نام خلیج فارس چقدر برات اهمیت داره؟

نام خلیج فارس چقدر برات اهمیت داره؟

  • اصلا مهم نیست

    رای: 2 7.4%
  • اگر همین نام باشه بهتره ولی اگر عوض شد هم زیاد ناراحت نمیشم

    رای: 7 25.9%
  • خیلی مهمه حتی حاضرم جونم رو هم برای حفظ نامش بدم

    رای: 18 66.7%

  • مجموع رای دهندگان
    27

behnam.95

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
1=اصلا مهم نیست


2=اگر همین نام باشه بهتره ولی اگر عوض شد هم زیاد ناراحت نمیشم


3=خیلی مهمه حتی حاضرم جونم رو هم برای حفظ نامش بدم





 
آخرین ویرایش:

behnam.95

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دليل من براي ارسال اين تاپيك اين بود كه از صبح تا حالا چند انجمن رو ديد ميزدم كه همين نظرسنجي رو ارسال كرده بود متاسفانه راي هاي كه به گزينه اول(اصلا برام مهم نيست) چندين برابر بود.اينا ايراني هستن؟نميدونم والا

منم دوست داشتم اين نظرسنجي رو داخل انجمن خودمون ارسال كنم تا ببينم بازم راي ها مثل بقيه انجمن ها ميشه يا نه

اگر در نظر سنجي شركت كنيد ممنون ميشم.
:gol:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سابقه تحریف نام خلیج فارس

سابقه تحریف نام خلیج فارس

خلیج فارس و مترادف‌های آن در سایر زبان‌ها، اصیل‌ترین نام و نامی است بر جای مانده از کهن‌ترین منابع، که از سده‌های پیش از میلاد بطور مستمر در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی استفاده شده است

این آبراهه در همه متون تاریخی و جغرافیایی عربی خلیج فارس و بحر فارس نامیده شده‌است با این حال، این نام‌گذاری از دهه 1330 خورشیدی از سوی ناسیونالیستهای عرب مورد چالش واقع شده است.

کشورهای عربی، از دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط جمال عبدالنصر از نام خلیج ع رب ی استفاده می‌کنند.

این مطلب طی یک بخشنامه از طرف اتحادیه عرب به همه کشورهای عربی رسماً ابلاغ شده‌است اما سایر کشورهای جهان و سازمانهای بین المللی همچنان از نام تاریخی و کهن خلیج فارس بصورت رسمی استفاده می کنند و گاهی اوقات ممکن است در مکاتبات غیر رسمی برای سادگی و یا تحت نفوذ مالی عربی عبارت خلیج را بکار برند.





یک مدرک تاریخی ارائه شده توسط رسانه‌های عراقی و روزنامه الخلیج امارات ۱۹۹۹ که استفاده از عبارت خلیج فارس را در تلگراف ارسالی جمال عبدالناصر قبل از شروع سیاست‌های پان عربی او در یک نامه رسمی به دولت بحرین نشان می‌دهد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]دلیل های طرفداران تغییرنام خلیج فارس[/h] بعضی دولتها و قوم گرایان تندرو با انجام هزینه های سنگین تغییر نام خلیج فارس را بطور جدی و بی سر و صدا دنبال می کنند.برهان های آنها بر سه موضوع استوار است:



  1. زمانی که اروپاییان خلیج را خلیج فارس نام گذاری کردند دولتهای قدرتمند مستقل عربی وجود نداشتند ولی امروزه کشورهای عربی چیرامون این دریا بیشتر هستند.
  2. کشورهای عربی و جمعیت عرب در پیرامون خلیج از فارسهابیشتر هستند.
  3. عربها حق دارند آبهایی را که پیرامون آنها است به نام مورد دلخواه خود بنامند.
  4. نام‌های دیگری هم برای خلیج فارس بکار رفته است مانند خلیج بصره ( کنگر) و قطیف.
[h=2]دلیل های طرفداران نام خلیج فارس[/h]
  1. نام خلیج فارس از دو هزار و چهارصد سال در همه زبانها بخصوص در زبان عربی بطور مستمر وجود داشته است
  2. حتی یک نوشته و مکتوب در زبان عربی تا قبل از سال ۱۹۵۸ وجود ندارد که خلیج عربی بکار برده باشد. در عین حال که استدلالهای قوم گرایان کاملا خطا ست اما با همین استدلال های آنهاایرانیان و یک میلیارد جمعیت غیر عرب پیرامون بحر عرب نیز می توانند به خود حق بدهند که نام آن را به نام های تاریخی دیگرش از جمله بحر مکران و بحرپارس و یادریای هندوس - دریای بزرگ شرق -دریای آریترا- تغییر دهند.
  3. واگر قرار باشد طبق دلیل ها و برهان های موافقان تغییر نام خلیج فارس عمل شوداولین جایی که باید نام آن تغییر کند دریای عرب است که جمعیت یک میلیاردی غیر عرب آن را احاطه کرده است و قبلا هم با نامهای دیگری از جمله مکران و پارس نامیده می شده است.

قدمت خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه‌است که عده‌ای معتقدند «خلیج فارس گهواره تمدن جهان یا خاستگاه نوع بشر است.»
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدیمی‌ترین نامی که به این شاخاب داده شده، نارمرتو (narmarratu) است که توسط آسوریانی که قبل از ورود آریایی‌ها در فلات ایران می‌زیستند به کار می‌رفته و به معنی رود تلخ بوده است







  • دریای آفتاب تابان؛ (به عربی: بحر الشروق الکبیر) (به انگلیسی): Sea of the rising sun)؛ جائی که آفتاب طلوع می‌کند نیز در افسانه‌های سومری به دیلمون اشاره داشت.

این نام بر زبان آشوریان و بابلیان و دیگر ساکنان میان رودان باستان نیز جاری بود و این دریا حداقل تا قرن هفتم پیش از میلاد به نام آفتابی شهره بود که هر سحرگاه از افق آن بر ساحل‌نشینان کرانه‌های باختری‌اش می‌تابید. لوحه‌ای گلی که در پیش از میلاد فتوحات سنا خریب پادشاه آشور را جاودانه کرده از این نام سود برده‌است، او در توصیف سرزمینی که از پدرش سارگن به ارث برده، می‌نویسد:


«سنّاخریب، پادشاه بزرگ، پادشاه توانا، پادشاه جهان، پادشاه آشور، پادشاه چارگوشه، چوپان خردمند، محبوبِ خدایان توانا، نگاهبان حق، عاشق عدالت، کسی که پشتیبان همگان است، به یاری بینوایان می‌شتابد، کردار نیکی دارد، قهرمان بی‌نقص، انسان توانا، برترینِ فرمانروایان، فردِ نیرومندی که گستاخان را از پای در می‌آورد، تبه‌کاران را با غرشی ناگهانی نابود می‌کند؛ خداوندِ- آشور آن کوهستانِ پهناور، سلطنتِ بی‌همتایی را به امانت نزد من سپرده‌است و بر رویِ سر کاخ‌نشین‌ها جنگ‌افزارهایِ نیرومند مرا قرار داده‌است. از دریای بالا؛ دریایِ غروبِ آفتاب تا دریای پائین؛ دریایِ طلوع آفتاب همه موجودات بشری را در زیر گام هایِ من مطیع کرده است؛ و فرمانروایان نیرومند از هراس رویارویی با من، خانه‌هایشان را رها کرده و همچون سیدیننو پرنده غار به مکان‌های دست نیافتنی می‌گریزند.»
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
در سه کتیبه دیگری که از شلمنسر سوم در همین محل وجود دارد،دریای مدیترانه با نام دریای بزرگ غروب خورشید (به انگلیسی: The Great Sea of the setting sun) مشخص شده‌است.


  • دریای جنوب ( South Sea) یا بحر الجنوب؛ در نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد از این نام استفاده می‌شد

  • دریای پائین یا ( lower sea)، نویسندگانِ عرب معادل‌های متعددی را برای این نام در نظرگرفته‌اند. از جمله؛ «البحر الاسفل» أو «البحر السفلی» أو «البحر التحتانی»
این نام توسط آشوریان و بابلیها به کار می‌رفته و ظاهرا از سویِ آشوریان که در شمال بین النهرین می‌زیستند رایج شده‌است. و معمولاً در برابرِ دریای بالا البحر العُلوی ( upper sea) قرار می‌گرفته که نویسندگان امروزی همواره آن را دریای مدیترانه می‌خوانند.


در کتیبه معروف به منشور آزادی کوروش که به شرح فتوحات کوروش دوم می‌پردازد و دربابل کشف شده، فرمانروای پارسیان نیز این لقب را به دریای سواحل جنوبی سرزمین خویش داده‌است:

«منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهار گوشه جهان پسرِ کمبوجیه شاه بزرگ شاه انشان، نوه کوروش شاه بزرگ، ......به فرمان مردوک، همه شاهان پیش اورنگ پادشاهی نشسته‌اند. همه پادشاهان از دریای بالا تا دریای پائین، همه مردم سرزمین‌های دوردست، از چهار گوشه (جهان)، همه پادشاهان اموری و همه کوچ نشینان مرا خراج گذاردند و در بابل به پایم بوسه زدند.»
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس، قریب پانصد سال پیش از میلاد مسیح و در دوران سلطنت داریوش اول آغاز شد. داریوش، نخستین ناوگان دریایی جهان را به وجود آورد کشتی‌های او طول رودخانه سند را تا کرانه‌های اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج فارس پیمودند، و سپس شبه جزیره عربستان را دور زده و تا انتهای دریای سرخ کنونی رسیدند. او برای نخستین بار در نزدیکی کانال سوئز مدرن فرمان کندن کانالی را داد و کشتی‌هایش از طریق همین کانال به دریای مدیترانه راه یافتند. در کتیبه‌ای که در محل این کانال به دست آمده نوشته شده‌است:

«من پارسی هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان کندن این کانال را داده‌ام از رودی که از مصر روان است به دریایی که از پارس آید پس این جوی کنده شد چنان که فرمان داده‌ام و ناوها آیند از مصر از این آبراه به پارس چنان که خواست من بود.»


از سفرنامه فیثاغورث ۵۷۰ قبل از میلاد تا سال ۱۹۵۸ در تمام منابع مکتوب جهان نام خلیج فارس و یا معادلهای آن در دیگر زبانها ثبت شده‌است.

در دوره داریوش دوم ناوگانی ایرانی به رهبری سردار صداسپ ماموریت یافت تا جهان را دور بزند. ناوگان وی متشکل از چند کشتی باد و پارو عازم دریاچه ارومیه و سواحل شنقیط شد و تا نزدیک اشانتی و سواحل بنین پیش رفت ولی سفر را ناتمام گذاشتند.

در کتاب اوستا اگرچه از نام خلیج فارس بطور صریح نام برده نشده اما در مهر یشت در مبحث مهر یا میترا اشاره‌ای نیز به اروند رود شده‌است که در آن دوره ارونگ گفته می‌شده‌است:


دارنده دشت‌های فراخ و اسب‌های تیزرو که از سخن راستین آگاه است و پهلوانی است خوش اندام و نبرد آزما، دارای هزار گوش و هزار چشم و هزار چستی و چالاکی یاد شده، کسی است که جنگ و پیروزی با اوست، هرگز نمی‌خسبد، هرگز فریب نمی‌خورد، اگر کسی با او پیمان شکند خواه در شرق هندوستان باشد یا بر دهنه شط ارنگ، از ناوک او گریز ندارد، او نخستین ایزد معنوی است که پیش از برآمدن خورشید فنا ناپذیر تیز اسب بر بالای کوه هرا بر می‌آید و از آن جایگاه بلند سراسر منزلگاه‌های آریایی را می‌نگرد.
 

bahar_cve

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
معلومه که مهمه...اونایی که براشون مهم نیست به نظرم اصلا هویت ندارن..هدف ندارن تو زندگی وگرنه یه احساسی داشتن نسبت به اصالت،وطن و هویت خودشون
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
یونانیان و رومی‌های باستان

یونانی هایباستان، از جمله بطلیموس، این خلیج را «پرسیکوس سینوس» یا «سینوس پرسیکوس» که همان خلیج فارس است، نامیدند.

از آنجا که این نام برای نخستین بار در منابع درست و معتبر تاریخی که غیر ایرانیان نوشته‌اند آمده‌است، هیچ گونه شائبه نژادی در وضع آن وجود ندارد. چنان که یونانیان بودند که نخستین بار، سرزمین ایران را نیز پارسه و «پرسپولیس» یعنی شهر یا کشور پارسیان نامیدند.



استرابن جغرافیدان سده نخست میلادی نیز به کرات در کتاب خود از خلیج فارس با لفظ پرسیکون کای تاس (Persikonkaitas) نام برده‌است که معادل تحت اللفظی خلیج فارس است. وی محل سکونت عرب‌ها را بین دریای سرخ و خلیج فارس عنوان می‌کند. همچنین فلاریوس آریانوس مورخ دیگر یونانی در قرن دوم میلادی، در کتاب تاریخ سفرهای جنگی اسکندر از این خلیج به نام «پرسیکون کیت» که چیزی جز خلیج فارس، نیست نام می‌برد. البته جست‌وجو در سفرنامه‌ها یا کتاب‌های تاریخی بر حجم سندهای خدشه ناپذیری که خلیج فارس را «خلیج فارس» گفته‌اند، می‌افزاید

ابوبکر احمدبن اسحاق بن ابراهیم المهذانی، مورخ معروف عرب که به ابن الفیقه مشهور است در کتاب جغرافیای خود موسوم به مختصر کتاب البلدان که در سال‌های آخر سده سوم هجری قمری تالیف کرده، می‌نویسد

و اعلم اَن بحر فارس و الهند هما بحر واحد لاتصال احدهما بالاخر
که یعنی دریای پارس و هند از برای پیوستگی یکی به دیگری هر دو یک دریا هستند. همین‌طور، ابوعلی احمدبن عمر بن رُسته در کتاب خود به نام الاعلاق النفیسه که در سال ۲۹۰ هجری تالیف کرده می‌نویسد که «از دریای هند خلیجی به سوی ناحیه پارس جدا می‌شود که «خلیج فارس» (الخلیج الپارسی) نامیده می‌شود» و می‌افزاید که «سرزمین حجاز و یمن و دیگر بلاد عرب بین این خلیج و خلیج احمر واقعند»
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=4] در سده‌های اخیر
[/h] تا قرن ۱۹ میلادی، تقریبا در تمامی اسناد موجود، این آبراهه درفارسی با نام خلیج فارس یا دریای فارس، در عربی با نام‌های الخلیج الفارسی یا بحرالفارسی یا بحرالعجم،و بحر عجم و در زبان‌های اروپایی با نام‌هایی مانند Persian Gulf، Sinus Persicus، Persische Golf، و Golfo di Persia نامیده می‌شده‌است.


در بازه زمانی کوتاهی در قرن ۱۷ میلادی، در بعضی اسناد بریتانیا و ترکی از این آبراهه با عنوان خلیج بصره ( کنگر) نام برده شده [SUP][/SUP]

البته خلیج بصره یکی از 15 خلیج های کوچک در خلیج فارس است که در انگلیسی به آن بی می گویند Bay of Basra و در فارسی بیشتر به خور ترجمه می شود.

(کتاب اسناد نام خلیج فارس)
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز



  • زنفن (۴۳۰-۳۵۴ ق.م)،(به انگلیسی Xenophon) تاریخ نگار یونانی در آثار خود از آب های جنوب ایران به نام خلیج پارس یا خلیج پارسیان یاد کرده است.

  • نئارخوس (۳۶۰-۳۰۰ ق.م)، (به انگلیسی Nearchus) دریاسالار مقدونی که در سال ۳۲۶ قبل از میلاد به دستور اسکندر دریای پارس را پیمود و تا دهانه رود سند پیش رفت در سفرنامه خود چنین آورده است:« پس از دویست استاد راه به ریگ و از آن جا به دیلم و دهنه ی رودخانه ی اندیان آمدیم، رودخانه ی اندیان سرحد خوزستان و فارس و پس از سند بزرگ ترین رودخانه است. هیچ یک از سواحلی که پیمودم مانند دریای پارس، آباد و معمور نبود.»[SUP][/SUP]
  • اراتوستن (۲۷۶-۱۹۴ ق.م)، (به انگلیسی Eratosthenes)، ریاضیدان و جغرافیدان یونانی که زمانی ریاست دانشگاه اسکندریه را نیز داشت، و نظریه های مهمی درباره شکل و جایگاه زمین ارائه داد، در همه آثار خود به نام خلیج پارس اشاره کرده است.[SUP][/SUP]
  • هیپارکوس (۱۹۰-۱۲۰ ق.م)، (به انگلیسی Hipparchus)، دانشمند و جغرافیانگار یونانی در همه آثارش نام خلیج پارس آشکارا مشخص است.
  • [SUP][/SUP]

  • استرابو (۶۳یا۶۴ ق.م- ۲۴ میلادی)، (به انگلیسی Strabo)، تاریخ نگار و جغرافی نگار یونانی در کتاب از «ایندی تا ایبری» یا از هند تا اسپانیا، دریای جنوب ایران را خلیج پارس نامیده است.

  • فلاویوس آرینوس (۸۶-۱۶۰ میلادی)، (به انگلیسی Lucius Flavius Arrianus)، تاریخ نگار یونانی در کتاب آنابازیس یا تاریخ سفرهای جنگی اسکندر، نام «پرسیکون کاای تاس» که ترجمه درست خلیج پارس است بر این دریا نهاده است.[SUP][/SUP]

  • ازبیوس (۲۶۳-۳۳۹ میلادی)، (به انگلیسی Eusebius of Caesarea)، تاریخ نگار رومی که بنام پدر عیسویت شناخته می شود، با توجه به کوروش نامه زنفن، در اشاره به تاریخ گذشته ایران خلیج فارس را دریای پارس نامیده است.
  • ابن خردادبه (۲۱۱-۳۰۰ ه.ق)، جغرافی دان و تاریخ نویس ایرانی-اسلامی در کتاب المسالک الممالک (۲۵۰ ه.ق) به هنگام توصیف خلیج فارس از نام دریای فارس استفاده کرده است.

  • قدامه ابن جعفر، از مشاهیر ادب در کتاب الخراج (۲۶۶ ه.ق) آب های جنوب ایران را خلیج فارس نامیده و نوشته است:«رود دجله از میان شهر بغداد عبور می کند، سپس از واسط می گذرد و به بطایح سرازیر می شود...پس از خروج از بطایح، به دو شعبه تقسیم می شود، یک شعبه آن از بصره می گذرد و شعبه دیگر از ناحیه مذار عبور می کند. سپس هر دو جمع شده به دریای فارس می ریزد.»
  • یعقوبی (۲۳۲-۳۳۴ ه.ق)، از تاریخ نگاران و جغرافیدان های دوره عباسی در کتاب تاریخ یعقوبی(۲۷۸ ه.ق) با ذکر نام دریای پارس چنین می نویسد:«اول دریای فارس است، که بایستی از سیراف در کشتی نشست و آخرش راس جمحمه(در میان عمان و عدن) است، این دریا کم وسعت است و جاهایی برای شکار صدف دارد.»

.
.
.


  • ابوریحان بیرونی، دانشمند ایرانی در کتاب التفهیم لاوایل صناعة التنجیم و کتاب قانون مسعودی به نام خلیج فارس اشاره می کند. همچنین در کتاب تهدید نهایات الاماکن لتصحیح مسافات المساکن می نویسد:«دریای فارس در جنوب شیراز قرار دارد.»[SUP][/SUP]


  • یاقوت حموی، جغرافیدان و تاریخ نگار مشهور قرن هفتم هجری قمری در دایرة المعارف جغرافیایی خود معروف به معجم بلدان (۶۲۳ ه.ق)، برای توصیف خلیج فارس از نام بحر فارس استفاده کرده است.[SUP][/SUP]
مصطفی کاتب چلبی(۱۰۱۷-۱۰۶۷ ه.ق)، مورخ و جغراقیدان ترک، در کتاب جهان نما که درباره جغرافیای جهان است، به نام خلیج فارس اشاره دارد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا کنون چندین اطلس در بر دارنده نام و نقشه های خلیج فارس منتشر شده که در کتاب:اسناد نام خلیج فارس میراثی کهن و جاودان؛ جزئیات کامل این اطلسها در گفتار ۱۱ صص ۹۸-۱۲۲ "مبحث اطلسها" نقد و برسی شده است چند نمونه از آنها عبارتنداز:




  • اطلس تصویری تونس ۲۵۳ نقشه چاپ موسسه جهانی عرب پاریس و دانشگاه تونس ۲۰۰۱
Atlas of The Arabian Peninsula in Old European Maps (253 maps) by Khaled Al Ankary, Institute du Monde Arabe,Paris and Tunisia University,2001 تقریبا تمام نقشه ها نام خلیج فارس و معادلهای آن را دارند اولین نقشه این اطلس،تصویری از یک نقشه ی طراحی شده بر روی چوب است که توسط فرانشیکو ایتالیایی به سال ۱۴۸۰م. ترسیم شده است.مشابه نقشه ی های منسوب به بطلیموس است که خلیج فارس شکل مستطیل است .آخرین نقشه ی اطلس مذکور(تونس) نقشه ی شماره ۲۵۳ ویک نقشه ی رسمی دولت عثمانی متعلق به سال۱۸۹۵ م. است که در آن خلیج فارس را با نام بحر فارس ثبت کرده وکورفزی بصره را نیز آورده.

یک نقشه ی دیگر دوره عثمانی که سال ترسیم آن احتمالاَ ۱۷۲۱ م. است خلیج فارس را بحر فارس و دریای عرب را بحر عجم ثبت کرده است. در میان نقشه های اطلس مذکور ۱۰ نقشه علاوه بر ثبت نام خلیج فارس در محل خودش(پرشن گلف)،دریای عرب و بحر عمان فعلی را نیز دریای پارس یا پرشن سی ثبت کرده است از جمله می توان نقشه های صفحات ۲۲۶-۱۴۱-۳۲۳-۳۲۲-۳۳۱-۳۴۵-۳۴۷-۳۶۳-۳۵۵ و نقشه شکل اسبی بسیار هنری بوتینگ Bunting H.S.Q34/24CM Hanover,1620 دریای پارس(بجای دریای عرب) و خلیج فارس را نام برد.



  • اطلس" نقشه های تاریخی خلیج"چاپ ۱۹۹۶ شارجه
این اطلس در دو جلد چاپ شده که مجموعاً حدود ۵۰۰ نقشه با نام خلیج فارس دارند. این اطلس" نقشه های تاریخی سالهای ۱۴۹۳-۱۹۳۱م. خلیج فارس را که دارای ۲۷۶ نقشه از منابع اروپایی است در بر می گیرد و توسط "سلطان بن محمد القاسمی یکی از مقامات امارات متحده عربی" ابتدادر سال ۱۹۹۶م. به سفارش وی در لندن چاپ و توسط "منشورات مدینه شارقه للخدمات" منتشر شده است در این اطلس نیز مانند اطلس تونس ۹۸% نقشه ها نام درست خلیج فارس وجود دارد. اطلاعات موجود در نقشه های جهان نما تا ۱۷۰۰ همچنان فراتر از ۷ دریا و ۷ اقلیم نرفته و به سبک قدیم و سبک جغرافیانویسان مسلمان، چین در شرق ، اروس در شمال، فرانکه در اروپا و افریقیه در جنوب لبه های پایانی دنیا و دریای محیط بدور دنیا و کوه قاف حلقه پایانی دنیای سینی شکل است. حدود سال ۱۷۵۳م. نیکلاس دی فر (۱۶۹۴-۱۷۵۴م )اولین بار نقشه جهان را تقریباً به شکل امروزی ترسیم کرده است.


  • اطلس عراق در نقشه های قدیمی
در این اطلس که تألیف "احمد سوسه" پدر کارتوگرافی در عراق است، بر اساس منابع یونانی و اسلامی ۳۹ نقشه به زبان عربی و به طریقه سیاه و سفید ترسیم شده است که نام خلیج فارس در همه این نقشه ها از جمله در نقشه ی دوره آشوریان به شماره ۶ ، نقشه ی هیکاتوس (متوفی ۴۷۵ ق.م.) به شماره ۷ که به امپراتوری پارس و مصر سفر نموده است، نقشه ی ایراتوستین یونانی به شماره ۹ ، نقشه ی بطلیموس به شماره ۱۰، در واژه ی خلیج فارس ( سینوس پرسی) به کار رفته و اما در نقشه ی فتوحات قرن اول هجری به شماره ۱۱، نقشه ی( بلخی ۹۳۴م.) به شماره ۱۲ ، نقشه ی دیار عرب اسطخری (۹۵۱ م.) به شماره ۱۶ و نقشه ی عراق از اسطخری به شماره ۱۸ ، نقشه ی جهان نمای ابن حوقل(۹۷۷م.) به شماره ۱۹ ، نقشه ی عراق از ابن حوقل به شماره ۲۲، نقشه جهان از جیهانی( ۹۷۷م.) به شماره ۲۶، نقشه جهان نمای ادریسی( ۱۰۹۹-۱۱۶۴ م.) به شماره ۲۹ ، نقشه جهان نمای قزوینی (۱۲۰۳-۱۲۸۳م.) به شماره ۳۱ ، نقشه ابن الوردی ۱۳۴۸م. به شماره ۳۶ نقشه شماره ۳۸ از جغرافیانویس مجهول و نقشه شماره ۳۹ به نام مواضیع التاریخیه کلمه ی بحر فارس ( دریای پارس) بکار رفته است.


  • اطلس مذکور توسط موسسه کارتوگرافی سحاب دو بار باز چاپ شده است.
  • دولت کویت درسال ۱۹۹۲ م. کتابی را مشتمل بر هشتاد نقشه و سند تاریخی تحت عنوان " الکویت فی الخرائط العالم" (کویت در نقشه های جهان) به چاپ رسانیده است که در همه ی این نقشه ها و اسناد تاریخی که از اطلس های مختلف گرد آوری شده است، نام خلیج فارس وجود دارد.
در سال ۱۹۹۴ م. اطلسی در کویت تحت نام " الکویت قراءه فی الخرایط التاریخیه" به همت عبدالله یوسف الغنیم به چاپ رسیده که حاوی حدود ۲۰ نقشه با نام خلیج فارس است. ۶ - در کتاب دیگری بنام " ریشه های کویت" ( اصول الکویت المنشور العام ) که در سال ۱۹۹۱ در هلند به چاپ رسیده است،پانزده نقشه ی تاریخی وجود دارد که در همه ی آن‌ها نام خلیج فارس ثبت شده است.

  • بنیاد ایران‌شناسی نیزکتاب «وصف خلیج ‌فارس در نقشه‌های تاریخی، با ۴۰ نقشه اسلامی و ۱۲۰ نقشه اروپایی را منتشر کرده است.[۸]
  • در کتاب " اطالس التاریخی للعالم الاسلامی فی العصور الوسطی" عبد المنعم ماجد، علی البنا، (دار الفکر العربی ۱۹۸۶م.، مکتبه القاهره الکبری، رمز ۲۵۴۰۰) حدودشانزده نقشه از جمله نقشه های شماره ۲،۳،۷،۸،۹،۱۰،۱۶ مربوط به خلیج فارس با همین نام است .درچاپ جدیداین اطلس عبارت خلیج فارس در تمام نقشه ها به خلیج عربی تخریب شده است.
در کتاب "مصور الجغرافی لاقالیم الارض الطبیعیه و السیاسیه" نود نقشه از منابع عربی وجود دارد که دردوازده نقشه ی مربوط به منطقه ی خلیج فارس، نام تاریخی بحر فارس و خلیج فارس وجود دارد. این کتاب تألیف "الشیخ محمد فخرالدین" مدرس دارالعلوم است که انتشارات مکتبه الهلال بشارع الفجاله مصر، چاپ یازدهم آنرا در سال ۱۹۲۵ انجام داده است.

1794 میر اریترا - سینوس پرسی -جهان قدیم



نقشه توسط James Rennell, 1799.



Names, دریای اریترا+پرشن سی



۱۶۰۰سینوس پرسی



  • در کتابخانه ها و موزه های سایر مناطق جهان اطلس ها و اسنادو مدارک معتبری در تائیداصالت و کهنت نام خلیج فارس وجود دارد.
  • در کتابخانه ها و آرشیوهای ملی کشورها نقشه های بسیار زیبا و هنری از خلیج فارس نگه داری می شود
در کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه آرگوسی نیویورک بیشتر از ۲۰۰ نقشه تاریخی در بریتانیا- روسیه و هند و در بسیاری از کشورهایی اروپایی نیز نقشه هایی با ارزش تاریخی و موزه ای و وجود دارد که خلیج فارس با نام اصلی در آن‌ها ثبت شده است.

  • در کتابخانه ملی بریتانیا (لندن) ، کتابخانه و اسناد وزارت امور هند (لندن)، مرکز اسناد عمومی لندن و کتابخانه دانشکده مطالعات خاورشناسی لندن بیشتر از ۳۰۰ نقشه در بر دارنده نام خلیج فارس وجود دارد در *بسیاری از موزه ها ،کتابخانه ها و حتی هتلها و یا آرشیو های خصوصی چه در کشور های عربی مانند مصر و چه کشور های غیر عربی صدها نقشه تاریخی با نام خلیج فارس وجود دارد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز


پس از حمله اعراب به ایران در سده هفتم پس از زادروز، کوششی برای تغییر نام دریای پارسی صورت نگرفت. در 75 کتاب مهم اسلامی اعم از تفاسیر مشهور قران ، کتابهای حدیث معتبر و صحاح سته و کتب تاریخی اسلام و کتاب های اسفار و ممالک و مسالک، نام بحر فارس و خلیج فارس ثبت شده است.

اعراب مسلمان، بغیر ازنام بحر الفارسی (دریای پارسی)و خلیج فارس هیچ نام دیگری را برای این دریا بکار نبرده اند و این اسم از طرف حکومت‌های ایرانی، ترک و عربی هم که در ۱۲۰۰ سال بعد منطقه را تحت سلطه خود داشتند مورد احترام قرار گرفت.

پژوهشگران اسلامی نظیراستخری،مسعودی، بیرونی، ابن حقول، مقدسی، مستوفی،ناصرخسرو، الطاهربن مطهر المقدسی (بشاری)، ابوالقاسم بن محمدبن حوقل و نظایر آن که مطالعه در پیرامون این دریا را تا قرن ۱۵ ادامه دادند، در آثار و مکتوبات خود از آب‌های جنوب ایران به نام‌های بحر فارس، البحر الفارسی، بحر مکران، الخلیج الفارسی و خلیج‌فارس یاد کرده‌اند. حتی از این جغرافی‌دانان نقشه‌هایی به جا مانده است که اقیانوس هند را البحر الفارسی نام نهاده‌اند. مسلمانان متخصص در دانش جغرافی‌ این عنوان را از دو تمدن باستانی اخذ کرده‌اند و همزمان مورد استفاده قرار دادند. بدین ترتیب که پارسا درایای ایرانی را بحر فارس و سینوس پرسیکوس یونانی را خلیج‌فارس می‌نامیدند و حتی مقصود از دو دریا در سوره الرحمن قرآن را نیز همان دریای فارس و دریای متوسط می‌دانستند. ابوعلی احمد پسر عمر معروف به ابن رسته در کتاب الاعلاق النفیسه که در سال ۲۹۰ هجری قمری نوشته‌است، آورده است:

فاما البحر الهندی یخرج منه خلیج الی ناحیه فارس یسمی‌ الخلیج الفارسی. اما از دریای هند خلیجی بیرون می‌آید به سمت سرزمین فارس که آن را خلیج‌فارس می‌نامند.

جرجی زیدان تاریخ‌دان عرب در این زمینه می‌گوید:
بحر فارس محدود به آب‌هایی می‌شود که دنیای عرب را دور می‌زند. بحر فارس ـ ویراد به عندهم کل البحور المیحطه ببلاد العرب من مصب ماءدجله فی العراق الی ایله فیدخل فیه مانعبر عنه الیوم بخلیج‌فارس و بحرالعرب و خلیج عدن و البحر الاحمر و خلیج العقبه. دریای فارس ـ نزد آنان متقدمین همه دریاهایی که سرزمین‌های عرب از مصب آب دجله گرفته تا ایله را احاطه می‌کند، به‌عنوان دریای فارس تعبیر می‌شده و از آن جمله است آنچه را که ما امروز از آن به خلیج‌فارس و دریای عرب و خلیج عدن و دریای سرخ و خلیج عقبه تعبیر می‌کنیم.

محمد عبدالکریم صبحی نیز در کتاب علم الخرائط یا دانش نقشه‌شناسی در نقشه‌هایی که با برگردان عربی آورده‌است، دریای جنوب ایران را الخلیج‌الفارسی و بحر فارس نامیده است. نقشه‌های زیادی که از این سده‌ها در دسترس است
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
همیشه پای یک ن.پ در میان است !

همیشه پای یک ن.پ در میان است !

در سالهای گذشته، مقالات و کتاب‌هایی که در دفاع از تغییر نام خلیج‌فارس در کشورهای عربی، منتشر شده، بر سه موضوع استوار است:


  1. در سال ۱۷۶۲ «کارستن نیبور» نوشته‌است: سواحل خلیج‌فارس تابع دولت ایران نیست!
  2. «رودریک اوون» در کتاب «حباب‌های طلایی در خلیج عربی، ۱۹۵۷» نوشته‌است: در همه نقشه‌هایی که دیده‌ام، خلیج‌فارس در آنها ثبت شده، اما من با زندگی در اینجا(بحرین) دریافتم که ساکنان دو سوی این دریا عرب هستند، پس ادب حکم می‌کند که این دریا را «خلیج عربی» بنامیم.
  3. کشورهای عربی بیشتر از ایران هستند !!!!!!!.
  4. فقط ایرانی‌ها آن آبراه را خلیج فارس می‌نامند.
  5. نام‌های دیگری هم برای خلیج فارس بکار رفته است مانند خلیج بصره و قطیف و .........

  • در رد نظریه های فوق و نظر آقای ناصر پورپیرار، و تعدادی از نویسندگان بعثی ! مبنی بر سند نداشتن نام خلیج فارس،
  • کتاب "اسناد نام خلیج فارس میراثی کهن و جاودان"
  • فهرست سیصد کتاب تاریخی جغرافیایی، تفسیر و حدیث را از صدر اسلام تا اوایل قرن بیستم کود ندارد که خلیج عربی بکار برده باشد.واگر قرار باشد طبق دله در آنها در زبان عربی بحر فارس و خلیج فارس بکار رفته را فهرست و متن آنها را آورده است و حدود یکهزار نقشه اروپایی و عربی و بیشتر ازسی قرارداد دولتهای عربی را که نام خلیج فارس را دارند ارایه نموده و اعلام نموده است حتی یک نوشته و مکتوب در زبان عربی تا قبل از سال ۱۹۵۸ وجیل ها و برهان های موافقان تغییر نام خلیج فارس عمل شوداولین جایی که باید نام آن تغییر کند دریای عرب است که جمعیت یک میلیاردی غیر عرب آن را احاطه کرده است و قبلا هم با نامهای دیگری از جمله مکران و پارس نامیده می شده است.
نوار سخنرانی های ناصر و جملات معروف او (من المحیط الاطلسی الی خلیج الفارسی)سخنرانی های سید قطب،و بسیاری از رهبران عرب سندهای زنده ای از حقانیت نام خلیج فارس است. در کتاب مذکور نظر روشنفکران عرب مانند پرفسور عبدالهادی التازی،احمد الصراف و تنی چند از نویسندگان مشهور عرب در مورد اصالت نام خلیج فارس و نداشتن توجیه برای تغییر نام خلیج فارس آورده شده است.(نگاه شود به مقاله خلیج فارس و رسانه های عربی وب سایت مطالعات خلیج فارس) [SUP][/SUP]

گفتنی است که امیران عرب کویت، بصره، نویسندگان و شعرای عرب اهواز و سوسنگرد نیز همواره در مکاتبات خود خلیج فارس و بحر عجم بکار برده اند نمونه ای از اسناد ضمیمه کتاب است.


[h=4] تلاش‌های دولت ایران در برابر تغییر نام[/h]
  • زمان محمدرضاشاه

دولت ایران در روز 13 مرداد سال1337 به دلیل تغییر نام خلیج فارس به خلیج ع رب ی از سوی عراق و برخی دیگر از کشورهای عربی و انگلیس اعتراض خود را به دولت جدید عراق به رهبری قاسم که با یک کودتای نظامی بر سر کار آمده بود و تمایل به حرکت‌های آزادی خواهانه مصر به رهبری جمال عبدالناصر داشت، اعلام کرد. چند سال بعد گمرک و پست ایران از قبول محموله‌هایی که به جای خلیج فارس نام خلیج ع رب ی بر روی آن نوشته شده بود، خودداری کرد.

ایران همچنین در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی نیز در صورت به کار بردن این اصطلاح ساختگی از سوی نمایندگان کشورهای عرب واکنش نشان می‌داد. شاه خود در دو نوبت دذ مصاحبه های خود به جعل نام خلیج فارس اعتراض نمود. برای اولین بار در سند " AD311/1 Gen مورخ پنجم مارس ۱۹۷۱ میلادی" دبیرخانه سازمان ملل اعلام کرد نام درست و تاریخی خلیج فارس است.





  • دوره جمهوری اسلامی:
در نیمه نخست بهمن ماه سال 1370 سر ویراستارسازمان ملل با اشاره به اعتراض‌های پیاپی نمایندگان ایران در آن سازمان به استفاده از نام ساختگی خلیج ع رب ی در اسناد این سازمان از کارکنان سازمان ملل خواسته تا اعتراض دولت ایران را همیشه در نظر داشته باشند.

در11 شهریور سال 1371 هنگامی که حیدر ابوبکر العطاس نخست وزیر جمهوری یمن در اجلاس سران جنبش عدم تعهد که در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می‌شد، از نام ساختگی خلیج ع رب ی استفاده کرد، با اعتراض شدید نمایندگان ایرانی رو به رو شد.

او سرانجام از نمایندگان ایران عذرخواهی کرد.

و این کار را غیر عمد خواند. سازمان ملل متحد تاکنون در ۵ نوبت، نام رسمی و تغییر ناپذیر آبراه جنوبی ایران را "خلیج فارس" اعلام کرده است. دومین یادداشت به شماره UNLA45.8.2(C) مورخ دهم اوت ۱۹۸۴ میلادی و بار سوم نیز طی یادداشت شماره ST/CS/sER.A/29 در تاریخ دهم ژانویه ۱۹۹۰ میلادی نام رسمی دریاهماهنگی در نام های جغرافیایی" برگزار می کند، به فارسی بودن نام ای
ی جنوبی ایران و خاوری شبه جزیره عربستان را "خلیج فارس" اعلام کرده است. این سازمان در کنفرانس های سالانه خود که در زمینه "ن آبراه بین المللی تاکید کرده و آن را مورد تائید قرار داده است... بطورکلی دولت جمهوری اسلامی ایران تا سال 1383 و پیش آمد موضوع تحریف نام خلیج فارس از سوی نشنال جیوگرافی از خود حساسیت و واکنش قابل ملاحظه ای انجام نداد تا اینکه روز ملی خلیج فارس رسما وارد تقویم کشوری شد.

[h=4] روز ملی خلیج فارس[/h] یکی از اقدامات دولت برای پاسداری از میراث خلیج فارس رسمیت دادن به روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی بود.

منابع :



 

میثم...

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام خلیج فارس مهمه اما نه به اندازه خودش.
اگه الان عربها تونستن نام خلیج فارس رو از ما بدزدن فقط به دلیل اینه که ما در حال حاضر جزو منزوی ترین کشور های دنیا هستیم و حرف ما هیچ خریداری نداره و تا زمانی که شرایط بین المللی علیه ماست هرگز نمیتونیم از حق خودمون در عرصه جهانی دفاع کنیم, نمونه کوچکش نام خلیج فارسه
نمونه های دیگه ای هم هست, از غرامت جنگ گرفته تا پرونده سازی علیه مقامات ایران در آرژانتین و حراج آثار باستانی ما و صدها مورد دیگه

کشورهای عربی هم زندگی نکبت بارشون وابسته به همین شکاف عمیق ایجاد شده بین ایران و جامعه جهانیه.
و مقصر همه اینها هم لجبازی بی مورد مسئولان ماست.
 
بالا