (ع) رونق داشته است. در فضاي ميدان عصر هنگام از حقه بازان و خيمه شب بازان و تردستان ومعه گيران گرفته تا وعاظ و درويشان جمع مي شدند. در ايام سوگواري عزاداران در ميدان به حركت در مي آمدند.
فضاي ميدان نقش جهان با چهار عنصري كه به آن ها اشاره شد واجد كليه جنبه هاي حكومتي و اجتماعي و فرهنگي و ديني و تجاري بوده استو از اين فضاها كاملا" استفاده مي شد در فضاي ميدان مراسم مختلفي از مسابقات تير اندازي گرفته تا نمايشهاي نظامي و چوگان بازي و نيزه پراني و اسب سواري و جمع شدن كسبه و پيشه وران و اجتماعات مردم مقابل كاخ عالي قاپو براي ديدن شاه يا محاكمات و مجازات و مانند آن بر قرار بوده است. امروزه ميدان تقريبا" فعاليتهاي پر قدرت گذشته خود را از دست داده و عمدتا" به صورت يك مجموعه توريستي ضعيف در مقايسه با فضاهاي كم از رشته در كشورهاي اروپايي در آمده است و دكانهاي اطراف ميدان نيز رونق گذشته را ندارند.
منابع : خودم
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
جسارتاً من می تونم دخالت کنم؟!
1سری راهکار در همون تاپیک بخش عمران مطرح شده، تشریف بیارید استفاده کنید، اگر مایل بودید در اونجا بحث رو ادامه بدید، اگر نه که مطالب رو به اینجا بیارید و ادامه بدین. :)
 

amin_architect22

عضو جدید
:gol:به نام یگانه معمار هستی:gol:
سلام و خسته نباشید به همه به خصوص دومان عزیز...
من فوق دیپلممو از مرکز آموزش عالی انقلاب گرفتم ولی اونجا فقط ما خط می کشیدیم.
اسکیس نمیدونستم چیه:warn: ولی شنیده بودم و دوست داشتم یاد بگیرم. از همتون واقعا ممنونم من تازه بعد فوق دیپلم فهمیدم اسکیس چیه اونم تو همین سایت...
واقعا سایت محشریه به خصوص معماریش. ;) دم همتون گرم.....:gol::gol::gol:
بی صبرانه منتظر ادامه آموزش هستم...:)
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا