نباید به بهانه دوری از نامحرم فعالیت های علمی زنان را تحت الشعاع قرار دهیم/علامه مصباح:ترک مستحب برای انجام واجب هیچ اشکالی ندارد

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا زمانی که استاد زن به اندازه کافی نداشته باشیم چگونه می توانیم دانشگاه ها را تفکیک کنیم؛ این مسأله در حوزه نیز وجود دارد، در حال حاضر برخی از خانم ها استاد حوزه اند و حتی برخی از آنها به درجه اجتهاد رسیده‌اند اما تعدادشان به اندازه ای نیست که بتوانند همه امور حوزه های علمیه خواهران را اداره کنند. نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نباید تکالیف واجب را فدای مستحبات کرد، اظهار داشت: کسب علم واجب است و دوری از چشم نامحرم مستحب است؛ ترک مستحب برای انجام واجب هیچ اشکالی ندارد بلکه در برخی مواقع واجب است.


آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)شب گذشته در دیدار جمعی از طلاب تهرانی و خانواده هایشان با تأکید بر رعایت حقوق همسر و فرزندان، اظهار داشت: نباید نسبت به همسر و تربیت نسل آینده بی تفاوت باشیم و بگوییم من دنبال درسم هستم برای همین به این کارها نمی رسم.


وی افزود: باید همواره حق همسر و فرزندان را در نظربگیریم؛ اگر به خاطر خدا به این مطلب توجه داشته باشیم و در این زمینه تلاش کنیم، خداوند نیز به وقت و کار ما برکت می ‌دهد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن، گفت: گاهی خانواده ها ساعت ها در خانه کنار یکدیگر هستند اما هر یک مشغول کار خویش است و توجهی به یکدیگر ندارند؛ متاسفانه این فرهنگ غلط غربی کم کم در کشور ما نیز در حال رواج پیدا کردن است که جمع خانواده فیزیکی است اما دلهایشان باهم ارتباطی ندارد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برنامه ریزی کنیم و برای این مسائل وقت بگذاریم؛ زن و مرد باید زمانی را به حرف زدن و درد دل کردن با یکدیگر در موضوعات مختلف خانوادگی و اجتماعی صرف کنند؛ با برنامه ریزی می توان از هدر رفتن زمان جلوگیری کرد و از لحظاتی که به بطالت می گذرد نهایت استفاده را کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به خاطره ای از مرحوم آیت الله بهشتی، اظهار داشت: ایشان یکی از بزرگانی است که به گردن ما حق بسیاری دارد؛ شهید بهشتی با آن همه مشغله روزهای جمعه اش را تنها برای خانم و خانواده اش صرف می کرد و بارها این مسأله را به مناسبت های مختلف عنوان می کرد؛ اگر در روز جمعه او را به میهمانی دعوت می کردند از پیش می گفت من با خانمم می آیم.



تقویت روابط عاطفی همسران نقش مثبتی در فعالیت های اجتماعی آنها دارد
وی به تقویت رابطه عاطفی بین همسران تأکید کرد و گفت: این امر حتی در انجام وظایف اجتماعی نیز به شما کمک می کند؛ شرایط زندگی امروز به گونه ای شده که اگر توجه نداشته باشیم روز به روز فاصله ها بیشتر می شود.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره)ارتباط با همسایگان و همشهری ها را بسیار مفید دانست و بیان داشت:

این خیلی بد است که ما برخلاف گذشته دیگر همسایگان خود را نمی شناسیم در حالی که با رفت و آمد و برگزاری جلسات مشترک می توانید در کارهای یکدیگر و فعالیت های اجتماعی هم افزایی داشته باشیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزاری جلساتی با حضور خانواده های طلاب یک منطقه را کار مبارکی خواند و گفت: این جلسات می تواند شروع خوبی برای انجام کارهای بزرگ و تأثیرگذار باشد؛ از این طریق می توان ارتباط همسران را تقویت و بسیاری از مشکلات را برطرف کرد؛ خانواده ها دوستان جدیدی پیدا می کنند و می توانند باید دیگر روابط سازنده ای برقرار کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان این که زوج های جوان باید برای رفع مشکلات و اختلافات خود تلاش کنند، ابراز داشت: اگر مشکلات خانوادگی ادامه پیدا کند، بحث ها و کدورت ها بالا بگیرد منجر به سرد شدن روابط میان زن و شوهر می شود و این مسأله در تربیت فرزندان نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در شرایط کنونی به مشاوران متخصص و متعهدی نیاز داریم که زوج ها در صورت بروز مشکل بتوانند به آنها مراجعه کنند و راهنمایی های مفید بگیرند.


زنان باید در عرصه های مهم اجتماعی فعالیت داشته باشند

وی با تأکید بر این که در همه عرصه ها علمی، سیاسی و اجتماعی نیاز به نیروی متعهد و کارآمد داریم، گفت: همه این فعالیت ها در مکتب اهل بیت(ع) پیش بینی شده است؛ جامعه امروز ما سخت نیازمند چنین فعالیت هایی است و زنان نیز می توانند در این عرصه ها نقش بسزایی داشته باشند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره)خاطرنشان کرد: خانم ها نباید در خانه بیکار باشند؛ درست است که ارزش متعالی آن است که نگاه نامحرم به او نیفتد و او نیز نامحرمان را نبیند اما در جایی که برقراری روابط اجتماعی نیاز به همکاری زنان و مردان باشد مانند تحصیل علم، اینجا مسأله بسیار مهم تری وجود دارد و باید این اولویت ها را درنظر گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر برخی اساتید مرد از درس دادن به خانم ها ابا کنند این قشر کجا باید درس بخوانند و یا اگر خانم ها بگوید که نمی خواهیم نگاهمان به مرد بیفتد باید در خانه بمانند و نمی توانند در عرصه اجتماع حاضر شوند.



نباید به بهانه دوری از نامحرم فعالیت های علمی زنان را تحت الشعاع قرار دهیم



آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که بخش عظیمی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف مرهون فعالیت ها و زحمات خانم ها است، گفت: نباید ارزش را تنها در این بدانیم که مرد و زن هم دیگر را نبینند و بقیه مسائل را تحت الشعاع آن قرار دهیم؛ البته مسلما باید مرز حرام و حلال رعایت شود، به خاطر علم آموزی هرگز حرام خدا حلال نمی شود.

وی اظهار داشت: باید خانم ها به قدری در علم پیشرفت کنند که بتوانند همه امورات مربوط به تحصیل این قشر را در سطوح مختلف اداره کنند، اما تا آن زمان نمی توان به این بهانه جلوی علم آموزی آنها را گرفت، درست مانند آن دورانی که پزشکان زن خوبی نداشتیم و به ناچار برای درمان بیماری های بانوان از پزشک مرد استفاده می شد.



تفکیک جنسیتی دانشگاه ها منوط به پیشرفت کمی و کیفی زنان در عرصه آموزش است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد تفکیک جنسیتی دانشگاه ها، گفت: تا زمانی که استاد زن به اندازه کافی نداشته باشیم چگونه می توانیم دانشگاه ها را تفکیک کنیم؛ این مسأله در حوزه نیز وجود دارد، در حال حاضر برخی از خانم ها استاد حوزه اند و حتی برخی از آنها به درجه اجتهاد رسیده‌اند اما تعدادشان به اندازه ای نیست که بتوانند همه امور حوزه های علمیه خواهران را اداره کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نباید تکالیف واجب را فدای مستحبات کرد، اظهار داشت: کسب علم واجب است و دوری از چشم نامحرم مستحب است؛ ترک مستحب برای انجام واجب هیچ اشکالی ندارد بلکه در برخی مواقع واجب است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تلاش های امام خمینی(ره) برای تبیین و ترویج جایگاه مهم بانوان در عرصه های مختلف اجتماع، گفت: اگر زحمات امام(ره) نبود ما به این حد از پیشرفت هم نمی رسیدیم؛ اگر انقلاب نبود حوزه علمیه خواهران این چنینی نداشتیم.


[h=3]دريافت فايل مطلب - رویکرد[/h]
 
بالا