مقاله 109 : مطالعات توجيه فني و اقتصادي توليد شيشه هاي اوپال(Opal Glasswares)

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
نویسنده: حمید کیامیری
تحصیلات: مهندسی مواد-سرامیک
شغل: مدير توليد شركت بلورك البرز (سازنده انواع ظروف خانگي و بلورهاي صنعتي)
ممیز ISO 9001 , ISO 14000
مشاور صنايع شيشه و مواد اوليه
مترجم متون تخصصي شيشه


صنعت شيشه ايران طي دو دهه گذشته با تحولات مهمي روبه رو بوده بطوريكه كل توليد شيشه در كشور در اين فاصله زماني از رشد متوسطي معادل سالانه حدود 5 درصد برخوردار بوده است. با اين همه اين گسترش فقط با هدف گيري تأمين نيازهاي مصرفي بازار داخلي و بدون در نظر گرفتن فرآيند جذب تكنولوژي و دستيابي به بنيانهاي مطلوب تكنولوژيك صنعت و توجه به حضور در بازارهاي جهاني صورت گرفته است كه در نهايت مي تواند به صورت يك مانع قوي براي توسعه برنامه هاي آتي تبديل شود. لذا توسعه و تعميم صنعت شيشه به شاخه‌هاي مختلف آن كاملاَ‌ ضروري و لازم به نظر مي رسد.
از اين رو با در نظر گفتن مزاياي نسبي توليد محصولات شيشه اي در كشور، مطالعات كامل توجيه فني – اقتصادي توليدي ظروف شيشه اي اوپال جهت عرضه به بخش خصوصي و ترغيب سرمايه گذاران به احداث واحد صنعتي توليد اين شيشه‌ها در شركت پارس كاني و به سفارش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران صورت گرفت. شيشه هاي اوپال كه گونه‌اي از شيشه هاي بوروسيليكاتي هستند، بنا به ماهيت خود مقاومت خوبي در برابر ضربه و شوك هاي حرارتي از خود نشان مي دهند. اين ظروف شيشه‌اي همچنين از نظر زيبايي ظاهري و كاربري تطابق كاملي به سلايق و نيازهاي جامعه دارند. اين شيشه‌ها بسته به ساختار خود در سه گروه كلي زير دسته بندي مي شوند :‌
- گروه (P) :‌ در اين گروه، شيشه هاي اوپالين كه توسط فسفاتها مات و كدر شده اند
- گروه (F) : فلوريدها مسئوليت مات كردن را در اين گروه بر عهده دارند
- گروه (S) : اين شيشه ها با جدايش فازي ناشي از رژيم هاي حرارتي خاص، مات مي‌شوند.
عمده ترين موارد مصرف اين شيشه ها را مي توان در توليد انواع ظروف آشپزخانه و سفره در رنگهاي مات سفيد، دودي ، سبز ، كرم ، صورتي و جستجو كرد. البته انواع خاصي از اين شيشه ها كاربري صنعتي نيز پيدا كرده‌اند.
طبق مطالعات بازار كه به صورت ارزيابي غيرمستقيم صورت گرفته است، ميزان مصرف ظروف اوپال در كشور ، حداقل معادل 10000 تن در سال برآورد مي‌شود. از آنجائيكه به تازگي تنها يك واحد توليدي با ظرفيت و تنوع اشكال محدود و كيفيت عادي در كشور شروع به عرضه محصولات خود نموده است ، مي توان انتظار داشت كه عمده نياز بازار به اين محصولات كماكان توسط واردات مسافري و يا غيررسمي و ثبت نشده تأمين شود.

از اين رو و با توجه به مطالعات اقتصادي صورت گرفته در شركت پارس كاني، احداث واحدي با ظرفيت حدود 7500 تن در سال براي توليد اين ظروف جهت تأمين نياز بازارهاي داخلي و منطقه اي، كاملاً‌ توجيه پذير و از نظر اقتصادي جذاب مي باشد.
خطوط توليد نيز با در نظر گرفتن نياز بازار، از ماشين هاي فرم دهي گريز از مركز جهت توليد انواع ديس و بشقاب و ماشين پرس جهت توليد ظروف ته گود گرد و بيضي و با تكنولوژي روز اروپا انتخاب شده است.
ابعاد سرمايه‌گذاري و بررسي‌هاي مالي پروژه:
1- مساحت زمين 30000 متر مربع
2- سطح زيربنا 7245 متر مربع
3- تعداد نيروي كار 198 نفر
4- مصارف صنعتي ساليانه:
- آب 22995 مترمكعب
- برق 760،533،18 كيلووات ساعت
- بنزين 500،10ليتر
- گازوئيل 000،14ليتر
- گازطبيعي 000،092،1 متر مكعب
5- سرمايه در گردش مورد نياز: در حدود 9300 ميليون ريال
6- سرمايه ثابت مورد نياز:
ـ ريالي در حدود 39400 ميليون ريال
ـ ارزي در حدود 1050000 يورو
7- نقطه سربه سر توليد: در حدود 2400 تن
8- نرخ سود سالانه: در حدود 54 درصد
9- دوره برگشت سرمايه: در حدود 22 ماه
لازم به ذكر است مطالعات صورت گرفته در شركت پارس كاني مورد توجه چندين مجموعه سرمايه‌گذار قرار گرفته كه مذاكرات و مطالعات نهايي جهت ورود به فاز سرمايه‌گذاري براي توليد اين ظروف شيشه‌اي در جريان است.
همچنين نظر به حساسيت و محدوديتهاي توليد صنعتي اين شيشه‌ها، واحد مهندسي و طرح‌هاي شركت پارس كاني در حال انتخاب بهترين و معتبرترين فروشندگان تكنولوژي و تامين كنندگان دانش فني براي حضور در اين پروژه مي‌باشد كه در اين راه به موفقيتهاي قابل توجهي دست يافته است.
 

Similar threads

بالا