نظر آیات صافی ومكارم درباره افطار روزه امروز

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
دفتر آیت الله صافی گلپایگانی با اعلام این كه یكشنبه 29/6/1388به نظر معظم له، عید فطر، ثابت نشده است، در پاسخ به استفتایی اعلام كرد: كسانی كه امروز روزه خود را افطار كرده‌اند و عید بودن امروز برایشان ثابت نشده باید تا آخر امروز امساك نمایند ( از خوردن و آشامیدن خودداری كنند ) و بعدا قضای آن را به جای آورند.
نظر آیت الله مكارم
حجت الاسلام مهدی مكارم، فرزند حضرت آیت الله مكارم شیرازی، یكشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا وظیفه آن دسته از مقلدان این مرجع تقلید را كه امروز افطار كرده اند،‌ اعلام كرد.
وی با اشاره به افطار برخی مقلدان این مرجع تقلید اظهار داشت: از آنجا كه رویت هلال ماه شوال در شب گذشته نزد حضرت آیت الله مكارم شیرازی مد ظله ثابت نشده، آن عده از مقلدان معظم له كه امروز یكشنبه افطار كرده اند، حكم جاهل قاصر را دارند و تنها باید یك روز روزه قضا بگیرند.
فرزند آیت الله مكارم شیرازی با بیان اینكه حكم افطار عمدی درباره چنین اشخاصی جاری نمی شود، گفت: این عده تا ماه مبارك رمضان سال آینده فرصت قضای روزه خود را دارند و دیگر كفاره افطار عمدی مطرح نمی شود.
گفتنی است رویت هلال ماه شوال، در شامگاه شنبه 28 شهریورماه 1388 تنها برای رهبر معظم انقلاب اسلامی محرز شد و ایشان حكم به عید فطر بودن یكشنبه 29 شهریور ماه فرمودند.
منبع:http://www.ebrat.ir/Fa_Default.asp?RP=M_News.asp&P1N=NewId&P1V=18649&R=8206138&L=fa&FT=False
 

web1001

عضو جدید
دفتر آیت الله صافی گلپایگانی با اعلام این كه یكشنبه 29/6/1388به نظر معظم له، عید فطر، ثابت نشده است، در پاسخ به استفتایی اعلام كرد: كسانی كه امروز روزه خود را افطار كرده‌اند و عید بودن امروز برایشان ثابت نشده باید تا آخر امروز امساك نمایند ( از خوردن و آشامیدن خودداری كنند ) و بعدا قضای آن را به جای آورند.
نظر آیت الله مكارم
حجت الاسلام مهدی مكارم، فرزند حضرت آیت الله مكارم شیرازی، یكشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا وظیفه آن دسته از مقلدان این مرجع تقلید را كه امروز افطار كرده اند،‌ اعلام كرد.
وی با اشاره به افطار برخی مقلدان این مرجع تقلید اظهار داشت: از آنجا كه رویت هلال ماه شوال در شب گذشته نزد حضرت آیت الله مكارم شیرازی مد ظله ثابت نشده، آن عده از مقلدان معظم له كه امروز یكشنبه افطار كرده اند، حكم جاهل قاصر را دارند و تنها باید یك روز روزه قضا بگیرند.
فرزند آیت الله مكارم شیرازی با بیان اینكه حكم افطار عمدی درباره چنین اشخاصی جاری نمی شود، گفت: این عده تا ماه مبارك رمضان سال آینده فرصت قضای روزه خود را دارند و دیگر كفاره افطار عمدی مطرح نمی شود.
گفتنی است رویت هلال ماه شوال، در شامگاه شنبه 28 شهریورماه 1388 تنها برای رهبر معظم انقلاب اسلامی محرز شد و ایشان حكم به عید فطر بودن یكشنبه 29 شهریور ماه فرمودند.
منبع:http://www.ebrat.ir/Fa_Default.asp?RP=M_News.asp&P1N=NewId&P1V=18649&R=8206138&L=fa&FT=False
عزیز در بعضی از مسائل همه باید حرف رهبر خودشون رو گوش کنن که یکی از اون مسائل مشخص کردن عید فطره واسه همین توی رسانه ها تا زمانی که رهبر نگفته چیزی پخش نمیشه . رگه رهبر گفته که عیده پس همه حتی مراجع تقلید هم باید اینو قبول کنن .
این هیچ بحثی ندارد هر سال همین بوده و هست نمیدونم امسال چرا همه چی رو سیاسی میکنین
 

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیز در بعضی از مسائل همه باید حرف رهبر خودشون رو گوش کنن که یکی از اون مسائل مشخص کردن عید فطره واسه همین توی رسانه ها تا زمانی که رهبر نگفته چیزی پخش نمیشه . رگه رهبر گفته که عیده پس همه حتی مراجع تقلید هم باید اینو قبول کنن .
این هیچ بحثی ندارد هر سال همین بوده و هست نمیدونم امسال چرا همه چی رو سیاسی میکنین
دوست کی گفته ما در مورد روز عید فطر باید پیرو رهبری باشیم مگه شما نمی دانیم این جزو مسایلی است که باید از مرجع تقلیدمان پیروی کنیم .........مرجع قلید من آیت االله مکارم شیرازیه ..........رهبری که مرجع من نیست ..........لطفا با سند حرف بزنید;)
 

web1001

عضو جدید
دوست کی گفته ما در مورد روز عید فطر باید پیرو رهبری باشیم مگه شما نمی دانیم این جزو مسایلی است که باید از مرجع تقلیدمان پیروی کنیم .........مرجع قلید من آیت االله مکارم شیرازیه ..........رهبری که مرجع من نیست ..........لطفا با سند حرف بزنید;)
دوست عزیز در این مورد کاری به مرجع تقلید نداره این از مواردیه که فقط باید از رهبر اطاعت کنی.
من در این مورد زیاد سوال کردم حالا مرجع تقلیدت هرکس میتونه باشه اشکالی نداره
 

pejman.pna

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما تو مرجع تقلید و احکام دینی هم با همدیگه تفاهم ندارین؟ این همه پیشرفت علمی و تلسکوپ و ... هنوز منتظرین که آقایون برن رو پشت بوم و ماه رو با چشمشون ببینن؟ جالبه که از مدتها قبل ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی که خیلی پیچیده تر از این قضیه س مشخص میشه، حتی ساعت و دقیقه ش هم معلومه. حالا شما دنبال این هستید که کدومش رفته ماه و دیده و از کدومشون باید تبعیت کنید؟؟
 

web1001

عضو جدید
شما تو مرجع تقلید و احکام دینی هم با همدیگه تفاهم ندارین؟ این همه پیشرفت علمی و تلسکوپ و ... هنوز منتظرین که آقایون برن رو پشت بوم و ماه رو با چشمشون ببینن؟ جالبه که از مدتها قبل ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی که خیلی پیچیده تر از این قضیه س مشخص میشه، حتی ساعت و دقیقه ش هم معلومه. حالا شما دنبال این هستید که کدومش رفته ماه و دیده و از کدومشون باید تبعیت کنید؟؟
این وظیفه رهبریه و بس وقتی رهبری گفت عید شده دیگه همه باید قبول کنن
 

آقا سید

مدیر بازنشسته
دوست کی گفته ما در مورد روز عید فطر باید پیرو رهبری باشیم مگه شما نمی دانیم این جزو مسایلی است که باید از مرجع تقلیدمان پیروی کنیم .........مرجع قلید من آیت االله مکارم شیرازیه ..........رهبری که مرجع من نیست ..........لطفا با سند حرف بزنید;)

حرف شما مورد قبوله ، چون چند سال پیش هم این اتفاق افتاد و مراجعی مانند فاضل لنکرانی (ره) یک روز دیگر را عید اعلام کردن ، و رهبر نیز در خطبه های عید فطر همان سال گفتند هر کس می تواند به مرجع خود رجوع نماید و برای مقلد هیچچ تکلیفی نیست و مراجع نیز به وظیفه شرعی خود عمل نموده اند .
 

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
این وظیفه رهبریه و بس وقتی رهبری گفت عید شده دیگه همه باید قبول کنن
چرا شما بر اساس چه منبعی این حرفو می زنید بهتون پیشنهاد می کنم به مرجع تقلیدتان زنگ بزنید ..........در مورد حرف پژمانم من کاملا موافقم چون در عربستانم نظر علمی مهمه و از مدت ها قبل می دونند عید کی هست ............یادمه پارسال و در وواقع همه ساله دوستان من در تهران نظر رهبری رو در مورد عید فطر تکذیب می کردن(منظورم دوستان نجومی هست);)
 

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرف شما مورد قبوله ، چون چند سال پیش هم این اتفاق افتاد و مراجعی مانند فاضل لنکرانی (ره) یک روز دیگر را عید اعلام کردن ، و رهبر نیز در خطبه های عید فطر همان سال گفتند هر کس می تواند به مرجع خود رجوع نماید و برای مقلد هیچچ تکلیفی نیست و مراجع نیز به وظیفه شرعی خود عمل نموده اند .
ممنون از یادآوریتون منم همین ها رو می گم ولی دوستان کمی بیش از حد افراط دارن که حتما رهبری درست می گه و بقیه اشتباه.........
 

web1001

عضو جدید
چرا شما بر اساس چه منبعی این حرفو می زنید بهتون پیشنهاد می کنم به مرجع تقلیدتان زنگ بزنید ..........در مورد حرف پژمانم من کاملا موافقم چون در عربستانم نظر علمی مهمه و از مدت ها قبل می دونند عید کی هست ............یادمه پارسال و در وواقع همه ساله دوستان من در تهران نظر رهبری رو در مورد عید فطر تکذیب می کردن(منظورم دوستان نجومی هست);)
من ازخیلی ها اونایی که حوزه میرن و ..... سوال کردم این رو به من گفتن .
 

web1001

عضو جدید
ممنون از یادآوریتون منم همین ها رو می گم ولی دوستان کمی بیش از حد افراط دارن که حتما رهبری درست می گه و بقیه اشتباه.........
نخیر من نمیگم حتما رهبر درست میگه من میگم بعضی موارد که این عید هم جزوه اوناست رو رهبر تعیین میکنه میخواد اون روز درست باشه میخواد درست نباشه
 

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
من ازخیلی ها اونایی که حوزه میرن و ..... سوال کردم این رو به من گفتن .
لطفا دقیقا بگی کیا هستن تا از دوستانی که با حوزه در ارتباطا جویا بشم اینها کین که دارن در دین انحراف ایجاد می کنند
:mad:
دوست عزیز لطفا کمی منبتون معتبر باشه;)
 

a_m68 سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخیر من نمیگم حتما رهبر درست میگه من میگم بعضی موارد که این عید هم جزوه اوناست رو رهبر تعیین میکنه میخواد اون روز درست باشه میخواد درست نباشه



دوست عزیز مشکل اینجاست که رهبر باید مرجع تقلید باشه
اقای خامنه ای کلا مرجع تقلید نبوده :mad:
1شبه ایشونو مرجع کردنش که برا رهبری مشکلی نداشته باشه:mad:
 

a_m68 سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخیر من نمیگم حتما رهبر درست میگه من میگم بعضی موارد که این عید هم جزوه اوناست رو رهبر تعیین میکنه میخواد اون روز درست باشه میخواد درست نباشه


اخه مسئله اینجاست که ایشون مرجع نیستن
1شبه مرجع کردنشون:mad:
 

web1001

عضو جدید
لطفا دقیقا بگی کیا هستن تا از دوستانی که با حوزه در ارتباطا جویا بشم اینها کین که دارن در دین انحراف ایجاد می کنند
:mad:
دوست عزیز لطفا کمی منبتون معتبر باشه;)
به جای اینکه منو محکوم کنی برو توی سایت مرجع تقلیدت و اینو سوال کن
 

web1001

عضو جدید
سیاسیش نکردم ولی وقتی ایشون مهم ترین شرط رهبری(مرجعیت) رو ندارن کل قضیه میره زیر سوال
این گفته شماست .
فعلا که رهبر این مملکته همه چی دست اونه پس نگران این نباش که عید شده یا نه وقتی اون گفت عید شده شما هم قبول کن اگه اشتباه کرده بام تو تکلیفت رو ادا کردی دوست من اینقدر نگران نباش
 

a_m68 سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
این گفته شماست .
فعلا که رهبر این مملکته همه چی دست اونه پس نگران این نباش که عید شده یا نه وقتی اون گفت عید شده شما هم قبول کن اگه اشتباه کرده بام تو تکلیفت رو ادا کردی دوست من اینقدر نگران نباش


ما که دیروز روزه گرفتیم چون هیچ جوره ایشونو قبول ندارم که بخوام عید بدونم:mad::razz:
برا ما امروز عید بود;)
 

computrenginneer

عضو جدید
نظر آیت آلله سیستانی

نظر آیت آلله سیستانی

سؤال: آيا مقلدين در مورد تعيين روز عيد فطر بايد به مراجع خود رجوع كنند يا همان روزى كه در كشور عيد فطر اعلام مى شود بايد مدنظر همه باشد ؟

پاسخ: اين امر تقليدى نيست و شخص بايد اطمينان پيدا بكند .


منبع : http://www.al-sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=887
 

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
به جای اینکه منو محکوم کنی برو توی سایت مرجع تقلیدت و اینو سوال کن
من قبلا پرسیدم .....حالا بگو کی این چیزها بهت گفته تا بریم ارشادش کنیم مگه دین خدا الکی هر کی از راه می رسه در باره اش حرف بزنه.......:razz:
 

ebrahim110

عضو جدید
سلام دوستان شما چقدر بحث و جدل مي كنيد:
بنابر نظر مقام معظم رهبري در صورتيکه هلال ماه شوال بعد از اذان ظهر رويت شود، فرداي آنروز اول ماه شوال محسوب خواهد شد.
گروه و گروههاي مختلف استهلال از سراسر کشور تنها گزارشهاي علمي خود را به دفتر استهلال مقام معظم رهبري ارايه مي دهند و زمان عيد فطر از طريق اين دفتر اعلام مي شود.
و همچنين اختلاف زمان عيد فطر در کشورهاي مختلف مربوط به ضوابط فقهي است و در زمينه ضوابط علمي هيچگونه اختلافي وجود ندارد.
 

ebrahim110

عضو جدید
نظر شما را نسبت به مقاله زير جلب ميكنم:
با سلام و احترام به علاقه مندان رويت هلال ماه .
وضعيت رويت پذيري هلال ماه شوال 1430هجري قمري در جهان به شرح زير تقديم مي گردد.
لحظه مقارنه ماه و خورشيد در ساعت 18.44 دقيقه بعد از ظهر جمعه 18 سپتامبر 2009ميلادي، برابر با 27 شهريور1388 هجري شمسي مطابق با 28 رمضان 1430هجري قمري به وقت بين المللي ، و به وقت ايران در همين روز در ساعت 22.44 دقيقه بعد از ظهر خواهد بود ، در غروب روز جمعه در هيچ نقطه اي از جهان هلال ماه رويت نخواهد شد چون در غروب روز جمعه در هيچ نقطه اي از جهان هلالي شکل نگرفته تا قابل رويت باشد ، اما 24 ساعت بعد يعني در غروب روز شنبه 29 ماه مبارک رمضان هلال ماه شوال در مناطقي از جهان قابل رويت است که به شرح زير بدان خواهيم پرداخت.
نتيجه : هلال ماه شوال در بعضي از مناطق دنيا در غروب روز شنبه 29 رمضان و در مناطق ديگر در غروب روزيک شنبه قابل رويت مي باشد از جمله در ايران هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان نه تنها با چشم غير مسلح بلکه با قويترين ابزار اپتيکي نيز قابل رويت نمي باشد که در ادامه به اين موضوع خواهيم پرداخت.
قاره اقيانوسيه : هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان در کشور زلاند نو غير قابل رويت ودر استراليا در جنوب شرقي – مرکز – و غرب ان کشور فقط با ابزار اپتيکي قابل رويت مي باشد.
قاره اسيا : هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان در هيچ نقطه اي از اين قاره پهناور قابل رويت نخواهد بود فقط طبق محاسبه نگارنده احتمال رويت هلال ماه شوال در غروب روز شنبه درمنطقه کوچکي در منتها اليه جنوب غربي کشور يمن با ابازار اپتيکي قوي محتمل مي باشد با اين اوصاف بهتر است گفته شود اين هلال در تمام قاره اسيا حتي با ابزار نيز در غروب روز شنبه 29 ماه مبارک رمضان رويت نخواهد شد.

قاره افريقا : هلال ماه شوال درغروب روز شنبه 29 رمضان در شمال قاره افريقا از جمله کشورهاي مصر – ليبي – تونس – الجزائر – مراکش و صحراي باختري غير قابل رويت و در کشورهاي سودان – چاد – نيجر – مالت – موريتاني با ابزار اپتيکي و در ساير نقاط افريقاي مرکزي و جنوبي با چشم غير مسلح رويت مي گردد.
قاره اروپا : هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان در هيچ نقطه اي از اين قاره حتي با قويترين ابزار نيز قابل رويت نخواهد بود.
قاره امريکا : هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه درکشور کانادا – شمال و مرکز کشور ايالات متحده امريکا غير قابل رويت ودر مرکز و جنوب اين کشور با ابزار اپتيکي قابل رويت مي باشد ، همچنين اين هلال در شمال مکزيک با ابزار اپتيکي و در جنوب اين کشور با چشم غير مسلح قابل رويت مي باشد ، اين هلال در تمامي نقاط امريکاي مرکزي و امريکاي جنوبي با چشم غير مسلح در غروب رو شنبه 29 رمضان قابل رويت است.
و اما در کشور عزيزمان ايران محاسبات نشان مي دهد وضعيت مداري و مختصات ماه به صورتي است که در مناطق شمالي هلال ماه زودتر از خورشيد غروب کرده و طبيعي است که امکان رويت هرگز وجود نخواهد داشت ، در مناطق مرکزي و جنوبي هلال ماه تقريبا همزمان با خورشيد غروب مي کندو در منتها اليه جنوب کشورمان در جزائر هميشگي خليج فارس هلال ماه در بهترين نقطه 11 دقيقه بعد از غروب خورشيد غروب خواهد کرد اين هلال در زمان غروب خورشيد در بهترين مکان 1.5 درجه از افق ارتفاع خواهد داشت که نه تنها با چشم غير مسلح به هيچ عنواني قابل رويت نيست بلکه با قويترين ابزار موجود نيز نمي توان در زمان غروب خورشيد اين هلال را رويت کرد نور بسيار شديد خورشيد و نزديکي هلال ماه به خورشيد مانع از رويت اين هلال حتي با ابزار مي گردد لذا با توجه به توضيحاتي که داده شد مي توان نتيجه گرفت طبق محاسبات هلال ماه رمضان 29 روزه نيست ، تنها امکان اينکه بتوان هلال ماه رمضان را 29 روزه به پايان برد اين است که با توجه به شفاف بودن اسمان در بالاي سر ( سمت الراس ) نسبت به افق احتمال رويت هلال ماه در روز محتمل است و اگر چنين اتفاقي صورت پذيرد و هلال ماه در روزبا ابزار هاي اپتيکي بسار قوي رويت شود ان وقت بحث فقهي پيش امده و ممکن است با توجه به فتاواي جديد رمضان امسال 29 روزه پايان پذيرد .
 

ebrahim110

عضو جدید
به اطلاع می رساند تنها سه گروه از 150 گروه، موفق به رویت هلال ماه شوال 1430 شده اند و اعلام عید سعید فطر بر مبنای این سه گزارش رصدی بوده است که به ستاد استهلال مخابره شده است.
این سه گروه عبارتند از: گروه نجومی شهرضا، گروه فسا و گروه جهرم
 

ebrahim110

عضو جدید
پاسخ رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (مد ظله تعالي) به استفتائات در باره رويت هلال ماه شوال در پايگاه اطلاع رساني معظم له منتشر شد.

متن پرسش هاي مردم و پاسخ هاي معظم له که در پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري منتشر شده به شرح ذيل است:

س: همانطور که‏ مى‏دانيد، وضعيت هلال‏در آخر يااول‏ماه به‏يکى از حالت‏هاى‏زير است:
1 -
غروب هلال قبل از غروب خورشيد باشد.
2 -
غروب هلال مقارن با غروب خورشيد باشد.
3 -
غروب هلال بعد از غروب خورشيد باشد.
اميدواريم بيان فرمائيد که کداميک از حالات سه گانه فوق را مى‏توان به وسيله برنامه‏هاى محاسبه کننده الکترونيکى دقيق براى دورترين نقاط عالم محاسبه کرد؟ آيا استفاده از اين محاسبات براى تعيين اول ماه قبل از حلول آن امکان دارد يا اينکه حتما بايد ماه با چشم رؤيت شود؟
ج:معيارِ اول ماه، هلالى است که بعد از غروب خورشيد غروب کند و رؤيت آن، قبل از غروب ممکن باشد، و محاسبات علمى اگر موجب يقين براى مکلف نشود، اعتبار ندارد.

س: آيارؤيت تصوير هلال ماه با استفاده از دوربين CCD و انعکاس نور و بازخوانى اطلاعات ضبط شده توسط رايانه، براى اثبات اول ماه کفايت مى‏کند؟
ج: رؤيت با وسيله، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤيت محفوظ باشد. پس رؤيت با چشم و با عينک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رايانه که درآن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست محل اشکال است.

س: اگر هلال ماه شوال در يک شهر ديده نشود، ولى تلويزيون و راديو از حلول آن خبر دهند، آيا کافى است يا تحقيق بيشترى واجب است؟
ج: اگر مفيد اطمينان به ثبوت هلال گردد يا صدور حکم به هلال از طرف ولى فقيه باشد، کافى است و نيازى به تحقيق نيست.

س: اگر تعيين اول ماه رمضان و عيد سعيد فطر به علت عدم امکان رؤيت هلال اول ماه به سبب وجود ابر در آسمان يا اسباب ديگر، ممکن نباشد و سى روز ماه شعبان يا ماه رمضان کامل نشده باشد، آيا براى ما که در ژاپن زندگى مى‏کنيم، جايز است که به افق ايران عمل کرده و يا به تقويم اعتماد کنيم؟ وظيفه ما چيست؟
ج: اگر اول ماه از طريق رؤيت هلال حتى در افق شهرهاى مجاورى که يک افق دارند، و يا از طريق شهادت دو فرد عادل و يا از طريق حکم حاکم ثابت نشود، بايد احتياط کرد تا اول ماه ثابت شود، و رؤيت هلال در ايران که در غرب ژاپن واقع است، براى کسانى که مقيم ژاپن هستند، اعتبار ندارد.

س: آيا اتحاد افق در رؤيت هلال شرط است يا خير؟
ج: رؤيت هلال در شهرهائى که در افق متحد و يا نزديک به هم هستند و يا در شهرهائى که در شرق واقع شده‏اند، کافى است.

س: مقصود از اتحاد افق چيست؟
ج:منظور از آن، شهرهائى است که در طول خط واحدى واقع شده‏اند. بنابراين اگر دو شهر در يک خط طولى باشند (مراد از طول، طول در اصطلاح علم هيئت است)، گفته مى‏شود که آنها در افق متحد هستند.

س: اگر روز بيست و نهم ماه در تهران و خراسان عيد باشد، آيا براى افرادى هم که در شهرى مانند بوشهر مقيم هستند، جايز است افطار کنند؟ با توجه به اينکه افق تهران و خراسان با افق بوشهر يکى نيست.
ج: به طور کلّى اگر اختلاف بين افق دو شهر به مقدارى باشد که با فرض رؤيت هلال در يکى، هلال در ديگرى قابل رؤيت نباشد، رؤيت آن در شهرهاى غربى براى مردم شهرهاى شرقى که خورشيد در آنها قبل از شهرهاى غربى غروب مى‏کند، کافى نيست، بر خلاف عکس آن.

س: اگر بين علماى يک شهر راجع به ثبوت هلال يا عدم آن اختلاف رخ دهد و عدالت آنها هم نزد مکلّف ثابت بوده و به دقت همه آنها در استدلال خود مطمئن باشد، وظيفه واجب مکلّف چيست؟
ج: اگر اختلاف دو بيّنه به صورت نفى و اثبات باشد، يعنى يکى مدعى ثبوت هلال و ديگرى مدعى عدم ثبوت آن باشد، اين اختلاف موجب تعارض دو بينه و تساقط هر دو است، و وظيفه مکلّف اين است که هر دو نظر را کنار گذاشته و درباره افطار کردن يا روزه گرفتن به آنچه که مقتضاى اصل است، عمل نمايد. ولى اگر بين ثبوت هلال و عدم علم به ثبوت آن اختلاف داشته باشند، به اين صورت که بعضى از آنها مدعى رؤيت هلال باشند و بعضى ديگر مدعى عدم مشاهده آن، قول کسانى که مدعى رؤيت هلال هستند، در صورت عادل بودن، حجت شرعى براى مکلّف است و بايد از آن متابعت کند، و همچنين اگر حاکم شرعى حکم به ثبوت هلال نمايد، حکم وى حجت شرعى براى همه مکلفين است و بايد از آن پيروى کنند.

س: اگر شخصى هلال ماه را ببيند و بداند که رؤيت هلال براى حاکم شرع شهر او به هر علتى ممکن نيست، آيا او مکلّف است که رؤيت هلال را به حاکم اطلاع دهد؟
ج: اعلام بر او واجب نيست مگر آنکه ترک آن مفسده داشته باشد.

س: همانگونه که مى‏دانيد اکثر فقهاى بزرگوار پنج راه براى ثبوت اول ماه شوال در رساله‏هاى عمليه خود بيان کرده‏اند که ثبوت نزد حاکم شرع در ضمن آنها نيست، بنابراين چگونه بيشتر مؤمنين به مجرد ثبوت اول ماه شوال نزد مراجع، روزه خود را افطار مى‏کنند؟ شخصى که از اين راه اطمينان به ثبوت هلال پيدا نمى‏کند، چه تکليفى دارد؟
ج: تا حاکم حکم به رؤيت هلال نکرده، مجرد ثبوت هلال نزد او، براى تبعيّت ديگران از وى کافى نيست، مگر آنکه اطمينان به ثبوت هلال حاصل نمايند.

س: اگر ولى امر مسلمين حکم نمايد که فردا عيد است و راديو و تلويزيون اعلام کنند که هلال در چند شهر ديده شده است، آيا عيد براى تمامى نواحى کشور ثابت مى‏شود يا فقط براى شهرهايى که ماه در آنها ديده شده و شهرهاى هم افق با آنها، ثابت مى‏گردد؟
ج: اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعا براى همه شهرها معتبر است.

س: آيا کوچکى هلال و باريک بودن و اتصاف آن به خصوصيات هلال شب اول، دليل بر اين محسوب مى‏شود که شب قبل شب اول ماه نبوده، بلکه شب سى‏ام ماه قبلى بوده است؟ اگر عيد براى شخصى ثابت شود و از اين راه يقين پيدا کند که روز قبل عيد نبوده، آيا قضاى روزه روز سى‏ام ماه رمضان را بايد به جا آورد؟
ج: مجرد کوچکى‏و پائين بودن‏هلال يا بزرگى‏و بالا بودن‏و يا پهن‏يا باريک‏بودن آن‏دليل شرعى شب‏اول يا دوم بودن‏نيست، ولى‏اگر مکلّف‏از آن‏علم به چيزى‏پيدا کند بايد به مقتضاى علم خود در اين زمينه عمل نمايد.

س: آيا استناد به شبى که در آن ماه به صورت قرص کامل است (شب چهاردهم) و اعتبار آن به عنوان دليل براى محاسبه اول ماه جايز است تا از اين راه وضعيت يوم الشک معلوم شود که مثلا روز سى ام ماه رمضان است و احکام روز ماه رمضان بر آن مترتب شود، مثلا بر کسى که اين روز را بر اساس بيّنه روزه نگرفته، حکم به وجوب قضاى روزه شود و کسى هم که به دليل استصحاب بقاى ماه رمضان روزه گرفته، برى‏ء الذمّه باشد؟
ج: امر مذکور حجت شرعى بر آنچه ذکر شد، نيست، ولى اگر مفيد علم به چيزى براى مکلّف باشد، واجب است که طبق آن عمل نمايد.

س: آيا استهلال در اول هر ماه واجب کفائى است يا احتياط واجب؟
ج:استهلال فى نفسه واجب شرعى نيست.

س: آيا اول ماه مبارک رمضان و آخر آن با رؤيت هلال ثابت مى‏شود يا با تقويم، هر چند ماه شعبان سى روز نباشد؟
ج: اول يا آخر ماه رمضان با رؤيت شخص مکلّف يا با شهادت دو فرد عادل يا با شهرتى که مفيد علم است يا با گذشت سى روز و يا بوسيله حکم حاکم ثابت مى‏شود.

س: اگر تبعيت از اعلام رؤيت هلال توسط يک دولت جايز شد، و آن اعلام معيارى علمى براى ثبوت هلال سرزمين‏هاى ديگر را تشکيل دهد، آيا اسلامى بودن آن حکومت شرط است، يا اينکه عمل به آن حتى اگر حکومت ظالم و فاجر هم باشد، ممکن است؟
ج: ملاک‏در اين‏مورد، حصول‏اطمينان به‏رؤيت در منطقه‏اى‏است که نسبت‏به مکلّف کافى محسوب‏مى‏شود.
 

ebrahim110

عضو جدید
دفتر مقام معظم رهبري در اطلاعيه‌اي اعلام كرد؛ حلول ماه شوال از نظر رهبر انقلاب مسجل شد و فردا يكشنبه روز اول شوال و عيد سعيد فطر است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن اطلاعيه اين دفتر به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با آرزوي قبولي طاعات و عبادات ملت عزيز در ماه مبارك رمضان، به اطلاع عموم مردم شريف ايران مي رساند، بر اساس گزارش هاي راصدان مورد وثوق و خبره كه از چند نقطه‌ كشور واصل شده است، رؤيت هلال ماه شوال‌المكرّم شنبه 28 شهريور 1388 مطابق با بيست و نهم رمضان‌المبارك 1430 هجري قمري براي رهبر معظّم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مد‌ظلّه‌العالي محرز شده و معظّمٌ له حكم به عيد فطر بودن فردا يكشنبه 29 شهريور 1388 فرمودند.
ضمن عرض تبريك اين عيد سعيد به تمام برادران و خواهران و ملت شريف ايران نماز پُر شكوه عيد سعيد فطر در سراسر كشور اقامه خواهد شد.

بر اساس اعلام ستاد برگزاري نماز جمعه تهران ، نماز پرفيض عيد سعيد فطر به امامت ولي امر مسلمين جهان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مدظله‌العالي اقامه خواهد شد.
اين مراسم از ساعت 7:45 صبح روز يكشنبه با تلاوت آياتي از كلام‌الله مجيد در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد.
درب‌هاي دانشگاه تهران از ساعت 6 صبح به روي نمازگزاران باز خواهد بود.
 

Similar threads

بالا