میزان تاثیر جبر جغرافیایی در باورهای انسان ها را چقدر میدانید؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

*Essi*

اخراجی موقت
ریچارد داوکینز، رفتار شناس و زیست شناس انگلیسی میگوید :


اگر در اسراییل بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد یهودی هستید.

اگر در عربستان بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد مسلمانید.

اگر در هند بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد هندو.

اما اگر در امریکا بدنیا ماده باشید، به احتمال زیاد مسیحی هستید!

ایمان دینی شما از یک موجود الهی، الهام گرفته نشده.


حقیقتی ثابت و پایدار اینست که :

ایمان شما به زبان ساده تنها جبر جغرافیا هست .......

.
.
.

در این بحث توده انسان های یک منطقه رو در نظر میگیریم و کاری با استثناها نداریم که مثلا فلانی تو ایرانه و یهودیه.

به نظر شما میزان تاثیر جغرافیا در باور انسان ها چقدره؟
خیلی زیاد، متوسط، یا خیلی کم؟

شما چقدر مغلوب جبر جغرافیا شده اید و با توجه به شناختی که از خودتون دارید چقدر احتمال میدهید اگر در هندوستان بودید باز هم اکنون مسلمان یا پیرو دینی غیر از هندو بودید و به خود افتخار میکردید که برترین دین جهان را دارید؟
 

Sahara.

عضو جدید
به نظرم تاثیرش خیلی زیاده.
دین یک چیزی مثل زبان مادری شده که اکثر مردم یک خطه که یک زبان مشابه دارند، دین مشابه هم دارند.
اما هستند آدمایی که زبان های دیگری رو هم بلدند، اما تعدادشون خیلی کمتره.

البته فکر کنم با گذشت زمان، جبر جغرافیایی داره ارزشش رو از دست میده چون وسایل ارتباطی با دیگر نقاط داره روز به روز افزایش پیدا میکنه. مثلا شما در میان افراد بیسواد یا شهرهای کوچک آدم سکولار شاید یک نفر رو هم پیدا نکنی، اما این قشر توی جوامعی که تحصیلات بیشتری دارن و ارتباطشون هم بیشتره، زیاد ترند.

اما از 100 سال پیش به قبل چطور؟ اکثرا مجبور بودن دین پدرانشون رو قبول کنند و فکر میکردند هم درسته، چون گزینه های دیگه از سوی جامعه کمرنگ و گزینه خودشون پر رنگ جلوه داده میشه فکر هم میکنن که با تحقیق به دینشون رسیدن.
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیرش خیلی زیاده.اکثر آدم ها تحت تاثیر جبر جغرافیایی هستند.
و کمتر کسی هست که میتونه به شک برسه و بعد اون مسیر درست .. .

خدا هم عاشق اینکه بنده هاش به همین مرحله شک برسند ...
چون از شک که میشه به یقین و ایمان رسید....

بیشتر داستانهای قرآن هم میخوان همین موضوعی که شما مطرح کردید رو بگن از جمله داستان ابراهیم که از جبر جغرافیایی اومد بیرون.
و شک کرد به وجود بتان و بعد آفتاب و ستاره و ماه و الی آخر....


بتان امروزی هم بنظر من : ثروت - دلار - مدرک دانشگاهی ، مسابقه ختم قرآن ( حالا برنخوره به بعضی ها : ولی واقعا بعضی ها انگار دارند مسابقه میدند ) و .......


البته فکر کنم با گذشت زمان، جبر جغرافیایی داره ارزشش رو از دست میده چون وسایل ارتباطی با دیگر نقاط داره روز به روز افزایش پیدا میکنه. مثلا شما در میان افراد بیسواد یا شهرهای کوچک آدم سکولار شاید یک نفر رو هم پیدا نکنی، اما این قشر توی جوامعی که تحصیلات بیشتری دارن و ارتباطشون هم بیشتره، زیاد ترند.

اما از 100 سال پیش به قبل چطور؟ اکثرا مجبور بودن دین پدرانشون رو قبول کنند و فکر میکردند هم درسته، چون گزینه های دیگه از سوی جامعه کمرنگ و گزینه خودشون پر رنگ جلوه داده میشه فکر هم میکنن که با تحقیق به دینشون رسیدن.

موافق نیستم که جبر جغرافیایی داره از بین میره.
بنظرم فقط داره از یه حالتی به حالت دیگه تبدیل میشه !
چون مومن بودن دیگه به اعتقاد به خدا و محمد یا عیسی نیست!

====================

در کل آقا Essi شخصیت جالبی داری . آدم باهوش و بافکری هستی !
ولی همیشه از دیگران سوال میپرسی.
خودت هم به سوالایی که پرسیدی جواب بده.
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
ریچارد داوکینز، رفتار شناس و زیست شناس انگلیسی میگوید :


اگر در اسراییل بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد یهودی هستید.

اگر در عربستان بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد مسلمانید.

اگر در هند بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد هندو.

اما اگر در امریکا بدنیا ماده باشید، به احتمال زیاد مسیحی هستید!

ایمان دینی شما از یک موجود الهی، الهام گرفته نشده.


حقیقتی ثابت و پایدار اینست که :

ایمان شما به زبان ساده تنها جبر جغرافیا هست .......

.
.
.

در این بحث توده انسان های یک منطقه رو در نظر میگیریم و کاری با استثناها نداریم که مثلا فلانی تو ایرانه و یهودیه.

به نظر شما میزان تاثیر جغرافیا در باور انسان ها چقدره؟
خیلی زیاد، متوسط، یا خیلی کم؟

شما چقدر مغلوب جبر جغرافیا شده اید و با توجه به شناختی که از خودتون دارید چقدر احتمال میدهید اگر در هندوستان بودید باز هم اکنون مسلمان یا پیرو دینی غیر از هندو بودید و به خود افتخار میکردید که برترین دین جهان را دارید؟

جغرافیای سکونت انسان در اعتقادات او تاثیر دارد اما این تاثیر رو دین قبول ندارد و گفته است که اعتقادات باید از روی دلیل باشد. به بیانی دیگر کسی نمیتواند در اعتقادات تقلید کند و بدون سؤال از دلیل، گفته کسی را قبول کند.

درست است که بعضی این دین جغرافیایی رو میپذیرند اما باید دید دلیلی به پشتوانه پذیرفتن این دین دارد یا نه.

فکر میکنم اگه کسی با بازبینی اعتقادات جغرافیایش، باز هم بتواند با دلیل آنها را برای خودش ثابت کند، در اعمالش راسخ تر خواهد شد.

آن چیزی که بایست بشود را نمیشود با آن چیزی که شده است زیر سؤال برد.:gol:
 

*Essi*

اخراجی موقت
نحوه توزیع ادیان مختلف در کره زمین، بر طبق منطقه جغرافیایی :


اگر دقت کنید اروپا و استرالیا و آمریکای جنوبی و شمالی و آفریقای جنوبی که بیشتر تحت سلطه انگلیس و دولت های غربی بودن، مردم اون خطه دارای دین مسیحیت هستند.

منطقه خاورمیانه و بخش هایی که توسط دولت های اعراب و عثمانی و .... اشغال شده بودند دارای دین اسلام.

هندو در هندوستان و بودایی در چین.



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=120822&stc=1&d=1351802631​
 

پیوست ها

  • iran-rel.jpg
    iran-rel.jpg
    31.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

*Essi*

اخراجی موقت
جغرافیای سکونت انسان در اعتقادات او تاثیر دارد اما این تاثیر رو دین قبول ندارد و گفته است که اعتقادات باید از روی دلیل باشد. به بیانی دیگر کسی نمیتواند در اعتقادات تقلید کند و بدون سؤال از دلیل، گفته کسی را قبول کند.

درست است که بعضی این دین جغرافیایی رو میپذیرند اما باید دید دلیلی به پشتوانه پذیرفتن این دین دارد یا نه.

فکر میکنم اگه کسی با بازبینی اعتقادات جغرافیایش، باز هم بتواند با دلیل آنها را برای خودش ثابت کند، در اعمالش راسخ تر خواهد شد.

آن چیزی که بایست بشود را نمیشود با آن چیزی که شده است زیر سؤال برد.:gol:

فرمایشات شما کاملا متین هست.
ولی بحث این تاپیک سر حقانیت ادیان نیست.

شما فرمودین بعضی این دین رو به خاطر جغرافیا پذیرفته اند.
من میخوام بدونم این بعضی از نظر شما به عنوان یک شیعه در ایران چند درصد جامعه هست؟

یعنی چند درصد مردم ایران اگر امروز شیعه هستند به دلیل جبر جغرافیایی هست و هندو در هندوستان هم به همین ترتیب؟
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
فرمایشات شما کاملا متین هست.
ولی بحث این تاپیک سر حقانیت ادیان نیست.

شما فرمودین بعضی این دین رو به خاطر جغرافیا پذیرفته اند.
من میخوام بدونم این بعضی از نظر شما به عنوان یک شیعه در ایران چند درصد جامعه هست؟

یعنی چند درصد مردم ایران اگر امروز شیعه هستند به دلیل جبر جغرافیایی هست و هندو در هندوستان هم به همین ترتیب؟

با این بیانی که توضیح دادم، به نظر خیلی سخت میاد که بشه استقرای تام کرد و درصدی تعیین کرد. ممکن است پیرزنی از چرخ نخ ریسی اش به خدا و ... رسیده باشد که در نگاه اول شاید بدون دلیل پنداشته شود.
آیا میشود به یقین گفت که مردم ایران برای اعتقاداتی که پذیرفتند اندک دلیلی هم ندارند؟؟!!!

اما تاپیک شما تلنگری برای افراد میشود که یک بازبینی در اعتقاداتی رو که منشاء اون جغرافیای سکونتشون بوده، داشته باشند.
 

*Essi*

اخراجی موقت
تاثیرش خیلی زیاده.اکثر آدم ها تحت تاثیر جبر جغرافیایی هستند.
و کمتر کسی هست که میتونه به شک برسه و بعد اون مسیر درست .. .

خدا هم عاشق اینکه بنده هاش به همین مرحله شک برسند ...
چون از شک که میشه به یقین و ایمان رسید....

بیشتر داستانهای قرآن هم میخوان همین موضوعی که شما مطرح کردید رو بگن از جمله داستان ابراهیم که از جبر جغرافیایی اومد بیرون.
و شک کرد به وجود بتان و بعد آفتاب و ستاره و ماه و الی آخر....

همین مطلبی که اشاره کردین، که خدا هم عاشق شک بندگانش هست و داستان هایش هم این رو تایید میکند، به نظرتون برگرفته از جبر جغرافیایی هست یا خیر؟ :redface:

چون مسلما شما هم دسترسی به آنچه خالق نامیده میشود ندارید، اما میگویید او اینگونه میخواهد.

اینکه میدانید او چگونه میخواهد را مدیون زندگی در ایران هستید یا فکر میکنید زندگی در قبیله موش پرست ها هم شما را به همین درک از خالق میرساند؟

با این بیانی که توضیح دادم، به نظر خیلی سخت میاد که بشه استقرای تام کرد و درصدی تعیین کرد. ممکن است پیرزنی از چرخ نخ ریسی اش به خدا و ... رسیده باشد که در نگاه اول شاید بدون دلیل پنداشته شود.
آیا میشود به یقین گفت که مردم ایران برای اعتقاداتی که پذیرفتند اندک دلیلی هم ندارند؟؟!!!

اما تاپیک شما تلنگری برای افراد میشود که یک بازبینی در اعتقاداتی رو که منشاء اون جغرافیای سکونتشون بوده، داشته باشند.

وقتی میریم مدرسه موقع ثبت نام مینویسیم دین = اسلام.
موقع کنکور دانشگاه هم مینویسیم دین = اسلام.
موقع فارغ التحصیلی و کار هم مینویسیم دین = اسلام.

این روند در سایر کشورها هم ادامه دارد و جلوی علامت تساوی دین بچگی تکرار خواهد شد تا آخر عمر، درصدش خیلی بالاتر از این حرفاست. به جرات میتونم بگم بالای 90 درصد از جبر جغرافیا پیرو دین خودشون هستند و اون رو بر حق میدانند.

این رو با گذار در همه جا میشه بهش رسید.:redface:
 

Sahara.

عضو جدید
موافق نیستم که جبر جغرافیایی داره از بین میره.
بنظرم فقط داره از یه حالتی به حالت دیگه تبدیل میشه !
چون مومن بودن دیگه به اعتقاد به خدا و محمد یا عیسی نیست!

ولی کلا مومن بودن داره از بین میره، منظورم از مومن اعتقاد به خالق نیست، منظورم اعتقاد به یکی از سه دین ابراهیمیه.
تو همین جامعه ایران در 100 سال پیش، به تعداد انگشت دست هم نمیتونستی انسان های سکولار پیدا کنین، اما الان چی؟
سکولار از نظر من کسی هست که میتونه به هر خدایی اعتقاد داشته باشه اما هیچ التزامی به احکام انسانی نسبت داده شده به خدا نداره و میدونه همه کار خود آدم هاست.
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
همین مطلبی که اشاره کردین، که خدا هم عاشق شک بندگانش هست و داستان هایش هم این رو تایید میکند، به نظرتون برگرفته از جبر جغرافیایی هست یا خیر؟ :redface:

چون مسلما شما هم دسترسی به آنچه خالق نامیده میشود ندارید، اما میگویید او اینگونه میخواهد.

اینکه میدانید او چگونه میخواهد را مدیون زندگی در ایران هستید یا فکر میکنید زندگی در قبیله موش پرست ها هم شما را به همین درک از خالق میرساند؟

اینکه گفتم خدا عاشق شک کردنه برگرفته از زندگی در ایران نیست بلکه کاملا درک خودم اینه. شما مطمئن باش ;)
کلا عقل هم ، شک رو راه سیدن به یقین میدونه.

ولی در کل تاپیکتون بقول tehranUNIVERSITY یه تلنگریه برای همه ی افراده. از جمله خودم ... :gol:
 

Hack

عضو جدید
حقیقتی ثابت و پایدار اینست که :

ایمان شما به زبان ساده تنها جبر جغرافیا هست .......
درکل با این جمله (جبر جغرافیا)موافقم.
اما با این جمله خیر.(ایمان شما به زبان ساده تنها جبر جغرافیا هست .......)
این جمله به ظاهر درست می آید اما باید تعریفی صحیح از ایمان،جبر و جغرافیا ارائه شود.
تفاوت است بین دینداری و دینمداری.
اسلام و ایمان.
 

علی قوامی

عضو جدید
در جبری بودن ادیان که شکی نیست، اما خوب نحوه برخورد حکومت ها هم خیلی میتونه موثر باشه.
مثلا اینجا از ابتدایی در مورد ادیان یک گزینه بیشتر نیست، اسلام و مذهب تشیع.
تمامی دلایل هم در جهت حقانیت تشیع هست و حادثه غدیر و تحریف انجیل و تورات و...

از ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و دقیقا تا سن 18 سال تو مغزت میخونن که شیعه از همه بهتره و رهبراش معصوم بودن و خدایی اینهارو قبل خلقت جهان خلق کرده بود و آخرالزمان باز هم از دین ما منجی میاد و....
نزدیک 11 سال مجبورت میکنند شیعه ای فکر کنی.

از 19 سالگی که میری دانشگاه، کم کم چشم هات باز میشه، آدمای مختلف میبنی و جرات مطالعه مراجع غیرتحمیلی رو هم پیدا میکنی.

اگر خیلی در گذشته از الله و فرستاده هاش ترسونده باشنت، که تعصب نمیذاره فکر در جهت رد بکنی، فقط فکر میکنی خودت رو توجیه کنی که شیعه عالی ترین مکتب دنیاست با کلی دلیل منطقی و عقلی که جامعه به خوردت میده، دیگه شکی هم برات نمیمونه.
هرچی هم سنت بره بالاتر جرات ریسک کمتر میشه و در نهایت یک شیعه دو آتشه خواهی بود برای تربیت نسل بعدی و این داستان ادامه دارد........

فقط جوانان میتونن این رشته جبر جغرافیارو پاره کنند چون هم به بلوغ فکری میرسن هم جرات ریسکشون بالاست.
جوامعی که قشر جوانش آگاه باشه جبر جغرافیایی رو کنار میزنه، اما اگر قشر جوانش مطیع و فرمانبردار باشه،جبر جغرافیایی یک نسل دیگر هم تمدید میشود.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
ریچارد داوکینز، رفتار شناس و زیست شناس انگلیسی میگوید :


اگر در اسراییل بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد یهودی هستید.

اگر در عربستان بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد مسلمانید.

اگر در هند بدنیا آمده باشید، به احتمال زیاد هندو.

اما اگر در امریکا بدنیا ماده باشید، به احتمال زیاد مسیحی هستید!

ایمان دینی شما از یک موجود الهی، الهام گرفته نشده.


حقیقتی ثابت و پایدار اینست که :

ایمان شما به زبان ساده تنها جبر جغرافیا هست .......

.
.
.

در این بحث توده انسان های یک منطقه رو در نظر میگیریم و کاری با استثناها نداریم که مثلا فلانی تو ایرانه و یهودیه.

به نظر شما میزان تاثیر جغرافیا در باور انسان ها چقدره؟
خیلی زیاد، متوسط، یا خیلی کم؟

شما چقدر مغلوب جبر جغرافیا شده اید و با توجه به شناختی که از خودتون دارید چقدر احتمال میدهید اگر در هندوستان بودید باز هم اکنون مسلمان یا پیرو دینی غیر از هندو بودید و به خود افتخار میکردید که برترین دین جهان را دارید؟
به آقاي داوكينز بگوييد از "به احتمال زياد" هيچوقت "حقيقت ثابت و پايدار" و "جبر" نتيجه نميشود!اگر ايشان هم به جملات قصار علاقه دارند بفرمايند تالار ادبيات:d
شايد جغرافيا و به عبارتي ارث پدري نقش بسزايي داشته ولي در زمان حال چنين محدوديتي در واقعيت تصور نميشه چون دسترسيها بسيار راحت شده و اتفاقا عرصه خوبي شده براي رسيدن به همون برترين ديني كه گفتيد
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
در جبری بودن ادیان که شکی نیست، اما خوب نحوه برخورد حکومت ها هم خیلی میتونه موثر باشه.
مثلا اینجا از ابتدایی در مورد ادیان یک گزینه بیشتر نیست، اسلام و مذهب تشیع.
تمامی دلایل هم در جهت حقانیت تشیع هست و حادثه غدیر و تحریف انجیل و تورات و...

از ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و دقیقا تا سن 18 سال تو مغزت میخونن که شیعه از همه بهتره و رهبراش معصوم بودن و خدایی اینهارو قبل خلقت جهان خلق کرده بود و آخرالزمان باز هم از دین ما منجی میاد و....
نزدیک 11 سال مجبورت میکنند شیعه ای فکر کنی.

از 19 سالگی که میری دانشگاه، کم کم چشم هات باز میشه، آدمای مختلف میبنی و جرات مطالعه مراجع غیرتحمیلی رو هم پیدا میکنی.

اگر خیلی در گذشته از الله و فرستاده هاش ترسونده باشنت، که تعصب نمیذاره فکر در جهت رد بکنی، فقط فکر میکنی خودت رو توجیه کنی که شیعه عالی ترین مکتب دنیاست با کلی دلیل منطقی و عقلی که جامعه به خوردت میده، دیگه شکی هم برات نمیمونه.
هرچی هم سنت بره بالاتر جرات ریسک کمتر میشه و در نهایت یک شیعه دو آتشه خواهی بود برای تربیت نسل بعدی و این داستان ادامه دارد........

فقط جوانان میتونن این رشته جبر جغرافیارو پاره کنند چون هم به بلوغ فکری میرسن هم جرات ریسکشون بالاست.
جوامعی که قشر جوانش آگاه باشه جبر جغرافیایی رو کنار میزنه، اما اگر قشر جوانش مطیع و فرمانبردار باشه،جبر جغرافیایی یک نسل دیگر هم تمدید میشود.
در جبري بودن اديان شكي نيست يا جبري بودن اعتقاد متدينين؟؟اونوقت شما در كجاي اين جبر قرار داريد؟!!!
خب همونطور كه فكر ميكردم بر خلاف گفتت منظور يه طورايي حقانيت دين هستش چون پاره كردن رشته جبر جغرافيا يعني اون چيزي كه بهش مجبور بودند حق نبوده!
حالا اگه منظور همين هست شما بگو حق چيه تا بحث كنيم.
 

علی قوامی

عضو جدید
در جبري بودن اديان شكي نيست يا جبري بودن اعتقاد متدينين؟؟اونوقت شما در كجاي اين جبر قرار داريد؟!!!
خب همونطور كه فكر ميكردم بر خلاف گفتت منظور يه طورايي حقانيت دين هستش چون پاره كردن رشته جبر جغرافيا يعني اون چيزي كه بهش مجبور بودند حق نبوده!
حالا اگه منظور همين هست شما بگو حق چيه تا بحث كنيم.

در جبری بودن نفوذ ادیان در معتقدین شکی نیست.
من خوشبختانه فعلا هیچ کجای این جبر نیستم، چون تمامی رسانه ها و کتاب های مجاز اطرافم در جامعه که مرتب در بوق و کرنا هست، از جهت اسلام هست.

حق مطلقی وجود نداره،چون برای رسیدن به یک حق مطلق باید یک مرجع بی عیب و نقص پیدا کرد.
مرجع بی عیب و نقص هم فعلا من نیافتم، خارج از گود هر مکتبی باشی، میتونی عیب ها و نقص هایش رو عیان ببینی، اما وقتی در گودال یک مکتب بودی، خبری از بیرون گودال و نگاه بیطرفانه به تاریکی های ته گودال ندارید.

تمامی تلاش بشر باید در جهت رسیدن به یک حق باشه، اما ادیان با جبر جغرافیا، راه رو بر تکامل این حق بستن و پیروانشون رو در دستوراتی قدیمی نگه میدارن و تا میتونن سبب راکد شدن گسترش اندیشه های جدید میشن، فقط تکرار پشت تکرار.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
در جبری بودن نفوذ ادیان در معتقدین شکی نیست.
من خوشبختانه فعلا هیچ کجای این جبر نیستم، چون تمامی رسانه ها و کتاب های مجاز اطرافم در جامعه که مرتب در بوق و کرنا هست، از جهت اسلام هست.

حق مطلقی وجود نداره،چون برای رسیدن به یک حق مطلق باید یک مرجع بی عیب و نقص پیدا کرد.
مرجع بی عیب و نقص هم فعلا من نیافتم، خارج از گود هر مکتبی باشی، میتونی عیب ها و نقص هایش رو عیان ببینی، اما وقتی در گودال یک مکتب بودی، خبری از بیرون گودال و نگاه بیطرفانه به تاریکی های ته گودال ندارید.

تمامی تلاش بشر باید در جهت رسیدن به یک حق باشه، اما ادیان با جبر جغرافیا، راه رو بر تکامل این حق بستن و پیروانشون رو در دستوراتی قدیمی نگه میدارن و تا میتونن سبب راکد شدن گسترش اندیشه های جدید میشن، فقط تکرار پشت تکرار.
خب شما ميگي حق مطلقي وجود نداره درسته؟؟پس براي تشخيص اينكه چيزي حق است يا نه خود را محك قرار داده ايد به عبارتي خود را حق دانسته ايد!!
جمله كليشه اي " اديان باعث راكد شدن گشسترش انديشه ميشند"رو زياد شنيدم!!
پ.ن:سوالم صرفا از اين يوزر خاص نيست ديگر يوزرها هم ميتوانند جواب بدهند!
 

vatanparast

عضو جدید
جبر جغرافیایی در مذهب غیر قابل کتمانه ، البته بحث در مورد مذهب جایگاهی نداره چون مذاهبی مثل تشیع ، تسنن ، وهابیت و ... مملو از خرافه هست ولی در مورد دین جای بحث بسیار هست ، اسلام به عنوان آخرین دین الهی داعیه این رو داره که دینی جهان شمول هست و به نظر بنده میتونه دینی جهان شمول باشه ولی نه با ایدئولوژِی فعلی که از مراکزی مثل قم نشات گرفته ، احکام لایتغیر به هیچ وجه نمیتونه شرایطی برای گسترش یک دین با این همه ادعا فراهم کنه ، مثالی میزنم ، اسلام در عربستان سرزمینی خشک با مردمی بدوی و وحشی ظهور کرد ، سرزمینی که مردمانش کسب جاری و روزمره شون تجاوز قتل و غارت بوده ، متخصصین عزیز کشاورزی بفرمایند تقویم هجری قمری چه جایگاهی میتونه در کشاورزی داشته باشه ؟ ایران به عنوان تمدنی پیشرفته در زمان خودش که کسب عمده مردمانش کشاورزی بوده چطور با تقویم عقب مانده قمری میتونه به شغل کشاورزی بپردازه ، و یا دینی که ادعای جهان شمولی داره چه حکمی برای نماز و روزه کسانی که ساکن آلاسگا یا قطب شمال یا نیوزیلند هستن داره ، این وسط مسائلی که در مورد آخرت و وضعیتی که به اون نحو تشریح شده به نظر میرسه فقط شامل ساکنان خاور میانه هست تکلیف قبایل بدوی در عمق جنگل های آمازون چی میشه یا قبایلی که در صحراهای افریقا ساکنن و هنوز هیچ ارتباطی با دنیای متمدن ندارن و گاهی تو اخبار میشنویم که کشف شدن، پس دین ارتباط تنگاتنگی با جغرافیا داره ، من که متخصص نیستم در این این زمینه و فقط ابهامات خودم رو مطرح کردم دوستانی که متخصص هستن چه جوابی دارن؟
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
جبر جغرافیایی در مذهب غیر قابل کتمانه ، البته بحث در مورد مذهب جایگاهی نداره چون مذاهبی مثل تشیع ، تسنن ، وهابیت و ... مملو از خرافه هست ولی در مورد دین جای بحث بسیار هست ، اسلام به عنوان آخرین دین الهی داعیه این رو داره که دینی جهان شمول هست و به نظر بنده میتونه دینی جهان شمول باشه ولی نه با ایدئولوژِی فعلی که از مراکزی مثل قم نشات گرفته ، احکام لایتغیر به هیچ وجه نمیتونه شرایطی برای گسترش یک دین با این همه ادعا فراهم کنه ، مثالی میزنم ، اسلام در عربستان سرزمینی خشک با مردمی بدوی و وحشی ظهور کرد ، سرزمینی که مردمانش کسب جاری و روزمره شون تجاوز قتل و غارت بوده ، متخصصین عزیز کشاورزی بفرمایند تقویم هجری قمری چه جایگاهی میتونه در کشاورزی داشته باشه ؟ ایران به عنوان تمدنی پیشرفته در زمان خودش که کسب عمده مردمانش کشاورزی بوده چطور با تقویم عقب مانده قمری میتونه به شغل کشاورزی بپردازه ، و یا دینی که ادعای جهان شمولی داره چه حکمی برای نماز و روزه کسانی که ساکن آلاسگا یا قطب شمال یا نیوزیلند هستن داره ، این وسط مسائلی که در مورد آخرت و وضعیتی که به اون نحو تشریح شده به نظر میرسه فقط شامل ساکنان خاور میانه هست تکلیف قبایل بدوی در عمق جنگل های آمازون چی میشه یا قبایلی که در صحراهای افریقا ساکنن و هنوز هیچ ارتباطی با دنیای متمدن ندارن و گاهی تو اخبار میشنویم که کشف شدن، پس دین ارتباط تنگاتنگی با جغرافیا داره ، من که متخصص نیستم در این این زمینه و فقط ابهامات خودم رو مطرح کردم دوستانی که متخصص هستن چه جوابی دارن؟
خب خرافاتي كه عرض كردين بحثي جداگانه لازم داره چون بايد ديد خرافات تحميل شده هستند يا در نصوص اصلي وجود دارند و به بنيان مكتب ضربه ميزنند
ارتباط تقويم قمري با دزدي وكشاورزي رو متوجه نشدم ولي خب تقويم قمري فكر نكنم جايي واجب شمرده شده باشه!!
شما ميگيد تكليف نماز آلاسكاييان چه ميشود بعد نتيجه ميگيريد نماز فقط براي خاور ميانه تشريع شده؟!! يعني كره زمين شمال شده از خاورميانه و قطب شمال و جنوب ولاغير؟!!البته احكام اين مناطق هم وجود داره بدون اينكه تغيري بوجود اومده باشه!
درمورد اون انسانهاي به قول شما بدوي هم نهايت كار اينه:لايكلف الله نفسا الي وسعها و وسع اونها هم همون رسول باطنيشون هست البته ربطي به بحث نداشت
البته الان كه دوباره به پست شما نگاه ميكنم ميبينم تقريبا ربطي به موضوع نداشت ولي خب به احترام شما جواب دادم
پ.ن:من متخصص نيستم ولي متخصصان رو دوست دارم!:دي
 

vatanparast

عضو جدید
خب1 خرافاتي كه عرض كردين بحثي جداگانه لازم داره چون بايد ديد خرافات تحميل شده هستند يا در نصوص اصلي وجود دارند و به بنيان مكتب ضربه ميزنند
2-ارتباط تقويم قمري با دزدي وكشاورزي رو متوجه نشدم ولي خب تقويم قمري فكر نكنم جايي واجب شمرده شده باشه!!
3-شما ميگيد تكليف نماز آلاسكاييان چه ميشود بعد نتيجه ميگيريد نماز فقط براي خاور ميانه تشريع شده؟!! يعني كره زمين شمال شده از خاورميانه و قطب شمال و جنوب ولاغير؟!!البته احكام اين مناطق هم وجود داره بدون اينكه تغيري بوجود اومده باشه!

4-درمورد اون انسانهاي به قول شما بدوي هم نهايت كار اينه:لايكلف الله نفسا الي وسعها و وسع اونها هم همون رسول باطنيشون هست البته ربطي به بحث نداشت
5-البته الان كه دوباره به پست شما نگاه ميكنم ميبينم تقريبا ربطي به موضوع نداشت ولي خب به احترام شما جواب دادم
پ.ن:من متخصص نيستم ولي متخصصان رو دوست دارم!:دي

1-خرافات یعنی دخیل بستن به سازه ای از طلا و نقره ، خرافات یعنی شکافتن فرق یک کودک با قمه ، خرافات یعنی امام زاده سازی و کرور کرور پول ریختن تو ضریح ها فعلا این از خرافات.

2-اگه کمی با کشاورزی آشنا باشی میدونی که فرایند های کشاورزی باید هر کدوم بسته به نوع محصول در زمانی خاص و ثابت اجرا بشه یعنی نیاز به یک تقویم ثابت داره و نه تقویم در گردش این مشون میده اگر اسلام داعیه جهان شمولی داره باید مثل اکثر ملل پیشرفته تقویم ثابت داشته باشه نه در گردش ، اعرابی که کارشون غارته نیازی به تقویم ثابت نداشتن.

3- لطفا احکامش رو بیارید ما هم بدونیم

4- قیامت که از این افراد ساقط نمیشه ، تکلیف اینا چیه پس؟ بهشتین ؟ جهنمین؟ نخودین؟ یا نه اینارو دیپورت میکنن زمین

5- خب منم به مجموعه همه پست های شما نگاه میکنم میبینم هر جا جوابی نداشتی گفتی این پست بی ربطه یا حذف کردی یا اخطار دادی.

پ.ن: من هم ساندیس نمیخورم ولی ساندیس خور هارو دوس دارم : بهمن:biggrin:
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
1-خرافات یعنی دخیل بستن به سازه ای از طلا و نقره ، خرافات یعنی شکافتن فرق یک کودک با قمه ، خرافات یعنی امام زاده سازی و کرور کرور پول ریختن تو ضریح ها فعلا این از خرافات.

2-اگه کمی با کشاورزی آشنا باشی میدونی که فرایند های کشاورزی باید هر کدوم بسته به نوع محصول در زمانی خاص و ثابت اجرا بشه یعنی نیاز به یک تقویم ثابت داره و نه تقویم در گردش این مشون میده اگر اسلام داعیه جهان شمولی داره باید مثل اکثر ملل پیشرفته تقویم ثابت داشته باشه نه در گردش ، اعرابی که کارشون غارته نیازی به تقویم ثابت نداشتن.

3- لطفا احکامش رو بیارید ما هم بدونیم

4- قیامت که از این افراد ساقط نمیشه ، تکلیف اینا چیه پس؟ بهشتین ؟ جهنمین؟ نخودین؟ یا نه اینارو دیپورت میکنن زمین

5- خب منم به مجموعه همه پست های شما نگاه میکنم میبینم هر جا جوابی نداشتی گفتی این پست بی ربطه یا حذف کردی یا اخطار دادی.

پ.ن: من هم ساندیس نمیخورم ولی ساندیس خور هارو دوس دارم : بهمن:biggrin:
1-اول اينكه فكر كنم منظور شما بدعت است چون خرافه تا جايي كه فرهنگ لغات ميگويند هم چنين معنايي نميدهد دوم اينكه بازهم هيچ كدام از اينها جزو اصول مذهب نيست فكر كنم شما مخالف بدعتها(جاي بحث درون ديني داره) هستيد نه مذهب مگر اينكه اصول مذهب را نقد كنيد
2-بنده هم عرض كردم اولين باره كسي ادعا ميكنه تقويم هجري جزو اصول دين و مذهبه و كسي هم نگفته جامعترين تقويمه!!گويي شما تقويم هجري را خود دين دانسته ايد!!!!!
3-نگفتيد چطور به اين نتيجه رسيديد نماز فقط براي خاور ميانه تشريع شده؟! احكامش در استفتائات مراجع موجوده و ربطي به بحث نداره ولي تا جايي كه بنده ميدونم ميگند به افق نزديكترين كشور افق دار رجوع كنند
4-اين بحث جدا داره ولي مسلما فطرت و عقل مابين انسانها مشتركه اگه به اون عمل كرده باشند اونطرف طبق همين وسعشون باهاشون برخورد ميشه.كاستي اطلاعات جنابعالي هم معلوم شد.جهنم مخلد فقط براي عده معدوديست وگرنه سايرين يا از اول بهشتي هستند يا به اندازه گناهشان عذاب شده و به بهشت ميروند.كلا تو حرفاتون تناقض زياده! الان با اين حرف ميخواهيد عدل خدا رو زير سوال ببريد كه اصلا با حرف قبليتون مبني بر پذيرش اسلام قبل از وفات جور در نمياد!!
كلا خودتون هم به نظر نميرسه چه چيزي رو ميخوايد زير سوال ببريد و چه چيزي رو قبول داريد به نظر بيشتر دنبال لجاجت هستيد!
 

vatanparast

عضو جدید
1-اول اينكه فكر كنم منظور شما بدعت است چون خرافه تا جايي كه فرهنگ لغات ميگويند هم چنين معنايي نميدهد دوم اينكه بازهم هيچ كدام از اينها جزو اصول مذهب نيست فكر كنم شما مخالف بدعتها(جاي بحث درون ديني داره) هستيد نه مذهب مگر اينكه اصول مذهب را نقد كنيد
2-بنده هم عرض كردم اولين باره كسي ادعا ميكنه تقويم هجري جزو اصول دين و مذهبه و كسي هم نگفته جامعترين تقويمه!!گويي شما تقويم هجري را خود دين دانسته ايد!!!!!
3-نگفتيد چطور به اين نتيجه رسيديد نماز فقط براي خاور ميانه تشريع شده؟! احكامش در استفتائات مراجع موجوده و ربطي به بحث نداره ولي تا جايي كه بنده ميدونم ميگند به افق نزديكترين كشور افق دار رجوع كنند
4-اين بحث جدا داره ولي مسلما فطرت و عقل مابين انسانها مشتركه اگه به اون عمل كرده باشند اونطرف طبق همين وسعشون باهاشون برخورد ميشه.كاستي اطلاعات جنابعالي هم معلوم شد.جهنم مخلد فقط براي عده معدوديست وگرنه سايرين يا از اول بهشتي هستند يا به اندازه گناهشان عذاب شده و به بهشت ميروند.كلا تو حرفاتون تناقض زياده! الان با اين حرف ميخواهيد عدل خدا رو زير سوال ببريد كه اصلا با حرف قبليتون مبني بر پذيرش اسلام قبل از وفات جور در نمياد!!
كلا خودتون هم به نظر نميرسه چه چيزي رو ميخوايد زير سوال ببريد و چه چيزي رو قبول داريد به نظر بيشتر دنبال لجاجت هستيد!

1-بدعت به امری اطلاق میشه که عده قلیلی وارد دین کرده باشن نه اینکه اکثریت به اون معتقد باشن (ر.ج مراسم پرده برداری از ضریح امام حسین)

2- مطلب بنده رو مجدد بخونید ، من مثالی زدم در مورد نقص در دینی که ادعای جهانشمولی داره ، به هیچ وجه نگفتم از اصول دین هست.

3-من به این نتیجه نرسیدم که نماز برای خاور میانه تشریع شده باز رجوع کنید به مطلب بنده گفتم به نظر میرسه ، و فقط منظورم نماز نبود بلکه کل دین بود ، از اونجایی که در تمام روایات مربوط به قیامت ، آخر الزمان ، ظهور منجی و... فقط از متاطقی از خاور میانه صحبت میشه در حالی زمین بسیار گسترده تر از خاور میانه است. وهمچنین در مورد ظهور پیامبران و الخ

4- من هم میدونم جهنمی بودن ابدی مختص مشرکین هست ولی سوال اینجاست اگه بدویان و مواردی که ذکر کردم به این سادگی باهاشون برخورد میشه پس دین داری چیزی جز درد سر نیست

5- مطالب من تناقضی نداره فقط من به خودم جرات میدم ابهامات رو مطرح کنم و چشم و گوش بسته و مسخ شده تابع آنچه از مغز فرسوده عده ای خارج میشه نباشم


و در آخر ابهام داشتن در مورد یک چیز لطمه ای به قبول کلیت نمیزنه ، همونطور که گفتم ( رجوع کنید به بحثه بنده) کسانی که اهل فن هستن پاسخ بدن ( و از همین نکته بر میاد من ادعایی در مورد کامل بودن اطلاعاتم ندارم)
 

تکنو کرات

اخراجی موقت
تو آن سوی دنیا هستی و من این سوی دنیا
بدون مقدمه میگویم
فکرش را بکن اگر تو از رحم مادر من خارج میشدی و من از رحم مادر تو
آن وقت تو این سو بودی و من آن سوی دنیا
مرا غسل تعمید میکردند و در گوش تو اذان میگفتند
به تو قصه ی کربلا را میگفتند و به من مصایب مسیح را
به تو از سنی ها بد میگفتند و به من از پروتستانها
به تو میگفتند آن وری ها بی بند و بارند و به من میگفتند آن وری ها تروریست
و من و تو بی آنکه بخواهیم از یکدیگر بیزار میشدیم
میبینی؟!!!
دنیا را دیگران برای ما میسازند
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو آن سوی دنیا هستی و من این سوی دنیا
بدون مقدمه میگویم
فکرش را بکن اگر تو از رحم مادر من خارج میشدی و من از رحم مادر تو
آن وقت تو این سو بودی و من آن سوی دنیا
مرا غسل تعمید میکردند و در گوش تو اذان میگفتند
به تو قصه ی کربلا را میگفتند و به من مصایب مسیح را
به تو از سنی ها بد میگفتند و به من از پروتستانها
به تو میگفتند آن وری ها بی بند و بارند و به من میگفتند آن وری ها تروریست
و من و تو بی آنکه بخواهیم از یکدیگر بیزار میشدیم
میبینی؟!!!
دنیا را دیگران برای ما میسازند

پس عقل و شعور و درک و فهم انسان کجا قرار داره...

اینجوری که همه با حیوانات برابر میشن...

_________
انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا :/سوره انسان آیه 3
 

*Essi*

اخراجی موقت
پس عقل و شعور و درک و فهم انسان کجا قرار داره...

اینجوری که همه با حیوانات برابر میشن...

عقل و درک و فهم و.... همه از مغز منتج میشوند.

مغز هم با گذر زمان، بسته به محیط، ژنتیک، آموزه های خود شخص و.... رشد میکنه.

حجم مغز انسان نسبت به جثه اش، از همه جاندران بزرگتر هست برای همین نبوغ بیشتری دارد و توانسته در راس هرم زنجیره غذایی باشد.

موجودی هم که در راس هرم قرار بگیرد، با حذف ضعیف تر، خودش تکامل با سرعت بیشتری خواهد داشت.
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
عقل و درک و فهم و.... همه از مغز منتج میشوند.

مغز هم با گذر زمان، بسته به محیط، ژنتیک، آموزه های خود شخص و.... رشد میکنه.

حجم مغز انسان نسبت به جثه اش، از همه جاندران بزرگتر هست برای همین نبوغ بیشتری دارد و توانسته در راس هرم زنجیره غذایی باشد.

موجودی هم که در راس هرم قرار بگیرد، با حذف ضعیف تر، خودش تکامل با سرعت بیشتری خواهد داشت.


حرفتون با قرآن در تناقض هست....


1-«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا؛ ما راه را به انسان نشان دادیم خواه پذیرا شود و شکرگزار گردد یا مخالفت کند و کفران نماید» ( دهر/ 3 ).

2- و در آیه 29 سوره کهف مى فرماید: «فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر (انا اعتدنا للظالمین نارا)؛ هر کس مى خواهد ایمان بیاورد و هر کس نمى خواهد راه کفر پیش گیرد.

3- و نیز در آیه 29 دهر مى خوانیم: «ان هذه تذکرة فمن شاء اتخذ الى ربه سبیلا؛ مسلما این تذکرى است، هر کس بخواهد راهى به سوى پروردگارش انتخاب مى کند».

4- ( ذیل آیه 20 و 21 سوره فصلت ) و فهرست وار به گواهان قیامت اشاره مى شود: نخست ذات پاک خداوند که مى فرماید: هر عملى را انجام مى دهید ما شاهد و ناظریم ( یونس /61 ). سپس پیامبران و اوصیا هستند ( نساء / 41 ). و بعد از آن زبان و دست و پا و به طور کلى اعضاى پیکر انسان ( نور /24 ) و دیگر پوست تن انسان ( فصلت/ 21 ). و دیگر فرشتگان ( ق/ 21 ) و آیات دیگر و سپس زمینى که انسان روى آن زندگى مى کند و اطاعت و گناه از او سر مى زند ( زلزال / 4). آیات فوق در توصیف این فرشتگان مى گوید: آنها بزرگوار و در نزد پروردگار والامقامند تا انسانها بیشتر مراقب اعمال خویش باشند زیرا هر قدر ناظر بر اعمال انسان شخصیت والاترى داشته باشد انسان بیشتر از او ملاحظه مى کند و از انجام گناه شرمنده تر مى شود. تعبیر به کاتبین در آیه 11 سوره انفطار که می فرماید: «کراما کاتبین؛ فرشتگان بزرگواری که نویسندگان اعمال شما هستند»، در حقیقت تاکیدى است بر این معنى که آنها به حافظه قناعت نمى کنند بلکه دقیقا مى نویسند و ثبت مى کنند و به این ترتیب هرگز چیزى از آنها فوت نمى شود و صغیر و کبیر را ثبت مى کند. تعبیر به «یعلمون ما تفعلون؛ آنچه را انجام مى دهید آنها مى دانند» (انفطار/12) باز تاکید مجددى است بر این حقیقت که آنها از همه اعمال شما بدون استثنا آگاهند و نوشتن آنها بر اساس همین آگاهى است. تمام این تعبیرات بیانگر اختیار و آزادى اراده انسان است، چرا که اگر آدمى اختیارى از خود نداشت گماردن این همه مامورین ثبت و ضبط اعمال و اینهمه هشدار و اخطارها هدف و مفهوم صحیحى نخواهد داشت.

5- خداوند می فرماید: «فما لهم لا یؤمنون * و اذا قرىء علیهم القرآن لا یسجدون؛ پس چرا آنان ایمان نمى آورند؟! و هنگامى که قرآن بر آنها خوانده مى شود سجده نمى کنند؟!» (انشقاق 20 و 21). مرحوم طبرسى در مجمع البیان از آیات اخیر این سوره اولا اصل اختیار و آزادى اراده را استفاده مى کند چرا که ملامت بر ترک سجده و ترک ایمان، در مورد افراد مجبور، از خداوند حکیم قبیح است و اینکه مى فرماید: «فما لهم لا یؤمنون* و اذا قرىء علیهم القرآن لا یسجدون» دلیل روشنى است بر مساله اختیار.

6- در جای دیگر می فرماید: «سپس راه را براى او آسان ساخت» ( ثم السبیل یسره ) (عبس/20). راه تکامل پرورش جنین در شکم مادر و سپس راه انتقال او را به این دنیا سهل و آسان نمود. این نکته نیز قابل توجه است که مى فرماید راه را براى انسان آسان ساخت و نمى فرماید او را مجبور بر پیمودن این راه کرد و این خود تاکید دیگرى بر مساله آزادى اراده انسان و اختیار است.

7- خداوند می گوید مشرکان گفتند: «اگر خدا مى خواست ما آنها را هرگز پرستش نمى کردیم این خواست او بوده است که ما به پرستش آنان پرداخته ایم!» («و قالوا لو شاء الرحمن ما عبدناهم» زخرف/20). این تعبیر ممکن است به این معنى باشد که آنها معتقد به جبر بودند و مى گفتند هر چه از ماصادر مى شود به اراده خداوند است و هر کارى انجام مى دهیم مورد رضایت او است یا اینکه اگر اعمال و عقائد ما مورد رضاى او نبود باید از آن نهى مى کرد و چون نهى نکرده است دلیل بر خشنودى او است! در حقیقت آنها براى توجیه عقائد فاسد و خرافى خود دست به خرافات دیگرى مى زدند و براى پندارهاى دروغین خود دروغهاى دیگرى به هم مى بافتند در حالى که هر کدام از دو احتمال بالا مقصود آنها باشد فاسد و بى اساس است. درست است که در عالم هستى چیزى بى اراده خدا واقع نمى شود ولى این به معنى جبر نیست زیرا نباید فراموش کرد که خدا خواسته است ما مختار و صاحب آزادى اراده باشیم تا ما را بیازماید و پرورش دهد.

8- خداوند در جای دیگر می فرماید: «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون * أولئک أصحاب الجنة خالدین فیها جزاء بما کانوا یعملون؛ کسانى که گفتند پروردگار ما الله است، سپس استقامت به خرج دادند نه ترسى براى آنهاست و نه غمى دارند. آنها اهل بهشتند و جاودانه در آن مى مانند این پاداش اعمالى است که انجام مى دادند» (احقاف/ 13 و 14)» و در آخرین آیه مورد بحث مهمترین بشارت را به موحدان نیکوکار مى دهد و مى فرماید: آنها اهل بهشتند و جاودانه در آن مى مانند. این به پاداش اعمالى است که انجام مى دادند ( جزاء بما کانوا یعملون ) تعبیر «جزاء بما کانوا یعملون» از یکسو دلیل بر این است که بهشت را به بها مى دهند و به بهانه نمى دهند و از سوى دیگر اشاره به اصل آزادى اراده و اختیار انسان است.

اراده و اختیار بشر در انجام کارهای خود
بعضی افراد که فقط آیاتی را می بینند که می گوید همه چیز به اراده خداست، خیال می کنند که قرآن کریم چون فرموده همه چیز به اراده خداست پس قائل به اسباب و مسببات و از آن جمله قائل به اختیار و اراده بشر نیست، مخصوصا اروپائیها اغلب وقت درباره اسلام اظهار نظر می کنند، اسلام را العیاذ بالله یک دین جبری معرفی می کنند یعنی دینی که برای بشر هیچگونه اختیار و اراده ای قائل نیست ولی واضح است که این یک تهمت به قرآن است. من در " کتاب انسان و سرنوشت " این مسئله را تا اندازه ای بحث کرده ام. قرآن به شکلی عموم مشیت الهی و عموم قضا و قدر را قائل است که هیچگونه منافاتی بین آن و اختیار و اراده بشر نیست، از جمله آیاتی که مسئله اختیار و اراده بشر را به طور جدی مطرح فرموده است همین آیه و چند آیه بعدی است، می گوید: «ذلک بما قدمت ایدیکم» (آل عمران/182 و انفال /51) نمی گوید این به موجب اعمال شماست که بگوییم ما اختیار داشتیم یا نداشتیم، می گوید: «بما قدمت ایدیکم» به موجب کارهایی که به دست خودتان یعنی به اراده و اختیار خودتان بدون هیچ اجباری انجام دادید، خدا شما را مختار و آزاد آفرید، « فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر»(کهف/29) هر که می خواهد یعنی به اختیار خودش ایمان آورد و هر که می خواهد کفر بورزد،

«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»(انسان/3) ما راه را به بشر نمودیم، این دیگر به خود او بستگی دارد که شاکر باشد یا کافر.
 

*Essi*

اخراجی موقت
حرفتون با قرآن در تناقض هست....

1-«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا؛ ما راه را به انسان نشان دادیم خواه پذیرا شود و شکرگزار گردد یا مخالفت کند و کفران نماید» ( دهر/ 3 ).

«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»(انسان/3) ما راه را به بشر نمودیم، این دیگر به خود او بستگی دارد که شاکر باشد یا کافر.

من یک مثالی خدمتتون عرض میکنم تا متوجه شوید مفهوم اختیار از نظر ادیان بیشتر شبیه یک لطیفه هست.

شما میری جلوی رستوران، از صاحب رستوران میپرسید غذا چی دارین، ایشون میگه هرچی دوست داشته باشید و شما با ذوق شوق وارد میشید که مثلا جوجه کباب بخورید.

صاحب رستوران میگه ببخشید، فقط قیمه سبزی و قورمه داریم، همه رستوران ها هم بسته است، پس چاره ای ندارید جز اینکه یکی را انتخاب کنید.

شما از سر ناچاری میگی باشه قیمه، اما صاحب رستوران مجدد میگه، قیمه ما توش موش رفته و اگر بخوری مریضی میگیری، شما چاره ای جز انتخاب قورمه سبزی براتون میمونه؟؟؟!!!!! :cry:

تئوری ادیان شما دقیقا همین هست، اول میگه همه اندیشه ها آزاد و در دین هیچ اجباری نیست.
بعدا دوباره محدود میکنه، این هدایت هست و این گمراهی.

دوباره میگه دین نزد الله اسلام هست و هرکس به این راه نیاید به عذاب الهی دچار میشود !!!!

این مفهوم اختیار و چگونگی خوراندنش به ذهن عوام، برای من اسباب اعجاب هست. :(
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
...؟!

...؟!

من یک مثالی خدمتتون عرض میکنم تا متوجه شوید مفهوم اختیار از نظر ادیان بیشتر شبیه یک لطیفه هست.

شما میری جلوی رستوران، از صاحب رستوران میپرسید غذا چی دارین، ایشون میگه هرچی دوست داشته باشید و شما با ذوق شوق وارد میشید که مثلا جوجه کباب بخورید.

صاحب رستوران میگه ببخشید، فقط قیمه سبزی و قورمه داریم، همه رستوران ها هم بسته است، پس چاره ای ندارید جز اینکه یکی را انتخاب کنید.

شما از سر ناچاری میگی باشه قیمه، اما صاحب رستوران مجدد میگه، قیمه ما توش موش رفته و اگر بخوری مریضی میگیری، شما چاره ای جز انتخاب قورمه سبزی براتون میمونه؟؟؟!!!!! :cry:

تئوری ادیان شما دقیقا همین هست، اول میگه همه اندیشه ها آزاد و در دین هیچ اجباری نیست.
بعدا دوباره محدود میکنه، این هدایت هست و این گمراهی.

دوباره میگه دین نزد الله اسلام هست و هرکس به این راه نیاید به عذاب الهی دچار میشود !!!!

این مفهوم اختیار و چگونگی خوراندنش به ذهن عوام، برای من اسباب اعجاب هست. :(

قیاس مع الفارق فرمودین...

لطف کنید سوال منطقی بپرسین تا جواب منطقی بشنوین...

فقط برای مطالعه شخصی...

:دلایل حقانیت و برتری اسلام:

دلایل برتری اسلام بر سایر ادیان آسمانی

1- اسلام آخرین دین است و همیشه دین آخراز همه جهات بر ادیان پیشین امتیاز و برتری دارد چون اگر دین بعدی بیاید و مکمل ادیان گذشته نباشد لغو خواهد بود .
2- اسلام منادی توحید در همه ابعاد آن استولی ادیان دیگربه انحراف کشیده شده اندمثل مسیحیت که قائل به تثلیث هستند .
3- تاریخ و شناسنامه دین اسلام کاملا روشناست ؛ در حالی که تاریخ ادیان گذشته کاملا مبهم و تاریک است.
4- معارف اسلام، عمیق و موافق بابراهین عقلی و شرعیت اسلام، گسترده ودر بر دارنده تمامی قوانین مترقی و حقوق انسانی و اجتماعی است؛ در حالی که برخی از معارف ادیان دیگربا براهین عقلی ناسازگار و شریعت آنها بسیار محدود و فردی است.
5- گزاره‌های دینی متون اسلامی به ویژه قرآن مطابق با واقع است و هر روزه، علوم تجربی و طبیعی از حقانیت آنها پرده بر می‌دارد و با آنها مطابق است؛ در حالی که گزاره‌های متون ادیان دیگر با علوم و کشفیّات بشر امروز،ناسازگار و غیر قابل جمع است.
6- مَثَل اسلام و ادیان سابق، مَثَل 100و کمتر از آن است یعنی چون که صد آید، نود در پیش ماست؛ البته این بنابر فرضی است که ادیان سابق عاری از تحریف و دور از دست برد بشر قرار گرفته باشند که به شهادت تاریخ، ادیان سابق، جملگی دچار این نقصان و این مشکل بوده‌اند.
7- وجود قرآن در میان مسلمانان که تحریف نشده و بعنوان معجزه جاویدان است ، از امتیازات دیگران اسلام است که دیگر ادیان از این امتیاز بی بهره اند.

استاد شهید مرتضى مطهرى با استناد به آیه «و من یبتغ غیرالاسلام دیناً فلن یقبل منه» مى فرماید كه: دین تسلیم است،‌ولى حقیقت تسلیم در هر زمان،‌شكلى دارد و در این زمان، شكل آن،‌دین گران مایه اى است كه به دست حضرت خاتم الانبیا ظهور یافته است. لازمه تسلیم خدا بودن، پذیرفتن دستورهاى او است. روشن است كه همواره به آخرین دستور خدا باید عمل كرد و آخرین دستور همان است كه آخرین رسول آورده است.(عدل الهی،ص 329 تا 334)

ادامه...

_____________
شما قرآن رو درست درک نکردین که اینجوری فرمایش می کنید.
 

ssara2025

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرمایشات شما کاملا متین هست.
ولی بحث این تاپیک سر حقانیت ادیان نیست.

شما فرمودین بعضی این دین رو به خاطر جغرافیا پذیرفته اند.
من میخوام بدونم این بعضی از نظر شما به عنوان یک شیعه در ایران چند درصد جامعه هست؟

یعنی چند درصد مردم ایران اگر امروز شیعه هستند به دلیل جبر جغرافیایی هست و هندو در هندوستان هم به همین ترتیب؟

به نظر من اون درصدی از مردم که با یه غوره سردیشون میشه و با مویز گرمیشون میشه ، شامل این گفته داوکینز هستن . خدا اون عقلو واسه استفاده داده ، ولی بعضیا باورشون شده که باید آکبند تحویل خدا بدن.
حالا به نظر من یه جبر دیگه هم هست به نام جبر رسانه ای و تبلیغاتی ، حالا شما آقا اسی بگو چند درصد مردم ایران شامل این جبر میشن ؟
کسایی که از خودشون تعقل ندارن و همیشه دنبال یکی هستن که بهشون خط بده و چشم و گوش بسته مثل نوار ضبط صوت اون گفته ها رو ضبط و پخش کنن ، دقیقاً شامل جبر رسانه ای و تبلیغاتی هستن .
خوب !!!! آقا اسی منم دوست دارم جواب شما رو هم بدونم . این دوستمون راست میگه ، شما فقط می پرسین !! ولی معمولاً خودتون جواب نمی دین.
 

ssara2025

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یک مثالی خدمتتون عرض میکنم تا متوجه شوید مفهوم اختیار از نظر ادیان بیشتر شبیه یک لطیفه هست.

شما میری جلوی رستوران، از صاحب رستوران میپرسید غذا چی دارین، ایشون میگه هرچی دوست داشته باشید و شما با ذوق شوق وارد میشید که مثلا جوجه کباب بخورید.

صاحب رستوران میگه ببخشید، فقط قیمه سبزی و قورمه داریم، همه رستوران ها هم بسته است، پس چاره ای ندارید جز اینکه یکی را انتخاب کنید.

شما از سر ناچاری میگی باشه قیمه، اما صاحب رستوران مجدد میگه، قیمه ما توش موش رفته و اگر بخوری مریضی میگیری، شما چاره ای جز انتخاب قورمه سبزی براتون میمونه؟؟؟!!!!! :cry:

تئوری ادیان شما دقیقا همین هست، اول میگه همه اندیشه ها آزاد و در دین هیچ اجباری نیست.
بعدا دوباره محدود میکنه، این هدایت هست و این گمراهی.

دوباره میگه دین نزد الله اسلام هست و هرکس به این راه نیاید به عذاب الهی دچار میشود !!!!

این مفهوم اختیار و چگونگی خوراندنش به ذهن عوام، برای من اسباب اعجاب هست. :(

اسلام آخرین سنگ بنای ادیان هست . با اون سنگه که ساختمون دین بی نقص و بی حرف میشه.
خوب میشه یه جور دیگه مثال زد : مثلاً برای حساب کتاب ، بجای استفاده از کامپیوتر ، بیاییم از چورتکه استفاده کنیم . خوب شما به همچین رفتاری چی میگین ؟
خدا خودش توضیح داده که اول بهتون علم استفاده ریاضی از انگشتای دست رو دادم ، بعد چورتکه ، بعد ماشین حساب و الانم که کامپیوتر ، حالا بازم مختاری که تو عصر اتم با انگشتات بیلان سالانه شرکتتو حساب کنی .
 

vergilangleos

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بحثای تاپیک رو نخوندم ولی کلا به نظرم نه فقط ما حتی خیلی جاهای دیگه درسته اسم مسلمون یا مسیحی رو خودمون میزاریم ولی اصلا اعتقادی بهش نداریم یعنی یه جور عنوانه اکتسابیه و خیلی وقتا با چیزی که بهش اعتقاد داریم متفاوته یعنی این جبر مارو مسلمون نمیکنه فقط اسم مسلمون رومون میزاره
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا