نوشابه خورها کلیک کنند

LOOFAN

عضو جدید

[FONT=BNazanin_Mehr]
ما گاهی هشدارهایی می‌شنویم یا مطالبی را می‌خوانیم که در آن‌ها درباره مضرات مصرف نوشابه هشدار داده‌اند، اما ...

[/FONT]


010 نظر
[-]اندازه متن[+]


به گزارش سرویس علمی جام نیوز، ما گاهی هشدارهایی می‌شنویم یا مطالبی را می‌خوانیم که در آن‌ها درباره مضرات مصرف نوشابه هشدار داده‌اند. مگر نوشابه‌ها با بدن ما و اعضای آن چه می‌کنند که با این سیل هشداری از سوی متخصصان تغذیه رودررویند؟ برخی از بلاهایی که این نوشیدنیهای صنعتی بر سر انسان می‌آورند با تصویری اینفوگرافیک، ساده و گویا در ادامه نشان داده شده. تصمیم به ادامه نوشیدن یا ننوشیدنش با خودتان.


 

SHEEDA

عضو جدید
مرسی دکیییییییییییییییییی جون جالب ومفید بود هرچند من از نوشابه خوراش نیستم ولی خیلیم علاقه مندم بدونم گفتنی های علمی وروز دنیااااااااااااااا رو بشنوم وبهرمند بشم همیشه ازاین لینکها بزار مرررررررررررررررررررررسی
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوشابه با سلامت شما چه می کند

نوشابه با سلامت شما چه می کند


نوشابه ، نوشابه و باز هم نوشابه ، امروزه بسیاری از رسانه های اجتماعی در رابطه با مضرات نوشبانه اطلاع رسانی می کنند اما باز هم این نوشیدنی پر ضرر طرفداران بسیاری دارد. تابحال در این مورد فکر کرده اید که نوشابه با بدن شما چه می کند؟

۱۲۰ سال پیش، وقتی دکتر جان پمبرتون در آزمایشگاه کوچکش در آتلانتا با ترکیب چند ماده، معجون جدیدی را اختراع کرد و آن را به نام کوکاکولا به دنیا معرفی کرد، هیچ گاه فکر نمی کرد این نوشیدنی و انواع مشابه آن روزی چنان مرزهای دنیا را در نوردد که در هر گوشه ای از جهان، جزو ثابتی از سفره غذا باشد. با گذشت بیش از یک قرن از مصرف کولاها و مشخص شدن بسیاری از آثار سوءمصرف مداوم نوشابه ها، هنوز هم انواع کولاها پر طرفدارترین نوشیدنی در سراسر دنیا به شمار می روند و کنار گذاشتن آن ها از وعده های غذایی به نظر غیرممکن می رسد. این در حالی است که با ورود و عرضه انواع نوشابه های رژیمی و بدون قند، معدود افرادی هم که از ترس جان شان از خیر مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت این نوشیدنی جادویی جذب شده اند. مطمئنا شما هم در این که مصرف انواع کولاها عوارض سوئی بر بدن دارد، شکی ندارید ولی اغلب، این طعم مطبوع نوشابه است که بر ترس از بروز عوارض غلبه می کند. البته این مطلب هم قصد ندارد شما هم را به طور کلی از چنین لذتی! محروم کند ولی اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور مداوم نوشابه مصرف می کنند، بد نیست با چند تحقیق کاملا علمی در مورد مصرف مداوم و طولانی مدت نوشابه آشنا شوید.





نوشابه = دی اکسیدکربن + اسید + شکر

در ساخت نوشابه از مواد مختلفی استفاده می شود که خوردن آن ها به صورت جداگانه کمی وحشتناک به نظر می رسد! از جمله مهم ترین مواد تشکیل دهنده نوشابه به موارد زیر می توان اشاره کرد:

دی اکسید کربن: احتمالا نام آب گازدار را روی بطری های نوشابه دیده اید. این گازی که از آن نام برده می شود، اغلب دی اکسیدکربن(همان گاز کربنیک خودمان ) است که با فشار وارد بطری می شود و وقتی در بطری را باز می کنید، فشار برداشته می شود و به صورت حباب خارج می شود.

شکر: اغلب نوشابه ها به کمک شکر یا شیره ذرت شیرین می شوند ولی استفاده از شیرین کننده های مصنوعی از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد. نخستین دسته از این شیرین کننده ها ساخارین بود که بعدها در سال ۱۹۷۰ بعد از این که اثبات شد سرطانزا است، مصرف آن ممنوع شد و آسپارتام و…جای آن را گرفت. البته بحث و بررسی در مورد فواید و خطرات شیرین کننده های مصنوعی همچنان ادامه دارد.

اسید: معروف ترین اسیدهای به کار رفته در نوشابه اسید سیتریک و اسید فسفریک هستند. مزه تیزی که به دنبال نوشیدن کولا احساس می کنید، ناشی از همین اسیدهاست.

کافئین: این ماده که در بسیاری از نوشابه ها وجود دارد، به عنوان یک عامل محرک روی قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارد و موجب افزایش تمرکز و هشیاری می شود. کافئین به طور موقت فشار خون را بالا می برد ولی در مورد اثرات درازمدت آن روی فشار خون هنوز یافته قابل استنادی وجود ندارد. اضطراب، احساس ناراحتی در شکم، اختلال خواب و…از سایر عوارض کافئین هستند. از دیگر عوارض مهم کافئین ایجاد وابستگی است، به طوری که بیش از ۵۰درصد کسانی که به طور مرتب کافئین مصرف می کنند، درصورت مصرف نکردن آن دچار سردرد می شوند. سایر عوارضی که در اثر محرومیت از کافئین ناشی می شوند عبارتند از: احساس خستگی، کاهش انرژی، کاهش تمرکز و هشیاری، تغییرات خلق و… با توجه به موارد فوق، پزشکان اصرار دارند که افراد دچار پرفشاری خون، خانم های باردار و کودکان تا حد امکان مصرف کافئین را کاهش دهند. به هر حال، کافئین خود مقوله مفصلی است که باید جداگانه به آن پرداخته شود.

در کنار این مواد اصلی، از مواد رنگی مانند رنگ کارامل، طعم دهنده ها و نیز نگه دارنده ها هم در تولید نوشابه استفاده می شود.




کولا چیست؟

کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه های گازدار فاقد الکل گفته می شود که اغلب دی اکسید کربن (گازکربنیک)، کارامل، کافئین، شکر و… دارند. واژه «کولا» از نام گیاه کولا گرفته شده است. دانه این گیاه که در غرب آفریقا می روید، در نوشابه های اولیه به عنوان منبع کافئین به کار می رفت. اولین نوشیدنی با طعم کولا در سال۱۸۸۱ ساخته شد ولی واژه کولا به دنبال اختراع کوکاکولا در ۸ می ۱۸۸۶ توسط دکتر جانز پمبرتون وارد لغات روزمره شد. کوکاکولا در نخستین سال تولید روزانه تنها ۹ بطری نوشابه می فروخت ولی به تدریج گسترش پیدا کرد تا این که در سال ۱۸۹۵ نخستین کارخانه کوکاکولا در دالاس واقع در تگزاس به بهره برداری رسید. از آن پس، انواع دیگر کولا مانند پپسی کولا و… تولید و وارد بازار شدند.




چرا کولا فشارتان را بالا می برد ؟

بسیاری از نوشابه ها مقادیر قابل توجهی کافئین در ترکیبات خود دارند (به طور متوسط ۴۳ تا ۶۵ میلی گرم در یک فنجان) و همین مسئله بدگمانی ها درباره اثرات مصرف نوشابه بر ایجاد پرفشاری خون را افزایش داده است زیرا از مدت ها پیش معلوم شده بود که یک فنجان قهوه که البته بیشتر از مقدار مشابه کولا کافئین دارد، به طور موقت فشار خون را بالا می برد ولی این که مصرف مرتب نوشیدنی های حاوی کافئین موجب افزایش مزمن و دائمی فشار خون می شود مورد سوال بود.

نکـته : از نوشابه می توانید برای تمیز کردن رنگ سپر ماشین و تمیز کردن رسوبات اطراف ترمینال های باطری اتومبیل استفاده کنید. همچنین برای شل کردن پیچ های زنگ زده می توانید کمی نوشابه روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید. بس است یا باز هم بگوییم؟!




پرفشاری خون با نوشابه

تحقیقات زیادی درباره ارتباط نوشابه با فشار خون بالا انجام شده است که یکی از جالب ترین آن ها در شماره نوامبر ۲۰۰۵ نشریه معتبر انجمن پزشکی ایالات متحده به چاپ رسید. در این پژوهش، محققان دانشگاه هاروارد، ارتباط بین رژیم غذایی ۱۵۵ هزار خانم را با ابتلای آن ها به پرفشاری خون طی یک دوره ۱۲ ساله بررسی کردند. نتیجه به دست آمده بسیار جالب بود؛ آن ها دریافتند که مصرف مرتب قهوه تاثیری بر ایجاد پرفشاری خون ندارد ولی مصرف چای (که ۱۵ تا ۷۵ میلی گرم کافئین در یک فنجان دارد) به مقدار اندکی فشارخون را افزایش می دهد اما نکته جالب مربوط به کولا بود. آن ها متوجه شدند در خانم هایی که روزانه یک بطری یا بیشتر کولا مصرف می کردند، خطر ابتلا به پرفشاری خون بین ۱۶ تا ۴۴ درصد افزایش داشت و البته در این میان فرقی بین نوشابه های معمولی و نوشابه های رژیمی دیده نشد. با توجه به این تفاصیل، انگشت اتهام از کافئین به سمت دیگری گرفته شد. دانشمندان حدس می زنند که احتمالا ترکیبات دیگری (ازجمله رنگ های کارامل) که طی فرآیند تولید نوشابه دخالت دارند، در ایجاد پرفشاری خون نقش دارند.




چرا کولا استخوان های تان را پوک می کند؟

تحقیقات اخیر ثابت می کند که مصرف کولا خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. بر پایه تحقیقاتی که نتیجه آن در شماره اکتبر ۲۰۰۶ نشریه انجمن تغذیه بالینی ایالات متحده به چاپ رسیده است، بین میزان مصرف نوشابه و کاهش تراکم استخوان (یعنی همان پوکی استخوان) ارتباط مستقیمی وجود دارد.

در این پژوهش، محققان تراکم استخوان را در نواحی مختلفی از استخوان های لگن و ستون فقرات ۲۵۰۰ خانم مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند که صرف نظر از مسائلی همچون سن، یائسگی، میزان مصرف کلسیم و ویتامین D، مصرف سیگار و…مصرف کولا به تنهایی تراکم استخوان در خانم ها را ۴درصد کاهش می دهد. در این مطالعه هم تفاوتی بین نوشابه های رژیمی و غیررژیمی دیده نشد ولی معلوم شد نوشابه های فاقد کافئین، خطر کمتری دارند.

با توجه به این یافته ها، دانشمندان ۲ عامل را در ایجاد پوکی استخوان در مصرف کنندگان نوشابه دخیل می دانند؛ یکی کافئین و دیگری اسید فسفریک. به گفته دانشمندان، کافئین موجب تداخل در جذب کلسیم توسط بدن می شود و اسید فسفریک (یا فسفات) که می توانید نام آن را روی بسیاری از بطری های نوشابه ببینید، وقتی وارد بدن می شود موجب خروج کلسیم از استخوان و در نتیجه پوکی استخوان می شود.

البته یک خبر خوب هم برای آقایان وجود دارد و آن این که در این مطالعه، رابطه ای بین مصرف کولا و پوکی استخوان در آقایان دیده نشد! بنابراین به طور خاص به خانم ها توصیه می کنیم در مصرف نوشابه یک تجدیدنظری بکنند!

نکـته : برای کاهش تاثیر مصرف نوشابه روی دندان ها، نوشابه را همراه با غذا میل کنید؛ ترجیحا از نی استفاده کنید؛ نوشابه را در دهان تان نگه ندارید و حداقل شب ها از خیر مصرف نوشابه بگذرید. در ضمن بهتر است بدانید که مصرف نوشابه برای دندان های کودکان آثار سوء بسیار بیشتری دارد و اگر کودک شما به خوردن نوشابه عادت کرده، تنها و تنها خود شما مقصر هستید که این عادت را در او ایجاد کرده اید




آیا کولا فایده هم دارد؟

از بدی های نوشابه که زیاد گفتیم، حالا کمی هم از خوبی هایش بشنوید:

۱) در بسیاری از نواحی ایالات متحده گشت های پلیس همواره گالن های بزرگ کولا را به همراه دارند. اگر گفتید چرا؟ برای این که وقتی تصادف شد، به کمک کولا به راحتی می توان خون ها را از روی آسفالت شست!

۲) شما می توانید یک بطری نوشابه را روی چینی دستشویی خالی کنید و بعد از یک ساعت آن را بشویید. اسید سیتریک موجود در نوشابه، تمیزی را برای شما به ارمغان می آورد!

۳) از نوشابه می توانید برای تمیز کردن رنگ سپر ماشین و تمیز کردن رسوبات اطراف ترمینال های باطری اتومبیل استفاده کنید. همچنین برای شل کردن پیچ های زنگ زده می توانید کمی نوشابه روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید. بس است یا باز هم بگوییم؟!




چرا کولا دندان ها را می پوساند؟

اکثریت قریب به اتفاق نوشابه ها مقادیر فراوانی کربوهیدرات (همان قند خودمان!) و اسید (به ویژه اسید فسفریک) دارند که هر ۲ از دشمنان شناخته شده دندان ها به شمار می روند.

اسید، به ۲ راه می تواند موجب تخریب مینای دندان شود؛ یکی این که به طور مستقیم خورده شود (مثلا به همراه نوشابه ) و دیگری این که توسط باکتری های موجود در دهان که اسید تولید می کنند، ایجاد شود و دندان را از بین ببرد. این باکتری ها با مصرف قند و اثراتی که روی آن می گذارند موجب ایجاد اسید می شوند. حالا خودتان تصور کنید یک نوشابه مملو از اسید و قند چه ترکیب فوق العاده ای برای تخریب دندان ها می تواند باشد. البته توجه داشته باشید که نوشابه های فاقد قند یا رژیمی هم برای تخریب دندان به اندازه کافی قند دارند و البته اسید آن ها هم که سر جایش است!

برای بررسی تاثیر مصرف نوشابه بر پوسیدگی دندان، پژوهشگران دانشگاه آیوا در یک مطالعه جالب، ۵ بطری از انواع مختلف نوشابه را در نظر گرفتند و در هر بطری ۴ دندان را به مدت ۲۵ ساعت قرار دادند. این پژوهش که نتایج آن در کنگره سالیانه انجمن پژوهشگران دندان ایالات متحده ارائه شد، نشان داد که قرار دادن دندان به مدت ۲۵ ساعت در یک بطری کوکاکولا موجب می شود مینای دندان تا عمق ۹۲ میکرومتر (یعنی ۹۲ هزارم متر) تخریب شود. این میزان برای کوکاکولای رژیمی ۶۱میکرومتر بود. البته این پژوهش اعتراض شرکت های نوشابه سازی را به دنبال داشته که معتقدند؛ نوشیدن نوشابه با قرار دادن دندان در نوشابه خیلی فرق دارد! به هرحال با توجه به این که کمتر کسی حاضر است برای حفظ دندان هایش از مصرف نوشابه صرف نظر کند، دندان پزشکان به این توصیه ها قناعت کرده اند: برای کاهش تاثیر مصرف نوشابه روی دندان ها، نوشابه را همراه با غذا میل کنید و ترجیحا از نی استفاده کنید؛ نوشابه را در دهان تان نگه ندارید و حداقل شب ها از خیر مصرف نوشابه بگذرید. در ضمن بهتر است بدانید که مصرف نوشابه برای دندان های کودکان آثار سوء بسیار بیشتری دارد و اگر کودک شما به خوردن نوشابه عادت کرده، تنها و تنها خود شما مقصر هستید که این عادت را در او ایجاد کرده اید.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر آنچه درمورد عوارض نوشابه باید بدانید

هر آنچه درمورد عوارض نوشابه باید بدانید


بسیاری از افراد هستند که خوردن نوشابه را به عنوان یک عادت می دانند. در سال های گذشته اطلاع رسانی های بسیاری در رابطه با مضرات خوردن نوشابه انجام شده است ، اما متاسفانه همچنان بسیاری از افراد به خوردن این نوشیدنی علاقه زیادی دارند.


دیروز وقتی از سرکار به خانه رسیدم، سراغ یخچال رفتم تا نوشیدنی خنکی بنوشم. یک بطری دوغ، کمی آبمیوه و یک قوطی نوشابه از شام روز قبل باقی مانده بود و به نظرم قوطی نوشابه از همه وسوسه برانگیزتر آمد…

وقتی نوشابه را برداشتم، به یاد صحبت های دوستم افتادم که از متخصصی شنیده بود نوشابه چقدر چاق کننده است. من هم که در حال رژیم بودم، مکثی کردم و آن را سرجایش قرار دادم. در نهایت تصمیم گرفتم به یک لیوان آب خنک بسنده کنم و تلخی های این نوشیدنی شیرین را به خاطر بیاورم.

مطالعه ها نشان داده اند مصرف سرانه نوشابه برای هر ایرانی ۴۲ لیتر است در حالی که این عدد در دنیا ۱۲ لیتر اعلام شده است و تقریبا

ایرانی ها ۴ برابر مردم دنیا نوشابه می خورند، بنابراین عوارض ناشی از خوردن این نوشیدنی ناسالم در میان مردم ایران دور از انتظار نیست. همین جا لازم است اضافه کنیم سرانه مصرف شیر در میان ایرانی ها نزدیک به ۸۹ لیتر گزارش شده درحالی که سرانه مصرف در دنیا ۲۴۰ لیتر است و هر بار علت آن از تولیدکنندگان صنایع شیر پرسیده می شود، می گویند ما اصلا ظرفیت تولید بیشتر را نداریم! البته امیدواریم که طرح مالیات بر مواد غذایی کم ارزش مانند نوشابه اجرا شود تا از این طریق میزان مصرف این نوشیدنی ارزان قیمت کاهش یابد و زمینه توسعه صنایع نوشیدنی های مغذی مانند شیر فراهم شود.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید نوشابه با نام «کوکاکولا» به دنیا معرفی شد و این نام به وجود دو جزء اصلی این نوشیدنی یعنی «کولا» و «کافئین» برمی گردد. بزرگ ترین ایرادی که به نوشابه گرفته می شود، وجود شکر فراوان است. هیچ می دانید چرا این نوشیدنی شکر زیادی دارد؟ چون این نوشیدنی گازدار است و برای احساس طعم شیرینی باید شکر بیشتر از حد معمول به آن اضافه کرد. به همین دلیل وقتی گاز نوشابه از آن جدا می شود، این نوشیدنی آنقدر شیرین است که نمی توان آن را خورد. البته تولیدکنندگان برای این مشکل چاره ای اندیشیده اند و آن هم تولید نوشابه های رژیمی است که البته مصرف آنها را هم متخصصان تغذیه تایید نکرده اند.

عادت به خوردن نوشابه (آن هم هر روز) به علت وجود شکر در نوشابه ۶۰ درصد احتمال چاقی را به خصوص در بچه ها بالا می برد. بر اساس نتایج تحقیقات، با نوشیدن یک قوطی نوشابه معمولی (۳۵۵ میلی لیتری)، ۱۶۰ کیلوکالری انرژی، ۴۲ گرم قند، ۴۰ میلی گرم سدیم و ۳۴ میلی گرم کافئین به بدن می رسد.

خیلی ها تصور می کنند این مشکلات فقط در نوشابه های رنگی وجود دارد و اگر نوشابه بدون رنگ باشد، این عوارض را نخواهد داشت در حالی که همه نوشابه ها دارای شکر و اسید فسفریک هستند. البته در میان انواع رنگی، رنگ نارنجی بر رنگ سیاه ارجحیت دارد و رنگ بی?رنگ بر هر دو رنگ سیاه و نارنجی.

بررسی ها نشان داده اند خوردن یک لیوان نوشابه به مدت ۷ ساعت باعث کاهش فعالیت گلبول های سفید می شود و در این مدت احتمال ابتلا به برخی عفونت ها افزایش پیدا می کند.

مصرف حجم بالای نوشابه به دلیل کافئینی که دارد احتمال بی نظمی در ضربان قلب، تنگی عروق و تشدید فشار خون را افزایش می دهد بنابراین کسانی که سابقه این بیماری ها را دارند باید از مصرف نوشابه خودداری کنند.

مصرف بیش ازحد نوشابه وابستگی به کافئین، بی نظمی در خواب، نوسانات خلقی، افسردگی و تشدید بیش فعالی را به همراه خواهد داشت.

بررسی ها نشان داده اند کمبود کلسیمی که در پی مصرف مکرر نوشابه ایجاد خواهد شد، زمینه ساز ابتلا به بیماری فشارخون خواهد بود.

نوشابه خورهای قهار به شدت در معرض ابتلا به دو بیماری عروق کرونری و پوکی استخوان هستند و علت آن وجود فسفری است که در نوشابه وجود دارد و مانع جذب کلسیم و برداشت آن از استخوان ها می شود.

تحقیقات نشان داده اند درست ۲۰ دقیقه بعد از نوشیدن نوشابه، اسید موجود در آن می تواند باعث تخریب مینای دندان شود و پوسیدگی دندان ها را در پی داشته باشد.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی نوشابه های انرژی زا و ارزش غذایی آنها

بررسی نوشابه های انرژی زا و ارزش غذایی آنها


امروزه نسل جدیدی از نوشابه ها وارد بازار شده است که نوشابه ی انرژی زا نام دارد. از نام این محصول مشخص است که خوردن این نوشیدنی باعث افزایش انرژی می شود. اما این نام تا چه حد واقعیت دارد؟ آیا خوردن این نوشابه ها واقعا باعث افزایش انرژی می شود؟


درباره نوشیدنی های انرژی زا چنان تبلیغ می شود که انگار می توانند قدرت بدنی را چند برابر، خستگی روزانه را رفع و فرد را به یک انسان فعال و موفق تبدیل کنند…



بسیاری از نوجوان ها و جوان های کشورمان هم که مصرف کنندگان اصلی این نوشیدنی ها هستند، فریب این شعارهای دروغین را می خورند اما برخلاف آنچه تبلیغ می شود، ترکیب نوشیدنی های انرژی زا نه تنها برای سلامت و قوای بدنی مفید نیستند، بلکه می توانند به دلیل قند بالایی که دارند، باعث افزایش وزن و چاقی شوند و به تدریج عامل ضعف و بیماری باشند. در گفت وگو با دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این موضوع را بیشتر بررسی کرده ایم.




این روزها تبلیغات بسیاری درباره نوشیدنی های انرژی زا انجام می شود و قفسه سوپرمارکت ها پر است از قوطی های رنگارنگ آنها. آیا این نوشیدنی ها همان نوشیدنی های ورزشی هستند که قوای بدنی را افزایش می دهند؟



نه، نوعی نوشیدنی تجاری و نوعی نوشیدنی استاندارد ورزشی وجود دارد که متاسفانه در کشور نوع دوم را اصلا نداریم. نوشیدنی هایی که به عنوان نوشیدنی انرژی زا یا ورزشی عرضه می شوند؛ عمدتا نوشیدنی های تجاری هستند که نه تنها برای ورزشکاران حرفه ای بلکه برای افراد عادی هم مناسب نیستند.


چرا؟ چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟



مقدار قند نوشیدنی های تجاری بالاست. قند نوشیدنی های ورزشی بین ۷ ۵ درصد و قند نوشیدنی های تجاری بالای ۱۰ درصد است و مصرف آنها به خصوص قبل از تمرین یا مسابقه برای ورزشکار اصلا مفید نیست.


غیر از قند، چه موادی در این نوشیدنی ها وجود دارد که آنها را اصطلاحا انرژی زا کرده است؟



همان طور که وقتی خسته ایم چای و قهوه می نوشیم و خستگی مان برطرف می شود، نوشیدنی های انرژی زا هم خستگی را برطرف می کنند. نوشیدنی های انرژی زا، همان نوشیدنی های قندی هستند که به آنها کافئین اضافه شده تا به فرد حس سرحالی و نشاط بدهند. در برخی از آنها نیز ویتامین های گروه B و C وجود دارد. وقتی خسته هستیم، یک نوشیدنی قندی حاوی ویتامین های B و C تا حدی خستگی مان را برطرف می کند و اگر کافئین داشته باشد، به ما احساس نشاط می دهد.


پس اگر کسی در طول روز احساس خستگی کند، می تواند برای رفع خستگی از این نوشیدنی ها بنوشد؟



نه، این کار را توصیه نمی کنم.


مگر این نوشیدنی ها زیان دارند؟



بله. این نوشیدنی ها قند بالایی دارند و اگر مکرر مصرف شوند، نه تنها چاق کننده اند بلکه می توانند چربی های خون، به خصوص تری گلیسیرید را بالا ببرند. همانطور که می دانید چاقی، مادر بسیاری از بیماری هاست و فردی که با مصرف بی رویه این نوشیدنی ها چاق شود، باید منتظر بروز سایر مشکلات از جمله ناراحتی های قلبی عروقی هم باشد.


آیا این موضوع حقیقت دارد که نوشابه های انرژی زا در رفع افسردگی موثرند؟



نوشیدنی های حاوی ویتامین های گروه B، تا حدی در بهبود روحیه موثرند اما اگر فردی شربت

B کمپلکس بخورد هم همین تاثیر را می بیند پس چه دلیلی دارد نوشابه های تجاری مصرف کند؟


آیا ضرر این نوشابه ها برای دختر خانم ها بیش از پسرهاست؟



نه، تفاوتی ندارد.


چه کسانی و در چه حد، مجاز به مصرف این نوشیدنی ها هستند؟



مصرف نوشیدنی های انرژی زا برای ورزشکاران، آن هم بعد از تمرین و مسابقه برای جایگزینی ذخایر انرژی و قند بدن اشکالی ندارد اما کسی که ورزش نمی کند یا اضافه وزن دارد و چاق است، نباید این نوشیدنی ها را مصرف کند. اگر فردی گاهی این نوشیدنی ها را بنوشد (۲ ۱ بار در هفته) به خصوص زمانی که در طول روز بیرون بوده، دوندگی داشته و خسته است یا عطش زیادی دارد، اشکالی ندارد اما مصرف هر روزه آن مخصوصا اگر چند بار در روز باشد، فاجعه بار است.


نوجوان ها و جوان هایی که در باشگاه های ورزشی تمرین می کنند، از مصرف کننده های عمده این نوشیدنی ها هستند. به نظر شما کسانی که برنامه ورزشی مرتبی دارند، بهتر است چه نوشیدنی ای را جایگزین نوشابه های تجاری کنند؟



مکمل های کربوهیدراتی. این مکمل ها حاوی مواد قندی نشاسته ای هستند که مخصوص ورزشکاران تهیه شده اند. حل ۲/۱پیمانه از این مکمل ها در یک لیتر آب، نوشیدنی ای با ۶ ۵ درصد قند می دهد که در واقع نوعی نوشیدنی ورزشی استاندارد است. البته این نوشیدنی ها هم فاقد الکترولیت و از استانداردهای خارجی دور هستند بنابراین چندان ایده آل نیستند اما به هر حال از نوشابه های انرژی زای تجاری بهترند.


به نظر شما چه کسانی نباید اصلا نوشابه های انرژی زای تجاری بنوشند؟



افراد مبتلا به دیابت، مبتلایان به تری گلیسیرید خون بالا، افراد دچار اضافه وزن و چاقی و به طور کلی هر کسی که محدودیت وزن دارد یعنی به زانودرد دچار است یا خطر ابتلا به بیماری های قلبی در او بالاست و لازم است مراقب افزایش وزن خود باشد.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
به چه دلیل بایستی نوشابه را ترک کنیم؟

به چه دلیل بایستی نوشابه را ترک کنیم؟


می‌دانم که کنار گذاشتن نوشابه می‌تواند بسیار سخت باشد، ولی در این بخش علتهایی را آورده‌ایم تا پیش از نوشیدن مجدد نوشابه، بار دیگر به آنها فکر کنید!
۱. کالری فراوان

برخی اوقات، هنگامی که مردم رژیم غذایی دارند، بیش از اندازه به چیزهایی که می‌خورند تمرکز می‌کنند، اما کالریهای مخفی نوشیدنی‌هایشان را فراموش میکنند، و این خیلی اشتباه است!

شیرین کننده‌های نوشابه می‌توانند به اندازه ی یک سینی دسر، شکر داشته باشد. نوشیدن روزانه‌ی تنها یک قوطی۳۳۰ میلیلیتری نوشابه، می‌تواند در یک ماه به نیم کیلو اضافه وزن تبدیل شود.
۲. پوسیدگی دندان

نوشیدن نوشابه بصورت منظم می‌تواند به پوسیدگی دندان ختم شود! به اثبات رسیده است که اسید فسفریک که این نوع نوشیدنی‌ها حاوی آن هستند، مینای دندان را میساید و باعث پوسیدگی آن خواهد شد.
۳. پوکی استخوان

مطالعات نشان داده‌اند که مقدار بالای فسفری که در نوشابه‌ها وجود دارد، جذب کلسیم در استخوان‌ها را کاهش داده، که نتیجتا احتمال شکستن استخوان‌ها حتی در کارهای عادی را در پی خواهد داشت.
۴. سردرد، میگرن، دل‌درد، اسهال و نفخ

این مشکلات، بعلاوه‌ی عوارض جانبی متعدد دیگر همگی میتوانند بخاطر آسپارتامی که در نوشابه‌های رژیمی وجود دارد بوجود بیایند. آسپارتام، جانشینی برای شکر است که بصورت مجازی کالری ندارد و تقریبا ۱۸۰ بار هم از شکر شیرین‌تر است! همچنین با توجه به صحبت‌هایی که درباره‌ی افزایش خطر ابتلا به چند نوع سرطان وجود دارد، یکی جدال‌آمیز ترین مواد غذایی محسوب می‌شود!
۵. کم آبی

شکر درون نوشابه می‌تواند باعث کم آبی شود! برای خنثی کردن نوشابه و آبرسانی دوباره به بدنتان، باید آب زیادی بنوشید که اغلب مردم این کار را فراموش می‌کنند. من حدس می‌زنم دیگر نیازی نیست به علائم و عواقب کم آبی بدن همچون خشکی پوست، دایره‌های تیره‌ی دور چشم و پیری نابهنگام اشاره کنم!
۶. سلولیت

همانطور که همه مان می‌دانیم، شکر زیاد میتواند به سلولیت تبدیل شود که ظاهر خوبی برای ما نخواهد ساخت، و مهم‌تر از آن خلاصی از آن هم سخت است.
۷. دیابت

سطح بالای قند در رژیم غذایی ما، می‌تواند به بدن ما برای تولید انسولین بیشتر از حالت نرمال جهت پردازش قند، فشار وارد کند. این اتفاق، خطر ابتلا به توسعه‌ی دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. به عقیده‌ی سازمان دیابت آمریکا،۲۳.۶ میلیون آمریکایی از این مشکل رنج میبرند.
۸. چاقی

به عقیده‌ی محققان دانشگاه علم بهداشت تگزاس، خطر ابتلا به افزایش وزن با هر نوشابه‌ای که روزانه مینوشید ۳۷٪ افزایش پیدا میکند!
۹. مشکلات کبدی و کلیوی

نوشیدن نوشابه بصورت منظم می‌تواند شما را تحت خطر ابتلا به بیماریهای کبدی و به تدریج کاهش کارکرد کلیه و تشکیل سنگ کلیه قرار دهد.
۱۰. کافئین فراوان

چه باور کنید چه نه، برخی از انواع نوشابه‌ها دارای دوز بالایی از کافئین نیز هستند. کافئین بیش از اندازه می‌تواند سبب بی‌خوابی، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و مشکلات دیگری شود.

منبع-http://fitnessmagazine.ir
 
بالا