

همينطور كه از اسمش پيداست نقد آهنگهاي ايرانيه.
اين تاپيك رو ايجاد كردم تا هر كسي راجع به هر آهنگ ايراني كه از نظرش مورد نقد و
انتقاده و يا پيشنهادي هست رو در اينجا بگه ***( لطفا در اين تاپيك اسپم نكنيد)***
با تشكر



ممنون از خانم مهندس عزيز
راستش اول كه اسم تاپيكو ديدم خوشحال شدم آخه خيلي وقته كه تو سرمه يه تاپيك واسه نقد آلبوماي ايراني بسازم اين تاپيكو ديدم فكر كردم همون چيزيه كه دنبالش بودم ، ولي وقتي اومدم توش ديدم نقد آهنگ نيست نقد كلي آثار يه خواننده ست و در واقع نقد خواننده ست نه نقد آهنگ !
به هر حال اينم تاپيك جالبيه و ميتونه مفيد هم باشه
شادمهر در حال حاضر آبروي موسيقي پاپ ماست و ميتونم بگم موسيقي پاپ (حد اقل داخل كشور )وجودشو مديون شادمهره ...اما در مورد شادمهر من هرچي بگم دوستان ميذارن رو حساب تعصب واسه همين ترجيح ميدم از خواننده ي بعدي وارد بحث نقد بشم
موافقم...
شادمهر خواننده خیلی خیلی خیلی قابلیه. حرف نداره. آهنگهاشم یکی از یکی بهتر.
ميدونم دوست گلم ، ولي محدوده ي نقد مشخص بشه بهتره ...مثلا" بگيم ميخوايم آلبوم تقدير شادمهرو نقد كنيم (همون طور كه شما گفتين كاراي اخيرش) بعد يكي يكي آهنگاي اين آلبومو بذاريم جلومون نقد كنيم ... اگه اينجوري باشه من هم با علاقه تو بحث شركت ميكنم و از نظرات دوستان هم استفاده ميكنمخوب اول از همه ممنونم از شما كه در بحث ما شركت كردين
بايد بگم اينجا نقد آهنگهاي شادمهره نه خود شادمهر دوست من
ما كاري به خود شادمهر نداريم بحث ما راجع به كاراي اخير شادمهره همونطور كه در بالا هم بهش اشاره كردم درسته؟
حالا دلم ميخواد با همكاري شما كمي كمي تخصصي ترش كنيم و وارد جزئيات اهنگاي اين خواننده محبوب بشيم البته به لحاظ تئوري موسيقي و سبك شادمهر
نظرتون چيه؟
منم موافقم با حرفتون اما دلم ميخواد راجع به آهنگاي اين خواننده صحبت بشه نه خود
خواننده به نظر شما از چه جهت آهنگاي شادمهر عزيز خوب هستن؟[/quot
من که گفتم آهنگهای شادمهر یکی از یکی بهتره. اصلا نمیشه یدونه رو انتخاب کرد. آهنگهای شادمهر رو باید با دلت گوش کنی نه با گوش.
در مورد رضا صادقی و محسن چاووشی هم همین نظر رو دارم.
منم موافقم با حرفتون اما دلم ميخواد راجع به آهنگاي اين خواننده صحبت بشه نه خود
خواننده به نظر شما از چه جهت آهنگاي شادمهر عزيز خوب هستن؟
منم با شادمهر موافقم بهتره هر آهنگ رو جدا نقد کنیم نه خواننده رو کلیميدونم دوست گلم ، ولي محدوده ي نقد مشخص بشه بهتره ...مثلا" بگيم ميخوايم آلبوم تقدير شادمهرو نقد كنيم (همون طور كه شما گفتين كاراي اخيرش) بعد يكي يكي آهنگاي اين آلبومو بذاريم جلومون نقد كنيم ... اگه اينجوري باشه من هم با علاقه تو بحث شركت ميكنم و از نظرات دوستان هم استفاده ميكنم
خب خانوم مهندس عزيز با معرفي ماندولين تا حدودي حق رو در مورد آهنگ مشكوك كه انتقادهاي زيادي بهش ميشه ادا كرد منم واسه شروع ، تحليلي از دو تا آهنگ ((خيال)) و (((شيلا)) رو مينويسم
بدون شك آهنگ خيال يكي از آهنگاي تاپ آلبوم تقديره و طرفداراي زيادي هم داره ، يكي از انتقادهايي كه بعد از خروج شادمهر از ايران زياد بهش شده انتخاب ترانه هاي سبك براي آهنگاشه ولي از نقاط قوت آهنگ خيال ترانه ي زيباشه كه شاعرش خانم الناز اسفندفره ...
اما بريم سراغ جزئيات آهنگسازي آهنگ خيال...سبك آهنگ تلفيقي از سبكهاي پاپ و راكه . از سازهاي مورد استفاده تو اين آهنگ ميشه به گيتار (آكوستيك) ، گيتار الكتريك ، گيتار بيس و درام اشاره كرد. همونطور كه ميبينيم شادمهر بيس كارو روي گيتار گذاشته و با ريتمهايي خاص آهنگ رو پر كرده . در ابتدا آهنگ با تلفيق ملودي و آكورد شروع ميشه كه با گيتار آكوستيك زده ميشه. البته آكوردها بصورت يك ضربه زده ميشه و از آرپژ استفاده نشده .
در ادامه صداي شادمهر با آكوردهايي كه توسط گيتار الكتريك و آكوستيك زده ميشه همراه ميشه و بيشتر آهنگ تحت تاثير صداي گيتار الكتريك قرار ميگيره البته در كنار آكوردها ، ملوديهاي كوتاهي هم بكار رفته كه اونم با گيتار الكتريك زده ميشه و در ثانيه 42 همراه با نت های طولانی که شادمهراجرا میکنه ( در کلمه ی "مجبوری") نت هایی هم با گیتار الکتریک نواخته میشه.در دقیقه ی 01:09 بازم شاهد همین حرکت ( در اجرا ی کلمه ی "میمونم") هستیم و در دقیقه ی 01:14 شادمهر قسمتی از شعر رو به شکلی جالب (شبیه به دکلمه) و با حس وحالی خاص می خونه و همراه با اون آکورد هایی با گیتار نواخته میشه.در این تیکه از آهنگ ما فقط و فقط صدای دو چیز رو میشنویم : صدای شادمهر وگیتار !
شادمهر قبلا" با آهنگهاي ديگه اي (مثل ستاره) نشون داده كه استاد خوندن با تك نوازي گيتاره
در ادامه آهنگ دوباره مثل اولش تکرار میشه و در نهایت به پایان میرسه. من فكر ميكنم اگه شادمهر اين كارو نميكرد و به جاي تكرار همون بيت ها، از بيت هاي جديدي روي بقيه ي آهنگ استفاده ميكرد قشنگتر بود ...شايدم مشكل از شعره بوده كه بيتهاش كوتاهه !
خانوم مهندس نقد آلبوم تقدير بودا ، چرا به آهنگاي آلبوم غير رسمي سبب نمره دادي؟!به طور کل اگر بخواهیم تک تک کارهای ارایه شده برای آلبوم سبب را زیر ذره بین قرار دهیم و حد اکثر نمره ۵ را برای هرکار در نظر بگیریم این گونه خواهد بود :
) آهنگ سبب : نمره ۴ برای آهنگ سازی ونمره ۴٫۵ برای متن ترانه ۲) آهنگ رسیدی : نمره ۴٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۳٫۵ برای متن ترانه
۳) آهنگ مشکوک : نمره ۳ برای آهنگ سازی ونمره ۲ برای متن ترانه
۴) آهنگ یه کاری کن : نمره ۴ برای آهنگ سازی ونمره ۴ برای متن ترانه
۵) آهنگ بغض : نمره ۳٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۳ برای متن ترانه
۶) آهنگ بیا : نمره ۳ برای آهنگ سازی ونمره ۴ برای متن ترانه
۷) آهنگ تن تو : نمره ۴٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۴٫۵ برای متن ترانه
در کل از نظر من آلبوم سبب شادمهر از ۵ نمره نمره ۳٫۷ رو می گیره که اگر حداقل نمره قبولی را ۲٫۵ در نظر بگیریم نمره قبولی را خواهد گرفت ولی این نکته را در نظر داشته باشید که شادمهر با روزهای اوج گذشته خود خیلی خیلی فاصله گرفته است . به هر حال قضاوت کلی را به عهده منتقدان و کسانی که در عرصه آهنگ سازی و ترانه سرایی فعالیت دارند می گذارم و این مطلب تنها نظر شخصی من در مورد آثار جدید شادمهر بود که شاید از نظر خیلی ها فاقد هیچ گونه ارزش کارشناسانه باشد .
فقط میتونم بگم آهنگ عادت زیباتر از تقدیر هستش و تو دل من بیشتر میشینه![]()
خانوم مهندس نقد آلبوم تقدير بودا ، چرا به آهنگاي آلبوم غير رسمي سبب نمره دادي؟!
بابت تحليلهاي قشنگتون هم ممنون
من اگه بخوام نمره بدم با در نظر گرفتن همه ي فاكتورهاي يه آهنگ (از 10 ):
تقدير 10
خيال 8.5
مشكوك 6.5
شيلا 7
ترس 9.75 (فقط واسه اينكه تقدير يه چيز ديگه س! )
رسيدي 8.5
يه كاري كن 8
سبب 9
درسته عادت آهنگ خيلي قشنگيه ولي تقدير موندگار تره ، فكر نكنم شادمهر يك دهم وقتي كه واسه تقدير گذاشه رو واسه عادت گذاشته باشه ...به نظر من تقدير بهترين اثر دهه ي 80 موسيقي ايران ميشه خود شادمهر تو مصاحبه ش گفت اين آهنگو بيشتر از همه ي آهنگاش دوست داره يعني حتي بيشتر از مسافر و ياس !فقط میتونم بگم آهنگ عادت زیباتر از تقدیر هستش و تو دل من بیشتر میشینه![]()
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
![]() |
[ مقالات موسیقی ایرانی ] - بررسی مولفههای معنایی "موسیقی سنتی" و نقد آن | موسیقی ایران | 0 | |
P | مقاله : پايه موسيقي اصيل ايراني در قرن هشتم هجري | موسیقی ایران | 0 |