معرفی کتاب و مجلات معماری

Fatimba

عضو جدید
سلام؛من ترجمه کتاب" انگلیسی برای دانشجویان رشته معماری"رو می خوام فوری.میشه بگین کجا میتونم دانلودش کنم؟
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز


پشم و لگد؛ از همه نوع
نویســـــــــــــــنده : ایمان رئیسی
ناشــــــــــــــــــــر : کتابکده کسری
ســــــال نشــــــــر : 1390 - فارســی
پشم و لگد؛ از همه نوع مجموعه آثار ایمان رئیسی 87-1378 طراح گرافیک و ویراستار: فربد فرآورده انتشارات: کتابکده کسری، پاییز 1390 قیمت: 14500 تومان پرسشنامه اگر مارسل دوشان زنده بود و این همه «پشم و لگد» بر پیشخوان شهرکتاب میدید، خرسند نمیشد؟ چگونه میتوان از سنت و تخت جمشید و انسان کامل آغاز کرد و به نقد و موزهی تاریخ یهود و رِندی رسید؟ آیا میتوان سادهی پیچیده، ریز ِدرشت و چپِ راستی {...} بود؟ {...} اگر این، یک کتاب است، چرا ساختاری کتابگونه ندارد؟ اگر مجله است، چرا همهی مطالب را یک نفر نوشته است؟ آیا تراوشات دهسالهی یک معمار-نویسنده، گرافیست-معلم یا وبلاگنویس-عکاس است؟ چگونه کنگره برگزار کرده و دکترا خوانده و در NGOیِ تخصصی معماری فعالیت کرده؛ خانواده تشکیل داده و نقد نوشته و پژوهش کرده- از معماری ایران باستان تا امروز- و با نشریات تخصصی همکاری نموده و جلسات متعدد نقد برگزار کرده و کار حرفهای و وبلاگنویسی [کرده] و کتاب ترجمه کرده و معلم است؟ چگونه بین خانواده و حرفه و دانشگاه و وب، سُر خورده و مصلحتاندیشِ تجربهگر است؟ آیا مصداق بارز پلورالیسم یا شاگرد مکتب اندیشهی افقی دُلوز، که در چند حوزه به موازات هم حرکت کرده است، یا علاقهمند به رورتی با «رِندی در حوزهی خصوصی و لیبرال در حوزهی عمومی»اش! چگونه از ایستگاه دوشان و لو کوربوزیه، به مسیر هیداک و کیارستمی افتاده و در آیزنمن و کولهاس غرق شده است؟ آیا تکثرگرایی، انعطافپذیری و انتقاد مدام از خود و دیگری، سهگانهی مطلوبی است برای انسان امروز؟ آیا پشم بافتن و لگدزدن، زندگی نیست؟   پشمهای کوچک فهرست یکم: پشمهای کوچک..............................................................................................۱۲ دستور، قائم مقام فراهانی، 1386...........................................................................................۱۴ بدون عنوان، عکس، 1384....................................................................................................۱۵ هشتمین جایزهی بزرگ معمار، نقد، 1387............................................................................۱۶ کمالالدین بهزاد، پوستر، 1382..............................................................................................۱۸ ایراندخت- 1، داستان کوتاه، 1380........................................................................................۱۹ پارک لاویلت، عکس، 1381..................................................................................................۲۰ یادمان ایثار، مسابقهی معماری، 1378...................................................................................۲۲ جامعهی مهندسان معمار ایران، لوگو، 1383..........................................................................۲۳ شیردل شارستان ما، وبنوشت، 1386...................................................................................۲۴ دانشکدهی معماری آزاد همدان در کنگرهی تبریز، طراحی غرفه، 1380.............................۲۵ کنگرهی اتحادیهی جهانی معماران در برلین، گزارش، 1381...............................................۲۶ عبور از متن و رسیدن به معماری، مصاحبه، 1385...............................................................۳۰ فقط چون، ریچارد براتیگن، 1386.........................................................................................۳۲ سردر دانشگاه امیرکبیر، مسابقهی معماری، 1387 ................................................................۳۳ خانهی حمیدرضا وصاف، طرح بازسازی، 1382.....................................................................۳۴ شاه سیهپوشان، شعر، 1380...................................................................................................۳۵ فضای خالی در مجسمههای پرویز تناولی، نقد، 1382.........................................................۳۶ در دنیای افسونزدهای زندگی میکنیم، مصاحبه، 1383 .....................................................۳۸ سومین جایزهی بزرگ معمار، نقد، ۱۳۸۲..............................................................................۴۰ خیابان، وبنوشت، 1386.......................................................................................................۴۴ خانهی دوم در هزارهی سوم، پوستر، 1382..........................................................................۴۵ کوچک، متوسط، بزرگ، و البته خیلی بزرگ، مصاحبه، 1385..............................................۴۶ روز جهانی کارگر، وبنوشت، 1386......................................................................................۴۸ ماشین معماری، مقاله، 1380................................................................................................۵۰ بیانیه، وبنوشت، 1388.........................................................................................................۵۳ خلّاقیت، لو کوربوزیه، 1386.................................................................................................۵۴ دفتر معماران شمال و جنوب، لوگو، 1382............................................................................۵۵ پرسش از بهرام شیردل، نقد، 1387.......................................................................................۵۶ حافظ به روایت عباس کیارستمی، وبنوشت، 1386............................................................۵۸ ویلای پرچمی، معماری، 1386.............................................................................................۵۹ خانهی امضا، معماری، 1383.................................................................................................۶۰ زباله، رِم کولهاس، ۱۳۸۹.......................................................................................................۶۲ موزهی تاریخ چای ایران، معماری، 1385..............................................................................۶۳ مسابقهی اندیشه، داوری، 1387............................................................................................۶۴ از فراز تپهی تنها، فیلم کوتاه، 1376.....................................................................................۶۵   لگدهای متوسط فهرست دوم: لگدهای متوسط.............................................................................................۶۸ فریاد، عکس، 1381.............................................................................................................۷۱ برهنه، عکس، 1382............................................................................................................۷۲ ایراندخت -2، داستان کوتاه، 1380.....................................................................................۷۳ شهرداری، شورای شهر و تالار شهر بم، مسابقه معماری، 1383........................................۷۴ پنج، عکس، 1382...............................................................................................................۷۵ تضاد، عکس، 1381............................................................................................................۷۶ شکاف محدوده، عکس، 1381............................................................................................۷۷ گاهشماری پروژهها، 1377 تا 1387....................................................................................۷۸ شیگرو بان، مقاله، 1382......................................................................................................۸۰ فراتر از سطح، معرفی و نقد معماری ژاک هرتزوگ و پییر دمورن، مقاله، 1382..............۸۶ مجموعهی تجاری خیابان عامل مشهد، معماری، 1382....................................................۹۳ ساختمان جدید کتابخانهی ملی ایران، نقد، 1382..............................................................۹۴ ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی ایران، نقد، 1382...............................................۱۰۰ خرید | پروژهی هاروارد در شهر، ترجمه، 1385...............................................................۱۰۴ فرم از کنش پیروی میکند | مروری بر چهار اثر گروه MVRDV، مقاله، 1383...............۱۱۴ سیمای معماری امروز تهران، مقاله، 1384.......................................................................۱۱۸ پژوهشکدهی برنج و مرکبات ساری، معماری، 1387.......................................................۱۲۲ منطقهگرایی انتقادی، معماری مدرن و هویت فرهنگی، ترجمه، 1385............................۱۲۴ مهندسان مشاور نوین شورا طرح، لوگو، 1387.................................................................۱۳۸ ادارهی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، معماری، 1386.............................۱۳۹ مطالعهی تطبیقی تفکر لو کوربوزیه و ونتوری، مقاله، 1386............................................۱۴۰ ادارهی کل راه و ترابری خراسان شمالی، معماری، 1386................................................۱۵۰ فضا در جامع اردستان، مقاله، 1381..................................................................................۱۵۲ مردم شاد، گرافیک، 1379................................................................................................۱۵۹ تحول تکنولوژی ساخت در تخت جمشید، مقاله، 1382...................................................۱۶۰ شادی در هنر ایران باستان، مقاله، 1379.........................................................................۱۶۸ فرش پول، چیدمان، 1380................................................................................................۱۷۳ فرهنگسرای قرآنی خیابان عامل مشهد، معماری، 1382..................................................۱۷۴ انسان کامل به روایت سه حکیم مسلمان، مقاله، 1378..................................................۱۷۶ نقد معماری در دورهی پستمدرن، مقاله، 1384..................................................۱۸۲ تالار مرکزی شهر یزد، معماری، 1385.................................................................۱۹۰ مرکز اسناد پزشکی شیراز، معماری، 1387.......................................................................۱۹۳   از همه‌های متوسط فهرست سوم: از همههای بزرگ .........................................................................1۹۶ ایراندخت -3، داستان کوتاه، 1380......................................................................۱۹۹ خود-لگدیسم، نقد، ۱۳۸۹..................................................................................................۲۰۰ گاهشماری مقالهها.............................................................................................................۲۰۲ میدان تهی؛ رویکردی جدید به مفهوم فضا در معماری، متن، 1379...............................۲۰۶ پنج معمار جوان در مسابقهی پارک فناوری پردیس، مقاله، 1382...................................۲۱۴ رویکرد شکلی در تحلیل معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل، مقاله، 1381............۲۲۰ تحلیل واژهشناختی critic، نقد و گروه واژگان مرتبط، مقاله، 1385...............................۲۳۰ خانههای غیرشخصی، مقاله، 1386......................................................................۲۳۸ گرایش به تکنولوژی در معماری معاصر ایران، مقاله، 1385................................۲۵۰ کارفرما و مشاور در بوتهی نقد، وبنوشت، 1386.......................................................۲۷۰ راهکارهایی برای دستیابی به پایداری اجتماعی در مسکن، مقاله، 1386.............۲۷۲ رویکرد چیدمان فضا در تحلیل و طراحی فضاهای شهری، مقاله، 1387............۲۸۶ زندگی، عکس، 1378............................................................................................۲۹۶ ریختشناسی حیاط مرکزی در خانههای بوشهر، مقاله، 1386............................۲۹۸ معماری افقی، معماری چندصدا، مقاله، 1387......................................................۳۰۸ تحلیل واژهشناختی ایده، کانسپت وگروه واژگان مرتبط، مقاله، 1385................۳۱۸ باغ-موزهی مشاهیر شیراز (طرح توسعهی مجموعهی حافظیه)، معماری، 1387............۳۲۶ مجموعهی مسکونی جمالآباد تهران، معماری، 1385.....................................................۳۲۷ چکیدهی رسالهی کارشناسی ارشد معماری، متن، 1380.................................................۳۲۸ فهرست مطالب وبلاگ- ۱................................................................................................۳۳۴ ایراندخت -4، داستان کوتاه، 1380..................................................................................3۳۷   نوع‌های خیلی بزرگ فهرست چهارم: نوعهای خیلی بزرگ، گرافیک، 1388.....................................................................۳۴۰ مرکز تجارت جهانی فرش تبریز، مسابقهی معماری، 1386............................................................3۴۳ استادیوم فوتبال باشگاه ابومسلم خراسان، معماری، 1387...............................................................۳۴۴ رِم کولهاس؛ S,M,L,XL، ترجمهی کتاب، ۱۳۸۵.............................................................................34۶ ترمینال اتوبوسرانی بین شهری شرق تهران، معماری، 1382 ......................................................3۵۳ دیباچهای در نقد سیستم آموزش معماری در ایران، وبنوشت، 1386............................................3۵۴ شهرک مسکونی ۵۵۰۰ نفری پاکدشت ورامین، مسابقه، 1384......................................................35۷ چکیدهی رسالهی دکترای معماری، متن، 1387..............................................................................۳۵۸ فهرست مطالب وبلاگ- ۲...............................................................................................................36۶ «معرفی و نقد معماری امروز ایران»، رویداد، 1383........................................................................36۸ لگدنامه (پیوست ش. ۱۳۸۹)، گفتوگو، ۱۳۸۹...............................................................................3۸۰ گزیدهی نامهنگاریهای ایمان با فربد............................................................................................3۸۴ فهرست پایاننامهها.........................................................................................................................۳۸۶ آشنایی با معماری معاصر، برنامه، 1383.........................................................................................۳۸۸ مبانی نظری معماری، برنامه، 1387 ...............................................................................................۳۸۹ مشخصات و سوابق............................................................................................................................۳۹۰ کتابنامه..........................................................................................................................................۳۹۶ مشخصات و سوابق (انگلیسی)........................................................................................................۴۱۰ فهرست (انگلیسی)...........................................................................................................................۴۱۳ پرسشنامه (انگلیسی)......................................................................................................................۴۱۴
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز


اشتیاق تئوریک و استراتژی های طراحی در آثار هشت معمار
نویســـــــــــــــنده : رافائل مونئو
ناشــــــــــــــــــــر : انتشارات کتابکده کسرا، مشهد
ســــــال نشــــــــر : 1390 - فارســی
متـــــرجــــــــــــــم : ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی
مقدمه همواره معتقد بوده¬ام که مدارس معماری باید به چشم¬انداز معاصر توجه کنند، به معمارانی که همچنان قهرمانان کتب اصلی¬اند. بنابراین اوایل دهه¬ی نود م. بود که به دانشجویان مدرسه معماری هاروارد درسی را پیشنهاد کردم که درباره ی آثار معماران معاصر بود. من همچنان به آثار بعضی از این [معماران] بزرگتر [از من] یا استادِ من فکر می¬کنم. همه از همکاران و دوستانی¬اند که تحسین¬شان می¬کنم. این کتاب تالیفی از آن سخنرانی¬ها است. آثار استرلینگ، ونتوری و اسکاتبراون، روسی، آیزنمن، سیزا، گری، کولهاس، و هرزوگ و دِ مورن با دقت تحت عنوان "اشتیاق تئوریک و استراتژی های طراحی" ارزیابی شده اند. از واژه¬ی "اشتیاق" استفاده می¬کنم، چون مطالعه¬ی معماری در زمان حال در مسیری پیش رفته است که به دراندیشیدن و مباحث نقادانه نزدیک¬تر شده است تا هرگونه علاقه¬ای به ساختن تئوری سیستمی. کتاب پیچیدگی و تضاد در معماری رابرت ونتوری به این [بحث] شهادت خواهد داد. کتاب نوعی آزمون نیش¬دار است که به اندیشه‌های انتقادی هدایت می-شود؛ به‌عنوان نمونه، این [کتاب] نوعی رساله‌ی تئوریک یا بیانی شخصی از اشتیاق تئوریک است، و نه نوعی تئوری. در نقطه مقابل، معماریِ¬شهر آلدو روسی، نمایشی است از فردی، که دارای علاقه‌ی زیادی به اصول شهری است، که با روان¬پالایی شخصی رهاشده¬ای پایان یافته است.در این نقطه از تاریخ ما به کتاب روسی احترام می¬گذاریم، نه¬زیاد به¬خاطر همکاری¬اش در توسعه‌ی تئوری، بلکه برای ایده‌های بسیار شخصی¬اش، این تمثیلی است از معماری که از واژگان هم استفاده می¬کند. اشتیاق تئوریک واژه‌ی دقیق¬تری نسبت به تئوری است، و چنین است، هنگامی که به نوشته‌های پیتر آیزنمن مراجعه می‌کنیم. اینها متونی¬اند که نشانگر نوعی ظرفیت روشن¬فکرانه برای انتقال به مفاهیم معماری است که از فیلسوفان معاصر اکتساب شده است. برای کولهاس هم چنین است، آخرین بحثی که از آن استفاده می کنیم، بسیار مهم است که نیویورک هذیانی را درک کنیم، [کتابی] که هنوز به¬روز است و ارزشمند¬ترین نوشته¬ی اوست، به‌عنوان کتابی از مقالات، اندیشه ای اصیل و بسیار شخصی درباره¬ی اصول نهفته در معمایِ شهرِ آسمان¬خراش¬ها. واژه ی دیگر نیازمند توصیف، "استراتژی¬ها" است. این واژه در اینجا اشاره دارد به ساز-و-کار¬ها، شیوه¬ها، مدل‌واره‌¬ها، و روش¬های شکلی که در کارهای معماران تکرار¬می¬شود- ابزارهایی که با آن به ساختمان¬شان شکل می¬بخشند. از ساز-و-کارهای شکلی، هنگامی که در مورد مهارت پلان¬ها و مقطع¬ها در معماری جیمز استرلینگ، تا هنگامی که در مورد شکل‌های تانشده با همکاری فرانک گری می¬اندیشم، صحبت خواهم نمود. ممکن است دشوار باشد که این واژه را در مورد آلوارو سیزا یا هرزوگ و دِ مورن به‌کار ببرم، اما ارائه¬ی دست¬خط معمارانه و بسیار شخصی سیزا، و علاقه¬ی توام با وسواس معماری و مصالح هرزوگ و دِ مورن، اعتقاد دارم که همچنان می¬توانیم آنها را در همان مسیر مورد بحث قرار دهیم. حالا که عنوان کتاب را شرح دادم، اجازه دهید که سعی کنم احساسم را درمورد این گروه معماران بعضا نامتجانس بیان¬کنم. علاقه¬ام به این بود که معمارانی را مطالعه کنم که دارای نفوذ و قدرت بیشتری در زمان حال هستند، آنهایی که در آخرین ربع قرن بیستم علایق دانشجویان معماری را برانگیخته¬اند، آنهایی که کارهای¬شان در عرصه ی وسیعی مورد بحث قرار گرفته است، و سرانجام آنهایی که کتاب¬های¬شان با مقدار زیادی مقالات مفهومی منتشر شده است. به¬نظرم¬رسید که باید با جیمز استرلینگ شروع¬کنم. شخصیت او دعوت¬کننده¬ به تلاشی¬است که در راستای اتصال چیزی بود که می¬توانست شامل میراث زبانشناختی پیشروها - که هنوز در آغاز دهه¬ی شصت م. زنده بودند- به علاقه¬ی شدید به پیچیدگی باشد، که پس¬ازآن ایجادشد. فکر¬می¬کنم که امروزه کمتر درباره¬ی او بحث¬می¬شود، لذا الزامی¬است که هرگونه ارزیابی معماری معاصر را با استرلینگ آغاز کنیم. [تفکر] استرلینگ به¬سرعت توسط رابرت ونتوری و آلدو روسی ادامه یافت. این دو اغلب باهم جفت شده¬اند، ازجمله¬ی این دلایل انتشار پیچیدگی و تضاد در معماری و معماریِ¬شهر در یک سال است (1966 م.)، اما معمار آمریکایی ¬باید مقدم¬تر از معمار ایتالیایی باشد. تاثیر ونتوری سریع بود و در دهه‌ی¬ شصت م. و اوایل دهه¬ی هفتاد م. حکم¬فرما بود، درحالی که کار روسی، درحالی که در اروپا به خوبی شناخته شده بود، اما تا اواخر دهه¬ی هفتاد م. "جهانی" نشد، تا زمانی که اندیشه¬هایش در آمریکا منتشر شد. هریک ایده¬های¬شان را با ،آثارشان نشان دادند. ونتوری، با ساخت کشور به عنوان نقطه¬ی شروع، سعی کرد تا اصول را دریابد و نشان¬دهد که چقدر درمقابل هنجار و گرایش به فرد مقاوم است. در مقابل، روسی تلاش¬کرد که نظم علمی را گسترش¬دهد، پس از اینکه از اصول مهمی که معماریِ¬شهر را توصیف می¬کند، رمزگشایی کرد. هردو طی دهه¬ها اندیشه¬ی معمارانه را تحت تاثیر قراردادند، و تاثیرشان تا امروز احساس شده¬است. معماری مانند پیتر آیزنمن، علاقه¬ی ویژه¬ای به تئوری¬پردازی مقدم¬بر تمرین ساختن اثر دارد. او مسئول بخش تئوری کتاب پنج معمار نیویورک در سال 1972، و موسس مرکز مطالعات معماری و شهر و [مجله¬ی] مخالفان، و در نتیجه نقشی کلیدی در فرهنگ معماری آمریکا دارد. بعضی وقت¬ها با سوء تفاهم همراه شده اما هیچ¬وقت فراموش نشده¬است، نوشته¬های تئوریک¬اش جایگاه برجسته¬ای در چشم¬انداز تاثیر معمارانی، که در این سخنرانی¬ها توصیف می¬شوند، دارد. آلوارو سیزا و فرانک گری بر چشم¬انداز معماری دهه¬ی هشتاد م. تاثیر گذاشتند. به نظر می¬رسد که به‌وسیله¬ی آنها، تئوری در مسیری افتاد که نوعی معماری با اثر واقعی قابل توصیف شد. هرچند گری چندسالی مسن¬تر است، ابتدا سیزا را ارایه نمودم. معماری¬ [سیزا] همیشه مورد تحسین بوده است و از ابتدای دوره¬ی کاری¬اش، زمانی که مجلات ایتالیایی او را کشف نمودند، فرهنگ معماری اروپا درآثارش بازتاب داشت. کارهای-اش همواره علاقه¬ی زیادی دنبال شده¬است، و کسی ممکن است بگوید که او بدون رهایی از تعهد تئوریک و اجتماعی به آغازگران [این اندیشه] شکوفا نمی¬شد. این مسئله باعث شد که گری بعضی اوقات اعمال نفوذ کند، اما تاثیر او در معماری دهه¬ی هشتاد غیرقابل پرسش است. عمل¬گرایی آگاهانه¬ی او، با روش نوآورانه¬¬اش در سازماندهی مصالح و فرم ترکیب شد، و از هرگونه تسلیم¬شدن به زمینه دل¬کند، و سریعا باعث شد که به مرجعی مسلم تبدیل شود. سفر اعجاب انگیزی را شرح خواهیم داد که چگونه محرکی، باعث شد معمار نه¬چندان مطرحی [مثل گری] به سازماهی محبوب در دهه¬ی نود م. تبدیل¬شد، دهه¬ای که شاهد اختلاط صریح شخصیت او و سلسله کارهای اصلی¬اش بود که به نقطه¬ی اوج گوگنهایم بیلبائو منتهی شد. علایق تئوریک و حرفه¬ای، اساسا در این دهه تغییر یافت، و چهره¬ی رم کولهاس مدل¬واره ¬ی این تغییر بود. کولهاس می¬خواست که معماران، بدون پیش¬داوری روشن¬فکرانه، عقلانیت ضمنی نوعی از معماری را که سرمایه¬گذاران¬ ساختمان می¬ساختند، ترمیم نماید. لذا، او اعتقاد داشت، که باید ریشه های معماری را، که هنوز زنده بود، و با اشتیاق تئوریک حامیان معماری بافرهنگ تحریف شده بود، نشانه بگیرد. هدف او، کلیدی برای نوعی از معماری در دنیای جهانی¬شده بود، که احترام به تاریخ و غمِ¬غُربت نسل¬ِگذشته ندارد. نیویورک هذیانی، نخست منتشر شده در [سال] 1978، تاثیری معطوف¬به¬گذشته در دهه¬ی نود م. و کامل شده با [کتاب] بسیار عمومیت¬یافته¬ی S,M,L,XL، که گونه ای از کتاب را بنیان نهاد که توجه بسیار بیشتری به تصویر و نقشه نسبت به متن داشت. حسن ختام این مقدمه، نخستین کارهای هرزوگ و دِ مورن بود، که اعلام‌کننده¬ی سرشت متعالی مکعب¬های اصلی است. اینجا ارتباط با جهان شکل¬گرایانه ی هنرمندان حداقل¬گرا آشکار می¬شود، احیاشدن سنتی که کارهای این دو معمار را با آن نقاشان مرتبط¬می¬سازد. تاثیر هرزوگ و دِ مورن در مدارس معماری خیلی سریع بود، و ظرفیت آنها برای به¬عهده¬گرفتن هرگونه ساده¬سازی و هماهنگ¬شدن با مهمترین رویداد متضادی که شرح می¬دهد چرا دانشجویان به دیدن از نزدیک کارهایشان ادامه¬می¬دهند، قابل ستایش است. آنها، با اطمینان، در میان چندتن از معمارانی، که من فکر می¬کنم تاثیرگذاراند، قرار ¬می¬گیرند. جهت شرح چگونگی انتخاب معماران، با ید بگویم که چگونه تعدادی از سخنرانی‌هایم به این کتاب تبدیل شد. همان¬گونه که قبلا گفتم، سخنرانی¬ها به‌عنوان درس¬ها¬یم در مدرسه¬ی طراحی هاروارد ارایه شده است. این مربوط به سال¬های تحصیلی 1992-1993 و 1993-1994 است. آن سخنرانی¬ها مجددا، به¬درخواست خوزه مانوئل لوپز پلائز ، در مجموعه¬ای از صحبت¬هایم در [ماه] نوامبر [سال] 1995 در سیرکلو دِ بلاس آرتس مادرید ارایه شد. بدون او [پلائز]، مطالب ارایه شده در این کتاب ممکن بود هرگز واقعیت نیابد. سخنرانی¬های سیرکلو، ضبط شدند، و بذر این متن را ایجاد نمودند. بنابراین، کتاب همکاری دانشجویان شرکت‌کننده در کلاس را در خود مستتر دارد. لحن گفتگومحور کلاس تا¬حد¬ممکن حفظ¬شده¬است، تصاویر هم، مانند آنهایی که در طول سخنرانی¬ها نمایش¬داده¬می شد، ارایه شده¬است. ... چکیده رافائل مونئو، برنده جایزه پریتزکر سال 1996 و استاد دانشگاه هاروارد، در این کتاب با رویکردی نقادانه آثار جیمز استرلینگ، رابرت ونتوری و دنیس‌اسکاتبراون، آلدو روسی، پیتر آیزنمن، آلوارو سیزا، فرانک اُ. گِری، رم کولهاس، ژاک هرزوگ و پیر دِ مورن را با دقت ارزیابی نموده است. کتاب به هشت فصل اصلی تقسیم بندی شده است و مونئو در هر فصل ابتدا شرحی مختصر از عوامل تاثیرگذار بر زندگی و اندیشه های معماران ارائه کرده، سپس به تحلیل آثار ایشان تا سال 2001 اقدام نموده است.
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز


مبانی معماری پارک های تکنولوژی با رویکرد به پارک تکنولوژی تبریز
نویســـــــــــــــنده : آرش پور اسماعیل هادی
ناشــــــــــــــــــــر : جهاد دانشگاهی
ســــــال نشــــــــر : 1390 - فارســی

پارک های تکنولوژی مقوله نوبتی است که در دهه های اخیر مورد توجه اغلب کشورهای جهان قرار گرفته است . واقعیت این است که با موفقیت پارک های علمی و تکنولوژی در کشور های پیشرفته ، به تدریج جایگاه این ساختارها در افزایش نوآوری تکنولوژیک و تولید ثروت در جامعه برای همگان آشکار شده است . اکنون روشن شده که چنین مکان هایی نقش اساسی در تمام مراحل توسعه فناوری از فرهنگ سازی و سامان دهی پژوهشی تا تولید فناوری و بازاریابی آن را بر عهده دارند . در کشور ما نیز در سالهای اخیر قدم های اولیه ای برای احداث پارک های تکنولوژی برداشته شده و حتی قوانینی برای احداث این پارک ها در هر استان تدوین شده است . از آنجا که احداث این پارک ها نیازمند برخی زیر ساخت ها از قبیل دانشگاه ، صنایع و سیستم های حمل و نقل و ... است و استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز یکی از مناطق دانشگاهی و صنعتی کشور محسوب می شود ، می توان گفت احداث پارک تکنولوژی تبریز می تواند در توسعه اقتصادی و شکوفایی هر چه بیشتر این استان موثر باشد . ...
 

DDDIQ

مدیر ارشد
Handbook of Lighting Design
هندبوک طراحی روشنایی



ERCO Edition


Rüdiger Ganslandt
Harald Hofmann

 

پیوست ها

  • ERCO Handbook of Lighting Design.pdf
    4.2 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
Good Lighting for Schools and Educational Establishments

Good Lighting for Schools and Educational Establishments

Good Lighting for Schools and Educational Establishments


contents


Learning environment and life environment 2 / 3
Lighting and human needs 4 / 5
Light for learning 6 / 7
Classrooms 8 - 13
Special-subject classrooms 14 - 19
Assembly halls and lecture theatres 20 / 21
Libraries 22 / 23
Foyers and display areas 24 / 25
Cafeterias and refectories 26 / 27
Staff rooms 28 / 29
Corridors and staircases 30 / 31
Outdoor areas and parking facilities 32 / 33
Sports halls and sports grounds 34 / 35
Refurbishment - Economy 36
Emergency lighting - Safety 37
Lighting management 38 / 39
Lamps 40 / 41
Luminaires 42 / 43
Standards 44 - 46
Literature, Acknowledgements
for photographs and Order forms 47
Imprint 48
Information from
Fördergemeinschaft Gutes Licht 49
 

پیوست ها

  • Good Lighting for Schools and Educational Establishments.pdf
    3 مگایابت · بازدیدها: 0

nikan_eh

عضو جدید
«بوطیقای فضا» به قلم «گاستُن باشلار» عنوان اثری است که به تازگی از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است. نویسنده در این اثر با رویکردی شاعرانه به بررسی معماری فضاهای شهری و مفهوم «خانه» در ادبیات کهن فرانسه پرداخته است.
«بوطیقای فضا» به قلم گاستُن باشلار عنوان اثری است که به تازگی از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
نویسنده در این اثر با رویکردی شاعرانه به بررسی معماری فضاهای شهری و مفهوم «خانه» در ادبیات کهن فرانسه پرداخته است. وی در این اثر تصریح می کند:«فضاهای زندگی و شهری باید همانند شعر از هماهنگی و توازن لازم برخوردار و به عبارت دیگر باید دارای «وزن» باشند.»
«گاستُن باشلار»که دانش آموخته دکترای «فلسفه علم» از دانشگاه «سوربن» پاریس است، از تاثیرگذارترین معماران معاصر فرانسوی به شمار می رود که با ترکیب فضاهای معماری و ادبیات توانسته به سبک جدیدی از فضاهای هنری تلفیقی دست یابد. وی همچنین با رویکردی برگرفته از علم منطق به کشف رابطه ای جدید بین «فلسفه علم» و «پدیدار شناسی ذهنی» دست پیدا کرده است.
«بوطیقای فضا» با ترجمه مشترکی از مریم کمالی و مسعود شیربچه ارائه شده است.
 
آخرین ویرایش:

snoowy

عضو جدید
سلام به دوستا و مهندسهای عزیز ;)
دوستان کسی هست که مطلب یا مقاله یا کتابی درباره کپر و کپرنشینی سراغ داشته باشه؟
اگر کسی میتونه کمکی کنه ازش ممنون میشم راهنماییم کنه
 

atefeh664

عضو جدید
سلام من به جمع شما تازه اومدم.ممنون میشم کتابی در مورد استاندار های پلان معرفی کنین.
 

atefeh664

عضو جدید
در درس انسان طبیعت استاد ازمون خواسته سازه بدن یه حشره رو کار کنیم میشه یه کتاب یا برنامه یا نرم افزار معرفی کنید.از دوستان کسی در این مورد کار اماده هم داشته باشه ممنون میشم بهم بده
 

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
در درس انسان طبیعت استاد ازمون خواسته سازه بدن یه حشره رو کار کنیم میشه یه کتاب یا برنامه یا نرم افزار معرفی کنید.از دوستان کسی در این مورد کار اماده هم داشته باشه ممنون میشم بهم بده

پاویلون نساجی مشهد شهرک صنعتی توس
طرح بابک قیصری


جثه داخلی حلزون

 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
معرفی و نقدی مختصر بر کتاب " معماری و راز جاودانگی "

معرفی و نقدی مختصر بر کتاب " معماری و راز جاودانگی "



معماری و راز جاودانگی؛راه بی‌زمان ساختن

نویسنده:کریستوفر الکساندر

مترجم:مهرداد قیومی بیدهندی

ناشر:انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،479 صفحه

قیمت:5000 تومان

جهانبخش همتی

کتاب«معماری و راز جاودانگی؛راه بی‌زمان ساختن»،نوشته‌ی‌ کریستوفر الکساندر با ترجمه‌ی مهرداد قیومی بیدهندی،توسط مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی در تهران منتشر شد.چاپ‌ اول این اثر در سال 1381 و ویراست دوم آن در سال 1386 با بهای‌ 50000 ریال در شمارگان 3000 نسخه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این کتاب مصور،با 497 صفحه،شامل چهار بخش اصلی است که‌ بخش اول آن با عنوان«راه بی‌زمان»شامل یک فصل،بخش دوم با عنوان«کیفیت»هفت فصل،بخش سوم به اسم«دروازه»و بخش‌ چهارم با نام«راه»،هر کدام با 9 فصل و بخش پنجم و آخر این اثر با عنوان«جوهره راه»متشکل از یک فصل می‌باشد.

ادامه را در فایل ِ اصلی مشاهده بفرمایید . . .:gol:
 

پیوست ها

  • -معماری_و_راز_جاو&.pdf
    172.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

samira7219

عضو جدید
سلام بچها کسی میتونه یه کتاب خوب راجب برش ونما پرسپکتیو بهم معرفی کنه؟
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مجله نقش معمار منتشر شد





فصلنامه نقش معمار با حضور جمعی از معماران مطرح داخل و خارج از کشورمان منتشر گردید.
فهرست اولین شماره ی این فصلنامه به شرح زیر می باشد:
طرح روی جلد از شوهی شیگماتسو؛ همکار ومدیر دفتر کولهاس، او-ام-ای نیویورک
سرمقاله: فرشید موسوی
سخن نخست: شهاب کاتوزیان
گفتگوی کامران صفامنش، دکتروحید قبادیان با مهرداد حدیقی**
گفتگوی رضا دانشمیر، شهرام گل امینی با مهرداد حدیقی**
گفتگوی رضا نجفیان، امیرحسین طاهری با مهرداد حدیقی**
گزارش سمینار نادرتهرانی، هادی تهرانی، مهرداد حدیقی**
گفتگوی معماران با موضوع شروع نقش معمار: بهرام شیردل، نادر تهرانی،
سیدرضاهاشمی، رامین صفری راد**
مقاله علیرضاتغابنی باموضوع" درستایش استمراروپیش پاافتادگی شروع**
مقاله امیرحسین طاهری با موضوع تابش لندی یک ذهن ناب**
مقاله رامبد ایلخانی و سهیل قندیلی با موضوع: شروع خبر نمی کند**
مقاله مهدی بخشی زاده با موضوع سوژه قزن21**
مقاله رضانجفیان با موضوع: از آغاز**
گفتگوی فریارجواهریان با ژان نوول**
احمدرضاشریکر (همکاردفترکولهاس نیویورک) با موضوع شروع**
معرفی آثارشرکت کنندگان کارگاه خلاقیت نقش معمار**
گزارش کارگاه پروفسور حدیقی با موضوع نیمکره لغزان**
مقاله مریم اسکندری(معمار محقق مقیم آمریکا) با موضوع: طراحی در معماری
بازتابی از تعریف و همدلی** دوستانی که تمایل دارند می توانند از طریق مسیرهای ارتباطی زیر جهت تهیه مجله اقدام نمایند.
آدرس نشریه: تهران-میدان انقلاب-خیابان آزادی-شماره91-نقش معمار
شماره تماس نشریه: 02166910267 - 09308240080


منبع :سایت کلبه ی هنر
 

DDDIQ

مدیر ارشد
Structures

Structures

STRUCTURE AS ARCHITECTURE

A SOURCE BOOK
FOR ARCHITECTS AND STRUCTURAL ENGINEERS

Andrew W. Charleson


Preface vii
Acknowledgements xi

1
Introduction 1
The potential for structure to enrich architecture 1
Experiencing and reading structure 2
Structure and its degree of exposure 4
Book outline 5
References and notes 6

2
Two building studies 7
British Record Industry Trust (BRIT) School 7
Baumschulenweg Crematorium 13
Summary 18
References and notes 18


3
Relationships between architectural and structural form 19
Introduction 19
Synthesis of architectural and structural form 23
Consonant forms 34
Contrasting forms 41
Summary 50
References and notes 50

4
Building exterior 51
Introduction 51
Aesthetic qualities 53
Connecting the exterior to the interior 65
Entry 68
Expressive roles 70
Summary 77
References and notes 77

5
Building function 79
Introduction 79
Maximizing functional flexibility 80
Subdividing space 85
Articulating circulation 93
Disrupting function 96
Summary 100
References and notes 101

6
Interior structure 103
Introduction 103
Surface structure 104
Spatial structure 112
Expressive structure 121
Summary 128
References and notes 129

7
Structural detailing 131
Introduction 131
Expressive and responsive detailing 133
Aesthetic qualities of detailing 151
Summary 163
References and notes 164

8
Structure and light 167
Introduction 167
Source of light 168
Maximizing light 174
Modifier of light 180
Modified by light 184
Summary 186
References and notes 187

9
Representation and symbolism 189
Introduction 189
Representation 190
Symbolism 200
Summary 205
References and notes 206

10
Conclusions 207
Introduction 207
Transformative power of structure 208
Structural diversity 208
Implications for the architectural and structural
engineering professions 209
Index of buildings and references 211
Index 225
vi CONTENTS
 

پیوست ها

  • Structure as architecture (pac.6).pdf
    7.9 مگایابت · بازدیدها: 0
  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    53.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
Tensegrity
Islands of Compression in a Sea of Tension


by Sönke Carstens and Detlef Kuhl
 

پیوست ها

  • TENSEGRITY.pdf
    5.7 مگایابت · بازدیدها: 0

Alirezaey

عضو جدید
با سلام
من در طراحی حجم ضعیف هستم میشه یه کتاب بهم معرفی کنید ممنون
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کتابی ارزشمند مستخرج از رساله، با مشخصات زیر
حجّت، عیسی،
سنت و بدعت در آموزش معماری،
تهران، دانشگاه تهران، 1391


نگارنده با اشراف به تاریخ معماری ایران و غرب، دیدگاههای نوین در تحلیل بحران هویت معماری معاصر ایران (سردرگمی میان سنّت و تجدّد) ارائه کرده است.
تصویر منتخب روی جلد (نقاشی سقف کاخ قاجاری باغچه جوق ماکو) بنوعی عصاره ی کتاب است.


منبع طبیعت و ومعماری ایران
 

Schneider

مدیر بازنشسته
[دانلود] دیکشنری های معماری

[دانلود] دیکشنری های معماری

Dictionary of Islamic Architecture
دیکشنری معماری اسلامی
نوشته:
Andrew Petersen

سال انتشار: 1999
352 صفحه
PDF




This resource provides an alphabetically arranged overview of the history of Islamic architecture. It consists of hundreds of entries focusing on geographical, archaeological, historical, and architectural terminology

لینک دانلود را از ضمیمه دریافت کنید (ضمیمه یک)


***


Dictionary of Architecture and Construction
دیکشنری معماری و ساختمان
نوشته:
Cyril M. Harris

سال انتشار: 2006
ادیشن 4م
1040 صفحه
PDF




This 4th Edition of the most trusted reference in architecture offers the most comprehensive coverage of architectural and construction terms available. This classic dictionary now features nearly 25,000 definitions (including 2,800 new terms), 2,500 illustrations (including 200 new illustrations), and maintains its extraordinary visual appeal and easy-to-read page design

لینک دانلود را از ضمیمه دریافت کنید (ضمیمه دو)


پسورد در صورت نیاز:

www.www.iran-eng.ir



 

پیوست ها

  • Attch1.txt
    115 بایت · بازدیدها: 0
  • Attch2.txt
    115 بایت · بازدیدها: 0

Schneider

مدیر بازنشسته
The Visual Dictionary of Architecture
دیکشنری مصور معماری

ناشر: AVA Academia
سال انتشار: 2008
288 صفحه
PDF




This book is a guide to the many and varied terms used frequently within architecture. From Column to Cornice, Skyscraper to Ha-Ha, this book will prove an invaluable resource to anyone interested in architecture. Each term is explained and contextualised, giving the reader an enhanced understanding of architectural terminology

لینک دانلود را از ضمیمه دریافت کنید

پسورد در صورت نیاز:

www.www.iran-eng.ir


 

پیوست ها

  • The.Visual.Dic.of.Arch.txt
    115 بایت · بازدیدها: 1

Schneider

مدیر بازنشسته
The A to Z of Architecture
نوشته:
Allison Lee Palmer

سال انتشار: 2009
402 صفحه
PDF




The A to Z of Architecture provides information on architects like Frank Lloyd Wright, Tadao Ando, Leon Battista Alberti, Filippo Brunelleschi, Michelangelo, and Konstantin Stepanovich Melnikov, as well as on famous structures like the Acropolis, the Colosseum, the Forbidden City, Machu Pichu, Notre Dame, the Pyramids of Giza, Stonehenge, and the World Trade Center

لینک دانلود را از ضمیمه دریافت کنید

پسورد در صورت نیاز:

www.www.iran-eng.ir

 

پیوست ها

  • The.A.to.Z.of Arch.txt
    115 بایت · بازدیدها: 0

Schneider

مدیر بازنشسته
Historical Dictionary of Architecture

Historical Dictionary of Architecture

Historical Dictionary of Architecture
نوشته:
Allison Lee Palmer

سال انتشار: 2008
ناشر: The Scarecrow Press
368 صفحه
PDF




Allison Lee Palmer is Professor of Art History at the University of Oklahoma

لینک دانلود را از ضمیمه دریافت کنید

پسورد در صورت نیاز:

www.www.iran-eng.ir

 

پیوست ها

  • Historical.Dic.of.Arch.txt
    115 بایت · بازدیدها: 0

عاطفه246

عضو جدید
سلام دوستان میشه یه کتاب در مورد واکنش هایی به بستر بهم معرفی کنید در مورد توپوگرافی و ... من دانشجوی ارشد هستم موضوع مقالم هست نقش ارتفاع در حس تعلق مکانی در ساختمان های مسکونی اگه منبعی بهم پیشنهاد کنید ممنون میشم.
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

کتاب طراحی با طبیعت:
همسویی و هماهنگی با طبیعت، ساخته های دست بشر را به طبع جوهری انسان نزدیک تر می سازد و از نظر هنری و کاربردی به فرآیندی می رساند که زیبایی و بهره وری را در یک مجموعه در کنار هم متبلور می سازد.
طراحی با طبیعت عنوان کتابی است که این معنا را در مهندسی و معماری مورد توجه قرار داده است.
این کتاب نوشته ی ایان مک هارگ و ترجمه ی عبدالحسین وهاب زاده است که از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد و شرکت مشاور گزینه در 198 صفحه و شمارگان 2200 نسخه و قیمت 14 هزار تومان به چاپ رسیده است.
نویسنده در دیباچه ی طراحی با طبیعت آورده است:
از اولین چاپ کتاب طراحی با طبیعت بیش از سی سال می گذرد و در این مدت آگاهی ما نسبت به محیط زیست به طرز باورنکردنی گسترش یافته و به جرأت می توان گفت که این کتاب در این میان سهم عمده ای ایفا کرده است. هزاران نفر با مطالعه ی این کتاب به این باور رسیده اند که طراحی درست مکان ها و ساختمان ها به حفظ و نگهداری منابعِ محدودِ طبیعت کمک می کند. طراحی با طبیعت با وجود گذشت بیش از سه دهه از نگارش آن، کماکان تازه و قابل استفاده است. وقتی خواندن کتاب را تمام کنید، دیگر به مناظر، جاده ها، شهر و یا حتی خانه ی خودتان با دید قبلی نگاه نخواهید کرد. طراحی با طبیعت، که اکنون کتابی کلاسیک محسوب می شود و به عنوان کتاب درسی و مرجع درآمده است، در رده ی کتب روانشناسی محیطی قرار می گیرد و در کتابخانه ی کنگره جزو کتب جامعه شناسی طبقه بندی شده است؛ اما با اندکی مسامحه می توان آن را در شمار کتابهای علوم طبیعی،طراحی منظر و معماری به حساب آورد. این کتاب ( طراحی با طبیعت ) از اولین کتب معاصری است که در آن، علم با نثری روان و شعرگونه تلفیق شده است و توجه انسان ها را به طراحی محیط زندگی شان متناسب و همراه با طبیعت جلب می کند. در طراحی هر چیزی که به دستِ انسان ساخته می شود باید همه ی عناصر طبیعت از قبیل انسان ها، صخره ها، گیاهان، خاک،حیوانات و اکوسیستم مدنظر قرار گیرند.
به عنوان مثال در طراحی یک بزرگراه که امروزه تعداد زیادی از آنها را در گوشه و کنار شهرها برای حل مشکل ترافیک ساخته ایم، باید کمترین آسیب به منظره ی طبیعی وارد آید و تمام عواقب اجرای طرح برای محیط زیست پیش بینی گردد. تصور کنید اگر در طراحی جاده ها، بزرگراه ها و خطوط حمل ونقل ریلی که از 50 ، 60 سال پیش ساخته ایم ظرایف زیبایی شناختی لحاظ می شد چگونه دنیایی داشتیم ! چگونه وضعمان به این صورتی که هست درآمد و ما درحال حاضر چه می توانیم بکنیم ؟ خانه های درهم و برهم، شهرهای بیمار و مناظری که با دستکاری های ما خراب شده و از پا درآمده اند. این تصویر انسان خودمحوری است که نه به دنبال هماهنگی با طبیعت و یکی شدن با آن بلکه درپی غلبه برآن است.
مک هارگ: این کتاب نتیجه ی تجربیات شخصی من است درباره نیروی خورشید،ماه، ستارگان، تغییر فصول، زمان کاشت و برداشت، ابرها و باران ها، رودخانه ها و اقیانوس ها، جنگل ها، گیاهان و حیوانات؛ آنها با ما هستند، اجاره نشین این جهان، شریک ما در مبارزه برای تنازع بقا و همراه ما در ساختن آینده.


کتاب عناصر طراحی بصری در منظر:
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی معماری منظر ایران، دکتر محمدرضا مثنوی به تازگی کتاب عناصر طراحی بصری در منظر نوشته‌ سایمون بل را به فارسی ترجمه و توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. از این نویسنده پیشتر کتاب منظر: الگو ادراک فرایند به فارسی ترجمه شده بود. این کتاب با استفاده از گسترده وسیعی از مثال هایی از حوزه منظر، معماری و طراحی شهری، برای گسترده کردن جاذبه آن مصور شده است. مولف امیدوار است این کتاب بتواند برای تعداد وسیعی از طراحان و غیر طراحان، دانشجویان و متخصصان اجرایی، زبان مشترک زیبایی شتاختی فراهم آورد که در نتیجه آن مباحثات بهتر و آگاهانه تری در خصوص ارایه راهکارهای مدیریتی بصری محیط زیست مان صورت گیرد.
پیشگفتار مترجم
محیط پیرامون ما متشکل از پدیده های طبیعی مانند دشت ها، کوه ها، جنگل ها، رود خانه ها و دریا ها و توسعه شهری و روستایی و نواحی صنعتی و کشاورزی می باشد. این پدیده ها به نوعی منظر قابل رویتی را در قالب منظر طبیعی و منظر انسان ساخت تعریف می کنند. مولف کتاب، سایمون بل قریب سه دهه دست اندرکار آموزش و مشاوره در طراحی منظر و حرفه های مرتبط با جنگل، طراحی پارک و جنگل های شهری در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، دانمارک و امریکا بوده است. او در این کتاب با طرح سلسله مراتبی فرآیند طراحی، زمینه مناسبی برای شناخت الگوها و طراحی منظر فراهم نموده و سپس با تبیین عناصر اساسی طراحی، به تشریح متغیرهای طراحی و در نهایت به اهداف سازماندهی منظر می پردازد.
پیشگفتار مولف به اعتقاد مولف بسیار مهم است که بتوان اصول طراحی بصری را به شیوهء منطقی و ساختارمندی مورد بحث و استفاده قرار داد. فهرست کردن اصول، مساله جدیدی نیست و برای بسیاری از معماران، معماران منظر و طراحان شهری آشناست، اما نیاز به بسط این اصول و کاربرد آنها از محیط مصنوع و شهری به محیط و منظر وسیع تر، جایی که فضای سه بعدی اهمیت بیشتری دارد، جایی که مقیاس بزرگ و الگوها وفرآیند های طبیعی بر انواع انسان ساخت آن تسلط دارند، ضروری به نظر می رسد.


کتاب معماری خانه‌های ایرانی:
کتاب «معمارى خانه‌هاى ایرانى» بیانگر مرور همه ‏جانبه‏ معمارى و هنرهاى سنتى ایران است و براى هنرمندانی که از تاریخ تمدن و فرهنگ ایران آگاه ‏هستند، معمارى ایرانى را به تصویر می‌کشد.
اهمیت کتاب «معماری خانه‌های ایرانی» در کامل بودن تحقیق و ماهیت گسترده‏ پژوهشى آن است، به‏طورى که پیوند چشمگیرى بین‏تاریخ، معمارى، هنرهاى تزئینى و برنامه‏ریزى شهرى ‏ایجاد مى‏کند.
این اثر براى کسانى که ازتاریخ تمدن و فرهنگ ایران آگاه ‏هستند و معمارى ایرانى را نیز مى‏شناسند ولى منبعى که‏ جنبه‌هاى مختلف این مباحث را به شکلى معقولانه و منطقى‏کنار هم قرار دهد، در دسترس ندارند، بسیار سودمند است ‏و به محققان این رشته کمک‏هاى بسیار ارزشمندى ‏می رساند.
دکتر«فاطمه کاتب» انگیزه اصلى انتخاب موضوع این کتاب اشاره کرد و گفت: «دلیل اصلى این انتخاب، در درجه نخست، توجه دادن ایرانیان مخصوصا نسل جوان به زندگى در خانه‌هایى ‏است که باید معنویت در آن شکل بگیرد. نخستین فضایى که در شکل‏گیرى شخصیت انسان‏ها تاثیر دارد، همان مکانى است که ‏فرد در آن زاده می‌شود و این مکان، بسیار ارزشمند و مقدس است.»
وی در ادامه افزود: «شأن ‏مکانى که در آن درس اخلاق، حرمت، محرم و نامحرم و... مطرح می ‏شود قابل تأمل است. از این روست که خانه باید الگویى داشته‏ و طراحى آن داراى ویژگى‏هایى باشد که تمام خواست‌هاى ‏انسانى که داراى ریشه‌هاى مذهبى قوى است در آن شکل بگیرد و شخصیت اجتماعى‏ افراد به تکامل برسد؛ ولى امروزه الگوى زندگى ما بنا به دلایل مختلفى دچار تغییراتى شده ‏است.»
وی گفت: «براى آپارتمان‏نشینان که زندگى را در قوطى‏هایى به‌نام خانه تجربه ‏مى‏کنند که از انعطاف روح انسانى بهره‏اى ندارند، دیگر خبرى از زیبایى‏هایى که در معمارى گذشته داشته‏ایم نیست و امروزه باید راهکارهاى جدیدى را به کار ببریم تا باز هم نشاط و شادى و معنویت را درون خانه‌ها بیابیم.»
دکتر «فاطمه کاتب» پژوهشگر و استاد رشته معماری از سال 1360 و بعد از آن فعالیت‏هاى فرهنگى و آموزشى خود را شروع کرد و به ‏عنوان نخستین بانوی رئیس دانشگاه، ریاست‏ دانشگاه الزهرا(س) را برعهده گرفت و توانست واحدهاى درسى رشته‏ معمارى را به انجام برساند. در دانشگاه تهران نیز مسوولیت دو دانشکده را در رشته‌هاى هنرهاى تجسمى و کاربردى عهده‏دار شد. همچنین براى نخستین‌بار رشته صنایع‌دستى را در ایران پایه‏گذارى‏کرد.
وی بعد از چندین سال که در فضاهاى آموزشى هنر و توسعه آن‏ فعالیت داشت، براى اخذ مدرک دکترا به انگلیس رفت و در آنجا هم ‏به دلیل سوابق آموزشى، براى نخستین‌بار رشته «مرمت ساختمان» را با همکارى دانشگاه پایه‏گذارى و واحدهاى درسى رشته معمارى را در کشورهاى مالزى و یونان برنامه‏ریزى کرد و به همین دلیل‏ مدرک فوق تخصص (فیلوشیپ افتخارى) آن دانشگاه به او اعطا شد.


کتاب شاهکارهای معماری آسیای میانه:
کتاب «شاهکارهای معماری آسیای میانه» نوشته گالینا آناتولینا پوگاچنکووا با ترجمه سیدداود طبایی منتشر شد.
این کتاب شامل سه بخش «معماری در قرن پانزدهم، گرایش‌ها و ویژگی‌های کلی»، «طبقه‌بندی آثار معماری» و «بناهای شاخص، تاریخچه و توصیف» است. مخاطبان این کتاب هم افراد غیرمتخصص و هم اهل فن هستند.
هدف این کتاب معرفی شاهکارهای معماری موسوم به معماری «تیموری» است که مظهر نبوغ خلاقه اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم به شمار می‌آید.
کتاب «شاهکارهای معماری آسیای میانه» دربرگیرنده عکس‌هایی از بناها، توضیحات وصفی، نقشه مکان‌ها و نیز مقدمه‌ای کلی است که در آن ویژگی‌های تحولات معماری این دوره بیان شده است.
اثر حاضر حاصل کوشش‌هایی است که تحت نظارت یونسکو و در چارچوب برنامه تحقیقاتی این سازمان در زمینه تمدن‌های اقوام آسیایی میانه صورت گرفته. انجمن بین‌المللی پژوهش نیز در حوزه فرهنگ‌سازی آسیای میانه در این طرح مشارکت داشته است.
«شاهکارهای معماری آسیای میانه» نوشته "گالینا آناتولینا پوگاچنکووا"، در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 6000 تومان در 254 صفحه از سوی مرکز تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری فرهنگستان هنر، به مناسبت گردهمایی مکتب شیراز روانه کتابفروشی‌ها شده است.


کتاب مسجد عتیق شیراز:
کتاب «مسجد عتیق شیراز» نوشته دونالد ویلبر با ترجمه افرا بانک منتشر شد.
شرحی که در این کتاب نوشته شده مشتمل بر سه بخش است: مسجد عتیق و شیراز، مسجد عتیق در منابع مکتوب و کتیبه‌ها و سرگذشت مسجد عتیق از وجه معماری که شامل دو ضمیمه توصیفی دقیق از بنا و فهرستی از کتیبه‌های مسجد عتیق است. عکس و تصویر بناها نیز ضمیمه این کتاب است.
«مسجد عتیق در منابع مکتوب و کتیبه‌ها» بخش دیگری از این کتاب است که در آن به منابع مکتوب متعددی که به مسجد عتیق پرداخته‌اند، اشاره شده است. همچنین، ویژگی‌های معماری مسجد عتیق شیراز در این بخش بررسی شده است.
بخش سوم درباره «سرگذشت مسجد عتیق» است که در آن به آثار باقی‌مانده در بنا و کتیبه‌های محفوظ مانده آن پرداخته می‌شود.
«دونالد ویلبر» نویسنده این اثر از اعضای انستیتوی آمریکایی هنر و باستان‌شناسی ایران است.
کتاب «مسجد عتیق شیراز» در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 2500 تومان در 126 صفحه از سوی مرکز ترجمه، تالیف و نشر آثار هنری- فرهنگستان هنر روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.


کتاب معماری دیکانستراکشن:
مارک ویگلی (Wigley Mark) استادی شاخص در عرصه تحقیق و تدریس معماری است؛ وی پرفسور معماری در دانشگاه کلمبیا و رییس تحصیلات تکمیلی دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه است. سوابق ویگلی و مجموعه کتابهای منتشر شده توسط وی، او را به محققی صاحب نظر در حوزه معماری و شهر سازی معاصر جهان بدل ساخته است.
وی در دو کتاب جالب توجه به معماری دیکانستراکشن (این کلمه به ساختار شکن، شالوده شکن، واساز و چندین کلمه دیگر ترجمه شده است!) می پردازد و به تعبیری بهتر چنان پاشنه های آشیل اندیشه دریدا و تبعات عاریتی آن را در معماری به نقد کشیده است که به حق می توان این دو کتاب را به عنوان سنگ قبر این اندیشه در معماری تلقی نمود. وی در توضیحی بر این نوع انحرافی از معماری چنین می گوید: «این معماری بیشتر معماری شکستن، جا به جا شدن، انکسار، انحراف و تحریف است، تا معماری تخریب، زوال، متلاشی شدن یا از هم پاشیدگی...»
نظر به اینکه دیکانستراکشن در معماری بازگفتی از دیکانستراکشن زبان شناسانه و تاویلی «ژاک دریدا» (روحش شاد!) دارد، «ویگلی» با در نظر گیری پایه های این معماری در معماری کانستراتیویست روسی حدود دهه 20 سعی دارد با اعمال این ارتباط، انحراف از نظام فرمی آن معماری را، که گویای نوعی استحکام و استواری در عین وحدت و هارمونی بود، بیان نماید. این انحراف ماهوی در معماری دیکانستراکشن، به طرزی منفک از نفس ساختار، میتواند آشکارا «تزیین» تلقی گردد؛ آنچه اهمیت دارد اینست که کیفیات هارمونیک، وحدت و استواری در اصل از نفس خلوص هندسی در فرم های معمارانه حادث میگردد (آنچه به سختی میتوان در دیکانستراشن دید و یا اصلا ندید) و این خلوص هندسی نیز در حقیقت در روندی منشعب از قوانین ترکیبی (همان کمپوزسیونی) به وجود می آید که به هیچ رو با کشاکش و تضاد موجود در تعامل فرم های دیکانستراکتیویستی ( منظور در یک اثر واحد است) سازگاری ندارد.
به تعبیر ویگلی در دیکانستراکتیویسم دیگر آن خلوص - که بدان اشاره کردم - محلی از اعراب ندارد؛ از نقطه نظر ویگلی، تمامی معماران آرزویی ژرف در رویکرد به فرم های بسیط هندسی دارند، فرمهایی که بدون ذره ای تحریف و آلایش راه به هدف غایی و متعالی معمارانه در معنای هنری – حرفه ای کلمه دارد.
منتج از آرای ویگلی، مطمئنا، میتوان چنین نتیجه گرفت که دیکانستراکشن چیزی نیست جز نوعی سطحی نگری و یا بیمایگی در عرصه معماری که ناشی از آلایش و تحریف فرمال، با استفاده از روند «از شکل طبیعی انداختن فرم» سعی در پوشاندن نقاط ضعف خود در لفافه ای از پیچیدگی مبتذل دارد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
baran 2012 درخواست کتاب کتابخانه تخصصی معماری 3

Similar threads

بالا